Piotrowski Kazimierz (1964- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(7)
Forma i typ
Artykuły
(5)
Książki
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Piotrowski Kazimierz (1964- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(2)
angielski
(1)
Temat
Wystawy sztuki
(3)
Artyści niemieccy
(1)
Baselitz, Georg (1938- )
(1)
Bezbożność
(1)
Bezreligijność
(1)
Blind painting (ślepe malarstwo)
(1)
Bluźnierstwo
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Dechrystianizacja
(1)
Egzegeza biblijna
(1)
Galeria Piekary (Poznań)
(1)
Klaman, Grzegorz (1959- )
(1)
Krytyka artystyczna
(1)
Kuskowski, Kamil (1973- )
(1)
Libera, Zbigniew (1959- )
(1)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(1)
Performance
(1)
Religia
(1)
Socjologia
(1)
Style i kierunki artystyczne
(1)
Symbolika religijna
(1)
Sztuka białoruska
(1)
Sztuka brazylijska
(1)
Sztuka duńska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Sztuka kontekstualna
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka słowacka
(1)
Sztuka ukraińska
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria sztuki
(1)
Świdziński, Jan (1923-2014)
(1)
Świętokradztwo
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Sztuka polska
(2)
Album
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Cytaty
(1)
Katalog wystawy
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Sztuka europejska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(1)
Religia i duchowość
(1)
7 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Duża koncepcja kuratorska zrealizowana w Galerii Program przez Kazimierza Piotrowskiego w zgodnym współdziałaniu z Anetą Marcinkowską-Muszyńską pod hasłem "Mamidło. Kobieta jako fenomen nasycony" okazała się interesującym konglomeratem trzech wystaw, z których pierwsza stanowiła wypowiedź panów, druga pań, a trzecie była dwugłosem płci. Pierwsza odsłona projektu zatytułowana "Mamidło" prezentowała prace tak różnych autorów jak między innymi Stanisław Szukalski, Arti Grabowski, Andrzej Różycki, Marek Sobczyk, Tadeusz Kantor, Józef Robakowski, Ryszard Woźniak, Łódź Kaliska, Krzysztof Zarębski i Zbigniew Libera. Łączyła je wizja kobiety, jako kosmicznej matki, kochanki, artystycznego medium i przedmiotu, którym można manipulować. Wyobrażenie na temat kobiety w prezentowanych dziełach w pewnym stopniu odzwierciedla filozoficzną myśl odnoszącą się do tej tematyki, a wyrażaną przez Schopenhauera i Nietzschego. Odzwierciedla, rzecz jasna, dzięki teoretycznemu powiązaniu, jakiego dokonali kuratorzy. Zabieg ten jednak wydaje się być trafiony, a postawiona przez Piotrwskiego teza, dzięki pokazanym pracom, udowadnia się bez problemu. Stanisław Szukalski Kobieta Nietzschego, choć jest istotą od mężczyzny wyższą, to jednak paradoksalnie, staje się niższa i podległa, poprzez swoje uwikłania emocjonalne. Jest też dla mężczyzny zagrożeniem, bo przebiegła i rozumiejąca, jest w stanie zmanipulować go, zmanipulować świat, w tym wszystkim także i siebie, a do tego przekazać swoje zdolności potomstwu. Kobieta Schopenhauera i Nietzschego to istota wojownicza, ale jednocześnie zawsze będąca dzieckiem. Istota szalona i krótkowzroczna, nie posiadająca zmysłu sprawiedliwości, instynktownie chytra i przebiegła, z nie dającą się wykorzenić skłonność do kłamstwa. Stąd bierze się kobiecy fałsz i obłuda, wiarołomstwo, zdradliwość, niewdzięczność i inne wady. Generalnie, zdaniem Nietzschego nie należy podchodzić do kobiety inaczej, jak tylko z batem! Twórczość Szukalskiego może najbardziej, ale też i Woźniaka, czy Libery dokładnie do tych koncepcji przystaje. Łódź Kaliska lansuje mężczyznę ukobieconego, upupionego w kobiecość, omamionego. I Wojciech Zasadni jest tego zdania, a kompozycja Ługowskiego to wyraźny inkubator zagrożeń. Brakuje tylko bata. Dorota Chilińska Druga odsłona projektu opatrzona tytułem "Lilit", zaczerpniętym od imienia zbuntowanego starożytnego demona żeńskiego, całkowicie odmienia perspektywę patrzenia na kobietę, oddając tym razem głos artystkom radykalnie myślącym o swej kobiecości i jej społeczno-kulturowym kontekście. Są wśród nich Anna Baumgart, Dorota Chilińska, Katarzyna Górna, Iza Gustowska, Zuzanna Janin, Katarzyna Kozyra, Natalia Lach-Lachowicz, Małgorzata Markiewicz, Anna Orlikowska, Aleksandra Polisiewicz, Marta Pszonak, Aleksandra Ska, Anna Syczewska i Agata Zbylut. Ich prace mówią o wszelkich aspektach kobiecości i społecznego jej postrzegania. Odnoszą się do cielesności, odgrywania tradycyjnych ról i ich podziału w skodyfikowanym, katolickim społeczeństwie, wątku feministycznego, archetypu matki i kochanki. Ta odsłona wystawy w pewien sposób polemizuje z poprzednią. Pierwszą można uznać za oskarżenie kobiety, druga, teoretycznie, tę kobietę broni. Wiadomo jednak, że najlepszą obroną jest atak, stąd wojowniczość, a czasem po prostu siła większości prac, która niejednokrotnie tkwi w broni najsubtelniejszej, typowo kobiecej: w dowcipie i umiejętności wyśmiania przeciwnika. "Lilit" to także próba postawienia pytania o obraz kobiety w katolicko-patriarchalnej i państwowo-regulowanej społeczności, gdzie kobiece pole wolności z trudem wypracowane w poprzednich pokoleniach nagle, ostatnio znowu zaczęło się kurczyć. W trzeciej odsłonie projektu, nazwanej "Św. Bernardetta" udział wzięli: Marcin Berdyszak, Hubert Czerepok, Katarzyna Górna, Zuzanna Janin, Kamil Kuskowski, Piotr Lachmann, Małgorzata Markiewicz, Agata Michowska, Marta Pszonak, Wawrzek Sawicki, Aleksandra Ska, Andrzej Różycki, Ryszard Woźniak i Agata Zbylut czyli damsko-męski konglomerat młodych i bardzo młodych twórców, z których wszyscy realizują prace ideologicznie nieobojętne. Świętej Bernadettcie Soubirous, będącej patronką tej części wystawy, w roku 1858, w Lourdes objawiała się Matka Boża. Bernardetta wstąpiła do nowicjatu sióstr w Nevers i pozostała tam aż do swojej śmierci. Zmarła 16 kwietnia 1879 r. Od tego czasu mamy do czynienia ze spektakularnym, ciągle trwającym cudem, a mianowicie ciało św. Bernadetty, wbrew wszelkim prawom natury, w ogóle nie ulega procesowi rozkładu zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego, do dnia dzisiejszego zachowując zadziwiającą świeżość i piękno. Wygląd zewnętrzny - obraz stał się tu więc wiecznotrwałym świadectwem. Bernadetta, sama będąc kobietą, zaświadczała jako doznająca objawień o czystości, Niepokalanym Poczęciu Marii - kobiety, która zmazała grzechy wszystkich kobiet (i nie tylko ich). Fenomen niezmiennego stanu świętej niweluje rozmaite mamidła - jakie przez wieki męska i żeńska ludzkość stworzyła na temat kobiety. Tracą one swoją moc w konfrontacji z tym osobliwym ciałem, które wbrew normalnym prawom natury zdaje się nie podlegać rozkładowi. Te wyjątkowo plastyczne i świeże kobiece zwłoki wymagają w dzisiejszym czasie szczególnej filozoficznej uwagi i estetycznej, artystycznej oprawy, gdyż ukazują kobietę jako fenomen nasycony.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.90 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
O sztuce krytycznej : (I) / Kazimierz Piotrowski. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2003), s. 28-31 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
(Forum Sztuki)
Prace nad koncepcją wystawy i wydawnictwem trwały od 2017 roku. Artyści zaproszeni przez kuratorów wystawy – Mirosławę Rochecką i Kazimierza Rocheckiego – w ciągu dwóch lat realizowali swoje wizje do otrzymanych fragmentów tekstu Apokalipsy św. Jana. Na wystawie zgromadzono 177 dzieł 93 twórców z Polski, Danii, Słowacji, Ukrainy, Litwy, Francji i Brazylii.
Dzieła, które powstały, odnoszą się niemal do każdego wersetu Księgi Objawień św. Jana. Plastyczne wizje do Apokalipsy przefiltrowane zostały przez wrażliwość artystyczną każdego z autorów, twórcze doświadczenia i preferencje uprawianej dyscypliny, a także poprzez różnice kulturowe i wpływy tradycji religijnych krajów, z których pochodzą.
Towarzysząca wystawie dwujęzyczna albumowa publikacja pod redakcją prof. Mirosławy Rocheckiej pełni funkcję katalogu i jest zarazem autonomicznym wydawnictwem. Zawiera tekst Apokalipsy w nowym tłumaczeniu z oryginału ks. prof. Dariusza Koteckiego wraz z opracowanymi przez niego specjalnie w tym celu obszernymi komentarzami egzegetyczno-teologicznymi. Całość materiału podzielona została zgodnie z treścią Apokalipsy na siedem części, z których każda zawiera reprodukcje dzieł odnoszących się do jej treści wraz z zamieszczonymi w ich kontekście krótkimi refleksjami artystów, a także opracowanie teoretyczne jednego z zaproszonych autorów. Łącznie w publikacji zamieszczonych zostało 177 reprodukcji wszystkich prac prezentowanych na wystawie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne Z.20 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej