Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Czytelnia
(1)
Autor
Banach Karolina
(1)
Bartnik Katarzyna
(1)
Garbowski Marcin (1987- )
(1)
Gryka Jan (1959- )
(1)
Jasińska Karolina
(1)
Leszkowicz Paweł (1970- )
(1)
Musielak Łukasz (1979- )
(1)
Zbylut Agata (1974- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Kobieta
(2)
Ciało ludzkie
(1)
Feminizm
(1)
Malarze
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka polska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wideo-art
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Zbylut, Agata (1974- )
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Katalog wystawy
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Sztuka kobiet w obrębie malarstwa jest obecnie jednym z najciekawszych przejawów polskiej sztuki aktualnej. To wyjątkowe zjawisko o wyraźnie zaznaczonej różnicy – jest czytelne i rozpoznawalne. Stosowany do tej pory „kod feministyczny” przestał być wystarczającym systemem odczytu. Wystawa pokazuje reprezentatywny i aktualny stan różnorodnych poszukiwań artystycznych: od obrazów – poprzez realizacje malarskie – po obiekty malarskie i architektoniczne. W ramach wystawy powstały również realizacje typu site-specific. Jest to rozbudowana prezentacja poszczególnych artystek – powierzchnia wystawowa obejmująca ok. 450 m², została dodatkowo powiększona o malarskie interwencje zrealizowane na łączących sale wystawowe korytarzach i zadaszonym patio – co zwiększyło ją do niemal 650 m². Generalna koncepcja wystawy jest próbą opisania zjawiska, które już od pewnego czasu staje się wyraźną konwencją, rozpoznawalną w sztuce polskiej początku XXI wieku. Aktywność kobiet w całej sztuce wizualnej już od lat 80. była wyjątkowo ważna i czytelna, ale dopiero w obecnym momencie przełamanie dominacji mężczyzn w obszarze malarstwa staje się symptomatyczne. Parytety, o które dzisiaj tak chętnie walczy wielu politycznych graczy, w obszarze sztuki nieźle funkcjonowały w Polsce 30 lat temu. Przykłady artystek, w tym również malarek, w światowej sztuce oczywiście występują – tak zresztą, jak i w polskiej – zwykle jednakże były to przykłady incydentalne. Teraz tendencje się odwróciły i ostatnie 10 lat jest okresem niezwykłego rozkwitu malarstwa kobiet. Towarzyszy temu również jakościowe bogactwo jego przejawów. W wystawie bierze udział ponad 20 artystek, które prezentują szerokie spektrum malarstwa przedstawiającego: symbolicznego, narracyjnego czy ekspresyjnego oraz freski Siostry Michaliny, odkryte w czasie niedawnego remontu poklasztornego budynku Centrum Kultury. Wystawa jest interdyscyplinarnym pokazem możliwych form malarskich. Oczywiście występują tu pewne skojarzenia z dotychczasowymi przejawami malarstwa, ale te autorki, w sposób świadomy nawiązują do tego, co już w sztuce występuje i przefiltrowują to poprzez własne doświadczenie, własną emocjonalność, płciowość czy też świadomość kulturową. Powstają obrazy odmienne od tych funkcjonujących. Rozczytanie tej sytuacji nie będzie wcale takie proste wobec dziejowych uprzedzeń i ciągle aktywnych schematów, szczególnie tych związanych z obciążeniami związanymi ze społecznymi rolami kobiet, jakie ukształtowały się historycznie. Popularyzacja tego zjawiska jako naturalnie powstającego obszaru aktualnej sztuki będzie miała tu kluczowe znaczenie. Wystawie towarzyszy katalog z poszerzonym materiałem ilustracyjnym prezentującym sztukę poszczególnych artystek, który próbuje to wyjątkowe zjawisko umieścić w szerszym kontekście sztuki ogólnopolskiej i europejskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.89 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja podejmuje problematykę ciała, tożsamości, autokreacji, mediów społecznościowych, awangardy, polskiej transformacji ustrojowej i feminizmu w kontekście twórczości Agaty Zbylut. Książka zawiera dokumentację prac artystki z ostatnich lat.
Publikację otwierają Ruminacje, rodzaj autokomentarza, w którym artystka łączy wątki osobiste, techniczne szczegóły poszczególnych realizacji i kulturowe dyskursy. Pojawiające się w tekście wątki są dalej identyfikowane i dyskutowane w czterech rozmowach: z Ingą Iwasiów – klasyczką feminizmu w Polsce, Zofią Krawiec – propagatorką emancypacyjnych możliwości mediów społecznościowych, Adamem Mazurem – znawcą fotografii oraz Januszem Noniewiczem, który wprowadził modę na intelektualno-artystyczne salony. Ogólny komentarz do twórczości Agaty Zbylut stworzyła, w kontekście feminizmu, Marta Czyż. Na końcu znajdziemy też Krótką historię odzyskiwania ciała autorstwa Łukasz Musielaka - swoistą próbę rekonstrukcji emancypacyjnego dyskursu ciała w perspektywie dziejowej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Zby.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 28 [Czytelnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej