Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Kościuczuk Krzysztof
(3)
Banai Noit
(2)
Gillen Eckhart
(2)
Grzybała Wojciech
(2)
Krasucki Eryk (1977- )
(2)
Wróblewski Andrzej (1927-1957)
(2)
Ziółkowska Magdalena (1981- )
(2)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Boniecki Adam (1934- )
(1)
Buden Boris (1958- )
(1)
Ciechańska Marzenna
(1)
Dimitrijević Branislav
(1)
Esche Charles (1962- )
(1)
Figiel Joanna (1985- )
(1)
Fowkes Maja
(1)
Fowkes Reuben
(1)
Gauger Soren A. (1975- )
(1)
Gołubiew Zofia (1942-2022)
(1)
Głowacka Zuzanna (1979- )
(1)
Hatherley Owen (1981- )
(1)
Holert Tom (1962- )
(1)
Jarecka Dorota (1966- )
(1)
Kiliszek Joanna (1964- )
(1)
Kościów Aleksander (1974- )
(1)
Król Anna (1979- )
(1)
Linnert Elżbieta
(1)
Majewska Barbara (historyk sztuki)
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Mikołejko Zbigniew (1951-2024)
(1)
Modzelewska Elżbieta
(1)
Muszyńska Ania
(1)
Noack Ruth (1964- )
(1)
Piłat Robert (1959- )
(1)
Pollack Martin (1944-2025)
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Roelstraete Dieter (1972- )
(1)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(1)
Shoichet Aaron (1979- )
(1)
Skolimowska Ewa (historyk sztuki)
(1)
Sobczyk Marek (1955- )
(1)
Stanisławska Olga (1967- )
(1)
Stefaniak Krystyna (1959- )
(1)
Szewczyk Agnieszka (historyczka sztuki)
(1)
Szewczyk Agnieszka (historyk sztuki)
(1)
Taraska-Pietrzak Anna
(1)
Thije Steven ten (1980- )
(1)
Trzeciak Huss Joanna
(1)
Waldmeier Martin (1984- )
(1)
Wróblewska Marta (historyczka sztuki)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Niemcy
(1)
Język
angielski
(2)
polski
(2)
Temat
Wróblewski, Andrzej (1927-1957)
(3)
Art, Polish
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzeum Narodowe (Kraków)
(1)
Painting, Polish
(1)
Rysunek polski
(1)
Wróblewski, Andrzej, 1927-1957
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
2001-
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Europa
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Malarstwo polskie
(2)
Album
(1)
Broszura
(1)
Grafika polska
(1)
Katalog wystawy
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Rysunek polski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
„Patrzeć wciąż naprzód” to album towarzyszący wystawie zorganizowanej wspólnie przez Muzeum Narodowe w Krakowie i Fundację Andrzeja Wróblewskiego w Warszawie. Zawiera reprezentatywny i obszerny (56) wybór prac artysty – obrazów olejnych, a także rysunków, gwaszy, monotypii i innych prac na papierze. Wróblewski jest jednym z najwybitniejszych powojennych malarzy polskich, artystą poszukującym i bezkompromisowym. Żył i tworzył krótko, ale intensywnie, bez oszczędzania się dążył do wytyczonego celu. Jak napisał Andrzej Wajda: „Był uporczywym i bezkompromisowym poszukiwaczem swej indywidualnej drogi życiowej i artystycznej”. Żył w czasach, w których musiał znosić ciężar kolejnych rozczarowań wobec ideałów, w które uparcie wierzył, podobnie jak wierzył w sens i siłę własnej sztuki. W nią nigdy nie zwątpił, podczas gdy idee, które początkowo żarliwie wyznawał, rozsypały się jak domek z kart, zawiodły go. Pod koniec życia Wróblewski z dystansem zaczął podchodzić do tematyki obrazów, skupiając się bardziej na ich formie, dostrzegając wartość w samym malarstwie. Wpływ jego pasji, osobowości artystycznej oraz wyjątkowej sztuki oddziaływał na wiele pokoleń polskich artystów i trudno go przecenić.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.120 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fragment recenzji naukowej prof. dr hab. Anny Markowskiej (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego): Czy biografia artysty pomaga zrozumieć jego sztukę? Szczególnie, gdy życie młodo zmarłego artysty obrosło legendą? Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest prosta. Wiemy, że niektóre rodzaje sfabularyzowanych życiorysów wręcz skutecznie uniemożliwiają bezpośrednie zetknięcie się z dziełem sztuki. W przypadku książki Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957) to jednak niewłaściwie postawione pytanie, gdyż choć publikacja stara się chronologicznie przybliżyć tak twórczość, jak życie artysty, nie jest bynajmniej fabularyzowaną biografią. Czym jeszcze na szczęście nie jest? Nie jest opowieścią z ukrytą tezą, jednoznacznie składającą się w spójną całość. Jest książką do myślenia i oglądania, gdyż zestawia ze sobą reprodukcje malarstwa i fragmenty zachowanych notatek artysty, uwagi jego przyjaciół i krytyków; każda strona publikacji jest takim mocnym zestawieniem słowa i obrazu, na ogół zaskakującym, gdyż przełożenie myślenia racjonalnego na intuicję twórcy to w istocie wizualno-tekstowy traktat o tym, jak powstaje sztuka. Traktat, który wiele wyjaśnia, ale też ocala zagadkę twórczości, jej niejasne źródła i niespodziewane inkarnacje. Książka wraca do rudymentów: stara się ponownie przedstawić nam młodego malarza, który do Krakowa przyjeżdża z Wilna i nie widzi możliwości podporządkowania się tym koncepcjom sztuki, które powstawały w gronie przyjaciół w podziemnym Krakowie podczas okupacji. Jest gniewnym, zranionym przybyszem, zdesperowanym by szukać własnej drogi w sztuce, bez żadnych kompromisów. By na nowo ukazać postać już dobrze znaną, trzeba było podjąć się trudnego i wieloaspektowego zadania: oddzielenia narosłych mitów od twardego czytania źródeł, zrewidowania stanu wiedzy o artyście. Książka robi to na wielu poziomach, zaczynając od spraw najprostszych, wręcz rudymentarnych – zbiera rozproszone oeuvre artysty, dokonuje pomiarów obrazów, bada ich odwrocia dokonując zaskakujących odkryć, porównuje obrazy by skorygować wątpliwe datowanie i odróżnić datowanie pewne od przybliżonego, dokonuje transkrypcji rękopisów, wprowadza specjalny zapis tytułów odróżniający tytuły autorskie od tych nadawanych pracom po śmierci artysty. Jednym słowem, każda praca zyskała na nowo swój status – gdyż wiedza o każdym dziele została zweryfikowana. Ponadto, prace plastyczne pokazywane są w kontekście myśli teoretycznej artysty, jego spostrzeżeń oraz niezwykle osobistych recenzji bieżącego życia kulturalnego, a także dość obfitej korespondencji. W ten sposób nakreślona została nie tylko rama dla jego twórczości, ale także horyzont jego artystycznych aspiracji. Sumienne wczytanie się w notatki zostawione w jego kalendarzykach, a także sięgnięcie do prywatnych archiwów, w których ciągle jeszcze – jak się okazało – znajduje się wiele nieznanych pamiątek, przybliży realia: Wróblewskiego twarde stąpanie po ziemi. Pojawią się ponadto reprodukcje prac zaginionych, ale również niemal cudownie po wielu latach odkrytych, a zidentyfikowanych po niespodziewanym odnalezieniu starych negatywów z reprodukcjami prac. Z kolei ciekawe analizy konserwatorskie dają wgląd w „kuchnię” malarską, rzeczowe analizy historyczne dotyczące konkretnych przedstawień pozwalają na trzymanie się ówczesnych uwarunkowań. Nie pomięto nawet kolegów z roku artysty (wraz z ich podobiznami), prób dotarcia do ważnych artystycznych imprez, w jakich uczestniczył artysta, a w ich ramach do reprodukcji nieznanych szerzej prac malarskich Andrzeja Wajdy – kolegi z ASP, który stał się później współzałożycielem tzw. Polskiej Szkoły Filmowej. Dokonano pionierskich rekonstrukcji różnych wystaw (w tym m.in. głośnego pokazu w salonie „Po Prostu”), znanych dotąd jedynie z lakonicznych wzmianek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wró.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Andrzej Wróblewski : exhibiting / edited by Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała. - Berlin : Hatje Cantz Verlag GmbH ; Warsaw : Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, 2024. - 777, [2] strony (w tym 5 kart złożonych) : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapa, plany, wykres ; 29 cm.
Andrzej Wróblewski. Exhibiting to monografia poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty. Na 780 stronach znalazły się eseje zaproszonych autorów – badaczy, artystów, kuratorów, publicystów – którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze. O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie. Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Artyści Wró.6 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej