Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(6)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(7)
Autor
Chawziuk Tadeusz
(1)
Damásio António (1944- )
(1)
Dennett Daniel Clement (1942- )
(1)
Dunbar R. I. M. (1947- )
(1)
Dutton Denis (1944-2010)
(1)
Grandin Temple (1947- )
(1)
Heller Michał (1936- )
(1)
Hohol Mateusz (1987- )
(1)
Karpiński Maciej
(1)
Kucharzyk Bartłomiej
(1)
Kurek Łukasz (1984- )
(1)
Luty Jerzy (1975- )
(1)
Staniek Emilia Magdalena
(1)
Treska-Siwoń Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Temat
Ewolucja
(2)
Ewolucjonizm (biologia)
(2)
Sztuka
(2)
Umysł
(2)
Edukacja wizualna
(1)
Estetyka
(1)
Komputery
(1)
Komunikacja wizualna
(1)
Kosmologia
(1)
Myślenie
(1)
Myślenie twórcze
(1)
Mózg
(1)
Neuropsychologia
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Pochodzenie człowieka
(1)
Prawdopodobieństwo
(1)
Przypadek
(1)
Rachunek prawdopodobieństwa
(1)
Rozum
(1)
Spostrzeganie
(1)
Teologia chrześcijańska
(1)
Teoria sztuki
(1)
Uczucia
(1)
Wolność woli
(1)
Wszechświat
(1)
Znaczenie (logika)
(1)
Świadomość
(1)
Gatunek
Opracowanie
(4)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Psychologia
(2)
Biologia
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Matematyka
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Błąd Kartezjusza : emocje, rozum i ludzki mózg / Antonio Damasio ; przedmowa Mateusz Hohol ; tłumaczenie Maciej Karpiński. - Wydanie poszerzone, pierwsze w tej edycji (dodruk). - Kraków : Copernicus Center Press, 2023. - 319, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 22 cm.
Czy umysł można oderwać od ciała? Czy podejmując decyzje warto polegać na emocjach? Jak współpracują ze sobą „serce” i „rozum”? Łącząc swoje bogate doświadczenie badacza mózgu z przenikliwością filozofa, Antonio Damasio wytyka Kartezjuszowi tytułowy błąd. Polega on na oddzielaniu umysłu od ciała, a w konsekwencji także rozumu od emocji, i tego co w nas typowo ludzkie od tego co zwierzęce. Studiując przypadki pacjentów neurologicznych oraz opierając się na wynikach badań eksperymentalnych, przekonuje on, że racjonalne decyzje to nie te kierowane jedynie „chłodną kalkulacją”, ale oparte na emocjach i uczuciach. Twierdząc, że choć bez mózgu nasze życie wewnętrzne byłoby niemożliwe, Damasio sprzeciwia się poglądowi, że umysł to po prostu kora mózgowa. Wskazuje, że nasza psychika wyłania się w toku cielesnych interakcji ze środowiskiem przetwarzanych przez złożone obwody neuronalne. W "Błędzie Kartezjusza" Damasio podważa wiele tradycyjnych poglądów na umysł, poznanie i emocje, wskazując na siłę neuronauki w wyjaśnianiu natury ludzkiej. Jednocześnie w przystępny sposób prowokuje on do samodzielnego myślenia o myśleniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 763 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia / Daniel C. Dennett ; tłumaczenie Łukasz Kurek. - Wydanie trzecie (dodruk). - Kraków : Copernicus Center Press, 2020. - 642, [6] stron : ilustracje ; 22 cm.
Myślenie jest trudne. Myślenie o niektórych problemach jest tak trudne, że może rozboleć Cię głowa od samego myślenia o myśleniu o nich! Książka ta stanowi kolekcję moich ulubionych narzędzi do myślenia. Nie będę ich tylko opisywał; zamierzam się nimi posłużyć, aby łagodnie przeprowadzić twój umysł przez trudne terytorium aż do dość radykalnych koncepcji znaczenia, umysłu i wolnej woli. Zaczniemy od narzędzi prostych i uniwersalnych, mających zastosowanie do wszystkich rodzajów zagadnień. Niektóre z nich są znajome, ale inne nie były wcześniej często dyskutowane. Następnie pokażę Ci pewne narzędzia, które rzeczywiście są przeznaczone do zadań specjalnych, zaprojektowane tak, aby rozsadzić tę czy inną specyficzną i uwodzicielską ideę, oczyszczając drogę przed powrotem z głębokich kolein, które wciąż ograniczają i wprawiają w zakłopotanie ekspertów. Napotkamy i rozmontujemy również różne złe narzędzia do myślenia, nic nie warte przyrządy do perswazji, które mogą Cię zaprowadzić na manowce, jeśli nie będziesz ostrożny. Niezależnie od tego, czy spokojnie dotrzesz, czy też nie, do proponowanego przeze mnie miejsca przeznaczenia – i czy postanowisz pozostać tam ze mną – podróż ta zaopatrzy Cię w nowe sposoby myślenia o omawianych zagadnieniach i myślenia o myśleniu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 762 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dlaczego spośród kilkunastu żyjących niegdyś gatunków hominidów przetrwał właśnie homo sapiens? Co właściwie tak mocno odróżnia nas od wszystkich innych istot z którymi dzielimy planetę? Kiedy i jak doszło do tego odróżnienia? „Kim więc jesteśmy my, gatunek malarzy i poetów? Jak do tego doszliśmy? Jak to się stało, że ci bezimienni artyści z jaskiń południowej Europy trafili tam, by uprawiać swoje rzemiosło tak dawno temu? Skąd przybyli? Dlaczego, spośród wszystkich gatunków w historii, tylko oni wpadli na to, by zostawić po sobie te subtelne ślady? I, to być może najciekawsze pytanie, dlaczego je zostawili?”
Książka ta jest odyseją, wyprawą przez mgły czasu do zamierzchłej przeszłości. Co właściwie tak mocno odróżnia nas od wszystkich innych gatunków z którymi dzielimy planetę? Jak, biorąc pod uwagę, że nasze początki niczym nie różnią się od początków wszystkich innych żywych istot, dochodzi w trakcie ludzkiego życia do pojawienia się tych różnic? W którym momencie ewolucji człowieka powstało to, co oddziela nas od pokrewnych nam stworzeń? I dlaczego to właśnie nasz rodowód okazał się tak znakomity?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 385 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Denis Dutton jako pierwszy w dziejach filozof sztuki łączy dwie, wydawałoby się, odległe dziedziny – sztukę i nauki ewolucyjne. Dowodzi, że ludzkie preferencje estetyczne nie są jedynie „konstrukcjami społecznymi”, lecz uniwersalnymi, międzykulturowymi cechami ewolucyjnymi, ukształtowanymi przez dobór naturalny i płciowy. Odwołując się do spuścizny Karola Darwina oraz jego kontynuatorów, a także korzystając z ustaleń m.in. ewolucyjnej teorii literatury, wskazuje nowe drogi wyjaśnienia wielu istotnych zagadnień współczesnej filozofii sztuki. Pomaga mu w tym doskonała orientacja w odkryciach współczesnej etologii, psychologii i antropologii ewolucyjnej, przy jednoczesnej wnikliwej i wszechstronnej wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki.
„Przeczytajcie książkę Duttona: jego mistrzowska wiedza na temat sztuki oraz przykuwająca uwagę proza czynią z niej prawdziwie piękną rzecz”. – „Newsweek”
„Denis Dutton w swej prowokacyjnej książce przekonuje, że ludzie na całym świecie w niesamowity sposób napędzają się do tworzenia pięknych rzeczy. Ta książka powinna stać się przedmiotem podziwu za jej próbę zasypania przepaści pomiędzy sztuką i nauką”. – „Washington Post”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 349 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czy zdarza Ci się, że coś wiesz, ale nie umiesz wyjaśnić skąd? Czy rozwiązujesz problemy w niestandardowy sposób? Czy masz żywą wyobraźnię? Czy masz talent muzyczny, plastyczny lub mechaniczny? Jeśli tak – możliwe, że jesteś osobą myślącą wizualnie. Taki sposób myślenia przypomina trochę korzystanie z grafik Google’a lub oglądanie krótkich filmów na Instagramie lub TikToku. W Twojej głowie pojawia się sekwencja obrazów zrozumiała tylko dla Ciebie. Wśród osób myślących wizualnie są najwięksi wynalazcy tacy jak Thomas Edison, Alan Turing czy Elon Musk. Dla osób myślących wizualnie kluczowa jest możliwość nauki metodą prób i błędów. Dlatego często kiepsko sobie radzą w szkole, gdzie kładzie się nacisk na naukę teorii. Jak rozpoznać i wspierać naszych przyszłych inżynierów, projektantów, artystów? W swojej najnowszej książce Temple Grandin uczy rodziców, w jaki sposób mogą odkryć i rozwijać mocne strony swoich dzieci. Danie dziecku szansy na sukces jest czymś niezmiernie ważnym, a punktem wyjścia powinno być zrozumienie tego, jak ono myśli, a więc także, jak się uczy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 288 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jak oswoić przypadek? Czy jest on wyłomem w racjonalności, czy da się go jakoś ująć w matematyczne karby? Sformułujmy problem kontrastowo: czy światem rządzi Bóg, czy czysty przypadek? Komu można zadedykować filozofię przypadku? Michał Heller przyznaje, że sam mógłby ją zadedykować Richardowi Dawkinsowi i Williamowi Dembskiemu, którzy spierają się o to, czy biologiczna ewolucja jest ślepym zegarmistrzem, czy raczej świadczy o inteligentnym projekcie. W biologicznej ewolucji przypadek odgrywa rolę nadrzędną – jest źródłem zmienności gatunków. Autor "Filozofii przypadku" proponuje szersze spojrzenie: odwołując się do historii pojęcia przypadku i jego ewolucji wskazuje miejsce, jakie przypadki zajmują w strukturze całego Wszechświata. A miejsca te są… nieprzypadkowe. Dlatego "Filozofię przypadku" można zadedykować i polecić każdemu, kto potrafi dostrzec głębię samego pytania o istotę przypadku. I ciekaw jest odpowiedzi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 254 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka Projektant i Użytkownik. Konteksty komunikacji wizualnej jest zapisem analiz wykonanych na potrzeby stworzenia serii publikacji dla dzieci. Dotyczy edukacji projektowej, projektowania graficznego, ale także dziedzin pokrewnych projektowaniu. Kolejne rozdziały odpowiadają na pytania dotyczące komunikacji wizualnej, które należało sobie postawić podczas projektowania materiałów edukacyjnych: „jak?”, „dlaczego?” i „co?”. Rozdział pierwszy jest poświęcony badaniu w jaki sposób uczymy komunikacji wizualnej w szkole, rodzinie, przestrzeni publicznej i Internecie. Kończąca go część „Sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki” opowiada o ewolucji przedmiotu szkolnego poświęconego sztuce. Sposób, w jaki zmieniało się znaczenie słowa „plastyka” może pomóc w zrozumieniu, czemu przedmiot ten nie cieszy się powszechnym szacunkiem. Rozdział drugi odpowiada na pytanie, dlaczego warto poświęcić czas na naukę komunikacji wizualnej; analizuje zarówno projekty, których główne cele deklarowane są jako społecznie użyteczne jak i codzienną praktykę projektanta graficznego, który wykonuje projekty komercyjne. Rozdział trzeci poświęcony jest analizie zbioru książek edukacyjnych z Polski i innych krajów (głównie Wielka Brytania, Holandia i Francja) dla dzieci oraz wynikających z niej wyborom merytorycznym i projektowym związanym z przygotowaną na potrzeby doktoratu na ASP w Katowicach serią Projektant i użytkownik.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 717 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej