Seksizm
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(14)
Forma i typ
Artykuły
(9)
Książki
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia
(5)
Autor
Solnit Rebecca (1961- )
(2)
Brzozowski Tomasz
(1)
Calzada Paz de la
(1)
Chollet Mona (1973- )
(1)
Criado Perez Caroline (1984- )
(1)
Dąbrowska Magdalena
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Kohli Anna (1951-)
(1)
Kopeć-Umiastowska Barbara (1950- )
(1)
Kozak Beata
(1)
Kwiatkowski Krzysztof
(1)
Lippard Lucy R. (1937- )
(1)
Mrozik Agnieszka (1979-)
(1)
Pokojska Agnieszka (1975- )
(1)
Reilly Maura
(1)
Sak Anna
(1)
Siromski Michał
(1)
Sujka Piotr
(1)
Środa Magdalena (1957-)
(1)
Żurawiecki Bartosz (1971-)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(12)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(13)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(13)
angielski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Seksizm
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
2001-
(3)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
San Francisco (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Gatunek
Esej
(3)
Antologia
(1)
Debata
(1)
Film polski
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Historia
(1)
14 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
W naszej kulturze panuje kult specyficznego modelu miłości, który sprowadza się do dwóch etapów: wyidealizowanego początku i tragicznego finału. Wszystko, co dzieje się pomiędzy, wydaje się nieciekawe, konwencjonalne i niegodne opowieści. Mało tego, romantyczne wyobrażenia o miłosnym związku, znajdujące odzwierciedlenie w popkulturze i społecznych przekonaniach, są zbudowane na erotyzowaniu męskiej dominacji i rzekomej kobiecej słabości. Czy symetria w związku jest nudna, a nierówny podział władzy między partnerami sprzyja erotycznemu napięciu? Czyje są nasze fantazje i jak odzyskać własny świat wyobraźni? Mona Chollet dekonstruuje schematy dotyczące kobiecości i męskości. Przywołuje teksty kultury - fimy, książki, reklamy, zdarzenia relacjonowane w mediach społecznościowych – nie unika też osobistego tonu i odwoływania się do swoich doświadczeń. Stawka tego barwnie prowadzonego wywodu jest wysoka. Jest nią odzyskanie przestrzeni dla zbudowania głębokiej relacji, w której obie kochające się osoby mogą wzrastać, rozwijać się i bywać szczęśliwe. Pisarstwo Mony Chollet, francusko-szwajcarskiej eseistki, stało się już europejskim fenomenem. W Polsce ukazały się dotąd dwie jej książki: Tyrania rzeczywistości (przeł. Anastazja Dwulit) oraz kultowe Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. Sławomir Królak). „Gdybym miała wyznaczyć cel mojemu pisaniu, chciałabym dzięki niemu odnaleźć miłosne uniesienie, ale na innych podstawach. Moim zamiarem nie jest unikanie za wszelką cenę cierpienia: miłość jest zawsze ryzykiem, spotykają się w niej raj i piekło; lecz sądzę, że kiedy jest się kobietą, cierpienie nie jest równe cierpieniu. Przewrotność naszych społeczeństw polega na tym, że zachwalając na każdym kroku heteroseksualność, metodycznie kształcą i socjalizują mężczyzn i kobiety tak, by nie byli w stanie się z sobą porozumieć. Genialne, prawda?”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 731 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pierwsza książka, która na taką skalę analizuje seksistowski charakter świata, w którym żyjemy – od dostępności usług publicznych po projektowanie dóbr luksusowych. Caroline Criado-Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado-Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japoni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 462 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Płeć studenta gender studies/ / Magdalena Dąbrowska. W: Zadra. - Czas. 163, nr 2/23 (2005), s.44-45 1508-6976.
Dokument nadrzędny: Zadra.
Artykuł
W koszyku
Propaganda pryszczatych / Anna Kohli. W: Zadra. - Czas. 163, nr 2/23 (2005), s.34-36 1508-6976.
Dokument nadrzędny: Zadra.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Feministki na rozdrożu? / Agnieszka Mrozik. W: Zadra. - Czas. 163, nr 2/23 (2005), s.37-39 1508-6976.
Dokument nadrzędny: Zadra.
Książka
W koszyku
A handbook of new curatorial strategies based on pioneering examples of curators working to offset racial and gender disparities in the art world Current art world statistics demonstrate that the fight for gender and race equality in the art world is far from over: only sixteen percent of this year’s Venice Biennale artists were female; only fourteen percent of the work displayed at MoMA in 2016 was by nonwhite artists; only a third of artists represented by U.S. galleries are female, but over two-thirds of students enrolled in art and art-history programs are young women. Arranged in thematic sections focusing on feminism, race, and sexuality, Curatorial Activism examines and illustrates pioneering examples of exhibitions that have broken down boundaries and demonstrated that new approaches are possible, from Linda Nochlin’s “Women Artists” at LACMA in the mid-1970s to Jean-Hubert Martin’s “Carambolages” in 2016 at the Grand Palais in Paris. Profiles key exhibitions by pioneering curators including Okwui Enwezor, Linda Nochlin, Jean-Hubert Martin and Nan Goldin, with a foreword by Lucy Lippard, internationally known art critic, activist and curator, and early champion of feminist art, this volume is both an invaluable source of practical information for those who understand that institutions must be a driving force in this area and a vital source of inspiration for today’s expanding new generation of curators.
Podręcznik nowych strategii kuratorskich oparty na pionierskich przykładach kuratorów pracujących nad zniwelowaniem różnic rasowych i płciowych w świecie sztuki Aktualne statystyki świata sztuki pokazują, że walka o równość płci i ras w świecie sztuki jest daleka od zakończenia: tylko szesnaście procent artystów z tegorocznego Biennale w Wenecji to kobiety; tylko czternaście procent prac pokazywanych w MoMA w 2016 r. było dziełem artystów innych niż biały; tylko jedna trzecia artystów reprezentowanych przez galerie w USA to kobiety, ale ponad dwie trzecie studentów zapisanych na programy artystyczne i historyczne to młode kobiety. Ułożony w sekcje tematyczne skupiające się na feminizmie, rasie i seksualności, Curatorial Activism bada i ilustruje pionierskie przykłady wystaw, które przełamały granice i pokazały, że możliwe są nowe podejścia, od „Artystek” Lindy Nochlin w LACMA w połowie lat 70. „Karambolaże” Jeana-Huberta Martina w 2016 roku w Grand Palais w Paryżu. Opisuje kluczowe wystawy pionierskich kuratorów, w tym Okwui Enwezora, Lindy Nochlin, Jean-Huberta Martina i Nan Goldin, z przedmową Lucy Lippard, znanej na całym świecie krytyk sztuki, aktywistki i kuratorki oraz wczesnej mistrzyni sztuki feministycznej. źródłem praktycznych informacji dla tych, którzy rozumieją, że instytucje muszą być siłą napędową w tej dziedzinie i istotnym źródłem inspiracji dla rozwijającego się dziś nowego pokolenia kuratorów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Kuratorstwo i Muzealnictwo 1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
„O ile zdołałam ustalić, być kobietą oznacza wiecznie coś robić źle. A przynajmniej tak jest w patriarchacie”. W najnowszej książce amerykańska eseistka analizuje rozmaite formy opresji, jakiej poddawane są kobiety – od pomijania, onieśmielania, dyscyplinowania po przemoc psychiczną i fizyczną. Szczególne miejsce poświęca mechanizmowi uciszania. „Przemoc wobec kobiet to często przemoc wobec naszych historii i głosów – pisze Solnit”. Odebranie głosu oznacza zanegowanie prawa do samookreślenia, do wyrażenia zgody lub niezgody, do życia, do interpretacji i narracji. Mimo to wielu kobietom udaje się wyrazić siebie – żyjąc po swojemu, nie ulegając społecznym normom czy odważnie manifestując sprzeciw wobec patriarchalnych form. „Wielki feministyczny eksperyment, by przebudować świat, przebudowując naszą koncepcję gender i pytając, kto ma prawo przerywać milczenie, odniósł nadspodziewany sukces, lecz daleko mu jeszcze do końca” – pisze Solnit. W książce upomina się o prawo kobiet do samostanowienia, wolności wyboru, pełni praw reprodukcyjnych, a także o stworzenie nowego kanonu literackiego, który nie będzie mizoginiczny. Wyjątkowo mocno wybrzmiewa tekst na temat aborcji: „W obecnej skrajnie antyaborcyjnej atmosferze (…) kobieta w porównaniu z płodem w jej macicy nie ma żadnej wartości, mimo że ponad połowa tych płodów wyrośnie na kobiety, które także kiedyś zostaną uznane za bezwartościowe w porównaniu z kolejnym pokoleniem potencjalnych płodów”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 667 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wspomnienia z nieistnienia / Rebecca Solnit ; przełożyła Agnieszka Pokojska. - Kraków : Karakter, 2022. - 285, [3] strony : fotografia ; 20 cm.
Amerykańska eseistka, autorka kultowej książki „Mężczyźni objaśniają mi świat”, wraca tu wspomnieniami do młodości w San Francisco lat osiemdziesiątych. Opowiada o tym, jak rozpierały ją wtedy ciekawość i apetyt na życie, i jak deprymował i przerażał świat, w którym nie tylko nie było dla niej miejsca, ale gdzie na każdym rogu czyhała na nią przemoc. Opisuje trudny okres dorastania i budowania siebie – jako kobiety i niezależnej intelektualistki. Tytułowe nieistnienie niesie tu wiele znaczeń. Jest lirycznym namysłem nad młodzieńczą potencjalnością i wspomnieniem kogoś, kogo już nie ma, bo wraz z upływem czasu zmieniamy się w inną osobę. Jest gniewnym wezwaniem do tego, by zwrócić kobietom władzę nad ich ciałami, oddać im głos i godność. Jest upomnieniem się o prawo kobiet do życia wolnego od lęku. Jest pełnym buntu manifestem w obronie miejsca kobiet w języku, historii, kulturze, przestrzeni publicznej. Solnit szuka w tej książce źródeł swojego pisarstwa i odnajduje je przy biurku podarowanym jej przez przyjaciółkę, która była ofiarą przemocy. To ono kazało jej odnaleźć własny głos. Zastanawia się też nad własnymi strategiami przetrwania we wrogim świecie: „Stałam się specjalistką od usuwania się w cień, od wymykania się i wycofywania, od wysmykiwania się z niewygodnych sytuacji, od unikania niechcianych uścisków, pocałunków i dłoni, od zajmowania coraz mniej miejsca w autobusie, gdy kolejny mężczyzna zawłaszczał ciałem moją przestrzeń, od stopniowego dystansowania się i nagłej nieobecności. Od sztuki nieistnienia, ponieważ istnienie było jednym wielkim zagrożeniem”. Osobista książka o mocnym politycznym wydźwięku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 669 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
O Wandzie, co macho nie chciała / Bartosz Żurawiecki. W : Kino. - Czas.22, nr 1/2 (2020), s. 24-27 0023-1673.
Dokument nadrzędny: Kino.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej