Borzeskowska Anna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(21)
Forma i typ
Artykuły
(21)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Borzeskowska Anna
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2010 - 2019
(21)
Kraj wydania
Polska
(21)
Temat
Sztuka
(6)
Tematy i motywy
(3)
Zbiory muzealne
(3)
Akademizm (kierunek artystyczny)
(1)
Bazylika św. Marka (Wenecja)
(1)
Beuys, Joseph (1921-1986)
(1)
Bouguereau, William (1825-1905)
(1)
Dâgilev, Vladimir Âkovlevič (1919-1982)
(1)
El Greco (ok. 1541-1614)
(1)
Esposizione internazionale d'arte
(1)
Etruskowie
(1)
Eyck, Jan van (ok. 1390-1441)
(1)
Fałszerstwo
(1)
Fałszerstwo dzieł sztuki
(1)
Galeria Miejska "Arsenał" (Poznań)
(1)
Galeria WUK (Wiedeń)
(1)
Gogh, Vincent van (1853-1890)
(1)
Hory, Elmyr de (1906-1976)
(1)
Impresariat
(1)
Impresjonizm
(1)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(1)
Kobieta
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Koń
(1)
Kradzież dzieł sztuki
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Malarze holenderscy
(1)
Manet, Édouard (1832-1883)
(1)
Memling, Hans (ok. 1430-1494)
(1)
Mitologia
(1)
Modelarstwo architektoniczne
(1)
Modele
(1)
Morozov, Ivan Aleksandrovič (1871-1921 )
(1)
Multimedia
(1)
Muzealnictwo
(1)
Muzeum Diecezjalne (Siedlce)
(1)
Muzeum Narodowe (Gdańsk)
(1)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(1)
Muzeum Vincenta van Gogha (Amsterdam)
(1)
Ołtarze
(1)
Pinińska-Bereś, Maria (1931-1999)
(1)
Poitiers, Diane de (1499-1566)
(1)
Portrety (fotografia)
(1)
Rzeczywistość
(1)
Rzeźba
(1)
Sfinks (zwierzę mitologiczne)
(1)
Sztuka starożytna
(1)
Słonecznik
(1)
Techniki fotograficzne
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Zabytki kultury
(1)
Zbiory prywatne
(1)
Ščukin, Sergej (1854-1936 )
(1)
Temat: dzieło
Ekstaza św. Franciszka
(1)
Sąd Ostateczny
(1)
Temat: czas
1801-1900
(5)
1901-2000
(4)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Belgia
(1)
Gandawa (Belgia)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Polska
(1)
Rosja
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Fotografie
(2)
Malarstwo (sztuka)
(2)
Balet
(1)
Balet (utwór muzyczny)
(1)
Fotografia europejska
(1)
Grafika polska
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Malarstwo hiszpańskie
(1)
Malarstwo holenderskie
(1)
Malarstwo niderlandzkie
(1)
Muzyka rosyjska
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka etruska
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
21 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Balety Diagilewa / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2003), s. 42-43 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Dzieje pewnego tryptyku / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 3(2000), s. 36-37 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Sąd Ostateczny – tryptyk malarza niderlandzkiego Hansa Memlinga stworzony między 1467 a 1471 rokiem. Wykonany został w technice temperowo-olejnej (mieszanej) na desce. Autor dzieła pozostawał nieznany aż do połowy XVII wieku. Od tego czasu zaczęto przypisywać go braciom van Eyck. Dopiero w 1843 roku Heinrich Gustav Hotho stwierdził autorstwo Memlinga, co zostało później dowiedzione. Obraz znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Artykuł
W koszyku
El Greco / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2000), s. 42-43 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Ekstaza św. Franciszka – obrazy autorstwa hiszpańskiego malarza pochodzenia greckiego Dominikosa Theotokopulosa, znanego jako El Greco. El Greco wielokrotnie malował św. Franciszka. Przedstawiał go w różnych pozach ekstazy, niemal zawsze z nieodłącznym artefaktem: trupią czaszką lub krucyfiksem. Po raz pierwszy po temat sięgnął jeszcze podczas swojego pobytu w Rzymie, tuż przed wyjazdem do Hiszpanii; przez całe życie z jego warsztatów wyszło ponad sto różnych wersji przedstawiających Franciszka, z czego dwadzieścia pięć zostało wykonanych ręką mistrza. Ze wszystkich wizerunków Franciszka emanuje duchowość i ascetyzm świętego. Wizerunek świętego Franciszka ujętego z profilu na ciemnym tle i z martwą naturą na którą składa się brewiarz, krucyfiks i czaszka, jest nową propozycją El Greca w ukazaniu franciszkańskiego mistycyzmu.
Artykuł
W koszyku
Etruskowie i ich tajemnice / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2003), s. 38-39 1508-3454.
Forma i typ
Temat
Gatunek
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Fenomen portretu wielokrotnego / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2002), s. 42-43 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Genialny fałszerz / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2001), s. 40-41 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Elmyr de Hory (ur . Elemér Albert Hoffmann ; 14 kwietnia 1906 – 11 grudnia 1976) był węgierskim malarzem i fałszerzem sztuki , który podobno sprzedał ponad tysiąc podróbek sztuki renomowanym galeriom sztuki na całym świecie. Jego fałszerstwa przyciągnęły sławę z książki Clifforda Irvinga Fałszywe (1969); dokumentalny film esejowy Orsona Wellesa F jak Fake (1974); oraz biografia Marka Forgy, Uczeń fałszerza: Życie z najbardziej znanym artystą świata (2012).
Artykuł
W koszyku
Ile lat ma sfinks? / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2002), s. 44-45 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Kamera i pędzel : z cyklu „Między malarstwem a fotografią” / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2001), s. 42-45 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Kobieta bez różowych okularów / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2002), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Kolekcjonerzy - Szczukin i Morozow / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 3(2001), s. 40-41 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Siergiej Iwanowicz Szczukin (1854–1936) ukończył studia na Akademii Handlowej w Niemczech i w 1890 roku stanął na czele rodzinnego biznesu Iwan Szczukin i synowie. Ten utalentowany i energiczny przedsiębiorca znany był ze swojego uporu w transakcjach handlowych, co pozwoliło mu szybko powiększyć swoją fortunę. Chociaż seplenił i był z natury nieśmiały, uwielbiał otaczać się artystami, w jego domu zawsze mile widziani byli malarze, muzycy, aktorzy. Swoją słynną kolekcję Szczukin zapoczątkował w latach 90. XIX w., kiedy zainteresował się nowoczesnym malarstwem zachodnim.
Iwan Abramowicz Morozow (1871–1921) ukończył studia na Politechnice w Zurychu (Szwajcaria) i po powrocie do Rosji dołączył do zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym – Twerską Manufakturą Wyrobów Papierniczych. Jego starszy brat, Michaił Abramowicz Morozow, przemysłowiec, zgromadził dużą kolekcję malarstwa rosyjskich artystów, w jego zbiorach znaleźli się: Izaak Lewitan, Wasilij Surikow, Walentin Sierow, Konstantin Korowin czy Wiktor Wasnetsow. Pasjonował się on również sztuką zachodnioeuropejską. Po jego śmierci w 1903 roku Iwan Morozow kontynuował dzieło brata, kolekcjonując prace młodych rosyjskich malarzy, a w 1907 roku zaczął kupować sztukę francuską do nowo odbudowanej willi. Stopniowo kolekcja była uzupełniana dziełami francuskich impresjonistów. Silny wpływ na Morozowa miał jego przyjaciel Siergiej Szczukin.
Artykuł
W koszyku
Matka wszystkich biennale / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2005), s. 46 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Modele świata : miniatury rzeczywistości / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2002), s. 38-41 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Oblicza Diany de Poitiers / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2002), s. 44 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Diana de Poitiers, Księżna de Valentinois (ur. 3 września 1499, zm. 25 lub 26 kwietnia 1566) – najbardziej wpływowa faworyta króla Francji Henryka II Walezjusza (1519-1559). Była córką Jana de Poitiers i Joanny de Batarnay. Urodziła się w zamku w Saint-Vallier (w dzisiejszym departamencie Rhône-Alpes). Jako mała dziewczynka przez pewien czas przebywała blisko Anny de Beaujeu, córki Ludwika XI, regentki w okresie małoletności jej młodszego brata, Karola VIII. W wieku 15 lat Diana poślubiła starszego od niej o 39 lat Ludwika de Brézé, który był wnukiem Karola VII i służył na dworze Franciszka I. Urodziła mu dwie córki: Françoise de Brézé (1518-1574), Louise de Brézé (1521–1577). Słynęła z nieprzeciętnej urody, często pozowała rzeźbiarzom i malarzom, np. François Clouetowi. Artyści najchętniej portretowali ją jako boginię łowów Artemidę – Dianę.
Artykuł
W koszyku
Paweł i Gaweł / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2002), s. 36-37 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Rumaki świętego Marka / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 1(2001), s. 41 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Wizualne stereotypy / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2003), s. 44-45 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Zagadki Ołtarza Gandawskiego / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2001), s. 44-45 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Ołtarz Gandawski lub Adoracja Mistycznego Baranka (nid.: Het Lam Gods) – złożony poliptyk tablicowy dużych rozmiarów, który początkowo był umieszczony w kaplicy Joosta Vijdta w katedrze św. Bawona w Gandawie, ale później ze względów bezpieczeństwa przeniesiono go w inne miejsce katedry. Zamówiony przez zamożnego kupca i finansistę Joosta Vijdta, wykonany przez Huberta i Jana van Eycków, ukończony w 1432. Głównym tematem dzieła jest odkupienie ludzkości przez ofiarę Chrystusa. Nastawa ołtarzowa składa się z 12 tablic w dwóch rzędach, osiem z nich jest malowanych po obu stronach. Przedstawiono na nich łącznie ponad 250 postaci. Górny frontowy rząd pokazuje Chrystusa Króla w otoczeniu Najświętszej Maryi Panny i Jana Chrzciciela. Wnętrza skrzydeł przedstawiają grające i śpiewające anioły, a na zewnątrz Adama i Ewę. Dolna część frontowej tablicy pokazuje adorację Baranka Bożego z ludźmi płynącymi ku uwielbieniu, nadzorowanymi przez gołębicę symbolizującą Ducha Świętego. W tygodniu skrzydła ołtarza były zamknięte, pokazując Zwiastowanie Maryi oraz portrety Joosta Vijdta i jego żony Lysbette Borluut. Na ołtarzu dawniej znajdował się napis (skopiowany w ok. 1620) głoszący, że Hubert van Eyck maior quo nemo repertus (większy niż ktokolwiek) zaczął ten ołtarz, ale Jan van Eyck – nazywający sam siebie arte secundus (drugim najlepszym w sztuce) – skończył go w 1432. Szeroko dyskutowano o autentyczności tej sygnatury. Historycy sztuki występujący w obronie autorstwa Huberta usiłowali odróżnić partie malowane przez każdego z braci. Zadanie to okazało się niemożliwe do wykonania, gdyż nie zachowały się żadne, dostatecznie pewne, prace Huberta van Eycka. Ponadto Ołtarz gandawski był wielokrotnie (więcej niż 15 razy) odnawiany, konserwowany i zmieniany przez późniejsze dodatki (chociażby przez wyobrażenie wieży z Utrechtu). W wyniku tych wszystkich zmian wygląd dzieła, które możemy oglądać dziś, daleki jest od początkowego stanu.
W czasie II wojny światowej dzieło trafiło w ręce Niemców. Hitler uważał ołtarz za arcydzieło i postanowił umieścić go w tworzonym przez siebie muzeum w Linzu, w którym zamierzał zgromadzić rabowane z całej okupowanej Europy dzieła sztuki. Polecił także rozpocząć poszukiwania „Sędziów Sprawiedliwych”. Detektywi doszli do wniosku, że panel znajduje się w samej katedrze bądź w jej pobliżu, jednak nie natrafiono na żaden jego ślad. W 1944 roku zaczęły się naloty aliantów na terytorium III Rzeszy. By uchronić „Adorację…” przed zniszczeniem, umieszczono ją w kopalni soli w Altaussee. Tam została odnaleziona przez Amerykanów i uroczyście zwrócona parze królewskiej w czasie specjalnej uroczystości.
Artykuł
W koszyku
Zaginiona pocztówka / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2001), s. 24-25 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej