Rzeźba polska
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(79)
Forma i typ
Artykuły
(51)
Książki
(28)
Publikacje promocyjne
(4)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(28)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(28)
Czytelnia
(2)
Autor
Staszak Karolina
(5)
Jabłonowska-Ratajska Zofia (1960- )
(4)
Fuss Adam Andrzej
(3)
Szarek Andrzej (1958- )
(3)
Apanowicz Maria
(2)
Biernacki Andrzej (1958- )
(2)
Jakubowska Agata (1972- )
(2)
Kasprzycki Jacek
(2)
Pyzik Agata (1983- )
(2)
Salamon-Radecka Agnieszka
(2)
Salwa Mateusz (1979- )
(2)
Szydłowski Stefan
(2)
Balewska Agnieszka (1967-)
(1)
Banach Karolina
(1)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(1)
Bednarski Krzysztof M. (1953- .)
(1)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(1)
Berska Beata
(1)
Białecki Mariusz (1966- )
(1)
Biłka Tomasz (1983- )
(1)
Biżek-Tarnowska Joanna
(1)
Bonito Oliva Achille (1939- )
(1)
Borkowski Grzegorz
(1)
Borzeskowska Anna
(1)
Czapska Beata (1949- )
(1)
Czarnocka Anna (1956- )
(1)
Demko Iwona (1974- )
(1)
Denegri Dobrila
(1)
Deryng Xavier (1952- )
(1)
Diduch Anna
(1)
Dąbkowska-Zydroń Jolanta (1954-2017)
(1)
Dąbrowska Joanna
(1)
Ekielska-Mardal Anna
(1)
Fabbri Marina
(1)
Fejdych Jarosław
(1)
Femerling Jens
(1)
Filipowiak Władysław (1926-2014)
(1)
Frankiewicz Bogdan (1923-2003)
(1)
Fuchs Jerzy
(1)
Gagacki Jan
(1)
Grieco Steven
(1)
Gryta Radosław (1955- )
(1)
Janczy Janusz (1974- )
(1)
Jankowska-Marzec Agnieszka
(1)
Jaranowska Łucja
(1)
Jaworska Marlena (1985- )
(1)
Kasprzycki Jacek (1950- )
(1)
Kiecko Emilia
(1)
Kochanowski Jacek (1973- )
(1)
Kolenda Karolina (1982- )
(1)
Kostołowski Andrzej (1940- )
(1)
Kozłowska Lidia
(1)
Kozłowski Jarosław (1945- )
(1)
Krawczyk Lidia (1979- )
(1)
Kropiowski Łukasz (1981- )
(1)
Kroplewska-Gajewska Anna (1963- )
(1)
Król Anna
(1)
Kręcka-Rozenkranz Małgorzata (1962-)
(1)
Kuberski Wojciech
(1)
Kubiak Wojciech (1978- )
(1)
Kuliga Marta
(1)
Leśniewska Anna Maria (1962- )
(1)
Lilpop Jacek (1947- )
(1)
Lis Bartek (1980- )
(1)
Lubiak Jarosław (1971- )
(1)
Maciejewski Andrzej (1939-)
(1)
Majewska-Güde Karolina
(1)
Makowiecki Wojciech (1944- )
(1)
Matuszewski Andrzej (1924-2008)
(1)
Matwiejczyk Magdalena
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Małecki Wojciech (filolog)
(1)
Mikołajczyk Agnieszka (1979-)
(1)
Mróz Tomasz (1979- )
(1)
Musielak Łukasz (1979- )
(1)
Myjak Adam (1947- )
(1)
Najdowa Jadwiga (1927-2010)
(1)
Nowacka-Kardzis Beata
(1)
Nowaczyk Włodzimierz (1953-2020)
(1)
Nowak Szymon (1973- )
(1)
Nowakowski Radosław (1955- )
(1)
Ochendowska Daga
(1)
Ochniak-Dudek Klementyna
(1)
Pajdała-Kusińska Izabela
(1)
Piazza Kamila
(1)
Pietrek Tomasz
(1)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(1)
Piłakowska Magdalena
(1)
Plińska Weronika (1983- )
(1)
Podmanická Mira (1981- )
(1)
Polak Monika
(1)
Radecki Gerard (1971- )
(1)
Radwański Stanisław (1941- )
(1)
Rembas Michał
(1)
Różański Gregor (1988- )
(1)
Sacharczuk Bożena (1972-)
(1)
Salamon Olga (1986- )
(1)
Sikorska Aleksandra
(1)
Sitek Dariusz (1966-)
(1)
Sitkowska Maryla (1951- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(18)
2010 - 2019
(56)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(79)
Język
polski
(49)
angielski
(1)
nieznany (polgereng)
(1)
Temat
Wystawy sztuki
(35)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(16)
Rzeźbiarze polscy
(8)
Performance
(5)
Sztuka
(5)
Abakanowicz, Magdalena (1930-2017)
(4)
Bednarski, Krzysztof M. (1953- )
(4)
Centrum Rzeźby Polskiej (Orońsko)
(4)
Tematy i motywy
(4)
Artyści polscy
(3)
Althamer, Paweł (1967- )
(2)
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Gwiazda, Grzegorz (1984- )
(2)
Konkursy i festiwale artystyczne
(2)
Muzeum Narodowe (Kraków)
(2)
Pinińska-Bereś, Maria (1931-1999)
(2)
Snycerstwo
(2)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
(2)
Sztuka kobiet
(2)
Techniki rzeźbiarskie
(2)
Wideo-art
(2)
Absolwenci
(1)
Absolwenci szkół artystycznych
(1)
Abstrakcjonizm
(1)
Akademia Sztuk Pięknych (Gdańsk)
(1)
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego (Łódź)
(1)
Akt (sztuki plastyczne)
(1)
Anatomia plastyczna
(1)
Architekci polscy
(1)
Art Main Station by mia
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Baszta Czarownic (Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej ; Słupsk)
(1)
Bednarski, Krzysztof M.
(1)
Bereś, Jerzy (1930-2012)
(1)
Biżek, Stanisław
(1)
Bożyk, Piotr (1944- )
(1)
Brzeski, Olaf (1975- )
(1)
Burska, Bogna (1974- )
(1)
Bąkowski, Wojciech (1979- )
(1)
Centrum Kultury "Zamek" (Poznań)
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
(1)
Ceramika
(1)
Chłopi
(1)
Cielesność
(1)
Cricot
(1)
Cricoteka
(1)
Cytadela Poznańska
(1)
Czapska, Beata (1949- )
(1)
Czekalska, Tatiana (1966- )
(1)
Demko, Iwona (1974- )
(1)
Detal architektoniczny
(1)
Deutsche Guggenheim
(1)
Doroszuk, Wojciech (1980- )
(1)
Dunikowski, Xawery (1875-1964)
(1)
Elewacje
(1)
Falender, Barbara (1947- )
(1)
Fangor, Wojciech (1922-2015)
(1)
Fober, Jerzy (1959- )
(1)
Galeria Awangarda (Wrocław)
(1)
Galeria Bałucka (Łódź)
(1)
Galeria Bielska BWA
(1)
Galeria DAP (Warszawa)
(1)
Galeria Piekary (Poznań)
(1)
Galeria Powszechnego Banku Kredytowego (Warszawa)
(1)
Galeria Propaganda (Warszawa)
(1)
Galeria Rondo Sztuki (Katowice)
(1)
Galeria Salon Akademii
(1)
Galeria Sztuki (Legnica)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej (Muzeum Narodowe ; Szczecin)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej (Opole)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków)
(1)
Galeria aTAK
(1)
Garnek, Adam (1964- )
(1)
Golec, Leszek (1959- )
(1)
Hansen, Oskar (1922-2005)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Instalacja wideo
(1)
Instalacje
(1)
Jach, Paweł (1979- )
(1)
Janczy, Janusz (1974- )
(1)
Janin, Zuzanna (1961- )
(1)
Jarema, Maria (1908-1958)
(1)
Józefowicz, Katarzyna (1959- )
(1)
Kalina, Jerzy (1944- )
(1)
Katedra Kuratorstwa i Teorii Sztuki (Uniwersytet Artystyczny ; Poznań)
(1)
Kawiak, Tomasz (1943- )
(1)
Kinetyka
(1)
Kobieta
(1)
Komasa, Karolina (1972- )
(1)
Komunikacja wizualna
(1)
Konarski, Marian (1909-1998)
(1)
Konik, Anna (1974- )
(1)
Konkursy i festiwale
(1)
Kopczyńska-Matusewicz, Małgorzata (1972- )
(1)
Kowalski, Tomasz (1984- )
(1)
Krawczyk, Lidia (1979- )
(1)
Kubiak, Wojciech (1978- )
(1)
Kucz, Jan (1936-2021)
(1)
Temat: dzieło
Nierozpoznani
(1)
Temat: czas
2001-
(32)
1901-2000
(20)
1945-1989
(10)
1989-2000
(10)
1801-1900
(2)
1901-
(2)
2001-0
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(9)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(4)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(3)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(3)
Polska
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Kazimierz Dolny (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Kazimierz Dolny)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Legnica (woj. dolnośląskie)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Orońsko (woj. mazowieckie)
(1)
Orońsko (woj. mazowieckie, pow. szydłowiecki, gm. Orońsko)
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Tychy (woj. śląskie)
(1)
Wieliczka (woj. małopolskie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie ; okolice)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Partytura
(1245)
Muzyka polska
(1242)
Muzyka na fortepian
(1009)
Opowiadania i nowele
(610)
Rzeźba polska
(79)
Muzyka niemiecka
(587)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Muzyka fortepianowa
(480)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(446)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(395)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(364)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(329)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(298)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka austriacka
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Sonata
(281)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Powieść
(260)
Muzyka na gitarę
(256)
Albumy
(253)
Film polski
(245)
Muzyka włoska
(237)
Opera (utwór muzyczny)
(236)
Muzyka poważna
(234)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(205)
Muzyka chóralna
(204)
Esej
(202)
Biografia
(200)
Przypowieść
(200)
Muzyka religijna
(196)
Opracowanie
(193)
Muzyka francuska
(188)
Symfonia
(183)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Praca zbiorowa
(164)
Architektura
(161)
Muzyka węgierska
(158)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na organy
(156)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Koncert (utwór muzyczny)
(155)
Publikacja bogato ilustrowana
(155)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Podręcznik
(129)
Teatr polski
(128)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Monografia
(103)
Preludium (utwór muzyczny)
(101)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Film francuski
(96)
Suita
(95)
Komedia
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Antologia
(77)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(77)
Muzyka kameralna
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki
(75)
Podręczniki akademickie
(75)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Architektura i budownictwo
(1)
Historia
(1)
Nauka i badania
(1)
79 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Bednarski grawitację traktuje w sposób zarówno fizyczny jak i metaforyczny, jako determinantę procesów zachodzących w świecie, czy wzajemne przyciąganie się konkretnych dzieł. Obiekty, w nieprzypadkowych konstelacjach korespondują ze sobą, poszczególne komunikaty przyciągają się, dochodzi do cyrkulacji między rzeźbą, poezją (Tymoteusza Karpowicza, któremu Bednarski zadedykował wystawę), czy filmem (Melancholia Larsa von Trier’a, do której jedno z dzieł odnosi się w sposób bezpośredni).
Wystawę zatytułowaną Ubi sunt?/Gdzie oni są? dedukowano pamięci zmarłych twórców związanych z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, z którymi Bednarski przez wiele lat się przyjaźnił i współpracował. Pamięć przeszłości próbująca powstrzymać mijający czas, obecna w twórczości autora „Thanatosa polskiego”, została ukazana dzięki prezentacji cyklu prac z serii „Moby Dick” reprezentowanej przez szereg nowych dzieł, których nigdy nie pokazywano we Wrocławiu. Wystawie towarzyszyły projekcje filmów autorstwa Artysty, rejestracje jego performansów oraz „przypadkowe zdarzenia dźwiękowe” sprzyjające uchyleniu naturalnego dystansu pomiędzy rzeźbiarskim dziełem i widzem.
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne C.12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
O wystawie pisze jej kurator, prof. Mariusz Białecki: Wystawa "Bez korekty" to projekt skupiający rzeźbiarzy, adeptów pracowni dyplomowej, prowadzonej przez prof. Stanisława Radwańskiego, wybitnego rzeźbiarza, cenionego pedagoga z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest to inicjatywa tzw. oddolna. Z pracowni tej wyszło około 80 absolwentów. Wielu z nich to pracownicy naukowi, pedagodzy, twórcy pomników, wielu artystycznych wydarzeń, artystów tworzących w różnych przestrzeniach kultury. To w większości czynni rzeźbiarze. Pierwszy roboczy tytuł wystawy to Wokół postaci. Dychotomia tytułu miała oddawać zarówno przestrzeń tematyczną pracowni, jak i postać Mistrza, osi projektu. Ostatecznie powstał tytuł bez korekty, by pokazać i odnieść się do czasu po-akademickiego zaproszonych artystów. Punktem wspólnym na osi czasu jest przypomnienie prac dyplomowych, powstałych w pracowni Profesora. Projekt ten to niezwykle emocjonalna podróż do lat akademickich, ale i konfrontacja z teraźniejszością. Prezentacja pokoleń artystów ukazać ma szeroki wachlarz retoryki rzeźbiarskiej. Prof. Stanisław Radwański to dla nas, byłych studentów, postać pomnikowa, nie tylko z powodu skali obiektu. To przede wszystkim jego majestat, spokój, inteligencja i niezrównany dowcip (najlepsze, zaskakujące, sytuacyjne, kultowe dowcipy padały z ust Profesora). I jeszcze jedno, lubi się spóźniać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Rad.4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Kto ma oczy, niech słucha / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2018), s. 14-16 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
W Narodowym Forum Muzyki można oglądać wystawę rzeźby „Rezonanse Sztuki VIII: Kto ma oczy niech słucha”. – Podtytuł wystawy – "Kto ma oczy niech słucha" – jest tytułem jednej z prac Jerzego Fobera, który to w sposób absolutnie pełny połączył sztuki wizualne z kunsztem wykonania – mówi Piotr Kielan, rektor wrocławskiej ASP. – Przygotowując od sierpnia 2015 roku artystyczne prezentacje we wnętrzach Narodowego Forum Muzyki pod wspólnym tytułem „Rezonanse Sztuki”, zawsze brałem pod uwagę charakter przestrzeni, jaki tworzą cztery główne poziomy tego wyjątkowego obiektu – mówi Piotr Kielan. – Poprzednie wystawy, a było ich siedem, wypełniały szczelnie powierzchnie ścian, gablot i holi, w naturalny sposób zapraszając widza do odbycia spaceru – dodał.
To odkrywanie uroków przestrzeni i światła w NFM podsunęło mu koncepcję ósmej już ekspozycji. Tym razem z Grażyną Jaskierską z Katedry Rzeźby i Działań Przestrzennych Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu przygotowali wystawę obiektów rzeźbiarskich znakomitych polskich artystów. – Przygotowanie punktowych ekspozycji pozwoli na dość zaskakujące dla Państwa odkrycie rzeźb czternastu uznanych artystów – mówi rektor ASP. – Wierzę, że w równy sposób zachwycą zwiedzających siła, ekspresja i artystyczny wyraz prezentowanych prac, jak czystość i subtelność formy wnętrz Narodowego Forum Muzyki – powiedział Kielan.
W ramach wystawy są pokazane prace takich artystów, jak: Maciej Albrzykowski, Marcin Berdyszak, Mariusz Białecki, Sławomir Brzoska, Jerzy Fober, Grażyna Jaskierska, Robert Kaja, Jan Kucz, Adam Myjak, Andrzej Szarek, Jan Tutaj, Piotr Twardowski, Jolanta Wagner i Marek Wagner.
Artykuł
W koszyku
Porozumiewawcze Spojrzenia / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2015), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Tegoroczna wystawa konkursowa to prezentacja pięciu indywidualności twórczych. Pomimo różnic dzielących nominowanych do nagrody artystów dostrzegalne są pewne powiązania między nimi, wspólne zainteresowania i podobieństwa w myśleniu o formie, przestrzeni czy roli widza w procesie twórczym.
Konkurs „Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank”, odbywający się co dwa lata (pierwsza edycja miała miejsce w 2003 roku), to projekt wspierający rozwój młodej sztuki polskiej. Dzięki tej inicjatywie możliwe jest wypromowanie w Polsce i za granicą najlepszych twórców młodego pokolenia oraz uhonorowanie najciekawszych postaw artystycznych.
Artykuł
W koszyku
Exsultare: radość i wywyższenie / Tomasz Biłka. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2019), s. 27-29 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Paweł Jach - absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2005 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Bogusza Salwińskiego . W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuki – prezentując cykl rzeźbiarski oraz rozprawę doktorską pt.: „Na drodze do Ukrytego”. Pracownik naukowo-dydaktyczny macierzystego wydziału. Obecnie adiunkt w Pracowni Rzeźby w Drewnie oraz prowadzący rzeźbę dla studentów Edukacji Artystycznej. Prowadzi aktywność twórczą na polu rzeźby, malarstwa i rysunku. Prace prezentował na wielu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych w kraju i za granicą. Ważniejsze wystawy indywidualne:„ Obecność ” w Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim-2018, „Nierozpoznany” Krypta Pijarów- Kraków 2018.
Książka
W koszyku
Katalog opublikowany z okazji 50 lecia działalności Stanisława Biżka – szczecińskiego artysty, który od lat z powodzeniem uprawia małe formy rzeźbiarskie, medalierstwo, rzeźbę plenerową i monumentalną. W maju 2014 r. Zamek Książąt Pomorskich udostępni zwiedzającym retrospektywną wystawę prezentującą dotychczasowy dorobek artysty. Stanisław Biżek ma na swoim koncie liczne wystawy indywidualne w Szczecinie i w innych polskich miastach (m.in. w Koszalinie, Lublinie, Goleniowie), w Galerii ARS TERRA w Bucholz (Niemcy) 1997, Galerii Philippe Gelot w Paryżu (Francja) 1998, Hütscherod (Niemcy) 2000, Holbaek (Dania) 2002, Rostocku (Niemcy) 2007, udział w kilkudziesięciu wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych (III Ogólnopolska Wystawa Rzeźb, Warszawa 1971, Ogólnopolskie Biennale Małych Form Rzeźbiarskich Poznań 1974-1991, Światowa Wystawa Medalierstwa FIDEM Kraków 1975, Międzynarodowe Biennale „Dantesco” Ravenna we Włoszech 1977, 1979, 1983, 1998, 2003). Autor wielu prac rzeźbiarskich i pomników w regionie m. in. rzeźb plenerowych w Szczecinie, współautor pomnika 1000-lecia bitwy pod Cedynią, Pomnika na Cmentarzu Wojskowym w Kamieniu Pomorskim, pomnika Osadnikom w Chojnie. Pomniki w: Myśliborzu, Dębnie Lubuskim, Łobzie. Rzeźby w: Międzyzdrojach, Świnoujściu, Kamieniu Pomorskim, Legnicy. W Niemczech: w Binz, Kuhlungsborn, Albeck, Behringen. Wykonawca licznych tablic w brązie m. in. dla Zamku Książąt Pomorskich, Katedry Szczecińskiej, kościoła św. Jana Chrzciciela, Politechniki Szczecińskiej, Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego oraz szkół.
Działacz społeczny i związkowy m. in. były prezes ZPAP, założyciel i prezes oddziału ZAR w Szczecinie, założyciel Stowarzyszenia Twórczego Artystów Rzeźbiarzy w Szczecinie. Założyciel Sekcji Rzeźby ZPAP w 1999 roku. Inicjator imprez rzeźbiarskich m. in. rzeźb plenerowych przy alei Jana Pawła II w Szczecinie, pleneru medalierskiego z okazji 750-lecia nadania praw miejskich Szczecinowi, pleneru rzeźbiarskiego na terenie szpitala onkologicznego w Szczecinie, biennale rzeźby pt. Ochrona Środowiska Naturalnego, Międzynarodowego Pleneru Rzeźbiarskiego w Buku, projektant odznaczenia (krzyża) Gryfa Zachodniopomorskiego. Uczestnik licznych międzynarodowych plenerów rzeźbiarskich w drewnie, granicie, metalu. Uhonorowany szeregiem szczecińskich i państwowych odznaczeń.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Biż.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Achille Bonito Oliva znawca i krytyk historii sztuki współczesnej o Krzysztofie M. Bednarskim. Wstęp Anda Rottenberg Wysmakowany esej o sztuce współczesnej i miejsca jakie zajmuje sztuka Krzysztofa M. Bednarskiego. „Jak stymulować to, co uznało się za swój cel, czyli spojrzenie, które systematycznie (z racji umasownienia) jest narkotyzowane spektaklowością coraz silniej dążącą do tego, by «pasywizować» publiczność?” „Sztuka […] walczy z próżnią wytworzoną przez technikę, wprowadzając ruch wertykalizacji i stawiając na indywidualną twórczość i różnicę. Jakość różnicy przeciwko ilości powtarzalności. Ekstaza tworzenia przeciwko ecstasy powtórzenia. Jest to spirala zatoczona wokół własnego imaginarium, naturalny skutek indywidualnej konieczności moralnej odpowiedzialności; nierówna walka między rzemieślniczą samotnością artysty i kolektywizacją (produkcją i konsumpcją) przemysłu.” „W oczywisty sposób można teraz kłaść nacisk w mniejszym stopniu na przedmiot, a w większym na metodę, ana tworzenie języka odnoszącego zwycięstwo nad powszechną obecnością przedmiotu, nad horyzontalnym chaosem jego czystej obecności. Metoda taka, właśnie z racji kierowania swej uwagi na świat taki, jakim jest, wymaga twórczej zajadłości i zdolnej nie tylko nadać stabilność i wartość formalną dziełu, ale również zasugerować, jak i gdzie ma być ono oglądane.” „Prace KMB w gruncie rzeczy nawiązują do deklaracji Picassa na temat sztuki zwracającej się ku światu. Sztuka wychodzi od świata i do niego powraca w oryginalnych formach, które zwalczają wszelkie zastane przekonania. W tym sensie te dzieła są emblematyczne – dekodują również sens śmierci , wynosząc ją ponad niskie i zwierzęce znaczenie i przesuwając ją w duchowy, zbawienny dla ludzkości wymiar. Istotnie, wieloznaczny język KMB, język dekonstrukcji i rekonstrukcji zarazem, zwiększa ciężar właściwy obiektu – wieloryba bądź łodzi, jak kto woli; potęguje właściwą mu konotację, zwiększając jego nośność i przekształcając go z broni niosącej śmierć w broń posługującą się wrażliwością.”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Bed.12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Sztuka kinetyczna dzisiaj / Grzegorz Borkowski. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2002), s. 28-29 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wizjoner formy i muzyk wizualny. Rzeźbiarz, performer i autor oryginalnych instalacji. Adam Garnek od trzydziestu lat tworzy niepowtarzalne obiekty z metalu – pojazdy, instrumenty, maszyny, urządzenia. Widzów zamienia w artystów – zaprasza do działania, wyrażania własnego zdania, zmieniania zastanej rzeczywistości i do zabawy. Daje do ręki urządzenie pozornie proste, a zarazem przewrotne – ironizując z nadęcia współczesnej sztuki.
Rzeźba, instalacja. Podobnie jak futurystów fascynuje go ruch i maszyna. Konstruuje urządzenia, najczęściej w formie mobilów, które tylko pozornie służą praktycznym celom. Dynamika wyzwalana w interakcji z widzem stanowi o ich estetycznym wymiarze, a zachodzące zmiany są niejednokrotnie ważniejsze od samego obiektu.
Artykuł
W koszyku
Kobieta bez różowych okularów / Anna Borzeskowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2002), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Książka
W koszyku
BEATA CZAPSKA - rzeźbiarka, architektka, designerka i malarka. Mieszka i tworzy w Paryżu. Studiowała architekturę na Politechnice Śląskiej oraz w École Nationale Supérieure des Beaux Arts w Paryżu. Projektowała i realizowała budynki mieszkalne, małą architekturę, wnętrza, meble, tworzyła malowidła ścienne oraz plakaty. Pod koniec lat 80. Czapska skierowała swoje zainteresowania ku rzeźbie; warsztat rzeźbiarski doskonaliła w pracowni René Coutelle'a.
Artystka swoją twórczość prezentuje od 1992 roku. Brała udział w ponad 80 wystawach we Francji, Polsce, Wielkiej Brytanii, Belgii, Szwajcarii, również w galeriach paryskich, londyńskich, warszawskich i krakowskich. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych we Francji, w Polsce, Belgii, Niemczech, Izraelu, USA, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Egipcie, Chinach i na Węgrzech.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Cza.9 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Grażyna Szymała-Wołyńska ukończyła Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu w 1984 roku. Zajmuje się rzeźbą w drewnie, brązie, kamieniu, szkle, ceramiką, wikliną oraz medalierstwem i batikiem. Uczestniczka plenerów rzeźbiarskich i sympozjów ceramicznych. Wystawiała swoje prace w kraju oraz za granicą. Od kilku lat prowadzi autorskie warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, wielokrotnie opiniowała prace dzieci uzdolnionych plastycznie w programie Bank Dziecięcych Uśmiechów – BZ WBK. Zainicjowała cykl Międzynarodowych Plenerów Rzeźbiarskich Puszcza Zielonka. W 2011 roku otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury.
Książka
W koszyku
Anioły.net / Iwona Demko. - Kraków : Wydział Rzeźby. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, 2015. - 56 stron : ilustracje kolorowe ; 24 cm.
Prostytucja dotyczy każdej jednej kobiety niezależnie od tego, czy uczestniczy ona w tej wymianie handlowej bezpośrednio czy nie ma z nią nic wspólnego. Prostytucja jest bowiem wynikiem podziału na kobiety porządne i rozpustne. Jest metodą, która ma na celu kontrolowanie i sterowanie kobiecą seksualnością. Dopóki będzie istniał ten podział, według którego nadawana jest wartość kobiety, nie można mówić o wolnej seksualności kobiecej. Do tego momentu można jedynie mówić o seksualności kobiet w kategoriach zniewolenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dem.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Opowieści z krainy Deszczowców / Anna Diduch. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2011), s. 16-18 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa jest swoistą grą z widzami, odwołuje się m.in. do dziecięcego teatru lalkowego; czerpie ze świata snu, podświadomości, fantasmagorii. W centralnym jej miejscu znajduje się wyłożona czarną materią sala, gdzie w ciemnościach można wysłuchać baśni napisanej przez Kowalskiego noszącej taki sam tytuł jak cała ekspozycja.
"Kowalski jest artystą ostentacyjnie teatralnym. Jego sztuka jest sceną; obrazy służą za kostiumy, obiekty funkcjonują, jako rekwizyty, rzeźby budują scenografię, postaci z obrazów i rysunków stają się marionetkami w reżyserowanym przez twórcę spektaklu wyobraźni. To teatr szkatułkowy, wystawiający przedstawienie w przedstawieniu; spektaklem są zarówno wystawy Kowalskiego, jak i składające się na nie pojedyncze prace" - uważa kurator wystawy Stach Szabłowski.
"Samo określenie: +Kominiarz na dachu kościoła+ ma w sobie ogromny potencjał wizualny, jest ciekawym punktem wyjścia. Moja opowieść o kominiarzu to trochę absurdalna, ironiczna historyjka. W świecie realnym nie możliwa, ale w świecie baśni, fantazji, w teatrze dla dzieci jak najbardziej. Mroczna na tyle na ile taki teatr jest mroczny" - powiedział Kowalski w rozmowie z PAP. W salach obok, do których można wejść tylko przez ciemną salę, można zobaczyć obrazy, gwasze, rzeźby, instalacje, tkaniny, asamblaże i reliefy. Bohaterem jednej z sal jest krawiec - jednocześnie artysta i rzemieślnik, tworzący kostiumy m.in. dla teatru. W drugiej z sal można zobaczyć plakaty teatralne do sztuk nieistniejących, rozgrywających się i wystawianych tylko w wyobraźni malarza.
Książka
W koszyku
Fragment tekstu: „Krzysztof M. Bednarski jest artystą, który odczuwa ogromną niechęć do wszelkiej dogmatyczności i zamykania myśli w ostateczną konstatację. Jego twórczość opiera się na „myśli kalejdoskopowej” – rozsypanej, znajdującej się w ciągłym ruchu, niedokonanej.. „Jej przedmiotem jest sens poruszony. Przechowujący gwałtowność wstrząsu, w którym się rodzi”. Rzeźbiarz od ponad trzydziestu lat powraca o samych wątków, jednak jest to powrót do spirali – powrót do samego punktu na innym poziomie, w odmiennym kontekście historycznym, artystycznym, osobistym. Motywy jego sztuki krążą, przenikają się i uciekają od definitywności znaczenia. Tytułowe egzorcyzmy to próba pozbycia się wrażenia niedostatecznego nasycenia sensem. Autor wciąż na nowo przywołuje te same tematy, rozwija je i zmienia perspektywę ich oglądu, czasem w zaskakujący sposób. Łączy również poszczególne motywy, odszukując symetrie i związki pokrewieństwa. Pozwala ewoluować wątkom i otwierać się na kolejne warstwy sensu (…)”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Bed.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Fragment katalogu: „Modne są dziś wystawy autorskie, zwłaszcza jeśli są organizowane przez zawodowych kuratorów. Nie są one, ogólnie rzecz ujmując, odzwierciedleniem oryginalnej koncepcji własnej artystów ani ich dorobku. I nie chodzi tu tylko o ich fizyczną prezentację, ale o pytania i wątpliwości, które pojawiają się w ich pracach, a dotyczą postawy autorów wobec świata. Takie ekspozycje bowiem bardziej odzwierciedlają świadomość, poczucie estetyki, stosunek wobec sztuki o otaczającej rzeczywistości samego kuratora niż artystów, których prezentują(…)”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne A.63 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Milczenie gazet / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2019), s. 11-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku opowiadać będzie o ciszy. Może to zabrzmieć paradoksalnie, szczególnie kiedy odkryjemy, iż prezentowane na niej prace wyrastają z poczucia natłoku codzienności, zgiełku, z intensywności wrażeń, które oferuje nam współczesność. Artystka w swojej twórczości wyodrębnia elementy tworzące chaos i komponuje je na nowo, „uspakaja”. Instalacje Józefowicz emanują specyficznym (nie)spokojem. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś znajomego, oswojonego. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś niepokojącego. Spokój / niepokój ten emocjonalny dysonans towarzyszy oglądaniu prac artystki.
Artykuł
W koszyku
Różnica pokoleń / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2016), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wpływ Rodina na Dunikowskiego jest oczywisty, ale polski twórca nie naśladuje maniery Rodinowskiej, a korzysta z jego osiągnięć, rozwijając własną osobowość artystyczną. Dunikowskiego i Rodina dzieliła więcej niż epoka. Mimo to możemy dostrzec wiele podobieństw w ich życiu, podobny stosunek do własnej twórczości, kształtujący podejście do samego siebie, narcystyczne zapatrzenie we własne potrzeby i aspiracje. Obaj mieli poczucie wyjątkowości swojego talentu i osoby, a twórczość pojmowali jako misję, rodzaj powołania i kapłaństwa. Według Rodina "sztuka jest rodzajem religii".
W twórczości Rodina i Dunikowskiego najczęściej przedstawianą figurą jest postać kobiety. U obu sposób patrzenia na kobietę, ujmowanie gestów, emocji i wybór tematów mają wiele punktów zbieżnych. Rodin zachwycał się kobietami jako doskonałymi formami natury i często dążył do ujawnienia ich pierwotnej, erotycznej siły. Dunikowski, bliższy naturalizmowi i symbolizmowi, rzeźbił ucieleśnione w kobietach siły natury. W portretach oficjalnych, zazwyczaj wykonanych na zamówienie, czy intymnych – osób bliskich im emocjonalnie – wyraźnie widać, że dla obu artystów największą inspiracją w ich sztuce była kobieta.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej