Galeria Salon Akademii
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(8)
Artykuły
(2)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Autor
Banach Karolina
(2)
Drewko Piotr (1987- )
(1)
Ekielska-Mardal Anna
(1)
Kuśmirowski Robert (1973- )
(1)
Mielcarek Marta
(1)
Mielcarek Marta (1990- )
(1)
Ochniak-Dudek Klementyna
(1)
Olesińska Katarzyna
(1)
Plinta Karolina (1988- )
(1)
Schubert Zdzisław (1942- )
(1)
Sitkowska Maryla (1951- )
(1)
Siudut Maciej
(1)
Szymaniuk Anna
(1)
Szymor Piotr
(1)
Witkowska Maria (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(7)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Galeria Salon Akademii
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(9)
Izrael
(1)
Kazimierz Dolny (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Kazimierz Dolny)
(1)
Polska
(1)
Wieliczka (woj. małopolskie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(7)
Sztuka polska
(3)
Broszura
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Grafika polska
(1)
Katalog twórczości
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Rzeźba polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
10 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Robert Kuśmirowski - Träumgutstrasse / Piotr Drewko. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 7(2014/2015), s. 146-148 2300-3391.
„Träumgutstrasse” to nazwa fikcyjnej ulicy i fonetyczna kombinacja słów: Traugutta, Trauma, träum gut (słodkich snów) i słowa strasse (ulica). Wejście do Salonu Galeria Akademii w Warszawie znajduje się na Trauguttastrasse, nazwanej na cześć polskiego generała Romualda Traugutta. Robert Kuśmirowski napisał o tym dziele manifest, którego tytuły rozdziałów dają pierwsze wyobrażenie o tematach tego dzieła: „Prawda oszustwa”, „Fascynacja ruiną”, „Śnić jasno” czy „Lustra” .
Praca krąży filozoficznie, emocjonalnie i wizualnie wokół zniszczonego Pałacu Czapskich. Biblioteka Krasińskich w jej południowym skrzydle, gdzie dziś mieści się Salon Galeria Akademii, była ośrodkiem życia społecznego, politycznego i kulturalnego Warszawy w latach 1862-1913. Została zniszczona podczas nalotów bombowych w 1939 roku.
Traumgutstrasse reprezentuje niemy obraz utraconego życia. Naśladując pornograficzną strategię wizualizacji, Kuśmirowski zachęca nas do marzeń i rzutowania naszej nieświadomości w przeszłość.
Książka
W koszyku
Tytuł wystawy nawiązuje do nazwy ulicy Traugutta, przy której znajduje się Pałac Czapskich-Raczyńskich, będący siedzibą warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Budynek ten został zburzony w czasie wojny, a następnie odbudowany w latach pięćdziesiątych XX wieku. Jest więc fantomem, rekonstrukcją, architektonicznym fałszem udającym miejsce, którego już nie ma. Fotografie i plany archiwalne pokazujące jego stan sprzed wojny zdają się przedstawiać puste obrazy. Kuśmirowski dokonuje rekonstrukcji ruin budynku i zniszczonego arystokratycznego salonu. Jego praca ma wszystko to, do czego broni nam dostępu czarno-biała fotografia: ciężar, masę, kolor, rzeczywisty wymiar. Ta zmysłowa forma sprawia, że nieczytelna przeszłość zdaje się rozszczelniać, a historia miejsca ponownie ożywać, nabierać przestrzennego charakteru. Obraz ruin obiecuje zapełnienie pustki, zastąpienie realnego bytu, ciała zabranego po śmierci. Ale tytuł Träumgutstraße składa się również ze zbitki słów traum i gut (śnij dobrze). Praca Kuśmirowskiego bowiem, naśladując pornograficzną strategię unaoczniania, plastycznej realizacji naszej chęci ujrzenia, zachęca nas do śnienia, do projekcji własnych podświadomych treści na materię przeszłości. Wskazuje tym samym na voyeurystyczny i kreatywny charakter aktu podglądania historii; na to, że dokonując wglądu w to, co nas pociąga w przeszłości projektujemy na obserwowany obiekt nasze własne podświadome pragnienia. W ten sposób proces fizycznego, wręcz rzeźbiarskiego kształtowania quasi-historycznego obiektu staje się metaforą politycznych procesów formowania zbiorowej pamięci i społecznej tożsamości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kuś.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Marta Mielcarek w swojej realizacji na wystawie Nullpunk posługuje się formą wideo, odwołuje się do poczucia, że oko i nasz system postrzegania jest jedyną prawdziwą wersją zdarzeń. Dyskutuje z wiarygodnością przekazu wizualnego. Za obszar badań i obserwacji przyjmuje ludzkie ciało. Ciało jako punkt zerowy naszego postrzegania otoczenia i świata. Przestrzeń bezpośrednio podległa naszej woli, podstawowa forma komunikacji z otoczeniem. Obserwacje, które Mielcarek przeprowadza, to zestaw swoistego rodzaju badań na ludzkim ciele, a raczej z jego udziałem. Autorka ukazuje potencjał możliwości samego obiektu oraz potencjał zdarzeń wynikających z różnych form prowadzenia narracji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mie.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jubileusz Salonu Akademii stał się dla nas pretekstem do przygotowania publikacji poświęconej historii galerii zatytułowanej „Było”. Zebraliśmy materiał, który nie tylko archiwizuje dziesięcioletnią działalność galerii, prezentuje kalendarium i krótki opis poszczególnych wystaw, ale jest przede wszystkim zbiorem esejów artystów, historyków i krytyków sztuki podejmujących próbę zdefiniowania roli galerii i jej udziału w kształtowaniu wizerunku uczelni artystycznej. W publikacji wskazujemy, że status galerii był istotnym czynnikiem formułowania nowoczesnej, pluralistycznej i otwartej Akademii. Autorzy tekstów: Paweł Nowak, Joanna Kiliszek, Adam Mazur, Ksawery Piwocki, Błażej Ostoja Lniski, Jakub Banasiak, Janusz Noniewicz, Iwona Szmelter, Lech Majewski, Magdalena Sołtys, Arkadiusz Karapuda, Katarzyna Urbańska. Koordynacja wydawnicza: Iga Chmielecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje S.16 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
"Lektury" / Karolina Plinta. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 11(2015/2016), s. 151-152 2300-3391.
Idea projektu narodziła się po dłuższym wywiadzie, jaki Artur Żmijewski, Jakub Banasiak i Waldemar Baraniewski przeprowadzili z Grzegorzem Kowalskim. W trakcie kolejnych rozmów Kowalski odwoływał się często do swych lektur, a także doświadczeń, jakie nabywał dzięki książkom lub prasie ilustrowanej. Żmijewski wynotował tytuły i wyszukał wymienione książki i czasopisma w antykwariatach. Postarał się, aby daty wydania odpowiadały latom, w których mógł je czytać Kowalski. Zgromadził ich ponad 20, a następnie zlecił u introligatora wykonanie 15 pudełek. Przywiózł książki i pudełka do pracowni Kowalskiego i rozłożył je na podłodze. Każde pudełko zawierało jedną lub dwie książki, niektóre nie mieściły się formatem. Żmijewski traktował swój gest jako inicjację dialogu z Kowalskim. Nawiązał do metody porozumiewania się bez słów praktykowanej przez artystów od lat 70. W geście Żmijewskiego zawarta była jednak pewna przewrotna koncepcja, bo bazą „rozmowy bez słów” miały być książki, których materią jest słowo.
Książka
W koszyku
Katalog towarzyszy wystawie "Wierzchołek papierowej wieży Babel", która odbyła się w ramach Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie 1966-2014.
Trwałym dorobkiem Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie powstałym w ciągu jego 50-letniej historii jest bogata, licząca ponad 10 000 tytułów, kolekcja prac z całego świata, przechowywana w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Złożyły się na nią plakaty zakwalifikowane do wszystkich dotychczasowych edycji Biennale. Samych głównych nagród, wyróżnień honorowych i nagród fundowanych na MBP przyznano ponad 600.
Na wystawie w Galerii Salon ASP prezentowane są nagrodzone prace, ale jest też pewna liczba plakatów, które choć nie zostały wyróżnione przez jury, to jednak są warte przypomnienia. Możemy oglądać zarówno przykłady najważniejszych narodowych szkół plakatu, jak i zmieniające się w ciągu półwiecza trendy i tendencje w tej dziedzinie oraz przebieg ewolucji sztuki plakatu w trakcie minionego półwiecza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.70 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Władysław Skoczylas zapisał się w historii sztuki jako odnowiciel drzeworytu polskie go, pedagog, człowiek-instytucja życia artystycznego Dwudziestolecia, ale przede wszystkim wszechstronny i popularny artysta, o którym pisał krytyk: Skoczylas był w swojej twórczości skończenie niezależny i skończenie cały. Indywidualności jego nie brakowało ani jednej nuty. Wszystko składało się w nim na samodzielną, odrębną jednostkę twórczą. Stworzył swoją technikę w akwaforcie i swój typ drzeworytu, a nawet, nie będąc istotnie malarzem — swój typ akwareli. (Mieczysław Sterling, 1934)
Książka zawiera opisy i reprodukcje wszystkich prac Władysława Skoczylasa, do których udało się dotrzeć. Poprzedza je esej wieloletniej badaczki jego twórczości oraz szczegółowe kalendarium jego życia i dokonań, wreszcie bibliografia, zawierająca też wykaz jego pism. Materiały tu zebrane mogą być podstawą do opracowania kolejnych tomów — monografii i antologii tekstów Władysława Skoczylasa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Sko.4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog przygotowano w związku z wystawą Symulatory z kolekcji OBMS Daniela Zielińskiego. Wzornictwo, sztuka użytkowa, instalacje - to pojęcia z którymi czytelnik się tutaj spotka. Wydawnictwo zawiera szeroki biogram o autorze, jak również krótkie omówienia poszczególnych prac.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Zie.3 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa w Salonie Akademii, zatytułowana "To co pozostaje" jest próbą skonfrontowania ustanowionych znaczeń i wartości z realnością dzisiejszego świata. Duchowski stawia pytanie, co stanowi – w czasie zamętu, płynności i niepokoju – punkt odniesienia: do czego możemy się odwołać, szukając w świecie sensu. Czy na drodze, którą pozostawiamy za sobą w wiecznej migracji, nadal istnieją ważne znaki i trwałe drogowskazy, które zawsze wyznaczają właściwy kierunek. Trudno, oczywiście, oczekiwać od artysty klarownej i uniwersalnej odpowiedzi, kiedy największe umysły dzisiejszego czasu nie potrafią jej udzielić. Duchowski swoje stanowisko w tej kwestii wyraża w sposób następujący: ,,W zasadzie, jak coś się kończy, kiedy czuję rozpacz i zagubienie, pozostają mi (jak chce Carl Gustav Jung) jedynie pierwotne wzorce – archetypy, których do końca nie jestem w stanie wyrazić”. Artysta ma prawo do głoszenia intuicyjnych komunikatów i Duchowski z tego prawa korzysta – tworzy własne, ,,pierwotne” znaki i znaczenia, posługując się przeważnie abstrakcyjną formą przekazu. Wystawa prezentowana w Salonie Akademii złożona jest z najnowszych obrazów autora – prac dużego formatu i mniejszych – a czasem także ze starszych oraz symbolicznego filmu, któremu towarzyszy kilka obiektów przestrzennych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Duc.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Go get your knives / [tłumaczenie Glosator]. - Warszawa : Akademia Sztuk Pięknych, 2014. - 58, [3] strony : ilustracje ; 21 cm.
Coraz trudniej rozumieć sztukę wideo jako autonomiczne medium wykorzystywane przez sztukę współczesną. Nie tylko sformułowanie "artysta wideo" mówi coraz mniej - zmieści się tu i performer, i rzeźbiarz, i malarz, i ktokolwiek, kto sięgnie po kamerę. Takie wyznaczniki estetyczne stają się coraz mniej ostre. Nie mówiąc o tym, że nie mamy do dyspozycji wieków tradycji i wykształcania się formy opartej o obraz ruchomy. Razem ze sztuką wideo trafiamy w sam środek dynamicznego procesu, w najbardziej dosłownie rozumianą współczesność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne G.19 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej