Esej
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(152)
Wolne Lektury
(49)
Forma i typ
Książki
(102)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(71)
Proza
(52)
Artykuły
(50)
E-booki
(49)
Publikacje naukowe
(28)
Albumy i książki artystyczne
(7)
Audiobooki
(5)
Poezja
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Dramat (rodzaj)
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(84)
wypożyczone
(14)
tylko na miejscu
(6)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(99)
Czytelnia
(6)
Autor
Sekuła Aleksandra
(16)
Boy-Żeleński Tadeusz
(14)
Lipka Krzysztof (1949-)
(13)
Kotwica Wojciech
(9)
Kowalska Dorota
(9)
Kozioł Paweł
(6)
Lipka Krzysztof (1949- )
(6)
Królak Sławomir (1978- )
(5)
Dzierzgowska Anna
(4)
Hōjun
(4)
Kigen Dōgen
(4)
Mikołajewski Jarosław (1960-)
(4)
Misiak Katarzyna
(4)
Montaigne Michel de
(4)
Solnit Rebecca (1961- )
(4)
Bednarek Joanna (1982- )
(3)
Gauger Soren A. (1975- )
(3)
Mikołajewski Jarosław (1960- )
(3)
Witkiewicz Stanisław Ignacy
(3)
Chollet Mona (1973- )
(2)
Drenda Olga (1984- )
(2)
Klekot Ewa (1965- )
(2)
Korczak Janusz
(2)
Laermans Rudi (1957- )
(2)
Lipszyc Adam (1975- )
(2)
MacBride Anda
(2)
Mojsak Łukasz
(2)
Nietzsche Friedrich
(2)
Pietraszewski Krzysztof
(2)
Preciado Paul B. (1970- )
(2)
Przybyszewski Stanisław
(2)
Ritter-Jasińska Antje
(2)
Rokicka Monika
(2)
Rottenberg Anda (1944- )
(2)
Ruksza Stanisław (1979- )
(2)
Sendyka Roma (1973- )
(2)
Sutowski Michał (1985- )
(2)
Wasilewski Marek (1968- )
(2)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(2)
Wójcik Bartosz (anglista)
(2)
Zbierzchowski Henryk
(2)
Zdunik Michał (1990-)
(2)
Żukowski Dariusz (1978- )
(2)
Adamus Jan Tomasz (1968-)
(1)
Alden Christopher (1949-)
(1)
Amenta Alessandro (1974- )
(1)
Arapoğlu Firat (1980- )
(1)
Araszkiewicz Agata (1971- )
(1)
Armada Paweł (1981- )
(1)
Bahlman Dudley Ward Rhodes (1923- )
(1)
Barenboim Daniel (1942-)
(1)
Bartelik Marek
(1)
Bastani Aaron (1984?- )
(1)
Baudrillard Jean (1929-2007)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bednarek Joanna
(1)
Berg Alban (1885-1935)
(1)
Bielak Alicja (1991- )
(1)
Bieliaszyn Wiktoria (1994- )
(1)
Bieroń Tomasz (1963- )
(1)
Bierut Michael (1957- )
(1)
Birkenmajer Józef
(1)
Birnbaum H
(1)
Björnson Björnstjerne
(1)
Blanga-Gubbay Daniel (1982- )
(1)
Blaschke Kinga
(1)
Bodei Remo (1938-2019)
(1)
Bond Robert
(1)
Bonisławska Marlena
(1)
Bronikowski Kazimierz
(1)
Brzeżańska Agnieszka (1972- )
(1)
Brzozowski Stanisław
(1)
Brückner Aleksander
(1)
Bukowiecki Łukasz (1986- )
(1)
Burrows Jonathan (1960- )
(1)
Burton Adam T
(1)
Butler Judith (1956- )
(1)
Błaszczyk Tomasz
(1)
Calzada Paz de la
(1)
Carlyle Thomas (1795-1881). Characteristics (ang.)
(1)
Carlyle Thomas (1795-1881). Inaugural address at Edinburgh University (ang.)
(1)
Carlyle Thomas (1795-1881). Sir Walter Scott (ang.)
(1)
Cassirer Ernst (1874-1945)
(1)
Cegielski Max (1975- )
(1)
Charmatz Boris (1973- )
(1)
Chauchat Alice (1977- )
(1)
Chilmon Władysław (1986- )
(1)
Chmal Tomasz (1974- )
(1)
Chmielewska Justyna (1983- )
(1)
Chodysz-Foryś Agnieszka
(1)
Cholewa Maciej (1991- )
(1)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(1)
Chudyńska-Szuchnik Katarzyna
(1)
Chwastowicz Agata
(1)
Chéreau Patrice (1944-2013)
(1)
Cięglewicz Edmund
(1)
Courtenay Jan Niecisław Baudouin de
(1)
Criado Perez Caroline (1984- )
(1)
Cukierska Agata
(1)
Cumft-Pieńkowska Maria
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(77)
2010 - 2019
(120)
2000 - 2009
(1)
1950 - 1959
(2)
1900 - 1909
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(82)
1901-2000
(21)
1945-1989
(10)
1989-2000
(6)
1918-1939
(3)
1939-1945
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
2001
(1)
Kraj wydania
Polska
(199)
Stany Zjednoczone
(2)
Turcja
(1)
Język
polski
(185)
angielski
(7)
niemiecki
(3)
ukraiński
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(7)
Literatura amerykańska
(3)
Literatura angielska
(3)
Literatura francuska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatury anglojęzyczne
(1)
Temat
Sztuka
(17)
Sztuka polska
(15)
Estetyka
(12)
Wystawy sztuki
(11)
Filozofia
(10)
Kobieta
(9)
Feminizm
(8)
Filozofia i etyka
(7)
Kultura
(7)
Społeczeństwo
(7)
Tematy i motywy
(7)
Filozofia niemiecka
(6)
Polityka
(6)
Teoria sztuki
(5)
Etyka
(4)
Gender
(4)
Historia
(4)
Kapitalizm
(4)
Miłość
(4)
Performance
(4)
Seksualność
(4)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(3)
Ciało ludzkie
(3)
Kolonializm
(3)
Krytyka muzyczna
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Literatura
(3)
Malarstwo (sztuka)
(3)
Malarstwo polskie
(3)
Patriarchat
(3)
Psychoanaliza
(3)
Queer theory
(3)
Rasizm
(3)
Rola społeczna
(3)
Schopenhauer, Arthur (1788-1860)
(3)
Seksizm
(3)
Twórczość
(3)
Antropologia filozoficzna
(2)
Architektura
(2)
Artyści polscy
(2)
Augustyn z Canterbury (święty ; ?-605?)
(2)
Barok
(2)
Boże Narodzenie
(2)
Bristiger, Michał (1921-2016)
(2)
Budownictwo miejskie
(2)
Chłopi
(2)
Cywilizacja
(2)
Czarni
(2)
Człowieczeństwo
(2)
Dobro
(2)
Dyrygentura
(2)
Emancypacja
(2)
Esej
(2)
Ezoteryka
(2)
Film
(2)
Fotografia polska
(2)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(2)
Ingold, Tim (1948- )
(2)
Inność
(2)
Inscenizacja
(2)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(2)
Komische Oper (Berlin)
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Kontrkultura
(2)
Kultura popularna
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Malarze polscy
(2)
Materia
(2)
Mniejszości seksualne
(2)
Modernizm
(2)
Muzycy
(2)
Muzyka
(2)
Muzykologia
(2)
Natura
(2)
Ontologia
(2)
Piękno
(2)
Postmodernizm
(2)
Praca
(2)
Prawa kobiet
(2)
Przedmioty użytku codziennego
(2)
Przemoc wobec kobiet
(2)
Przestrzeń publiczna (urbanistyka)
(2)
Psychologia
(2)
Ruchy społeczne
(2)
Spostrzeganie
(2)
Sztuka nowych mediów
(2)
Sztuka site-specific
(2)
Szymanowski, Karol (1882-1937)
(2)
Technologia
(2)
Teoria architektury
(2)
Wagner, Richard (1813-1883)
(2)
Wolność
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Zbiory prywatne
(2)
Zmiana społeczna
(2)
Śmierć
(2)
AIDS
(1)
Abolicjonizm
(1)
Abstrakcjonizm
(1)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Temat: dzieło
Ahat ili
(1)
Hamlet
(1)
Książka o Sycylii
(1)
Ofelie (film)
(1)
Ofelie (widowisko)
(1)
Persona
(1)
Rock
(1)
Temat: czas
2001-
(57)
1901-2000
(48)
1945-1989
(17)
1989-2000
(17)
1801-1900
(12)
1918-1939
(6)
1701-1800
(5)
1601-1700
(4)
1939-1945
(4)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-1100
(2)
101-200
(2)
1101-1200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(11)
Stany Zjednoczone (USA)
(8)
Europa
(4)
Katowice (woj. śląskie)
(3)
Niemcy
(2)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Ameryka Północna
(1)
Austria
(1)
Azja
(1)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Chiny
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Hanoi (Wietnam)
(1)
Japonia
(1)
Kraj Warty (1939-1945)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Małopolska
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Rosja
(1)
Szwecja
(1)
Wielka Brytania
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Partytura
(1245)
Muzyka polska
(1224)
Muzyka na fortepian
(993)
Opowiadania i nowele
(610)
Esej
(201)
Muzyka niemiecka
(579)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka fortepianowa
(495)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(445)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(389)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(362)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(328)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(297)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Muzyka austriacka
(278)
Sonata
(275)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Powieść
(260)
Albumy
(253)
Muzyka na gitarę
(251)
Film polski
(245)
Muzyka poważna
(234)
Opera (utwór muzyczny)
(234)
Muzyka włoska
(232)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(202)
Muzyka chóralna
(202)
Przypowieść
(200)
Biografia
(198)
Muzyka religijna
(195)
Opracowanie
(192)
Muzyka francuska
(187)
Symfonia
(182)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Architektura
(161)
Praca zbiorowa
(160)
Muzyka węgierska
(158)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Muzyka na organy
(155)
Koncert (utwór muzyczny)
(154)
Publikacja bogato ilustrowana
(154)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Teatr polski
(128)
Podręcznik
(127)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Monografia
(102)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Preludium (utwór muzyczny)
(99)
Film francuski
(96)
Komedia
(94)
Suita
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Rzeźba polska
(79)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(78)
Muzyka kameralna
(77)
Podręczniki
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki akademickie
(75)
Antologia
(74)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(49)
Historia
(44)
Socjologia i społeczeństwo
(33)
Filozofia i etyka
(23)
Etnologia i antropologia kulturowa
(11)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(6)
Literaturoznawstwo
(5)
Architektura i budownictwo
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Psychologia
(2)
Biologia
(1)
Nauka i badania
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Religia i duchowość
(1)
201 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Manifest 2018 / Jan Tomasz Adamus. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 2 (2018), s. 8-11 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Książka
W koszyku
W setce zebranych w niniejszym tomie tekstów polskich autorek i autorów – od Adama Mickiewicza, przez Jarosława Iwaszkiewicza czy Irenę Krzywicką, po Ingę Iwasiów i Jacka Dehnela – wyłania się ważna część polskiej literatury i społeczeństwa od końca XVIII do początku XXI wieku. Fragmenty prozy, szkice eseistyczne czy poezja, nie są tu jedynie świadectwem różnorodnych zjawisk literackich, lecz przede wszystkim znakiem zmieniających się wzorów i norm społeczno-kulturowych. Dezorientacje wpisują się przez to w kontekst globalny – „queer studies”; ale i lokalny nawiązując do legendarnej antologii Marii Janion z lat 80. "Transgresje". Ta antologia ukazuje nie tylko reprezentacje nienormatywnych seksualności i płci na tle zmieniających się historycznie norm kulturowych, ale i wskazuje na wątki, historie, i przemilczane elementy życia twórców i twórczyń, o których dotychczas mówiono jedynie w wąskich kręgach literaturoznawców. Książka nie tyle odkrywa nieznane, co przywraca do głównego nurtu polskiej literatury i kultury ważne dla zrozumienia współczesności zjawiska, teksty i autorów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wrocławskie Centrum Kultury i Sztuki oraz Galeria Kuad mają zaszczyt uczestniczyć w obchodach 600-lecia Stosunków Polska-Turcja oraz zrealizować dwie wystawy zbiorowe (maj i czerwiec 2014) z udziałem 32 artystów z Polski i Turcji.
W tym miejscu tytuł Zerwania i konwergencje nawiązują nie tylko do historycznego faktu, że stosunki turecko-polskie przeżywają złożone , sprzeczne etapy, ale także do charakteru dzisiejszych dzieł sztuki, które opierają się na retroaktywnych postulacjach i propozycjach prospektywnych. Podczas gdy postulaty z mocą wsteczną odzwierciedlają postawę dysydencką, tj. zerwanie ze status quo, przyszłe propozycje obiecują zbieżność pomysłów, realizacji i osiągnięć. Zaprezentujemy prace artystów debiutujących w latach 90. i później, nawiązujących do mitologii i archetypów głęboko zakorzenionych w obu kulturach, zaprezentowanych jednak we współczesnym kontekście aktualnej geopolityki. Idea pęknięć i zbieżnościjest odrzucenie aktualnych interpretacji wizualnych naszego dziedzictwa kulturowego i statusu, ze szczególnym uwzględnieniem przeszłych i niedawnych przemian politycznych i gospodarczych, polaryzacji społecznych oraz dzisiejszego procesu globalizacji. Być może, zestawiając ze sobą najnowszą scenę artystyczną w Polsce i Turcji, będziemy mogli odkryć wspólne doświadczenia i stworzyć spójną narrację dla twórczej komunikacji i współpracy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne R.21 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Humanizm jako realizm. Trzy szkice wokół myśli Paula Elmera More'a i Irvinga Babbitta Książka o tym, kim jesteśmy i dlaczego nasze myślenie bywa tak ograniczone (zwłaszcza wtedy, kiedy chcemy uchodzić za ludzi nowoczesnych i inteligentnych). Krytyczna diagnoza humanitaryzmu jako panującej religii ludzkości, dla której jedyną sensowną alternatywą jest prawdziwy, realistyczny humanizm jako sztuka bycia (w pełni) człowiekiem. Sformułowana ponad sto lat temu przez Paula Elmera More'a i Irvinga Babbitta, zostaje teraz wydobyta na światło dzienne dzięki podejmowanej z ogromną pasją i wyczuciem tematu pracy Pawła Armady, polskiego badacza myśli politycznej. Widać ponad wszelką wątpliwość, że zarówno niebezpieczeństwa humanitaryzmu, jak i szanse humanizmu pozostają dla nas czymś najbardziej istotnym, aktualnym i wymagającym naszego rozumienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 339 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Wallace Notestein Essays no. 2)
(Yale Historical Publications 38)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Druki stare 674 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
WPZLK nie jest manifestem dla idealistycznych poetów. Narodził się ze świadomości prawdy, która staje się coraz bardziej oczywista: wśród zmian spowodowanych przez Trzecie Zerwanie znajduje się „fakt” zmiany statusu niedoboru z obiektywnego czynnika na stan narzucony środkami politycznymi. Książka ta nie opowiada o przyszłości, ale o tych aspektach teraźniejszości, których wiele osób nie dostrzega. Zarysy świata dużo lepszego niż ten, w którym żyjemy, świata, w którym panują równość, dobrobyt i kreatywność, już tu są – jeśli tylko zechcemy je dostrzec. Sama wizja to jednak nie wszystko. Musimy też wykazać się odwagą niezbędną do toczenia sporów, stosowania perswazji i tworzenia. Mamy do zdobycia cały świat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 257 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 174 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szkice z teorii kultury / Zygmunt Bauman. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017. - 382, [1] strona : ilustracje ; 21 cm.
Szkice z teorii kultury są dziełem ze wszech miar wyjątkowym. Książka ta miała pierwotnie ukazać się w roku 1968, jednak w wyniku wydarzeń marcowych i represji nałożonych na jej autora, zamiar ten nie mógł zostać zrealizowany. Przez wiele lat dzieło to uznawano za bezpowrotnie zaginione. Ocalało z pożogi dziejowej w jednym, niepełnym egzemplarzu korektowym, który został niedawno odnaleziony i stał się podstawą niniejszej edycji. Z jednej strony praca ta jest szczególnie ważnym – urastającym wręcz do rangi symbolu – przykładem przedemigracyjnej twórczości Zygmunta Baumana i fascynującego klimatu intelektualnego końca lat sześćdziesiątych XX wieku. Z drugiej zaś zawarte w niej analizy – obejmujące m.in. zjawiska indywidualizacji, ambiwalencji, czy też intensyfikacji globalnych powiązań – stanowią zalążek późniejszych rozpoznań autora. Można ją czytać zarówno jako świadectwo swoich czasów, jak i dzieło, które poza ten okres zdecydowanie wykracza. dr Dariusz Brzeziński […] Otóż żyjemy w epoce, która zdaje się, po raz pierwszy w dziejach, uznawać wieloznaczność kulturową za stan przyrodzony i nieodmienny świata, forytować taką formę osobowości, która w atmosferze wieloznaczności dobrze sobie radzi i czuje się nawet jak przysłowiowa ryba w wodzie; i nawet szczyci się tym, że nieoznaczoność ludzkiej sytuacji nie tylko wykryła, ale i zaakceptowała jako stan prawdziwie ludzki i na sposób ludzki szlachetny i wzniosły – jako powołanie człowieka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 206 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Żyjemy w świecie zalewanym półprawdami, często pięknie opakowanymi. Intensywny namysł nad formami, jakie przyjmują idee, jest zatem być może najważniejszym rodzajem refleksji”. Któż mógłby być lepszym przewodnikiem po świecie współczesnego projektowania graficznego, dizajnu i reklamy, jeśli nie jeden z najważniejszych współczesnych projektantów, były przewodniczący AIGA (American Institute of Graphic Arts), partner w największej na świecie niezależnej agencji projektowej Pentagram i uczeń legendarnego Massima Vignellego? Bierut z dowcipem, energią i niespożytą dociekliwością w ponad pięćdziesięciu barwnych esejach przygląda się projektowaniu graficznemu, które w ciągu ostatnich dekad ze specjalistycznej dziedziny przeobraziło się w fenomen, o którym każdy ma swoje zdanie (kiedy ostatnio krytykowaliście zmianę jakiegoś logo?). Od opowieści o pierwowzorach postaci serialu Mad Men, przez fascynującą relację z pracy przy kampanii prezydenckiej Hillary Clinton, po nauki, jakie na temat projektowania autor wyciągnął z serialu Rodzina Soprano – głos Bieruta jest zaskakujący, błyskotliwy, wnikliwy. „Jeśli projekt jest dobry, to czy klienci natychmiast się na nim nie poznają? – spytałem. Mój szef długo przyglądał mi się w milczeniu. Potem łagodnie i z niemałym współczuciem poklepał mnie po ramieniu: biedny mały”. fragment
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Produkt 93 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka ta jest próbą zdefiniowania i ukazania charakterystycznego dla współczesności ponownego, multimedialnego oswajania śmierci. Nie jest to już jednak oswajanie śmierci samej (jako faktu biologicznego), ale raczej jej figury występującej w kulturze Zachodu. Podejmowane tu analizy dotyczą więc mechanizmów definiujących nacechowane tanatycznie teksty kultury, które rozumiane są jako zmieniające się wraz z rozwojem technologii medialne zapośredniczenia ludzkich myśli, emocji i postaw związanych ze śmiercią. Mają one charakter przede wszystkim teoretyczny – praca ta jest dedukcyjną próbą wskazania prawa ogólnego, które nazywamy „wtórnym oswojeniem” śmierci, wnioskowanego z wielu znanych koncepcji humanistycznych. Rozważania podejmowane w pracy nie skupiają się na samych tekstach kultury, ale na mechanizmach, które je definiują, i za pomocą których teksty te funkcjonują. Budowana na gruncie rozumu i logicznego wynikania propozycja teoretyczna ilustrowana jest natomiast przykładami tekstów i narracji znanych ze współczesnej kultury Zachodu. Takie podejście badawcze wymusza wnikliwość oraz wieloaspektowość prowadzonych wywodów, które w celu udowodnienia postawionej tezy wykorzystują często niespójne (lub nawet, jak może się czasem wydawać, sprzeczne) koncepcje filologiczne, filozoficzne i kulturoznawcze. Przydaje to jednak prowadzonym w pracy rozważaniom charakteru interdyscyplinarnego, niezbędnego – jak się wydaje – w dyskusjach nad zagadnieniami związanymi z kulturą, która sama w sobie jest fenomenem bardzo złożonym i wielopłaszczyznowym, przez co tak trudnym do definiowania i opisywania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 689 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filozofia Włoska)
Rzeczy żyją – zdaniem Remo Bodei fakt ten nie ulega wątpliwości. Mówi nam o tym nie tylko nasze codzienne doświadczenie, ale także zrodzone zeń literatura i sztuka. Nie trzeba więc zatem pytać czy rzeczy żyją, ale należy zadać sobie pytanie: jak żyją? Rozstrzygnięcie tej kwestii jest istotne nie tylko dlatego, że pozwala nam lepiej rozumieć je same, ale także – a może przede wszystkim – dlatego, że dzięki temu jesteśmy w stanie pełniej uświadomić sobie naszą własną kondycję. Ta bowiem – jak uczy nas filozofia już od starożytności, o czym wszak jesteśmy skłonni zapominać – jest nieuchronnie uwarunkowana przez rzeczy. Człowiek od zawsze otacza się nimi, bez nich nie byłby tym, kim jest. Również one nie byłyby tym, czym są bez człowieka. Rzeczy zatem żyją własnym życiem, ale zarazem żyją tak, jak im na to pozwalamy. I odpowiednio – my żyjemy naszym życiem, niemniej na tyle, na ile pozwalają nam właśnie one. By uchwycić życie rzeczy, Bodei analizuje dzieła literackie – od Horacego po Lydię Flem – oraz XVII-wieczne martwe natury. Przywołuje też całą plejadę badaczy – socjologów, antropologów, historyków, ale przede wszystkim filozofów. Arystoteles, Plotyn, Kartezjusz, Spinoza, Kant, Hegel, Marks, Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty – nie sposób wyliczyć ich wszystkich. To bowiem właśnie filozofia dostarcza pojęć, za pomocą których można ująć rzeczowość wraz z konstytuującą ją dychotomią przedmiot – rzecz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 391 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne D.47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Idee ; 63)
Arabska wiosna, okupacja parku Gezi, protesty w Ferguson po zabójstwie Michaela Browna w stanie Missouri czy polski Czarny Protest - masowe protesty, w realu, a nie w sieci, to powszechna, a jednak łatwa do zdyskredytowania forma uczestnictwa w życiu politycznym . „O co im chodzi?”, „Niech się bawią”, „Gdzie są ich postulaty?” - te wszystkie zarzuty po każdym z protestów wracają refrenem, niezależnie od przedmiotu protestu, czasu i miejsca. Judith Butler w swoich Zapiskach o performatywnej teorii zgromadzenia pokazuje, czemu te pytania nie są właściwie postawione i udowadnia, że sama obecność we właściwym czasie i miejscu jest ważną polityczną deklaracją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 240 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jeden z najwybitniejszych XX-wiecznych filozofów niemieckich Ernst Cassirer (1874–1945) przeszedł do historii jako teoretyk „form symbolicznych”. Jego monumentalna Philosophie der symbolischen Formen (Filozofia form symbolicznych, 1923–1929) nie została (i zapewne już nie zostanie) przełożona na język polski, ale Esej o człowieku stanowi poniekąd skrót tamtego dzieła i jego uaktualnienie napisane w innym czasie (1944), w innym języku i w innym miejscu (w USA, Cassirer bowiem, żydowskiego pochodzenia wrocławianin, w 1933 roku wyemigrował z Niemiec). Autor, zaliczany do neokantystów, postrzega formy symboliczne jako swoistą sieć narzuconą na rzeczywistość i pośredniczącą w jej postrzeganiu. Człowiek nie żyje już w świecie fizycznym, lecz w symbolicznym: w świecie języka, mitu, religii, sztuki, nauki… Nie odnosi się bezpośrednio do rzeczywistości, nie stoi wobec niej „twarzą w twarz”. Ta sieć to echo Kantowskich form naoczności i kategorii intelektu „nakładanych” na „rzecz w sobie”, a zarazem umożliwiających w ogóle jakiekolwiek poznanie. Cassirer uprawia jednak raczej antropologię niż metafizykę. Bardziej niż wyjaśnianie tego odwrócenia „naturalnego porządku” zajmuje go działalność ludzkiego animal symbolicum wewnątrz „sieci”. Najwyżej sytuując w kulturze naukę, jest świadkiem i komentatorem jej gwałtownego rozwoju w pierwszych dekadach XX wieku, ale stara się ją ujrzeć w całokształcie „form symbolicznych”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 199 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kolekcja : wystawa osobista / Tomasz Chmal. - Warszawa : na zlecenie Autora ; [Lublin] : Petit SK, 2021. - 252, [6] stron : fotografie, ilustracje ; 22 cm.
"Kolekcja. Wystawa osobista" to książka, w której Tomasz Chmal, z zawodu adwokat, z zamiłowania uczestnik życia artystycznego, opowiada o swojej przygodzie ze sztuką i jej kolekcjonowaniem. Ilustrowana ponad setką zdjęć Szymona Rogińskiego "Kolekcja..." jest subiektywną historią artystycznych fascynacji, opowieścią o pracach, o spotkaniach z ich autorami i autorkami, ale również o kontekście, w którym powstaje i istnieje sztuka, a więc o politycznych i społecznych zmianach zachodzących w Polsce i na świecie. Wstępem do książki jest rozmowa Tomasza Chmala ze Stachem Szabłowskim. Kolekcjoner i krytyk dyskutują nad znaczeniem prywatnych zbiorów, o motywacjach i strategiach kolekcjonowania. Zastanawiają się, czy sztuka może stać się narzędziem porozumienia w podzielonym kraju. Jakie muszą zaistnieć warunki, aby wszystko mogło współistnieć ze wszystkim? Czy sztuka współczesna to dziedzictwo narodowe? Czy można mówić o niej przystępnym językiem wciągającym do rozmowy osoby spoza art worldu? Tomasz Chmal przekonuje, że sztuka i jej kolekcjonowanie to dziedziny dostępne dla każdego i dające ogromną satysfakcję. Książka jest zapakowana w futerał.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 524 [Wypożyczalnia], Sztuka 564 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Historia czarownic – od procesów czarownic po wypowiedzi Donalda Trumpa. Fascynujący, erudycyjny esej poświęcony figurze czarownicy będącej zazwyczaj narzędziem wykluczenia kobiet, ale niekiedy też ich orężem w walce z patriarchatem. Analiza mechanizmów wykluczania kobiet (odważnych, starszych, bezdzietnych etc.), które nie chciały wpisać się w tradycyjne modele społeczne. Przykłady z historii, literatury, filmu, pop-kultury, polityki oraz życia codziennego w Europie i Stanach Zjednoczonych. Książka, która łączy pasjonującą analizę historyczno-antropologiczną z osobistą, niepozbawioną zaangażowania, refleksją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 464 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W naszej kulturze panuje kult specyficznego modelu miłości, który sprowadza się do dwóch etapów: wyidealizowanego początku i tragicznego finału. Wszystko, co dzieje się pomiędzy, wydaje się nieciekawe, konwencjonalne i niegodne opowieści. Mało tego, romantyczne wyobrażenia o miłosnym związku, znajdujące odzwierciedlenie w popkulturze i społecznych przekonaniach, są zbudowane na erotyzowaniu męskiej dominacji i rzekomej kobiecej słabości. Czy symetria w związku jest nudna, a nierówny podział władzy między partnerami sprzyja erotycznemu napięciu? Czyje są nasze fantazje i jak odzyskać własny świat wyobraźni? Mona Chollet dekonstruuje schematy dotyczące kobiecości i męskości. Przywołuje teksty kultury - fimy, książki, reklamy, zdarzenia relacjonowane w mediach społecznościowych – nie unika też osobistego tonu i odwoływania się do swoich doświadczeń. Stawka tego barwnie prowadzonego wywodu jest wysoka. Jest nią odzyskanie przestrzeni dla zbudowania głębokiej relacji, w której obie kochające się osoby mogą wzrastać, rozwijać się i bywać szczęśliwe. Pisarstwo Mony Chollet, francusko-szwajcarskiej eseistki, stało się już europejskim fenomenem. W Polsce ukazały się dotąd dwie jej książki: Tyrania rzeczywistości (przeł. Anastazja Dwulit) oraz kultowe Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. Sławomir Królak). „Gdybym miała wyznaczyć cel mojemu pisaniu, chciałabym dzięki niemu odnaleźć miłosne uniesienie, ale na innych podstawach. Moim zamiarem nie jest unikanie za wszelką cenę cierpienia: miłość jest zawsze ryzykiem, spotykają się w niej raj i piekło; lecz sądzę, że kiedy jest się kobietą, cierpienie nie jest równe cierpieniu. Przewrotność naszych społeczeństw polega na tym, że zachwalając na każdym kroku heteroseksualność, metodycznie kształcą i socjalizują mężczyzn i kobiety tak, by nie byli w stanie się z sobą porozumieć. Genialne, prawda?”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 731 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pierwsza książka, która na taką skalę analizuje seksistowski charakter świata, w którym żyjemy – od dostępności usług publicznych po projektowanie dóbr luksusowych. Caroline Criado-Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado-Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japoni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 462 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924–2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl „kontynentalną” (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako „ucieleśnionego znaczenia”. Tą definicją chce objąć zarówno dzieła „mimetyczne”, jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde „ucieleśnione znaczenie” jest dziełem sztuki, czy artystyczne „ucieleśnienie” nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Sztuka 449 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pierwsze polskie wydanie jednej z najważniejszych książek w dziejach feminizmu. Angela Y. Davis, ikona ruchu na rzecz wyzwolenia Afroamerykanów i praw kobiet, członkini Czarnych Panter i akademiczka, opisuje relacje, jakie w XIX i XX wieku zachodziły między abolicjonizmem i feminizmem. Przyglądając się postawom najważniejszych osób tworzących te ruchy i analizując historię emancypacji Afroamerykanek i Afroamerykanów, pokazuje decydującą rolę, jaką odgrywał w niej splot czynników rasowych, klasowych i związanych z płcią. Pisze między innymi o tym, jak nierówności między białymi i czarnymi kobietami wpływały na kwestie praw reprodukcyjnych czy pracy opiekuńczej. Równocześnie dowodzi, że ilekroć grupy angażujące się w walkę działały solidarnie i wspólnie przeciwstawiały systemowi globalnego kapitalizmu, osiągały zamierzone cele. Książka Angeli Y. Davis dała podstawę myślenia w kategoriach intersekcjonalności i jako taka pozostaje jedną z najbardziej aktualnych prac we współczesnej debacie na temat feminizmu i zmiany społecznej. Polskie wydanie zostało opatrzone posłowiem profesorki Małgorzaty Fidelis.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 680 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej