Monografia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(102)
Forma i typ
Książki
(89)
Publikacje naukowe
(73)
Artykuły
(13)
Publikacje fachowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Muzyka
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(82)
wypożyczone
(7)
tylko na miejscu
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(89)
Czytelnia
(5)
Autor
Stróżyński Tomasz (1953- )
(3)
Burnicka-Kalischewska Sylwia
(2)
Faryna-Paszkiewicz Hanna
(2)
Foucault Michel (1926-1984)
(2)
Foucault Michel (1926-1984). Histoire de la sexualité
(2)
Trzaskalik-Wyrwa Małgorzata (1978- )
(2)
Adamczak Jacek (1955- )
(1)
Airiau Paul
(1)
Audoin-Rouzeau Stéphane (1955- )
(1)
Banasiak Jakub (1980- )
(1)
Baranowski Krzysztof J. (1954- )
(1)
Barcz Anna (1979- )
(1)
Bauć Jarosław (1959- )
(1)
Bazelak Miłosz
(1)
Bertaud Jean-Paul
(1)
Bilica Krzysztof (1946-)
(1)
Bodzioch-Bryła Bogusława
(1)
Bolesławska-Lewandowska Beata (1974-)
(1)
Borcuch Artur (1977- )
(1)
Borowiecka Renata (1972- )
(1)
Boruczkowski Marek
(1)
Bosacki Piotr (1977- )
(1)
Celadyn Magdalena (1961- )
(1)
Chułek Magdalena (1987- )
(1)
Corbin Alain (1936- )
(1)
Cygan Antoni (1964- )
(1)
Demby Łucja (1965-)
(1)
Dorak-Wojakowska Lilianna (1974- )
(1)
Draus Agnieszka
(1)
Dudzik Sebastian
(1)
Durda-Dmitruk Magdalena
(1)
Dworniczak-Leśniak Kamila
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Florczak Wioletta Małgorzata
(1)
Franckiewicz-Olczak Izabela
(1)
Garlej Beata
(1)
Grodź Iwona (1978-)
(1)
Gros Frédéric (1965- )
(1)
Guillet François
(1)
Hanulanka Danuta
(1)
Heller Michał (1936- )
(1)
Helman Alicja (1935-)
(1)
Helman Alicja (1935-2021)
(1)
Howard-Pociecha Sherill
(1)
Hryszko Helena
(1)
Iwański Mikołaj Arkadiusz (1979- )
(1)
Jablonka Ivan (1973- )
(1)
Jackiewicz Władysław (1924-2016)
(1)
Jankowska Małgorzata (1971- )
(1)
Jaworska Justyna (1975- )
(1)
Jopek Katarzyna (filozof)
(1)
Kaczmarek Stella
(1)
Kal Elżbieta (1962- )
(1)
Kanicki Witold
(1)
Kansy Łukasz
(1)
Kaszuba Anna
(1)
Kaszyńska Alicja
(1)
Kaźmierczak Małgorzata (1979- )
(1)
Kelera Józef (1929- )
(1)
Kiwała Kinga (1978- )
(1)
Kobylińska Weronika
(1)
Komendant Tadeusz (1952-2019)
(1)
Kostka Violetta
(1)
Kotaszewicz Teresa
(1)
Kowalewski Maciej (1977- )
(1)
Kowalski Grzegorz (1942- )
(1)
Kościelecka Iwona
(1)
Krajewski Piotr (1956- )
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Książek Paweł (1973- )
(1)
Kubiak Szymon Piotr (1979- )
(1)
Kumik Ewa (1956- )
(1)
Kurka Piotr (1958- )
(1)
Lewińska-Gwóźdź Beata (1963- )
(1)
Lewoc Magdalena (1969- )
(1)
Leyk Aleksandra
(1)
Lipiński Filip (1979- )
(1)
Lipnicki Sławomir (1972- )
(1)
Lis Anna (ekonomia)
(1)
Luba Iwona
(1)
Macios Tomasz
(1)
Mackiewicz Wojciech
(1)
Maiorana Małgorzata
(1)
Maklakiewicz Joanna (1971- )
(1)
Mania Grzegorz
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Marzec Andrzej (1983- )
(1)
Matyja Rafał (1967- )
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Mioduszewski Jan (1974- )
(1)
Mizia Małgorzata
(1)
Morton Timothy (1968- )
(1)
Mrozik Agnieszka (1979- )
(1)
Muras Wioleta
(1)
Muzyczuk Daniel (1988- )
(1)
Ngom Maja A
(1)
Nowicka-Grochal Hanna (1962- )
(1)
Nowicki Tomasz (1982- )
(1)
Ostrowska Joanna (1983- )
(1)
Partyga Ewa
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(42)
2010 - 2019
(60)
Okres powstania dzieła
2001-
(76)
1901-2000
(5)
1945-1989
(4)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(102)
Język
polski
(98)
angielski
(2)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Architekci wnętrz
(1)
Kadra kierownicza
(1)
Menedżerowie
(1)
Menedżerowie kultury
(1)
Nauczyciele
(1)
Pracownicy instytucji kultury
(1)
Przedsiębiorcy
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Tematy i motywy
(7)
Muzyka polska
(6)
Kompozytorzy polscy
(5)
Sztuka polska
(5)
Artyści polscy
(4)
Ciało ludzkie
(4)
Etyka
(4)
PRL
(4)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(4)
Technika kompozytorska
(4)
Teoria sztuki
(4)
Antropologia filozoficzna
(3)
Biopolityka
(3)
Erotyzm
(3)
Estetyka
(3)
Fotografia polska
(3)
Kapitalizm
(3)
Malarstwo polskie
(3)
Miasta
(3)
Modernizacja
(3)
Muzyka
(3)
Muzyka na fortepian
(3)
Podmiotowość
(3)
Seksualność
(3)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(3)
Architektura niemiecka
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Dzieci
(2)
Etyka społeczna
(2)
Film polski
(2)
Filozofia
(2)
Filozofia francuska
(2)
Filozofia niemiecka
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Fotografie
(2)
Foucault, Michel (1926-1984)
(2)
Grafika polska
(2)
Gwóźdź, Andrzej (1953- )
(2)
Historia
(2)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(2)
Komunizm
(2)
Ludność miejska
(2)
Muzealnictwo
(2)
Muzyka austriacka
(2)
Muzyka wokalna
(2)
Normy moralne
(2)
Ontologia
(2)
Organy (instrument)
(2)
Przemysł
(2)
Socrealizm
(2)
Stachowski, Marek (1936-2004)
(2)
Styl życia
(2)
Sztuka nowych mediów
(2)
Teoria filmu
(2)
Urbanistyka
(2)
Wnętrza architektoniczne
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Władza
(2)
Życie artystyczne
(2)
Akademia Sztuk Pięknych (Warszawa)
(1)
Akademie muzyczne
(1)
Aksjologia
(1)
Aktorzy angielscy
(1)
Aktorzy komediowi
(1)
Antropologia ekologiczna
(1)
Aranżacja i transkrypcja
(1)
Architektura europejska
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Architektura polska
(1)
Autobiografia
(1)
Barok
(1)
Biurowce
(1)
Buczek, Barbara (1940-1993)
(1)
Budownictwo ekologiczne
(1)
Budownictwo miejskie
(1)
Budownictwo użyteczności publicznej
(1)
Bujarski, Zbigniew (1933-2018)
(1)
Burleska (przedstawienie)
(1)
Cechy (rzemiosło)
(1)
Chaplin, Charles (1889-1977)
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Choroby psychosmatyczne
(1)
Cyborgi
(1)
Czajkowski, Piotr (1840-1893)
(1)
Człowiek
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Design management
(1)
Dezindustrializacja
(1)
Duchowość katolicka
(1)
Dwudziestolecie międzywojenne (1918-1939)
(1)
Dyskurs
(1)
Działacze kulturalno-oświatowi
(1)
Działacze partyjni
(1)
Dziedzictwo kulturowe
(1)
Dürer, Albrecht (1471-1528)
(1)
Edukacja muzyczna
(1)
Edytorstwo
(1)
Edytorstwo muzyczne
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Ekologia człowieka
(1)
Temat: dzieło
Dialog w roli głównej
(1)
Emerge
(1)
Erwartung
(1)
Mazurki
(1)
Pikovaâ dama
(1)
Survivor from Warsaw
(1)
Symfonie
(1)
Verklärte Nacht op. 4
(1)
Wariacje
(1)
Temat: czas
1901-2000
(54)
2001-
(46)
1945-1989
(30)
1989-2000
(26)
1801-1900
(20)
1701-1800
(10)
1601-1700
(5)
1939-1945
(5)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1501-1600
(4)
1918-1939
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
300-201 p.n.e.
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
500-401 p.n.e.
(4)
101-200
(3)
1401-1500
(3)
201-300
(3)
301-400
(3)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
401-500
(2)
1-101
(1)
1001-1100
(1)
2000-2024
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(24)
Kraków (woj. małopolskie)
(5)
Francja
(3)
Starożytny Rzym
(3)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Europa
(2)
Niemcy
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Siedlce (woj. mazowieckie)
(2)
Starożytna Grecja
(2)
Brandenburgia-Prusy
(1)
Czechy
(1)
Estonia
(1)
Herkulanum (Włochy ; miasto dawne)
(1)
Kaszuby
(1)
Kibera (Nairobi ; część miasta)
(1)
Korogocho (Nairobi ; część miasta)
(1)
Kraje BRICS
(1)
Litwa
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Pomorze (prowincja ; 1816-1945)
(1)
Pomorze Zachodnie
(1)
Pompeje (Włochy)
(1)
Portugalia
(1)
Prusy
(1)
Rosja
(1)
Stalowa Wola (woj. podkarpackie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(1)
ZSRR
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Partytura
(1245)
Muzyka polska
(1224)
Muzyka na fortepian
(993)
Opowiadania i nowele
(610)
Monografia
(102)
Muzyka niemiecka
(579)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka fortepianowa
(495)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(445)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(389)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(362)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(328)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(297)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Muzyka austriacka
(278)
Sonata
(275)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Powieść
(260)
Albumy
(253)
Muzyka na gitarę
(251)
Film polski
(245)
Muzyka poważna
(234)
Opera (utwór muzyczny)
(234)
Muzyka włoska
(232)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(202)
Muzyka chóralna
(202)
Esej
(201)
Przypowieść
(200)
Biografia
(198)
Muzyka religijna
(195)
Opracowanie
(192)
Muzyka francuska
(187)
Symfonia
(182)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Architektura
(161)
Praca zbiorowa
(160)
Muzyka węgierska
(158)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Muzyka na organy
(155)
Koncert (utwór muzyczny)
(154)
Publikacja bogato ilustrowana
(154)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Teatr polski
(128)
Podręcznik
(127)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Preludium (utwór muzyczny)
(99)
Film francuski
(96)
Komedia
(94)
Suita
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Rzeźba polska
(79)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(78)
Muzyka kameralna
(77)
Podręczniki
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki akademickie
(75)
Antologia
(74)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(55)
Kultura i sztuka
(53)
Filozofia i etyka
(14)
Etnologia i antropologia kulturowa
(9)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Psychologia
(5)
Zarządzanie i marketing
(5)
Edukacja i pedagogika
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Nauka i badania
(3)
Architektura i budownictwo
(2)
Językoznawstwo
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Matematyka
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Religia i duchowość
(1)
102 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Nowe Historie Sztuki ; 1)
Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 664 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fragment tekstu: "Po tę książkę warto sięgnąć z trzech przynajmniej względów. Po pierwsze dlatego, że jej autorzy rekonstruują historię jednego z najciekawszych przedsięwzięć edukacyjnych w historii polskiego szkolnictwa artystycznego, a mianowicie Wydziału Komunikacji Multimedialnej poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. Przedsięwzięcia, które nie tylko dało sztuce doskonałych artystów, ważne i pamiętane dzieła oraz wystawy, ale było też zdolne do kreowania ram określających, jak myślimy o sztuce i o jej uprawianiu. Po drugie, dlatego, że książka zawiera pogłębioną próbę określenia, czym są intermedia oraz samo medium w epoce postmedialnej, jaki jest współczesny status fotografii oraz fotografowania, a także, jak ewoluujące technologie reprezentowania rzeczywistości przeobrażają tę ostatnią i nasze w niej miejsce. Po trzecie dlatego, że w publikacji znajdziemy też refleksję nad tym jak uczyć tworzenia sztuki, by nie tylko kształcić wybitnych jej przedstawicieli, ale również samoświadome, autonomiczne osoby, które, zachowując swą unikalność, są jednocześnie zdolne do bycia z innymi i współtworzenia".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne A.130 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Włodzimierz Łajming / [redakcja naukowa Jarosław Bauć]. - Gdańsk : Akademia Sztuk Pięknych, 2015. - 103, [1] strona : ilustracje (w tym kolorowe) ; 31 cm + 1 dysk optyczny (DVD).
Oddając w Państwa ręce kolejną monografię wydaną z inicjatywy Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zarówno ja, kierujący projektem, jak i osoby do niego zaproszone, mamy nadzieję dołączyć do pięknej tradycji zatrzymywania w pamięci artystów – profesorów-przewodników młodych pokoleń po sztukach pięknych. Nasze zamierzenie wydawnicze kierujemy zarówno ku tym, którzy znają osobiście bohatera monografii, jak i kolejnym pokoleniom artystów naszej wyjątkowej uczelni. Jeśli zdarzy się, że pozycja ta dostanie się do rąk osoby spoza kręgu wskazanych adresatów, to tym pełniej dokona się ten edytorski projekt. Warto wspomnieć, że za sprawą wspomnianego Wydziału Malarstwa wydano już monografie profesorów Kazimierza Ostrowskiego, Hugona Laseckiego, Jerzego Ostrogórskiego i Mieczysława Olszewskiego – wymienione opracowania poprzedziły niniejsze, poświęcone profesorowi Włodzimierzowi Łajmingowi. Każde z nich, ujęte redakcją dyplomantów wspomnianych profesorów, stworzyło charakterystyczny rys twórczości mistrzów, ale też wskazało na interesujące wątki związków emocjonalnych rozkwitłych między majstrami a ich uczniami. Myślę, że to cecha szczególna tego miejsca. […] - Jarosław Bauć
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Łaj.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich stanowi przedstawiony z perspektywy historii muzyki przegląd kompozycji nieukończonych i uzupełnionych Gustava Mahlera. Oprócz omówienia poszczególnych utworów podjęta została także próba klasyfikacji tych kompozycji ze względu na stopień ich ukończenia. Z kolei treść dugiego rozdziału zawiera - sformułowany na podstawie znajomości procesu powstawania poszczególnych rekonstrukcji - opis konkretnych procedur, jakich powinna przestrzegać osoba podejmująca się uzupełnienia dzieła niedokończonego - z punktu widzenia stylu, estetyki oraz epoki. Trzeci rozdział problemtyką strcite odnosi się do twórczości artysty. Opisuje styl austriacki kompozytora, język harmoniczny oraz instrumentację. Oprócz tego zawiera rownież opis poszczególnych stadiów procesu kompozytorskiego u Mahlera, począwszy od notowania pierwszych pomysłów melodycznych, aż po działania związane z rewizją już wykonanych publicznie symfonii.
Czwarty rozdział szczegółowo opisuje X Symfonię - genezę, potencjalny przebieg pracy nad dziełem oraz wszystkie aspekty towarzyszące temu procesowi twórczemu. W ostatnim, kluczowym rozdziale piątym autor podejmuje próbę porównania i oceny - w oparciu o styl kompozytorski i założenia estetyczne charakterystyczne dla twórczości Mahlera, adnotacje utrwalone w rękopisie oraz założenia metodologiczne poszczególnych autorów - wybranych rozwiązań zawartych w rekonstrukcjach X Symfonii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mah.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Bełzowie / Krzysztof Bilica. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 4 (2017), s. 68-69 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Książka
W koszyku
(Humanitas Studia Kulturoznawcze. Badania)
Problematyka lęku i strachu nabiera dziś kulturowej – w tym artystycznej – aktualności, z reguły pod wpływem wyłaniających się realnych zagrożeń oraz potrzeby uświadomienia, wypowiedzenia i uformowania towarzyszącego im niepokoju. Strach, lęk – to emocje tyleż destrukcyjne, co twórcze. Niszczą, ale i – nieco na bazie powstałego zniszczenia – pozwalają generować teksty kultury. Przedstawienia malarskie, rzeźba, fotografia, literatura pełne są obrazów, które wyraźnie wskazują na fakt, że powstały w wyniku zmagań podmiotu ze sferą własnych emocji, wahań, stanów obniżenia nastroju. Ekspresja koloru w malarstwie, grubość kreski, jej celowa deformacja, widoczna na płótnie siła uderzenia pędzla, sposób kreowania obrazów poetyckich w liryce, elementy semantyczne konstytuujące metaforę, wszystko to dowodzi głębi przeżywania tychże stanów emocjonalnych przez artystę, ich stopnia nasilenia. Warto też zauważyć, że kultura sama – niejako z własnej inicjatywy i niezupełnie bezinteresownie – wytwarza lęk, pielęgnuje go, rozmnaża, zagęszcza, eksploatuje. Ta produkcja lęku w kulturze i za sprawą kultury ma jednak dialektyczny rezonans. Sprawia, że kultura wikła się w niejasną, dwuznaczną grę z lękiem. Powoduje, że lęk – niejako na zasadzie rewanżu i wzajemności – produkuje kulturę. Monografia zbiorowa pt. Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze stanowi próbę interdyscyplinarnego ujęcia problematyki strachu uobecniającego się we współczesnych wytworach kultury. Zamieszczone w niej artykuły zostały napisane przez psychologów, lekarzy, politologów, filozofów, literaturoznawców, filmoznawców, teatrologów, dydaktyków i kulturoznawców, reprezentujących różne ośrodki akademickie w Polsce. (fragment Wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 694 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Przemilczana twórczość / Beata Bolesławska-Lewandowska. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 4 (2017), s.8-15 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Książka
W koszyku
Ekonomia designu / Artur Borcuch. - Wydanie 2. - Warszawa : CeDeWu, 2017. - 159 stron ; ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Wiek XXI będzie wiekiem gospodarki opartej na designie. Design przestał być kojarzony wyłącznie ze wzornictwem, modą czy architekturą. Na szczególną uwagę zasługuje umiejscowienie designu w ekonomii. Odnosząc się do proweniencji terminu ekonomia wskazuje się, że w dwóch ostatnich dekadach XX wieku nastąpiło ponowne zainteresowanie domem będącym jednym z najważniejszych „punktów" przeznaczenia dla dóbr konsumpcyjnych, miejscem kształtowania się tożsamości i wyrażania gustu, a także, w coraz większym stopniu, miejscem wyrażającym wartość materialną. Design postrzegany jako zasób wytworzony na danym obszarze w oparciu o występujące na nim poczucie estetyki i kulturę, posiada cechy definiujące kategorię dóbr publicznych. Design odpowiada na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i społecznym oczekiwaniem poprawy jakości życia. W tym kontekście warto zacytować opinię F. von Hayeka, że osobliwym zadaniem ekonomii jest pokazanie ludziom, jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować. Design dotyczy również sfery pieniądza. W tym wymiarze pieniądz może reprezentować wymianę idei, czy przypominać o roli estetyki i etyki w gospodarce. Design pieniądza wywołuje na nowo dyskusję nad wartością wewnętrzną pieniądza. Pokazuje iluzję pieniądza oraz miriady przeciwstawień, które tworzy. Na szczególną uwagę zasługuje idea pieniądza społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego. Korzystając z pieniądza społecznie i ekologicznie odpowiedzialnego, to my klienci/konsumenci decydujemy o kierunku rozwoju gospodarki wspierając firmy, dla których maksymalizacja zysku nie jest głównym wyznacznikiem działania, lecz odpowiedzialność za pracowników, społeczność lokalną oraz dbanie o środowisko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Produkt 74 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pierwsza monografia twórczości religijnej popularnego i wielokrotnie nagradzanego polskiego kompozytora średniego pokolenia Pawła Łukaszewskiego (ur. 1968). Książka ukazuje po pierwsze – osobę twórcy z perspektywy jej zakorzenienia w danej kulturze, a po wtóre – twórczość religijną kompozytora w aspekcie relacji słowa i dźwięku, a także stylu i funkcji. Wzbogacona została o liczne przykłady nutowe i kolorowe fotografie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Łuk.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 467 [Wypożyczalnia], Dublety 427 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Loe.11 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
ZE WSTĘPU: “Stosowanie zasad kształtowania środowiska zbudowanego zgodnie z postulatem energooszczędności stało się w wielu państwach europejskich od blisko trzech dekad normą i obowiązkiem projektantów. Projektowanie zrównoważonych obiektów architektonicznych to w szerszym kontekście realizacja idei zrównoważonego rozwoju przestrzennego, a także gospodarczego oraz społecznego, w którym aspekt ekonomicznego zużycia energii i wykorzystania alternatywnych źródeł energii odnawialnej jest priorytetem. Akcentowanie aspektu energetycznego w odniesieniu do projektowania zrównoważonego pozornie zawęża jego pojęcie znaczeniowe i zasięg oddziaływania. W rzeczywistości problemy energooszczędności stymulują rozwiązania funkcjonalne, technologiczne, techniczne oraz estetyczne, składające się na holistyczne ujmowanie procesów projektowych, wykraczające poza do niedawna tradycyjny rozdział dyscyplin. Przez coraz większe zespoły projektowe akceptowane jest opracowywanie projektu jako złożonego procesu, w którym zintegrowane podejście oraz myślenie systemowe mają decydujące znaczenie, a prawdziwie zrownoważone podejście do zagadnień związanych z projektowaniem oznacza ich rozpatrywanie w kontekście całego technicznego cyklu życia obiektu. W przekonaniu wielu teoretyków oraz osób związanych z praktyką profesjonalną wartościowy projekt architektoniczny powinien spełniać wszystkie istotne wymagania, równocześnie absolutnie nie traktując kwestii zrównoważenia jako opcjonalnego lub drugorzędnego problemu do rozwiązania; aspekt zrównoważenia pozostaje rdzeniem projektu. Na miano dobrego projektu, w tym projektu architektonicznego wnętrza, zasługuje zatem ten, ktory spełniając wszystkie postulaty funkcjonalne, formalne i realizacyjne, opracowany zostaje z uwzględnieniem szerokiego kontekstu środowiskowego.”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wnętrza 80 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej)
Książka Jak wytwarzany jest slums? Studium przypadku mieszkańców Kibery i Korogocho w Nairobi powstała na podstawie pogłębionych badań terenowych w Kenii. To propozycja antropologicznego ujęcia tzw. slumsów łącząca teorię z etnograficzną praktyką. Autorka kwestionuje dominujące potoczne oraz naukowe dyskursy o slumsach. Z jednej strony wskazuje, że slumsy stanowią egzemplifikację szerszych globalnych zjawisk wytwarzających określone warunki ich powstania i funkcjonowania, z drugiej przez określone studia przypadków daje wgląd w postawy i sposoby działania konkretnych mieszkańców. Takie zestawienie perspektywy odgórnych dyskursów i struktury z oddolnymi praktykami i indywidualnymi doświadczeniami mieszkańców slumsów oddaje podział książki na dwie części – Genealogie: jak slums stał się slumsem? oraz Morfologie: praktykowanie struktur slumsu. Genealogie opowiadają o procesach wytwarzania slumsów jako przestrzeni i swego rodzaju „marki” oraz ich usankcjonowania przez praktyki językowe. Morfologie prezentują z kolei rozmaite strategie przyjmowane przez uczestników życia w slumsach w ich codzienności, od metod zarobkowania po lincze na złodziejach. W rezultacie książka ukazuje kompleksowość świata, w który mieszkańcy slumsów są uwikłani i który na różnych poziomach współtworzą.
The book titled Jak wytwarzany jest slums? Studium przypadku mieszkańców Kibery i Korogocho w Nairobi (How is a slum created? A case study of Kibera and Korogocho inhabitants in Nairobi) was created on the basis of in-depth field research in Kenya. It is a proposal of an anthropological view on the so-called slums, which connects the theory with ethnographical practice. The author questions dominant – informal and scientific – discourses on slums. On the one hand, she points to the fact that slums are an example of broader global phenomena which create particular conditions for their coming into being and functioning. On the other hand, through specific case studies, she gives an insight into demeanour and modes of action of particular inhabitants. Such a combination of top-down discourses and structure with bottom-up practices and individual experience of slum dwellers reflects the division of the book into two parts – Genealogies: how did a slum become a slum? and Morphologies: practicing structures of a slum. Genealogies tell us about the processes of creation of slums as an area and a kind of a „brand” as well as their sanctioning through linguistic practices. Morphologies, on the other hand, present various strategies adopted by the participants of life in slums in their daily life – from their methods of making a living, to lynching thieves. As a result, this book presents the complexity of the world in which the inhabitants of slums are involved and which – on different levels – they co-create.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 758 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W trzech tomach „Historii męskości” autorzy podejmują próbę opisania tego, jak tytułowa kategoria funkcjonowała w kulturze europejskiej w ciągu ponad dwóch i pół tysiąca lat – od starożytnej Grecji aż po początek XXI stulecia. W XIX stuleciu znaczenie cnoty męskości osiąga apogeum. Konstytuujący ją system wyobrażeń i norm narzuca się wówczas tak silnie, że wydaje się praktycznie niepodważalna. Męskość nie jest zwykłą cnotą osobistą. Porządkuje społeczeństwo, determinuje panujące w nim relacje, stanowi fundament wszelkich wartości. Nadaje kształt wyobrażeniom o świecie i uczestniczy w procesie formowania się narodów. Męskość jest jednak także brzemieniem dla tych, którym odmawia się udziału w jej pożądanych wzorcach – jak „zniewieściałym” homoseksualistom, podległym proletariuszom czy skolonizowanym „tubylcom”. Prace składające się na ten tom kreślą całościowy obraz funkcjonowania kategorii męskości w burzliwym i wyjątkowo długim XIX wieku, który według zgodnej opinii historyków francuskich zaczyna się wraz z wybuchem Rewolucji Francuskiej (1789) i trwa do zakończenia pierwszej wojny światowej (1918).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 117 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kowalnia, czyli pracownia prof. Grzegorza Kowalskiego, to w historii polskiej pedagogiki artystycznej zjawisko bez precedensu. Wyszli z niej między innymi tacy artyści, jak Paweł Althamer, Katarzyna Kozyra, Artur Żmijewski. Główną oś wydawnictwa stanowi trzydziestoletnie archiwum Kowalni, opracowane i udostępnione przez prof. Grzegorza Kowalskiego. Publikacja daje wyjątkową okazję wglądu w „pedagogiczną kuchnię”, w której czytelnik może prześledzić proces odchodzenia od klasycznego medium rzeźbiarskiego, rozwój i sposób stosowania praktyk performatywnych, proces stopniowego emancypowania się medium filmowego. Kolejne akademickie sezony, rozpisane na poszczególne zadania i aktywności w pracowni, są bogato dokumentowane fotograficznie. Wydawnictwo jest kompletnym przeglądem dydaktyki prof. Grzegorza Kowalskiego, prowadzonej w warszawskiej ASP i stanowi opracowanie ważnego elementu polskiej pedagogiki artystycznej.
„To niezwykłe miejsce, tworzone, prowadzone i animowane przez wybitnego twórcę i pedagoga (...) trudno nazwać po prostu pracownią. Złożoność, wielowątkowość i różnorodność elementów tworzących Kowalnię każą poszukiwać jej definicji na pograniczu wielu dyscyplin, na krawędziach różnorakich dziedzin. Również (a może przede wszystkim) tych, które wykraczają poza działalność artystyczną” (Fragment wstępu autorstwa Antoniego Cygana).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne A.45 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
W służbie opowiadania / Łucja Demby. W : Kino. - Czas.22, nr 7 (2019), s. 93 0023-1673.
Dokument nadrzędny: Kino.
Książka
W koszyku
Zmarły w 2004 r. Marek Stachowski był cenionym pedagogiem i wieloletnim rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie, jednak jego wszechstronna gatunkowo spuścizna kompozytorska wciąż nie doczekała się szerszej popularyzacji wydawniczej i nagraniowej. Mamy nadzieję, że książka Agnieszki Draus, która jest pierwszą obszerną i niezwykle wnikliwą monografią jego twórczości i została wzbogacona o liczne przykłady nutowe, tabele, diagramy oraz fotografie, choćby częściowo wypełni tę lukę a może nawet zachęci muzyków do wykonywania jego kompozycji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Sta.15 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka Język procesu we współczesnej grafice polskiej jest monograficznym ujęciem rodzimej twórczości widzianej przez pryzmat warsztatu graficznego. W spojrzeniu tym nie chodzi jednak o samą prezentację technicznych oraz technologicznych arkanów czy specyfiki procesu twórczego. Ma ono raczej na celu stworzenie nieco odmiennej, poszerzonej narracji o polskiej grafice ostatnich dekad. Tytułowy język procesu jest tu odniesieniem do fascynujących relacji, jakie zachodzą między poszczególnymi etapami tworzenia oraz przynależnymi im atrybutami (narzędziami, materiałami) a przekazem zawartym w dziełach graficznych. Uwolnienie potencjału narracyjnego i symbolicznego tych pierwszych wzbogaca ów język i znacząco wpływa na zwiększenie sugestywności przekazu. Widziany z tej perspektywy obraz współczesnej grafiki polskiej nie może być oczywiście kompletny, daje jednak możliwość głębokiego wejścia w specyfikę medium, rozpoznania jego potencjału i najbardziej prawdopodobnych linii rozwojowych w najbliższych latach. Jak pokazują przywołane w książce realizacje, świadome sprzężenie procesu z przekazem nie jest procederem marginalnym i w dużej mierze stanowi o sile i potencjale rozwojowym matrycowej sztuki. Publikacja jest podsumowaniem prowadzonych przez autora od blisko dwóch dekad badań nad medium graficznym i jego przemianami w kontekście zmian technologicznych oraz kulturowych współczesnego świata. Jest zarazem pokłosiem wieloletnich kontaktów z artystami najważniejszych ośrodków graficznych w naszym kraju, pracy kuratorskiej, a także działalności w różnych gremiach organizacyjnych oraz jurorskich konkursów i przeglądów graficznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Rysunek 49 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Węc.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej