Lipka Krzysztof (1949- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(11)
Forma i typ
Artykuły
(8)
Muzyka
(2)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Lipka Krzysztof (1949- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(288)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(281)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
2021-
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(7)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(2)
Przynależność kulturowa
Muzyka fińska
(1)
Muzyka polska
(1)
Temat
Estetyka
(4)
Filozofia niemiecka
(3)
Hanslick, Eduard (1825-1904)
(2)
Historia
(2)
Piękno
(2)
Sztuka
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Barok
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Dobro
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofowie
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(1)
Kompozytorzy niemieccy
(1)
Krytyka muzyczna
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Mimesis
(1)
Muzyka
(1)
Muzykologia
(1)
Nietzsche, Friedrich (1844-1900)
(1)
Ontologia
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Schopenhauer, Arthur (1788-1860)
(1)
Spostrzeganie
(1)
Teoria muzyki
(1)
Wagner, Richard (1813-1883)
(1)
Zmysły
(1)
Temat: czas
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Niemcy
(2)
Austria
(1)
Gatunek
Esej
(6)
Muzyka
(5)
Muzyka instrumentalna
(2)
Muzyka poważna
(2)
Kolędy i pastorałki
(1)
Koncert (utwór muzyczny)
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka na akordeon
(1)
Muzyka na akordeon i orkiestrę
(1)
Muzyka na akordeon i orkiestrę smyczkową
(1)
Muzyka niemiecka
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Sonata
(1)
11 wyników Filtruj
Muzyka
CD
W koszyku
Accordion sonatas / Kalevi Aho. - Warsaw : Chopin University Press, 2022. - 1 CD (50 min 34 s ) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + 1 booklet.
Dwie sonaty akordeonowe fińskiego twórcy Kaleviego Aho są jednymi z najtrudniejszych utworów w repertuarze akordeonowym. „Rozmach ich treści, komplikacje formy, niebywały wachlarz środków, przebogaty warsztat, wyrafinowanie faktury, dynamiki, kolorystyki zapisują wręcz nową, swoistą kartę w historii dwudziestowiecznej sonaty jako gatunku, który nie wygasł i nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Mistrzostwo i wielka indywidualność biją z każdego rozwiązania w tych dziełach, ekspresjonizm i sensualizm, intelektualizm i spekulatywność, niezwykła otwartość emocjonalna i rozległość wyobraźni są w tej muzyce niepowtarzalne” (Krzysztof Lipka). Pierwsza z sonat składa się z dwóch par części: Preludium i Passacaglia oraz Preludium i Fuga; części o charakterze improwizacyjnym przeplatają się tu zatem ze strukturą polifoniczną. II Sonata, nosząca programowy tytuł Black Bird, składa się z pięciu wirtuozowskich miniatur. To „muzyka skomplikowana i przebogata, emanująca potęgą i wzmożoną ekspresją, złożonością faktury i nawarstwianiem konstrukcji. Emanuje również nieustającą feerią wirtuozerii; czasem się wydaje, że interpretujący dzieło muzyk użył trzeciej ręki – albo nawet, że brzmią dwa akordeony. Jednak ta erupcja zintensyfikowanych brzmień nie służy sama sobie, jest konieczna dla oddania wyrazu i duchowego napięcia” (Lipka). Muzykiem, który po raz drugi w historii fonografii odważył się sięgnąć po tak wymagający repertuar jest Mateusz Stankiewicz – młody, ale już wielokrotnie nagradzany wirtuoz akordeonu związany z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Rejestracji dokonał Michał Bereza. Oryginalność, rozmach i potęga wyrazu – to cechy, które wyróżniają prezentowany album i charyzmatyczne interpretacje Stankiewicza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. CD 866 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Epoka ponowoczesna, upadek wartości, odrzucenie piękna, koniec sztuki.
Czy rzeczywiście dajemy temu wiarę? Podczas długiej historii kultura przechodziła niejeden kryzys, aby się znów odrodzić. I dzisiaj sztuka przeżywa głęboki regres, lecz czy podniesie się z niego, czy nie - zależy od naszego zaangażowania.
Do obecnego stanu doprowadziło sztukę zerwanie z tradycją, z wartościami, z pięknem. Tymczasem, mimo licznych trudności, muzyka klasyczna jest ciągle w komfortowej sytuacji, z ponowoczesnych eksperymentów wychodzi obronną ręką, będąc na przekór czasom - jako sztuka asemantyczna - wciąż oazą wszelkiej, jeszcze dzisiaj możliwej, doskonałości.
Jednak uwaga: w plastyce awangardy obserwujemy entropię artystyczną, w słowie pisanym entropię umysłową, w estetyzacji świata entropię moralną, zaś w sztuce digitalnej entropię fizyczną. Jednym słowem entropii podlega energia nie tylko w przyrodzie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 35 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Racje i aberracje : aberracje na wakacje / Krzysztof Lipka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 7/8 (2017), s. 45 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Artykuł
W koszyku
Racje i aberracje : abstrakcja i zmysły / Krzysztof Lipka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 10 (2017), s. 35 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Artykuł
W koszyku
Racje i aberracje : Eduard Hanslick / Krzysztof Lipka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 6 (2017), s. 33 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Artykuł
W koszyku
Racje i aberracje : Eduard Hanslick / Krzysztof Lipka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 9 (2017), s. 43 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Racje i aberracje : permanentne kolędowanie / Krzysztof Lipka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 12 (2017), s. 37 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Muzyka
CD
W koszyku
Accordion concertos / Mikołaj Majkusiak, Andrzej Karałow, Marta Ptaszyńska. - Warsaw : Chopin University Press, 2022. - 1 CD (57 min 20 s ) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + 1 booklet.
Album prezentuje koncerty akordeonowe Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Majkusiaka i Andrzeja Karałowa skomponowane dla jednego z najznakomitszych wirtuozów tego instrumentu – Klaudiusza Barana. Soliście towarzyszy Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Michała Klauzy. „Chociaż wszystkie trzy utwory powstały mniej więcej w tym samym czasie (2019–2021), to świetnie odzwierciedlają odrębność stylu autorów i rozmaitość ich podejścia do materii dzieła” (Krzysztof Lipka). Zarejestrowane na płycie trzy bardzo różne koncerty akordeonowe mogą stanowić znakomity przykład odbicia w dźwięku złożoności nieopisywalnego słowem człowieczego bytowania w pełni kultury i własnego duchowego dorobku. Chamber Concerto Majkusiaka to muzyka bardzo silnie osadzona w tradycji, a jednocześnie na wskroś nowoczesna, żywiołowa, emocjonalna, pełna temperamentu, o wyraźnych wpływach ludowości. Dunes Karałowa to dzieło rozpoetyzowane, przepełnione oniryczną aurą, przeniknięte symboliką. Mimo licznych fragmentów o silnej ekspresji i gwałtownych wzrostach brzmienia, odbieramy wrażenie obcowania z przejrzystą, kruchą, filigranową materią, która wydaje się nam wymykać. Magiczna podróż Marty Ptaszyńskiej jest kompozycją programowo kontynuującą język klasyki nowoczesności: abstrakcyjna, lecz niewolna od efektów charakterystycznych, wielowymiarowa i mozaikowa, nietypowa kolorystycznie i sonorystycznie znakomicie oddaje sytuację muzyki w dzisiejszych czasach, odnajdującej wciąż na nowo to, co nieuchwytne, i wyrażającej to, co niewyrażalne. Klaudiusz Baran pokazuje się jako interpretator niezawodny, wrażliwy i wnikliwy analityk prezentowanych utworów, bezbłędnie trafiający z nastrój i myśl dzieła. W jego interpretacji popis instrumentalny jest znakomicie podporządkowany wyższemu celowi – muzyce w całej jej złożoności i pięknie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. CD 869 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej