Sorting
Source
Katalog Mediateki
(6)
Form of Work
Książki
(6)
Albumy i książki artystyczne
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Status
available
(6)
Branch
Wypożyczalnia
(6)
Author
Bigos Iwona
(3)
Możdżyńska-Nawotka Małgorzata
(3)
Banaś Barbara (historyk sztuki)
(1)
Chmielarz Anna
(1)
Kolbuszewska Maria (1906-1996)
(1)
Kuryluk Ewa (1946- )
(1)
Micuła Małgorzata (1984- )
(1)
Piasecka Aleksandra (tłumaczka)
(1)
Pietraszko Joanna
(1)
Skiba Piotr (1980- )
(1)
Year
2020 - 2025
(5)
1970 - 1979
(1)
Time Period of Creation
2001-
(5)
Country
Poland
(6)
Language
Polish
(6)
English
(3)
Subject
Muzeum Sztuki Współczesnej (Wrocław)
(5)
Wystawy sztuki
(5)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(4)
Fotografie
(1)
Kolaż
(1)
Kuryluk, Ewa (1946- )
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Piene, Otto (1928-2014)
(1)
Skiba, Piotr (1980- )
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka niemiecka
(1)
Sztuka polska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Twarz
(1)
Wideo-art
(1)
Subject: time
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Subject: place
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(5)
Genre/Form
Katalog wystawy
(5)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Album
(1)
Broszura
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(2)
6 results Filter
Book
In basket
Opracowanie jest pokłosiem prezentowanej w Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł największej jak dotąd retrospektywy białych instalacji Ewy Kuryluk. Powstały one w większości w USA, gdzie artystka mieszkała przez ostatnie dwie dekady XX wieku, ale również w Kolumbii, Argentynie i Kanadzie. Kuryluk jeszcze w latach siedemdziesiątych XX w. wpisująca się w nurt malarstwa hiperrealistycznego, lekko surrealizującego, odrzuciła ten język artystycznej ekspresji na rzecz rysunku i malarstwa na luźnych, lekkich tkaninach. Kreśliła na nich czerwonym tuszem kontury – twarzy, fragmentów ciała, ludzkiej sylwetki. Działania te ewoluowały w przestrzeni, gdy artystka zaczęła nadawać malowanym tkaninom kształty, drapując je, upinając, osadzając na krzesłach, sofach, wyprowadzając w plener. Mają one charakter intymny, zmysłowy, niekiedy wręcz erotyczny. Na wystawie w Pawilonie Czterech Kopuł zrekonstruowane zostały przez artystkę jej najważniejsze instalacje, m.in. materie pokryte tekstami, nazwane przez nią „Rysopisami”, o których mówiła: „Rysuję, czego nie mogę napisać. Piszę, czego nie mogę narysować”. Amerykańskie instalacje Kuryluk to poetycka, intymna podróż, która wiedzie nas przez świat czułych gestów, niejednoznacznych póz, wyrafinowanej erudycyjnej metafory.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.88 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
"Wielką radością jest dla mnie, iż we współpracy z ZERO Foun­dation i dzięki przychylności galerii Spruth Magers możemy, pierwszy raz w Polsce, zaprezentować w Muzeum Sztuki Współczesnej - Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu w Pawilonie Czterech Kopuł twór­czość wyjątkowego artysty, założyciela grupy ZERO, Ottona Pienego. Był to jeden z najoryginalniejszych i najnowocześniejszych twórców powo­jennych, zarówno niemieckich, jak i amerykańskich. Do tej pory nikt nie zdobył się na to, aby przedstawić dorobek artystyczny tego transatlantyckiego twórcy w Polsce. Wiele z jego rewo­lucyjnych osiągnięć - który artysta odważyłby się z sukcesem wysłać czło­wieka w powietrze?! - nadal oczekuje na publiczną prezentację w naszym kraju. Niestety, na pokazanie pełnego przekroju osiągnięć oczekuje także cała grupa ZERO z jej innymi wybitnymi twórcami. Mimo międzynaro­dowej sławy i wielkiej roli, którą odegrali w powojennej sztuce, nie docze­kaliśmy się do tej pory w Polsce kompleksowej refleksji na temat ich twórczości. W 2020 r. wystawą Czas nasz- Unsere Zeit - Our Time i cyklem ,,Wydarzenia muzealne roku" zainicjowaliśmy w Muzeum Sztuki Współ­czesnej prezentację artystów grupy ZERO, poczynając od Gunthera Ueckera i jego pracy Młyn piaskowy. Dziś przyszedł czas na jego dobrego przyja­ciela i kolegę po fachu - Ottona Pienego." (Piotr Oszczanowski, Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Pie.7 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
[..]"Piotr Skiba, zmieniając kąt padania światła stworzonej przez niego instalacji, zaprzecza pierwotnej funkcji latarni ulicznej. A dodatkowo – wprawiając ją w monotonny okrężny ruch, nadaje jej nowe, paradoksalne znaczenie. Możemy więc zaryzykować stwierdzenie, że idea odwrócenia ulicznego oświetlenia ma coś z anomicznego święta. Wprawdzie taka lampa może przypominać krążącą karuzelę z wesołego miasteczka albo zawieszony u sufitu przewymiarowany kandelabr, ale poprzez krążący ruch świateł bardziej niż z karuzelą czy dansingiem przynosi skojarzenia z miganiem policyjnych świateł ostrzegawczych – popularnych „kogutów”. Fakt, że jest odwrócona, może przypominać zamieszki na ulicach w momentach społecznej anarchii, które wielokrotnie już miały miejsce w XX i XXI wieku. A właśnie w kontekście stanu wyjątkowego o świętach anomicznych wspominał Giorgio Agamben. W czasie rzymskim saturnaliów, święta charivari czy średniowiecznego karnawału celowo zawieszano działanie prawa i zezwalano na przekroczenie wszelkich norm społecznych. Panowie przebierali się za sługi, ludzie udawali zwierzęta, dozwolone były niegodne postępki czy wręcz zbrodnie. „Anomiczne święta są zatem drogowskazem prowadzącym do obszaru, w którym absolutne podporządkowanie życia prawu zmienia się w wolność i rozpasanie, a najbardziej nieokiełznana anomia objawia swój parodystyczny związek z nomos; innymi słowy, są drogowskazem prowadzącym do rzeczywistego stanu wyjątkowego, stanowiącego próg nierozróżnialności pomiędzy anomią i prawem” [...]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.128 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
[...] Wystawa „Twarzą w twarz” to zaproszenie do przemyśleń, do spotkania z naszą coraz bardziej złożoną rzeczywistością i do dyskusji nie tylko o statusie naszego wizerunku, ale przede wszystkim o miejscu homo sapiens w świecie postrzeganym najczęściej z egologicznej perspektywy. Kasparow odróżnia człowieka od maszyny, gdyż w przeciwieństwie do SI mamy cele i marzymy: „Posiadamy mnóstwo właściwości, w których maszyny nam nie dorównują. One mają instrukcje, my — cel. Maszyny nie potrafią marzyć, nawet w trybie uśpienia. Ludzie — owszem. Dlatego będziemy potrzebowali inteligentnych maszyn, by urzeczywistniać nasze najwspanialsze marzenia. Jeśli przestajemy je mieć, jeśli przestajemy szukać wyższych celów, wtedy sami stajemy się maszynami”. Myślę, że warto nie tylko marzyć, ale przede wszystkim zacząć o nas myśleć jako o jednym, a nie jedynym z bytów inteligentnych.[...] Iwona Dorota Bigos
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne T.68 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Collage - klejone światy / Anna Chmielarz. - Wrocław : Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022. - 133, [1] strona : fotografie, ilustracje ; 30 cm.
Kolaż, chociaż stał się synonimem sztuki XX wieku, to znany jest już od czasów starożytnych. Jest przede wszystkim wyrazem artystycznej wolności i nieograniczonej wręcz wyobraźni. Jest intelektualną zabawą, rodzajem wyszukanego dialogu, jaki prowadzi artysta z widzem. Stąd stał się on elementem trwałym takich kierunków artystycznych jak dadaizm, surrealizm, konstruktywizm, wreszcie też sztuka abstrakcyjna i konceptualna. Zawarty w kolażu element absurdalny, prześmiewczy czy wreszcie prowokujący czyni go dziełem wywołującym u widza określone emocje i reakcje. Nie pozwala pozostać wobec niego obojętnym. Te jego nowe znaczenia, nowe treści, emblematyczna wręcz konstrukcja czynią go na swój sposób ponadczasowym. To nieoczekiwane spotkanie nieprzystających do siebie realności daje wymierną wartość dodaną. I tylko od widza zależy, ile jej w kolażu odnajdzie, jak „dopasuje” poszczególne jego elementy i co ostatecznie w nim odczyta. Wystawa „Collage – klejone światy” w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej – Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu jest niezwykłą wyprawą w świat artystycznej wyobraźni. Wielość i różnorodność eksponowanych na niej kolaży budzi uznanie i podziw. Prezentacja ta, na którą składają się dzieła przeszło 60 wybitnych polskich i zagranicznych twórców, odkrywa przed nami różnorodność form, technik i materiałów kolażu. Za jego pomocą – jak pisze kuratorka wystawy Anna Chmielarz – „artyści tworzą nową, surrealną rzeczywistość, ocalają fragmenty świata, który już przeminął”. Ta „recyklingowana” sztuka ma szansę nas zaskoczyć, wprawić w zdumienie i dostarczyć nam wielu wrażeń. Dziękuję wszystkim, którzy przygotowali tę wystawę, zwłaszcza jej kuratorce Annie Chmielarz, a Zwiedzającym życzę niezapomnianych przeżyć. Dajcie się oczarować kolażom! (Piotr Oszczanowski - Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne C.45 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again