Malarstwo amerykańskie
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(22)
Forma i typ
Artykuły
(14)
Książki
(8)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Autor
Delikta Wojciech
(3)
Kargul Aleksandra
(2)
Abadie Daniel
(1)
Albiński Wojciech (1935-2015)
(1)
Anfam David (1955- )
(1)
Bartosiewicz Anna
(1)
Beckett Wendy (1930-)
(1)
Cavazzini Emma
(1)
Czajkowska Sabina
(1)
Francone Marcello
(1)
Gorządek Ewa
(1)
Haake Michał
(1)
Kiepuszewski Łukasz (1971- )
(1)
Kwestorowska Anita
(1)
Kęszycka Helena
(1)
Ligniti Emily
(1)
Lipiński Filip (1979- )
(1)
McCorquodale Duncan
(1)
Renner Rolf Günter (1945-)
(1)
Rosenthal Stephanie
(1)
Schneemann Carolee
(1)
Stelowska-Morgulec Diana
(1)
White Kenneth
(1)
Wright Patricia
(1)
Łabądź Justyna Weronika
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(10)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(22)
Język
polski
(18)
Temat
Wystawy sztuki
(12)
Lichtenstein, Roy (1923-1997)
(3)
Muzeum Narodowe (Warszawa)
(3)
Pop art
(3)
Abstrakcja geometryczna
(2)
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
(2)
Rothko, Mark (1903-1970)
(2)
Stella, Frank (1936- )
(2)
Tate Modern (Londyn)
(2)
Wideo-art
(2)
Abstrakcjonizm
(1)
Basquiat, Jean-Michel (1960-1988)
(1)
Centre national d'art et de culture Georges-Pompidou
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu (Toruń)
(1)
Ceramika
(1)
Chiostro del Bramante
(1)
Deutsch, Gustav (1952- )
(1)
Hiperrealizm
(1)
Hopper, Edward
(1)
Hopper, Edward (1882-1967)
(1)
Informel
(1)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(1)
Instalacja wideo
(1)
Lynch, David (1946- )
(1)
Malarze amerykańscy
(1)
Marx, Erich (1921-2020)
(1)
Multimedia
(1)
Mural
(1)
Muzeum Sztuki Współczesnej (Wrocław)
(1)
National Gallery of Art (Waszyngton)
(1)
O'Keeffe, Georgia (1887-1986)
(1)
Pawilon Czterech Kopuł (Muzeum Narodowe ; Wrocław)
(1)
Performance
(1)
Picasso, Pablo (1881-1973)
(1)
Pollock, Jackson (1912-1956)
(1)
Realizm
(1)
Rzeźba amerykańska
(1)
Schneemann, Carolee (1939-2019)
(1)
Stieglitz, Alfred (1864-1946)
(1)
Synagogi
(1)
Sztuka
(1)
Tate Britain
(1)
Techniki graficzne
(1)
Tematy i motywy
(1)
Twombly, Cy (1928-2011)
(1)
Van Devanter, Ann C.
(1)
Whistler, James McNeill (1834-1903)
(1)
Zbiory prywatne
(1)
Temat: dzieło
Aranżacja szarości i czerni nr 1: matka artysty
(1)
Shirley - Visions of reality (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Warszawa
(1)
Wenecja (Włochy)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Muzyka polska
(1246)
Partytura
(1245)
Muzyka na fortepian
(1013)
Opowiadania i nowele
(610)
Malarstwo amerykańskie
(-)
Muzyka niemiecka
(593)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Muzyka fortepianowa
(476)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(446)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(400)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(364)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(329)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(298)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka austriacka
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Sonata
(281)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Muzyka na gitarę
(261)
Powieść
(260)
Albumy
(253)
Film polski
(245)
Muzyka włoska
(237)
Opera (utwór muzyczny)
(236)
Muzyka poważna
(234)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(205)
Muzyka chóralna
(204)
Esej
(202)
Biografia
(200)
Przypowieść
(200)
Muzyka religijna
(196)
Opracowanie
(193)
Muzyka francuska
(188)
Symfonia
(183)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Praca zbiorowa
(164)
Muzyka węgierska
(163)
Architektura
(161)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na organy
(156)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Koncert (utwór muzyczny)
(155)
Publikacja bogato ilustrowana
(155)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Podręcznik
(130)
Teatr polski
(128)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Monografia
(103)
Preludium (utwór muzyczny)
(101)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Film francuski
(96)
Suita
(95)
Komedia
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Rzeźba polska
(79)
Antologia
(78)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(77)
Muzyka kameralna
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki
(75)
Podręczniki akademickie
(75)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
22 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Jackson Pollock's Mural : energy made visible / David Anfam. - London : Thames & Hudson, 2015. - 146 stron : ilustracje ; 26 cm.
Mural Jacksona Pollocka, stworzony na początku jego kariery w 1943 roku został zamówiony przez Peggy Guggenheim do holu wejściowego jej rezydencji przy East 61st Street w Nowym Jorku. Jest to rozległa panorama obejmująca 6-metrowe płótno – największy obraz, jaki kiedykolwiek namalował. Mural wyznaczał punkt zwrotny dla Pollocka: przeczucie epickiej skali, złożoności, energii i ambicji pracy, która nadchodzi. Ten monumentalny obraz jest jednym z najbardziej wpływowych, ale mało widzianych dzieł ubiegłego wieku. Ta książka rzuca nowe światło na jej miejsce w błyskawicznej karierze artysty i ewolucji współczesnej sztuki amerykańskiej. David Anfam rozważa liczne wpływy na Pollocka, które doprowadziły do ​​tego przełomowego osiągnięcia – w tym kontekst amerykańskiego Zachodu, jego mało znane relacje z Clyfford Still i znaczenie wojennej fotografii akcji. Śledzi również wybuchowy magnetyzm, jaki Mural wywierał na wyłaniających się ekspresjonistów abstrakcyjnych i ich spuściznę dla malarzy i rzeźbiarzy tak różnych, jak Mark Rothko, Robert Motherwell, David Smith, Richard Serra i Brice Marden.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Pol.6 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Dynamizm ciszy / Anna Bartosiewicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2017), s. 15-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
David Lynch jest jednym z najbardziej uznanych i uwielbianych współczesnych twórców filmowych. Studiował sztuki piękne w Pennsylvania Academy of Fine Arts, gdzie jako dwudziestolatek zaczął tworzyć pierwsze animacje, ale ostatecznie związał się z kinem. Świat usłyszał o nim już za sprawą jego pełnometrażowego debiutu fabularnego Głowa do wycierania, następnie przyszły Człowiek słoń, Diuna, Blue Velvet, Miasteczko Twin Peaks, Dzikość serca, Twin Peaks: Ogniu krocz za mną, Zagubiona autostrada, Prosta historia, Mulholland Drive i Inland Empire. Za swój dorobek reżyserski, scenariuszowy i producencki Lynch był między innymi czterokrotnie nominowany do Oscara®, zdobył Złotą Palmę Festiwalu w Cannes i dwukrotnie nagrodę Césara.
Wystawa dorobku plastycznych poszukiwań Davida Lyncha zapowiada się niezwykle ciekawie. Już sama jego aktywność na polu twórczości filmowej przejawia się w różnych formach: filmu kinowego, eksperymentalnego, serialu telewizyjnego, wideoartu, reklamy czy wideoklipu. David Lynch to także świetny malarz, rysownik, grafik i fotografik, kompozytor muzyki i jej wykonawca. Wystawa, na którą zapraszają Fundacja Tumult i Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, to największa jak dotąd ekspozycja tych wszystkich jego aktywności artystycznych. Na Silence and Dynamism złoży się około 400 prac Lyncha: od najwcześniejszych poszukiwań rysunkowych z lat 50., malarsko-filmowych z lat 60. do prac najnowszych z 2017 roku.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 47 [Wypożyczalnia], Dublety 405 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wysatwa prac w Fondazione Vedova w Wenecji objęła całą swoją karierę rzeźbiarską Roya Lichtensteina, od wczesnych lat 60. do końca lat 90., prezentując jego wpływową twórczość rzeźbiarską wykonaną z ceramiki, brązu, drewna, porcelany, stali i aluminium. Niniejsza publikacja oferuje wybór rzeźb Lichtensteina, wywiad dziennikarski oraz dopowiedzenia ze strony redakcyjnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Lic.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Motyw - notatki z wystawy / Sabina Czajkowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2013), s. 10-12 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Lichtenstein to postać o monumentalnym znaczeniu w najnowszej historii sztuki. Jego wkład — wciąż potężne zderzenie źródeł komercyjnych i sztuk pięknych — zdefiniował trwałą spuściznę Pop Artu. Idea jedności kompozycyjnej była centralna dla myśli artysty. Wartości plastyczne, takie jak piękno i równowaga, miały dla Lichtensteina pierwszorzędne znaczenie, a niezawodne tropy formalne – kontury, punkty rastrowe i solidne przekątne – były budulcem prawie wszystkich jego kompozycji. Pierwszą fazę dojrzałej kariery Lichtensteina określił jego „kreskówka”. Po 1966 zastosował swój komiksowy styl do szerokiej gamy znalezionych obrazów. Artysta prawie zawsze zaczynał od dwuwymiarowego źródła, często komiksowego obrazu lub innej łatwej do wydestylowania formy drukowanej komunikacji masowej. Następnie naszkicował obraz, przekładając go tak, by odpowiadał przejrzystości narracji lub formalnym celom. Następnie przerysował rysunek na płótno, dokonując dalszych poprawek kompozycyjnych, a następnie malował, niekiedy z pomocą asystentów.
Artykuł
W koszyku
Kolekcja jako pole dialogu / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2016), s. 11-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Dzieła Warhola, Rauschenberga, Beuysa, Kiefera i wielu innych wybitnych artystów współczesnych prezentowane były we wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł. To jedna z najważniejszych wystaw organizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Berliński Hamburger Bahnhof, oddział tamtejszej Nationalgalerie, należy do grupy najbardziej opiniotwórczych na świecie muzeów sztuki współczesnej. Prezentowane są w nim na stałe zbiory niemieckiego kolekcjonera Ericha Marxa. Dzieła te opuszczają sale Galerii Narodowej niezwykle rzadko. Rok 2016 ­– jubileuszowy dla otwartego 20 lat temu Hamburger Bahnhof – stanowi jedną z takich wyjątkowych okazji: w tym roku część kolekcji Marxa udostępniona jest w Pawilonie Czterech Kopuł Oddziale Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Pokazanych było około 50 prac, wśród nich dzieła tak znanych artystów jak Joseph Beuys, Anselm Kiefer, Robert Rauschenberg, Cy Twombly i Andy Warhol. Z obrazów Warhola można było zobaczyć uchodzące za ikony współczesnej sztuki: Multicolored Marlin, Diamond Dust Shoes, Camouflage oraz portrety Josepha Beuysa i samego Ericha Marxa. Nie zabrakło również prac polskich twórców: Zbigniewa Rogalskiego i Wilhelma Sasnala.
Artykuł
W koszyku
Zjedzcie to / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2013), s. 12-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Narratorem w serialu jest znany historyk sztuki, profesor Simon Schama. Nie skupia się on tylko na samym dziele, ale pokazuje szeroki konspekt interpretacyjny, dokładnie przygląda się biografii malarzy, pokazując ciekawe i mało znane fakty. Jego unikalny styl narracji wciąga widza od samego początku. Każdy odcinek to małe dzieło sztuki: rekonstrukcje wydarzeń, oryginalne miejsca, dbałość o szczegóły. "Potęga sztuki" przenosi widza w przeszłość, do przesyconych dramatyzmem chwil, w których pojawiły się pomysły na osiem wielkich arcydzieł. Serial składa się z 8 odcinków, a każdy z nich poświęcony jest innemu artyście i zwraca szczególną uwagę na jedno konkretne dzieło: Caravaggio - Dawid z głową Goliata; Bernini - Ekstaza świętej Teresy; Rembrandt - Sprzysiężenie Claudiusa Civilisa; David - Śmierć Marata; Turner - Statek niewolniczy; Van Gogh - Pole pszenicy z krukami; Picasso -Guernica; Rothko - Black on Maroon.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Idea kwiatu / Aleksandra Kargul. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2016), s. 6-10 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Latem 2016 roku, Tate Modern zaprezentowało największą do tej pory wystawę amerykańskiej artystki Georigii O’Keeffe, jaka zorganizowano w Wielkiej Brytanii. Główną atrakcją ekspozycji było warte 44 miliony dolarów dzieło „Jimson Weed/White flower No.1” z 1932 r. – najdroższa praca jaka dotychczas została namalowana przez kobietę.
Tate zaprezentowało wtedy ponad 100 prac znanej, amerykańskiej artystki, feministki i popularyzatorki kultury amerykańskiej. Fakt, że to właśnie prace Georgii zostały wybrane na otwierającą nowe przestrzenie Tate Modern wystawę, nie jest przypadkiem. Muzeum chce w ten sposób realizować projekt, mający na celu propagowanie kobiecej sztuki i modernizmu amerykańskiego.
Artykuł
W koszyku
Ulubiony obraz / Aleksandra Kargul. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2017), s. 34-35 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Aranżacja szarości i czerni nr 1: matka artysty (ang. Arrangement in Grey and Black No. 1: The Artist's Mother) znany pod potocznym tytułem jako Matka Whistlera (Whistler’s Mother) to obraz olejny amerykańskiego malarza Jamesa McNeilla Whistlera namalowany w 1871, znajdujący się w zbiorach Musée d’Orsay. Jest to najbardziej znany obraz artysty.
Portret przedstawia matkę artysty, Annę McNeill Whistler. Kiedy po raz pierwszy wystawiono go, został niemal odrzucony, ale później stał się lubianym w Ameryce portretem. Był niedoceniany przez wiele lat. Zaoferowany swego czasu w Nowym Jorku za 1200 dolarów nie znalazł nabywcy. Kiedy wystawiono go w Londynie, został zlekceważony przez prasę. W 1934 Poczta amerykańska uhonorowała obraz wydając go na znaczku pocztowym z okazji Dnia Matki. Whistler nazwał swoje dzieło Aranżacja szarości i czerni, ponieważ nie chciał, żeby odbiorcy myśleli akurat o jego matce, ale pragnął, aby jego matka reprezentowała wszystkie starzejące się matki. Przez wiele lat trzymał dzieło w domu, ale ostatecznie zaoferował je w 1891 rządowi francuskiemu za sumę 120 funtów. W 2006 obraz został wypożyczony z Musée d’Orsay i wystawiony w Museum of Fine Arts w Bostonie; jego wartość wyceniono na ok. 30 milionów dolarów. Obraz, choćby ze względu na podwójną nazwę, jest przypomnieniem stylizacji, do której Whistler wkrótce dołączył realistyczną estetykę wczesnego okresu swej działalności. Psychologiczna przenikliwość portretu jest ukazana wyraziście przez celowo zredukowaną kompozycję. Dzieło w swej linearnej surowości i chromatycznym rygorze zdominowanym przez neutralne tonacje było kontynuacją eksperymentów Whistlera z grafiką, do czego nawiązuje umieszczona na ścianie, w tle portretu, rycina Widok Tamizy.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Mała Encyklopedia Sztuki ; 69.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 1266 [Magazyn] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
”Shirley” Gustava Deutscha i Hopper / Filip Lipiński. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2013), s. 26-28 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Reżyser opowiada historię Ameryki i jej mieszkańców, odwołując się do obrazów Edwarda Hoppera. Opowieść zamknięta jest w monologach wewnętrznych tytułowej Shirley.
"Dziewczyna" Hoppera dostaje od austriackiego reżysera Gustava Deutscha imię, wyraziste rysy i zawód (jest aktorką offowych teatrów). Twórca inscenizuje w chronologicznym porządku trzynaście prac artysty. Powracają odrapane ściany, klaustrofobiczne pokoiki, wyludnione ulice i oczywiście okna, za którymi czai się jeszcze większa pustka. Operator Jerzy Palacz (znany m.in. ze współpracy z Urlichem Seidlem przy "Modelkach") przypomina o tym, jaką rolę w malarstwie Hoppera odgrywało światło. Znów jest ono rodzajem mirażu, zwiastuje pozorne wyzwolenie, choć tak naprawdę podkreśla zmęczenie i alienację Shirley.
Artykuł
W koszyku
Whaam! / Justyna Łabądź. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2013), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Lichtenstein: A Retrospective to pierwsza pełnowymiarowa retrospektywa tego ważnego artysty od ponad dwudziestu lat. Współorganizowany przez The Art Institute of Chicago i Tate Modern, ten doniosły pokaz łączy 125 jego najbardziej definitywnych obrazów i rzeźb oraz dokonuje ponownej oceny jego trwałej spuścizny. Roy Lichtenstein słynie z prac opartych na komiksach i obrazach reklamowych, pokolorowanych jego charakterystycznymi, ręcznie malowanymi kropkami Benday. Na wystawie prezentowane są takie kluczowe obrazy, jak Look Mickey 1961 wypożyczony z National Gallery Art w Waszyngtonie i jego monumentalna seria Artist’s Studio z lat 1973–1974. Inne godne uwagi atrakcje to Whaam! 1963 – i Drowning Girl 1963 wypożyczony z Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Hop.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 94 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej