Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(7)
Albumy i książki artystyczne
(5)
Artykuły
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia
(7)
Autor
Woźniak Michał (1952- )
(4)
Tate Lucyna
(3)
Chojnacka Barbara (1959- )
(2)
Candiani Alicia (1953- )
(1)
Giziński Kajetan
(1)
Gołuńska Honorata
(1)
Greś Karolina
(1)
Kopciewicz Inga
(1)
Kosteczko-Grajek Monika
(1)
Kruzel Tomasz (artysta plastyk)
(1)
Noyce Richard
(1)
Polak Monika
(1)
Sójkowska Danuta
(1)
Yuanwen Song (1933- )
(1)
Żarczyńska Justyna
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(10)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(8)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
1901-2000
(8)
2001-
(5)
1945-1989
(4)
1989-2000
(4)
1801-1900
(3)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(8)
Gatunek
Katalog wystawy
(6)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Album
(2)
Katalog zbiorów
(2)
Autoportrety
(1)
Grafika polska
(1)
Katalog twórczości
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(7)
Historia
(6)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Twórczość Zhanga Minjie to wielkie widowisko. Sceny niekiedy teatralne, a niekiedy na wskroś realistyczne tworzone są przez artystę z mistrzowską precyzją i wirtuozerią. Nie sposób oprzeć się wrażeniu uczestniczenia w zbiorowej manifestacji, maskaradzie, hucznej celebracji święta, nie zawsze o konotacjach pozytywnych. Odczucie to, będące dominantą w interpretowaniu prac artysty, tłumaczy tytuł nadany wystawie przez organizatorów. To właśnie teatr i zjawisko teatralizacji tak silnie zakorzenione w kulturze europejskiej, mające oprócz znaczenia podstawowego także głębsze dotyczące światopoglądu, ideologii kulturowej i artystycznej, równie mocno dotyczy zjawisk zachodzących w kulturze Chin, a transponowanych na współczesną sztukę.
Ekspozycja prezentuje prace graficzne Zhanga z dojrzałego okresu jego twórczości – od zakończenia studiów w Pekinie na Wydziale Grafiki Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w 1990 roku , aż po dzień dzisiejszy, kiedy aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i naukowym Chin. Zhang Minjie pełni bowiem funkcję dziekana Wydziału Malarstwa Ściennego Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Hangzhou, dyrektora Stowarzyszenia Grafików Prowincji Hebei, członka zarządu Stowarzyszenia Grafików Chińskich oraz członka Państwowego Stowarzyszenia Sztuki Chińskiej.
Doświadczenia życiowe wywarły wpływ na krąg zainteresowań Zhanga, ale także na sposób postrzegania świata. Do przedstawiania swojej wizji rzeczywistości artysta wykorzystuje różne środki artystycznej wypowiedzi – zajmuje się bowiem zarówno malarstwem, grafiką jak i rzeźbą. W zakresie grafiki, która jest przedmiotem wystawy Teatr życia, posługuje się przede wszystkim techniką drzeworytu, ale także litografii, sitodruku czy miedziorytu. Pozostaje bowiem wierny klasycznym technikom, kontynuując w szczególności tradycję chińskiego drzeworytu. Z niezwykłą wirtuozerią przedstawia wydarzenia z historii i życia mieszkańców Chin, w których pomija znaczenie indywidualnej jednostki na rzecz siły i energii większej zbiorowości. Swoje życiowe doświadczenia artysta wykorzystuje nie tylko w warstwie narracyjnej, ale także można odczuć je w tym, co niewyobrażalne – swoistym nastroju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Min.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog zbiorów towarzyszący wystawie jest jednocześnie monografią artysty. Tego fundamentalnego dzieła podjęła się starszy kustosz Barbara Chojnacka, kierownik Działu Grafiki MOB, wstępem opatrzył dyrektor Muzeum Michał F. Woźniak. Bogusław Brzęczkowski wyraził słowa podziękowania W imieniu rodziny. W publikacji pomieszczono unikalne fotografie udostępnione przez rodzinę Stanisława Brzęczkowskiego, która również wsparła wydawnictwo finansowo. Część monograficzna podzielona została na trzy etapy wyodrębnione miastami, w których żył i tworzył Stanisław Brzęczkowski. W syntetycznej formie przedstawiono najważniejsze fakty z biografii artysty, skupiając się na głównych obszarach jego działalności artystycznej, kulturalno-społecznej, a także zawodowej. W monografii zaakcentowano zagadnienia, wydarzenia, a także osoby. W części pierwszej Życie i twórczość – zarys monograficzny pomieszczono rozdziały: Wolne Miasto Gdańsk i Pomorze (1920-1935); Międzywojenna Bydgoszcz i pobyt w Warszawie (1935-1944); Powrót do Bydgoszczy (1945-1955), a w obrębie rozdziałów omówiono szczegółowo zagadnienia: W stronę sztuki, Pomorze – w drodze do Gdańska, Wolne Miasto Gdańsk – na styku tradycji i kultur, Stanisław Przybyszewski, Aleksander Majkowski, a kaszubska sztuka stosowana i „Gryf” z 1925 roku, Towarzystwo Przyjaciół Nauki i Sztuki, Muzeum Polskie, „Gryf” (1931-1934), „Fale”, Władysław Pniewski; Między Gdańskiem a Bydgoszczą, Album Plastyków Pomorskich (1932/1933), O artyście, który z Bydgoszczy wyszedł w świat, Rok 1936 – kumulacja wystaw i sukcesów, Rada Artystyczno-Kulturalna, Inicjatywy społeczno-artystyczne, Zakłady Graficzne Instytutu Wydawniczego „Biblioteka Polska”, Staatliche Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe (1938-1939), Pobyt w Warszawie (1939-1944) oraz Zakłady Graficzne – Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych i współpraca z wydawnictwami, Między przeszłością a współczesnością – „Arkona” i „Poligrafika”, Szkoła Sztuk Pięknych – Państwowe Liceum Technik Plastycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Udział w życiu artystycznym. Streszczenie I rozdziału możemy czytać także w języku angielskim i francuskim. Uzupełnieniem i wzbogaceniem części monograficznej jest Kalendarium, w którym zamieszczono mało znane fakty z życia i twórczości artysty, opracowane głównie w oparciu o materiały archiwalne, m.in. życiorysy twórcy, korespondencję, pisma urzędowe i dokumenty. Kalendarium ilustrują niepublikowane dotychczas fotografie, w większości udostępnione przez rodzinę artysty. W części katalogowej wyodrębnione zostały: Grafika artystyczna (376 pozycji), Grafika użytkowa (262 pozycje), w tym Plakaty i afisze, Grafika okolicznościowa, Grafika wydawnicza, Liternictwo, Pocztówki, Rysunek (892 pozycje), Wzory kaszubskie (37 pozycji), Ekslibris (62 pozycje), Projekty realizacji przestrzennych (5 pozycji) i Akwarele (41 pozycji). Katalog zatem został podzielony na siedem działów, w których ujęto wszystkie dziedziny sztuki podejmowane przez twórcę, od najważniejszej – grafiki artystycznej, poprzez grafikę użytkową towarzyszącą artyście od samego początku twórczości, aż do rysunku, stanowiącego zarys koncepcji lub samodzielna pracę. W zakresie rysunku zaakcentowano specyficzny zespół – wzory kaszubskie. Ważnym działem Katalogu jest ekslibris, bowiem Brzęczkowski, już przez Zenona Klemensiewicza uznawany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców księgoznaków. Niewielkie działy tworzą projekty realizacji przestrzennych oraz akwarele. Katalog obejmuje 1677 pozycji katalogowych, przy czym niektóre pozycje, szczególnie z zakresu grafiki, zawierają większą ilość egzemplarzy, np. odbitki stanowe i próbne, czy też różne warianty tego samego motywu. Bogato ilustrowana część monograficzna i katalog obejmują razem 1365 fotografii. Wydawnictwo zamyka Wykaz wystaw, w których uczestniczył Stanisław Brzęczkowski oraz Bibliografia, w tym także prace autorstwa artysty. Benedyktyńska praca Barbary Chojnackiej wspomagana była m.in. przez Wojciecha Woźniaka z pracowni fotograficznej MOB oraz Franciszka Otto, który to – niewątpliwie finezyjne i trudne – dzieło opracował graficznie. Dziękujemy ponadto za współpracę z Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Brz.7 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Prezentowany tom należy do serii wydawanej przez Muzeum, z okazji sesji naukowych towarzyszących wystawom graficznym. Obecnie wypowiedziało się 26 autorów, w przewadze artystów grafików, w czterech obszarach tematycznych: Technika offsetu i serigrafia, Eksperyment w grafice, grafika cyfrowa i działania intermedialne, Proces graficznego myślenia i obrazowania. Artykuły były recenzowane, co zapewnia wysoki poziom merytoryczny wydawnictwu, a przebogate ilustracje dobrane zostały adekwatnie i starannie. Tak więc otrzymaliśmy kolejną interesującą „pigułkę” wiedzy o najnowszej grafice polskiej z pierwszej ręki. W obszernym wprowadzeniu Barbara Chojnacka – redaktor naukowy tomu – omawia działania z lat poprzednich oraz niniejszą publikację: „przy okazji IV. edycji uderzała przewaga udziału artystów-grafików nad teoretykami i historykami sztuki. Niewątpliwie jest to wynikiem zakresu czasowego ekspozycji i sesji, poświęconych grafice najnowszej, aktualnej, a tym samym najtrudniejszej do zdefiniowania i umiejscowienia w ciągu historycznej ewolucji, a także najtrudniejszej do rzetelnej, merytorycznie racjonalnej oceny. Zjawiska zaskakujące, kontrowersyjne, w jakie obfituje współczesna sztuka – także grafika – wymykają się często jednoznacznym kryteriom wartościowania. Z drugiej strony, przywołując problematykę wystawy, z naszej obecnej perspektywy wiemy, że serigrafia i offset, a później i grafika cyfrowa – w chwili zaistnienia wzbudzały mieszane odczucia, spory i dyskusje wśród teoretyków oraz samych artystów, dotyczące istoty graficznego warsztatu. Sztuka w czasach nowych technologii – w epoce rewolucji cyfrowej nie mogła ominąć grafiki, a jej poszukiwania, eksperymenty na wielu płaszczyznach tylko poświadczają, że nadal jej dziedziną sztuki otwartą na wyzwania współczesnego świata. Może też dlatego o tych zmianach najczęściej wypowiadają się sami graficy, urzeczywistniający przekaz w formę. (…) Aleksandra Pawlikowska podjęła wątek możliwości technologicznych offsetu na przykładzie własnych prac. Natomiast Krzysztof Ciężki skupił się na szkolnictwie poligraficznym, drukarstwie offsetowym i fleksografii w Bydgoszczy. (…) Anna Manicka poddała analizie zespół mniej i bardziej znanych serigrafii Jonasza Sterna, tym samym rozszerzając istotne wątki podjęte na ekspozycji – kto był prekursorem serigrafii w Polsce i w jakim stopniu prace Sterna można włączyć w technikę serigrafii. W najnowszą historię polskiego plakatu i druku ulotnego wpisuje się referat Jerzego Brukwickiego poświęcony serigraficznym przekazom wizualnym z czasu stanu wojennego, autorstwa twórców związanych z ruchem kultury niezależnej. Monika Walenciejczyk przedstawiła Pracownię Serigrafii gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, akcentując dokonania pedagogów, absolwentów i studentów w tej dziedzinie grafiki. Wyniki wieloletnich badań, związanych z tematem niekonwencjonalnej metody druku – szablonu pośredniego w serigrafii, zaprezentował Sławomir Ćwiek, przy czym przedstawił kolejne eksperymenty we własnej twórczości. (…) Marcin Surzycki przedstawił swoją drogę odkrywania i eksperymenty z niekonwencjonalną matrycą i podłożem na przykładzie serigrafii, techniki szablonu i druku wklęsłego. Zagadnienie łączenia technik w oparciu o własną twórczość podjął Paweł Kwiatkowski, w obrębie cyklu Ludzie przedstawiając zastosowanie fotografii, przedruku anastatycznego i technik kolagraficznych. Natomiast Krzysztof Pisarek przybliżył swoje prace nad sitodrukiem wielowarstwowm i reliefowym, w zakresie techniki nierozerwalnie związane z poszukiwaniem możliwości zapisu czasu w grafice, jednocześnie akcentując sam proces tworzenia. Punktem wyjścia do rozważań Pauliny Buźniak stała się tkanina, którą artystka wykorzystuje do kreowania nowoczesnych, przestrzennych form, bliskich rzeźbie lub instalacji artystycznej. Dwie z autorek działu Eksperyment w grafice – Teresa B. Frodyma oraz Natalia Nowacka dokonały syntetycznych retrospekcji wybranych zagadnień. Frodyma skupiła się na alternatywnych urządzeniach drukujących, wątku rzadko podejmowanym w literaturze przedmiotu, przedstawiając wykorzystanie w grafice nietypowych urządzeń i „pras graficznych”. Nowacka przybliżyła wkład trzech uznanych grafików – Wojciecha Krzywobłockiego, Marcina Surzyckiego i Stefana Kaczmarka w rozwój Pracowni Serigrafii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, akcentując nowatorstwo rozwiązań technologicznych wymienionych grafików i ich wpływ na młodsze pokolenia twórców. (…) Tekst Mirosława Pawłowskiego, zatytułowany Koegzystencja – przyszłość grafiki, a odpowiadający na pytanie nurtujące zapewne wielu grafików, jak i teoretyków i historyków sztuki – o kondycję i perspektywy współczesnej grafiki. Cezary Paszkowski przedstawił swoją drogę twórczą od tradycyjnej akwaforty do druku cyfrowego, aż po rozwiązania movie pictures z autorską muzyką. W krąg zagadnień stanowiących osobiste refleksje artystów, związanych z własnymi poszukiwaniami wykraczającymi poza tradycyjną grafikę, wpisały się rozważania Moniki Wanyura-Kurosad, Judyty Bernaś i Agnieszki Łakomej. Każda z artystek podejmuje odmienną technikę, szukając kształtu wizualnej formy oddającej różnorodne problemy – „fragmentaryzacji świata” w planszach i instalacjach graficznych (Wanyura-Kurosad), „wariantywności” w cyklach fotograficzno-graficznych (Bernaś), czy też mierząc się z zagadnieniem ruchu i przestrzeni w przedstawieniu graficznym (Łakoma). Wielość możliwości w działaniach interdyscyplinarnych stała się tematem rozważań trojga artystów z Pracowni Komunikacji Intermedialnej warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – Krzysztofa Olszewskiego, Magdaleny Janus i Anity Kwiatkowskiej. W dziale tym pojawił się ponadto niezwykle ważny referat autorstwa Urszuli Dragońskiej, która podjęła temat narodzin grafiki komputerowej na przykładzie działalności warszawskiego Warsztatu Komputerowego w Pracowni Video Centrum Sztuki Studio, tym samym rozpoczynając badania nad genezą tego zjawiska w grafice polskiej. (…) Ostatni z działów materiałów posesyjnych, zatytułowany Proces graficznego myślenia i obrazowania, dotyka najbardziej aktualnych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych zjawisk współczesnej sztuki graficznej związanych ze złożoną drogą twórczego przekształcania zamysłu w zmaterializowaną formę. Autorzy poszukując odpowiedzi na nurtujące ich kwestie zadają pytania, jak Andrzej Bednarczyk o tożsamość dzieła graficznego lub Grzegorz Banaszkiewicz, skupiający się na określeniu współczesnej definicji grafiki, pytający wprost – czym jest grafika? Zaznaczyć tutaj należy, że obaj autorzy tekstów byli równocześnie autorami dzieł prezentowanych na wystawie Wielość w jedności. Przykładem nowatorskich poszukiwań, ukazujących przekraczanie kolejnych granic, wskazujących kolejne obszary graficznej penetracji, są autorskie badania prowadzone w oparciu o własne realizacje artystyczne, przedstawione w tekstach Krzysztofa Kuli i Marka Glinkowskiego. W przypadku Kuli są to intermedialne obiekty i instalacje, często związane z naturą i w niej osadzone, a w odniesieniu do Glinkowskiego – kwestia stereotypu w obszarze działań artystycznych opartych o narzędzia grafiki, problem pojęcia matrycy i „matrycowania”. W nurt dociekań teoretycznych nad istotą grafiki we współczesnym świecie wpisuje się referat Doroty Folgi-Januszewskiej o widzeniu graficznym, akcentujący konieczność szerokiego kontekstu, w jakim powinna być postrzegana grafika”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.44 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dobrą tradycją Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy jest publikowanie katalogów do znaczących wystaw wybitnych twórców, a tym samym istotna dokumentacja dla wszystkich muzealników, historyków sztuki oraz szeroko pojętych odbiorców nie tylko w siedzibie Muzeum. Tak dzieje się również w przypadku wystawy Jerzego Tchórzewskiego (1928-1999), jednej z najważniejszych postaci polskiej sztuki powojennej. Nasza ekspozycja wpisuje się w cykl monograficzny, przedstawiający znakomitych artystów, których dzieła gromadzone są w kolekcji polskiej sztuki współczesnej MOB. Tchórzewski ukończył malarstwo i obronił dyplom w pracowni Zbigniewa Pronaszki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1951 roku. Po trzech latach został asystentem w Pracowni Ilustracji i Książki u prof. Jana Marcina Szancera w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1962 roku objął stanowisko kierownika Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Grafiki działającym wówczas jako studium Wydziału Malarstwa tejże uczelni. Tytuł profesorski otrzymał jednak dopiero w roku 1987, ze względu na swoją działalność w Armii Krajowej. Historycy i krytycy sztuki są zgodni, że Tchórzewskiego nie sposób pomylić z innym twórcą. Od początku jego malarstwo i grafika stanowiły zjawisko oryginalne, odosobnione w swej lirycznej, choć dramatycznej poetyce. Mimo, że aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym, pozostawał trochę na uboczu, konsekwentnie, bez względu na panujące mody, rozwijając indywidualną drogę. Nie uznawał doktryn, które od młodzieńczych lat kojarzył z ideologicznym zniewoleniem realizmu socjalistycznego. „Dla samego Tchórzewskiego podziały technologiczne nie miały większego znaczenia. Myślał o sztuce w kontekście poezji, poszukiwał pośród rzeczy zwykłych swojego własnego “punctum” – momentu zdziwienia. To co Roland Barthes nazywał ukłuciem, pęknięciem, momentem zadrażnienia, dla Tchórzewskiego było iskrą, którą następnie w charakterystyczny sobie sposób przekształcał w ogień”. Taką refleksję pióra Błażeja Ostoja-Lniskiego znajdziemy w części merytorycznej katalogu. Dorota Folga-Januszewska zaś w swoim artykule przypomniała o licznych i prestiżowych wystawach międzynarodowych oraz o silnych związkach Artysty z jego współczesnymi intelektualnymi, wielkimi przyjaciółmi, wśród których byli malarze, graficy, filozofowie i poeci. „Kochany Tadeuszu” – pisał Tchórzewski do Różewicza – „Przepraszam Cię, że tak dawno nie pisałem, ale pracuję jak koń po dwanaście i więcej godzin dziennie (...) Namalowałem od chwili Twego wyjazdu dwa obrazy. Żałuję że ich nie zobaczysz bo pojadą zdaje się do Paryża” (List Jerzego Tchórzewskiego do Tadeusza Różewicza z dn. 11 kwietnia 1959, rękopis w archiwum Krzysztofa Tchórzewskiego). Tekst Kajetana Gizińskiego, kuratora wystawy, przybliżył Tchórzewskiego jako artystę wykonującego prace w specyficznej technice graficznej – monotypii. Jednocześnie w tej części publikacji zaprezentowano malarstwo Jerzego Tchórzewskiego ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. W katalogu pomieszczono, jak wspomniano, trzy artykuły wprowadzające, wstęp dyrektora MOB oraz część katalogową (monotypia, grafika, rysunek, projekty okładek do zbiorów wierszy Tadeusza Różewicza). Każdej pracy Artysty poświęcono osobną stronę z notą katalogową. Dzieła oraz fotografie archiwalne pochodzą z kolekcji Krzysztofa Tchórzewskiego, syna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Tch.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Bogata dyscyplina / Karolina Greś. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2018), s. 15-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Zadaniem ekspozycji jest zobrazowanie intensywnych przemian zachodzących we współczesnej grafice od około połowy XX wieku aż do 2018 roku. Punktem wyjścia dla wystawy są dwie techniki druku – offset i serigrafia, których droga do uzyskania statusu grafiki artystycznej była dość niekonwencjonalna. Stosunkowo krótka historia grafiki komputerowej oraz działań w obszarze technologii cyfrowej ma na celu przybliżenie dynamiki procesu zmian zachodzących we współczesnej sztuce, zdominowanej przez środowisko cyfrowe. W ramach ekspozycji podjęto także niezwykle aktualne zagadnienie realizacji graficznych sytuujących się na pograniczu różnych dyscyplin sztuki. Wątek ten przybliżają dzieła twórców wchodzących w dialog z przestrzenią – obiekty i instalacje graficzne, często konstruowane w oparciu o technologie cyfrowe. Prezentacja tych zjawisk ma na celu przybliżenie działań eksperymentalnych, wykorzystujących przenikanie się różnych mediów i technik plastycznych. Na ekspozycji przedstawiono prace realizowane na nietypowych podłożach, często niekonwencjonalnych, stanowiących autorskie rozwiązania. Pomiędzy wielością samodzielnych technik pojawiają się grafiki wykonywane w technikach mieszanych i autorskich, wskazujące bogactwo inwencji twórczej.
Na tytułową wielość, zarówno w zakresie formalno-stylistycznym, tematycznym, jak i warsztatowym składają się dzieła wypożyczone z prestiżowych kolekcji muzeów i bibliotek, prace użyczone przez współcześnie tworzących artystów grafików oraz plansze ze zbiorów własnych Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy. Ekspozycja przybliża twórczość około 100 wybitnych artystów, reprezentujących najważniejsze środowiska graficzne, twórców różnych pokoleń, m.in. Jonasza Sterna, Henryka Stażewskiego, Jana Berdyszaka, Lucjana Mianowskiego, Andrzeja Lachowicza, Izabelli Gustowskiej, Jerzego Trelińskiego, Jana Tarasina, Jana Pamuły, Jacka W. Papli, Adama Romaniuka, Bogdana Przybylińskiego, Mirosława Pawłowskiego, Grzegorza Banaszkiewicza, Grzegorza Nowickiego, Waldemara Marszałka, Sławomira Ćwieka, Piotra Smolnickiego, Andrzeja Bednarczyka, Małgorzaty Warlikowskiej, Cezarego Paszkowskiego, Andrzeja Węcławskiego, Elżbiety Gawlikowskiej-Łabęckiej, Waldemara Węgrzyna, Doroty Optułowicz, Krzysztofa Kuli, Ewy Gordon, Agaty Stępień, Marcina Surzyckiego, Joanny Janowskiej-Augustyn, Stefana Kaczmarka, Błażeja Ostoi-Lniskiego, Macieja Kuraka, Marty Kubiak, Mateusza Dąbrowskiego, Judyty Bernaś, Kamila Zaleskiego, Marty Pogorzelec, Rafała Kochańskiego, Katarzyny Dziuby, Ksawerego Kaliskiego, Doroty Nowak, Pawła Kwiatkowskiego, Ksawerego Kaliskiego, Dariusza Gajewskiego i Krzysztofa Balcerowiaka.
Książka
W koszyku
Katalog towarzyszy wystawie Sztuka współczesna z kolekcji Wojciecha Fibaka. Część merytoryczna zawiera: Wstęp pióra Dyrektora Muzeum – Michała F. Woźniaka oraz eseje Tomasza F. de Rosseta O zbieraniu sztuki i kolekcji Wojciecha Fibaka, Bożeny Kowalskiej Z rozważań nad kolekcją Fibaka, Wywiad z Kolekcjonerem Kustosz Ingi Kopciewicz Polska sztuka jest światowa i Zaproszenie samego Kolekcjoniera. „Początkowe zainteresowanie Wojciecha Fibaka malarstwem polskim XIX i początku XX wieku, m.in. obrazami Piotra Michałowskiego, Aleksandra Gierymskiego, Leona Wyczółkowskiego czy Jacka Malczewskiego, przerodziło się z czasem w fascynację twórczością artystów z kręgu École de Paris. Do kolekcji trafiły wówczas prace Tadeusza Makowskiego, Eugeniusza Zaka, Zygmunta Menkesa, Rajmunda Kanelby i Mojżesza Kislinga. Od wielu lat, równolegle, Wojciech Fibak tworzy kolekcję polskiej sztuki współczesnej. Główny nacisk w tym zespole kładzie na gromadzenie wybitnych dzieł artystów – klasyków nowoczesności, tworzących od II połowy XX wieku do czasów nam współczesnych. W kolekcji znalazły się prace twórców, których nazwiska już na trwałe wpisały się w historię najnowszej sztuki, nie tylko polskiej, ale europejskiej i światowej. Są to absolwenci, często późniejsi pedagodzy – profesorowie, wyższych uczelni artystycznych w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Poznaniu. W kolekcji obowiązkowo znaleźli się zatem: Magdalena Abakanowicz, Jan Berdyszak, Jan Dobkowski, Tadeusz Dominik, Wojciech Fangor, Stanisław Fijałkowski, Stefan Gierowski, Izabella Gustowska, Jan Lebenstein, Jerzy Kałucki, Tadeusz Kantor, Bronisław Kierzkowski, Aleksander Kobzdej, Marcin Maciejowski, Jerzy Nowosielski, Teresa Pągowska, Wilhelm Sasnal, Kajetan Sosnowski, Leon Tarasewicz, Jan Tarasin, Jerzy Tchórzewski, Teresa Tyszkiewicz, Ryszard Winiarski, Andrzej Wróblewski, Jan Ziemski i wielu innych. Dzieła tych twórców należą do kanonu polskiej sztuki współczesnej, odzwierciedlając różnorodne kierunki, nurty i tendencje w jej rozwoju: koloryzm, abstrakcję ekspresyjną i geometryczną, malarstwo materii, nową figurację, konceptualizm, konstruktywizm, nurt surrealistyczno-metaforyczny, a także przybliżając wybitne indywidualności, które wypracowały własną formułę artystyczną. Pokaz kolekcji sztuki współczesnej Wojciecha Fibaka w bydgoskim Muzeum ma charakter premierowy” – informuje w folderze towarzyszącym wystawie – Inga Kopciewicz. Reprezentatywne, kolorowe reprodukcje dzieł sztuki znakomitych twórców pomieszczono na 256 stronach publikacji, ponadto w katalogu możemy zajrzeć do wnętrz galeryjnych i odnotować fotografie z archiwum Wojciecha Fibaka – Kolekcjonera w znakomitym towarzystwie wybranych do kolekcji Artystów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje F.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W ramach ekspozycji przedstawiono – prawie 300 zdjęć, w informatorze zaś 46 reprezentatywnych – wielu uznanych czeskich i słowackich fotografików różnych pokoleń, tworzących w XX i na początku XXI wieku. Wśród twórców zdjęć znajduje się wielu wybitnych artystów: Drtikol, Větrovský, Růžička Funke Gribovský, Sudek, Bartuška, Št’astný, Hájek, Beran, Bartůšek, Straka, Štyrský, Dostál, Postupa, Saudek, Židlický.
Przewodnim tematem prezentacji jest akt, uzupełniony o fotografię portretową, reportażową, pejzażową, rodzajową i eksperymentalną. Autorzy zdjęć ukazują niezwykłą rozpiętość tematyczną, formalną i estetyczną w podejściu do rejestracji nagiego ciała. Prace powstały zarówno jako dokument, jak również bardziej ekspresyjne, nasycone metaforycznymi i symbolicznymi znaczeniami fotografie inscenizowane, będące efektem artystycznej kreacji. Eksperymenty formalne z lat 30 i 40, poszukiwania niestandardowych struktur wizualnych oraz przetworzone w różnorodnych technikach fotograficznych detale ciała ludzkiego, charakterystyczne dla lat 60. W następnych dekadach artyści skupiali się na symbolicznym ukazywaniu harmonii ciała i natury, równocześnie twórcy związani z nurtem fotografii inscenizowanej realizowali prace o metaforycznym charakterze.
W katalogu możemy zaobserwować różnorodność formalną i tematyczną czeskiej oraz słowackiej fotografii o charakterze kolekcji autorskiej, prywatnej. Jej właściciel, Tomasz Kruzel, traktuje gromadzone przez siebie fotografie jako „swojego rodzaju misterium, magiczne lustro do oglądania minionej i współczesnej rzeczywistości. Kolekcja zdjęć jest wynikiem zainteresowania wieloma aspektami życia społecznego i artystycznego Czechów i Słowaków. Kolekcjoner często podąża szlakiem miejsc związanych ze swoimi ulubionymi twórcami, odnajduje ludzi i krajobrazy, które ich inspirowały” – relacjonuje w tekście wstępnym – Monika Kosteczko-Grajek, kurator wystawy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne F.42 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Katalog „jubileuszowy” jest publikacją wyjątkową. Prezentuje wybrane nabytki (2008-2018) wszystkich działów bydgoskiego Muzeum, jest swoistym dokumentem dążenia do zachowania dla przyszłych pokoleń pamięci o przeszłości. Trudu redakcji podjęli się zatem nie tylko kuratorzy wystawy, ale także kustosze poszczególnych zbiorów. „O historii Muzeum, jego intensywnym rozwoju szczegółowo informuje katalog wystawy Od kościoła Klarysek po Wyspę Młyńską. Muzeum w Bydgoszczy 1923-2008, przygotowanej z okazji 85-lecia jego istnienia. Zaprezentowany na niej został szeroki wybór spośród zgromadzonych przez te lata muzealiów. Dla podkreślenia, by nie powiedzieć uświetnienia kolejnego jubileuszu, postanowiliśmy zaprezentować wybór najnowszych nabytków, z ostatniego dziesięciolecia, wzbogacony jednostkowymi przykładami pochodzącymi z dawnej kolekcji – dla ukazania historycznego kontekstu i ciągłości zbiorotwórczej działalności Muzeum” – czytamy we wstępie Dyrektora Michała F. Woźniaka. W katalogu „pokazano wszystkie budynki zajmowane przez Muzeum ze szczególnym uwzględnieniem nowych obiektów, a także działy i pracownie oraz gromadzone przez lata zbiory. Na szczególną uwagę zasługują ludzie, dyrektorzy i pracownicy Muzeum – ich wiedza, talenty, pasje i zaangażowanie…, dopowiada Danuta Sójkowska, współredaktor naukowy publikacji. O wystawie i jej koncepcji dowiadujemy się z tekstu kuratorek – Ewy Sekuły-Tauer i Anny Nadolskiej. Kalendarium muzealne obejmuje wachlarz wydarzeń od 1890 do 2018 roku. Fotografie z wnętrz muzealnych budynków dokumentują współczesne wystawy, oddając klimat i charakter wielodziałowej instytucji. W części katalogowej prezentujemy nabytki z kolekcji działów Muzeum: archeologii, historii, numizmatyki, sztuki (malarstwo, rzeźba, fotografia artystyczna, multimedia, dizajn), grafiki, Leona Wyczółkowskiego, etnografii, muzycznego, historii techniki, historii medycyny i farmacji, konserwacji muzealiów i biblioteki. W tej części odnajdujemy syntetyczne teksty kustoszy działów-zbiorów oraz prezentacje najcenniejszych nabytków, opatrzonych notami i glosami. Fotografie pieczołowicie wykonał Wojciech Woźniak, katalog opracował graficzne Franciszek Otto.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje B.12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Był taki pan / Justyna Żarczyńska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2017), s. 18-20 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
W twórczości Leona Wyczółkowskiego autoportrety pełniły wyjątkowo ważną rolę. Artysta malował swoją twarz od lat 90. XIX w. aż do końca życia. Uwidaczniała się w nich tak znamienna dla malarskiej twórczości Wyczółkowskiego dwoistość wizerunku człowieka – artysty. Malarz dokonywał w autoportretach rozmaitych transformacji własnego wizerunku. Obrazy, posiadające bogatą skalę artystycznego ujęcia formy i kompozycji, stanowią doskonałe studium psychologiczne jego sylwetki. Jak wspominał sam Wyczółkowski: „Autoportret, wspomnienie po mnie, mistyka. Autoportret skrapiany, a potem rysowany. Siatka na oknie i tak wygląda za szybą, jakby pół ducha. Portret jest i nie jest, nie można go uchwycić. nierealistycznie z dziurkami od nosa. Wspomnienie: był taki pan”.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej