Jabłonowska-Ratajska Zofia (1960- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(27)
Forma i typ
Artykuły
(27)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Jabłonowska-Ratajska Zofia (1960- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(13)
2010 - 2019
(14)
Kraj wydania
Polska
(27)
Język
polski
(18)
Temat
Wystawy sztuki
(23)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(5)
Muzeum Narodowe (Warszawa)
(3)
Sztuka
(3)
Dobkowski, Jan (1942- )
(2)
Galeria aTAK
(2)
Tematy i motywy
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Bednarski, Krzysztof M. (1953- )
(1)
Bonarska, Barbara
(1)
Bonarski, Andrzej (1932- )
(1)
Centrum Rzeźby Polskiej (Orońsko)
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(1)
Czapski, Józef (1896-1993)
(1)
Dominik, Tadeusz (1928-2014)
(1)
Dunikowski, Xawery (1875-1964)
(1)
Egalitaryzm
(1)
Etyka biznesu
(1)
Feminizm
(1)
Galeria "Opera" (Warszawa)
(1)
Galeria Bardzo Biała
(1)
Galeria Opera (Teatr Wielki - Opera Narodowa)
(1)
Galeria Propaganda (Warszawa)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(1)
Historia kultury
(1)
Ideologia
(1)
Idolatria
(1)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(1)
Institute of Design (Kielce)
(1)
Jarnuszkiewicz, Jerzy (1919-2005)
(1)
Józefowicz, Katarzyna (1959- )
(1)
Kobieta
(1)
Kolekcjonerstwo
(1)
Korolkiewicz, Łukasz (1948- )
(1)
Koło Klipsa
(1)
Kulka, Tomasz (1979- )
(1)
La Maison Rouge (Paryż)
(1)
Lach-Lachowicz, Natalia (1937- )
(1)
Libera, Zbigniew (1959- )
(1)
Lüpertz, Markus (1941- )
(1)
Mural
(1)
Musée National d'Art Moderne (Paryż)
(1)
Muzeum Narodowe (Kraków)
(1)
Muzeum Pałacu w Wilanowie
(1)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(1)
Muzeum Warszawy
(1)
Neony (reklama)
(1)
Paderewski, Ignacy Jan (1860-1941)
(1)
Partum, Ewa (1945- )
(1)
Pinińska-Bereś, Maria (1931-1999)
(1)
Pirotte, Julia (1908-2000)
(1)
Polityka
(1)
Portrety (fotografia)
(1)
Reklama zewnętrzna
(1)
Robotnicy budowlani
(1)
Rodin, Auguste (1840-1917)
(1)
Rzeźbiarze polscy
(1)
Symbole
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Sława
(1)
Sławni ludzie
(1)
Tchórzewski, Jerzy (1928-1999)
(1)
Teatr Wielki - Opera Narodowa
(1)
Tkaniny artystyczne
(1)
Wizerunek przedsiębiorstwa
(1)
Wystawy historyczne
(1)
Zamecznik, Wojciech (1923-1967)
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
(1)
Temat: dzieło
Polska (czasopismo ; 1954-1999)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(4)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(8)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Gatunek
Malarstwo polskie
(5)
Rzeźba polska
(4)
Fotografia polska
(3)
Sztuka polska
(3)
Architektura polska
(1)
Fotografia żydowska
(1)
Grafika polska
(1)
Komiks
(1)
Literatura
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba francuska
(1)
27 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Błędny rycerz / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2018), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie przedstawia sylwetkę sławnego pianisty przez pryzmat przekazanych przez niego zabytków i pamiątek. Są one pretekstem do opowieści o Paderewskim oraz otaczających go ludziach – znaczących postaciach ówczesnej sceny politycznej i artystycznej. Zaprezentowane dzieła ukazują różne oblicza wirtuoza, zarówno te bardziej znane – wielkiego muzyka, męża stanu i przyjaciela wielkich tamtego świata, jak i mniej – człowieka oddanego rodzinie i kolekcjonera sztuki dalekowschodniej.
Artykuł
W koszyku
Boska sztuka / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 3(2017), s. 31 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Bałwochwalstwo, tytułowa Idolatria – grzech kultu przedmiotów, jest tym, co w sztuce najcenniejsze. Wystawa najnowszych prac Tomasza Kulki dotyka z jednej strony tego, w jaki sposób sztuka stała się religią ateistów, a z drugiej tego, jak głęboko tradycja sztuki religijnej jest osadzona w naszym sposobie patrzenia na rzeczy. Wykonane tradycyjnymi technikami obrazy pełne są elementów poniekąd bliskich i znajomych, ale jednocześnie niemożliwych do jednoznacznego rozpoznania i nazwania. Fantastyczne sceny kaźni, nie odnoszą się do żadnych, nawet apokryficznych tekstów. Próżno szukać w nich konkretnych symboli religijnych, czy też cytatów ze świętych obrazów. Pozłacane brzegi prac nie świadczą o sakralnej treści, a ich przedziwne kształty nie wynikają z chęci dopasowania do wolnego miejsca w kaplicy. Ostatecznie można powiedzieć, że obrazy te są tak pełne niepełnych gestów, że same zaczynają wytwarzać aurę świętości. Tomasz Kulka za ich pomocą wykreował świat nieistniejącego kultu, bez źródła, ale z doskonale widocznym końcem. Wyposażył go w mnogość dewocjonaliów po to, aby pokazać brak, jaki kryje się za dziełem sztuki. Prace tworzące Idolatrię zdają się na nas patrzeć. Z wyrzutem oczekują od nas działań, których nie jesteśmy w stanie podjąć, zapraszają do udziału w obrzędzie, którego nigdy nie poznamy, aby zmyć z nas winę za grzech, którego nigdy nie popełniliśmy.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Co miasto wyraża / Zofia Jałonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2013), s. 18-19 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Dzieci, powstańcy i smutek Picassa / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2012), s. 35 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
“Nieznane mi było wówczas wyrażenie „fotografia zaangażowana”. Fotografie moje były robione spontanicznie, zrodzone z wewnętrznej potrzeby. Nie mogłam jako człowiek i jako fotografik przechodzić obojętnie obok wydarzeń tak ważkich, których byłam świadkiem. Czy mogłam przejść obojętnie, nie rejestrując zatroskanych twarzy żon górników z Gardanne? Buzi dzieci o smutnych, nieufnych spojrzeniach, spotykanych w wąskich, krętych uliczkach wokół Starego Portu? Zmęczonych twarzy kobiet stojących godzinami w kolejkach przed sklepem mięsnym lub piekarnią? Czy mogłam nie fotografować scen tworzących integralną całość życia wojennego?” Julia Pirotte
Artykuł
W koszyku
Grafik fotograf / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 3(2016), s. 12-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wojciech Zamecznik (1923–1967) — jeden z najważniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu to postać wielowymiarowa, lecz nadal nieznana. Odkrywany współcześnie jako fotograf, był aktywnym przez dwie dekady od zakończenia II wojny światowej wszechstronnym artystą. Zostawił po sobie niezwykle bogate archiwum wypełnione projektami nie tylko plakatów i aranżacji wystaw, ale także scenografii, czołówek filmów, układów graficznych książek i czasopism, okładek płyt i kalendarzy, projektów stoisk na międzynarodowych targach przemysłowych, mebli, strojów teatralnych oraz nagrania filmowe i tysiące fotografii.
Kompleksowa archiwizacja spuścizny, podjęta w 2012 roku przez Fundację Archeologia Fotografii, pozwala na coraz pełnieje poznanie tej niezwykłej twórczości. Zamecznik posługujący się sprawnie językiem awangardy potrafił swoje eksperymenty przełożyć na sztukę użytkową, która była jego domeną, zachowując jednocześnie niezwykłą kreatywność przede wszystkim w sferze fotografii. Wystawa będąca pierwszym od trzydziestu lat tak obszernym pokazem monograficznym poświęconym Wojciechowi Zamecznikowi koncentruje się na zależnościach pomiędzy jego pasją dla fotografii a projektowaniem graficznym. Na pokaz składa się ponad 300 obiektów: makiet projektów graficznych, fotografii, druków, dokumentów, a także dwa filmy — animowany Italia ‘61 zrealizowany przez Wojciecha Zamecznika i Jana Lenicę oraz Dom na głowie w reżyserii Adama Palenty, zmontowany z taśm rodzinnych zarejestrowanych przez artystę.
Artykuł
W koszyku
Kolektyw stołu i księżyca / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2 (2015), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Nieskrępowana witalność, radość tworzenia i używania życia były najbardziej znamienną cechą aktywności grupy Koło Klipsa. Żywiołowość i afirmacja kontrastowały z marazmem dotkniętej głębokim kryzysem politycznym, ekonomicznym i społecznym codzienności lat 80. Pozorności realnego socjalizmu grupa przeciwstawiała witalny realizm swojej twórczości. Założona w 1983 roku przez młodych absolwentów i studentów Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu grupa Koło Klipsa ustanowiła swoją własną tożsamość artystyczną odcinając się od dominującego na uczelni oraz w świecie artystycznym konceptualizmu. Tożsamość ta opierała się na wspólnym doświadczaniu, myśleniu i działaniu, dzięki którym uwalniał się żywioł fantazji i swoboda tworzenia.
Efektem ich działalności były specyficzne wystawy traktowane jako całościowe wspólne dzieła. Aby podkreślić ich grupowe autorstwo, artyści zrezygnowali z podpisywania prac. Koło Klipsa zaaranżowało sześć głównych wystaw (prezentowanych również później w zmodyfikowanych odsłonach). Do ich powstania wykorzystywane były rzeczy biedne, przechwycone z codziennego otoczenia w celu wykreowania własnej, niezależnej realności.
Wystawa Witalny realizm grupy Koło Klipsa stanowić będzie próbę ukazania żywiołowości i afirmacyjnego charakteru działań grupy. Na ekspozycji zaprezentowane będą wszystkie zachowane dzieła oraz dokumentacja sześciu głównych wystaw. Z powodu niekorzystnych okoliczności, a także nietrwałości pochodzących z kryzysowej rzeczywistości materiałów, zachowała się niewielka część dzieł. Skutkiem tego fantastyczny świat stworzony w wystawach Koła Klipsa pokazany zostanie jako niepełne, ale wciąż wyraziste wspomnienie. Grupa KOŁO KLIPSA działała w latach 1983-1990. Jej skład główny tworzyli: Leszek Knaflewski (w latach 1983-1990), Mariusz Kruk (1983-1987), Wojciech Kujawski (1984-1986), Krzysztof Markowski (1983-1990). Ponadto członkami grupy byli: Piotr Kurka (1983-1984 ― Wystawa 1, 2), Piotr Postaremczak (1983-1984 ― Wystawa 1, 2), Robert Moroń (1987-1988 ― dokumentacja filmowa).
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Kształty marzeń / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2016), s. 22-23 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Historia Muzeum Narodowego w Warszawie to nie tylko losy kolekcji oraz osób, które przez dziesięciolecia gromadziły dzieła sztuki i dbały o ich bezpieczeństwo. To również historia kolejnych siedzib muzealnych i starań, by zbiory pokazać publiczności w budynku funkcjonalnym i nowoczesnym. Ten fragment dziejów Warszawy szczęśliwie znamy dzięki zachowanym źródłom, prezentowanym na wystawie „Marzenie i rzeczywistość”. Możemy na niej oglądać przedwojenne projekty gmachu muzealnego, co pozwala na wyobrażenie sobie, jak miało wyglądać warszawskie Muzeum Narodowe w wizjach ówczesnych architektów.
W nowo powstałym po studwudziestotrzyletniej niewoli państwie polskim już w 1919 roku zorganizowano konkurs na projekt dzielnicy rządowo-muzealnej na terenie Ujazdowa. Idea wbudowania Muzeum Narodowego w kompleks gmachów rządowych świadczy o wybitnie państwowotwórczej roli, jaką przypisywano wówczas sztuce, nie dziwi zatem, że po rezygnacji z tego projektu, w 1924 roku, rozpisano kolejny konkurs na gmach Muzeum Narodowego w Alei 3 Maja. Na wystawie można obejrzeć prace konkursowe, wzbogacone o rysunki projektowe Jana Heuricha z 1925 roku, oraz plansze projektowe z następnego, ogłoszonego rok później konkursu, w którym wyłoniono ostatecznie zwycięski projekt Tadeusza Tołwińskiego. Ekspozycja pokazuje obowiązujące w latach 20. i 30. trendy w architekturze gmachów publicznych, pozwala też odpowiedzieć na pytanie, dlaczego spośród wielu koncepcji wygrał właśnie projekt Tołwińskiego.
Artykuł
W koszyku
Melancholia sprzeciwu / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2011), s. 33 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawę Melancholia sprzeciwu. Prace z kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii można postrzegać jako próbę oddania głosu różnorodnym osobistym mitologiom. Prezentuje ona kilkanaście prac artystów, którzy objęci zostali zabiegiem orkiestracji stawiającej jednak raczej na indywidualną ekspresję, niż narzucony odgórnie porządek. Przestrzeń, w której znalazła się główna część wystawy, ze względu na swoją konstrukcję i gabaryty naturalnie stała się polem wspólnoty i spotkania. Eksponowana w niej wystawa zapewnia niezbędną scenerię, w której potencjalność kolekcji ulega aktualizacji, ujawniając rezonanse pomiędzy różnymi postawami i strategiami artystycznymi.
Artykuł
W koszyku
Milczenie gazet / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2019), s. 11-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku opowiadać będzie o ciszy. Może to zabrzmieć paradoksalnie, szczególnie kiedy odkryjemy, iż prezentowane na niej prace wyrastają z poczucia natłoku codzienności, zgiełku, z intensywności wrażeń, które oferuje nam współczesność. Artystka w swojej twórczości wyodrębnia elementy tworzące chaos i komponuje je na nowo, „uspakaja”. Instalacje Józefowicz emanują specyficznym (nie)spokojem. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś znajomego, oswojonego. Powtarzalność, banalność elementów sprawia, iż odbieramy je jako coś niepokojącego. Spokój / niepokój ten emocjonalny dysonans towarzyszy oglądaniu prac artystki.
Artykuł
W koszyku
Otwarta lista obecności / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2012), s. 18-19 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
20 lat temu Bonarski wycofał się z aktywnej promocji sztuki, ale na szczęście pozostała przy nim okazała kolekcja, obrazująca ówczesne trendy i zjawiska w rodzimej plastyce. Trudno wyobrazić sobie polskie życie artystyczne przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku bez Andrzeja Bonarskiego. Pomiędzy 1986 a 1991 r. zorganizował on 22 wystawy będące przeglądem czy też podsumowaniem sztuki, głównie owych lat. Z najważniejszą – do dziś świetnie pamiętaną – „Co słychać?” (1987 r.). 20 lat temu Bonarski wycofał się z aktywnej promocji sztuki, ale na szczęście pozostała przy nim okazała kolekcja, obrazująca ówczesne trendy i zjawiska w rodzimej plastyce. Trzeba jednak przyznać, że pomysł powrotu świetnie wpasował się w wilanowską inicjatywę „Uśpiony kapitał” – pokazywania nieznanych, a okazałych kolekcji sztuki. Były już dwie odsłony; Bonarski jest kolejnym, który zdecydował się na ów artystyczny coming out. Wystawa stwarza niepowtarzalną okazję do obejrzenia na żywo wielu słynnych prac tamtych czasów, tworzonych przede wszystkim w kręgu Gruppy i tzw. dzikiego malarstwa. Ale są też dzieła artystów Łodzi Kaliskiej, Katarzyny Kozyry, Zofii Kulik, a z klasyków – Władysława Hasiora i Henryka Stażewskiego. Z zagranicy zaś – Josepha Beuysa i Jurija Lejdermana.
Artykuł
W koszyku
Potrzeba wyrazu/ / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2017), s. 18-19 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa Jerzy Jarnuszkiewicz: Notatki z przestrzeni ma charakter monograficzny. Prezentuje prace rzeźbiarskie oraz bogaty wybór działalności medalierskiej i graficznej, a także część dorobku artysty nieznaną dotąd polskiej publiczności — zespół polichromowanych rzeźb z metalu wykonanych podczas pobytu w Kanadzie. Jej celem jest nie tylko przypomnienie dokonań wybitnego rzeźbiarza, ale również ukazanie wszechstronności i skali jego talentu oraz roli w kształtowaniu nowoczesnej tradycji artystycznej w Polsce.
Artykuł
W koszyku
Powrót robotnika / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2017), s. 30-31 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Kuratorzy wystawy Fair Building uważają, że plac budowy to główny „front” architektury; jest on fizyczną manifestacją każdego realizowanego projektu i pomimo postępu technicznego budowa wciąż w dużej mierze opiera się na pracy fizycznej. Wkład robotników jest pomijany w dyskursie architektonicznym, a procesy budowlane pozostają nieprzewidywalne. W kulturze napędzanej konsumpcjonizmem bardziej troszczymy się o standardy wytwarzania batoników czekoladowych niż o budynki i przestrzenie stanowiące ramę dla współczesnego społeczeństwa.
Artykuł
W koszyku
Równi, równiejsi, najrówniejsi / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2012), s. 22-23 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Ekspozycja "Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi" jest poświęcona mechanizmom i ikonografii władzy - od dawnych społeczeństw hierarchicznych po dzisiejszą cywilizację medialną. Wystawa obrazuje historyczne hierarchie w dawnych społeczeństwach europejskich (władca jako bóg), ale też te obecne współcześnie w ustroju demokratycznym, deklaratywnie egalitarnym (władza z woli ludu). "Wywyższeni" ukazują wizualną stronę reżimów totalitarnych (dyktatura proletariatu, komunizm), jak również dzisiejsze hierarchie i ich nowe instrumentaria służące "wywyższeniu": przywilej dostępu do mediów czy świat ekskluzywnych gadżetów.
Na wystawie pokazywane są obiekty z wielu epok - od starożytnego Egiptu (np. sarkofag i kartonaż mumii faraona), przez atrybuty nowożytnej władzy monarszej (strój koronacyjny), aż do współczesnych luksusowych przedmiotów (zegarek Vacheron czy samochód Ferrari).
Artykuł
W koszyku
Różnica pokoleń / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2016), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wpływ Rodina na Dunikowskiego jest oczywisty, ale polski twórca nie naśladuje maniery Rodinowskiej, a korzysta z jego osiągnięć, rozwijając własną osobowość artystyczną. Dunikowskiego i Rodina dzieliła więcej niż epoka. Mimo to możemy dostrzec wiele podobieństw w ich życiu, podobny stosunek do własnej twórczości, kształtujący podejście do samego siebie, narcystyczne zapatrzenie we własne potrzeby i aspiracje. Obaj mieli poczucie wyjątkowości swojego talentu i osoby, a twórczość pojmowali jako misję, rodzaj powołania i kapłaństwa. Według Rodina "sztuka jest rodzajem religii".
W twórczości Rodina i Dunikowskiego najczęściej przedstawianą figurą jest postać kobiety. U obu sposób patrzenia na kobietę, ujmowanie gestów, emocji i wybór tematów mają wiele punktów zbieżnych. Rodin zachwycał się kobietami jako doskonałymi formami natury i często dążył do ujawnienia ich pierwotnej, erotycznej siły. Dunikowski, bliższy naturalizmowi i symbolizmowi, rzeźbił ucieleśnione w kobietach siły natury. W portretach oficjalnych, zazwyczaj wykonanych na zamówienie, czy intymnych – osób bliskich im emocjonalnie – wyraźnie widać, że dla obu artystów największą inspiracją w ich sztuce była kobieta.
Artykuł
W koszyku
Rzeczy i historie / Zofia Jabłonowska-Ratajska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2018), s. 20-22 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Rzeczy przeobrażające się w eksponaty, a prywatne wnętrza w sale wystawiennicze. Historia tworzenia kolekcji Muzeum Warszawy i samej instytucji to temat pierwszej wystawy czasowej w odnowionych kamienicach na Rynku Starego Miasta „Mikrokosmos rzeczy: publiczne i prywatne życie kolekcji”. Jaka była historia Muzeum Warszawy i jego wyjątkowych zbiorów? Wszystko zaczęło się od prywatnego zbieractwa pamiątek. Dziś zbiory obejmują 300 tys. przedmiotów, z czego ponad 7 tys. wybrano do zaprezentowania w nowych salach wystawienniczych w zmodernizowanej siedzibie głównej.
Niezwykle interesującą kwestią pozostaje również sam fakt eksponowania. Oprawa wystawy zaprojektowana przez zespół architekta Macieja Siudy pokazuje, że podczas gdy eksponowaniu w mieszczańskim salonie służyły przeszklone meble (kredensy, stoliki, witryny), to muzea, w swojej ewolucji, wytworzyły charakterystyczne meble (gabloty muzealne i panele wystawiennicze).
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej