28338
Książka
W koszyku
The most famous 18th-century copper engraver, Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) made his name with etchings of ancient Rome. His startling, chiaroscuro images imbued the city's archaeological ruins with drama and romance and became favorite souvenirs for the Grand Tourists who traveled Italy in pursuit of classical culture and education.Today, Piranesi is renowned not just for shaping the European imagination of Rome, but also for his elaborate series of fanciful prisons, Carceri, which have influenced generations of creatives since, from the Surrealists to Samuel Taylor Coleridge, Edgar Allan Poe, Jorge Luis Borges, and Franz Kafka.Loosely based on contemporary stage sets rather than the actual dingy dungeons of Piranesi's day, these intricate images defy architectural reality to play instead with perspective, lighting, and scale. Staircases exist on two planes simultaneously; vast, vaulted ceilings seem to soar up to the heavens; interior and exterior distinctions collapse. With a low viewpoint and small, fragile figures, the prison scenes become monstrous megacities of incarceration, celebrated to this day as masterworks of existentialist drama.
Najsłynniejszy XVIII-wieczny miedziorytnik, Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), zasłynął rycinami starożytnego Rzymu. Jego zaskakujące, chiaroscuro obrazy nasyciły archeologiczne ruiny miasta dramatem i romantyzmem i stały się ulubionymi pamiątkami dla Wielkich Turystów, którzy podróżowali po Włoszech w poszukiwaniu klasycznej kultury i edukacji. Obecnie Piranesi jest znany nie tylko z kształtowania europejskiej wyobraźni na temat Rzymu, ale także ze swojej rozbudowanej serii fantazyjnych więzień, Carceri, które wpłynęły na pokolenia twórców od tego czasu, od surrealistów po Samuela Taylora Coleridge'a, Edgara Allana Poe, Jorge Luisa Borgesa i Franza Kafkę. Luźno oparte na współczesnych dekoracjach scenicznych, a nie na rzeczywistych ponurych lochach z czasów Piranesiego, te skomplikowane obrazy rzucają wyzwanie architektonicznej rzeczywistości, aby zamiast tego bawić się perspektywą, oświetleniem i skalą. Schody istnieją jednocześnie na dwóch płaszczyznach; ogromne, sklepione sufity zdają się wznosić ku niebu; wewnętrzne i zewnętrzne rozróżnienia zapadają się. Z niskim punktem widzenia i małymi, kruchymi postaciami sceny więzienne stają się potwornymi megamiastami uwięzienia, do dziś czczonymi jako arcydzieła dramatu egzystencjalnego.
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Pir.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. okł.: Piranesi : the complete etchings
Uwaga ogólna
Na stronie poprzednia nazwa instytucji sprawczej, obecna nazwa: Istituto centrale per la grafica.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 767-770. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Tekst równolegle w języku angielskim, niemieckim i francuskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej