Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(63)
Forma i typ
Książki
(44)
Publikacje naukowe
(16)
Nuty
(14)
Muzyka
(4)
Czasopisma
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(61)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(62)
Autor
Karwaszewska Monika
(16)
Skupin Renata
(8)
Kostka Violetta
(6)
Frołowicz Elżbieta
(5)
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Grucza-Rogalska Aleksandra
(3)
Kotłowska Beata
(3)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949-)
(3)
Bramorski Jacek (1965- )
(2)
Błaszkiewicz Teresa
(2)
Fedyk-Klimaszewska Monika
(2)
Kowalska-Pińczak Alina (1948- )
(2)
Kozłowska-Lewna Alicja
(2)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949- )
(2)
Krassowski Janusz (1929-1969)
(2)
Kułakowski Leszek (1955- )
(2)
Miklaszewska Joanna
(2)
Nowak Anna
(2)
Popinigis Danuta (1957- )
(2)
Pożakowski Piotr
(2)
Samerek Tadeusz
(2)
Sikorzak-Olek Anna (1956- )
(2)
Sowiński Tomasz (1970- )
(2)
Starek Elżbieta
(2)
Vogel Beniamin (1945- )
(2)
Wiśniewska Milena
(2)
Zagańczyk Paweł (1984- )
(2)
Zakrzewski Maciej (1988- )
(2)
Łukaszewski Marcin Tadeusz (1972-)
(2)
Adamczyk Agata
(1)
Andrzejewski Mateusz
(1)
Angelis Franck (1962-). Boite a rythme
(1)
Asikainen Matti
(1)
Babnis Maciej
(1)
Babulewicz Katarzyna Lidia (1991- )
(1)
Bakłażec Wojciech
(1)
Bartczak-Konkol Gabriela
(1)
Beethoven Ludwig van (1770-1827). Koncerty. Skrzypce, orkiestra. Op. 61. D-dur
(1)
Bogusławski Edward (1940-2003). Continuo Nr 2
(1)
Bonna Beata
(1)
Brożek Anna (1980- )
(1)
Brydak Wojsław (1942- )
(1)
Bąk Katarzyna
(1)
Będkowski Stanisław (1958- )
(1)
Błaszkiewicz Teresa (1946-)
(1)
Chęćka-Gotkowicz Anna
(1)
Cienciała Wiesław (1961-). Cadenza
(1)
Ciesielski Rafał (muzykolog)
(1)
Czarzasty Paweł (1977- )
(1)
Diesner Adam (1991- )
(1)
Dowlasz Bogdan (1949- )
(1)
Draus Grażyna
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Długońska Barbara (1944- )
(1)
Erben Balthasar (1626-1686)
(1)
Erben Balthasar (1626-1686). Ante oculos tuos, Domine
(1)
Erben Balthasar (1626-1686). Confitebor tibi, Domine
(1)
Erben Balthasar (1626-1686). Habe deine Lust an dem Herren
(1)
Erben Balthasar (1626-1686). SEi getreu bis den Tod
(1)
Furmanowicz-Kurzyńska Helena
(1)
Gaik Aleksander
(1)
Gawiejnowicz Waldemar (1968- )
(1)
Goetel Elżbieta (1942- )
(1)
Golicki Adam (perkusista)
(1)
Granat-Janki Anna
(1)
Gugnowska Katarzyna
(1)
Gurbindo Fermín (1935-1985). Fantazje Akordeon
(1)
Harmoza Mikołaj
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 1 in C major, Hob. VIIa: 1
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 3 in A major, Hob. VIIa: 3
(1)
Haydn Joseph (1732-1809). Violin Concerto No. 4 in G major, Hob. VIIa: 4
(1)
Hazuka Urszula
(1)
Hoécevar Katarina Bogunović
(1)
Jabłoński Szymon
(1)
Janiak-Kobylińska Sylwia (1988-)
(1)
Janicka-Słysz Małgorzata (1964- )
(1)
Joczyn Cezary
(1)
Juszyńska Krystyna
(1)
Kacprzak Andrzej (skrzypek)
(1)
Kacprzak Maciej
(1)
Kacprzyk Jędrzej (1993- )
(1)
Kaczan Ludmiła
(1)
Kaczorowski Robert (1970- )
(1)
Kadłubiski Jan (1931- )
(1)
Kamińska Marzena (muzyk)
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie
(1)
Kienik Tomasz
(1)
Kierzkowska Katarzyna
(1)
Komendarek-Tymendorf Krzysztof (1988- )
(1)
Komorowski Piotr akordeonista
(1)
Konaszkiewicz Zofia
(1)
Kotłowska Beata (1971- )
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948-)
(1)
Kowalska-Zając Ewa
(1)
Kozubek Lidia (1927-2015)
(1)
Kołaczkowski Bartosz (reżyser)
(1)
Krajewski Marcin
(1)
Krassowski Janusz
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(32)
2010 - 2019
(26)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(34)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(62)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(51)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(9)
angielski
(4)
niemiecki
(2)
kaszubski
(1)
Odbiorca
Poziom nauczania Szkoły podstawowe
(1)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(9)
Muzyka niemiecka
(3)
Film polski
(1)
Muzyka austriacka
(1)
Temat
Muzyka polska
(5)
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk)
(4)
Śpiew
(4)
Barok
(3)
Edukacja muzyczna
(3)
Kompozytorzy polscy
(3)
Muzyka religijna
(3)
Muzykologia
(3)
Technika kompozytorska
(3)
Akademie muzyczne
(2)
Aranżerzy
(2)
Doktor honoris causa
(2)
Emisja głosu
(2)
Głos
(2)
Jazz
(2)
Msze (muzyka)
(2)
Muzyka chóralna
(2)
Muzyka europejska
(2)
Muzyka francuska
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Pianiści polscy
(2)
Sacrum
(2)
Saksofoniści polscy
(2)
Szymański, Paweł (1954- )
(2)
Teoria muzyki
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Śpiew chóralny
(2)
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice)
(1)
Architektura francuska
(1)
Aria
(1)
Budowa i konstrukcje
(1)
Chóry
(1)
Chóry dziecięce
(1)
Chóry mieszane
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dyrygenci
(1)
Dyrygenci polscy
(1)
Dziennikarze muzyczni
(1)
Fleciści polscy
(1)
Formy i gatunki muzyczne
(1)
Fortepian
(1)
Gablenz, Jerzy (1888-1937)
(1)
Grafika francuska
(1)
Głosy ptaków
(1)
Historia
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Intertekstualność
(1)
Język polski
(1)
Klarneciści polscy
(1)
Kompozytorzy
(1)
Kompozytorzy rosyjscy
(1)
Konfesjonalizm (polityka)
(1)
Konserwatorium Muzyczne (Warszawa)
(1)
Kształcenie słuchu muzycznego
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Kułakowski, Leszek 1955
(1)
Kułakowski, Leszek 1955- ...
(1)
Lutosławski, Witold (1913-1994)
(1)
Messiaen, Olivier 1908-1992
(1)
Moniuszko, Stanisław (1819-1872)
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka (przedmiot szkolny)
(1)
Muzyka angielska
(1)
Muzyka filmowa
(1)
Muzyka kameralna
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na fortepian (2)
(1)
Muzyka na instrumenty klawiszowe
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka rosyjska
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Muzyka sceniczna
(1)
Muzyka wokalna
(1)
Muzyka włoska
(1)
Nahorny, Włodzimierz (1941- )
(1)
Olczak, Krzysztof (1956- )
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Orientalizm
(1)
Parki i ogrody
(1)
Patriotyzm
(1)
Pedagodzy
(1)
Pianiści
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Postmodernizm
(1)
Szkoły muzyczne
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka włoska
(1)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(1)
Słuch
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wróblewski, Jan Ptaszyn (1936- )
(1)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(1)
Zamki i pałace
(1)
Zodiak
(1)
Śliwiński, Zbigniew Bogumił (1924-2003)
(1)
Šostakovič, Dmitrij Dmitrievič 1906-1975
(1)
Temat: dzieło
Missa Miseri Cordis
(2)
Kantaty
(1)
Muzyka fortepianowa
(1)
Singletrack
(1)
Temat: czas
2001-
(14)
1901-2000
(13)
1801-1900
(6)
1945-1989
(5)
1989-2000
(5)
1701-1800
(4)
1601-1700
(3)
1501-1600
(2)
1901-
(2)
1939-1945
(2)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(4)
Polska
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Francja
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Milanówek (woj. mazowieckie, pow. grodziski, gm. Milanówek)
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(16)
Muzyka instrumentalna
(8)
Materiały konferencyjne
(4)
Muzyka na fortepian
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Publikacja okolicznościowa
(3)
Aranżacja i transkrypcja
(2)
Broszura
(2)
Druki muzyczne
(2)
Faksymile
(2)
Koncert (utwór muzyczny)
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Msze (muzyka)
(2)
Muzyka
(2)
Muzyka na harfę
(2)
Muzyka poważna
(2)
Muzyka religijna
(2)
Muzyka wokalna
(2)
Partytura
(2)
Arkusze egzaminacyjne
(1)
Biografia
(1)
Biogram
(1)
Czasopismo muzyczne
(1)
Czasopismo naukowe
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Duet (utwór muzyczny)
(1)
Dyktanda muzyczne
(1)
Film edukacyjny
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Jazz
(1)
Kadencja wirtuozowska
(1)
Katalog tematyczny
(1)
Monografia
(1)
Motet
(1)
Muzyka elektroniczna
(1)
Muzyka na akordeon i instrumenty perkusyjne
(1)
Muzyka na altówkę i orkiestrę
(1)
Muzyka na fagot i akordeon
(1)
Muzyka na głos średni i orkiestrę
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka na organy (2)
(1)
Muzyka na skrzypce
(1)
Muzyka na wiolonczelę
(1)
Muzyka na zespół instrumentalny
(1)
Muzyka religina
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Muzyka taneczna
(1)
Muzyka wokalna religijna
(1)
Nagranie studyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Performance
(1)
Rękopisy muzyczne
(1)
Sprawdziany i testy
(1)
Suita
(1)
Swing
(1)
Taniec
(1)
Wspomnienie pośmiertne
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(23)
Historia
(14)
Edukacja i pedagogika
(3)
Nauka i badania
(3)
Architektura i budownictwo
(1)
Religia i duchowość
(1)
63 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 73 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Nuty
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wok.2912 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niniejsza publikacja wprowadza nas w zagadnienia kameralistyki z różnych punktów widzenia, przybliża aspekty wspólnego muzykowania w różnych formacjach zespołowych, uwypukla tak ważny element w dydaktyce, jak gra a’vista, interesuje nowopowstałymi dziełami na różne składy instrumentalne a także zbliża nas do dzieł kameralnych uznanych już wybitnych twórców. Nie brakuje również pytań o wszechstronność czy przyszłość kameralistyki. Jedno należy stwierdzić bezsprzecznie – kameralistyka to dziedzina, która w kształceniu młodych muzyków stanowi niezbędny element i ma już swoje stałe miejsce w siatkach godzin uczelni muzycznych, w konkursach oraz programach koncertowych. Poszerzanie repertuaru jest jednym z etapów rozwoju zespołu kameralnego. Ideałem byłoby sięgać także po powstałe a zapomniane dzieła kompozytorów polskich, których wiele jeszcze pozostaje do odkrycia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 534 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 14)
Setna rocznica odzyskania przez państwo polskie niepodległości, jaka przypadła w 2018 roku, skłoniła do głębokiej refleksji naukowej nad różnymi wymiarami patriotyzmu: teoretyków muzyki, muzykologów, wykonawców, teologów oraz filozofów podczas kolejnej edycji sesji naukowej organizowanej przez Katedrę Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Pokłosiem tych rozważań jest zbiorowa monografia nt. „Muzyka sakralna w drodze ku Niepodległej”, XV edycja z cyklu „Musica sacra”, która powstała by upamiętnić przełomową dla narodu polskiego datę. Oddane do rąk czytelnika teksty dotyczą zagadnień nade wszystko ważkich, stanowiących świadectwo przeszłości – od namysłu i dyskursu filozoficznego nad fenomenem patriotyzmu w synergii z muzyką sakralną, charakterystyki muzyki kościelnej, jaka była wykonywana w diecezji krakowskiej podczas zaborów, poprzez analizę twórczości muzycznej akcentującej sferę sacrum u Feliksa Nowowiejskiego, Karola Szymanowskiego, Jacka Sykulskiego, aż po ontologiczne omówienie kontekstów patriotyzmu: patriotyzmu bizantyjskiego i historii organów z kościoła pw. św. Jana Bosko w Gdańsku-Oruni. „Pieśń ujdzie cało! […]” – powiedział polski wieszcz narodowy w Pieśni Wajdeloty z „Konrada Wallenroda”, co również i dziś ma uświadamiać, że muzyka jest nośnikiem wartości duchowych, ale także wartości patriotycznych. Monika Karwaszewska.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Muzyka 537 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 15)
Tom otwiera tekst Elizy Krupińskiej, w którym autorka prezentuje poglądy estetyczne kompozytora na temat sacrum i muzyki sakralnej. Trzy kolejne rozdziały poświęcone są twórczości mszalnej Moniuszki. Piotr Stefaniszyn w swoim rozdziale dokonał wieloaspektowej analizy komparatystycznej dwóch cykli mszalnych: Mszy św. na trzy głosy (e-moll) i Mszy św. na dwa głosy (a-moll). Agata Krawczyk sięga w swym tekście do zagadnień bardzo ważkich – autorka zaprezentowała analizę Mszy żałobnej d-moll, którą przedstawiła w szerokim kontekście genetycznym i historycznym. Marcin Simela poddał analizie elementarnej Mszę żałobną g-moll, w której obok materiału muzycznego omówił relacje słowno-muzyczne. W tekście Moniki Fedyk-Klimaszewskiej zostały zaprezentowane elementy sakralne, jakie są obecne w operach i w wybranych pieśniach Moniuszki. Tekst ks. Roberta Kaczorowskiego dotyczy pieśni Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę Moniuszki. Autor przedstawił genezę powstania tytułowej modlitwy, począwszy od czasów starożytnych, oraz podał specyfikację zapisu monodii w Liber usualis. Anna Sawicka w swym rozdziale dokonała próby rozwikłania ukrytych przez Moniuszkę znaczeń religijnych w warstwie muzycznej kantaty wokalno-instrumentalnej Madonna i w operze Straszny Dwór. Tom zamyka rozdział autorstwa Aleksandry Kłaput-Wiśniewskiej, w którym przedstawione zostało życie muzyczno-liturgiczne w Bydgoszczy od połowy XIX wieku, poprzez okres międzywojenny, lata po II wojnie światowej, aż do 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mon.22 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugi tom tematycznej monografii zbiorowej z cyklu „Sztuka włoskiego baroku”. Czternaście artykułów oscyluje wokół tematyki szeroko pojętej sztuki – od muzyki, tańca, po malarstwo i architekturę. Monografię otwiera obszerny artykuł mówiący ogólnie o problematyce wykonawczej muzyki włoskiej z przełomu XVI i XVII wieku. Wśród zamieszczonych w monografii tekstów znajdziemy informacje dotyczące genrów i form muzycznych włoskiego baroku, oraz na temat historycznej praktyki. Omówiona została rekonstrukcja oper barokowych A. Vivaldiego, oraz analiza rzymskiej serenaty O come chiare e belle (Olinto pastor) G.F. Haendla. Znajdziemy również interesujące studium na temat historycznych tańców włoskich występujących w literaturze klawesynowej, takich jak: corrente, pawana, galiarda. W jednym z artykułów przeczytamy o cechach włoskiego klawesynu i pochodnych tego instrumentu. W tomie zamieszczono również tekst prezentujący najnowsze wyniki badań nad repertuarem włoskim XVII wieku, m.in. informacje związane z unikatową kolekcją starodruków włoskich, znajdujących się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Monografię wzbogacają artykuły z zakresu sztuk pięknych, opisujące dzieła, będące egzemplifikacją włoskiego stylu w architekturze (Rzymski kościół Il Gesu Giacomo da Vignoli), oraz w malarstwie (portrety Caravaggia, martwe natury muzyczne w twórczości Evaristo Baschenisa). Jeden z tekstów prezentuje ponadto osiągnięcia Scipione Caffarelli Borghese – włoskiego kolekcjonera i miłośnika sztuki, któremu zawdzięczamy m.in. zebraną kolekcję dzieł sztuki w Galerii Borghese w Rzymie, oraz imponujące założenie parkowo-willowe. W zbiorze znajduje się również interesujący artykuł o humanistycznym traktacie Cztery księgi o architekturze autorstwa włoskiego architekta i teoretyka architektury – Andrea Palladio.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 535 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ze wstępu: „Specjaliści od prognoz głoszą, że fortepian, dominujący w salach koncertowych od niemal dwustu lat, usuwa się w cień z upływem czasu. Dodają, że królować na estradzie nie można bez końca. Zmieniają się sympatie publiczności, częściej zainteresowanej na przykład muzyką dawną, z czasów przedfortepianowych. Zmieniają się upodobania kompozytorów, dla których tak cenne są nowe, zaskakujące brzmienia. Zdawałoby się więc, że jakieś niewidzialne ręce pchają fortepian ze środka estrady w stronę muzeum, gdzie króluje przewidywalność, mało zaś miejsca pozostaje dla estetycznych olśnień.
Czy można polemizować z prognozami? To prawda, że dziś powstaje mniej utworów fortepianowych niż sto lat temu. Mimo to do kanonu wykonawczego wciąż wchodzą nowości i to akceptowane przez publiczność, chociażby etiudy Ligetiego, czy koncert Góreckiego. Nie wiadomo, czy ogrom tradycji wiążących się z muzyką fortepianową jest ciężarem, czy też - jednak - inspiracją i wyzwaniem.
Dwa wydziały gdańskiej akademii muzycznej, Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wydział Instrumentalny oddają do rąk czytelnika kolejny zbiór prac poświęconych muzyce fortepianowej. Składa się on z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest refleksji teoretycznej, druga sztuce pianistyki; wydajemy je zaś łącznie, stąd znaczna obiętość książki.
To już piętnasty tom cyklu Muzyka fortepianowa zapoczątkowanego przez gdańską akademię niemal czterdzieści lat temu”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 549 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Specjalne / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, ISSN 0239-7080 ; 63)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 547 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Szo.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mes.5 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Nuty
W koszyku
Zodiacus, albo Opus Horoscopicum, to kompozycja powstała w 2023 roku na prośbę dwójki gdańskich muzyków: akordeonistki Elżbiety Rosińskiej i fagocisty Mirosława Pachowicza. Duet ten, w obliczu bardzo skąpej literatury kameralnej na taki skład wykonawczy, nieustannie poszukuje nowych kompozycji i inspiruje kolejnych twórców do pisania. Cykl Bogdana Dowlasza składa się z 12 ilustracyjnych miniatur odpowiadających kolejnym znakom zodiaku. Poprzedzone są lapidarnym Prologiem, który zapowiada całość: z jednej strony zarysowuje plan tonalny cyklu, a z drugiej – jego charakter, pełen humoru i ironii. Każdemu znakowi przypisane jest inne centrum tonalne, które wychodząc od „des” (Baran) i zmierza w górę koła kwintowego, przechodząc przez „c” (Panna) i zmierza do „fis” (Ryby). Nadto, kompozytor stara się muzycznie odmalować tradycyjnie przypisywane każdej figurze horoskopu cechy. Odbywa się to na kilka różnych sposobów: od użycia techniki kompozytorskiej (lustrzane odbicia w Bliźniętach), poprzez charakter i ekspresję (wahająca się Waga) czy elementy ilustracyjności (ryki Lwa czy wystrzały Strzelca). Cykl, napisany z myślą o muzykach i pod ich czujnym okiem, jest ciekawym wzbogaceniem literatury na duet fagotu z akordeonem. Z jednej strony harmonijnie łączy dwa odrębne światy tych instrumentów, z drugiej – nie unika siInych kontrastów między nimi. Dzięki temu fantastycznie zostały wykorzystane możliwości barwowe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fag.51 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
[…] Teksty obejmują szerokie spektrum zagadnień zogniskowanych wokół wczesnej edukacji muzycznej, od bardziej ogólnych, przekrojowych ujęć teoretycznych do relacji z badań własnych (muzyczno-pedagogicznych i historycznych). Publikację otwiera tekst autorstwa prof. dr hab. Zofii Konaszkiewicz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), zarysowujący szeroką panoramę zagadnień związanych z potrzebą kształcenia i kształtowania emocji w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w szkolnictwie muzycznym. Autorka przywołuje pojęcie kreatywności emocjonalnej, przeciwstawiając je inteligencji emocjonalnej – nastawionej głównie na kształcenie umiejętności, rozwój intelektualny i potrzebę osiągania sukcesów życiowych. Wskazuje na znaczącą rolę muzyki w procesie kształtowania uczuć wyższych, zwraca uwagę na potrzebę samokontroli emocji u dzieci, umiejętność przeżywania porażki, dostosowania emocji do sytuacji, walkę z niską samooceną uczniów oraz akcentuje doniosłą rolę radości towarzyszącej zajęciom muzycznym. Prof. dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku), przedstawia, w oparciu o światowe i krajowe rezultaty badań, znaczenie wczesnych kontaktów dziecka z muzyką dla jego rozwoju. Autorka omawia neurobiologiczne podstawy interwencji muzycznych, biochemiczne i biodynamiczne podstawy reakcji muzycznych oraz efekty anatomiczno-neuronalne edukacji muzycznej, zależność między praktyczną nauką muzyki a rozwojem sieci synaptycznych u dzieci. Szeroko relacjonuje rezultaty badań wskazujących na korzyści płynące z praktycznych działań muzycznych, ich wpływ na rozwój zdolności językowych, lingwistycznych i matematycznych. Uwypukla związek edukacji muzycznej ze zdolnościami poznawczymi (inteligencją, pamięcią i uwagą) oraz charakteryzuje wpływ działań muzycznych na sferę emocjonalną i społeczną. Przedmiotem jej zainteresowania stają się także możliwości terapeutyczne działań muzycznych. W konkluzji podkreśla związek słuchu muzycznego z wyższymi procesami myślowymi, w tym głównie z pamięcią, obserwowany w badaniach empirycznych wpływ praktycznej nauki gry na instrumencie na wyższe procesy myślowe, ukrytą funkcję terapeutyczną, emocjonalną i społeczną działań muzycznych. Dorobek naukowy gdańskiego środowiska akademickiego w zakresie wczesnej edukacji muzycznej w okresie ostatnich pięćdziesięciu lat prezentuje tekst prof. dr hab. Elżbiety Frołowicz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku). Autorka, wychodząc od prac powstałych w latach 70. ubiegłego wieku, kreśli szeroką panoramę osiągnięć badaczy, którzy wywodzą się z gdańskiej społeczności naukowej (głównie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki i Uniwersytetu Gdańskiego). Przypomina dorobek Elżbiety Kilińskiej, Kingi Lewandowskiej, Alicji Kozłowskiej-Lewny, Michała Kierzkowskiego, Aliny Kowalskiej-Pińczak, Katarzyny Kierzkowskiej, Rafała Lawendowskiego, Ilony Poćwierz-Marciniak, Ewy Szatan i własny oraz cykle organizowanych przez to środowisko konferencji („Pedagogika muzyki: cechy, aksjologia, systematyka”, „Z zagadnień wczesnej edukacji muzycznej”). Do najnowszych doświadczeń, związanych z pandemią wywołaną koronawirusem SARS-CoV-2, nawiązuje w swoim artykule dr Natalia Kłysz-Sokalska (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) – Narzędzia zdalnej edukacji muzycznej. Prezentuje ona wiele aplikacji, programów i stron internetowych poświęconych edukacji muzycznej (Chrome Music Lab, Blob Opera, Google Doodle, Easy Virtual Choir, Shared Piano), powstałych przed pandemią i w jej trakcie, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w formie online, ale również podczas pracy stacjonarnej, stając się ciekawym i przydatnym urozmaiceniem zajęć muzycznych. Kolejny tekst autorstwa dr hab. prof. UMCS Mirosława Grusiewicza (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Edukacja muzyczna we wspomnieniach i ocenach studentów kierunków pedagogicznych, zarysowuje obraz powszechnej edukacji muzycznej w przedszkolach i w szkołach podstawowych po roku 2000, na podstawie pisemnych wypowiedzi 36 studentów kierunku animacja kultury. W niektórych przypadkach ocena tych zajęć dokonywana przez byłych uczniów jest zaskakująca i prowokująca do myślenia. Ich obraz edukacji wczesnoszkolnej nieco różni się nie tylko od programów i założeń, ale także od naszych wyobrażeń, przypuszczeń i stereotypów, mimo że główne refleksje korespondują z wynikami wcześniejszych badań. Nowe trendy w edukacji muzycznej w Niemczech prezentuje artykuł dra Jarosława Chacińskiego (Akademia Pomorska w Słupsku) – Wybrane niemieckie koncepcje edukacji muzycznej w kontekście przemian społecznych, pedagogicznych i kulturowych. W centrum uwagi autora znalazły się dwa dominujące w pedagogice niemieckiej nurty: patetyczny, nawiązujący do trwałych wartości, wywodzący się z filozofii platońskiej, akcentujący moralno-estetyczne aspekty muzyki i wychowania, oraz drugi nurt, pozostający w kręgu „Nowego Wychowania” – bazujący na spontanicznej zabawie, sprzyjający kreatywności i twórczości. We współczesnej wczesnoszkolnej edukacji muzycznej w Niemczech, pozostającej pod silnym wpływem mediów i przeobrażeń kulturowych, obserwuje się syntezę obu tych tendencji. Dr Katarzyna Forecka-Waśko (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), w tekście Rytmika z głośnika i teatr wyobraźni. Rola Marii Wieman w popularyzacji metody Emila Jaques-Dalcroze’a, ukazuje działalność Marii Wieman w Polskim Radiu po II wojnie światowej, kiedy to powstały pierwsze audycje umuzykalniające dla przedszkoli. W artykule omówiono proces tworzenia audycji oraz powstałą do nich literaturę muzyczną i metodyczną. Szczególną uwagę autorka kieruje na zastosowaną w audycjach metodę rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a, która wykorzystana została w Polsce w radiowej edukacji zdalnej. Studentka studiów magisterskich Dominika Barzowska (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) w swoim artykule Flora Szczepanowska i jej koncepcja kształcenia słuchu muzycznego u dzieci przypomina sylwetkę znakomitego pedagoga z okresu dwudziestolecia międzywojennego – Flory Szczepanowskiej (1884-1929). Autorka, na podstawie odnalezionych przez nią archiwalnych wycinków ówczesnej prasy, prezentuje nowatorskie podejście bohaterki tekstu do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu oraz omawia propagowany przez nią model Organizacji szkoły muzycznej niższej, przygotowany na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w 1929 r. W świetle najnowszych doniesień nauki dorobek tej przedwcześnie zmarłej solfeżystki okazuje się zadziwiająco trafny i niewątpliwie zasługuje na większą uwagę. Publikację zamyka tekst autorstwa mgr Ewy Kuszewskiej (Katolicki Uniwersytet Lu- belski) Rola aktywności muzycznej w kształtowaniu funkcji pozamuzycznych małego dziecka, w którym autorka zwraca uwagę na związek muzycznych aktywności małego dziecka w terapii i stymulacji mowy. Nawiązuje do powstałej w ośrodku gdańskim w latach 70. logorytmiki i podkreśla doniosłą rolę środowiska domowego, które obfituje w tradycyjne i instynktowne zachowania muzyczne. Wczesne zabawy wokalno-ruchowe w rodzi- nie pełnią nie tylko istotną rolę w podtrzymaniu wrodzonych zdolności muzycznych, ale także, jak pokazują prowadzone przez nią badania, leżą u podstaw rozwoju komunikacji werbalnej dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 271 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugi tom publikacji Z zagadnień wczesnej edukacji muzycznej otwiera artykuł prof. dr hab. Katarzyny Krasoń (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) odsłaniający zatrważający poziom przygotowania nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych do realizacji zadań związanych z nauczaniem muzyki. Autorka – muzyk i profesor pedagogiki – zwracając uwagę na doniosłe znaczenie wczesnych doświadczeń muzycznych w życiu dziecka dla kształtowania dobrostanu człowieka (jego inteligencji emocjonalnej, fizjologicznego/somatycznego funkcjonowania, zdrowia, uczenia się, terapii) formułuje szereg postulatów wskazujących na potrzebę radykalnych zmian w przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia edukacji muzycznej w klasach I–III. Obnaża słabość regulacji ministerialnych dotyczących standardu przygotowania nauczycielskiego i niechlubnych praktyk „douczania” na studiach podyplomowych oraz postuluje wprowadzenie międzyuczelnianych studiów przygotowu-jących do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki z pedagogiką wczesnoszkolną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 272 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor przygotował pionierską publikację, której „[…] cel jest przynajmniej trojaki. Primo: uporządkowanie i usystematyzowanie istniejącej liryki wokalnej Jerzego Gablenza, która w całej spuściźnie kompozytorskiej jawi się jako gatunek najbardziej reprezentatywny i najbardziej liczny [W niniejszej publikacji do liryki wokalnej zaliczono takie formy muzyki kameralnej, jak: pieśni z towarzyszeniem fortepianu, których liczba jest największa, oraz: jedną pieśń z towarzyszeniem orkiestry, jeden duet żeński z towarzyszeniem orkiestry, dwie pieśni na sopran i organy, trzy tercety żeńskie z towarzyszeniem fortepianu oraz dwa utwory na chór męski a cappella.]; secundo: zainteresowanie tak śpiewaków, jak i zespołów wokalnych tą piękną, acz niełatwą twórczością polskiego kompozytora; tertio: zainspirowanie muzykologów i teoretyków do szeroko zakrojonych studiów nad wokalnym (choć nie tylko) dorobkiem Gablenza”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Gab.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wró.3 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 18)
Teologiczno-muzyczny „bezmiar” możliwości „króla instrumentów” odsłania się w sztuce improwizacji organowej. Temu zagadnieniu poświęcona jest osiemnasta monografia naukowa z cyklu „Musica sacra”, zatytułowana: „Oblicza improwizacji organowej”, wydana staraniem Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pierwsza część niniejszego tomu dedykowana jest analizom teologicznych, liturgicznych i wykonawczych kryteriów improwizacji w muzyce kościelnej. Wprowadzeniem do tej problematyki jest opracowanie autorstwa ks. Jacka Bramorskiego, teologa muzyki i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, który podejmuje analizę pneumatologicznych podstaw sztuki improwizacji w muzyce kościelnej. Refleksjami o charakterze muzyczno-liturgicznym dzieli się w swym artykule Michał Dąbrowski, organista kościoła Świętego Krzyża w Warszawie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, analizując elementy improwizacji w praktyce akompaniamentu liturgicznego. Zagadnieniem roli akompaniamentu liturgicznego w polskim Kościele katolickim zajmuje się również Damian Skowroński, organista Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Trójcy w Warszawie i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Druga część monografii ukazuje improwizację organową jako fenomen wieloaspektowy. Michał Szostak, organista i profesor Społecznej Akademii Nauk oraz Collegium Civitas w Warszawie, sięga w swych analizach do interdyscyplinarnej perspektywy, rozpatrując zarządzanie sytuacją estetyczną w aspekcie wirtuozerii, artyzmu i kreatywności obecnych w sztuce artystycznej improwizacji organowej. Zagadnieniem metody tworzenia skal muzycznych w improwizacji na podstawie skali durowej i molowej zajmuje się w swej refleksji badawczej Tomasz Soczek, organista karmelitańskiego sanktuarium św. Józefa w Krakowie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Tomasz Orlow, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Instytutu Muzyki w Cieszynie (Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach), ukazuje scherzo jako organową formę improwizowaną, dokonując skrótowej analizy wybranych autorskich przykładów muzycznych w kontekście wykonawczym. Problematyce dzieła zapisanego a dzieła zaimprowizowanego w aspekcie różnic ekspresyjnych i stylistycznych na przykładzie twórczości Charlesa Tournemire’a poświęcony jest artykuł autorstwa Macieja Zakrzewskiego z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Andrzej Szadejko, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, przybliża w swym opracowaniu realizację koncepcji budowy organów we franciszkańskim kościele pw. NMP na Piaskach w Wilnie. Podsumowując zawarte w niniejszym tomie analizy, warto zauważyć, że wspomniane przez Benedykta XVI „niezliczone możliwości organów” można rozumieć nie tylko w sensie brzmieniowym czy wykonawczym, ale także jako zaproszenie do wieloaspektowej refleksji naukowej nad fenomenem tego instrumentu. Ufam, że obecna monografia z cyklu „Musica sacra” poświęcona sztuce improwizacji organowej stanie się inspiracją do dalszych poszukiwań naukowo-artystycznych w tym zakresie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 596 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Celem książki jest przypomnienie dydaktycznego i edytorskiego dorobku Profesora Śliwińskiego, przybliżenie postaci w bardziej prywatnym wymiarze, spojrzenie na jego postać oczami absolwentów, a także członków i przyjaciół rodziny. Życiorys i spisy obejmujące absolwentów, nagrody i działalność edytorską powstały w oparciu o pracę magisterską Działalność artystyczna i pedagogiczna prof. Zbigniewa Śliwińskiego, napisaną w 2000 roku przez Alicję Wieczorek na podstawie wywiadów przeprowadzonych z żyjącym jeszcze wówczas, choć mocno podupadającym na zdrowiu, Profesorem. Sporą część książki stanowią wspomnienia wychowanków Profesora Śliwińskiego. Pierwotnym zamierzeniem było przytoczenie tych wypowiedzi we fragmentach, podzielonych tematycznie, a to w odniesieniu do pianistyki, a to pedagogiki, a to w związku z ogólnym pojmowaniem muzyki i tak dalej, nie wyłączając wątku „mistrz i uczeń”. Wypowiedzi okazały się jednak bardziej różnorodne, ciekawsze, nawet niepozbawione sprzeczności. Odzwierciedlały upływ czasu i zmieniające się konteksty, zmuszały do namysłu. Dlatego, po umiarkowanych skrótach, postanowiono je przedstawić chronologicznie, w porządku mierzonym datami dyplomów. Niech mądrze przeglądają się w sobie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Śli.4 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej