Przemoc wobec kobiet
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(8)
Forma i typ
Książki
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Artykuły
(2)
Publikacje urzędowe i akty prawne
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia
(6)
Autor
Solnit Rebecca (1961- )
(2)
Andrejuk Katarzyna (1981-)
(1)
Calzada Paz de la
(1)
Chollet Mona (1973- )
(1)
Ciechomska Maria (1956-)
(1)
Federici Silvia (1942- )
(1)
Gałęziowski Jakub (1982- )
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Kopeć-Umiastowska Barbara (1950- )
(1)
Pokojska Agnieszka (1975- )
(1)
Spurek Sylwia (1976- )
(1)
Spurek Sylwia (1976- ). Prawa człowieka, głupcze
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Przemoc wobec kobiet
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(3)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Holandia
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
San Francisco (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Gatunek
Esej
(2)
Akty prawne
(1)
Antologia
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Publicystyka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Historia
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
8 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
W naszej kulturze panuje kult specyficznego modelu miłości, który sprowadza się do dwóch etapów: wyidealizowanego początku i tragicznego finału. Wszystko, co dzieje się pomiędzy, wydaje się nieciekawe, konwencjonalne i niegodne opowieści. Mało tego, romantyczne wyobrażenia o miłosnym związku, znajdujące odzwierciedlenie w popkulturze i społecznych przekonaniach, są zbudowane na erotyzowaniu męskiej dominacji i rzekomej kobiecej słabości. Czy symetria w związku jest nudna, a nierówny podział władzy między partnerami sprzyja erotycznemu napięciu? Czyje są nasze fantazje i jak odzyskać własny świat wyobraźni? Mona Chollet dekonstruuje schematy dotyczące kobiecości i męskości. Przywołuje teksty kultury - fimy, książki, reklamy, zdarzenia relacjonowane w mediach społecznościowych – nie unika też osobistego tonu i odwoływania się do swoich doświadczeń. Stawka tego barwnie prowadzonego wywodu jest wysoka. Jest nią odzyskanie przestrzeni dla zbudowania głębokiej relacji, w której obie kochające się osoby mogą wzrastać, rozwijać się i bywać szczęśliwe. Pisarstwo Mony Chollet, francusko-szwajcarskiej eseistki, stało się już europejskim fenomenem. W Polsce ukazały się dotąd dwie jej książki: Tyrania rzeczywistości (przeł. Anastazja Dwulit) oraz kultowe Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. Sławomir Królak). „Gdybym miała wyznaczyć cel mojemu pisaniu, chciałabym dzięki niemu odnaleźć miłosne uniesienie, ale na innych podstawach. Moim zamiarem nie jest unikanie za wszelką cenę cierpienia: miłość jest zawsze ryzykiem, spotykają się w niej raj i piekło; lecz sądzę, że kiedy jest się kobietą, cierpienie nie jest równe cierpieniu. Przewrotność naszych społeczeństw polega na tym, że zachwalając na każdym kroku heteroseksualność, metodycznie kształcą i socjalizują mężczyzn i kobiety tak, by nie byli w stanie się z sobą porozumieć. Genialne, prawda?”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 731 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
We are witnessing a new surge of interpersonal and institutional violence against women, including new witch hunts. This surge of violence has occurred alongside an expansion of capitalist social relations. In this new work that revisits some of the main themes of Caliban and the Witch, Silvia Federici examines the root causes of these developments and outlines the consequences for the women affected and their communities. She argues that, no less than the witch hunts in sixteenth- and seventeenth-century Europe and the “New World,” this new war on women is a structural element of the new forms of capitalist accumulation. These processes are founded on the destruction of people’s most basic means of reproduction. Like at the dawn of capitalism, what we discover behind today’s violence against women are processes of enclosure, land dispossession, and the remolding of women’s reproductive activities and subjectivity. As well as an investigation into the causes of this new violence, the book is also a feminist call to arms. Federici’s work provides new ways of understanding the methods in which women are resisting victimization and offers a powerful reminder that reconstructing the memory of the past is crucial for the struggles of the present.
Jesteśmy świadkami nowej fali przemocy interpersonalnej i instytucjonalnej wobec kobiet, w tym nowych polowań na czarownice. Ten przypływ przemocy nastąpił wraz z ekspansją kapitalistycznych stosunków społecznych. W tej nowej pracy, która powraca do niektórych głównych tematów Kalibana i czarownicy, Silvia Federici bada podstawowe przyczyny tych wydarzeń i przedstawia konsekwencje dla dotkniętych nimi kobiet i ich społeczności. Twierdzi, że ta nowa wojna z kobietami, nie mniej niż polowania na czarownice w szesnastowiecznej i siedemnastowiecznej Europie oraz w „Nowym Świecie”, jest strukturalnym elementem nowych form kapitalistycznej akumulacji. Procesy te opierają się na niszczeniu najbardziej podstawowych środków reprodukcji. Podobnie jak u zarania kapitalizmu, za dzisiejszą przemocą wobec kobiet odkrywamy procesy grodzenia, wywłaszczania ziemi oraz przekształcania czynności reprodukcyjnych i podmiotowości kobiet. Oprócz dochodzenia w sprawie przyczyn tej nowej przemocy, książka jest także feministycznym wezwaniem do broni. Praca Federici zapewnia nowe sposoby rozumienia metod, za pomocą których kobiety opierają się wiktymizacji, i stanowi mocne przypomnienie, że rekonstrukcja pamięci o przeszłości ma kluczowe znaczenie dla zmagań teraźniejszości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 712 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Historyczna ; 45)
Dzieci urodzone z powodu wojny, wojenna i przedwojenna przemoc seksualna, tuż powojenne aborcje i samodzielne macierzyństwo to główne tematy Jakuba Gałęziowskiego. Tematy, które wciąż pozostają białymi plamami w polskiej historiografii, a i szerzej - w narracji o drugiej wojnie światowej. Dzieci urodzone z powodu wojny (children born of war), czy jak same o sobie mówią „dzieci wojny” to dzieci urodzone ze związków żołnierzy obcych formacji i miejscowych kobiet, związków zarówno dobrowolnych jak i powstałych na skutek gwałtu. Przez lata ich tożsamość, pochodzenie było ukrywane przez same matki, rodziny zastępcze, ale i polski system. Jakub Gałęziowski sięga do archiwów, historycznych relacji, ale i rozmawia z samymi „dziećmi”, by odtworzyć doświadczenie, biografie polskich CBOW i ich miejsce w społeczeństwie. Po roku 1989 roku kolejne przemilczane tematy i grupy społeczne wychodzą z cienia. Może nadeszła kolej CBOW oraz ich rodzin.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 699 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„O ile zdołałam ustalić, być kobietą oznacza wiecznie coś robić źle. A przynajmniej tak jest w patriarchacie”. W najnowszej książce amerykańska eseistka analizuje rozmaite formy opresji, jakiej poddawane są kobiety – od pomijania, onieśmielania, dyscyplinowania po przemoc psychiczną i fizyczną. Szczególne miejsce poświęca mechanizmowi uciszania. „Przemoc wobec kobiet to często przemoc wobec naszych historii i głosów – pisze Solnit”. Odebranie głosu oznacza zanegowanie prawa do samookreślenia, do wyrażenia zgody lub niezgody, do życia, do interpretacji i narracji. Mimo to wielu kobietom udaje się wyrazić siebie – żyjąc po swojemu, nie ulegając społecznym normom czy odważnie manifestując sprzeciw wobec patriarchalnych form. „Wielki feministyczny eksperyment, by przebudować świat, przebudowując naszą koncepcję gender i pytając, kto ma prawo przerywać milczenie, odniósł nadspodziewany sukces, lecz daleko mu jeszcze do końca” – pisze Solnit. W książce upomina się o prawo kobiet do samostanowienia, wolności wyboru, pełni praw reprodukcyjnych, a także o stworzenie nowego kanonu literackiego, który nie będzie mizoginiczny. Wyjątkowo mocno wybrzmiewa tekst na temat aborcji: „W obecnej skrajnie antyaborcyjnej atmosferze (…) kobieta w porównaniu z płodem w jej macicy nie ma żadnej wartości, mimo że ponad połowa tych płodów wyrośnie na kobiety, które także kiedyś zostaną uznane za bezwartościowe w porównaniu z kolejnym pokoleniem potencjalnych płodów”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 667 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wspomnienia z nieistnienia / Rebecca Solnit ; przełożyła Agnieszka Pokojska. - Kraków : Karakter, 2022. - 285, [3] strony : fotografia ; 20 cm.
Amerykańska eseistka, autorka kultowej książki „Mężczyźni objaśniają mi świat”, wraca tu wspomnieniami do młodości w San Francisco lat osiemdziesiątych. Opowiada o tym, jak rozpierały ją wtedy ciekawość i apetyt na życie, i jak deprymował i przerażał świat, w którym nie tylko nie było dla niej miejsca, ale gdzie na każdym rogu czyhała na nią przemoc. Opisuje trudny okres dorastania i budowania siebie – jako kobiety i niezależnej intelektualistki. Tytułowe nieistnienie niesie tu wiele znaczeń. Jest lirycznym namysłem nad młodzieńczą potencjalnością i wspomnieniem kogoś, kogo już nie ma, bo wraz z upływem czasu zmieniamy się w inną osobę. Jest gniewnym wezwaniem do tego, by zwrócić kobietom władzę nad ich ciałami, oddać im głos i godność. Jest upomnieniem się o prawo kobiet do życia wolnego od lęku. Jest pełnym buntu manifestem w obronie miejsca kobiet w języku, historii, kulturze, przestrzeni publicznej. Solnit szuka w tej książce źródeł swojego pisarstwa i odnajduje je przy biurku podarowanym jej przez przyjaciółkę, która była ofiarą przemocy. To ono kazało jej odnaleźć własny głos. Zastanawia się też nad własnymi strategiami przetrwania we wrogim świecie: „Stałam się specjalistką od usuwania się w cień, od wymykania się i wycofywania, od wysmykiwania się z niewygodnych sytuacji, od unikania niechcianych uścisków, pocałunków i dłoni, od zajmowania coraz mniej miejsca w autobusie, gdy kolejny mężczyzna zawłaszczał ciałem moją przestrzeń, od stopniowego dystansowania się i nagłej nieobecności. Od sztuki nieistnienia, ponieważ istnienie było jednym wielkim zagrożeniem”. Osobista książka o mocnym politycznym wydźwięku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 669 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nasza konwencja / [opracowanie] Sylwia Spurek. - [Poznań] : Sylwia Spurek, 2021. - 336, [1] strona, [1] karta tablic ; 21 cm.
"Dr Sylwia Spurek dała nam bardzo ważną książkę: „Nasza konwencja”. To bardzo istotny tekst i wielka praca Europosłanki, niestrudzenie pracującej na rzecz tych, którzy i które sami o siebie nie mogą się upomnieć. Weganka, ekofeministka, stała się głosem sprawiedliwości, pomimo hejtu i nienawiści jaką musi znosić od wszystkich tych, którzy nie chcą zmian i uznania praw kobiet, daje nam siłę, buduje nadzieję, że można zmieniać rzeczywistość. Dr Sylwia Spurek raz jeszcze naraża się na atak, publikując książkę tak ważną i tak równościową, robi to jednak świadomie, wspierając kobiety, osoby potrzebujące, nas wszystkich, którzy nie chcemy już żyć w świecie z normalizowanej przemocy i wyzysku. „Nasza konwencja” – lektura obowiązkowa." (dr hab. Joanna Hańderek, prof. UJ)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 259 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej