Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(9)
Forma i typ
Książki
(7)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Czasopisma
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(5)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(6)
Autor
Karavan Dani (1930-2021)
(2)
Purchla Jacek (1954- )
(2)
Taylor-Kucia Jessica
(2)
Achleitner Friedrich (1930-)
(1)
Andrunik Barbara
(1)
Bieroń Tomasz (1963- )
(1)
Galusek Łukasz (1973- )
(1)
Galusek Łukasz (1973-)
(1)
Huber-Doudová Helena
(1)
Janicka Joanna
(1)
Komar Żanna
(1)
Krečič Peter
(1)
Myszkiewicz Monika
(1)
Pech Jürgen (1956- )
(1)
Petryńska Magdalena (1940-)
(1)
Pomorska Joanna
(1)
Purchla Jacek (1954-)
(1)
Rydiger Monika (1961-)
(1)
Seraphim Peter-Christian
(1)
Tarkowska Monika
(1)
Topornicka Agnieszka (1966- )
(1)
Wiśniewski Michał (architekt)
(1)
Wąsowska-Pawlik Agata (1972- )
(1)
Śliwa Anna
(1)
Śliwa Anna (1963- )
(1)
Żak Natalia
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(2)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
angielski
(1)
Temat
Międzynarodowe Centrum Kultury (Kraków)
(3)
Karavan, Dani (1930-2021)
(2)
Katalog wystawy
(2)
Architektura niemiecka
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura słoweńska
(1)
Architektura wschodnioeuropejska
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Ernst, Max (1891-1976)
(1)
Fangor, Wojciech (1922-2015)
(1)
Fotografia słoweńska
(1)
Kultura
(1)
Modernizm
(1)
Okupacja niemiecka Polski (1939-1945)
(1)
Pałac Kultury i Nauki (Warszawa ; budynek)
(1)
Plečnik, Jože 1872-1957
(1)
Przyczółek Grochowski (Warszawa ; osiedle mieszkaniowe)
(1)
Ptaki
(1)
Rysunki
(1)
Rzeźba
(1)
Socialist modernism (Architecture)
(1)
Socrealizm
(1)
Supersam (Warszawa ; budynek)
(1)
Techniki graficzne
(1)
Trzecia Rzesza (1933-1945)
(1)
Urbanistyka
(1)
Wystawiennictwo
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Ściana Wschodnia (Warszawa ; zespół architektoniczno-urbanistyczny)
(1)
Temat: dzieło
Pałac Kultury
(1)
Szczecin, Historia i Współczesność
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
2001-
(2)
1900-1999
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Europa Środkowa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Kraje bałkańskie
(1)
Kraje socjalistyczne
(1)
Lublana (Słowenia)
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Praga (Czechy)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okolice)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Gatunek
Album
(2)
Fotografia polska
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Rzeźba żydowska
(2)
Czasopismo o sztuce
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo społeczno-kulturalne
(1)
Katalog wystawy
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Architektura i budownictwo
(2)
Historia
(2)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Książka Socmodernizm. Architektura Europy Środkowej czasu zimnej wojny to fascynująca i bogato ilustrowana podróż w głąb historii modernizmu socjalistycznego, który przez dekady pozostawał niedoceniany i marginalizowany w badaniach nad architekturą XX wieku. Publikacja stanowi nie tylko analizę zjawisk architektonicznych, ale także próbę rekonstrukcji pełniejszej opowieści o powojennych przemianach Europy Środkowej. Skojarzenie socmodernizmu z uprzemysłowioną i skolektywizowaną architekturą zbyt często przesłaniało wybitne osiągnięcia twórców, którzy rozwijali własne, unikalne języki estetyczne i prowadzili dialog z bogatym dziedzictwem poprzednich epok. Ta książka rzuca światło na architektów pewnych swojej wizji, działających w rzeczywistości pełnej ograniczeń w NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, PRL-u, Litwie, Łotwie, Estonii, i wykorzystujących na swoją korzyść możliwości wynikających z utopijnego ducha tamtych czasów. Autorzy - dr Łukasz Galusek i dr Michał Wiśniewski - zwracają uwagę, że historia powojennej Europy była przez lata narracją pełną przemilczeń i nieobecności - zarówno w obszarze politycznym, jak i kulturowym. O ile te luki w historii społeczno-politycznej powoli zapełniano w ciągu ostatnich 30 lat, architektura nadal pozostaje obszarem pełnym przeoczeń. Publikacja ta jest odpowiedzią na potrzebę nowego spojrzenia, przywracającego równowagę w narracji o modernistycznym dziedzictwie Europy Środkowej. Książka zmusza do refleksji nad współczesnym odbiorem i znaczeniem architektury powojennej. To także apel o bardziej zniuansowane spojrzenie na spuściznę epoki zimnej wojny - pełnej sprzeczności, ale też bogactwa artystycznych poszukiwań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 187 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Esencja miejsca = The essence of place / Dani Karavan. - Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, copyright 2015. - 261, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 29 cm.
Pierwszy wydany w języku polskim i angielskim album, który oprócz ponad stu kolorowych fotografii najbardziej znamiennych dzieł artysty prezentuje szerokie spojrzenie na życie i twórczość izraelskiego rzeźbiarza. Urodzony w roku 1930 w Tel Awiwie Karavan, którego przodkowie pochodzili spod Lwowa, to jeden z prekursorów gatunku rzeźb site-specific – współistniejących z otoczeniem monumentalnych realizacji, jakie podziwiać można na całej niemal półkuli północnej: od Japonii, przez Koreę Południową, Egipt, Izrael po Włochy, Niemcy, Francję czy Hiszpanię.
Refleksje na temat integralności dziedzictwa i biografii z rzeźbą, będącą nie tylko odwzorowaniem minionych historii, ale wyraźnym przesłaniem dla kolejnych pokoleń – również za pomocą słowa, które obok surowców naturalnych, czynników atmosferycznych i kontekstu miejsca jest tworzywem rzeźb Karavana – poczynili: Marta Bucholc oraz kuratorzy wystawy prac artysty, dr Monika Rydiger i Hagai Segev.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kar.10 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Esencja miejsca = The essence of place / Dani Karavan. - Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, cop. 2015. - 261, [2] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 29 cm.
Pierwszy wydany w języku polskim i angielskim album, który oprócz ponad stu kolorowych fotografii najbardziej znamiennych dzieł artysty prezentuje szerokie spojrzenie na życie i twórczość izraelskiego rzeźbiarza. Urodzony w roku 1930 w Tel Awiwie Karavan, którego przodkowie pochodzili spod Lwowa, to jeden z prekursorów gatunku rzeźb site-specific – współistniejących z otoczeniem monumentalnych realizacji, jakie podziwiać można na całej niemal półkuli północnej: od Japonii, przez Koreę Południową, Egipt, Izrael po Włochy, Niemcy, Francję czy Hiszpanię.
Refleksje na temat integralności dziedzictwa i biografii z rzeźbą, będącą nie tylko odwzorowaniem minionych historii, ale wyraźnym przesłaniem dla kolejnych pokoleń – również za pomocą słowa, które obok surowców naturalnych, czynników atmosferycznych i kontekstu miejsca jest tworzywem rzeźb Karavana – poczynili: Marta Bucholc oraz kuratorzy wystawy prac artysty, dr Monika Rydiger i Hagai Segev.
Książka
W koszyku
Książka prezentuje twórczość Maxa Ernsta poprzez pryzmat jego głębokiego przekonania o ptasim rodowodzie i posługiwania się figurą ptaka jako alter ego artysty.
Fascynacja ptakami jest pretekstem do pokazania niezwykłej inwencji artysty w eksperymentowaniu w zakresie nowych technik artystycznych oraz roli, jaką Ernst odegrał w kreowaniu ważnych trendów w sztuce XX wieku, takich jak dadaizm, surrealizm, abstrakcja aluzyjna. Album nie ogranicza się do prezentacji bogatej twórczości Ernsta (graficznej, malarskiej, edytorskiej i rzeźbiarskiej), ale dzięki szczegółowym tekstom specjalistów przybliża niezwykłą osobowość i burzliwe koleje życia artysty.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Artyści Ern.4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziedzictwo bywa kłopotliwe, o czym zaświadczają najlepiej były obóz koncentracyjny Auschwitz czy Pałac Kultury i Nauki. Największy jednak kłopot mamy z tym, co pozostawiła w naszym kraju Trzecia Rzesza. Jak złożona jest to kwestia, pokazuje najnowsza książka Międzynarodowego Centrum Kultury. I dostarcza najpełniejszego jak dotąd, nierzadko zaskakującego przeglądu tych "źle urodzonych” budowli. Teren dzisiejszej Polski to również obszar wielkiego przestrzennego eksperymentu, jakim było stworzenie niemieckiej Lebensraum. Eksperymentu zakrojonego we wszystkich architektonicznych skalach: od "wzorcowej prowincji” przez "idealne niemieckie miasto na Wschodzie” po "wzorcową wioskę” i "modelowe mieszkanie dla niemieckiej rodziny”. Inaczej realizowano go na ziemiach należących przed wojną do Niemiec, a inaczej na obszarach podbitej Rzeczypospolitej, które albo włączono bezpośrednio do Rzeszy, albo utworzono z nich Generalne Gubernatorstwo. O ile w Gdańsku, Szczecinie czy Wrocławiu nazistowska architektura nie dziwi, o tyle jej obecność w Ciechanowie, Pułtusku czy na Wawelu może zaskakiwać. Część planów zrealizowano, inne pozostały na papierze. Niektóre budowle nadal noszą swe kłopotliwe piętno, wiele jednak wtopiło się w otoczenie. Autorzy dociekają ich rodowodu, rekonstruują przesłania: na przykład Ordensburga w Złocieńcu na Pomorzu Zachodnim — upodobnionego do krzyżackiego zamku ośrodka szkolenia nowych hitlerowskich elit — czy Eichenkampu pod Gliwicami — wzorcowej osady dla funkcjonariuszy SA i SS z germańskim dębem nie tylko w nazwie. Za wieloma projektami stała przemoc symboliczna. Bez uporczywego zniemczania, bez wymazywania polskości nie dałoby się Poznania przekształcić w "nowe centrum administracyjne i kulturalne niemieckiego Wschodu”, stworzyć "nowego niemieckiego miasta Warszawy” czy "przywrócić” Krakowowi jego "prastarą niemieckość” i zmienić w Norymbergę Wschodu. Za architekturą stała ideologia, za ideologią — zbrodnia. Rewersem tego, co budowano i przebudowywano dla „rasy panów” były getta i wysiedlenia. Dobrobyt oparty na niewolniczej pracy podludzi. Infrastruktura eksterminacji — fabryk śmierci i obozów dostarczających darmowej niemal siły roboczej w myśl doktryny „wyniszczenia przez pracę” tak przewrotnie sparafrazowanej na bramie w Auschwitz. Z dziedzictwem kłopotliwym niełatwo się pogodzić. Nawet zabliźnione, jest śladem krzywdy, przemocy, zbrodni. Osiemdziesiąt lat, jakie od wojny upłynęły, pozwoliły jednak badaczom spojrzeć na nie "bez gniewu i bez upodobania”. A jednocześnie postawić ważne pytanie: czy jako społeczeństwo jesteśmy w stanie przejść od emocji do debaty, od kontrowersji do namysłu, zastanowić się, dlaczego i na jakich zasadach można uchronić również tak dramatyczne świadectwo historii jak pozostawione przez hitlerowców w Polsce dziedzictwo nienawiści.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 173 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Forma i typ
Temat
Czas.161
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia: 2016 nr 25
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej