Tate Lucyna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Tate Lucyna
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
(3)
Wystawy sztuki
(3)
Fibak, Wojciech (1952- )
(1)
Grafika chińska
(1)
Grafika polska
(1)
Kolekcjonerstwo
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Minjie, Zhang (1959- )
(1)
Rysunek polski
(1)
Tchórzewski, Jerzy (1928-1999)
(1)
Zbiory prywatne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
2001-
(2)
Temat: miejsce
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(3)
Gatunek
Katalog wystawy
(3)
Album
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Twórczość Zhanga Minjie to wielkie widowisko. Sceny niekiedy teatralne, a niekiedy na wskroś realistyczne tworzone są przez artystę z mistrzowską precyzją i wirtuozerią. Nie sposób oprzeć się wrażeniu uczestniczenia w zbiorowej manifestacji, maskaradzie, hucznej celebracji święta, nie zawsze o konotacjach pozytywnych. Odczucie to, będące dominantą w interpretowaniu prac artysty, tłumaczy tytuł nadany wystawie przez organizatorów. To właśnie teatr i zjawisko teatralizacji tak silnie zakorzenione w kulturze europejskiej, mające oprócz znaczenia podstawowego także głębsze dotyczące światopoglądu, ideologii kulturowej i artystycznej, równie mocno dotyczy zjawisk zachodzących w kulturze Chin, a transponowanych na współczesną sztukę.
Ekspozycja prezentuje prace graficzne Zhanga z dojrzałego okresu jego twórczości – od zakończenia studiów w Pekinie na Wydziale Grafiki Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w 1990 roku , aż po dzień dzisiejszy, kiedy aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i naukowym Chin. Zhang Minjie pełni bowiem funkcję dziekana Wydziału Malarstwa Ściennego Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Hangzhou, dyrektora Stowarzyszenia Grafików Prowincji Hebei, członka zarządu Stowarzyszenia Grafików Chińskich oraz członka Państwowego Stowarzyszenia Sztuki Chińskiej.
Doświadczenia życiowe wywarły wpływ na krąg zainteresowań Zhanga, ale także na sposób postrzegania świata. Do przedstawiania swojej wizji rzeczywistości artysta wykorzystuje różne środki artystycznej wypowiedzi – zajmuje się bowiem zarówno malarstwem, grafiką jak i rzeźbą. W zakresie grafiki, która jest przedmiotem wystawy Teatr życia, posługuje się przede wszystkim techniką drzeworytu, ale także litografii, sitodruku czy miedziorytu. Pozostaje bowiem wierny klasycznym technikom, kontynuując w szczególności tradycję chińskiego drzeworytu. Z niezwykłą wirtuozerią przedstawia wydarzenia z historii i życia mieszkańców Chin, w których pomija znaczenie indywidualnej jednostki na rzecz siły i energii większej zbiorowości. Swoje życiowe doświadczenia artysta wykorzystuje nie tylko w warstwie narracyjnej, ale także można odczuć je w tym, co niewyobrażalne – swoistym nastroju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Min.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dobrą tradycją Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy jest publikowanie katalogów do znaczących wystaw wybitnych twórców, a tym samym istotna dokumentacja dla wszystkich muzealników, historyków sztuki oraz szeroko pojętych odbiorców nie tylko w siedzibie Muzeum. Tak dzieje się również w przypadku wystawy Jerzego Tchórzewskiego (1928-1999), jednej z najważniejszych postaci polskiej sztuki powojennej. Nasza ekspozycja wpisuje się w cykl monograficzny, przedstawiający znakomitych artystów, których dzieła gromadzone są w kolekcji polskiej sztuki współczesnej MOB. Tchórzewski ukończył malarstwo i obronił dyplom w pracowni Zbigniewa Pronaszki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1951 roku. Po trzech latach został asystentem w Pracowni Ilustracji i Książki u prof. Jana Marcina Szancera w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1962 roku objął stanowisko kierownika Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Grafiki działającym wówczas jako studium Wydziału Malarstwa tejże uczelni. Tytuł profesorski otrzymał jednak dopiero w roku 1987, ze względu na swoją działalność w Armii Krajowej. Historycy i krytycy sztuki są zgodni, że Tchórzewskiego nie sposób pomylić z innym twórcą. Od początku jego malarstwo i grafika stanowiły zjawisko oryginalne, odosobnione w swej lirycznej, choć dramatycznej poetyce. Mimo, że aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym, pozostawał trochę na uboczu, konsekwentnie, bez względu na panujące mody, rozwijając indywidualną drogę. Nie uznawał doktryn, które od młodzieńczych lat kojarzył z ideologicznym zniewoleniem realizmu socjalistycznego. „Dla samego Tchórzewskiego podziały technologiczne nie miały większego znaczenia. Myślał o sztuce w kontekście poezji, poszukiwał pośród rzeczy zwykłych swojego własnego “punctum” – momentu zdziwienia. To co Roland Barthes nazywał ukłuciem, pęknięciem, momentem zadrażnienia, dla Tchórzewskiego było iskrą, którą następnie w charakterystyczny sobie sposób przekształcał w ogień”. Taką refleksję pióra Błażeja Ostoja-Lniskiego znajdziemy w części merytorycznej katalogu. Dorota Folga-Januszewska zaś w swoim artykule przypomniała o licznych i prestiżowych wystawach międzynarodowych oraz o silnych związkach Artysty z jego współczesnymi intelektualnymi, wielkimi przyjaciółmi, wśród których byli malarze, graficy, filozofowie i poeci. „Kochany Tadeuszu” – pisał Tchórzewski do Różewicza – „Przepraszam Cię, że tak dawno nie pisałem, ale pracuję jak koń po dwanaście i więcej godzin dziennie (...) Namalowałem od chwili Twego wyjazdu dwa obrazy. Żałuję że ich nie zobaczysz bo pojadą zdaje się do Paryża” (List Jerzego Tchórzewskiego do Tadeusza Różewicza z dn. 11 kwietnia 1959, rękopis w archiwum Krzysztofa Tchórzewskiego). Tekst Kajetana Gizińskiego, kuratora wystawy, przybliżył Tchórzewskiego jako artystę wykonującego prace w specyficznej technice graficznej – monotypii. Jednocześnie w tej części publikacji zaprezentowano malarstwo Jerzego Tchórzewskiego ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. W katalogu pomieszczono, jak wspomniano, trzy artykuły wprowadzające, wstęp dyrektora MOB oraz część katalogową (monotypia, grafika, rysunek, projekty okładek do zbiorów wierszy Tadeusza Różewicza). Każdej pracy Artysty poświęcono osobną stronę z notą katalogową. Dzieła oraz fotografie archiwalne pochodzą z kolekcji Krzysztofa Tchórzewskiego, syna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Tch.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog towarzyszy wystawie Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka. Część merytoryczna zawiera: Wstęp pióra Dyrektora Muzeum – Michała F. Woźniaka oraz eseje Tomasza F. de Rosseta O zbieraniu sztuki i kolekcji Wojciecha Fibaka, Bożeny Kowalskiej Z rozważań nad kolekcją Fibaka, Wywiad z Kolekcjonerem Kustosz Ingi Kopciewicz Polska sztuka jest światowa i Zaproszenie samego Kolekcjoniera. „Początkowe zainteresowanie Wojciecha Fibaka malarstwem polskim XIX i początku XX wieku, m.in. obrazami Piotra Michałowskiego, Aleksandra Gierymskiego, Leona Wyczółkowskiego czy Jacka Malczewskiego, przerodziło się z czasem w fascynację twórczością artystów z kręgu École de Paris. Do kolekcji trafiły wówczas prace Tadeusza Makowskiego, Eugeniusza Zaka, Zygmunta Menkesa, Rajmunda Kanelby i Mojżesza Kislinga. Od wielu lat, równolegle, Wojciech Fibak tworzy kolekcję polskiej sztuki współczesnej. Główny nacisk w tym zespole kładzie na gromadzenie wybitnych dzieł artystów – klasyków nowoczesności, tworzących od II połowy XX wieku do czasów nam współczesnych. W kolekcji znalazły się prace twórców, których nazwiska już na trwałe wpisały się w historię najnowszej sztuki, nie tylko polskiej, ale europejskiej i światowej. Są to absolwenci, często późniejsi pedagodzy – profesorowie, wyższych uczelni artystycznych w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Poznaniu. W kolekcji obowiązkowo znaleźli się zatem: Magdalena Abakanowicz, Jan Berdyszak, Jan Dobkowski, Tadeusz Dominik, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Izabella Gustowska, Jan Lebenstein, Jerzy Kałucki, Tadeusz Kantor, Bronisław Kierzkowski, Aleksander Kobzdej, Marcin Maciejowski, Jerzy Nowosielski, Teresa Pągowska, Wilhelm Sasnal, Kajetan Sosnowski, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Teresa Tyszkiewicz, Ryszard Winiarski, Andrzej Wróblewski, Jan Ziemski i wielu innych. Dzieła tych twórców należą do kanonu polskiej sztuki współczesnej, odzwierciedlając różnorodne kierunki, nurty i tendencje w jej rozwoju: koloryzm, abstrakcję ekspresyjną i geometryczną, malarstwo materii, nową figurację, konceptualizm, konstruktywizm, nurt surrealistyczno-metaforyczny, a także przybliżając wybitne indywidualności, które wypracowały własną formułę artystyczną. Pokaz kolekcji sztuki współczesnej Wojciecha Fibaka w bydgoskim Muzeum ma charakter premierowy” – informuje w folderze towarzyszącym wystawie – Inga Kopciewicz. Reprezentatywne, kolorowe reprodukcje dzieł sztuki znakomitych twórców pomieszczono na 256 stronach publikacji, ponadto w katalogu możemy zajrzeć do wnętrz galeryjnych i odnotować fotografie z archiwum Wojciecha Fibaka – Kolekcjonera w znakomitym towarzystwie wybranych do kolekcji Artystów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje F.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej