Sorting
Source
Katalog Mediateki
(9)
Form of Work
Książki
(7)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Czasopisma
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(5)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia
(6)
Author
Karavan Dani (1930-2021)
(2)
Purchla Jacek (1954- )
(2)
Taylor-Kucia Jessica
(2)
Achleitner Friedrich (1930-)
(1)
Andrunik Barbara
(1)
Bieroń Tomasz (1963- )
(1)
Galusek Łukasz (1973- )
(1)
Galusek Łukasz (1973-)
(1)
Huber-Doudová Helena
(1)
Janicka Joanna
(1)
Komar Żanna
(1)
Krečič Peter
(1)
Myszkiewicz Monika
(1)
Pech Jürgen (1956- )
(1)
Petryńska Magdalena (1940-)
(1)
Pomorska Joanna
(1)
Purchla Jacek (1954-)
(1)
Rydiger Monika (1961-)
(1)
Seraphim Peter-Christian
(1)
Tarkowska Monika
(1)
Topornicka Agnieszka (1966- )
(1)
Wiśniewski Michał (architekt)
(1)
Wąsowska-Pawlik Agata (1972- )
(1)
Śliwa Anna
(1)
Śliwa Anna (1963- )
(1)
Żak Natalia
(1)
Year
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(9)
Language
Polish
(9)
English
(1)
Subject
Międzynarodowe Centrum Kultury (Kraków)
(3)
Karavan, Dani (1930-2021)
(2)
Katalog wystawy
(2)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura słoweńska
(1)
Architektura wschodnioeuropejska
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Ernst, Max (1891-1976)
(1)
Fangor, Wojciech (1922-2015)
(1)
Fotografia słoweńska
(1)
Kultura
(1)
Modernizm
(1)
Okupacja niemiecka Polski (1939-1945)
(1)
Pałac Kultury i Nauki (Warszawa ; budynek)
(1)
Plečnik, Jože 1872-1957
(1)
Przyczółek Grochowski (Warszawa ; osiedle mieszkaniowe)
(1)
Ptaki
(1)
Rysunki
(1)
Rzeźba
(1)
Socialist modernism (Architecture)
(1)
Socrealizm
(1)
Supersam (Warszawa ; budynek)
(1)
Techniki graficzne
(1)
Trzecia Rzesza (1933-1945)
(1)
Urbanistyka
(1)
Wystawiennictwo
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Ściana Wschodnia (Warszawa ; zespół architektoniczno-urbanistyczny)
(1)
Subject: work
Pałac Kultury
(1)
Szczecin, Historia i Współczesność
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
2001-
(2)
1900-1999
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Subject: place
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Europa Środkowa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Kraje bałkańskie
(1)
Kraje socjalistyczne
(1)
Lublana (Słowenia)
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okolice)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Genre/Form
Album
(2)
Fotografia polska
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Rzeźba żydowska
(2)
Czasopismo o sztuce
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo społeczno-kulturalne
(1)
Katalog wystawy
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(3)
Architektura i budownictwo
(2)
Historia
(2)
9 results Filter
Book
In basket
Książka Socmodernizm. Architektura Europy Środkowej czasu zimnej wojny to fascynująca i bogato ilustrowana podróż w głąb historii modernizmu socjalistycznego, który przez dekady pozostawał niedoceniany i marginalizowany w badaniach nad architekturą XX wieku. Publikacja stanowi nie tylko analizę zjawisk architektonicznych, ale także próbę rekonstrukcji pełniejszej opowieści o powojennych przemianach Europy Środkowej. Skojarzenie socmodernizmu z uprzemysłowioną i skolektywizowaną architekturą zbyt często przesłaniało wybitne osiągnięcia twórców, którzy rozwijali własne, unikalne języki estetyczne i prowadzili dialog z bogatym dziedzictwem poprzednich epok. Ta książka rzuca światło na architektów pewnych swojej wizji, działających w rzeczywistości pełnej ograniczeń w NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, PRL-u, Litwie, Łotwie, Estonii, i wykorzystujących na swoją korzyść możliwości wynikających z utopijnego ducha tamtych czasów. Autorzy - dr Łukasz Galusek i dr Michał Wiśniewski - zwracają uwagę, że historia powojennej Europy była przez lata narracją pełną przemilczeń i nieobecności - zarówno w obszarze politycznym, jak i kulturowym. O ile te luki w historii społeczno-politycznej powoli zapełniano w ciągu ostatnich 30 lat, architektura nadal pozostaje obszarem pełnym przeoczeń. Publikacja ta jest odpowiedzią na potrzebę nowego spojrzenia, przywracającego równowagę w narracji o modernistycznym dziedzictwie Europy Środkowej. Książka zmusza do refleksji nad współczesnym odbiorem i znaczeniem architektury powojennej. To także apel o bardziej zniuansowane spojrzenie na spuściznę epoki zimnej wojny - pełnej sprzeczności, ale też bogactwa artystycznych poszukiwań.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Architektura 187 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Esencja miejsca = The essence of place / Dani Karavan. - Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, copyright 2015. - 261, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 29 cm.
Pierwszy wydany w języku polskim i angielskim album, który oprócz ponad stu kolorowych fotografii najbardziej znamiennych dzieł artysty prezentuje szerokie spojrzenie na życie i twórczość izraelskiego rzeźbiarza. Urodzony w roku 1930 w Tel Awiwie Karavan, którego przodkowie pochodzili spod Lwowa, to jeden z prekursorów gatunku rzeźb site-specific – współistniejących z otoczeniem monumentalnych realizacji, jakie podziwiać można na całej niemal półkuli północnej: od Japonii, przez Koreę Południową, Egipt, Izrael po Włochy, Niemcy, Francję czy Hiszpanię.
Refleksje na temat integralności dziedzictwa i biografii z rzeźbą, będącą nie tylko odwzorowaniem minionych historii, ale wyraźnym przesłaniem dla kolejnych pokoleń – również za pomocą słowa, które obok surowców naturalnych, czynników atmosferycznych i kontekstu miejsca jest tworzywem rzeźb Karavana – poczynili: Marta Bucholc oraz kuratorzy wystawy prac artysty, dr Monika Rydiger i Hagai Segev.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Artyści Kar.10 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Esencja miejsca = The essence of place / Dani Karavan. - Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, cop. 2015. - 261, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 29 cm.
Pierwszy wydany w języku polskim i angielskim album, który oprócz ponad stu kolorowych fotografii najbardziej znamiennych dzieł artysty prezentuje szerokie spojrzenie na życie i twórczość izraelskiego rzeźbiarza. Urodzony w roku 1930 w Tel Awiwie Karavan, którego przodkowie pochodzili spod Lwowa, to jeden z prekursorów gatunku rzeźb site-specific – współistniejących z otoczeniem monumentalnych realizacji, jakie podziwiać można na całej niemal półkuli północnej: od Japonii, przez Koreę Południową, Egipt, Izrael po Włochy, Niemcy, Francję czy Hiszpanię.
Refleksje na temat integralności dziedzictwa i biografii z rzeźbą, będącą nie tylko odwzorowaniem minionych historii, ale wyraźnym przesłaniem dla kolejnych pokoleń – również za pomocą słowa, które obok surowców naturalnych, czynników atmosferycznych i kontekstu miejsca jest tworzywem rzeźb Karavana – poczynili: Marta Bucholc oraz kuratorzy wystawy prac artysty, dr Monika Rydiger i Hagai Segev.
Book
In basket
Książka prezentuje twórczość Maxa Ernsta poprzez pryzmat jego głębokiego przekonania o ptasim rodowodzie i posługiwania się figurą ptaka jako alter ego artysty.
Fascynacja ptakami jest pretekstem do pokazania niezwykłej inwencji artysty w eksperymentowaniu w zakresie nowych technik artystycznych oraz roli, jaką Ernst odegrał w kreowaniu ważnych trendów w sztuce XX wieku, takich jak dadaizm, surrealizm, abstrakcja aluzyjna. Album nie ogranicza się do prezentacji bogatej twórczości Ernsta (graficznej, malarskiej, edytorskiej i rzeźbiarskiej), ale dzięki szczegółowym tekstom specjalistów przybliża niezwykłą osobowość i burzliwe koleje życia artysty.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. Artyści Ern.4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Book
In basket
Dziedzictwo bywa kłopotliwe, o czym zaświadczają najlepiej były obóz koncentracyjny Auschwitz czy Pałac Kultury i Nauki. Największy jednak kłopot mamy z tym, co pozostawiła w naszym kraju Trzecia Rzesza. Jak złożona jest to kwestia, pokazuje najnowsza książka Międzynarodowego Centrum Kultury. I dostarcza najpełniejszego jak dotąd, nierzadko zaskakującego przeglądu tych "źle urodzonych” budowli. Teren dzisiejszej Polski to również obszar wielkiego przestrzennego eksperymentu, jakim było stworzenie niemieckiej Lebensraum. Eksperymentu zakrojonego we wszystkich architektonicznych skalach: od "wzorcowej prowincji” przez "idealne niemieckie miasto na Wschodzie” po "wzorcową wioskę” i "modelowe mieszkanie dla niemieckiej rodziny”. Inaczej realizowano go na ziemiach należących przed wojną do Niemiec, a inaczej na obszarach podbitej Rzeczypospolitej, które albo włączono bezpośrednio do Rzeszy, albo utworzono z nich Generalne Gubernatorstwo. O ile w Gdańsku, Szczecinie czy Wrocławiu nazistowska architektura nie dziwi, o tyle jej obecność w Ciechanowie, Pułtusku czy na Wawelu może zaskakiwać. Część planów zrealizowano, inne pozostały na papierze. Niektóre budowle nadal noszą swe kłopotliwe piętno, wiele jednak wtopiło się w otoczenie. Autorzy dociekają ich rodowodu, rekonstruują przesłania: na przykład Ordensburga w Złocieńcu na Pomorzu Zachodnim — upodobnionego do krzyżackiego zamku ośrodka szkolenia nowych hitlerowskich elit — czy Eichenkampu pod Gliwicami — wzorcowej osady dla funkcjonariuszy SA i SS z germańskim dębem nie tylko w nazwie. Za wieloma projektami stała przemoc symboliczna. Bez uporczywego zniemczania, bez wymazywania polskości nie dałoby się Poznania przekształcić w "nowe centrum administracyjne i kulturalne niemieckiego Wschodu”, stworzyć "nowego niemieckiego miasta Warszawy” czy "przywrócić” Krakowowi jego "prastarą niemieckość” i zmienić w Norymbergę Wschodu. Za architekturą stała ideologia, za ideologią — zbrodnia. Rewersem tego, co budowano i przebudowywano dla „rasy panów” były getta i wysiedlenia. Dobrobyt oparty na niewolniczej pracy podludzi. Infrastruktura eksterminacji — fabryk śmierci i obozów dostarczających darmowej niemal siły roboczej w myśl doktryny „wyniszczenia przez pracę” tak przewrotnie sparafrazowanej na bramie w Auschwitz. Z dziedzictwem kłopotliwym niełatwo się pogodzić. Nawet zabliźnione, jest śladem krzywdy, przemocy, zbrodni. Osiemdziesiąt lat, jakie od wojny upłynęły, pozwoliły jednak badaczom spojrzeć na nie "bez gniewu i bez upodobania”. A jednocześnie postawić ważne pytanie: czy jako społeczeństwo jesteśmy w stanie przejść od emocji do debaty, od kontrowersji do namysłu, zastanowić się, dlaczego i na jakich zasadach można uchronić również tak dramatyczne świadectwo historii jak pozostawione przez hitlerowców w Polsce dziedzictwo nienawiści.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. Architektura 173 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
No cover
Journal
In basket
Form of Work
Subject
Czas.161
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia: 2016 nr 25
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again