Ronduda Łukasz (1976- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(5)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Artykuły
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Ronduda Łukasz (1976- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(137)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(114)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(112)
Marczyński Jacek
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(71)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Artyści plastycy polscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Emancypacja
(1)
Film artystyczny
(1)
Film eksperymentalny
(1)
Kolonializm
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Murak, Teresa (1949- )
(1)
Nowoczesność
(1)
Oświecenie
(1)
Racjonalizm
(1)
Subkultura
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka nowych mediów
(1)
Sztuka polska
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Temat: czas
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Elektroniczna muzyka taneczna
(1)
Esej
(1)
Film polski
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka elektroniczna
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Sztuka polska
(1)
Techno
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Kino-Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej Czego w filmie poszukają Anka i Wilhelm Sasnal bądź Katarzyna Kozyra? Dlaczego Zbigniew Libera nakręcił pełnometrażowe dzieło, które pokazywany ma być w kinach, a nie tylko w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych?
Kino–Sztuka to nowe zjawisko artystyczne, w ramach którego twórcy z pola sztuki współczesnej, zmieniają się w reżyserów pełnometrażowego kino fabularnego. Kręcą oni narracyjne, operujące emocjami, aktorskie filmy, skierowane do kinowej, a nie tylko galeryjnej publiczności. Krótko mówiąc, Kino–Sztuka to zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.
Zjawisko to dopiero się tworzy, widać jednak już, iż nie będzie ono miało spójnej estetyki. Jego siłą będzie różnorodność estetyk i strategii wobec nowego medium. Autorzy książki, podążając za tą różnorodnością, przedstawiają państwu książkę, zestawiającą bogatą kolekcje materiałów źródłowych (fragmenty scenariusza, fotosy, dokumentacje prac z galeryjnych) z tekstami analitycznymi. Największą siłą tej pracy są rozmowy, jakie podejmują z artystami. Wśród rozmówców m. in. Oskar Dawicki, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Anka i Wilhelm Sasnal, Wojciech Marczewski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film 15 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Teresa Murak (ur. 1949) jest jedną z najważniejszych i najoryginalniejszych postaci w sztuce polskiej. Od ponad pięciu dekad w swoich rzeźbach, obiektach, fotografiach, akcjach i działaniach nawiązuje bliski kontakt z naturą, by stawiać fundamentalne pytania o życie i śmierć, materię i ducha. Jej twórczość nie przestaje fascynować, przyciąga uwagę najrozmaitszych środowisk, od konserwatystów po ekofeministki, wymyka się kategoryzacjom, a jednocześnie sytuuje się w centrum kluczowych debat o kondycji świata. Książka Teresa Murak — nowe spojrzenia ukazuje aktualność jej sztuki, prezentując współczesne głosy na temat tej wyjątkowej artystki i wpisując ją w kontekst międzynarodowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mur.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Bądź sobą, jestem z tobą : kultura rave i sztuka w latach 90. w Polsce / Łukasz Ronduda, Zofia Krawiec. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 14(2016), s. 108-125 2300-3391.
Termin „rave” używany jest na określenie imprez tanecznych z muzyką elektroniczną – głównie techno – które pojawiły się w Polsce wraz z transformacją ustrojową początku lat 90. i były wyrazem często naiwnego, ale i autentycznego optymizmu czasów otwarcia na świat, cywilizacyjnego i technologicznego przyspieszenia.
Kultura rave/techno była następną po punku w latach 80. młodzieżową subkulturą muzyczną, w którą zaangażowali się artyści wizualni. Twórcy tacy jak Piotr Wyrzykowski, CUKT, Marcelo Zammenhof, Marta Deskur zafascynowali się sposobami formowania się wspólnoty rave w reakcji na neoliberalną atomizację, prywatyzację i hierarchizację społeczeństwa.
Książka
W koszyku
"Historie filmu awangardowego", wydane przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, to pozycja obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się historią kina. Książka jest próbą przedstawienia zasadniczych nurtów filmowej awangardy na przestrzeni blisko stu lat, od lat 20. XX wieku poczynając, a na latach 2000 kończąc. To nowe spojrzenie na to, co dotychczas wydawało się o wiele prostsze i zrozumiałe. "Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu" to grubo ponad czterystustronicowe wydawnictwo, nad którym opiekę redakcyjną objęli Łukasz Ronduda i Gabriela Sitek. Za dziełem stoi jednak ponad dwudziestu autorów i autorek - uznanych znawców i badaczy kina oraz sztuk wizualnych. W swoich tekstach poruszają zarówno tematy już znane lub przynajmniej zarysowane przez innych, pogłębiając jednocześnie dotychczasowe badania i refleksje, oraz te praktycznie w naszym kraju nieznane, a przynajmniej nie szerszemu gronu czytelników. W tym miejscu należy przypomnieć chociażby historię niesłusznie zapomnianych pionierek tzw. kina Wielkiej Awangardy. Celem przyświecającym autorom jest więc przywrócenie im należnego miejsca w historii kinematografii, a także próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego dotychczas marginalizowano ich znaczenie? Szczególnie interesujący dla polskiego czytelnika będzie tekst Marcina Giżyckiego, który postanowił zaprezentować awangardę w polskim kinie przed wybuchem II wojny światowej, oraz artykuł Mariki Kuźmicz, która opisała film awangardowy oraz sztukę wideo polskich artystek z lat siedemdziesiątych XX wieku. Oba stanowią ciekawe i nowatorskie przyczynki do historii polskiego kina.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film 107 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mówi Muzeum)
„Czym jest Oświecenie?” – pytał Immanuel Kant w słynnym tekście z 1784 roku. Ponad dwieście lat później autorzy i autorki tekstów zawartych w książce powracają do tego pytania, ale stawiają je inaczej: jako konkretną, polityczną kwestię dotycząca kształtu i perspektyw istnienia świata, w którym żyjemy.  Zewsząd słychać dziś pesymistyczny refren: kres oświeceniowej tradycji głoszą myśliciele przynależący do rozmaitych tradycji intelektualnych i utożsamiani z różnymi opcjami politycznymi. Do głosu dochodzą ponownie religijne fundamentalizmy, rośnie nieufność wobec nauki. W kontrze do tego sposobu myślenia książka pokazuje Oświecenie jako epokę, która cały czas trwa: nie jako fantom, lecz jako żywa rama definiująca kształt naszej teraźniejszości, jako polityka krytycznego myślenia. Dziedzictwo oświeceniowe to nie balast, trup, którego należy reanimować lub dobić, lecz raczej coś jeszcze niezrealizowanego, ciągle niedopełnionego – coś, co dopiero nadchodzi.  Integralną częścią książki jest esej wizualny. Prace pochodzą z kolekcji Gabinetu Rycin BUW – pierwszej kolekcji grafiki w Polsce, założonej przez króla Stanisława Augusta. Prace historyczne uzupełnione są artystycznymi komentarzami współczesnych artystów, które powstały specjalnie na potrzeby wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2018 roku i książki.  Autorzy i autorki tekstów w książce: Edwin Bendyk pisze o związkach postoświeceniowego paradygmatu z techniką i futurologią; Rafał Matyja zastanawia się, czy mamy dziś do czynienia z końcem oświeceniowej wyobraźni i co dziś pozostało z Oświecenia; Iwona Kurz pisze o kwestii niedokończonej emancypacji i powinnościach uniwersytetu; Agata Sikora analizuje panoptyczne i dystopijne dyskursy wewnątrz nowoczesności; Olga Stanisławska wychodzi od paradoksów związanych z pojęciem „rasy” w Oświeceniu i pisze o splocie problematyki rasizmu oraz płci w współczesnych dyskursach postkolonialnych; Adam Lipszyc tropi „akty oświecenia” w literaturze; Paweł Mościcki zastanawia się nad figurami współczesnego libertynizmu w literaturze francuskiej; Łukasz Ronduda i Tomasz Szerszeń wskazują, gdzie należy szukać źródeł polskiej nowoczesności i do jakich obrazów warto w tym poszukiwaniu się odwołać. Artyści, których prace znajdują się w książce: Anna Boghiguian, Andrea Bowers, Vincenzo Brenna, Pablo Bronstein, Augustin Brunais, Jacques Callot, Olga Czernyszewa, Matthaeus Deisch, Camille Henrot, William Hogarth, Ewa Juszkiewicz, Nikita Kadan, Jan Chrystian Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko, Jakub Kubicki, Zbigniew Libera, Friedrich Anton August Lohrmann, Goshka Macuga, Dominik Merlini, Johann Heinrich Müntz, Anna Niesterowicz, Nomadic State (Karolina Mełnicka, Stach Szumski), Jan Piotr Norblin, Ferdynand Pinck, Giovanni Battista Piranesi, Jean-Louis Prieur, Joanna Rajkowska, Roee Rosen, Efraim Shroeger, Franciszek Smuglewicz, Mikołaj Sobczak, Józef Wall, Stanisław Zawadzki, Szymon Bogumił Zug.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 679 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej