Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(22)
Forma i typ
Książki
(22)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(19)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(22)
Autor
Eco Umberto (1932-2016)
(4)
Czaplińska Justyna
(2)
Dolińska Monika
(2)
Gombrich Ernst Hans (1909-2001)
(2)
Hornowska Ewa (1960- )
(2)
Kwiecień Tomasz (1965- )
(2)
Piotrowski Piotr (1952-2015)
(2)
Bogdański Aleksander (1927-1994)
(1)
Brooke-Hitching Edward
(1)
Camilleri Andrea (1925-2019)
(1)
Chadwick Whitney (1943- )
(1)
Czerwiński Marcin (1924-2001)
(1)
De Michele Girolamo (1961- )
(1)
Derrick Robin
(1)
Dyjas-Fezzi Karolina
(1)
Dżurkowa-Kossowska Irena
(1)
Friedman Thomas L. (1953- )
(1)
Fromm Erich (1900-1980)
(1)
Gayford Martin (1952- )
(1)
Gelb Michael (1952-)
(1)
Gogolin Anna
(1)
Gołębiowska Agnieszka
(1)
Grabiak Joanna
(1)
Głuch Maria
(1)
Hermanowska Magdalena
(1)
Hill Brad (1953-)
(1)
Hockney David (1937- )
(1)
Hornowski Tomasz
(1)
Jagła Ewelina filolog
(1)
Jóźwiak Michał tłumacz
(1)
Kuciak Agnieszka (1970- )
(1)
Kuciak Agnieszka (1970-)
(1)
Kuczyńska Agnieszka (historia sztuki)
(1)
Kwapis Olaf
(1)
Lubiak Jarosław (1971-)
(1)
Muir Robin
(1)
Pease Allan
(1)
Pease Barbara
(1)
Robinson Walter
(1)
Rybczyński Witold (1943- )
(1)
Saltz Jerry (1951- )
(1)
Sgarbi Vittorio (1952- )
(1)
Skoczylas Grażyna
(1)
Stefańska-Szewczuk Dorota
(1)
Szczepański Janusz
(1)
Topolska Bożena
(1)
Turski Piotr
(1)
Zielińska Agnieszka (tłumacz)
(1)
Żuchowski Tadeusz J
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(21)
Język
polski
(21)
Przynależność kulturowa
Literatura włoska
(1)
Temat
Sztuka
(9)
Estetyka
(4)
Kobieta
(3)
Brzydota
(2)
Historia sztuki
(2)
Tematy i motywy
(2)
Architektura
(1)
Artyści
(1)
Feminizm
(1)
Filozofia
(1)
Fortepian
(1)
Fotografie
(1)
Geopolityka
(1)
Gesty
(1)
Globalizacja
(1)
Historia
(1)
Inteligencja (psychologia)
(1)
Komunikacja niewerbalna
(1)
Komunikowanie się pozasłowne
(1)
Kreatywność
(1)
Leonardo da Vinci
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
(1)
Miłość
(1)
Myślenie twórcze (edukacja)
(1)
Pantomimika
(1)
Piękno
(1)
Piękno (filozofia)
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Portrety
(1)
Relacje międzyludzkie
(1)
Rysunek
(1)
Rysunki
(1)
Samokształcenie
(1)
Społeczeństwo informacyjne
(1)
Style architektoniczne
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Sztuka polska
(1)
Techniki artystyczne
(1)
Teoria sztuki
(1)
Temat: czas
2001-
(4)
1001-1100
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1701-1800
(3)
1801-1900
(3)
1901-2000
(3)
401-500
(3)
501-600
(3)
601-700
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
800-701 p.n.e.
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1989-
(1)
701-800
(1)
Temat: miejsce
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Gatunek
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Opracowanie
(3)
Wydawnictwa popularne
(2)
Albumy
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Fotografia angielska
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik
(1)
Powieść
(1)
Synteza
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
22 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
"Galeria szaleńca" to błyskotliwy rezultat szeroko zakrojonych poszukiwań najdziwniejszych obrazów, rzeźb, grafik i innych artystycznych osobliwości stworzonych przez człowieka (i nie tylko). Znajdziecie tu ponad sto wspaniałych dzieł wybranych dla ich niebanalnego piękna oraz fascynujących opowieści o kulisach ich powstawania. Nieznane i zapomniane skarby sąsiadują w niej ze słynnymi arcydziełami z tajemniczą historią. Są tu wizje końca świata, krzyczące rzeźby, magiczne rękopisy, niemożliwa architektura, święci o psich głowach i pierwszy w dziejach portret kanibala. Sztuka kradziona, sztuka marginesu, sztuka duchów i sztuka zemsty, malowidła tworzone na dnie morza przeplatają się ze skandalami artystycznymi, fałszerstwami i mistyfikacjami, sztuką snów i koszmarów, a także zakodowanymi obrazami wciąż czekającymi na rozszyfrowanie. Odkryjcie intrygujące elżbietańskie portrety mężczyzn w płomieniach, sekret nagiej Mony Lizy, makabryczne składniki pewnych pigmentów i historię włoskiego mnicha, który lewitował tak często, że niektórzy uznają go za patrona pasażerów samolotów. Autor, obficie czerpiąc z efektów niezwykle wnikliwych badań i szerokiego spektrum dzieł – od prehistorycznych rysunków naskalnych do obrazów wykonanych przez sztuczną inteligencję – stworzył nadzwyczajną książkę, która nie przestaje zaskakiwać czytelnika i może być uznana za bogato ilustrowany pean na cześć nieskończonej potęgi i kreatywności ludzkiej wyobraźni.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 587 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bel Paese : mistrzowie współczesnej literatury włoskiej)
Swoisty pean stworzony na cześć kobiet - w całej ich niemal nieprawdopodobnej różnorodności - snuty przez jednego z najpopularniejszych pisarzy włoskich. Angelika, Carmen, Helga, Inés, Nora, Ksenia... Kochałem je wszystkie, przez godzinę lub przez całe życie. Niektóre lekko, inne gwałtownie, jeszcze inne tylko sobie wyobrażałem. Bez nich nie byłoby mnie. Kobiety dumne, nieulegające ani groźbom, ani pochlebstwom, gotowe wyjść naprzeciw swemu przeznaczeniu. Kobiety tajemnicze, pojawiające się i znikające podczas podróży morskiej. Kobiety łagodne i upojne jak Sycylia. Kobiety skandaliczne, które nie boją się brać tego, co do nich należy, włącznie z wolnością. Po prostu kobiety - postaci z krwi i kości, ale też z literatury i teatru. To one są bohaterkami tej jedynej w swoim rodzaju książki Andrei Camillerego - mężczyzny, który je spotkał, a może tylko sobie to wyobraził. Kobiety - książka ulubionego pisarza Włochów - to swego rodzaju miłosna autobiografia ukryta w zbiorze niezapomnianych opowieści. Osobisty, żartobliwy katalog kobiet, które w ciągu wieków mężczyźni raz kochali, a kiedy indziej nienawidzili. Podróż do źródeł uwodzenia, seksu i tej niewiarygodnej, nierozwiązywalnej zagadki, jaką jest świat kobiety.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Beletrystyka 127 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kobiety, sztuka i społeczeństwo / Whitney Chadwick ; przełożyła Ewa Hornowska. - Wydanie I. - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2015. - 599, [1] strona : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Fascynujące wprowadzenie do historii uwikłania kobiet w sztukę Książka ta w zamierzeniu ma być ogólnym wprowadzeniem do historii aktywności kobiet na polu sztuki. Omawiam w niej artystki, które zdecydowały się zająć profesjonalnie malarstwem, rzeźbą bądź inną dziedziną, oraz ideologie, które narzucają kobietom taki a nie inny rodzaj produkcji i przedstawiania. Staram się w niej także rozpoznać najważniejsze problemy i nowe kierunki badań, które mają szansę wzbogacić studia historyczne na temat artystek i podsumować wyniki prac opublikowanych do tej pory. Skupienie się na zagadnieniach pojawiających się jednocześnie w dwóch obszarach tematycznych - kobieta jako twórczyni i kobieta jako przedmiot przedstawienia - pozwala objaśnić dyskursy, które wykuwały i rozpowszechniały idee odnoszące się do kobiet i kobiecości w określonych momentach historii. Właśnie w miejscu przecięcia się twórczości i reprezentacji uświadamiamy sobie bowiem to, co nie zostało przedstawione lub powiedziane, czyli wszystkie opuszczenia i przemilczenia, które ujawniają potęgę ideologii kulturowej. - z Przedmowy autorki
W tym znamienitym studium Whitney Chadwick pod znakiem zapytania stawia przekonanie, że wybitna artystka jest wyjątkiem w regule, któremu udało się "przekroczyć swą płeć" i dzięki temu stworzyć znaczące dzieła sztuki. Choć przyznaje, że zwykle nie dostrzega się ogromnych zasług dla kultury wizualnej, jakie mają kobiety różnych epok, jej rozważania nie sprowadzają się wyłącznie do próby ustanowienia alternatywnego, kobiecego kanonu: Chadwick przygląda się od nowa nie tylko samym dziełom, ale też przyczynom, dla których postrzegano je jako mało ważne, i analizuje je w bezpośrednim odniesieniu do płci kulturowej. Omawiając feminizm i jego wpływ na reewaluację twórczości kobiet, autorka odwołuje się do związanych z nimi kwestii: pochodzenia etnicznego, klasy społecznej i seksualności.
Pierwsze polskie wydanie tej książki oparte jest na poprawionej i rozszerzonej piątej edycji brytyjskiej i zawiera nowy rozdział poświęcony ewolucji, jaką przeszły feministyczna historia sztuki i pedagogika od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, oraz sposobom, w jakie artystki podejmowały strategie feministyczne bądź poddawały je subwersji. Uaktualnione wydanie przynosi omówienie twórczości najważniejszych artystek, jakie pojawiły się w ostatnich latach na arenie międzynarodowej, między innymi Wangechi Mutu, Pae White, Yael Bartany, Jenny Saville i Teresy Margolles.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 45 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kontynuacja wielkiego hitu „Historii piękna”. Pozornie piękno i brzydota są konceptami, które wzajemnie się implikują. Zazwyczaj też rozumie się brzydotę jako przeciwieństwo piękna, więc wydaje się, że zdefiniowanie jednej wystarczy, by wytłumaczyć drugą. Objawianie się brzydoty na przestrzeni wieków jest wszakże dużo bogatsze i bardziej nieprzewidywalne, niż się powszechnie sądzi. Zawarte w tej książce fragmenty antologii, obejmującej teksty z niemal trzech tysięcy lat, opatrzone niezwykłymi ilustracjami, wiodą nas zaskakującym szlakiem pomiędzy koszmarem, strachem i miłością; tu przejawy obrzydzenia podążają równym krokiem z poruszającymi odruchami współczucia, natomiast odrzuceniu deformacji towarzyszą dekadencka ekstaza oraz uwodzicielskie naruszanie wszelkich klasycznych kanonów. W demonach, obłąkanych, straszliwych nieprzyjaciołach i niepokojących obecnościach, w obrzydliwych otchłaniach i zwyrodnieniach, które ocierają się o wyrafinowanie, w odmieńcach i żywych trupach ujawnia się niezwykle szeroka, a często też nieoczekiwana wena ikonograficzna.
Spotkawszy się na tych stronach z brzydotą natury, brzydotą duchową, asymetrią, dysharmonią, zniekształceniem, natknąwszy się tu na nikczemne, słabe, podłe, banalne, przypadkowe, arbitralne, surowe, odrażające, niewdzięczne, straszliwe, jałowe, mdłe, przestępcze, widmowe, czarnoksięskie, szatańskie, ohydne, wstrętne, godne pogardy, groteskowe, odpychające, nienawistne, nieprzyzwoite, nieczyste, brudne, obsceniczne, przerażające, naganne, potworne, gwałtowne, mętne, okropne, upiorne, obmierzłe, odrzucające, odstręczające, niesmaczne, przyprawiające o mdłości, cuchnące, występne, szkaradne, nieprzyjemne i niemoralne, pierwszy zagraniczny wydawca, który przeczytał to dzieło, wykrzyknął: „Jakże piękna jest brzydota!”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 15 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia piękna / redakcja Umberto Eco ; przełożyła Agnieszka Kuciak. - Wydanie 1., (dodruk). - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2014. - 437, [2] strony : ilustracje kolorowe ; 25 cm.
Estetyczna i intelektualna przygoda z arcydziełami wszech czasów. Książka ta – choć ilustrowana obrazami stu arcydzieł wszech czasów – nie jest kompendium wiedzy o sztuce. Obrazy, podobnie jak cytaty z dzieł literackich, od Pitagorasa po teksty współczesne, odzwierciedlają zróżnicowane pojęcia piękna, jakie pojawiały się na przestrzeni dziejów. Książka ilustruje, w jaki sposób pojmowano piękno natury, kwiatów, zwierząt, ciała ludzkiego, gwiazd, proporcji matematycznych, światła, drogocennych kamieni, Boga, szatana wreszcie.
Na podstawie tekstów filozofów, pisarzy, uczonych, mistyków i teologów oraz świadectw artystów można się także zorientować, w jaki sposób odczuwał piękno zwykły, przeciętny człowiek. Okazuje się, że nie tylko w różnych epokach, ale nawet w obrębie tej samej kultury ścierały się ze sobą różnorodne pojęcia na temat piękna. Czytelnik sam może się przekonać, czy w tak odmiennych swych przejawach koncepcja piękna zachowała pewne cechy stałe. W każdym razie przeżyje pasjonującą przygodę, estetyczna i intelektualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 14 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 77 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Sztuka 134 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Thomas L. Friedman stara się ukazać czytelnikom nową, wspaniałą rzeczywistość XXI wieku, aby mogli zrozumieć wydarzenia dziejące się na ich oczach na globalnej scenie. Wyjaśnia też, jak doszło do spłaszczenia świata u progu nowego stulecia, co ten proces oznacza dla krajów, firm, grup społecznych i jednostek oraz jak władza i społeczeństwo mogą i muszą się do niego dostosować. Świat jest płaski, książka jednego z najlepszych dziennikarzy naszych czasów, to aktualne spojrzenie na globalizację, jej sukcesy i porażki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 290 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 245 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 120 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 268 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka poświęcona zagadnieniom sztuki począwszy od malarstwa jaskiniowego a kończąc na eksperymentalnej sztuce nowoczesnej. Autor ukazuje dzieje sztuki jako proces nieustannego splatania się i przeobrażania tradycji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 130 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Gra na fortepianie / Brad Hill ; przeł. Michał Jóźwiak. - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2010. - XX, [2], 370, [3] s. : il. ; 23 cm + 1 dysk optyczny (CD).
(Dla Żółtodziobów : czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o...)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 180 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia obrazów rozpoczęła się w jaskini i tymczasem kończy się na ekranie komputera. Kto wie, w jakim kierunku to pójdzie? Jedno jest pewne: zadanie przedstawienia świata w dwóch wymiarach wciąż będzie aktualne. - David Hockney.
David Hockney twierdzi, że jedyny sposób, w jaki możemy zdać relację z tego, co widzimy, to stworzenie obrazu. Każdy, kto obrazy tworzy, musi się natomiast zmierzyć z tą samą kwestią: jak sprowadzić trójwymiarowych ludzi, przedmioty i przestrzeń do płaskiej powierzchni. Rezultaty tych wysiłków często się szufladkuje jako obrazy malowane, zdjęcia czy filmy. Ewentualnie można je porządkować według czasu powstania i stylu, określając jako średniowieczne, renesansowe czy barokowe. Hockney dowodzi, że w rzeczywistości są przede wszystkim obrazami - bez względu na to, czy powstały w wyniku użycia pędzla, kamery czy program komputerowego i czy znajdują się na ścianie jaskini, czy ekranie. I żebyśmy mogli zrozumieć, jak postrzegamy otaczający nas świat - a tym samym również siebie samych - potrzebna jest nam historia obrazów. Ową historię opowiada ta książka.
Czerpiąc całe życie energię z malowania, rysowania i tworzenia obrazów różnego rodzaju aparatami i opierając się na tym doświadczeniu, Hockney wspólnie z krytykiem sztuki Martinem Gayfordem stawia pytania o to, jak i dlaczego od tysiącleci tworzono obrazy. Co sprawia, że kreski i plamy na płaskiej powierzchni są ciekawe? Jak pokazać ruch w nieruchomym obrazie albo na odwrót – co zbliża film i telewizję do dawnych mistrzów? Jak można zagęścić czas i przestrzeń w statycznym obrazie na płótnie bądź ekranie? Co widać na obrazie – prawdę czy fałsz? Czy fotografia pokazuje świat w zgodzie z naszym doświadczeniem?
Czerpiąc całe życie energię z malowania, rysowania i tworzenia obrazów różnego rodzaju aparatami i opierając się na tym doświadczeniu, Hockney wspólnie z krytykiem sztuki Martinem Gayfordem stawia pytania o to, jak i dlaczego od tysiącleci tworzono obrazy. Co sprawia, że kreski i plamy na płaskiej powierzchni są ciekawe? Jak pokazać ruch w nieruchomym obrazie albo na odwrót – co zbliża film i telewizję do dawnych mistrzów? Jak można zagęścić czas i przestrzeń w statycznym obrazie na płótnie bądź ekranie? Co widać na obrazie – prawdę czy fałsz? Czy fotografia pokazuje świat w zgodzie z naszym doświadczeniem?
Dzięki zestawieniu ze sobą obrazów pochodzących z najrozmaitszych obszarów – klatki filmu rysunkowego Disneya z drzeworytem Hiroshigego, sceny nakręconej przez Eisensteina z obrazem Velázqueza – autorzy przekraczają konwencjonalne granice między kulturą wysoką a masową rozrywką i dostrzegają nieoczekiwane związki zarówno między różnymi epokami, jak i mediami. Odwołując się do przełomowej książki Hockneya Wiedza tajemna, twierdzą, że film, fotografia, malarstwo i rysunek są ze sobą ściśle połączone. Historia obrazów, książka wnikliwa i dająca do myślenia, stanowi poważny przyczynek do zrozumienia sposobu, w jaki przedstawiamy rzeczywistość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Malarstwo 108 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 159 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 36 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 38 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W tej przekrojowej opowieści o architekturze, która zaczyna się w epoce kamienia, a kończy w czasach współczesnych, Witold Rybczyński opisuje, jak zmiany technologiczne, ekonomiczne i społeczne, a także przemiany gustów i upodobań wpływały na architektoniczne idee i ideały. Aby to zobrazować, autor szczegółowo przedstawia mnóstwo przykładów: od świątyń, takich jak Hagia Sophia i katedra Świętego Pawła w Londynie, poprzez budynki mieszkalne, w tym cesarską willę Katsura i Alhambrę, budynki użyteczności publicznej, m.in. Crystal Palace i dom towarowy Rudolfa Petersdorffa we Wrocławiu, ikony narodowe, jak wieża Eiffla czy Sydney Opera House, aż po wieżowce, między innymi Seagram Building i budynek CCTV w Pekinie. Rybczyński podkreśla, że wszystkie budowle łączy w czasie i przestrzeni ludzka potrzeba porządku, sensu i piękna. To wciągająca, przystępna i spójna opowieść o architektonicznej manifestacji uniwersalnego dążenia człowieka do celebrowania, czczenia i upamiętniania. Książka Rybczyńskiego – autorytatywna, wyważona, bezstronna i zakorzeniona w nauce – zachwyci wszystkich czytelników zainteresowanych zrozumieniem budowli, które odwiedzają i mijają każdego dnia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 182 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jak zostać artystą / Jerry Saltz ; przełożyła Grażyna Skoczylas. - Wydanie I. - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2021. - XII, [2], 128, [2] strony : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
Sztuka ma moc zmieniania naszego życia. Wiele osób od dziecka marzy o tym, by stać się artystą. Jak to osiągnąć? Jeden z najznaczniejszych i najżarliwszych głosów świata sztuki, Jerry Saltz, w książce "Jak zostać artystą" oferuje praktyczny poradnik osobom z twórczymi aspiracjami. Jak urzeczywistnić przebłysk natchnienia, nie popadając w zwątpienie? Autor oferuje bezcenny wgląd w cechy dla nich ważne: oryginalność, wytrwałość, zrównoważenie wiedzy i intuicji oraz – najcenniejszą – wiarę w siebie. Tekst pełen jest reguł, podpowiedzi i konstruktywnych wskazówek, dzięki którym każdy artysta in spe wyzwoli uśpioną kreatywność, maksymalnie wykorzysta atuty materiału, będzie potrafił sterować zawodowymi wyzwaniami i – co najważniejsze – będzie czerpał radość z tworzenia. Piękna, użyteczna książka ilustrowana jest barwnymi dziełami dawnych i współczesnych wizjonerów. Pomoże w realizacji marzeń artystom reprezentującym różne dziedziny sztuki: malarzom, fotografom, pisarzom, aktorom. Jerry Saltz jest uznanym krytykiem dwutygodnika „New York” i poświęconej kulturze strony internetowej Vulture. W 2018 roku otrzymał Nagrodę Pulitzera w dziedzinie krytyki, wygłasza wykłady w muzeach, m.in. w MoMA, Whitney i Guggenheima, a także na uniwersytetach, m.in. Harvarda, Yale i Columbia. Mieszka w Nowym Jorku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Sztuka 565 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Wolno mi zapewne pokusić się o twierdzenie, że książka poświęcona obliczom kobiety w istocie traktuje o historii sztuki i literatury i że mogę w niej przekazać własne doświadczenie kobiety, które, gdy ująć je w kategoriach artystycznej twórczości, wykracza poza aspekt cielesny – jak widzimy choćby w postaciach świętych wraz z poświęconą im ikonografią czy też w przedstawieniach mitycznych heroin. Kobiecy świat w sztuce zachęca do refleksji, prowokuje dyskusje, a niniejsza książka dokumentuje to serią przykładów artyzmu, tajemnicy i uwodzicielskiej mocy pochodzących od kobiety i czyniących z jej postaci rzeczywistość wręcz niematerialną. Nie jest to li tylko cielesność, zmysłowość czy siła przyciągania właściwa pięknu; figura kobiety jest symbolem marzeń i pragnień, jest nieuchwytnym obrazem, którego nie da się nigdy zgłębić do końca: jest marzeniem, nadzieją, pragnieniem. Czytelnik tych stronic z łatwością dostrzeże, że służą one za narzędzie budzące ciekawość i zarazem zbliżające do jej zaspokojenia. Wszystkie podjęte tu próby nazwania rzeczywistości sztuki, reprodukowane dzieła, przytaczane komentarze i teksty poetyckie z pewnością pomogą jeśli nie rozwiązać, to przynajmniej rzucić światło na zagadkę, jaką jest kobieta. Książka poświęcona historii sztuki mogłaby niemal w całości traktować o kobiecie, tak wiele jest dzieł, od starożytności po czasy współczesne, dla których była inspiracją. Albowiem we wszystkich literackich i artystycznych przejawach ludzkiej twórczości właśnie kobieta jest tematem najgoręcej dyskutowanym, najczęściej podejmowanym, najdogłębniej rozważanym i najbardziej upragnionym." (Vittorio Sgarbi)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 105 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej