Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(37)
Forma i typ
Książki
(37)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(34)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(37)
Autor
Allen Felicity (1952-)
(1)
Allen Gwen
(1)
Barr Alfred Hamilton (1902-1981)
(1)
Beshty Walead
(1)
Bishop Claire (1971- )
(1)
Byrne-Smith Dan
(1)
Coles Alex
(1)
Cook Sarah (1974- )
(1)
Degen Natasha
(1)
Doherty Claire
(1)
Farr Ian
(1)
Getsy David J
(1)
Groom Amelia
(1)
Harrod Tanya
(1)
Hudek Antony
(1)
Jones Amelia (1961- )
(1)
Kelly Caleb
(1)
Kholeif Omar
(1)
Lange-Berndt Petra
(1)
Lepecki André (1965- )
(1)
Lind Maria (1966- )
(1)
McDonough Tom (1969-)
(1)
Noble Richard
(1)
Ramos Filipa
(1)
Shanken Edward A. (1964-)
(1)
Sigler Friederike
(1)
Spieker Sven
(1)
Stallabrass Julian
(1)
Steeds Lucy
(1)
Sutcliffe Jamie
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(34)
Wielka Brytania
(3)
Stany Zjednoczone
(1)
Język
angielski
(34)
polski
(3)
Temat
Sztuka
(21)
Kultura i sztuka
(2)
Społeczeństwo
(2)
Sztuka współczesna
(2)
Sztuki wizualne
(2)
Teoria sztuki
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Arts, Modern
(1)
Artyści
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Choreografia
(1)
Cywilizacja
(1)
Czas
(1)
Emocje w sztuce
(1)
Etyka
(1)
Filozofia
(1)
Homoseksualizm
(1)
Instytucje artystyczne
(1)
Komercjalizacja
(1)
Kuratorstwo (sztuka)
(1)
Magia
(1)
Materiały artystyczne
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Modernizm
(1)
Natura
(1)
Nature
(1)
Pamięć werbalna
(1)
Performance
(1)
Praca
(1)
Pracownie i warsztaty artystyczne
(1)
Prasa (wydawnictwa)
(1)
Przedmiot (filozofia)
(1)
Przemysł
(1)
Psychologia
(1)
Publiczność
(1)
Ruiny
(1)
Science fiction
(1)
Seksualność
(1)
Siedziby i pracownie artystów
(1)
Socjologia
(1)
Socjologia wsi
(1)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(1)
Sztuka i społeczeństwo
(1)
Sztuka interaktywna
(1)
Sztuka site-specific
(1)
Sztuka ziemi
(1)
Taniec
(1)
Taniec współczesny
(1)
Targi i wystawy
(1)
Technologia
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria systemów
(1)
Twórczość
(1)
Utopia
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Wzornictwo przemysłowe
(1)
Zarządzanie informacją
(1)
Zdrowie fizyczne
(1)
Zwierzęta
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: dzieło
Sztuka Współczesna
(1)
Temat: czas
2001-
(7)
1901-2000
(4)
Gatunek
Sztuka
(2)
Film dokumentalny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
37 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Documents of Contemporary Art)
In the past two decades, artists and writers have increasingly adopted the idea that science fiction can be understood as a lens through which to search for fragments of truth emerging from the past or the future, and the proliferation of science fiction in contemporary art practice and discourse reflects an increased understanding of how this narrative field continues to grow in relevance. Split into four distinct approaches, "estrangement," "futures," "posthumanism," and "ecologies," this unique collection gathers key examples of the influence of science fiction in recent cultural development: from the integration and acceleration of technological change, to global urbanization and concepts of futurity; from the boundaries of social structures and non-human life, to the threatening self-evidence of climate change. This book is the first major anthology to focus on relationships between science fiction and contemporary art, and is an essential read for all those exploring this vital genre. Artists surveyed include Denenge Akpem, Laylah Ali, Allora & Calzadilla, Pawel Althamer, Carol Bove, Lee Bul, Mark Dion, Jimmie Durham, Ellen Gallagher, Robert Gober, Eduardo Kac, Mikhail Karikis, Patrick Keiller, Karen Kilimnik, Jeff Koons, Moon Kyungwon and Jeon Joonho, Lawrence Lek, Paul McCarthy, Mariko Mori, David Musgrave, Otolith Group, Eduardo Paolozzi, Kiki Smith, Sun Ra, Suzanne Treister, Jeff Wall. Writers include Peio Aguirre, Margaret Atwood, J.G. Ballard, Tiffany E. Barber, Jean Baudrillard, Franco 'Bifo' Beradi, Rosie Braidotti, Rachel Carson, Jeffrey Deitch, Donna Haraway, Cathy Lane, Amna Malik, Tom McCarthy, Alondra Nelson, Gwyneth Shanks, Jan Tumlir, Xin Wang, Gilda Williams.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 425 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The Studio / ed. Jens Hoffmann. - London : Whitechapel Gallery, 2012. - 238 stron ; 21 cm.
(Documents of contemporary art series)
The evolution of studio—and “post-studio”—practice over the last half century. With the emergence of conceptual art in the mid-1960s, the traditional notion of the studio became at least partly obsolete. Other sites emerged for the generation of art, leading to the idea of “post-studio practice.” But the studio never went away; it was continually reinvented in response to new realities. This collection, expanding on current critical interest in issues of production and situation, looks at the evolution of studio—and “post-studio”—practice over the last half century. In recent decades many artists have turned their studios into offices from which they organize a multiplicity of operations and interactions. Others use the studio as a quasi-exhibition space, or work on a laptop computer—mobile, flexible, and ready to follow the next commission. Among the topics surveyed here are the changing portrayal and experience of the artist's role since 1960; the diversity of current studio and post-studio practice; the critical strategies of artists who have used the studio situation as the subject or point of origin for their work; the insights to be gained from archival studio projects; and the expanded field of production that arises from responding to new conditions in the world outside the studio. The essays and artists' statements in this volume explore these questions with a focus on examining the studio's transition from a workshop for physical production to a space with potential for multiple forms of creation and participation.
Ewolucja praktyki studyjnej i „post-studio” w ciągu ostatniego półwiecza. Wraz z pojawieniem się sztuki konceptualnej w połowie lat sześćdziesiątych tradycyjne pojęcie pracowni stało się przynajmniej częściowo przestarzałe. Inne miejsca pojawiły się dla pokolenia sztuki, prowadząc do idei „praktyki post-studio”. Ale studio nigdy nie zniknęło; był nieustannie wymyślany na nowo w odpowiedzi na nowe realia. Ta kolekcja, rozwijająca aktualne krytyczne zainteresowanie problematyką produkcji i sytuacji, przygląda się ewolucji praktyki studyjnej i „post-studio” na przestrzeni ostatniego półwiecza. W ostatnich dziesięcioleciach wielu artystów zamieniło swoje pracownie w biura, z których organizują wiele operacji i interakcji. Inni wykorzystują studio jako przestrzeń quasi-wystawową lub pracują na laptopie – mobilnym, elastycznym i gotowym do realizacji kolejnego zlecenia. Wśród poruszanych tu tematów znajdują się zmieniający się portret i doświadczenie roli artysty od 1960 roku; różnorodność obecnej praktyki studyjnej i post-studio; strategie krytyczne artystów, którzy wykorzystali sytuację studyjną jako temat lub punkt wyjścia dla swojej pracy; spostrzeżenia, jakie można uzyskać z projektów archiwalnych pracowni; oraz poszerzony obszar produkcji, który wynika z reagowania na nowe warunki w świecie poza studiem. Eseje i wypowiedzi artystów w tym tomie badają te pytania, koncentrując się na badaniu przejścia studia z warsztatu fizycznej produkcji do przestrzeni z potencjałem wielu form tworzenia i uczestnictwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 429 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Participation / edited by Claire Bishop. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge Mass. : MIT Press, 2006. - 207 stron : ilustracje ; 22 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Sztuka, która stara się wytwarzać sytuacje, w których tworzą się relacje między odbiorcami, umieszczana jest w kontekście historycznym i teoretycznym w kluczowych pismach krytyków i artystów. Chęć wysunięcia widza z roli biernych obserwatorów w stronę producentów to jedna z cech charakterystycznych sztuki XX wieku. Tendencję tę można odnaleźć w praktykach i projektach, począwszy od projektów wystaw El Lissitzky'ego po wydarzenia Allana Kaprowa, od minimalistycznych obiektów po instalacje. Niedawno ten rodzaj sztuki partycypacyjnej posunął się nawet do zachęcania i tworzenia nowych relacji społecznych. Słynny argument Guya Deborda, że ​​kapitalizm rozrywa więzi społeczne, stał się przesłanką dla wielu sztuk relacyjnych, które starają się rzucić wyzwanie niezadowoleniu współczesnego życia i zapewnić alternatywy. W niniejszej publikacji zebrano teksty, które umieszczają ten rozwój artystyczny w kontekście historycznym i teoretycznym.
Participation rozpoczyna się od tekstów zapewniających ramy teoretyczne dla sztuki relacyjnej, od esejów Umberto Eco, Bertolta Brechta, Rolanda Barthesa, Petera Bürgera, Jen-Luca Nancy, Edoaurda Glissanta i Félixa Guattariego, a także od pierwszego tłumaczenia Jacques’a na język angielski Wpływowe „Problemy i przemiany w sztuce krytycznej” Rancière’a. Książka zawiera także najważniejsze pisma takich artystów jak Lygia Clark i Hélio Oiticica, Joseph Beuys, Augusto Boal, Felix Gonzalez-Torres, Thomas Hirschhorn i Rirkrit Tiravanija. Zawiera także niedawne debaty krytyczne i kuratorskie, z dyskusjami Larsa Banga Larsena, Nicolasa Bourriauda, ​​Hala Fostera i Hansa-Ulricha Obrista.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 404 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Craft / [edited by Tanya Harrod]. - London : Whitechapel Gallery Cambridge (Mass.) : bMIT Press, c2006. - 238 stron : : ilustracje ; 30 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Forma i typ
A secret history of craft told through lost and overlooked texts that illuminate our understanding of current art practice. “Craft” is a contested concept in art history and a vital category through which to understand contemporary art. Through craft, materials, techniques, and tools are investigated and their histories explored in order to reflect on the politics of labor and on the extraordinary complexity of the made world around us. This anthology offers an ethnography of craft, surveying its shape-shifting identities in the context of progressive art and design through writings by artists and makers as well as poetry, fiction, anthropology, and sociology. It maps a secret history of craft through lost and overlooked texts that consider pedagogy, design, folk art, the factory, and new media in ways that illuminate our understanding of current art practice. Recently, the idea of craft has been employed strategically: to confront issues of gender or global development, to make a stand against artistic academicism, or to engage with making processes—some distinctly archaic—employed to suggest the abject and the everyday. Craft activism, or craftivism, suggests a new political purpose for the handmade. Deep anxieties drive today's technophilia, and artists, designers, and makers turn such anxieties into a variety of dynamic engagements. The contributors' reflections on new technologies and materials, lost and found worlds of handwork, and the politics of work all throw light on craft as process, product, and ideology. Craft will serve as a vital resource for understanding technologies, materials, techniques, and tools through the lens of craft in contemporary art. Artists surveyed includeMagdalena Abakanowicz, Anni Albers, El Anatsui, Carl Andre, Aaron Angell, Ruth Asawa, Phyllida Barlow, Louise Bourgeois, Neil Brownsword, Annie Cattrell, Edmund de Waal, Harun Farocki, Lucio Fontana, Karl Fritsch, Martino Gamper, Theaster Gates, Gee's Bend Quiltmakers, Sabrina Gschwandtner, Sheila Hicks, Donald Judd, Ana Lupas, Lu Shengzhong, Enzo Mari, Mario Merz, Martin Puryear, Jessi Reaves, Bridget Riley, Ettore Sottsas, Studio Formafantasma, Francis Upritchard, Peter Voulkos Writers include Glenn Adamson, Elissa Auther, Reyner Banham, Jean Baudrillard, Susan S. Bean, Walter Benjamin, John Berger, Julia Bryan-Wilson, Giovanni Contini, Alfred Gell, Cathy Gere, Walter Gropius, Henry Heerup, bell hooks, Ulrich Lehmann, Lucy R. Lippard, Sarat Maharaj, Karl Marx, Sadie Plant, Nancy Princenthal, Rainer Maria Rilke, John Roberts, Kenneth E. Silver, Jenni Sorkin.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 417 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dance / edited by André Lepecki. - London : Whitechapel Gallery Cambridge, MA : MIT Press, 2012. - 238 stron : ilustracje ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Dance's galvanizing and transformative presence in art and theory over the last decade becomes part of a broader investigation of its dialogue with modernism's legacies. This collection surveys the choreographic turn in the artistic imagination from the 1950s onwards, and in doing so outlines the philosophies of movement instrumental to the development of experimental dance. By introducing and discussing the concepts of embodiment and corporeality, choreopolitics, and the notion of dance in an expanded field, Dance establishes the aesthetics and politics of dance as a major impetus in contemporary culture. It offers testimonies and writings by influential visual artists whose work has taken inspiration from dance and choreography. Dance—because of its ephemerality, corporeality, precariousness, scoring, and performativity—is arguably the art form that most clearly engages the politics of aesthetics in contemporary culture. Dance's ephemerality suggests the possibility of an escape from the regimes of commodification and fetishization in the arts. Its corporeality can embody critiques of representation inscribed in bodies and subjects. Its precariousness underlines the fragility of contemporary states of being. Scoring links it with conceptual art, as language becomes the articulator for possible as well as impossible modes of action. Finally, because dance always establishes a contract, or promise, between its choreographic planning and its actualization in movement, it reveals an essential performativity in its aesthetic project—a central concern for both art and critical thought in our time.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 408 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Exhibition / edited by Lucy Steeds. - London : Whitechapel Gallery Cambridge : MIT Press, 2014. - 238, [2] stron : ilustracje ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Ta antologia stanowi wielogłosową krytykę wystaw sztuki współczesnej, łącząc pisarstwo artystów, kuratorów i teoretyków. Łącznie te różnorodne perspektywy łączy przekonanie, że skoro modernistyczna dyskusja skupiała się na pojedynczych dziełach sztuki, to wystawa jest głównym kulturowym nośnikiem współczesności. Teksty obejmują projekt i formę wystawy; wystawy przedmiotowe, na żywo lub dyskursywne; projekty, które nie opierają się już na fizycznej przestrzeni do osobistego zwiedzania; odpowiedzi artystów na kuratorstwo i ich refleksje na temat potencjału działania kuratorskiego. W zestawieniu z rozwojem kuratora jako wpływowej siły we współczesnym świecie sztuki, niniejszy tom podkreśla kluczową rolę artystów w kwestionowaniu i kształtowaniu fenomenu wystawy.
Ankietowani artyści to: Rasheed Araeen, Art & Language, AA Bronson, Daniel Buren, Graciela Carnevale, Andrea Fraser, Piero Gilardi, Group Material, Richard Hamilton, Huang Rui, Laboratoire Agit-Art, Louise Lawler, Glenn Ligon, Konrad Lueg, Matsuzawa Yutaka, Palle Nielsen, OHO (Marko Pogagnik), Helio Oiticica, Philippe Parreno, Victor Pasmore, Raqs Media Collective, Gerhard Richter, Ruangrupa, Situationist International, Mierle Laderman Ukeles, Andy Warhol i Katsuhiro Yamaguchi.
Wśród scenarzystów są Judith Barry, Martin Beck, Charles Esche, Patricia Falguieres, Elena Filipovic, Patrick Flores, Liam Gillick, Thelma Golden, Hou Hanru, Geeta Kapur, Pablo Lafuente, Lisette Lagnado, Lucy R. Lippard, Miguel A. Lopez, Stuart Morgan , Chika Okeke-Agulu, Yvonne Rainer, Moira Roth, Seth Siegelaub, Wan-kyung Sung, El Hadji Sy, David Teh, Margarita Tupitsyn, Marion von Osten, Anton Vidokle i Peter Wollen.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 409 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Health / [edited by Bárbara Rodríguez Munoz]. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, MA : MIT Press, 2020. - 239 [1] strona : ilustracje ; 21 cm.
(Whitechapel: Documents of Contemporary Art)
Etyczne, estetyczne i polityczne znaczenie praktyk, stanowisk i teorii związanych ze zdrowiem w sztuce współczesnej. W erze tabletek odchudzających, coraz powszechniejszego stosowania antydepresantów, jogi i aplikacji do zarządzania zdrowiem, dobre samopoczucie jest jednym z kluczowych zagadnień współczesnego życia, wpływającym na każdy intymny aspekt naszego życia. Historycznie sztuka była spleciona z wartościami medycyny, piękna i ciała produkcyjnego, które zdefiniowały zachodnie paradygmaty naukowe. Współcześni artyści coraz częściej konfrontują się z tymi ideologiami i przekształcają je, czerpiąc z niespokojnych doświadczeń związanych z kwestiami zdrowia i tożsamości. Zdrowie bada etyczne, estetyczne i polityczne znaczenie praktyk i teorii związanych ze zdrowiem i chorobą we współczesnej sztuce.
Surowe, konfrontacyjne i afektywne teksty dotyczą naglących dyskursów w praktykach artystycznych, w tym troski, zmiany tożsamości i budowania wspólnoty. Przedstawieni artyści, kuratorzy, pisarze i myśliciele zajmują się sposobami, w jakie wrażliwość naszych ciał i choroby, które je dotykają, ujawniają również strukturalne aspekty naszych społeczeństw: w jaki sposób hegemoniczne narracje są powiązane z ideami zdrowia, niepełnosprawności i leczenia oraz w jaki sposób choroba krzyżuje się z seksualnością, pochodzeniem etnicznym, płcią i klasą. Odzyskując inne byty — poza tym, co uważa się za proste, zdrowe, neurotypowe lub produktywne — czytelnik ten kwestionuje mity, piętno i postawy kulturowe, które kształtują ludzkie postrzeganie choroby i normatywności.
Ankietowani artyści to: Oreet Ashery, Lucy Beech, Lorenza Böttner, Wyspy Kanaryjskie i Taraneh Fazeli, Anne Charlotte Robertson, Andrea Crespo, Patricia Domínguez, Dora García, Felix González-Torres, Johanna Hedva, Rashid Johnson, Mahmoud Khaled, Carolyn Lazard, Guillermo Góm, Leigh, Mujeres Creando, Park McArthur, Pedro Neves Marques Las Pekinesas, Dineo Seshee Bopape, Jo Spence, Patrick Staff, Christine Sun Kim, Pedro Reyes, Tabita Rezaire
Pisarze obejmują Aimar Arriola & Nanci Garín, Khairani Barokka, Clare Barlow, Dodie Bellamy, Rizvana Bradley, Anne Boyer, Eli Clare, John Foot, bell hooks, Ted Kerr & Alexandra Juhasz, Tarmar Guimarāes, Sunil Gupta & Simon Watney, Bhanu Kapil, Eve Kosofsky Sedgwick, Audre Lorde, Peter Pál Pelbart, Maria Puig de la Bellacasa, Susan Sontag, RD Laing, Catalina Lozano, Audre Lorde, Robert McRuer, Naomi Pearce, Paul B. Preciado, Sud Rodney, James T. Hong, Mary Walling Blackburn, Danielle Wu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 415 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nature / edited by Jeff Kastner. - London : Whitechapel Gallery Cambridge, MA : MIT Press, 2012. - 238 stron : ilustracje ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Forma i typ
Contemporary artists' radical investigations of nature, juxtaposed with the eclectic scientific and philosophical sources that inform their art. Nature, as both subject and object, has been repeatedly rejected and reclaimed by artists over the last half century. With the dislocation of disciplinary boundaries in visual culture, art that is engaged with nature has also forged connections with a new range of scientific, historical, and philosophical ideas. Developing technologies make our interventions into natural systems both increasingly refined and profound. Advances in biological and telecommunication technology continually modify the way we present ourselves. So too are artistic representations of nature (human and otherwise) being transformed. This anthology addresses these issues by considering how the rise of transdisciplinary practices in the postwar era allowed for new kinds of artistic engagement with nature. These include the postminimalist inscriptions associated with Land art; environmentally engaged practices designed to propose novel forms of stewardship; and more recent projects concerned with relationships between the most subtle and minute components of life and the large-scale appearance of the world. These projects unsettle the most basic operations of “natural” personhood and identity. Including a wide range of writings by and about artists, juxtaposed with influential texts from diverse theoretical bases, this collection provides an overview of the eclectic scientific and philosophical sources that inform contemporary art's investigations of nature.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 406 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Practice / edited by Marcus Boon and Gabriel Levine. - London : Whitechapel Gallery Cambridge, MA : MIT Press, 2018. - 237 [1] stron : ilustracje ; 21 cm.
(Whitechapel: Documents of Contemporary Art)
Forma i typ
The first anthology to investigate what contemporary notions of practice mean for art, tracing their development and speculating on where this leads. “Practice” is one of the key words of contemporary art, used in contexts ranging from artists' descriptions of their practice to curatorial practice, from social practice to practice-based research. This is the first anthology to investigate what contemporary notions of practice mean for art, tracing their development and speculating on where this leads. Reframing the question of practice offers new ways of reading the history of art and of evaluating particular forms of practice-based art. Once used to denote “doing,” as distinct from thinking and making, today the term can convey associations of political action (praxis), professional activity, discipline, or rehearsal, and signal a shift away from the self-enclosed artwork or medium to open-ended actions, series, processes, and projects. Although the turn to practice might promise freedom from finality or eventfulness, it also reflects the neoliberal pressures to train oneself, to perform, and to rehearse a marketable set of skills. This book offers an indispensible guide to the art history and theoretical framework of art-as-practice, clarifying the complex issues at stake in thinking about and enacting practice. Artists surveyed include Arakawa, Rebecca Belmore, AA Bronson, Judy Chicago, Lygia Clark, Andrea Fraser, Madeline Gins, Tehching Hsieh, Mary Kelly, Henri Michaux, Linda M. Montano, Pauline Oliveros, Yoko Ono, Adrian Piper, Raivo Puusemp, Rammellzee, Gerhard Richter, Miriam Schapiro, Carolee Schneemann, Gregory Sholette, Aliza Shvarts, Situationist International, Jonas Staal, Stelarc, Fiona Tan, Min Tanaka, Nadezhda Tolokonnikova, Cecilia Vicuña Writers include Kathy Acker, Giorgio Agamben, Louis Althusser, Hannah Arendt, Alain Badiou, Lauren Berlant, Gregg Bordowitz, Pierre Bourdieu, Julia Bryan-Wilson, Judith Butler, Jennifer Doyle, Okwui Enwezor, Saidiya V. Hartman, Maulana Karenga, Julia Kristeva, Saba Mahmood, Viktor Misiano, Fred Moten, Paul B. Preciado, Lane Relyea, Suely Rolnik, Peter Sloterdijk, Isabelle Stengers, Winnie Won Yin Wong.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 413 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The everyday / edited by Stephen Johnstone. - London : Whitechapel Gallery Cambridge, MA : MIT Press, 2008. - 239 [1] strona : ilustracje ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Forma i typ
Liczne międzynarodowe wystawy i biennale dały świadectwo różnorodności sztuki współczesnej zajmującej się codziennością i jej poprzednikami w Dada i Surrealizmie, Popie, Sytuacjonizmie i Fluxusie. Zwrot sztuki w stronę zwyczajności jest symptomatyczny dla chęci zajęcia się sprawami świata, a nie historią i instytucjami sztuki. Pokazuje uznanie zwykłej godności lub przypadkowo cudownego; zaangażowanie w nowy rodzaj antropologii; zanurzenie się w przyjemnościach kultury popularnej; lub medytacja nad tym, co się dzieje, kiedy nic się nie dzieje. Świętowanie codzienności ma wydźwięk opozycyjny i dysydencki, oddając głos wyciszonym i proponując możliwości zmian. Ten zbiór pism artystów,
Wśród ankietowanych artystów znaleźli się: Chantal Akerman, Francis Alÿs, Vladimir Arkhipov, Ian Breakwell, Stanley Brouwn, Sophie Calle, Marcel Duchamp, Fischli & Weiss, Nan Goldin, Dan Graham, Mona Hatoum, Susan Hiller, Ilya i Emilia Kabakov, Mary Kelly, Lettrist International, Jonas Mekas, Annette Messager, Aleksandra Mir, Roman Ondák, Yoko Ono, Gabriel Orozco, Martha Rosler, Allen Ruppersberg, Daniel Spoerri, Wolfgang Tillmans, Mierle Laderman Ukeles, Andy Warhol, Richard Wentworth i Stephen Willats.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 407 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The rural / edited by Myvillages. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, MA : MIT Press, 2019. - 237 [3] s. : il. ; 21 cm.
(Whitechapel: Documents of Contemporary Art)
Czym i gdzie jest „wieś”? Od skał, które łamią pług rolnika na polu w Japonii, po infrastrukturę cyfrową, która organizuje rozproszone geograficznie interesy i ambicje, znaczna część naszego życia jest nadal połączona i zależna od zasobów, produkcji i infrastruktury zlokalizowanej na obszarach wiejskich, a pozostałości na obszarach wiejskich wspólna przestrzeń kulturalna. Ta antologia oferuje pilny i zróżnicowany przekrój wiejskiej sztuki, myślenia i praktyki, z pismami, które rozważają sposoby, w jakie artyści reagują na społeczno-ekonomiczne podziały między wsią a miastem – od przeprojektowanych praktyk rolniczych i systemów żywnościowych po architekturę, społeczność projekty i transnarodowe sieci lokalne. Zredagowany przez trzech artystów, którzy od dwudziestu lat pracują w sytuacjach i społecznościach wiejskich,ta antologia powstaje jako dokument, narzędzie i narzędzie nawigacyjne dla przyszłych praktyk artystycznych, w których „wieś” jest filtrowana przez soczewkę wyostrzoną przez oparty na publiczności model sztuki, który praktykuje w ramach kultury, do której odnosi się.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 413 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Translation / edited by Sophie Williamson. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, MA : MIT Press, 2020. - 237 [3] s. : il. ; 21 cm.
(Whitechapel: Documents of Contemporary Art)
Część uznanej serii antologii dokumentujących główne tematy i idee sztuki współczesnej. Niezbędny zbiór tekstów odzwierciedlających złożoność kulturową i polityczną przekładu w globalnych współczesnych praktykach artystycznych.
Artyści perzentowani w książce: Meric Algün Ringborg, Geta Brătescu, Tanya Bruguera, Chto Delat, Chohreh Feyzdjou, Susan Hiller, Glenn Ligon, Teresa Margolles, Shirin Neshat, Hélio Oiticica, Pratchaya Phinthong, Kurt Schwitters, Yinka Shonibare, Mladen Stilinović, Erika Tan, Kara Walker, Wu Tsang.
Pisarze prezentowani w książce: Hannah Arendt, James Baldwin, Walter Benjamin, Judith Butler, Luis Camnitzer, Jean Fisher, Stuart Hall, bell hooks, Sarat Maharaj, Martha Rosler, Bertrand Russell, Simon Sheikh, Gayatri Spivak, Hito Steyerl, Lawrence Venuti.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 416 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Education / edited by Felicity Allen. - London : Whitechapel Gallery Cambridge : The MIT Press, 2011. - 238, [2] strony ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Art's recent “educational turn” is viewed within a wider-ranging narrative of alternative ideas of education through art. This book will be an original and indispensable resource for all who believe in the importance of art in the wider educational realm. Framing the recent “educational turn” in the arts within a broad historical and social context, this anthology raises fundamental questions about how and what should be taught in an era of distributive rather than media-based practices. Among the many sources and arguments traced here is second-wave feminism, which questioned dominant notions of personal and institutional freedom as enacted through art teaching and practice. Similarly, education-based responses by the art community to the catastrophes of World War II and postcolonial conflict critically inform contemporary art confronting the interrelationships of education, power, market capitalism, and—as Michael Hardt and Antonio Negri describe it—the global condition of war. These writings by artists, philosophers, educators, poets, and activists center on three recurring and interrelated themes: the notion of “indiscipline” in theories and practices that challenge boundaries of all kinds; the present and future role of the art school; and the turn to pedagogy as medium in a diverse range of recent projects. Other writings address such issues as instrumentalism and control, liberation and equality, the production and the politics of culture, and the roots of research-based practice and experimental participatory works.
Niedawny „zwrot edukacyjny” w sztuce jest postrzegany w szerszej narracji alternatywnych idei edukacji poprzez sztukę. Ta książka będzie oryginalnym i nieodzownym źródłem dla wszystkich, którzy wierzą w znaczenie sztuki w szerszym kontekście edukacyjnym. Umieszczając niedawny „zwrot edukacyjny” w sztukach plastycznych w szerokim kontekście historycznym i społecznym, ten zbiór stawia fundamentalne pytania o to, jak i czego powinno się uczyć w erze praktyk dystrybucyjnych, a nie opartych na mediach. Wśród wielu źródeł i argumentów tu poruszanych znajduje się feminizm drugiej fali, który kwestionował dominujące pojęcia wolności osobistej i instytucjonalnej realizowanej poprzez nauczanie i praktykę artystyczną. Podobnie, edukacyjne odpowiedzi środowiska artystycznego na katastrofy II wojny światowej i konfliktów postkolonialnych mają krytyczny wpływ na współczesną sztukę mierzącą się z powiązaniami między edukacją, władzą, kapitalizmem rynkowym a – jak to opisują Michael Hardt i Antonio Negri – globalnym stanem wojny. Teksty tworzone przez artystów, filozofów, pedagogów, poetów i aktywistów skupiają się na trzech powtarzających się i powiązanych ze sobą tematach: pojęciu „niedyscyplinarności” w teoriach i praktykach, które kwestionują wszelkie granice; obecnej i przyszłej roli szkół artystycznych; oraz zwrocie ku pedagogice jako medium w różnorodnych współczesnych projektach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 420 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The Magazine / edited by Gwen Allen. - London : Whitechapel Gallery Cambridge : The MIT Press, 2016. - 237, [2] strony ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Różnorodne platformy ery cyfrowej nie umniejszały roli magazynu dla artystów jako alternatywnego medium i przestrzeni eksperymentalnej. Wewnętrznie oparty na współpracy, w tym aktywnym zaangażowaniu czytelników, magazyn jest z natury „otwartą” formą, która generuje stale ewoluujące relacje. Było to integralną częścią pojawienia się krytyki artystycznej w okresie oświecenia i rozwoju dialogu artystycznego wokół pojęć kultury, polityki i publiczności od nowoczesnych awangard do współczesności. Ta antologia kontekstualizuje obecny stan i potencjał pisma artysty, badając światy sztuki, które na przemian tworzył i wypierał. Oprócz analizowania studiów przypadków magazynów transformacyjnych z początku lat 60. kolekcja ta zawiera obszerne archiwum kluczowych wypowiedzi redakcyjnych, od XVIII-wiecznego Weimaru po XXI-wieczny Bangkok, Kapsztad i Delhi.
Ankietowani artyści to Can Altay, Ei Arakawa, Julieta Aranda, Tania Bruguera, Maurizio Cattelan, Eduardo Costa, Dexter Sinister, Rimma Gerlovina, Valeriy Gerlovin, Robert Heinecken, John Holmstrom, John Knight, Silvia Kolbowski, Lee Lozano, Josephine Meckseper, C. , Raymond Pettibon, Adrian Piper, Seth Price, Raqs Media Collective, Riot Grrrl, Martha Rosler, Sanaa Seif, Rirkrit Tiravanija, Scott Treleaven, Triple Canopy i Anton Vidokle. Scenarzyści to Saul Anton, Stuart Brand, Jack Burnham, Johanna Burton, Thomas Crow, Edit DeAk, Kenneth Goldsmith, Jurgen Habermas, Martina Koppel-Yang, Antje Krause-Wahl, Lucy Lippard, Caolan Madden, Valentina Parisi, Howardena Pindell, Georg Schollhammer , Nancy Spector, Sally Stein, Reiko Tomii, Jud Yalkut i Vivian Ziherl.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 421 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ethics / edited by Walead Beshty. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, MA : The MIT Press, 2015. - 239, [1] strona ; 23 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Granica obiektu lub projektu sztuki współczesnej nie jest już czymś, co istnieje tylko w przestrzeni fizycznej; istnieje również w przestrzeni społecznej, politycznej i etycznej. Sztuka otworzyła się na transnarodowe sieci producentów i odbiorców, migrując w sferę systemów społecznych i dystrybucyjnych, czy to w formie „estetyki relacyjnej”, czy też innych krytycznych zmian w praktyce. W ten sposób sztuka coraz bardziej uwikłana jest w kwestie etyczne.
W tym tomie artysta i pisarz Wallead Beshty ocenia stosunek etyki do estetyki i pokazuje, w jaki sposób to spotkanie stało się centralnym elementem kontestowanej przestrzeni wielu sztuki najnowszej. Łączy teoretyczne podstawy etyki estetyki; oceny sztuki, która angażuje się w kwestie etyczne; wypowiedzi i przykłady metodologii przyjętych przez różnorodną grupę artystów; oraz badania dzieł sztuki, które kwestionują etyczne warunki, w jakich jest wytwarzana i doświadczana sztuka współczesna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 396 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Design and art / edited by Alex Coles. - First published. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2007. - 207, [1] strona ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Tytuł ten kompleksowo bada i wykracza poza zjawisko „designart”, które pojawiło się od ery popu i minimalizmu: nowatorskie, hybrydowe praktyki, które zacierają tradycyjne granice między sztuką, architekturą, grafiką i projektowaniem produktów. Kluczowe debaty na temat formy i funkcji, codzienności, kolektywu i utopii są kontekstualizowane historycznie i teoretycznie przez czołowych praktyków i krytyków zarówno ze świata sztuki, jak i designu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 427 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Information / edited by Sarah Cook. - First published. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2016. - 237, [1] strona ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Ta antologia stanowi pierwszą historyczną ocenę sztuki opartej na informacji w odniesieniu do struktur danych i kuratorowania wystaw. Obejmuje takie przełomowe wystawy, jak „Informacja” w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1970 roku oraz równie wpływowy „Les Immatériaux”, zainicjowany przez filozofa Jean-François Lyotard w Centre Pompidou w Paryżu w 1984 roku. Ponownie analizuje prace artystów z lat sześćdziesiątych i wczesnych osiemdziesiątych, od Les Levine i NE Thing Co. po General Idea i Jenny Holzer, której prorocze zrozumienie znaczenia informacji rozbrzmiewa dzisiaj. Wpisuje się również ponownie w narrację historii sztuki technologicznie krytyczne dzieła sztuki, które przez lata krążyły na festiwalach nowych mediów, a nie w galeriach.
Podczas gdy informatyka rozróżnia „informacje”, sygnały i dane, artyści od lat 60. do chwili obecnej kwestionowali słuszność i wartość takich granic. Artyści badali materialność informacji w postaci znaków, zapisów i śladów; jego niematerialność w ukrytych kodach, strukturach i przepływach; jego ucieleśnienie w instrukcjach, interakcjach społecznych i działaniach politycznych; jego przeciążenie lub niekontrolowany nadmiar, kwestionujący utopijne koncepcje społeczeństwa sieciowego; jego potencjał dezinformacji i dezinformacji, podprogowo zmieniający nasze postrzeganie; i jego postcyfrową niesforność, niepokojącą utrwalone pojęcia historii i miejsca.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 426 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The Market / edited by Natasha Degen. - First published. - London : Whitechapel Gallery Cambridge : The MIT Press, 2013. - 239, [1] stron ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
„Doskonała, niezbędna antologia, która jest zarówno dobrą lekturą, jak i użytecznym narzędziem nauczania”. - Sarah Thornton, autorka „Siedem dni w świecie sztuki”. „Nieoceniony zasób, który nie tylko analizuje i odkrywa pochodzenie i ewolucję dzisiejszego, wszechobecnego molocha na rynku sztuki, ale także oferuje szereg perspektyw na jego bardzo drażliwy związek z pojęciami wartości i jego wpływ na praktykę artystyczną. Obowiązkowe – choć nieco niepokojące - czytanie dla wszystkich sektorów świata sztuki, a zwłaszcza dla artystów!" - Louisa Buck, korespondentka sztuki współczesnej, „The Art Newspaper”.Tom Wolfe i Thomas Zaunschirm.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 411 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Situation / edited by Claire Doherty. - London : Whitechapel Gallery ; Cambridge : The MIT Press, 2009. - 238, [2] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Unikalny zestaw warunków wytworzonych zarówno w przestrzeni, jak i w czasie oraz obejmujących relacje materialne, społeczne, polityczne i ekonomiczne. Sytuacja jest obecnie kluczowym pojęciem w sztuce XXI wieku. Niniejsza antologia śledzi jej ewolucję od pojawienia się sztuki site-specific w latach 60. XX wieku po jej rozbieżne implikacje w epoce globalnej. Wśród badanych tematów znalazły się ograniczenia obszaru; rola artysty jako etnografa lub badacza terenowego; związek działania z przestrzenią publiczną; znaczenie miejsca i miejscowości; oraz kluczowa rola kuratora w nowej sztuce sytuacyjnej.
Artyści ankietowani to: Vito Acconci, Allora & Calzadilla, Francis Alÿs, Carl Andre, Artist Placement Group, Michael Asher, Amy Balkin, Ursula Biemann, Bik Van der Pol, Daniel Buren, Victor Burgin, Janet Cardiff, Center for Land Use Interpretation, Adam Chodzko , Tacita Dean, Elmgreen & Dragset, Andrea Fraser, Hamish Fulton, Dan Graham, Liam Gillick, Renée Green, Materiał grupowy, Douglas Huebler, Bethan Huws, Pierre Huyghe, Robert Irwin, Emily Jacir, Ilya Kabakov, Július Koller, Langlands & Bell , Ligna, Richard Long, Gordon Matta-Clark, Cildo Meireles, Jonathan Monk, Robert Morris, Gabriel Orozco, Adrian Piper, Walid Ra'ad, Raqs Media Collective, Paul Rooney, Martha Rosler, Richard Serra, Situationist International, Tony Smith, Robert Smithson, Vivan Sundaram, Rirkrit Tiravanija, Lawrence Weiner, Rachel Whiteread,Krzysztof Wodiczko i Qiu Zhijie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 402 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Memory / edited by Ian Farr. - London : Whitechapel Gallery Cambridge : The MIT Press, 2012. - 238, [1] strona ; 21 cm.
(Documents of Contemporary Art)
Badania szerokiego wachlarza artystycznych związków z pamięcią, powtórzeniami i ponownym pojawieniem się oraz zapominaniem w dziełach sztuki od końca lat 40. XX wieku do chwili obecnej. Ta antologia bada zwrot w sztuce nie tylko w kierunku archiwów i historii, reliktów przeszłości nowoczesności, ale w kierunku samych w sobie zjawisk „nawiedzenia” i aktywacji pamięci. Przygląda się szerokiej gamie artystycznych związków z kojarzeniem, powtarzaniem i ponownym pojawianiem się pamięci, a także formami „aktywnego” zapominania. Jej dyskusje obejmują dzieła sztuki z późnych lat 40. kawałków, które w swoich obecnych konfiguracjach „zapominają” o wcześniejszych poślizgach i upadkach. Kontekstualizując rolę pamięci w teorii wizualnej i polityce estetycznej – od optyki Marcela Prousta po analizę „industrializacji” pamięci Bernarda Stieglera – ta kolekcja bada również różnorodność sytuacji i rejestrów, w których współcześni artyści badają pamięć. Sztuka, która angażuje się w pamięć ucieleśnioną w warunkach materialnych i przestrzennych, jest badana obok prac, które odzwierciedlają skutki pamięci w czasie, a jeszcze inne, które wykorzystują pamięć lub zapominanie do pracy poprzez aspekty licznych przeszłości, przez które teraźniejszość jest zawsze nawiedzona.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 424 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej