Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(70)
Forma i typ
Artykuły
(45)
Książki
(25)
Albumy i książki artystyczne
(7)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Publikacje promocyjne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(25)
Placówka
Wypożyczalnia
(25)
Autor
Bernatowicz Piotr (1973- )
(7)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(6)
Jabłonowska-Ratajska Zofia (1960- )
(5)
Biernacki Andrzej (1958- )
(4)
Bożek Paulina
(3)
Suchan Izabela
(3)
Słodkowski Piotr (1985- )
(3)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(2)
Chrzanowska-Pieńkos Jolanta
(2)
Cope Benjamin
(2)
Czubak Bożenna
(2)
Jurkiewicz Małgorzata (redaktor)
(2)
Kasprzycki Jacek (1950- )
(2)
Kozłowski Jarosław (1945- )
(2)
Szymański Wojciech (1985- )
(2)
Warsza Joanna (1976- )
(2)
Witkowska Ewa
(2)
Banasiak Jakub (1980- )
(1)
Bielawski Maciek (1975- )
(1)
Bogdańska-Krzyżanek Małgorzata
(1)
Brewińska Maria
(1)
Czubak Bożena
(1)
Domanowska Eulalia (1960- )
(1)
Dąbrowski Kuba (1980- )
(1)
Ekielska-Mardal Anna
(1)
Fethke Kamila
(1)
Gadomska Barbara
(1)
Gauger Soren A. (1975- )
(1)
Gola Jolanta
(1)
Grindell Nicholas
(1)
Guo-Qiang Cai (1957- )
(1)
Haake Michał
(1)
Jachuła Michał (1980- )
(1)
Jankowska-Cieślik Katarzyna
(1)
Janowski Janusz (1965- )
(1)
Jurkiewicz Małgorzata
(1)
Kania Joanna (1961- )
(1)
Kanigowska-Gedroyć Ewa
(1)
Kardasz Magdalena
(1)
Kasprzycki Jacek
(1)
Kemp-Welch Wanda
(1)
Kinowska Joanna
(1)
Konik Anna (1974- )
(1)
Kordjak Joanna
(1)
Kosiewski Piotr (1967- )
(1)
Kozińska Dorota (1964- )
(1)
Kozłowski Jerzy (1969- )
(1)
Kucińska Anna (historyk sztuki)
(1)
Kulik Zofia (1947- )
(1)
Kwietniewska Małgorzata (nauki filozoficzne)
(1)
Kłos Joanna
(1)
Lipiński Filip (1979- )
(1)
Lloyd-Jones Antonia (1962- )
(1)
Machwic Anna (1976- )
(1)
Majewska Ewa (1978- )
(1)
Marsicka Marta
(1)
Masłowska Dorota (1983- )
(1)
Mazur Adam (1977- )
(1)
Mazurek Maciej (1963- )
(1)
Metzger Gustav (1926-2017)
(1)
Milczarczyk Paula
(1)
Miś Marta (historyk sztuki)
(1)
Monkiewicz Dorota (1961- )
(1)
Morawińska Agnieszka (1944- )
(1)
Moskalewicz Magdalena
(1)
Nowak Grzegorz (tłumacz)
(1)
Opałka Ewa (1982- )
(1)
Plinta Karolina (1988- )
(1)
Polak Monika
(1)
Pużyńska Joanna
(1)
Pyzik Agata (1983- )
(1)
Rudnay Zsófia
(1)
Sajkiewicz Violetta (1968-2014)
(1)
Sapała Barbara
(1)
Sax Daniel J
(1)
Sitkowska Maryla (1951- )
(1)
Smolińska-Byczuk Marta (1975- )
(1)
Stańczyk Xawery (1985- )
(1)
Szewczyk Agnieszka (historyk sztuki)
(1)
Szymor Piotr
(1)
Wajs Andrzej
(1)
Wilczyński Mariusz (1964- )
(1)
Wróblewska Hanna (1968- )
(1)
Wróblewska Magdalena (1980-)
(1)
Wróblewska-Straus Hanna (1939- )
(1)
Zielińska Anna
(1)
Łagodzka Dorota
(1)
Ścibior Agnieszka
(1)
Ślizińska Milada
(1)
Świerżewska-Franczak Maria
(1)
Żarczyńska Justyna
(1)
Żulczyk Jakub (1983- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(23)
2010 - 2019
(39)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(10)
Kraj wydania
Polska
(70)
Niemcy
(1)
Język
polski
(43)
angielski
(2)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: dzieło
Cykl miesięcy w Pałacu Schifanoia
(2)
Przeczarowując świat
(2)
Galeria Sztuki
(1)
Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata
(1)
Polska (czasopismo ; 1954-1999)
(1)
Zabij to i wyjedź z tego miasta (film)
(1)
Temat: czas
2001-
(31)
1901-2000
(19)
1945-1989
(12)
1989-2000
(9)
1801-1900
(3)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(40)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Wenecja (Włochy)
(2)
Bochum (Niemcy)
(1)
Gliwice (woj. śląskie)
(1)
Koszyce (Słowacja)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Polska
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
Zagrzeb (Chorwacja)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(21)
Sztuka polska
(15)
Malarstwo polskie
(8)
Fotografia polska
(7)
Album
(5)
Opracowanie
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Grafika polska
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Fotografie
(2)
Kolaż
(2)
Obiekt (sztuki plastyczne)
(2)
Antologia
(1)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Esej filmowy
(1)
Film
(1)
Fotografia austriacka
(1)
Grafika belgijska
(1)
Grafika książkowa
(1)
Grafika użytkowa
(1)
Ilustracje
(1)
Ilustracje dla dzieci
(1)
Plakat
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka Afryki
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
Sztuka angielska
(1)
Sztuka austriacka
(1)
Sztuka belgijska
(1)
Sztuka chińska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Sztuka sakralna
(1)
Sztuka żydowska
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(12)
Historia
(6)
Architektura i budownictwo
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Nauka i badania
(1)
70 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Rafał Bujnowski, "Maj 2066" / Jakub Banasiak. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 14(2016), s. 163-165 2300-3391.
Wystawa Rafała Bujnowskiego to projekt odmienny od dotychczasowych realizacji artysty. Złożyły się na nią wyłącznie najnowsze, bardzo zróżnicowane prace, m.in. dokumentacja filmowa, której bohaterem jest spotkany przypadkowo w klubie fitness mężczyzna, serie obrazów namalowanych w ostatnich miesiącach oraz grafiki, jak również dwa obiekty, samochody vintage, zapożyczone z materialnego świata rzeczy. Ekspozycja w Zachęcie może być zaskoczeniem, bo Bujnowski jest przede wszystkim znanym malarzem. Od początku w jego sztuce proces/czynność malowania podlegała konceptualizacji, a sam obraz traktowany był najczęściej jako materialny przedmiot.
Artykuł
W koszyku
Marek Sobczyk, "Muzeum w cudzysłowie" / Waldemar Baraniewski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 12(2016), s. 177-179 2300-3391.
„Muzeum w cudzysłowie to […] indywidulana odpowiedź na zjawisko gromadzenia kolekcji, tworzenia nowych miejsc zbiorów, muzeów, zatrudniania kuratorów, nakręcania maszynerii rynku dla potrzeb tworzących się kolekcji, jak również obszaru prezentowania kolekcji, wydawania opracowań”
Artykuł
W koszyku
"Zaraz po wojnie" / Waldemar Baraniewski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 11(2015/2016), s. 156-158 2300-3391.
Wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób złożoność nastrojów społecznych i napięcia polityczne w powojennej Polsce znalazły swoje odzwierciedlenie w sztukach plastycznych, fotografii, filmie, a także architekturze i wzornictwie. Czy kluczowy dla najnowszej historii Polski okres 1944–1948 jest równie ważny w obszarze sztuki? Jak w pierwszych latach nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej i atmosferze, z jednej strony, „euforii odbudowy” i nadziei, z drugiej – opisanej przez Marcina Zarembę „wielkiej trwogi” odnajdywali się artyści? Jaką funkcję miała pełnić w niej sztuka? Jak negocjowała swoje miejsce i język? W jakiej sytuacji debiutowali młodzi? Czy wojna i rok 1945 stanowią rzeczywiście cezurę, od której wszystko zaczynało się od nowa, czy też owe rewolucyjne czasy stawały się szansą na realizację wcześniejszych postulatów i koncepcji (osiedli robotniczych czy „taniego i pięknego mebla dla wszystkich”) ?
Artykuł
W koszyku
Kim są „Naziści”? / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 3(2018), s. 24-28 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Naziści – seria 165 kolorowych i czarno-białych fotosów filmowych zebranych w jedną kompozycję przez polskiego artystę Piotra Uklańskiego. Kadry pochodzą z różnych filmów – polskich i zagranicznych – i przedstawiają portrety aktorów grających role nazistów. Praca ta powstała w 1998 roku, po raz pierwszy zaprezentowano ją w Photographers’ Gallery w Londynie. Kompozycja ta jest zaliczana do nurtu sztuki krytycznej. O swojej pracy Uklański wypowiedział się następująco: Portret nazisty w kulturze masowej jest najbardziej wyrazistym okazem przekłamania prawdy o historii, o ludziach. Jest to dla mnie tym bardziej ważne, że to główne źródło informacji o tamtych czasach, dla wielu jedyne. 17 listopada 2000 roku podczas ekspozycji pracy na wystawie w warszawskiej galerii Zachęta aktor Daniel Olbrychski, posługując się szablą Kmicica – rekwizytem z filmu Potop, pociął kilka fotosów, oburzony wykorzystaniem jego wizerunku w Nazistach (kadr pochodził z filmu Jedni i drudzy Claude’a Leloucha). Uszkodził również z upoważnienia zainteresowanych podobizny Jana Englerta, Stanisława Mikulskiego oraz Jeana-Paula Belmondo. Towarzyszyła mu przy tym telewizja, która zarejestrowała i nagłośniła incydent. Sprawę komentowali liczni publicyści, dziennikarze, inni aktorzy itd. Poświęcono jej też m.in. program stacji TVN "Pod napięciem", w którym spór o wystawę toczył na żywo Olbrychski z dyrektorką Zachęty Andą Rottenberg. Aktor zarzucał Uklańskiemu nie tylko wykorzystanie jego wizerunku jako nazisty, ale też propagowanie faszyzmu. Minister kultury i sztuki Kazimierz Michał Ujazdowski podjął decyzję o zamknięciu wystawy, a ewentualne ponowne jej otwarcie uzależnił od zamieszczenia wyraźnych informacji dla odbiorcy, że wystawa nie ma na celu propagowania nazizmu.
Artykuł
W koszyku
Komu ufa współczesny artysta? / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2013), s. 17-19 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa ukazuje wierzenia i praktyki religijne składające się na krajobraz wyznaniowy Stanów Zjednoczonych, gdzie religia odgrywa ważną rolę, a pluralizm wyznań sprawia, że jest to jedno z najbardziej zróżnicowanych pod względem religijnym państw na świecie. Chociaż na mapie Stanów Zjednoczonych wciąż przeważają tradycyjne wspólnoty wyznaniowe, jednocześnie jesteśmy świadkami narodzin nowego modelu religijności, zgodnie z którym każdy może dowolnie zdefiniować swoją tożsamość religijną. Kontrowersyjną dewizę użytą w tytule wystawy, nieraz kwestionowaną przez środowiska polityczne i religijne, w kontekście dzisiejszej różnorodności wyznaniowej odczytać można jako sugestię, że Ameryka nie jest już „jednym narodem pod opieką (jednego) Boga” [one Nation under (one) God]. Wyrażenie „In God We Trust” daje się interpretować jako mocną deklarację wiary, ale także jako manifestację prawa do „wyboru własnej religii”, która może przybierać najróżniejsze formy i oblicza.
Pokaz obejmuje prace współczesnych artystów amerykańskich wywodzących się z różnych generacji oraz różnych tradycji religijnych. Dotykają oni kwestii związanych z religią, osobliwymi i rzadko spotykanymi wierzeniami, sektami i kultami, starając się przybliżyć widzom niezwykłą dynamikę tych zjawisk i przedstawić wachlarz wyznań i kultur Stanów Zjednoczonych. Wystawa opisuje również wzajemne relacje pomiędzy religią a społeczeństwem, ekonomią, polityką, patriotyzmem, kulturą popularną czy też tym, co określamy jako „amerykańskość” (American way of life).
Artyści biorący udział w wystawie: Nina Berman, Huma Bhabha, Peter Bogers, C-LEVEL Project (Eddo Stern, Peter Brinson, Brody Condon, Michael Wilson, Mark Allen, Jessica Hutchins), Erin Cosgrove, Dzine (Carlos Rolon), Jonathan Durham, Angela Ellsworth, Generic Art Solutions (Matt Vis and Tony Campbell), Anthony Goicolea, Guerra De La Paz (Alain Guerra, Neraldo de la Paz), Christian Jankowski, Joseph Johnson, William Klein, Oliver Laric, Nora Ligorano and Marshall Resse, David LaChapelle, Nate Lowman, Joanna Malinowska, Michael Murphy, Rashaad Newsome, Michael Rakowitz, Jay Rosenblatt, Martha Rosler, Andres Serrano, Jeff Sonhouse, Kim Sooja, Jim Shaw, Piotr Uklański, Jordan Wolfson, Shannon Taggart, Bill Viola.
Artykuł
W koszyku
Naziści - powtórzenie / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2013), s. 20-21 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Czterdzieści i cztery, to niekonwencjonalne ujęcie wystawy przekrojowej. W skład wystawy wchodzą nowe prace, w tym monumentalna tkanina Bez tytułu (Rozwarte), 2012, cykl fotografii Bez tytułu (Pornalikes), 2002–2012, oraz instalacja Bez tytułu (Polska Über Alles), 2012, łącząca emblematyczne elementy znane z wcześniejszych prac artysty – Dance Floor (1996) i Nazistów (1998). Wybór prac prezentowany jest w specjalnej scenografii mającej komunikować estetyczną wizję artysty w duchu tradycji dzieła totalnego (Gesamtkunstwerk). Uklański przemienia na przykład jedną z neoklasycystycznych sal Zachęty w rodzaj wielkiej macicy skonstruowanej z podwieszonych farbowanych tkanin. Powstała w ten sposób „jaskinia” służy jako tło dla fotografii i obrazów – między innymi obrazów z ostrużyn ołówków, ceramicznych mozaik, obrazów żywicowych i innych przykładów metamalarskiej praktyki Uklańskiego.
Tytuł wystawy to informacja o tym, ile lat skończy artysta w trakcie trwania ekspozycji – informacja świadomie egotyczna, będąca też odniesieniem do „kryzysu wieku średniego”. „Czterdzieści i cztery” jest także aluzją do słynnego poetyckiego proroctwa Adama Mickiewicza, zapowiadającego nadejście wskrzesiciela narodu: „Z matki obcej; krew jego dawne bohatery A imię jego będzie czterdzieści i cztery”.
Artykuł
W koszyku
W ciemność / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2015), s. 22-24 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób złożoność nastrojów społecznych i napięcia polityczne w powojennej Polsce znalazły swoje odzwierciedlenie w sztukach plastycznych, fotografii, filmie, a także architekturze i wzornictwie.
Artykuł
W koszyku
Drwiący bis Cybisa / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2018), s. 8-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Przekrojowa wystawa polskiego malarstwa XX i XXI wieku obejmie szerokie spektrum dzieł wybitnych polskich twórców wpisujących się w kluczowe nurty historii sztuki i aktualne prądy artystyczne. Międzypokoleniowy, problemowy pokaz przypomni starsze oraz przywoła najnowsze postawy ponad czterdziestu artystów zanurzonych w medium malarstwa. Ekspozycja z jednej strony skoncentruje się na najważniejszych, historycznych już dzisiaj pozycjach artystycznych „po Cybisie”. Z drugiej — jej ambicją jest zaprezentowanie prac ukazujących stan współczesnego malarstwa, dyktowany dążeniem do eksperymentu oraz redefiniowania, czym może być malarstwo, które wymyka się niekiedy z „ram” medium kojarzonego zwykle z płótnem i farbą.
Poszukując „niemożliwego”, czyli obiektywnego kryterium w tworzeniu takiego przeglądu, postanowiliśmy sięgnąć do twórczości artystów z kanonu polskiej sztuki współczesnej — laureatów Nagrody im. Jana Cybisa. Na wystawie zobaczyć będzie można m.in. klasyków współczesności, twórców reprezentujących postawy konceptualne, pedagogów i eksperymentatorów oraz kilka postaw wartych przypomnienia, a obecnie pozostających na marginesach historii sztuki.
artyści: Jan Berdyszak, Henryk Błachnio, Krzysztof Bucki, Tomasz Ciecierski, Jan Cybis, Józef Czapski, Witold Damasiewicz, Andrzej Dłużniewski, Jan Dobkowski, Tadeusz Dominik, Jan Dziędziora, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Ryszard Grzyb, Aleksandra Jachtoma, Barbara Jonscher, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Łukasz Korolkiewicz, Jan Lebenstein, Robert Maciejuk, Zbigniew Makowski, Eugeniusz Geno Małkowski, Jadwiga Maziarska, Leon Michalski, Jerzy Mierzejewski, Jarosław Modzelewski, Jerzy Nowosielski, Kazimierz Ostrowski, Roman Owidzki, Jerzy Panek, Włodzimierz Pawlak, Teresa Pągowska, Erna Rosenstein, Jadwiga Sawicka, Jacek Sempoliński, Jacek Sienicki, Marek Sobczyk, Paweł Susid, Grzegorz Sztwiertnia, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin, Tomasz Tatarczyk, Jerzy Tchórzewski, Jacek Waltoś, Ryszard Winiarski, Maria Wollenberg-Kluza, Rajmund Ziemski
Artykuł
W koszyku
Lookratywny (kon)kurs dla ząbkujących aktywistów / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2017), s. 15-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Spojrzenia 2017 to już ósma edycja konkursu dla młodych polskich artystów organizowanego przez Deutsche Bank Polska S.A. oraz Zachętę — Narodową Galerię Sztuki. Piątkę finalistów wytypował komitet nominujący pod przewodnictwem malarki Pauliny Ołowskiej. W tegorocznych Spojrzeniach biorą udział twórcy urodzeni pomiędzy rokiem 1984 i 1987, reprezentujący różne części Polski, których sztukę łączy jednak zainteresowanie człowiekiem — zarówno jednostkowe, jak i w perspektywie społecznej.
Konkurs Spojrzenia — Nagroda Deutsche Bank, odbywający się co dwa lata (od 2003 roku), to projekt wspierający rozwój młodej sztuki polskiej. Dzięki tej inicjatywie możliwe jest uhonorowanie najciekawszych postaw artystycznych i wypromowanie w Polsce i za granicą najlepszych twórców młodego pokolenia.
Artykuł
W koszyku
Porozumiewawcze Spojrzenia / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2015), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Tegoroczna wystawa konkursowa to prezentacja pięciu indywidualności twórczych. Pomimo różnic dzielących nominowanych do nagrody artystów dostrzegalne są pewne powiązania między nimi, wspólne zainteresowania i podobieństwa w myśleniu o formie, przestrzeni czy roli widza w procesie twórczym.
Konkurs „Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank”, odbywający się co dwa lata (pierwsza edycja miała miejsce w 2003 roku), to projekt wspierający rozwój młodej sztuki polskiej. Dzięki tej inicjatywie możliwe jest wypromowanie w Polsce i za granicą najlepszych twórców młodego pokolenia oraz uhonorowanie najciekawszych postaw artystycznych.
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
(Archiwum Zachęty)
„Grafika to najobszerniejsza, a jednocześnie najmniej znana publiczności część kolekcji Zachęty. Zbiór liczący 2147 prac, bardzo zróżnicowanych pod względem stylistycznym, jakościowym i formalnym, pochodzi z różnych etapów działalności instytucji. […] Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jaką rolę odgrywała grafika w działalności wystawienniczej i oświatowej CBWA w latach 60. i w jakim stopniu wystawy grafiki wpłynęły na kształt kolekcji Zachęty”. (ze wstępu „Bardzo różnie i bardzo dobrze”)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 534 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja wydana z okazji pierwszej instytucjonalnej, przeglądowej wystawy prac Anny Ostoi w Polsce, która odbyła się w Zachęcie na przełomie 2017 i 2018 roku. Składają się na nią teksty Marii Brewińskiej, Jefa Dolvena, Pauliny Pobochy i Jovany Stokic, interpretujące twórczość tej polskiej artystki mieszkającej w Nowym Jorku, autorki m.in. obrazów, kolaży odwołujących się do modernistycznych i postmodernistycznych narracji i praktyk. W labiryntowym charakterze jej twórczości kryje się czasoprzestrzenna wędrówka dotykająca kwestii historii, rynku sztuki, ekonomii, feminizmu czy „masculine power”. Publikacja została zilustrowana zdjęciami z wystawy w Zachęcie, a także reprodukcjami wszystkich prezentowanych prac.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Ost.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
The book accompanying the exhibition “The Incorruptible Eye. Accumulators 2 Gallery, 1972–1990”. The publication contains rich illustrative and text material from the archives of the Poznań gallery, as well as an interview with Jarosław Kozłowski - the creator of Accumulators 2 and co-curator of the exhibition. As Bożena Czubak writes in the introduction: “[…] it gives an insight into artistic practices developed outside the official, recognized art circulation, beyond the axes of divisions into centers and peripheries, into the vast area of artistic strategies implemented in a small, alternative gallery cooperating with artists from around the world, despite functioning in the restrictive reality of real socialism.” The book is also available in English. artistic groups: Fluxus, COUM Transmissions, Kenal 2, The Play, Galerie S:t Petri, Sudurgata 7, artists: Joanna Adamczewska, Eric Andersen, Angelo de Aquino, Lone Arendal, Imre Bak, Eduard Bal, Philippa Beale, Andrzej Berezianski, Terry Berkowitz, Tomy Bevan, John Blake, Włodzimierz Borowski, Janos Brendel, Leszek Brogowski, Wojciech Bruszewski, Victor Burgin , Henri Chopin, Carlfriedrich Claus, Michael Craig-Martin, Maria (Mario) Dąbrowska, Andrzej Dłużniewski, Andrew Dutkewych, Janusz Dziubak, Jerzy Fedorowicz, Joel Fisher, Ken Friedman, Ken Friedman, Wolfgang Fuchs, Adam Garnek, Mariusz Gill, Raimund Girke , Nat Godden, Trevor Gould, Tom J. Gramse, Izabella Gustowska, Gerard Hemsworth, Geoffrey Hendricks, Dick Higgins, Susan Hiller, John Hillard, Douglas Huebler, Tatsuo Ikeda, Jeff Instone, Jacek Jagielski, Sven-Ake Johansson, Joan Konas, Kristen Justensen, Margrit Kahl, Tadeusz Kalinowski, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Hiroschi Kawathu, Alicja Kępińska, Robin Klassnik, Akira Komoto, Jerzy Kopeć, Andrzej Kostołowski, Jarosław Kozłowski, Mariusz Kruk, Laszlo Lakner, Rolf Langebartles, Olafur Larusson, Richard Long , Jerzy Ludwiński, Hanna Łuczak, George Maciunas, Zbigniew Makarewicz, Peter Mandrup, Joan Mathews, Yutaka Matsuzawa, Danuta Mązak, Barry McCallion, Ian McKeever, Yukiyoshi Moriya, Ian Murray, Avis Newman, Helmut Nickels, Ann Noel, Wojciech Olejniczak, Susan Ormerod, Tomasz Osiński, Andrzej Partum, Sef Peeters, Bogdan Perzyński, Mikołaj Poliński, Ludmiła Popiel-Fedorowicz, Michael Porter, Piotr Postaremczak, Maria Anna Potocka, Pamela Robertson-Pearce, Jerzy Rosołowicz, Reiner Ruthenbeck, Toshinori Saito, Barbara Schmidt-Heinz , Gabriele Schmidt-Heinz, Peter-Yorg Splettstosser, Helmut Streich, Kishio Suga, Piotr Szyhalski, Feliks Szyszko, Petr Stembera, Amikam Toren, Francesc Torres, Endre Tot, David Troostwyk, Andrzej Turowski, Jacek Tylicki, Janos Urban, Jiri Valoch, Tadeusz Walter, Franz Erhard Walther, Lawrence Weiner, Andrzej Wielgosz, Emmett Williams, Tomasz Wilmanski, Richard Wilson, Dorothee von Windhein, Krzysztof Wodiczko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne I.34 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka towarzysząca wystawie „Nieprzekupne oko. Galeria Akumulatory 2, 1972–1990”. Publikacja zawiera bogaty materiał ilustracyjny i tekstowy z archiwum poznańskiej galerii oraz wywiad z Jarosławem Kozłowskim – twórcą Akumulatorów 2 i współkuratorem wystawy. Jak pisze Bożena Czubak we wstępie: „[…] daje wgląd w praktyki artystyczne rozwijane poza oficjalnym, uznanym obiegiem sztuki, poza osiami podziałów na centra i peryferie, w rozległy obszar artystycznych strategii realizowanych w niewielkiej, alternatywnej galerii współpracującej z artystami z całego świata, mimo funkcjonowania w restrykcyjnej rzeczywistości realnego socjalizmu”. Książka jest dostępna także w wersji angielskiej. grupy artystyczne: Fluxus, COUM Transmissions, Kenal 2, The Play, Galerie S:t Petri, Sudurgata 7, artyści: Joanna Adamczewska, Eric Andersen, Angelo de Aquino, Lone Arendal, Imre Bak, Eduard Bal, Philippa Beale, Andrzej Bereziański, Terry Berkowitz, Tomy Bevan, John Blake, Włodzimierz Borowski, Janos Brendel, Leszek Brogowski, Wojciech Bruszewski, Victor Burgin, Henri Chopin, Carlfriedrich Claus, Michael Craig-Martin, Maria (Mariola) Dąbrowska, Andrzej Dłużniewski, Andrew Dutkewych, Janusz Dziubak, Jerzy Fedorowicz, Joel Fisher, Ken Friedman, Ken Friedman, Wolfgang Fuchs, Adam Garnek, Mariusz Gill, Raimund Girke, Nat Godden, Trevor Gould, Tom J. Gramse, Izabella Gustowska, Gerard Hemsworth, Geoffrey Hendricks, Dick Higgins, Susan Hiller, John Hillard, Douglas Huebler, Tatsuo Ikeda, Jeff Instone, Jacek Jagielski, Sven-Ake Johansson, Joan Konas, Kristen Justensen, Margrit Kahl, Tadeusz Kalinowski, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Hiroschi Kawathu, Alicja Kępińska, Robin Klassnik, Akira Komoto, Jerzy Kopeć, Andrzej Kostołowski, Jarosław Kozłowski, Mariusz Kruk, Laszlo Lakner, Rolf Langebartles, Olafur Larusson, Richard Long, Jerzy Ludwiński, Hanna Łuczak, George Maciunas, Zbigniew Makarewicz, Peter Mandrup, Joan Mathews, Yutaka Matsuzawa, Danuta Mączak, Barry McCallion, Ian McKeever, Yukiyoshi Moriya, Ian Murray, Avis Newman, Helmut Nickels, Ann Noel, Wojciech Olejniczak, Susan Ormerod, Tomasz Osiński, Andrzej Partum, Sef Peeters, Bogdan Perzyński, Mikołaj Poliński, Ludmiła Popiel-Fedorowicz, Michael Porter, Piotr Postaremczak, Maria Anna Potocka, Pamela Robertson-Pearce, Jerzy Rosołowicz, Reiner Ruthenbeck, Toshinori Saito, Barbara Schmidt-Heinz, Gabriele Schmidt-Heinz, Peter-Yorg Splettstosser, Helmut Streich, Kishio Suga, Piotr Szyhalski, Feliks Szyszko, Petr Stembera, Amikam Toren, Francesc Torres, Endre Tot, David Troostwyk, Andrzej Turowski, Jacek Tylicki, Janos Urban, Jiri Valoch, Tadeusz Walter, Franz Erhard Walther, Lawrence Weiner, Andrzej Wielgosz, Emmett Williams, Tomasz Wilmański, Richard Wilson, Dorothee von Windhein, Krzysztof Wodiczko.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne N.48 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kuba Dąbrowski jest znanym, utalentowanym, interdyscyplinarnym i ciągle młodym fotografem. Jego wystawa monograficzna to przegląd zdjęć pochodzących z różnych okresów i fascynacji, z odmiennych kontekstów i rejestrów, ułożonych - jak tytułowy film - w pewną sekwencję. W roli głównej został obsadzony, jak się wydaje, sam autor. Brak pewności wynika tu z uniwersalnego charakteru opowiadanej historii. Wystawa - film (obyczajowy) opowiada o dorastaniu, przemianach, marzeniach bliskich i dalekich.
Wystawa Film obyczajowy produkcji polskiej to próba zmierzenia się z gigantycznym zbiorem zdjęć (w dużej mierze analogowych) i ułożenia ich w historię. Wyłania się z nich osobista opowieść o autorze, jego otoczeniu, znajomych, rodzinie, o ulubionych filmach, muzyce i sporcie. Historia ta rozwija się od sceny bójki w szkole podstawowej do zmieniania synkowi pieluchy w aucie, nie jest jednak podana w porządku chronologicznym. Układ zdjęć, sprawiający wrażenie luźnego, otwartego na skojarzenia widza, jest mimo to precyzyjny - o zestawieniu zdjęć decyduje przekaz lub nastrój, czasami sąsiadujące zdjęcia dopowiadają się wzajemnie lub stanowią dla siebie kontrapunkt, przy czym te o największych formatach nie zaznaczają przełomowych epizodów. Zachęcamy, by widz potraktował wystawę jak film, który przecież nie jest sekwencją osobnych scen, by spojrzał na całość i odszukał w niej własne powiązania. Są tu obecne pewne stale powracające wątki. Z pewnością widz szybko zorientuje się, kto gra role pierwszoplanowe, w których miastach „kręcono” ten film. Zdjęć nie opatrzono podpisem z datą i miejscem, jak to się zwykle robi w przypadku prac dokumentalnych. Zamiast tego niektóre z nich zostały uzupełnione o nagranie audio dopowiadające kontekst. Całości zaś towarzyszy - jak w prawdziwym filmie - ścieżka dźwiękowa składająca się z utworów ważnych dla autora i ulubionych. U Dąbrowskiego aparat czasem bywa ... [zpaf.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dąb.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Wystawiennicza anarchia / Eulalia Domanowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2008), s. 15-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa Rewolucje 1968 nie jest wystawą sztuki tamtego okresu, prezentacją działających wtedy artystów, ani też wystawą historyczną. To raczej próba przedstawienia tego okresu poprzez sztukę, z różnych perspektyw: historycznej, dokumentalnej, poprzez interpretacje i reinterpretacje problemów społecznych oraz zjawisk kulturowych charakterystycznych dla tego burzliwego czasu. Narodziny kontrkultury, a jednocześnie szybki rozwój popkultury, ruchy emancypacyjne (prawa mniejszości, prawa kobiet), walka o swobody obywatelskie, kształtowanie się świadomości ekologicznej, fascynacja nurtami lewicowymi, utopijne wizje architektoniczne, zainteresowanie nowymi mediami (przenośną kamerą, komputerem czy przekazem telewizyjnym), kontestacje instytucji (i nie tylko) i przemiany uniwersytetów – to tylko niektóre z poruszanych tu wątków. Jaka sztuka towarzyszyła tym zmianom, czy i w jaki sposób była w nie zaangażowana? Jakie motywy, wątki czy dziedzictwo 1968 roku możemy odnaleźć w pracach z późniejszych lat? Dziełom sztuki – obrazom, filmom wideo i fotografiom towarzyszą wizualne materiały archiwalne oraz instalacje stworzone specjalnie na wystawę.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej