Etnologia i antropologia kulturowa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(52)
Forma i typ
Książki
(52)
Publikacje naukowe
(33)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poezja
(1)
Proza
(1)
Pubikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(47)
tylko na miejscu
(5)
wypożyczone
(4)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(52)
Czytelnia
(5)
Autor
Harari Yuval Noah (1976- )
(2)
Klekot Ewa (1965- )
(2)
Królak Sławomir (1978- )
(2)
Stróżyński Tomasz (1953- )
(2)
Łukaszewicz-Alcaraz Aleksandra
(2)
Airiau Paul
(1)
Audoin-Rouzeau Stéphane (1955- )
(1)
Banaszak Ewa (socjolog)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bertaud Jean-Paul
(1)
Białkowski Łukasz (1981- )
(1)
Blaschke Kinga
(1)
Bodzioch-Bryła Bogusława
(1)
Bukowiecki Łukasz (1986- )
(1)
Burrows Jonathan (1960- )
(1)
Charmatz Boris (1973- )
(1)
Chauchat Alice (1977- )
(1)
Chollet Mona (1973- )
(1)
Chudyńska-Szuchnik Katarzyna
(1)
Chułek Magdalena (1987- )
(1)
Corbin Alain (1936- )
(1)
Cukierska Agata
(1)
Cvejić Bojana (1975- )
(1)
De Smedt Christine (1963- )
(1)
Didi-Huberman Georges (1953- )
(1)
Domańska Ewa (1963- )
(1)
Dombrowska Kamila
(1)
Dorak-Wojakowska Lilianna (1974- )
(1)
Drenda Olga (1984- )
(1)
Dutton Denis (1944-2010)
(1)
Dworniczak-Leśniak Kamila
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Dzierzgowska Anna
(1)
Dąbrowski Mieczysław (1947- )
(1)
Fedyszak Marek
(1)
Fleming Michael (1974- )
(1)
Franko Mark (1946- )
(1)
Gieroń Urszula
(1)
Gorgoń Alicja
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Guillet François
(1)
Guinness Jack (1982- )
(1)
Gulik Michał
(1)
Głogoczowski Jan
(1)
Hobhouse Henry (1924- )
(1)
Hunia Justyn (1975- )
(1)
Ingold Tim (1948- )
(1)
Ingvartsen Mette (1980- )
(1)
Jablonka Ivan (1973- )
(1)
Janion Maria (1926-2020)
(1)
Jankowska-Marzec Agnieszka
(1)
Jasińska Agnieszka (psycholog)
(1)
Kansy Łukasz
(1)
Kasperowicz Ryszard (1968- )
(1)
Kałuża Anna (1977- )
(1)
Keil Marta
(1)
Klein Gabriele (1957- )
(1)
Kosak Bogdan
(1)
Kowal Ewa (filolog)
(1)
Kowalik Małgorzata (muzykolog)
(1)
Kozielska Agata
(1)
Kozina Irma (1964- )
(1)
Kroh Antoni (1942- )
(1)
Krzeczkowski Henryk (1921-1985)
(1)
Krzyżanowski Lech (1964- )
(1)
Kubiak Szymon Piotr (1979- )
(1)
Kulikowska Katarzyna (etnolog)
(1)
Kunst Bojana (1969- )
(1)
Laermans Rudi (1957- )
(1)
Le Roy Xavier (1963- )
(1)
Lepecki André (1965- )
(1)
Leyk Aleksandra
(1)
Luty Jerzy (1975- )
(1)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(1)
Maciąg Paweł Wojciech (1979- )
(1)
Marchart Oliver (1968- )
(1)
Martin Randy
(1)
Matławski Bogdan (1947-2020)
(1)
Mikołajczak Tomasz
(1)
Nacher Anna (1971- )
(1)
Nowicki Tomasz (1982- )
(1)
Obracht-Prondzyński Cezary (1966- )
(1)
Orzechowska Emilia (1979- )
(1)
Paprota Małgorzata
(1)
Paradowska Aleksandra (1983- )
(1)
Pigenet Michel (1948- )
(1)
Pobłocki Kacper (1980- )
(1)
Podżorska Aleksandra
(1)
Prajzner Katarzyna
(1)
Rakowski Tomasz (1974- )
(1)
Rauch André (1942- )
(1)
Rekowski Mirosław (projektant)
(1)
Revenin Régis
(1)
Ritsema Jan (1945- )
(1)
Rokicka Monika
(1)
Romanek Michał (1969- )
(1)
Rudzki Piotr (teatrolog)
(1)
Ruksza Stanisław (1979- )
(1)
Ruszel Krzysztof (1944-2021)
(1)
Sielska Anka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(20)
2010 - 2019
(31)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(45)
1901-2000
(5)
1945-1989
(3)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(52)
Język
polski
(50)
angielski
(2)
Odbiorca
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Temat
Kultura
(6)
Sztuka
(6)
Tematy i motywy
(5)
Estetyka
(4)
Folklor
(4)
Sztuka polska
(4)
Antropologia społeczna
(3)
Gender
(3)
Kobieta
(3)
Kultura materialna
(3)
Chłopi
(2)
Ewolucja
(2)
Kaszubi
(2)
Kultura wizualna
(2)
Kulturoznawstwo
(2)
Literatura
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Przemysł
(2)
Przestrzeń publiczna (urbanistyka)
(2)
Rzemiosło artystyczne
(2)
Socjologia kultury
(2)
Społeczeństwo
(2)
Sztuka europejska
(2)
Sztuka ludowa
(2)
Sztuka użytkowa
(2)
Teoria sztuki
(2)
Tożsamość narodowa
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Świadomość społeczna
(2)
Album
(1)
Animacja kultury
(1)
Antropologia tańca
(1)
Antropologia wizualna
(1)
Architektura
(1)
Architektura niemiecka
(1)
Artyści
(1)
Artyści ludowi
(1)
Artyści ludowi polscy
(1)
Artyści plastycy
(1)
Artyści polscy
(1)
Autoportrety
(1)
Badania naukowe
(1)
Badania terenowe
(1)
Barbie (lalka)
(1)
Barwy
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Bunt
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika (Bytom)
(1)
Choreologia
(1)
Chrząstowski, Franciszek
(1)
Chrząstowski, Stanisław (1911-1997)
(1)
Chód
(1)
Chłopomania
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Curyłowa, Felicja (1903-1974)
(1)
Cyberkultura
(1)
Cywilizacja
(1)
Czarownice i czarownicy
(1)
Człowiek
(1)
Dyskurs
(1)
Dzieci
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Ekologia
(1)
Elita społeczna
(1)
Emancypacja kobiet
(1)
Erotyzm
(1)
Etnografia
(1)
Etyka
(1)
Ewolucjonizm (biologia)
(1)
Ewolucjonizm kulturowy
(1)
Feminizm
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia kultury
(1)
Fotografoterapia
(1)
Fotoreportaż
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(1)
Globalizacja
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Gracze
(1)
Haft ludowy
(1)
Historia gospodarcza
(1)
Historia sztuki
(1)
Humanizm
(1)
Identyfikacja wizualna
(1)
Ikonografia
(1)
Indianie
(1)
Industrializacja
(1)
Informacja wizualna
(1)
Ingold, Tim (1948- )
(1)
Język kaszubski
(1)
Kapitalizm
(1)
Komputery
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Komunikacja wizualna
(1)
Kosak, Bogdan
(1)
Krajobraz kulturowy
(1)
Krój pisma
(1)
Kultura chłopska
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Kultura masowa
(1)
Temat: dzieło
Mnemosyne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(33)
2001-
(29)
1801-1900
(13)
1701-1800
(9)
1989-2000
(8)
1401-1500
(7)
1501-1600
(7)
1945-1989
(7)
1601-1700
(6)
1301-1400
(5)
1918-1939
(4)
1201-1300
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-1100
(2)
101-200
(2)
1101-1200
(2)
1914-1918
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
501-600
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
601-700
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
701-800
(2)
800-701 p.n.e.
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1901-1914
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(9)
Europa
(3)
Niemcy
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
2001
(1)
Azja
(1)
Białoruś
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Brazylia
(1)
Broniów (woj. mazowieckie, pow. szydłowiecki, gm. Chlewiska)
(1)
Bytom (woj. śląskie)
(1)
Górny Śląsk
(1)
Kaszuby
(1)
Kenia
(1)
Kibera (Nairobi ; część miasta)
(1)
Korogocho (Nairobi ; część miasta)
(1)
Kraj Warty (1939-1945)
(1)
Małopolska
(1)
Norwegia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(1)
Ostałówek (woj. mazowieckie, pow. szydłowiecki, gm. Chlewiska)
(1)
Pomorze (prowincja ; 1816-1945)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Puszcza Sandomierska
(1)
Rosja
(1)
Szwecja
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wdzydze (woj. pomorskie, pow. kościerski, gm. Kościerzyna)
(1)
Zalipie (woj. małopolskie, pow. dąbrowski, gm. Olesno)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(16)
Opracowanie
(12)
Esej
(11)
Monografia
(9)
Antologia
(5)
Materiały konferencyjne
(4)
Raport z badań
(3)
Katalog wystawy
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Album
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Fotografie
(1)
Gry komputerowe
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Komentarz
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Legendy i podania
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść
(1)
Reportaż
(1)
Sztuka ludowa
(1)
Wiersze
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(932)
Historia
(540)
Socjologia i społeczeństwo
(116)
Nauka i badania
(68)
Filozofia i etyka
(62)
Etnologia i antropologia kulturowa
(52)
Architektura i budownictwo
(52)
Edukacja i pedagogika
(52)
Psychologia
(47)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(46)
Literaturoznawstwo
(29)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(25)
Zarządzanie i marketing
(22)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(20)
Medycyna i zdrowie
(16)
Biologia
(13)
Informatyka i technologie informacyjne
(13)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(12)
Religia i duchowość
(12)
Inżynieria i technika
(10)
Media i komunikacja społeczna
(10)
Ochrona środowiska
(9)
Styl życia, moda i uroda
(6)
Językoznawstwo
(5)
Fizyka i astronomia
(4)
Hobby i czas wolny
(4)
Dom i ogród
(3)
Podróże i turystyka
(3)
Archeologia
(2)
Rolnictwo i leśnictwo
(2)
Rozwój osobisty
(2)
1901-2000
(1)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Chemia
(1)
Matematyka
(1)
52 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Nagość jest czymś, co się zauważa, co przykuwa uwagę, przynajmniej osób doświadczających jako normy ubrania. Ale czy na pewno wiemy jak ludzie doświadczają nagości własnej? Jak doświadczają nagości innych? Czego szukają w nagości innego i jak znają własną nagość? Tylko na pierwszy rzut oka odpowiedzi są proste i banalne. To prawda, że w naszym kręgu kulturowym jest ona doświadczeniem w dużej mierze subiektywnym, intymnym i prywatnym. Autorce książki udaje się udowodnić, że ma też inną stronę. Codzienność ubrania skutecznie przesłania fakt, że nagość powstała w społecznej fabryce, która wytwarza kody i język narracji o niej, miejsca i ich charakter, sposoby postępowania i uczucia, oczekiwania względem innych, a nawet klasyfikacje i hierarchie. Autorka pokazała, że nasze doświadczenia związane z nagością nie są dowolne ani zindywidualizowane w takim stopniu, jak zwykło się sądzić, są „pochłonięte” przez instytucje i historię, które nadają im kształt i znaczenie. Jest to praca prawdziwie socjologiczna. Pozwala również obejrzeć warsztat i rozterki badacza mierzącego się z ludzką intymnością.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 245 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szkice z teorii kultury / Zygmunt Bauman. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017. - 382, [1] strona : ilustracje ; 21 cm.
Szkice z teorii kultury są dziełem ze wszech miar wyjątkowym. Książka ta miała pierwotnie ukazać się w roku 1968, jednak w wyniku wydarzeń marcowych i represji nałożonych na jej autora, zamiar ten nie mógł zostać zrealizowany. Przez wiele lat dzieło to uznawano za bezpowrotnie zaginione. Ocalało z pożogi dziejowej w jednym, niepełnym egzemplarzu korektowym, który został niedawno odnaleziony i stał się podstawą niniejszej edycji. Z jednej strony praca ta jest szczególnie ważnym – urastającym wręcz do rangi symbolu – przykładem przedemigracyjnej twórczości Zygmunta Baumana i fascynującego klimatu intelektualnego końca lat sześćdziesiątych XX wieku. Z drugiej zaś zawarte w niej analizy – obejmujące m.in. zjawiska indywidualizacji, ambiwalencji, czy też intensyfikacji globalnych powiązań – stanowią zalążek późniejszych rozpoznań autora. Można ją czytać zarówno jako świadectwo swoich czasów, jak i dzieło, które poza ten okres zdecydowanie wykracza. dr Dariusz Brzeziński […] Otóż żyjemy w epoce, która zdaje się, po raz pierwszy w dziejach, uznawać wieloznaczność kulturową za stan przyrodzony i nieodmienny świata, forytować taką formę osobowości, która w atmosferze wieloznaczności dobrze sobie radzi i czuje się nawet jak przysłowiowa ryba w wodzie; i nawet szczyci się tym, że nieoznaczoność ludzkiej sytuacji nie tylko wykryła, ale i zaakceptowała jako stan prawdziwie ludzki i na sposób ludzki szlachetny i wzniosły – jako powołanie człowieka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 206 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Eseje zebrane w tej książce przedstawiają kilka praktyk artystycznych, które chcą uwolnić twórcę od konieczności bycia widzianym. Niektóre wyrastają z niechęci do fetyszyzacji postaci artysty i tego, co on wyprodukuje. Inne biorą się z egalitarystycz­nego przekonania o tym, że relacje międzyludzkie powinny opierać się na równości nawet (a może przede wszystkim) w sztuce. Kolejne wynikają z przekonania o zbiorowym cha­rakterze każdego procesu twórczego i wiary, że indywidualna twórczość jest tylko mitem. Krytyczne nastawienie do widzialności może opierać się również na przekonaniu, że świat sztuki nie jest niczym innym jak tylko kalką kapitalistycznych reguł rynkowych, od których tak często, choć tylko pozornie, się dystansuje. Zadaniem tej książki jest zarysowanie perspek­tywy, która pozwoliłaby właściwie odnieść się do pytania, jak bardzo sztuki wizualne muszą być uwikłane w kategorię widzialności. Czy rezygnacja z niej to tylko efemeryczne gesty nieudaczników lub mrzonki idealistów, czy też, wręcz prze­ciwnie, projekt, który ma szanse powodzenia? Jeśli widzial­ność jest koniecznością zewnętrznie narzuconą twórcy przez system uwarunkowań, to jakie narzędzia są dostępne, by te uwarunkowania zmienić? W jakich okolicznościach można odrzucić tę konieczność? Czy wycofanie się z pola widzenia będzie zawsze wyborem garstki desperatów, czy może stać się pewną kulturową „stałą”? A jeśli ucieczka przed widzialnością się powiedzie, co zyskuje się w zamian?
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 471 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 27 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Humanitas Studia Kulturoznawcze. Badania)
Problematyka lęku i strachu nabiera dziś kulturowej – w tym artystycznej – aktualności, z reguły pod wpływem wyłaniających się realnych zagrożeń oraz potrzeby uświadomienia, wypowiedzenia i uformowania towarzyszącego im niepokoju. Strach, lęk – to emocje tyleż destrukcyjne, co twórcze. Niszczą, ale i – nieco na bazie powstałego zniszczenia – pozwalają generować teksty kultury. Przedstawienia malarskie, rzeźba, fotografia, literatura pełne są obrazów, które wyraźnie wskazują na fakt, że powstały w wyniku zmagań podmiotu ze sferą własnych emocji, wahań, stanów obniżenia nastroju. Ekspresja koloru w malarstwie, grubość kreski, jej celowa deformacja, widoczna na płótnie siła uderzenia pędzla, sposób kreowania obrazów poetyckich w liryce, elementy semantyczne konstytuujące metaforę, wszystko to dowodzi głębi przeżywania tychże stanów emocjonalnych przez artystę, ich stopnia nasilenia. Warto też zauważyć, że kultura sama – niejako z własnej inicjatywy i niezupełnie bezinteresownie – wytwarza lęk, pielęgnuje go, rozmnaża, zagęszcza, eksploatuje. Ta produkcja lęku w kulturze i za sprawą kultury ma jednak dialektyczny rezonans. Sprawia, że kultura wikła się w niejasną, dwuznaczną grę z lękiem. Powoduje, że lęk – niejako na zasadzie rewanżu i wzajemności – produkuje kulturę. Monografia zbiorowa pt. Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze stanowi próbę interdyscyplinarnego ujęcia problematyki strachu uobecniającego się we współczesnych wytworach kultury. Zamieszczone w niej artykuły zostały napisane przez psychologów, lekarzy, politologów, filozofów, literaturoznawców, filmoznawców, teatrologów, dydaktyków i kulturoznawców, reprezentujących różne ośrodki akademickie w Polsce. (fragment Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 694 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia czarownic – od procesów czarownic po wypowiedzi Donalda Trumpa. Fascynujący, erudycyjny esej poświęcony figurze czarownicy będącej zazwyczaj narzędziem wykluczenia kobiet, ale niekiedy też ich orężem w walce z patriarchatem. Analiza mechanizmów wykluczania kobiet (odważnych, starszych, bezdzietnych etc.), które nie chciały wpisać się w tradycyjne modele społeczne. Przykłady z historii, literatury, filmu, pop-kultury, polityki oraz życia codziennego w Europie i Stanach Zjednoczonych. Książka, która łączy pasjonującą analizę historyczno-antropologiczną z osobistą, niepozbawioną zaangażowania, refleksją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 464 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej)
Książka Jak wytwarzany jest slums? Studium przypadku mieszkańców Kibery i Korogocho w Nairobi powstała na podstawie pogłębionych badań terenowych w Kenii. To propozycja antropologicznego ujęcia tzw. slumsów łącząca teorię z etnograficzną praktyką. Autorka kwestionuje dominujące potoczne oraz naukowe dyskursy o slumsach. Z jednej strony wskazuje, że slumsy stanowią egzemplifikację szerszych globalnych zjawisk wytwarzających określone warunki ich powstania i funkcjonowania, z drugiej przez określone studia przypadków daje wgląd w postawy i sposoby działania konkretnych mieszkańców. Takie zestawienie perspektywy odgórnych dyskursów i struktury z oddolnymi praktykami i indywidualnymi doświadczeniami mieszkańców slumsów oddaje podział książki na dwie części – Genealogie: jak slums stał się slumsem? oraz Morfologie: praktykowanie struktur slumsu. Genealogie opowiadają o procesach wytwarzania slumsów jako przestrzeni i swego rodzaju „marki” oraz ich usankcjonowania przez praktyki językowe. Morfologie prezentują z kolei rozmaite strategie przyjmowane przez uczestników życia w slumsach w ich codzienności, od metod zarobkowania po lincze na złodziejach. W rezultacie książka ukazuje kompleksowość świata, w który mieszkańcy slumsów są uwikłani i który na różnych poziomach współtworzą.
The book titled Jak wytwarzany jest slums? Studium przypadku mieszkańców Kibery i Korogocho w Nairobi (How is a slum created? A case study of Kibera and Korogocho inhabitants in Nairobi) was created on the basis of in-depth field research in Kenya. It is a proposal of an anthropological view on the so-called slums, which connects the theory with ethnographical practice. The author questions dominant – informal and scientific – discourses on slums. On the one hand, she points to the fact that slums are an example of broader global phenomena which create particular conditions for their coming into being and functioning. On the other hand, through specific case studies, she gives an insight into demeanour and modes of action of particular inhabitants. Such a combination of top-down discourses and structure with bottom-up practices and individual experience of slum dwellers reflects the division of the book into two parts – Genealogies: how did a slum become a slum? and Morphologies: practicing structures of a slum. Genealogies tell us about the processes of creation of slums as an area and a kind of a „brand” as well as their sanctioning through linguistic practices. Morphologies, on the other hand, present various strategies adopted by the participants of life in slums in their daily life – from their methods of making a living, to lynching thieves. As a result, this book presents the complexity of the world in which the inhabitants of slums are involved and which – on different levels – they co-create.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 758 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W trzech tomach „Historii męskości” autorzy podejmują próbę opisania tego, jak tytułowa kategoria funkcjonowała w kulturze europejskiej w ciągu ponad dwóch i pół tysiąca lat – od starożytnej Grecji aż po początek XXI stulecia. W XIX stuleciu znaczenie cnoty męskości osiąga apogeum. Konstytuujący ją system wyobrażeń i norm narzuca się wówczas tak silnie, że wydaje się praktycznie niepodważalna. Męskość nie jest zwykłą cnotą osobistą. Porządkuje społeczeństwo, determinuje panujące w nim relacje, stanowi fundament wszelkich wartości. Nadaje kształt wyobrażeniom o świecie i uczestniczy w procesie formowania się narodów. Męskość jest jednak także brzemieniem dla tych, którym odmawia się udziału w jej pożądanych wzorcach – jak „zniewieściałym” homoseksualistom, podległym proletariuszom czy skolonizowanym „tubylcom”. Prace składające się na ten tom kreślą całościowy obraz funkcjonowania kategorii męskości w burzliwym i wyjątkowo długim XIX wieku, który według zgodnej opinii historyków francuskich zaczyna się wraz z wybuchem Rewolucji Francuskiej (1789) i trwa do zakończenia pierwszej wojny światowej (1918).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 117 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor przedstawia głośne teorie dotyczące płci i seksualności oraz analizuje utwory, w których kwestie biologii, ciała, płci i erotyki stanowią istotę narracji. Omawia toczący się w kulturze dyskurs na ten temat, ukazany na szerokim tle przemian cywilizacyjnych oraz kolejne progi językowego oporu, stanowione przez prawo, obyczaj czy religię, które język literatury pokonywał, coraz swobodniej opisując kwestie erotyzmu. The author discusses well-known theories on sex and sexuality and analyses the works in which the narrative focuses on the issues of biology, body, sex, and eroticism. Moreover, the ongoing discourse in culture regarding this subject is presented against a broad backdrop of civilization changes and the thresholds of linguistic resistance, established by law, customs, or religion, which the language of literature overcame, more and more freely describing the issues of eroticism.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 309 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Atlas : antropologia wizualności ; 2)
Kluczowym punktem, wokół którego ogniskuje się myśl Didi-Hubermana, jest „Atlas Mnemosyne” Aby Warburga. Autor używa kategorii „atlasu” do zarysowania najważniejszych problemów, z jakimi mierzyła się sztuka i kultura europejska w ogóle. Od mitologii i Pliniusza Starszego, przez Goyę, Waltera Benjamina, aż po Jorge Luisa Borgesa. Fragment ze wstępu: Wyobrażam sobie, że otwierając tę książkę, mój czytelnik wie już doskonale z praktyki, na czym polega atlas. Posiada co najmniej jeden w swej bibliotece. Czy jednak go przeczytał? Prawdopodobnie nie. Nie czyta się atlasu tak, jak czyta się powieść, książkę historyczną czy wywód filozoficzny, od pierwszej do ostatniej strony. Zresztą atlas zaczyna się zwykle – wkrótce się o tym przekonamy – w sposób arbitralny lub problematyczny, zdecydowanie inaczej niż początek jakiejś historii czy przesłanka jakiegoś wywodu; co zaś się tyczy jego zakończenia, to często bywa ono odraczane do czasu pojawienia się jakiejś nowej krainy, nowego obszaru wiedzy do zbadania, przez co atlas prawie nigdy nie ma formy, którą moglibyśmy nazwać definitywną. Co więcej, atlas ledwie składa się ze stron w zwyczajnym sensie tego słowa: raczej z tablic, z plansz, gdzie są rozmieszczone obrazy, plansz, na które spoglądamy w konkretnym celu lub które swobodnie kartkujemy, pozwalając dryfować naszej chęci dowiedzenia się od obrazu do obrazu, od planszy do planszy. Doświadczenie pokazuje, że zazwyczaj czynimy z atlasu użytek, który łączy w sobie te dwa z pozoru tak odmienne gesty: otwieramy go zrazu po to, by poszukać w nim jakiejś konkretnej informacji, a kiedy ją już uzyskamy, to niekoniecznie odkładamy atlas, lecz nadal przemierzamy jego rozwidlenia w tę i we w tę – zbiór plansz zamykamy dopiero po tym, jak przez pewien czas wędrowaliśmy po omacku, bez jasno określonego celu, po jego lesie, jego labiryncie, jego skarbcu. W oczekiwaniu na następny raz, równie bezużyteczny lub owocny. Dzięki przywołaniu tego dwojakiego, paradoksalnego sposobu używania rozumiemy już, że atlas, z pozoru użytkowy i niegroźny, mógłby się okazać – jeśli uważnie mu się przyjrzeć – przedmiotem niejako dwulicowym, niebezpiecznym, a nawet wybuchowym, choć niewyczerpanie hojnym. Jednym słowem – kopalnią. Atlas jest wizualną formą wiedzy, uczoną formą widzenia. Jednakże łącząc w sobie, splatając lub mieszając owe dwa paradygmaty, jakie zakłada to ostatnie wyrażenie – estetyczny paradygmat formy wizualnej oraz epistemologiczny paradygmat wiedzy – atlas podważa w istocie nie tylko kanoniczne formy, w jakich każdy z tych paradygmatów starał się osiągnąć doskonałość, lecz także ich fundamentalny warunek istnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 457 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Books ; no 20)
Projekt "humanistyki prewencyjnej” wypracowany przez grupę RAT (Resilience Academic Team) ma wymiar teoretyczny i praktyczny. Wychodzi od świadomego i uważnego rozpoznania problemów współczesnego świata, ich krytycznej analizy i diagnozy, zmierzając do wypracowania propozycji ich rozwiązań w skali lokalnej i ograniczonej czasowo. Ważnym jej komponentem jest zaangażowanie badawcze, kierowane ideą troski, transkulturowej i transgatunkowej empatii oraz etyki wzajemności. Książka popularyzuje nowe tendencje w badaniach humanistycznych oraz nowe formy zbiorowego autorstwa i kolektywnego tworzenia wiedzy. Powstała z myślą o wszystkich, którzy czują się ograniczeni w tradycyjnych ramach działalności akademickiej, a także odczuwają niepokój w obliczu nieznanej i nieprzewidywalnej przyszłości. Książka wydana we współpracy z Poznańskim Centrum Dziedzictwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 737 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog „Wdzydzkiego Haftu Kolorowego” jest pierwszym tak obszernym opracowaniem koncepcji haftu autorstwa Teodory Gulgowskiej, na podstawie której wykształcił się późniejszy haft kaszubski. We wstępie publikacji zdefiniowano Wdzydzki Haft Kolorowy, opisano jego genezę i rozwój. W dalszej części katalogu zaprezentowano biogramy najważniejszych przedstawicieli haftu wdzydzkiego wraz z przykładami ich prac. Hafty zaprezentowane w publikacji pochodzą ze zbiorów Muzeum – Kaszubskiego Parku Etnograficznego im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Rzemiosło artystyczne 53 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Denis Dutton jako pierwszy w dziejach filozof sztuki łączy dwie, wydawałoby się, odległe dziedziny – sztukę i nauki ewolucyjne. Dowodzi, że ludzkie preferencje estetyczne nie są jedynie „konstrukcjami społecznymi”, lecz uniwersalnymi, międzykulturowymi cechami ewolucyjnymi, ukształtowanymi przez dobór naturalny i płciowy. Odwołując się do spuścizny Karola Darwina oraz jego kontynuatorów, a także korzystając z ustaleń m.in. ewolucyjnej teorii literatury, wskazuje nowe drogi wyjaśnienia wielu istotnych zagadnień współczesnej filozofii sztuki. Pomaga mu w tym doskonała orientacja w odkryciach współczesnej etologii, psychologii i antropologii ewolucyjnej, przy jednoczesnej wnikliwej i wszechstronnej wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki.
„Przeczytajcie książkę Duttona: jego mistrzowska wiedza na temat sztuki oraz przykuwająca uwagę proza czynią z niej prawdziwie piękną rzecz”. – „Newsweek”
„Denis Dutton w swej prowokacyjnej książce przekonuje, że ludzie na całym świecie w niesamowity sposób napędzają się do tworzenia pięknych rzeczy. Ta książka powinna stać się przedmiotem podziwu za jej próbę zasypania przepaści pomiędzy sztuką i nauką”. – „Washington Post”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 349 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W pierwszych latach po II wojnie światowej zyskujące na popularności magazyny ilustrowane określały horyzont świadomości odbiorców w różnych miejscach globu. Fotoreporterzy, bohaterzy frontowi obserwowali świat podnoszący się z ruin i dręczony kolejnymi konfliktami, a ich fotografie, niekiedy wstrząsające, innym razem kojące, wykorzystywano w rozmaity sposób – niejednokrotnie odbiegający od autorskiej intencji. Język nowoczesnego fotoreportażu, kształtujący się przede wszystkim we Francji i Stanach Zjednoczonych w latach 40. i 50. XX wieku, służył umiejętnemu budowaniu narracji o narodowej i ponadnarodowej konsolidacji. Kluczowym wydarzeniem dla zrozumienia tego fenomenu jest amerykańska wystawa The Family of Man, „monumentalny esej fotograficzny” skomponowany z materiałów magazynów ilustrowanych, zwłaszcza „Life”. W latach 1955-1962 prezentowano ją w kilkudziesięciu krajach o rozmaitym statusie politycznym, w tym, w 1959 roku – w Polsce, gdzie witano ją z entuzjazmem, jako zwiastun ideowego rozprężenia, język fotografii humanistycznej był tu już zadomowiony i miał swoją ideową wymowę. Książka ma na celu uchwycenie fenomenu powojennego fotoreportażu jako języka opowiadania o świecie po katastrofie, trawionego niepokojem zimnej wojny, nieprzepracowaną traumą i obawą o jutro.
A Human Family. The Reception of the Exhibition The Family of Man in Poland and a Humanistic Photographic Paradigm The author analyses the original project of the exhibition, its travels around the world and the specific character of its presentation in Poland, as well as the phenomenon of humanistic photo report seen as a visual language in transnational communication, characteristic of the modern thinking about the medium. Keywords: photography, photo report, modernism, art criticism, realism, humanism.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 118 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor podejmuje w książce fundamentalne kwestie dotyczące kultury współczesnej, takie m.in. jak kultura społeczeństwa masowego, kultura społeczeństwa konsumpcyjnego, problemy akulturacji, pojmowanie prawdy w dobie ponowoczesnej, problemy wartościowania w kulturze, problem płci i tożsamości, globalizacja kultury, europejska przestrzeń kulturalna i wiele innych. Problemy te umieszcza w perspektywie postmodernistycznej. [...] Kulturoznawstwo... jest dziełem ważkim, interesującym i głębokim. Autor znany jest ze swej rzeczowości, szerokiej i bogatej znajomości przejawów współczesnej kultury artystycznej (i nie tylko artystycznej), wagi przemyśleń, znakomitego zakotwiczenia własnych rozważań w literaturze. Literatura kulturoznawcza rozwija się bujnie, ciągle jednak brakuje prac o większych ambicjach, a tutaj mamy właśnie do czynienia z taką propozycją: żywą, ciekawie napisaną i frapującą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 37 [Wypożyczalnia], Dublety 348 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Feel invited to read the first monograph published within TICASS project „Visuality from Intercultural Perspectives”, which presents the early results of an ongoing collaborative research project funded by the European Union’s Horizon 2020. The book advances understanding of the functioning of visual space in different places and cultures and indicates how different visual literacies shape communication within and between communities. Contributors to this volume work in a range of disciplines in the social sciences, in the humanities, as well as in art and business. The book will be of interest to scholars working on visual culture, aesthetics, art., communication, education, and interculture studies. ‘Visuality from Intercultural Perspectives makes a valuable contribution to the historical and cultural understanding of visual communication’ (Prof. Arnold Berleant).
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 126 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 68 [Czytelnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Cur.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mity greckie / Robert Graves ; przekład: Henryk Krzeczkowski. - Wydanie 2. - Kraków : Vis-à-vis Etiuda, 2020. - 696, [7] stron ; 24 cm.
(Meandry Kultury)
Mity greckie Roberta Gravesa (1895-1985) angielskiego pisarza (autora bestsellerowych powieści historycznych, między innymi Ja Klaudiusz i Klaudiusz i Messalina), poety, historyka, kulturoznawcy - to do dnia dzisiejszego najlepsze, najpełniejsze i najciekawiej opracowane kompendium wiedzy o wierzeniach i kulturze starożytnych Greków. Od powstania świata z Chaosu i narodzin olimpijskich Bogów przez prace Herkulesa aż do Wojny Trojańskiej i powrotu z niej Odyseusza. Robert Graves oprowadza po tym świecie z literacką maestrią i niezwykłą, erudycyjną wiedzą. Przedstawia różne, często nawet sprzeczne, wersje i interpretacje mitów tworząc z nich jednak jednolitą całość. W rezultacie proponuje nam świetnie literacko napisaną encyklopedię wiedzy o kulturze greckiej, niezbędną zarówno dla specjalistów jak i dla każdego poszukiwacza wiedzy o bogach, herosach, nadzwyczajnych wydarzeniach, które inspirowały Homera, Sofoklesa, Eurypidesa. I wiedzy o tym co w zasadniczym stopniu ukształtowało naszą europejską kulturę i tożsamość. Bo przecież Na samym początku Matka Ziemia wyłoniła się z Chaosu i we śnie urodziła syna swego Uranosa, który spoglądając na nią czule ze szczytów gór podlewał żyznym deszczem doliny, ona zaś rodziła trawy, kwiaty i drzewa oraz zwierzęta i ptaki. Od tego samego deszczu popłynęły rzeki, on też wypełnił wklęsłe miejsca wodą i tak powstały jeziora i morza...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 743 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Biblia queeru / redakcja Jack Guinness ; tłumaczenie Zofia Szachnowska-Olesiejuk. - Wydanie I. - Kraków : Znak Koncept, 2022. - 334, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Trzymasz w rękach rewolucję. Biblię, o jakiej nigdy ci się nie śniło. Bez dwóch zdań – queer wyszedł z podziemia. Wyważył okna i szturmem wszedł do mainstreamu. Najwyższy czas poznać imiona głośnych skandalistów i skandalistek, niczym nieskrępowanych prekursorek, kreatywnych buntowników – wszystkich, którzy przeobrazili nasze myślenie o popkulturze spod znaku tęczy. Oto przed tobą święta księga queeru! Jaką drogę przeszedł RuPaul, by zostać najsłynniejszą drag queen na świecie? Czemu David Bowie stał się bożyszczem heteroseksualnych fanów, choć jednocześnie uznawany jest za niekwestionowaną ikonę „dziwaków”? Czy za „lekkostrawnymi” popowymi piosenkami George’a Michaela z czasów, gdy był jeszcze młodym liderem zespołu Wham!, kryje się gejowski przekaz? W Biblii queeru gwiazdy świata sztuki i publicystyki wyjaśniają, dlaczego dotychczas przemilczane tematy przedostały się do najpopularniejszych czasopism, stacji telewizyjnych oraz rozgłośni radiowych. Autorzy oddają głos tym, którzy przecierali szlaki dla kolejnych nieheteronormatywnych pokoleń. Dzięki tej książce dowiesz się, jak powstawała queerowa popkultura. A zatem – start your engines, and may the best queer win!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 38 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Homo deus : krótka historia jutra / Yuval Noah Harari ; przełożył Michał Romanek. - Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2018. - 547, [4] strony : ilustracje, fotografie, portrety, wykresy ; 24 cm.
Homo deus. Krótka historia jutra Zastanawiasz się czasem, jak będzie wyglądała Twoja przyszłość? Co czeka ludzkość za dzień, tydzień czy za 10 lat? Yuval Noah Harari podejmował egzystencjalne tematy w słynnym dziele „Sapiens. Od zwierząt do bogów”, teraz stawia kolejny krok. Poznaj odpowiedź na pytanie: co czeka nas jutro? Dzieło inspirującego myśliciela W książce „Homo deus. Krótka historia jutra” Harari szukać będzie wraz z Tobą odpowiedzi na jakże ważne pytanie: co nas czeka w przyszłości? Z właściwą sobie lekkością autor analizuje historię, wątki filozoficzne, socjologiczne, biotechnologiczne, z których wyłania się fascynująca wizja człowieka w XXI wieku. Czy mamy szansę na przedłużenie swojego życia? Czy kiedyś będziemy mogli stać się nieśmiertelni? Autor książki pokazuje swój punkt widzenia na te tematy. Poznamy nie tylko możliwości, jakie daje nam nowoczesna technologia, ale również zagrożenia, jakie może za sobą nieść. Inspiracja do rozważań nad nowym jutrem Dążenie do szczęścia, osiągania stawianych sobie celów jest właściwe dla większości z nas. Czytając książkę „Homo deus. Krótka historia jutra” być może zaczniesz zastanawiać się, czy człowiek jest gotowy na zmiany religijne, nową strukturę społeczną i wynalazki serwowane przez bioinżynierię i cyborgizację. Czy odnajdziesz się w takim świecie? Sprawdź to wraz z autorem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 344 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Od zwierząt do bogów : krótka historia ludzkości / Yuval Noah Harari ; tłumaczył Justyn Hunia. - Warszawa : Wydawnictwo Literackie, copyright 2019. - 539, [3] strony, [8] stron tablic : ilustracje (głównie kolorowe) ; 21 cm.
Multidyscyplinarna, przekrojowa książka popularnonaukowa obejmująca historię ludzkości od wyewoluowania gatunku homo sapiens w plejstoceńskiej Wschodniej Afryce aż po multitechnologiczną rewolucję XXI wieku. Około 100 tysięcy lat temu homo sapiens było nic nieznaczącym zwierzęciem żyjącym gdzieś na skraju Afryki. Nasi przodkowie dzielili planetę z przynajmniej pięcioma innymi gatunkami ludzkimi, a ich rola w ekosystemie była nie większa niż goryli, świetlików czy meduz. Jednak około 70 tysięcy lat temu nastąpiła dziwna transformacja w umyśle homo sapiens, w wyniku której stał się on panem całej planety - a zarazem jej postrachem. Książka odpowiada na pytania: w jaki sposób homo sapiens podbił planetę? Co się stało z pozostałymi gatunkami ludzkimi? Kiedy i po co pojawiły się pieniądze i religia? Czy kapitalizm jest religią? Dlaczego staliśmy się tacy grubi? Jakie są szanse, że homo sapiens nadal będzie istniał za setki lat?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 345 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej