Sorting
Source
Katalog Mediateki
(2)
Form of Work
Książki
(1)
Muzyka
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Status
available
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(1)
Czytelnia
(1)
Author
Brzoska Andrzej (1953- )
(1)
Janczewska-Sołomko Katarzyna
(1)
Mikołajczyk-Niewiedział Anna (1972- )
(1)
Minulescu Ion (1881-1944)
(1)
Piórkowska Marta (1989- )
(1)
Rożniatowska Bożenna
(1)
Szpilman Władysław (1911-2000). Mazurek. Fortepian
(1)
Wisłocki Stanisław (1921-1998)
(1)
Wisłocki Stanisław (1921-1998). Poematy. Głos, fortepian
(1)
Wisłocki Stanisław (1921-1998). Sonaty. Fortepian
(1)
Wisłocki Stanisław (1921-1998). Sonaty. Skrzypce, fortepian
(1)
Wisłocki Stanisław (1921-1998). Suity. Fortepian
(1)
Świętoński Wojciech (1984- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(1)
Time Period of Creation
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(2)
Language
Polish
(1)
Romanian
(1)
Demographic Group
Muzyka polska
(1)
Subject
Muzycy polscy
(1)
Pedagodzy
(1)
Subject: time
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Muzyka instrumentalna
(1)
Muzyka kameralna
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na głos wysoki i fortepian
(1)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(1)
Muzyka poważna
(1)
Muzyka wokalna
(1)
Sonata
(1)
Suita
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(1)
2 results Filter
Book
In basket
Prezentowana publikacja nawiązuje do wydanego w 2003 roku pod auspicjami SPAM Leksykonu polskich muzyków pedagogów urodzonych po 31 grudnia 1870 roku (pod red. K. Janczewskiej-Sołomko) i jest niejako jego „kontynuacją wstecz”. Obie, stanowiące całość, pozycje wnoszą niewątpliwie istotny wkład do uzupełniania wiedzy na temat historii kultury muzycznej w Polsce w szerokim europejskim kontekście. Zawiera ponad 7200 biogramów osób (udokumentowanych literaturą źródłową), które prowadziły działalność pedagogiczną, ale także kompozytorską, naukową i artystyczną na historycznych terenach polskich przez całe niemal tysiąclecie. Odegrały one poważną rolę w tworzeniu systemu kształcenia muzycznego na przestrzeni wieków. W początkowym okresie, do którego sięga aktualna wiedza, nauka muzyki przebiegała w relacji mistrz – uczeń. Dopiero potem powstały szkoły muzyczne – zwane bursami muzycznymi – prowadzone przez zgromadzenia zakonne, zwłaszcza jezuickie. Jednocześnie przedmioty muzyczne weszły do programów nauczania w szkołach parafialnych i katedralnych, a także w seminariach duchownych i na wyższych uczelniach, na przykład na Akademii Krakowskiej. Najstarszym w naszej historii pedagogiem muzycznym, którego udało się zidentyfikować jest Benedykt (być może imię pochodzi od kongregacji benedyktyńskiej, do której należał). Zmarł w roku 1080, tak więc urodził się być może około roku 1040 i to właśnie Benedykt – wykształcony, z tytułem magistra, znający już chorał gregoriański obowiązujący w nowej dla Polski Piastowskiej religii katolickiej, może być uznany za ojca polskiej pedagogiki muzycznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. Słowniki/ Leksykony/ Encyklopedie 186 [Czytelnia] (1 egz.)
Music
CD
In basket
Solo & chamber works / Stanisław Wisłocki. - Warsaw : Chopin University Press : Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, 2022. - 2 CD (46 min 54 s, 52 min 47 s) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + 1 booklet.
Stanisław Wisłocki był znakomitym polskim kompozytorem, dyrygentem, pianistą, pedagogiem i organizatorem życia muzycznego. Zasłynął przede wszystkim jako wybitny dyrygent, kształtujący gusta publiczności poprzez prezentowanie kanonu światowej i rodzimej literatury muzycznej oraz inicjowanie prawykonań muzyki najnowszej. Jego działania wywarły wpływ nie tylko na kształt życia muzycznego powojennej Polski, lecz także na popularyzację muzyki polskiej w świecie. Na uwagę zasługuje także bogata spuścizna kompozytorska Wisłockiego, który tworzył utwory solowe, kameralne, orkiestrowe, wokalne i wokalno-instrumentalne, a także muzykę teatralną i filmową. Większość z napisanych przez niego dzieł wciąż jeszcze czeka na rejestracje fonograficzne. Prezentowany dwupłytowy album, na którym znalazły się utwory solowe i kameralne Wisłockiego, jest wynikiem wieloletniej pracy twórczej i artystycznych poszukiwań Wojciecha Świętońskiego – znakomitego pianisty aktywnie zaangażowanego w poszukiwania kompozycji nieznanych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Oprócz czterech cykli fortepianowych (D’après Scarlatti, Mała suita, Suity I i II) artysta zarejestrował także cztery Poematy do słów Iona Minulescu (w opracowanej przez siebie wersji na głos z fortepianem) oraz Sonatę F-dur na skrzypce i fortepian. W utworach kameralnych pianiście towarzyszą uznane artystki: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Marta Piórkowska (skrzypce). Nagrania dokonał Andrzej Brzoska. W obszernej książeczce dołączonej do albumu oprócz noty programowej, noty o utworach i biogramów kompozytora i artystów znalazło się tłumaczenie poematów na język polski i angielski. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wydawcami albumu są Chopin University Press i Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. CD 863 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again