27903
Book
In basket
Autorka niniejszych rozważań stawia tezę o aktualności awangardy w XXI wieku i jej żywej obecności w muzyce dzisiejszej. Owa aktualność awangardy może być rozumiana dwojako. Z jednej strony jest to nie tyle kontynuacja, ile świadome i swobodne korzystanie ze środków i rozwiązań wypracowanych przez kompozytorów awangardowych, a także czytelne odwołanie się do pewnych idei XX-wiecznej awangardy. Z drugiej strony to postawa buntu, kontestacji, łamanie reguł, artystyczna wyrazistość i silny indywidualizm. Wybór padł na dwóch kompozytorów związanych z Łodzią, urodzonych w drugiej połowie lat 70. XX wieku – Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego oraz ich postawy twórcze. Na przykładzie czterech kompozycji, przeznaczonych na różne składy wykonawcze i reprezentujących różne gatunki, ale napisanych w zbliżonym czasie (lata 2010–2013), autorka starała się wykazać związki ich muzyki z nurtami awangardy XX wieku i zbadać, na ile są one przez kompozytorów uświadomione i zamierzone. Innym z celów było wypełnienie luki w wiedzy teoretycznomuzycznej na temat najnowszej twórczości kompozytorskiej, która do tej pory – z kilkoma wyjątkami – omawiana była przez krytyków i muzykologów skrótowo, na łamach tekstów publicystycznych
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Muzyka 477 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Notes:
General note
Wykazy utworów Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego na stronach 187-214.
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 215-226.
Funding information note
Sfinansowano z pomocą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Language note
Streszczenie w języku angielskim.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again