Woźniak Michał (1952- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Albumy i książki artystyczne
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(5)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Woźniak Michał (1952- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Wystawy sztuki
(5)
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
(4)
Grafika polska
(2)
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta (Wrocław)
(1)
Archeologia
(1)
Brzęczkowski, Stanisław (1897-1955)
(1)
Galeria Sztuki Nowoczesnej (Bydgoszcz)
(1)
Grafika chińska
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Minjie, Zhang (1959- )
(1)
Numizmatyka
(1)
Przedmioty użytku codziennego
(1)
Rysunek polski
(1)
Szkło artystyczne
(1)
Sztuka
(1)
Tchórzewski, Jerzy (1928-1999)
(1)
Technika
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
2001-
(3)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(5)
Gatunek
Katalog wystawy
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Katalog zbiorów
(2)
Katalog twórczości
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Kultura i sztuka
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Twórczość Zhanga Minjie to wielkie widowisko. Sceny niekiedy teatralne, a niekiedy na wskroś realistyczne tworzone są przez artystę z mistrzowską precyzją i wirtuozerią. Nie sposób oprzeć się wrażeniu uczestniczenia w zbiorowej manifestacji, maskaradzie, hucznej celebracji święta, nie zawsze o konotacjach pozytywnych. Odczucie to, będące dominantą w interpretowaniu prac artysty, tłumaczy tytuł nadany wystawie przez organizatorów. To właśnie teatr i zjawisko teatralizacji tak silnie zakorzenione w kulturze europejskiej, mające oprócz znaczenia podstawowego także głębsze dotyczące światopoglądu, ideologii kulturowej i artystycznej, równie mocno dotyczy zjawisk zachodzących w kulturze Chin, a transponowanych na współczesną sztukę.
Ekspozycja prezentuje prace graficzne Zhanga z dojrzałego okresu jego twórczości – od zakończenia studiów w Pekinie na Wydziale Grafiki Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w 1990 roku , aż po dzień dzisiejszy, kiedy aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i naukowym Chin. Zhang Minjie pełni bowiem funkcję dziekana Wydziału Malarstwa Ściennego Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Hangzhou, dyrektora Stowarzyszenia Grafików Prowincji Hebei, członka zarządu Stowarzyszenia Grafików Chińskich oraz członka Państwowego Stowarzyszenia Sztuki Chińskiej.
Doświadczenia życiowe wywarły wpływ na krąg zainteresowań Zhanga, ale także na sposób postrzegania świata. Do przedstawiania swojej wizji rzeczywistości artysta wykorzystuje różne środki artystycznej wypowiedzi – zajmuje się bowiem zarówno malarstwem, grafiką jak i rzeźbą. W zakresie grafiki, która jest przedmiotem wystawy Teatr życia, posługuje się przede wszystkim techniką drzeworytu, ale także litografii, sitodruku czy miedziorytu. Pozostaje bowiem wierny klasycznym technikom, kontynuując w szczególności tradycję chińskiego drzeworytu. Z niezwykłą wirtuozerią przedstawia wydarzenia z historii i życia mieszkańców Chin, w których pomija znaczenie indywidualnej jednostki na rzecz siły i energii większej zbiorowości. Swoje życiowe doświadczenia artysta wykorzystuje nie tylko w warstwie narracyjnej, ale także można odczuć je w tym, co niewyobrażalne – swoistym nastroju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Min.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog zbiorów towarzyszący wystawie jest jednocześnie monografią artysty. Tego fundamentalnego dzieła podjęła się starszy kustosz Barbara Chojnacka, kierownik Działu Grafiki MOB, wstępem opatrzył dyrektor Muzeum Michał F. Woźniak. Bogusław Brzęczkowski wyraził słowa podziękowania W imieniu rodziny. W publikacji pomieszczono unikalne fotografie udostępnione przez rodzinę Stanisława Brzęczkowskiego, która również wsparła wydawnictwo finansowo. Część monograficzna podzielona została na trzy etapy wyodrębnione miastami, w których żył i tworzył Stanisław Brzęczkowski. W syntetycznej formie przedstawiono najważniejsze fakty z biografii artysty, skupiając się na głównych obszarach jego działalności artystycznej, kulturalno-społecznej, a także zawodowej. W monografii zaakcentowano zagadnienia, wydarzenia, a także osoby. W części pierwszej Życie i twórczość – zarys monograficzny pomieszczono rozdziały: Wolne Miasto Gdańsk i Pomorze (1920-1935); Międzywojenna Bydgoszcz i pobyt w Warszawie (1935-1944); Powrót do Bydgoszczy (1945-1955), a w obrębie rozdziałów omówiono szczegółowo zagadnienia: W stronę sztuki, Pomorze – w drodze do Gdańska, Wolne Miasto Gdańsk – na styku tradycji i kultur, Stanisław Przybyszewski, Aleksander Majkowski, a kaszubska sztuka stosowana i „Gryf” z 1925 roku, Towarzystwo Przyjaciół Nauki i Sztuki, Muzeum Polskie, „Gryf” (1931-1934), „Fale”, Władysław Pniewski; Między Gdańskiem a Bydgoszczą, Album Plastyków Pomorskich (1932/1933), O artyście, który z Bydgoszczy wyszedł w świat, Rok 1936 – kumulacja wystaw i sukcesów, Rada Artystyczno-Kulturalna, Inicjatywy społeczno-artystyczne, Zakłady Graficzne Instytutu Wydawniczego „Biblioteka Polska”, Staatliche Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe (1938-1939), Pobyt w Warszawie (1939-1944) oraz Zakłady Graficzne – Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych i współpraca z wydawnictwami, Między przeszłością a współczesnością – „Arkona” i „Poligrafika”, Szkoła Sztuk Pięknych – Państwowe Liceum Technik Plastycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Udział w życiu artystycznym. Streszczenie I rozdziału możemy czytać także w języku angielskim i francuskim. Uzupełnieniem i wzbogaceniem części monograficznej jest Kalendarium, w którym zamieszczono mało znane fakty z życia i twórczości artysty, opracowane głównie w oparciu o materiały archiwalne, m.in. życiorysy twórcy, korespondencję, pisma urzędowe i dokumenty. Kalendarium ilustrują niepublikowane dotychczas fotografie, w większości udostępnione przez rodzinę artysty. W części katalogowej wyodrębnione zostały: Grafika artystyczna (376 pozycji), Grafika użytkowa (262 pozycje), w tym Plakaty i afisze, Grafika okolicznościowa, Grafika wydawnicza, Liternictwo, Pocztówki, Rysunek (892 pozycje), Wzory kaszubskie (37 pozycji), Ekslibris (62 pozycje), Projekty realizacji przestrzennych (5 pozycji) i Akwarele (41 pozycji). Katalog zatem został podzielony na siedem działów, w których ujęto wszystkie dziedziny sztuki podejmowane przez twórcę, od najważniejszej – grafiki artystycznej, poprzez grafikę użytkową towarzyszącą artyście od samego początku twórczości, aż do rysunku, stanowiącego zarys koncepcji lub samodzielna pracę. W zakresie rysunku zaakcentowano specyficzny zespół – wzory kaszubskie. Ważnym działem Katalogu jest ekslibris, bowiem Brzęczkowski, już przez Zenona Klemensiewicza uznawany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców księgoznaków. Niewielkie działy tworzą projekty realizacji przestrzennych oraz akwarele. Katalog obejmuje 1677 pozycji katalogowych, przy czym niektóre pozycje, szczególnie z zakresu grafiki, zawierają większą ilość egzemplarzy, np. odbitki stanowe i próbne, czy też różne warianty tego samego motywu. Bogato ilustrowana część monograficzna i katalog obejmują razem 1365 fotografii. Wydawnictwo zamyka Wykaz wystaw, w których uczestniczył Stanisław Brzęczkowski oraz Bibliografia, w tym także prace autorstwa artysty. Benedyktyńska praca Barbary Chojnackiej wspomagana była m.in. przez Wojciecha Woźniaka z pracowni fotograficznej MOB oraz Franciszka Otto, który to – niewątpliwie finezyjne i trudne – dzieło opracował graficznie. Dziękujemy ponadto za współpracę z Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Brz.7 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dobrą tradycją Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy jest publikowanie katalogów do znaczących wystaw wybitnych twórców, a tym samym istotna dokumentacja dla wszystkich muzealników, historyków sztuki oraz szeroko pojętych odbiorców nie tylko w siedzibie Muzeum. Tak dzieje się również w przypadku wystawy Jerzego Tchórzewskiego (1928-1999), jednej z najważniejszych postaci polskiej sztuki powojennej. Nasza ekspozycja wpisuje się w cykl monograficzny, przedstawiający znakomitych artystów, których dzieła gromadzone są w kolekcji polskiej sztuki współczesnej MOB. Tchórzewski ukończył malarstwo i obronił dyplom w pracowni Zbigniewa Pronaszki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1951 roku. Po trzech latach został asystentem w Pracowni Ilustracji i Książki u prof. Jana Marcina Szancera w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1962 roku objął stanowisko kierownika Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Grafiki działającym wówczas jako studium Wydziału Malarstwa tejże uczelni. Tytuł profesorski otrzymał jednak dopiero w roku 1987, ze względu na swoją działalność w Armii Krajowej. Historycy i krytycy sztuki są zgodni, że Tchórzewskiego nie sposób pomylić z innym twórcą. Od początku jego malarstwo i grafika stanowiły zjawisko oryginalne, odosobnione w swej lirycznej, choć dramatycznej poetyce. Mimo, że aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym, pozostawał trochę na uboczu, konsekwentnie, bez względu na panujące mody, rozwijając indywidualną drogę. Nie uznawał doktryn, które od młodzieńczych lat kojarzył z ideologicznym zniewoleniem realizmu socjalistycznego. „Dla samego Tchórzewskiego podziały technologiczne nie miały większego znaczenia. Myślał o sztuce w kontekście poezji, poszukiwał pośród rzeczy zwykłych swojego własnego “punctum” – momentu zdziwienia. To co Roland Barthes nazywał ukłuciem, pęknięciem, momentem zadrażnienia, dla Tchórzewskiego było iskrą, którą następnie w charakterystyczny sobie sposób przekształcał w ogień”. Taką refleksję pióra Błażeja Ostoja-Lniskiego znajdziemy w części merytorycznej katalogu. Dorota Folga-Januszewska zaś w swoim artykule przypomniała o licznych i prestiżowych wystawach międzynarodowych oraz o silnych związkach Artysty z jego współczesnymi intelektualnymi, wielkimi przyjaciółmi, wśród których byli malarze, graficy, filozofowie i poeci. „Kochany Tadeuszu” – pisał Tchórzewski do Różewicza – „Przepraszam Cię, że tak dawno nie pisałem, ale pracuję jak koń po dwanaście i więcej godzin dziennie (...) Namalowałem od chwili Twego wyjazdu dwa obrazy. Żałuję że ich nie zobaczysz bo pojadą zdaje się do Paryża” (List Jerzego Tchórzewskiego do Tadeusza Różewicza z dn. 11 kwietnia 1959, rękopis w archiwum Krzysztofa Tchórzewskiego). Tekst Kajetana Gizińskiego, kuratora wystawy, przybliżył Tchórzewskiego jako artystę wykonującego prace w specyficznej technice graficznej – monotypii. Jednocześnie w tej części publikacji zaprezentowano malarstwo Jerzego Tchórzewskiego ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. W katalogu pomieszczono, jak wspomniano, trzy artykuły wprowadzające, wstęp dyrektora MOB oraz część katalogową (monotypia, grafika, rysunek, projekty okładek do zbiorów wierszy Tadeusza Różewicza). Każdej pracy Artysty poświęcono osobną stronę z notą katalogową. Dzieła oraz fotografie archiwalne pochodzą z kolekcji Krzysztofa Tchórzewskiego, syna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Tch.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzyszy wystawie, która miała miejsce 30.06.2016 roku w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy.
Wrocławscy twórcy szkła stawiają tu pytania estetyczno-formalne, odpowiedzi są różne- przedstawienia figuratywne i abstrakcyjne rzeźby, instalacje i reliefowe obrazy, roziskrzone struktury i geometryczne monolity, asocjacje funkcjonalne i organiczne inspiracje. W przestrzeni wystawienniczej muzeum pojawia się sposobność, by poznać, zaobserwować i porównać różne postawy twórcze w obszarze sztuki szkła, które reprezentują artyści skupieni w Katedrze Szkła wrocławskiej ASP. Przedmiotem tej wystawy, obok przedstawienia postaw i procesów twórczych reprezentatywnych dla akademickiego środowiska artystów szkła, jest także ukazanie procesu związanego z rozwojem, i przemianami zachodzącymi we wrocławskiej Katedrze Szkła. W kontekście obchodzonego w tym roku jubileuszu 70-lecia istnienia Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu prezentacji współczesnych dokonań artystycznych i aktualnych tendencji, towarzyszą historyczne już prace m.in. Zbigniewa Horbowego, Ludwika Kiczury i Henryka Wilkowskiego ilustrujące przemiany formalne "wrocławskiej szkoły szkła". A zatem dzięki tej wystawie swoista terra incognita współczesnej sztuki zostaje udostępniona w szerokiej panoramie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.84 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog „jubileuszowy” jest publikacją wyjątkową. Prezentuje wybrane nabytki (2008-2018) wszystkich działów bydgoskiego Muzeum, jest swoistym dokumentem dążenia do zachowania dla przyszłych pokoleń pamięci o przeszłości. Trudu redakcji podjęli się zatem nie tylko kuratorzy wystawy, ale także kustosze poszczególnych zbiorów. „O historii Muzeum, jego intensywnym rozwoju szczegółowo informuje katalog wystawy Od kościoła Klarysek po Wyspę Młyńską. Muzeum w Bydgoszczy 1923-2008, przygotowanej z okazji 85-lecia jego istnienia. Zaprezentowany na niej został szeroki wybór spośród zgromadzonych przez te lata muzealiów. Dla podkreślenia, by nie powiedzieć uświetnienia kolejnego jubileuszu, postanowiliśmy zaprezentować wybór najnowszych nabytków, z ostatniego dziesięciolecia, wzbogacony jednostkowymi przykładami pochodzącymi z dawnej kolekcji – dla ukazania historycznego kontekstu i ciągłości zbiorotwórczej działalności Muzeum” – czytamy we wstępie Dyrektora Michała F. Woźniaka. W katalogu „pokazano wszystkie budynki zajmowane przez Muzeum ze szczególnym uwzględnieniem nowych obiektów, a także działy i pracownie oraz gromadzone przez lata zbiory. Na szczególną uwagę zasługują ludzie, dyrektorzy i pracownicy Muzeum – ich wiedza, talenty, pasje i zaangażowanie…, dopowiada Danuta Sójkowska, współredaktor naukowy publikacji. O wystawie i jej koncepcji dowiadujemy się z tekstu kuratorek – Ewy Sekuły-Tauer i Anny Nadolskiej. Kalendarium muzealne obejmuje wachlarz wydarzeń od 1890 do 2018 roku. Fotografie z wnętrz muzealnych budynków dokumentują współczesne wystawy, oddając klimat i charakter wielodziałowej instytucji. W części katalogowej prezentujemy nabytki z kolekcji działów Muzeum: archeologii, historii, numizmatyki, sztuki (malarstwo, rzeźba, fotografia artystyczna, multimedia, dizajn), grafiki, Leona Wyczółkowskiego, etnografii, muzycznego, historii techniki, historii medycyny i farmacji, konserwacji muzealiów i biblioteki. W tej części odnajdujemy syntetyczne teksty kustoszy działów-zbiorów oraz prezentacje najcenniejszych nabytków, opatrzonych notami i glosami. Fotografie pieczołowicie wykonał Wojciech Woźniak, katalog opracował graficzne Franciszek Otto.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje B.12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej