Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(6)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(10)
Autor
Kosiński Dariusz (1966- )
(3)
Buchwald Dorota
(2)
Plata Tomasz (1974- )
(2)
Adamiecka-Sitek Agata (1974-)
(1)
Burrows Jonathan (1960- )
(1)
Charmatz Boris (1973- )
(1)
Chauchat Alice (1977- )
(1)
Cvejić Bojana (1975- )
(1)
De Smedt Christine (1963- )
(1)
Drenda Olga (1984- )
(1)
Figzał-Janikowska Magdalena
(1)
Fox Dorota
(1)
Franko Mark (1946- )
(1)
Godlewska-Byliniak Ewelina (1982- )
(1)
Grotowski Jerzy (1933-1999)
(1)
Ingvartsen Mette (1980- )
(1)
Keil Marta
(1)
Klein Gabriele (1957- )
(1)
Kozielska Agata
(1)
Krukowski Wojciech (1944-2014)
(1)
Kunst Bojana (1969- )
(1)
Laermans Rudi (1957- )
(1)
Le Roy Xavier (1963- )
(1)
Lepecki André (1965- )
(1)
Lipko-Konieczna Justyna (1982- )
(1)
Marchart Oliver (1968- )
(1)
Martin Randy
(1)
Paprota Małgorzata
(1)
Plata Tomasz (1974-)
(1)
Ritsema Jan (1945- )
(1)
Rokicka Monika
(1)
Sajewska Dorota (1975-)
(1)
Vujanović Ana (1975- )
(1)
Wójcik Bartosz (anglista)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Teatr polski
(4)
Performance
(3)
Scenografia
(3)
Sztuka polska
(3)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Teatr
(2)
Actors with disabilities
(1)
Akademia Ruchu (Warszawa)
(1)
Akcja (dzieło sztuki)
(1)
Aktorstwo
(1)
Antropologia tańca
(1)
Artyści polscy
(1)
Avant-garde (Aesthetics)
(1)
Choreologia
(1)
Hasior, Władysław (1928-1999)
(1)
Historia
(1)
Historycy sztuki
(1)
Krukowski, Wojciech (1944-2014)
(1)
Krytyka teatralna
(1)
Olek, Jerzy 1933-1999
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Performance art
(1)
Polityka
(1)
Pomniki
(1)
Publiczność
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Rzeźba plenerowa
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka site-specific
(1)
Taniec
(1)
Teatr Laboratorium (Wrocław)
(1)
Teoria teatru
(1)
Theater
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
2001-
(4)
1945-1989
(3)
1918-1939
(2)
1989-2000
(2)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(3)
Antologia
(2)
Teatr eksperymentalny
(2)
Album
(1)
Esej
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Teatr polski
(1)
Teatr studencki
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(6)
Historia
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
"Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku" to najważniejsza publikacja o polskiej scenografii od czasów "Polskiej plastyki teatralnej" Zenobiusza Strzeleckiego! Trzytomowa, bogato ilustrowana synteza dziejów polskiej scenografii nowoczesnej (od początków XX wieku do dziś), rozumianej jako sztuka kształtowania przestrzeni i estetyki przedstawień teatralnych i społecznych, a zarazem próba odnowienia refleksji nad nią. Autorki I autorzy reprezentują odmienne perspektywy i metodologie, różne subdyscypliny (historia i teoria teatru, performatyka), dyscypliny (teatrologia i nauki polityczne) czy wręcz obszary ludzkiej działalności (nauka i sztuka). Tom 1: "Od dekoracji do konstrukcji" Napisany przez Dorotę Jarząbek-Wasyl, Wandę Świątkowską i Dariusza Kosińskiego jest próbą przedstawienia dziejów scenografii teatralnej do roku 1939 ujętą w kolejne odsłony: myśl i praktyka Stanisława Wyspiańskiego, nowe rozumienie dekoracji, bogactwo i różnorodność scenografii malarskiej, dokonania Reduty i współpracujących z nią scenografów oraz prezentacja dwóch zasadniczych nurtów scenografii awangardowej konstruktywistycznego i performatywnego. Tom prezentuje stosunkowo najpełniejszą syntezę dziejów polskiej scenografii w omawianym okresie, układającą się we względnie linearną opowieść.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performance 47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tom trzeci to autorska reprezentacja przygotowanej przez Roberta Rumasa wystawy pokazywanej w salach Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki od października 2019 do stycznia 2020. Jest to swego rodzaju „książka wystawowa” lub „galeria w książce” - plastyczna opowieść o scenografii teatralnej i społecznej, opatrzona (tak jak wystawa) W(o)prowadzeniem Doroty Buchwald oraz historyczno-metodologicznym artykułem Dominiki Łarionow o wystawach scenografii jako narzędziach diagnostycznych. Wystawa Roberta Rumasa w Zachęcie nosiła taki sam tytuł jak niniejsza publikacja oraz projekt badawczy, którego jest efektem. I choć formalnie nie stanowiła jego części, powstawała jednak przy wsparciu realizującego go zespołu, była kreacją jednego z jego istotnych członków, jeszcze jedną propozycją wędrówki przez labirynt polskiej scenografii współczesnej. Wystawa Roberta Rumasa stanowiła ważne ogniwo łańcucha polskich wystaw scenograficznych, zapoczątkowanego w 1913 w Zachęcie międzynarodową Wystawą Nowoczesnego Malarstwa Scenicznego, a jej książkowa postać ma nie tylko walor dokumentacji wydarzenia, ale przede wszystkim stanowi cenne, atrakcyjne wizualnie, albumowe dopełnienie publikacji Zmiana ustawienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performance 48 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
„Performanse plastyczne Władysława Hasiora” to pierwsza monografia w całości poświęcona perfomatywnej twórczości zakopiańskiego artysty. Autorka przygląda się w niej mniej znanym obszarom działalności Władysława Hasiora, analizując jego akcje efemeryczne, teatralizowane ceremonie odsłonięcia rzeźb i pomników, realizacje scenograficzne, wreszcie projekty partycypacyjne i aktywizujące publiczność. Podejmując próby zrekonstruowania kształtu wybranych performansów plastycznych badaczka odwołuje się do ich materialnych i niematerialnych „śladów”: zachowanych dokumentów fotograficznych, filmowych, nagranych i zapisanych komentarzy samego autora, artykułów prasowych oraz relacji widzów-uczestników. Z krytycznego i teoretycznego namysłu nad tymi archiwaliami wyłania się sylwetka twórcy wszechstronnego – nie tylko rzeźbiarza i plastyka, ale przede wszystkim performera, reżysera zmysłowego „teatru żywiołów”, artysty wchodzącego w bezpośrednią interakcję z widzem i świadomego siły oddziaływania zdarzeń o charakterze efemerycznym, widowiskowym, ulotnym. „Uczyłem się rzeźby, ale rzeczywiście w tej chwili pomieszałem konwencję malarską z rzeźbiarską i z tych dwóch dyscyplin uprawiam coś w rodzaju własnego teatru” – deklarował Władysław Hasior w jednym z programów publicystycznych. Mimo licznych prób konfrontowania twórczości artysty z teatralną optyką, nie podjęto jak dotąd tak obszernej i syntetycznej próby analizy jego dorobku w perspektywie performatywnej i interdyscyplinarnej. Książka „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” wypełnia znaczącą lukę w badaniach nad twórczością artysty, jest także propozycją jej nowego ujęcia, wykorzystującego narzędzia i metodologie z zakresu performatyki, sztuki partycypacyjnej, współczesnych badań teatrologicznych i intermedialnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Has.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia to zbiór tekstów źródłowych z lat 1919–1939, które składają się na reprezentację tytułowego zjawiska od strony koncepcji, projektów i programów (części 1–3) oraz z perspektywy dokonań i realizacji (część 4). Autorkami i autorami tekstów zgromadzonych w antologii są przede wszystkim artyści i artystki, a także komentujące ich propozycje i dokonania krytyczki i krytycy. Od czasu opublikowanej w roku 1973 przez Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939. Antologia, opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego (noty Lidia Kuchtówna), jest to pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej. Powtarzając niektóre, kanoniczne teksty, przynosi liczne nowe tytuły, nowe perspektywy, odmienne kontekstualizacje. Poszczególne teksty zostały opracowane naukowo i wyposażone w obszerne przypisy oddające współczesny stan badań. Podstawą publikacji są w zdecydowanej większości pierwodruki, zaś edytorzy starali się w miarę możliwości przywrócić oryginalny kształt tym tekstom, których strona ikonograficzna i typograficzna miała szczególne znaczenie. Celem antologii jest ułatwienie dostępu do ważnych materiałów źródłowych, a także zwiększenie zainteresowania polskim teatrem awangardowym i rodzimą awangardą artystyczną. Książka jest bogato ilustrowana, została wydana w atrakcyjnej szacie plastycznej, a oprócz tekstów tworzących antologię zawiera także noty biograficzne wszystkich autorek i autorów oraz bibliografię. Pierwsza część zbioru nosi tytuł Teatr przyszłości i gromadzi wystąpienia, które łączy ten gest wyznaczania kierunku potencjalnego przyszłego rozwoju sztuki teatru lub też innych sztuk przedstawieniowych mających go zastąpić. Znalazły się tu propozycje, manifesty i projekty „teatru jutra”, stworzone m.in. przez Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego), Leona Chwistka, Leona Schillera, Andrzeja Pronaszkę, Józefa Jaremę, Tadeusza Peipera, czy Anatola Sterna. Część druga dotyczy „kompozycji przestrzeni”, czyli scenografii rozumianej jako sztuka całościowego kształtowania przestrzeni teatralnej. Stała się ona szczególnym obszarem poszukiwań takich awangardowych twórców jak Andrzej Pronaszko, Iwo Gall, Franciszek Siedlecki, Józef Jarema, czy – poniekąd odkrywani na nowo – Adam Dobrodzicki i Henryk Wiciński. Trzecia część antologii odwołuje się do kategorii wspólnoty i łączy dwa podstawowe elementy wydarzenia teatralnego: aktorów i publiczność. Zamieszczono tu zarówno poświęcone aktorstwu, a szczególnie „żywemu słowu” wystąpienia Juliusza Osterwy, Mieczysława Limanowskiego, Jerzego Brauna i Artura Górskiego, którzy teatr przyszłości postrzegali jako rezultat głębokiej przemiany o charakterze metafizycznym, jak i projekty zaangażowanych społecznie i politycznie twórców widzących drogę do jego zmiany w przeniesieniu go w nowe środowiska: ludowe (Jędrzej Cierniak) lub robotnicze (Aniela Sokolicz, Witold Wandurski, Adam Polewka). Część ostatnia, Dane do myślenia zawiera wystąpienia poddające refleksji realizacje sceniczne, uznane za ważne dokonania polskiej awangardy teatralnej. Jest to część najbardziej dialogiczna, mająca zaprezentować nie manifesty i programy, ale proces odkrywania i formułowania elementów awangardy przez świadków jej rozwoju – krytyków, badaczy, artystów. W zamieszczonych tu tekstach źródłowych omawiane są ułożone w kolejności chronologicznej wybitne przedstawienia reprezentujące najważniejsze nurty polskiej awangardy teatralnej międzywojnia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performence 66 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performance 8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Niepełnosprawność nie jest jednym spośród wielu przedmiotów sztuki. Nie jest po prostu tematem. Nie jest jedynie osobistą czy autobiograficzną odpowiedzią osadzoną w dziele sztuki. Nie jest wyłącznie aktem politycznym. Jest wszystkim tym, ale jest też czymś więcej. […] jest wartością estetyczną, co oznacza, że uczestniczy w systemie wiedzy, który dostarcza materiału i wzmacnia krytyczną świadomość na temat tego, jak za sprawą jednych ciał czują (się) inne ciała”. (T. Siebers, Disability Aesthetics, za: E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Wstęp. Otwieranie pola, w: Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie). „Książka Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie jest niewątpliwie publikacją przełomową i ma spełnić podwójne zadanie: przybliżyć polskiemu czytelnikowi obecny stan wiedzy z obszaru studiów nad niepełnosprawnością, a także zdać relację z rodzimych doświadczeń. Dlatego na publikację składają się zarówno tłumaczenia ważnych tekstów zagranicznych, jak i wchodzące z nimi w dialog autorskie artykuły polskich badaczy, coraz chętniej zajmujących się tematyką niepełnosprawności na gruncie polskiego teatru i performansu, a także w odniesieniu do polskiej historii kultury. Książka Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie to pierwsza polska publikacja mająca szansę ustanowić na polskim gruncie nową dyscyplinę badawczą disability studies, mocno obecną już w humanistyce zachodniej” (z recenzji prof. Krystyny Duniec).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performence 67 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Gro.7 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podsumowanie artystycznej kariery jednego z najważniejszych twórców teatru eksperymentalnego w Polsce? Nie do końca. Credo założyciela słynnej Akademii Ruchu, Kino/Teatru Tęcza, Dziekanki, magazynu "Obieg", wieloletniego dyrektora CSW Zamek Ujazdowski? Nie tylko. Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku to kilkaset krótkich, prozatorskich fragmentów, obrazów wydobytych przez autora z pamięci pod koniec życia. Świadectwo konsekwencji, ale i nieustannej gotowości na zmianę. Patchwork wrażeń, wspomnień, śladów momentów szczególnych epifanii. Wszystko razem na tle wielkiej i małej historii, wpisane w kontekst 45 lat Polski Ludowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kru.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Akademia Ruchu. Teatr gromadzi teksty poświęcone siedmiu najważniejszym przedstawieniom teatralnym Akademii Ruchu - od Życia codziennego po Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1979) po Piosenkę (1995). Przywołanie ich wyraźnie uświadamia, że Akademia Ruchu była jednym z najważniejszych polskich teatrów eksperymentalnych ostatnich kilkudziesięciu lat, może nawet najważniejszym.
Różna od teatrów Jerzego Grotowskiego czy Tadeusza Kantora, osobna na tle innych grup wyrosłych z nurtu studenckiego, intensywnie czerpała z doświadczeń sztuk wizualnych, tańca współczesnego i awangardowej muzyki, nigdy nie tracąc z pola widzenia sfery polityki i życia społecznego. Zbiór jest próbą uzupełnienia historii polskiego teatru o nowe wątki, a równocześnie przypomnienia tradycji, która powinna stać się ważnym punktem odniesienia także dla najmłodszego pokolenia rodzimych teatralnych eksperymentatorów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Aka.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja to zbiór tekstów o choreografii, tańcu współczesnym i ruchu jako praktykach społeczno-politycznych, w ujęciu krytycznym. Projekt zdecydowanie miał nie być „ładny”. Dziedzina poddawana licznym estetyzacjom wymagała w naszej ocenie rzeczowej oprawy typograficznej. Stąd krój Adelle Sans i dbałość o klarowną nawigację. Asymetryczna kolumna i chorągiewkowy skład pozwoliły zdynamizować layout, kursywa w tytulariach ilustruje kinetyczny charakter przewodniej tematyki. Rytmy to liczne kreski i wyraźne podziały: numerowanie od pierwszej strony bloku; widoczny grzbiet ze składkami i szyciem; nawigacja na boku bloku; kod kreskowy na grzbiecie; rzymska cyfra IV zastąpiona przez IIII. Na okładce wyeksponowaliśmy „choreografię”. Polityczność odciska się, ale jest niewidoczna. Jej dostrzeżenie i właściwe odczytanie możliwe jest dopiero po otwarciu, dlatego na froncie słowo zapisane zostało w lustrzanym odbiciu. Zakładamy, że z czasem przez dotyk, brudzenie, przetłoczony podtytuł będzie się ujawniał.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Teatr/ Taniec/ Performence 60 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej