Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(26)
Forma i typ
Książki
(26)
Publikacje naukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
dostępne
(21)
wypożyczone
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(26)
Autor
Barthes Roland (1915-1980)
(4)
Flusser Vilém (1920-1991)
(3)
Dziadek Adam (1965-)
(2)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(2)
Wiatr Przemysław
(2)
Wittgenstein Ludwig (1889-1951)
(2)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Baran Bogdan (1952-)
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Bataille Georges (1897-1962)
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Canovan Margaret
(1)
Carrilho Manuel Maria Ferreira (1951-)
(1)
Cassirer Ernst (1874-1945)
(1)
Celiński Piotr
(1)
Chwedeńczuk Bohdan (1938-)
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Datner-Śpiewak Helena
(1)
Eco Umberto (1932-2016)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939). Dyskomfort w kulturze
(1)
Freud Sigmund (1856-1939). Przyszłość pewnego złudzenia
(1)
Goffman Erving (1922-1982)
(1)
Huizinga Johan (1872-1945)
(1)
Jurkowlaniec Grażyna
(1)
Kania Ireneusz (1940-)
(1)
Kot Karolina
(1)
Kunicka Anna
(1)
Kurecka Maria (1920-1989)
(1)
Kłosiński Krzysztof (1951-)
(1)
Lurker Manfred (1928-1990)
(1)
Maniecki Jacek
(1)
Meyer Michel (1950-)
(1)
Pomian Krzysztof (1934-)
(1)
Potocka Anna (1925- )
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Potocka Maria Anna (1950-)
(1)
Prokopiuk Jerzy (1931-)
(1)
Prokopiuk Jerzy (1931-2021)
(1)
Schiller Friedrich (1759-1805)
(1)
Schiller Friedrich (1759-1805). Über Anmut und Würde pol
(1)
Schiller Friedrich (1759-1805). Über das Erhabene pol
(1)
Schiller Friedrich (1759-1805). Über das Pathetische pol
(1)
Schiller Friedrich (1759-1805). Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen pol
(1)
Staniewska Anna
(1)
Steinsbergowa Aniela (1896-1988)
(1)
Szacki Jerzy (1929-2016)
(1)
Timmermans Benoît
(1)
Tokarska-Bakir Joanna (1958-)
(1)
Trznadel Jacek (1930-)
(1)
Wirpsza Witold (1918-1985)
(1)
Wojnakowski Ryszard
(1)
Zawojski Piotr (1963- )
(1)
Łagodzka Anna
(1)
Śpiewak Paweł (1951-)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(15)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(4)
1945-1989
(3)
2001-
(3)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(26)
Język
polski
(26)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(1)
Temat
Kultura
(4)
Estetyka
(3)
Filozofia
(3)
Antropologia filozoficzna
(2)
Filozofia kultury
(2)
Religia
(2)
Semiotyka
(2)
Sztuka
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Antropologia
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Antropologia strukturalna
(1)
Artyści
(1)
Autoprezentacja
(1)
Badania terenowe
(1)
Cierpienie
(1)
Communication
(1)
Culture
(1)
Cywilizacja
(1)
Działanie (filozofia)
(1)
Erotyzm
(1)
Etnologia
(1)
Etyka
(1)
Ewolucja kulturalna
(1)
Filozofia języka
(1)
Formy symboliczne
(1)
Fotografia
(1)
Fotografia artystyczna
(1)
Fotografowie
(1)
Francja
(1)
Historia XX wieku
(1)
Historia sztuki
(1)
Homo ludens
(1)
Indianie
(1)
Kody
(1)
Kolor
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Komunikowanie się
(1)
Krytyka fotograficzna
(1)
Kultura audiowizualna
(1)
Kultura czytania i pisania
(1)
Kultura masowa
(1)
Lévi-Strauss, Claude (1908-2009)
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Mit
(1)
Mitologia
(1)
Neokantyzm
(1)
Nowoczesność
(1)
Obyczaje i zwyczaje
(1)
Ontologia
(1)
Pewność
(1)
Philosophical anthropology
(1)
Philosophy
(1)
Postmodernizm
(1)
Praca
(1)
Psychoanaliza
(1)
Psychologia
(1)
Retoryka
(1)
Role społeczne
(1)
Rzeźba
(1)
Semiotyka i fotografia
(1)
Stosunki międzyludzkie
(1)
Struktura społeczna
(1)
Symbolika religijna
(1)
Teoria poznania
(1)
Teoria sztuki
(1)
Zabawa
(1)
Znak (językoznawstwo)
(1)
Znaki i symbole
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-1100
(2)
101-200
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1918-1939
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1939-1945
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Brazylia
(1)
Japonia
(1)
Gatunek
Esej
(5)
Antologia
(1)
Eseje [Typ publikacji]
(1)
Fotografie
(1)
Literatura francuska
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Reportaż
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(4)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
26 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 34 [Wypożyczalnia], Nauki humanistyczne 33 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Dublety 152 [Wypożyczalnia], Nauki humanistyczne 32 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 201 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 346 [Wypożyczalnia], Dublety 35 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 360 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 297 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jeden z najwybitniejszych XX-wiecznych filozofów niemieckich Ernst Cassirer (1874–1945) przeszedł do historii jako teoretyk „form symbolicznych”. Jego monumentalna Philosophie der symbolischen Formen (Filozofia form symbolicznych, 1923–1929) nie została (i zapewne już nie zostanie) przełożona na język polski, ale Esej o człowieku stanowi poniekąd skrót tamtego dzieła i jego uaktualnienie napisane w innym czasie (1944), w innym języku i w innym miejscu (w USA, Cassirer bowiem, żydowskiego pochodzenia wrocławianin, w 1933 roku wyemigrował z Niemiec). Autor, zaliczany do neokantystów, postrzega formy symboliczne jako swoistą sieć narzuconą na rzeczywistość i pośredniczącą w jej postrzeganiu. Człowiek nie żyje już w świecie fizycznym, lecz w symbolicznym: w świecie języka, mitu, religii, sztuki, nauki… Nie odnosi się bezpośrednio do rzeczywistości, nie stoi wobec niej „twarzą w twarz”. Ta sieć to echo Kantowskich form naoczności i kategorii intelektu „nakładanych” na „rzecz w sobie”, a zarazem umożliwiających w ogóle jakiekolwiek poznanie. Cassirer uprawia jednak raczej antropologię niż metafizykę. Bardziej niż wyjaśnianie tego odwrócenia „naturalnego porządku” zajmuje go działalność ludzkiego animal symbolicum wewnątrz „sieci”. Najwyżej sytuując w kulturze naukę, jest świadkiem i komentatorem jej gwałtownego rozwoju w pierwszych dekadach XX wieku, ale stara się ją ujrzeć w całokształcie „form symbolicznych”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 199 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924–2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl „kontynentalną” (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako „ucieleśnionego znaczenia”. Tą definicją chce objąć zarówno dzieła „mimetyczne”, jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde „ucieleśnione znaczenie” jest dziełem sztuki, czy artystyczne „ucieleśnienie” nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 449 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 31 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Urodzony w Pradze światowej sławy filozof mediów Vilém Flusser (1920–1991) po przymusowej emigracji w 1939 roku wiódł życie niezależnego badacza w Ameryce Południowej, a od lat 70. XX wieku w Europie. Meandry jego kariery uczyniły go ostatecznie myślicielem „kultowym”, zagadkowym „prorokiem” dzisiejszych mediów. Światową sławę przyniosła mu niewielka książka Ku filozofii fotografii (wyd. niem.: 1983; wyd. pol.: Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2015; po polsku jeszcze: Kultura pisma, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2018). Nieco wcześniej (1977/1978) powstał napisany po angielsku esej Mutacja w relacjach międzyludzkich?, który pod tytułem Komunikologia ukazał się w wersji niemieckiej w 1996 roku, a w wersji angielskiej dopiero w 2022 roku. Atrakcyjność i oryginalność komunikologii polega na tym, że autor zakorzenia opis techniczno-cybernetycznej specyfiki komunikacji w jej egzystencjalnej, głęboko ludzkiej naturze. Człowiek jest z natury „wyobcowany”, nie żyje organicznie wtopiony w przyrodę jak zwierzę, a komunikacja z innymi ludźmi stanowi antidotum na samotność i w tym sensie nie jest naturalna, lecz wolicjonalna. Jej dzieje przebiegają etapy obraz–pismo–obraz. Pismo (wynalezione zdaniem Flussera przez kupców dla usprawnienia sobie pracy) zastąpiło tradycyjny obraz i umożliwiło historię, a obecnie znów ustępuje miejsca obrazowi, ale już innemu. Dzisiejszy obraz – obraz techniczny – zajmuje się symbolizacją pisma. Ta wizja procesów „postalfabetycznych” jest wkładem Flussera – zapewne kontrowersyjnym – w nasze pojmowanie współczesnego świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 638 [Wypożyczalnia], Nauki humanistyczne 845 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wyjątkowo oryginalny myśliciel z wyboru, obywatel świata z konieczności: Vilém Flusser (1920–1991). Urodził się w Pradze jako czeski Żyd, w 1939 roku musiał emigrować i trafił aż do São Paulo. Tam też w latach 60. XX wieku zaczął późną karierę akademicką, a od lat 70. wykładał w Europie, do której powrócił i gdzie zginął w wypadku samochodowym, jak na ironię w ojczystych Czechach. Był filozofem komunikacji, zajmował się mediami, a książeczka o fotografii (1983) przysporzyła mu światowej sławy. Jego namysł nad epoką postindustrialną i „postalfabetyczną”, ciekawe systematyzacje dziejów człowieka i cywilizacji są bardzo aktualne – i ich aktualności wystarczy zapewne jeszcze na długo. Flusser stara się odpowiedzieć na nasze niepokoje o kulturę w czasach zagrożenia pisma przez obraz, przynosząc nam tym, trzeba przyznać, niejaką pociechę. W myśl jego koncepcji jesteśmy skazani na pośredniczącą rolę komunikacji, której kluczowym narzędziem jest specyficznie pojęty „aparat” – fotograficzny w szczegolności. Filozoficzne ujęcie natury fotografii ma nam pozwolić na zrozumienie, co się dzieje z naszą cywilizacją w ogóle – zrozumienie, że po „alfabetyzacji” obrazu, która nastąpiła wraz z wynalezieniem pisma, obecnie, poprzez „obraz techniczny” w rodzaju fotografii, filmu, wideo, trwa proces „uobrazowiania” tekstu, ale obrazem na innym poziomie niż uprzedni, przedalfabetyczny obraz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 96 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oto pierwsze polskie wydanie tomu esejów jednego z najwybitniejszych i najbardziej „kultowych” intelektualistów XX wieku, na dodatek z naszych stron środkowej Europy, bo urodzonego w Pradze. Vilém Flusser (1920–1991), filozof mediów i ich „prorok”, który przewidział niektóre dzisiejsze instytucje medialne, wyemigrował z Czechosłowacji po zajęciu jej przez nazistowskie Niemcy (był pochodzenia żydowskiego) i na koniec znalazł się w Brazylii. W latach siedemdziesiątych XX wieku wrócił do Europy. Pisał w pięciu językach na całe spektrum tematów od sztuki po technologię. Jego zainteresowania skupiały się jednak wokół stworzonej przezeń nowej dyscypliny, którą nazywał „komunikologią”. W Polsce znany jest tylko z obszernego eseju "Ku filozofii fotografii" (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2015). Niniejszy wybór (tekstów pisanych po angielsku) stanowi po części premierę światową, jako że niektóre z ponad dwudziestu zamieszczonych w nim esejów nie były jeszcze nigdzie publikowane. Są to prace z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, skupione wokół problematyki pisma i obrazu. Autor dostrzega, że kultura pisma doświadcza kryzysu w konfrontacji z kulturą obrazu (film, telewizja), bo pismo, z natury linearne, a więc jednowymiarowe, niejako „przegrywa” z dwuwymiarowym obrazem. Nie ma jednak na myśli tak potępianej dziś „kultury obrazkowej”, lecz obraz jako nową, pozytywną możliwość komunikacyjną. Flusser, przedwcześnie zmarły po wypadku samochodowym, zdążył nam wiele powiedzieć o naszych czasach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 849 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sigmund Freud (1856–1939), jeden z filarów XX-wiecznej myśli europejskiej, bez których nie byłaby ona tym, czym była, swoją psychoanalizę odnosił też – na zasadzie analogii – do rozległych rozważań o kulturze i religii. Niniejszy tom zawiera dwa słynne i charakterystyczne eseje temu poświęcone. Są to: Dyskomfort w kulturze (1930) i Przyszłość pewnego złudzenia (1927). Freud uważa, że kultura z samej swojej istoty służy do łączenia ludzi w większe całości, do jednoczenia ich. Odbywa się to na drodze represji, tłumienia indywidualności, narzucania powszechnych reguł. Opiera się jednak na popędzie miłości walczącym z popędem śmierci, z agresją. Kultura, choć tak opresyjna, toczy na śmierć i życie walkę o człowieka. Religia jest częścią kultury, ale szczególnie dotkliwą, gdyż swoje cele przeprowadza, oferując złudzenia. Rozpatrywana psychiatrycznie, jest „nerwicą natręctw”. Choć Freud mówi rzeczy dziś dla ateisty i krytyka kultury dość oczywiste, to na krytyce (lub: diagnozie) nie poprzestaje. Nie domaga się odrzucenia kultury jak później kontrkulturowi radykałowie. Bez niej bylibyśmy zdani na brutalność natury. Złudzenia trzeba demaskować, kulturowe represje łagodzić. Freud wierzy w pracę duchową nad tym. Nie mamy wyboru, musimy być kulturalni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 118 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 356 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 224 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Smutek tropików / Claude Lévi-Strauss ; przełożyła Aniela Steinsberg. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2020. - 497 stron [48] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 20 cm.
Claude Lévi-Strauss (1908–2009) należał do twórców wspaniałej humanistyki francuskiej z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, a "Smutek tropików" (1955) jest niepowtarzalnym dokumentem z tamtego okresu. Przede wszystkim jednak stanowi fascynującą, w znacznej mierze autobiograficzną książkę „podróżniczą”. Autor był jednym z pierwszych (a po części też ostatnich) badaczy ginącej kultury brazylijskich Indian. Na poły sensacyjna opowieść o tych badaniach z przełomu lat trzydziestych i czterdziestych tworzy trzon tej książki i zajmuje ponad połowę jej objętości. Atrakcyjność dzieła nie polega tu jednak na poszukiwaniu egzotyki, lecz na zgłębianiu natury ludzkiej w jej historycznych, etnicznych i społecznych formach. Mimo że napisana w sposób popularny, relacja jest zarazem pełna głębokiej refleksji filozoficznej nad losem współczesnego świata. Okazją po temu są opisane w książce podróże do jeszcze innych miejsc, przede wszystkim do muzułmańskiej i buddyjskiej Azji. Znajdziemy tu jakże aktualne również w naszym stuleciu wizyjne niemal ujęcia relacji Wschodu z Zachodem, analizę przyczyn tego podziału i utraconych szans utworzenia wspólnej kultury. "Smutek tropików" poprzedza inne wielkie dokonania Lévi-Straussa: Antropologię strukturalną i serię „Mitologie” (m.in. "Surowe i gotowane", "Od miodu do popiołu"), ale zajmuje pośród nich pozycję dzieła najwybitniejszego pod względem literackim i filozoficznym, zaliczanego niekiedy do stu najważniejszych książek XX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 382 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 30 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 296 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowa estetyka / Maria Anna Potocka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2016. - 210, [1] strony ; 20 cm.
Maria Anna Potocka od wczesnych lat siedemdziesiątych prowadzi galerie sztuki nowoczesnej, pełniła i pełni funkcje dyrektorskie w instytucjach muzealnych (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach, Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bunkier Sztuki w Krakowie, a obecnie tamże Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK), jest wykładowcą SWPS, członkiem międzynarodowych stowarzyszeń artystycznych i autorem kilku książek z dziedziny sztuki: Malarstwo (1995), Rzeźba (2002), Estetyka kontra sztuka (2007), Fotografia (2010), To tylko sztuka (2011). W obecnej publikacji zwięźle prezentuje swoje rozumienie zjawisk artystycznych, rozumienie szczególne, ponieważ oparte na ich wieloletniej obserwacji w praktyce, a także na najnowszych teoriach. Zestawia i analizuje świat sztuki jako rzecz dwóch wymiarów: prywatnego i publicznego. Twórczość jest pierwotnie osobistą odpowiedzią poznawczą, która po części się uniwersalizuje i zostaje zaabsorbowana przez kulturę. Dynamika i dialektyka tej relacji, sztuka jako „narzędzie kultury” wypełniają treść tej książki. Czytelnik zapozna się w niej z „nową estetyką” twórcy, dzieła, odbiorcy czy rynku artystycznego, by wchodząc do galerii, lepiej rozumiał, z czym właściwie obcuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 183 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej