Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(10)
Autor
Stróżyński Tomasz (1953- )
(3)
Pomian Krzysztof (1934- )
(2)
Bogucki Marcin
(1)
Dauksza Agnieszka (1988- )
(1)
Jarema Maria (1908-1958)
(1)
Kanicki Witold
(1)
Kobro-Okołowicz Kapsyda (1985- )
(1)
Kristeva Julia (1941- )
(1)
Marcinów Mira (1985- )
(1)
Pomian Krzysztof (1934- ). Musée, une histoire mondiale (pol.)
(1)
Poprzęcka Maria (1942- )
(1)
Turowski Andrzej (1941- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Kolekcjonerstwo
(2)
Muzealnictwo
(2)
Sztuka
(2)
Artyści plastycy polscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Biologia
(1)
Cricot
(1)
Fotografie
(1)
Grupa Krakowska (1930-1937)
(1)
Historia sztuki
(1)
Intertekstualność
(1)
Jarema, Maria (1908-1958)
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Kompozytorzy
(1)
Literatura
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Melancholia
(1)
Muzea
(1)
Muzycy
(1)
Muzyka
(1)
Natura
(1)
Negatyw
(1)
Opera (przedstawienie)
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(1)
Polifoniczność (literatura)
(1)
Psychopatologia
(1)
Rzeźba polska
(1)
Scenografia
(1)
Semiotyka
(1)
Starowieyska, Małgorzata Maria (1953-2006)
(1)
Szaleństwo
(1)
Sztuka polska
(1)
Teatr Cricot 2
(1)
Teatr polski
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria sztuki
(1)
Zaburzenia psychiczne
(1)
Zbiory muzealne
(1)
Zbiory prywatne
(1)
Śpiewacy
(1)
Temat: dzieło
Muzeologia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1801-1900
(5)
2001-
(4)
1701-1800
(2)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Europa
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Monografia
(4)
Esej
(2)
Antologia
(1)
Faksymile
(1)
Listy
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(5)
Filozofia i etyka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
"Teatr to dom wariatów, ale opera – to dopiero oddział dla nieuleczalnie chorych!”. Słowa, których autorem był rzekomo Hugo von Hofmannsthal, stały się dla Marcina Boguckiego inspiracją do napisania książki o motywie szaleństwa w operze od XVII do początku XX wieku. Jej główną część stanowią studia historyczne, w których autor prezentuje, jak motyw szaleństwa był w poszczególnych stuleciach opracowywany muzycznie. Aby zaznaczyć dzisiejszą perspektywę, Bogucki każdy z rozdziałów rozpoczyna od analizy współczesnego utworu nawiązującego do dzieła z epoki. Swe rozważania uzupełnia zagadnieniami teoretycznymi: W jaki sposób szaleństwo można rozumieć jako chorobę nowoczesną? W jaki sposób opera była powiązana z nowoczesną estetyką? W jaki sposób dotychczas opisywano historię motywu szaleństwa w operze? Dzięki interdyscyplinarnej perspektywie książka pokazuje operę wielowymiarowo – jako „teatr anatomiczny duszy”, będący w dawnych wiekach ważnym medium nie tylko artystycznym, ale i społecznym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 614 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ujemny biegun fotografii : negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej / Witold Kanicki. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2016. - 287, [9] stron, LXIV stron tablic : ilustracje, fotografie ; 22 cm.
(Fotografia)
Książka dotyczy ważnego, ale niezbadanego dotąd zjawiska fotograficznego negatywu, będącego nie tylko pośrednikiem w procesie wywoływania zdjęć, ale również skończonym przedstawieniem, wykorzystywanym często w twórczości artystów i fotografów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fotografia 10 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Spośród materiałów przygotowanych do druku przez Kapsydę Kobro najbliższe są mi listy Mao Star i materiały z lat osiemdziesiątych, najbardziej bowiem intensywna działalność artystyczna Mao Star przypadła właśnie na lata osiemdziesiąte zeszłego stulecia. Ważne tu jest jej miejsce: Berlin Zachodni. […] Wtedy kłębiły się w Berlinie nurty nowoczesnej sztuki i ruchy kulturowe: Neue Wilde, nowa fala, punk rock, awangarda. Mao Star była ważną częścią tego pulsującego życia, ikoną Kreuzberga. Kreuzberg był centrum rewolucyjnej rewolty. Artyści, performerzy, szalone koncerty, teatry, demonstracje polityczne, tureckie knajpy, kebaby i polska emigracja stapiały się w fascynujący amalgamat. Mao Star brała udział w dziesiątkach performansów, sztukach teatralnych i wystawach. Sama wielokrotnie była twórczynią rozbudowanych performance art. […]
Książka Kapsydy Kobro o całym tym artystyczno-tragicznym splocie, jakim było życie Małgorzaty Starowieyskiej jest fascynującym świadectwem życia nieprzystosowanej artystki końca XX wieku, m.in. w demonicznym mieście, jakim był Berlin Zachodni. […] Książka Kapsydy Kobro ratuje od zapomnienia artystkę, której tragiczny los, zakończony na poły samobójczą śmiercią mało jest znany nawet historykom i krytykom sztuki. Kapsyda też w swej bardzo szczegółowo faktograficznie opracowanej książce ocala częściowo ową artystyczną atmosferę, jaka towarzyszyła Paryżowi czy Berlinowi Zachodniemu w tamtych czasach. Czuje swym zmysłem badaczki metafizyczne fluidy, które to miasto wówczas wydzielało…” - dr Kamil Sipowicz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Sta.17 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia polskiego szaleństwa. T. 1, Słońce wśród czarnego nieba : studium melancholii / Mira Marcinów. - Wydanie drugie. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2021. - 466, [6] stron, [80] stron tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Książka Miry Marcinów, zawierająca antologię rodzimych teks­tów z dziedziny psychopatologii, jest pierwszą próbą stworzenia archeologii polskiego szaleństwa. Księgi polskich obłąkanych XIX stulecia nie ma. Gdyby jednak istniała, trzeba by jej szukać gdzieś pomiędzy Liber chamorum, spisem luźnych ludzi czy katalogiem przypłotnic. Mieszkańcom szalonych kamienic, czubkom, smutnodurnym, ludziom zadumowym należałoby się jednak szczególne miejsce w tym konglomeracie wykluczonych. Historia polskiego szaleństwa w XIX wieku jest bowiem historią bezprecedensowej medykalizacji. Wiek XIX uznał prawo do choroby umysłowej, ale to wiek XX i XXI całkowicie utożsamił szalonego z „chorym na szaleństwo”. Obłęd, szaleństwo, pomieszanie zmysłów to mroczne i budzące lęk aspekty ludzkiej kondycji, które potrafią nas także pociągać, uwodzić i intrygować. Niezwykła książka Miry Marcinów bezpiecznie prowadzi nas do wrót duchowego Hadesu, gdzie po przeżyciu katharsis zostajemy przywróceni samym sobie. Pozwala nie tylko zapoznać się z niemal nieznaną, a przecież fascynującą przeszłością rodzimej psychopatologii, ale w niebagatelny sposób przyczynia się także do wzrostu naszego samopoznania (dr hab. Bartłomiej Dobroczyński, Instytut Psychologii UJ).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 119 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Impas : opór, utrata, niemoc, sztuka / Maria Poprzęcka. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2019. - 236, [4] strony : ilustracje, fotografie ; 23 cm.
(Monografie)
Ars longa, vita brevis – sztuka długa, życie krótkie – sentencja Hipokratesa, pierwotnie odnosząca się do medycyny, weszła trwale do kultury jako fundament myślenia o sztuce. Sztuce w późniejszym rozumieniu, pojmowanej jako twórczość artystyczna. Jako maksyma przyjęła się w wersji skróconej, niosąc przesłanie apologetyczno-konsolacyjne: choć życie nasze jest krótkie, sztuka nadal trwa. Jej pełne brzmienie ma jednak sens odmienny, nieoparty na prostym przeciwstawieniu, bogatszy: Ars longa, vita brevis, occasio praeceps, experimentum periculosum, iudicium difficile – sztuka długa, życie krótkie, okazja ulotna, doświadczenie niebezpieczne, sąd niełatwy. Te zapomniane człony słynnej sentencji ofiarowują pojęciowe ramy niespodziewanie przylegające do sztuki współczesnej, w której mało wiary w trwałość i trwanie, a więcej ulotnych okazji i niebezpieczeństwa doświadczeń. Dlatego i sąd o niej tak trudny. Idąc tropem Hipokratesowych kategorii, widzimy, że nawet optymistyczna ars longa rodzi się wśród buntów, niepowodzeń, nieporozumień, niemożności, które wszak dzieje sztuki współtworzą. I paradoksalnie, chociaż awangardy narzuciły progresywny, agresywny i transgresywny obraz twórczości, to właśnie w sztuce XX wieku utrata i niespełnienie stały się jej niezbywalną częścią, niemal wyznaczając najważniejsze osie jej rozwoju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 607 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Biomorfizm w sztuce XX wieku : między biomechaniką a bezformiem / Andrzej Turowski. - Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2019. - 447, [5] stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
"Biomorfizm w sztuce, choć mówi się o nim od niemal wieku, nie stał się jak dotąd kategorią opisową historii sztuki, nie znalazł się wśród narzędzi wyjaśniających zjawiska lub procesy artystyczne, trudno więc wskazać jego szerszą rolę w powiązaniu z systemem wartości estetycznych. Nie umieścił się w ramach jakiejkolwiek politozy. Nie chcę powiedzieć, że nie pojawił się nigdy w kontekście tych problemów, niemniej jednak pozostawał zawsze na ich marginesie. Pragnę skomplikować tę sytuację, a tym samym odsłonić potencjał krytyczny biomorfizmu, który wynika z jego marginalnej pozycji jako „obcego” wtrętu na gruncie humanistyki oraz jako Innego, zagrażającego dyscyplinarnej czystości historii sztuki." Ze Wstępu Książka Andrzeja Turowskiego opisuje fascynację artystów XX wieku formami biologicznymi, a także związek między ruchami awangardowymi a rozwojem nauk przyrodniczych, od ekspresjonizmu i formalizmu, poprzez surrealizm, po ostatnie rzeźby Aliny Szapocznikow. To naukowe studium, osadzone w szerokim kontekście antropologicznym i kulturowym, miejscami zmienia się jednak w osobisty esej o nieograniczonej płodności materii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Sztuka 590 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka Światowej Humanistyki)
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku we Francji rozpoczyna się nie tylko rewolucja społeczna i obyczajowa, której kulminacją jest maj 1968 roku, ale również prawdziwa rewolucja w dziedzinie badań humanistycznych, przebiegająca pod znakiem strukturalizmu i semiotyki. Niepoślednią rolę odgrywa w tej rewolucji młoda Bułgarka, która kilka lat wcześniej przybyła do Paryża, aby pracować nad doktoratem. Séméiotikè to jej pierwsza książka, opublikowana w roku 1969. Kristeva wnosi w posagu do francuskiej myśli koncepcję dialogowości i polifoniczności tekstu literackiego Michaiła Bachtina. Przeciwstawia się strukturalistycznej koncepcji dzieła jako obiektu zamkniętego, skończonego, samowystarczalnego, rozpatrując je jako obszar wzajemnego oddziaływania wielu kodów, języków i podmiotów wypowiedzi. W tym kontekście wprowadza termin „intertekstualność”, który zrobi niebywałą karierę w całym świecie i stanie się zaczynem dla wielu kierunków i szkół badawczych. Kristeva od początku była odbierana jako autorka niełatwa w lekturze, posługująca się hermetycznym niekiedy językiem, zaskakująca zbijającymi z tropu odwołaniami do rozmaitych dziedzin wiedzy i teorii naukowych – marksizmu, filozofii, językoznawstwa czy wyższej matematyki. Z jednej strony budziło to respekt dla jej wszechstronnego wykształcenia, z drugiej – zniechęcało do dokładnej lektury jej tekstów, a także ograniczało liczbę przekładów na języki obce. Zawsze jednak towarzyszyło jej przekonanie, że jest to książka historycznie ważna, prawdziwie klasyczna, która wywarła na badania literackie bardzo istotny wpływ.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 333 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Muzeum, historia światowa / Krzysztof Pomian ; t. 2)
Od egipskich czy chińskich grobowców, przez królewskie skarbce, gabinety osobliwości, prywatne kolekcje i "etnograficzne" zbiory kolonizatorów, po dzisiejszy Luwr - upłynie wiele wieków, zanim skrystalizuje się forma muzeum i jej funkcja, polegająca na przechowywaniu, badaniu i eksponowaniu obiektów. Tymczasem światowa historia muzeum - polityczna, społeczna i kulturowa - nie została dotąd opisana. Nigdy nie była też jednorodna ani moralnie przejrzysta. Składają się na nią zarówno dobrowolne dary, zakupy czy strategie dyplomatyczne, jak i kradzieże, fałszerstwa i wojny. To dzieje architektury i sztuki, lecz także dzieje handlu, prawa, nauki i techniki, w oderwaniu od których idea muzeum nie mogłaby się odnawiać. Pierwszy tom tego monumentalnego przedsięwzięcia kieruje się ku źródłom. Rekonstruuje proces kształtowania się nowożytnego projektu "muzeum". Pokazuje, w jaki sposób - i w jakim zakresie - oświeceniowe muzea sztuki i muzea archeologiczne stały się następcami antycznych grobowców i skarbców.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Kuratorstwo i Muzealnictwo 11 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Muzeum, historia światowa / Krzysztof Pomian ; t. 2)
Rewolucja francuska otwiera nowy rozdział w historii światowych muzeów. Swobodny dostęp do arcydzieł sztuki urasta do rangi jednego z praw człowieka i obywatela. Dziewiętnastowieczne muzeum, którego prototypem jest Luwr, uczestniczy w procesie demokratyzacji społeczeństw i staje się atrybutem dziedzictwa narodowego. W Europie powszechnie inwentaryzuje się państwowe bogactwa sztuki i kultury. Zakładane są najważniejsze publiczne zbiory – Prado w Madrycie, National Gallery w Londynie czy Gliptoteka i Pinakoteka w Monachium. Ale muzeum bywa też instrumentem sprawowania i narzucania władzy. Przyczynia się do legitymizacji suwerena. Uwikłane jest w polityki historyczne i tożsamościowe. Bierze udział w konfliktach między mocarstwami, które dokonując grabieży dóbr kulturalnych na rywalach, umacniają swoje międzynarodowe pozycje. Drugi tom dzieła Muzeum. Historia światowa poświęcony jest krótkiemu, lecz burzliwemu okresowi, który rozpoczyna się około 1789 roku, a kończy w 1850. To właśnie wtedy – w momencie rozkwitu idei wolnościowych i nacjonalistycznych – powstaje nowoczesne muzeum.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Kuratorstwo i Muzealnictwo 12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Portrety Kobiet)
Książka ma wyrazisty, autorski projekt graficzny i typograficzny. Najważniejsza jest jednak bohaterka tego tomu: to jedna z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych artystek europejskich XX wieku. Jej pisma estetyczne i społeczne będą po raz pierwszy publikowane w oryginalnym kształcie (zgodnym z rękopisami) - bez skrótów, poprawek i modyfikacji cenzury, i kolejnych redaktorów. Spora część tych materiałów będzie publikowana po raz pierwszy. Dotychczas nie powstała tak obszerna i zróżnicowana monografia autorskich komentarzy poświęconych sztuce Jaremy. Ogromną wartość ma także przegląd reprodukcji prac Jaremianki - także tych dotąd nieznanych szerzej publiczności. Podsumowując, planowana publikacja stanowi ważny element konsekwentnej strategii przywracania postaci Jaremy do świadomości odbiorców sztuki XXI wieku i zarazem konieczny wkład w kulturę współczesną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Jar.11 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej