Sorting
Source
Katalog Mediateki
(8)
Form of Work
Książki
(8)
Publikacje promocyjne
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(7)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(8)
Author
Ziółkowska Magdalena (1981- )
(3)
Banai Noit
(2)
Gauger Soren A. (1975- )
(2)
Gillen Eckhart
(2)
Grzybała Wojciech
(2)
Kościuczuk Krzysztof
(2)
Krasucki Eryk (1977- )
(2)
Wróblewski Andrzej (1927-1957)
(2)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Boniecki Adam (1934- )
(1)
Buden Boris (1958- )
(1)
Büttner Philippe
(1)
Ciechańska Marzenna
(1)
Crawford Graham
(1)
Denton Jill
(1)
Dimitrijević Branislav
(1)
Domazet Mladen
(1)
Esche Charles (1962- )
(1)
Figiel Joanna (1985- )
(1)
Fowkes Maja
(1)
Fowkes Reuben
(1)
Gołubiew Zofia (1942-2022)
(1)
Gudzowaty Tomasz (1971-)
(1)
Głowacka Zuzanna (1979- )
(1)
Hatherley Owen (1981- )
(1)
Herudzińska-Oświecimska Marta
(1)
Holert Tom (1962- )
(1)
Jackson Gerrit
(1)
Jarecka Dorota (1966- )
(1)
Jenkins Dominique
(1)
Kiliszek Joanna (1964- )
(1)
Kościów Aleksander (1974- )
(1)
Kremer Stefanie
(1)
Król Anna (1979- )
(1)
Linnert Elżbieta
(1)
Majewska Barbara (historyk sztuki)
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Marten Cordelia
(1)
Mikołejko Zbigniew (1951-2024)
(1)
Modzelewska Elżbieta
(1)
Muszyńska Ania
(1)
Noack Ruth (1964- )
(1)
Peter Katharina
(1)
Pirsig-Marshall Tanja (1973-)
(1)
Piłat Robert (1959- )
(1)
Pollack Martin (1944-2025)
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Roelstraete Dieter (1972- )
(1)
Rottenberg Anda (1944-)
(1)
Różewicz Tadeusz (1921-2014)
(1)
Sauerländer Katrin
(1)
Scharrer Eva
(1)
Shoichet Aaron (1979- )
(1)
Skolimowska Ewa (historyk sztuki)
(1)
Smith Elizabeth A. T
(1)
Sobczyk Marek (1955- )
(1)
Stanisławska Olga (1967- )
(1)
Szabłowski Witold (1980-)
(1)
Szewczyk Agnieszka (historyczka sztuki)
(1)
Szewczyk Agnieszka (historyk sztuki)
(1)
Taraska-Pietrzak Anna
(1)
Thije Steven ten (1980- )
(1)
Trzeciak Huss Joanna
(1)
Ulrichs David
(1)
Unglaub Leonhard
(1)
Voigt Kirsten Claudia (1964-)
(1)
Waldmeier Martin (1984- )
(1)
Wolfson Michael (1955-)
(1)
Wróblewska Marta (historyczka sztuki)
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(8)
Germany
(1)
Language
English
(4)
Polish
(4)
Subject
Sztuka
(2)
Wróblewski, Andrzej (1927-1957)
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Art, Polish
(1)
Artyści
(1)
Bownik, Paweł (1977- )
(1)
Centralne Muzeum Włókiennictwa (Łódź)
(1)
Fotografia artystyczna
(1)
Fotografia polska
(1)
Holzer, Jenny 1950
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
(1)
Painting, Polish
(1)
Robotnicy
(1)
Rysunek polski
(1)
Scully, Sean (1945- )
(1)
Wróblewski, Andrzej, 1927-1957
(1)
Złom
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
2001-
(2)
1989-2000
(1)
Subject: place
Bangladesz
(1)
Europa
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Polska
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Genre/Form
Album
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografia prasowa
(1)
Grafika polska
(1)
Katalog wystawy
(1)
Katalogi wystaw
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(3)
Historia
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
8 results Filter
Book
In basket
Tomasz Borys Gudzowaty (ur. 19 września 1971 w Warszawie) – polski fotografik, kilkakrotny laureat międzynarodowych nagród World Press Photo. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików oraz Polskiej Agencji Prasowej i European Press Agency. Jest reprezentowany przez agencje Yours Photography i Focus Fotoagentur. Robił zdjęcia m.in. afrykańskich zwierząt, niepełnosprawnych sportowców, mnichów z klasztoru Szaolin, fotografował też najsłynniejsze budowle świata. Jest kilkakrotnym laureatem nagrody fotograficznej World Press Photo. Po fotografie T. Gudzowatego sięgnęła Poczta Polska w wydanej w 2009 r. czteroznaczkowej serii „Zwierzęta Afryki”, przedstawiające cztery gatunki zwierząt afrykańskich: gepardy, zebry, antylopy gnu i słonie. Jest synem Aleksandra Gudzowatego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Gud.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.19 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Hol.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Irish American painter, Sean Scully has been has been reinterpreting abstract art since the 1960s and has come to be one of the most important abstract artists of our time. Accompanied by over 100 illustrations this catalogue explores the complex ideas found in his paintings and their conflict between structure and emotion, body and spirit, impulsivity and reflection.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Scu.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Fragment recenzji naukowej prof. dr hab. Anny Markowskiej (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego): Czy biografia artysty pomaga zrozumieć jego sztukę? Szczególnie, gdy życie młodo zmarłego artysty obrosło legendą? Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest prosta. Wiemy, że niektóre rodzaje sfabularyzowanych życiorysów wręcz skutecznie uniemożliwiają bezpośrednie zetknięcie się z dziełem sztuki. W przypadku książki Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957) to jednak niewłaściwie postawione pytanie, gdyż choć publikacja stara się chronologicznie przybliżyć tak twórczość, jak życie artysty, nie jest bynajmniej fabularyzowaną biografią. Czym jeszcze na szczęście nie jest? Nie jest opowieścią z ukrytą tezą, jednoznacznie składającą się w spójną całość. Jest książką do myślenia i oglądania, gdyż zestawia ze sobą reprodukcje malarstwa i fragmenty zachowanych notatek artysty, uwagi jego przyjaciół i krytyków; każda strona publikacji jest takim mocnym zestawieniem słowa i obrazu, na ogół zaskakującym, gdyż przełożenie myślenia racjonalnego na intuicję twórcy to w istocie wizualno-tekstowy traktat o tym, jak powstaje sztuka. Traktat, który wiele wyjaśnia, ale też ocala zagadkę twórczości, jej niejasne źródła i niespodziewane inkarnacje. Książka wraca do rudymentów: stara się ponownie przedstawić nam młodego malarza, który do Krakowa przyjeżdża z Wilna i nie widzi możliwości podporządkowania się tym koncepcjom sztuki, które powstawały w gronie przyjaciół w podziemnym Krakowie podczas okupacji. Jest gniewnym, zranionym przybyszem, zdesperowanym by szukać własnej drogi w sztuce, bez żadnych kompromisów. By na nowo ukazać postać już dobrze znaną, trzeba było podjąć się trudnego i wieloaspektowego zadania: oddzielenia narosłych mitów od twardego czytania źródeł, zrewidowania stanu wiedzy o artyście. Książka robi to na wielu poziomach, zaczynając od spraw najprostszych, wręcz rudymentarnych – zbiera rozproszone oeuvre artysty, dokonuje pomiarów obrazów, bada ich odwrocia dokonując zaskakujących odkryć, porównuje obrazy by skorygować wątpliwe datowanie i odróżnić datowanie pewne od przybliżonego, dokonuje transkrypcji rękopisów, wprowadza specjalny zapis tytułów odróżniający tytuły autorskie od tych nadawanych pracom po śmierci artysty. Jednym słowem, każda praca zyskała na nowo swój status – gdyż wiedza o każdym dziele została zweryfikowana. Ponadto, prace plastyczne pokazywane są w kontekście myśli teoretycznej artysty, jego spostrzeżeń oraz niezwykle osobistych recenzji bieżącego życia kulturalnego, a także dość obfitej korespondencji. W ten sposób nakreślona została nie tylko rama dla jego twórczości, ale także horyzont jego artystycznych aspiracji. Sumienne wczytanie się w notatki zostawione w jego kalendarzykach, a także sięgnięcie do prywatnych archiwów, w których ciągle jeszcze – jak się okazało – znajduje się wiele nieznanych pamiątek, przybliży realia: Wróblewskiego twarde stąpanie po ziemi. Pojawią się ponadto reprodukcje prac zaginionych, ale również niemal cudownie po wielu latach odkrytych, a zidentyfikowanych po niespodziewanym odnalezieniu starych negatywów z reprodukcjami prac. Z kolei ciekawe analizy konserwatorskie dają wgląd w „kuchnię” malarską, rzeczowe analizy historyczne dotyczące konkretnych przedstawień pozwalają na trzymanie się ówczesnych uwarunkowań. Nie pomięto nawet kolegów z roku artysty (wraz z ich podobiznami), prób dotarcia do ważnych artystycznych imprez, w jakich uczestniczył artysta, a w ich ramach do reprodukcji nieznanych szerzej prac malarskich Andrzeja Wajdy – kolegi z ASP, który stał się później współzałożycielem tzw. Polskiej Szkoły Filmowej. Dokonano pionierskich rekonstrukcji różnych wystaw (w tym m.in. głośnego pokazu w salonie „Po Prostu”), znanych dotąd jedynie z lakonicznych wzmianek.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Wró.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Andrzej Wróblewski : exhibiting / edited by Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała. - Berlin : Hatje Cantz Verlag GmbH ; Warsaw : Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, 2024. - 777, [2] strony (w tym 5 kart złożonych) : faksymilia, fotografie, ilustracje, mapa, plany, wykres ; 29 cm.
Andrzej Wróblewski. Exhibiting to monografia poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty. Na 780 stronach znalazły się eseje zaproszonych autorów – badaczy, artystów, kuratorów, publicystów – którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze. O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie. Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. Artyści Wró.6 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Anglojęzyczna publikacja to monografia Pawła Bownika poświęcona twórczości artysty. Autorzy opisują twórczość Bownika poczawszy od jej początków, czyli serii takich jak Gamers (2010) o nastoletnich graczach e-sportowych, poprzez jeden z najbardziej rozpoznawanych projektów Disassembly (2011–2012), w którym artysta demontował i montował egzotyczne kwiaty, abstrakcyjne Kolory straconego czasu (2018–2019), po najnowsze prace powstałe w 2021 roku z myślą o wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, takie jak Strzępki, Komnata, Sufit i fotografie ubrań z muzealnej kolekcji w ramach kontynuacji cyklu Rewers. Obok bogatego materiału wizualnego, ujawniającego także kulisy sesji zdjęciowych, precyzyjne szkice i notatki artysty fotografiom Bownika towarzyszy głos literatów i badaczy kultury wizualnej. Ich komentarz zainspirowały poszczególne serie prac i ich tematyka. Esej Ernsta van Alphena poświęcony pracy Urna (2014) podejmuje temat pamięci i prochu, kruchości materii w obliczu Zagłady. Roma Sendyka porusza tematykę sacrum i profanum, świętości i jej profanacji przyglądając się serii Opłatki (2019), w której centrum artysta umieszcza monumentalną kolekcję bożonarodzeniowych opłatków, potraktowanych jako notatnik prywatnych, codziennych rysunków i zapisków. Zośka Papużanka stworzyła monolog matki gracza e-sportowego, nastolatka przykutego godzinami do komputera. Literacki paradokument Sorena Gaugera traktuje o jednym z czarno-białych zdjęć Bownika – Krata z serii Koleżanki i koledzy (2012) – wskazując na liczne powinowactwa filmowe. O abstrakcjach kryjących w sobie kolory wymarłych gatunków ptaków opowiedział w poetyckim eseju Michał Książek. O tytułowym podszerstku i ukrytych znaczeniach codziennych ubrań z serii Rewers traktuje tekst Magdaleny Ziółkowskiej, zaś o pokusie manipulowania naturą i tęsknocie za kontrolą nad przyrodą pisze Andrew Berardini.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Bow.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne D.20 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again