Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Czytelnia
(1)
Autor
Kaźmierczak Małgorzata (1979- )
(2)
Andrzejewski Piotr (anglista)
(1)
Balińska Mariola
(1)
Figiel Joanna (1985- )
(1)
Gauger Soren A. (1975- )
(1)
Guzowska Marzena Beata
(1)
Jadczuk Aleksandra (1974- )
(1)
Kornacki Jacek (1964- )
(1)
Kubiak Piotr (1976- )
(1)
Kwapiński Marian (1947- )
(1)
Kwaśniewska Jolanta (1955- )
(1)
Mendel Maria (1960- )
(1)
Mojsak Łukasz
(1)
Mrzygłodzka Anna (1986- )
(1)
Nieczyporowski Roman
(1)
Purc-Stępniak Beata
(1)
Ryłko Patrycja
(1)
Strożek Przemysław (1983- )
(1)
Sylwestrowicz Arkadiusz (1971- )
(1)
Witkowska Ania (1978- )
(1)
Wołodźko Agnieszka (1961- )
(1)
Wrzesiński Marek
(1)
Zelmańska-Lipnicka Anna
(1)
Świeszewski Maciej (1950- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
angielski
(1)
Temat
Malarstwo polskie
(3)
Wystawy sztuki
(3)
Tematy i motywy
(2)
Akademia Sztuk Pięknych (Gdańsk)
(1)
Akademie sztuk pięknych
(1)
Artyści polscy
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Czaszka
(1)
Fotografia europejska
(1)
Gdańska Galeria Miejska
(1)
Igrzyska olimpijskie
(1)
Konkursy i festiwale artystyczne
(1)
Konkursy studenckie
(1)
Lipnicki, Sławomir (1972- )
(1)
Malarstwo ścienne
(1)
Muzeum Sportu i Turystyki (Warszawa)
(1)
Nazizm
(1)
Oddział Hematologii i Onkologii Dziecięcej (Akademickie Centrum Kliniczne - Szpital Akademii Medycznej w Gdańsku)
(1)
Ogólnopolski Studencki Konkurs Malarski im. Wojciecha Fangora (4 ; 2022 ; Gdańsk)
(1)
Popielnice
(1)
Portrety trumienne
(1)
Pracownia Malarstwa Ściennego i Witrażu (Akademia Sztuk Pięknych ; Gdańsk)
(1)
Socjologia sztuki
(1)
Sportowcy
(1)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(1)
Szpitale dziecięce
(1)
Szpitale kliniczne
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka sepulkralna
(1)
Vanitas
(1)
Znajomi znad morza (grupa artystyczna)
(1)
Zwłoki
(1)
Śmierć
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: czas
2001-
(5)
1901-2000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(2)
Polska
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Album
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Katalog wystawy
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Publikacja pokonkursowa
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Pomysłodawcami prezentowanej w Zbrojowni Sztuki wystawy są artyści z wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – Teresa Miszkin i Zbigniew Gorlak. Podczas wstępnych rozmów o kształcie wystawy obecny był nieżyjący już malarz, poeta, historyk i krytyk sztuki Jerzy Kamrowski. Artysta swoje refleksje na temat nieuchronności przemijania i śmierci pozostawił w tekście Fête funèbre, który stał się poetyckim i filozoficznym manifestem, punktem wyjścia w budowaniu koncepcji wystawy. Na wystawie zaprezentowali swoje prace artyści związani Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz innymi uczelniami artystycznymi w Polsce, tworzący w kraju i za granicą: Andrzej Awsiej i Jolanta Kabala (praca dedykowana prof. Witosławowi Czerwonce), Zbigniew Bajek, Beata Ewa Białecka, Mariusz Białecki, Witosław Czerwonka, Krzysztof Gliszczyński, Zbigniew Gorlak, Katarzyna Józefowicz, Anna Królikiewicz, Jerzy Kamrowski, Jacek Kornacki, Lech Majewski, Janusz Marciniak, Teresa Miszkin, Jacek Rykała, Marek Wrzesiński oraz Jacek Zdybel. Poprzez pryzmat własnych doświadczeń w różny sposób odnoszą się oni do tematu przemijania – wskazują na nieuchronność upływu czasu, destrukcję i zmianę ludzkiego ciała, akcentują stratę bliskiej osoby, ale również sięgają w obrazowaniu śmierci po język metafor i symboli. Celem wystawy Fête funèbre jest skonfrontowanie różnych postaw artystycznych i ukazanie, z jak odmiennych perspektyw mogą przedstawiać temat śmierci współcześni twórcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne F.51 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W 1983 Ernst Gombrich powiedział: „rzeczywistym lub dominującym przedmiotem sztuki XX wieku jest sama sztuka” i choć miał na myśli sztuki piękne, jego stwierdzenie współgra z teorią transtekstualności Gérarda Genette’a, który z kolei odnosił się do tekstów literackich. Wśród pięciu kategorii transtekstualności znajduje się metatekstualność, komentarz tekstu do innego tekstu/tekstów lub do siebie samego. Od tej pory szeroko pojęta meta-reprezentacja w różnych kodach semiotycznych stała się powszechną fascynacją. Metafiguracja stanowi część składową metatekstualności i może być pojmowana w szerokim, semiotycznym kontekście, choć jej rodowód tkwi w języku naturalnym – jego stylistyce i retoryce. W tym sensie obecna wystawa Sławomira Lipnickiego Metafiguracje. Omdlenie, podobnie jak poprzednia ekspozycja Omdlenie z 2018, doskonale wpisuje się w ten nurt. Figuratywność należy odczytywać na dwóch płaszczyznach: treści (tu głównie „figura” staje się synonimem „toposu” czy „motywu”) oraz formy. Słusznie więc Lambert Wiesing w swych fenomenologiczno-semiotycznych rozważaniach na temat obrazu postuluje rozróżnienie metafory na poziomie image object (treści obrazu) oraz image carrier (nośnika/medium obrazu). Sztukę Lipnickiego można więc odczytywać podwójnie, jako meta-reprezentację treści oraz meta-reprezentację formy. Każde jednak odczytanie dzieła sztuki musi być osadzone w odpowiednim kontekście historycznym, społecznym i kulturowym (Łotmanowskiej semiosferze). Teksty tworzące obecną publikację wyznaczają dość szerokie pole dla interpretacji artystycznego dorobku Sławomira Lipnickiego, bowiem Autorzy uprawiają różne dyscypliny i specjalności, zarówno w obrębie nauki, jak i sztuki. Artykuły ukazują w sposób przekonywujący w jak niezwykle szerokim kontekście artystycznym, historycznym, społecznym i kulturowym, gdzie estetyka przeplata się z kwestiami etycznymi, można rozpatrywać dzieło artystyczne Lipnickiego – jego metafiguratywne komentarze i remediacje tematyki ciała ludzkiego/ciała sportowca. Bardzo zresztą na czasie w przeddzień XXXII Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021 w Tokio, nad którymi wydaje się ciążyć cień roku 1940, który dziś przyjął nową postać – już nie wojny, lecz pandemii, a co za tym idzie Igrzysk bez publiczności realnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.73 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tłem zebranych esejów i wywiadów jest nie tylko gentryfikowana stocznia, lecz także przemiany dokonujące się w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych ze wskazaniem na aktywność Pracowni PI prof. Witosława Czerwonki oraz prof. Wojtka Zamiary. Klamrę stanowi zeszłoroczna prezentacja Gdańska w ramach Koalicji Miast ESK Wrocław 2016 kuratorowana przez kolektyw kuratorski All Inclusive, organizowana przez Instytut Kultury Miejskiej, który jest partnerem wydawnictwa. W wydarzeniu wzięło wówczas udział 94 artystów z Trójmiasta i Wrocławia. Scena jest kłączem, którego anarchiczny rozrost rozsadza społeczne granice. Jest systemem podziemnych (czytaj: undergroundowych) bulw i korzeni. Jest siatką połączeń, bez żadnego wyraźnego centrum, z wieloma równoległymi ośrodkami czy też punktami grawitacyjnymi. Mogą to być pracownie, knajpy, galerie czy charyzmatyczne jednostki, które krystalizują wokół siebie mniejsze środowiska, sfory czy ekipy, składające się na scenę. Są one ze sobą połączone, zwracają się ku sobie, działają wobec siebie, reagują na to, co robią inni. Nie są jednak zinstytucjonalizowane. Nie tworzą wyraźnych struktur czy hierarchii. Na scenie nie wiadomo kto jest na górze, a kto nie. Z tekstu Kuby Szredera Kilka uwag o scenie artystycznej na marginesie Znajomych znad morza. Wydawcą książki jest Gdańska Galeria Miejska, która w 2015 zorganizowała dwie wystawy oraz plener Znajomym znad morza. Współwydawcami są Akademia Sztuki w Szczecinie oraz Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie aktualnie pracownikami są członkowie pierwotnego kolektywu. ! Uwagi: Oprawa lekko zarysowana. Brzegi stron nieco zakurzone.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 59 [Czytelnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej