Chojnacka Barbara (1959- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(2)
Forma i typ
Albumy i książki artystyczne
(2)
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Chojnacka Barbara (1959- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Grafika polska
(2)
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego (Bydgoszcz)
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Brzęczkowski, Stanisław (1897-1955)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Międzynarodowe Triennale Grafiki
(1)
Offset
(1)
Serigrafia
(1)
Sztuka cyfrowa
(1)
Sztuka nowych mediów
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Gatunek
Album
(1)
Katalog twórczości
(1)
Katalog wystawy
(1)
Katalog zbiorów
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Katalog zbiorów towarzyszący wystawie jest jednocześnie monografią artysty. Tego fundamentalnego dzieła podjęła się starszy kustosz Barbara Chojnacka, kierownik Działu Grafiki MOB, wstępem opatrzył dyrektor Muzeum Michał F. Woźniak. Bogusław Brzęczkowski wyraził słowa podziękowania W imieniu rodziny. W publikacji pomieszczono unikalne fotografie udostępnione przez rodzinę Stanisława Brzęczkowskiego, która również wsparła wydawnictwo finansowo. Część monograficzna podzielona została na trzy etapy wyodrębnione miastami, w których żył i tworzył Stanisław Brzęczkowski. W syntetycznej formie przedstawiono najważniejsze fakty z biografii artysty, skupiając się na głównych obszarach jego działalności artystycznej, kulturalno-społecznej, a także zawodowej. W monografii zaakcentowano zagadnienia, wydarzenia, a także osoby. W części pierwszej Życie i twórczość – zarys monograficzny pomieszczono rozdziały: Wolne Miasto Gdańsk i Pomorze (1920-1935); Międzywojenna Bydgoszcz i pobyt w Warszawie (1935-1944); Powrót do Bydgoszczy (1945-1955), a w obrębie rozdziałów omówiono szczegółowo zagadnienia: W stronę sztuki, Pomorze – w drodze do Gdańska, Wolne Miasto Gdańsk – na styku tradycji i kultur, Stanisław Przybyszewski, Aleksander Majkowski, a kaszubska sztuka stosowana i „Gryf” z 1925 roku, Towarzystwo Przyjaciół Nauki i Sztuki, Muzeum Polskie, „Gryf” (1931-1934), „Fale”, Władysław Pniewski; Między Gdańskiem a Bydgoszczą, Album Plastyków Pomorskich (1932/1933), O artyście, który z Bydgoszczy wyszedł w świat, Rok 1936 – kumulacja wystaw i sukcesów, Rada Artystyczno-Kulturalna, Inicjatywy społeczno-artystyczne, Zakłady Graficzne Instytutu Wydawniczego „Biblioteka Polska”, Staatliche Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe (1938-1939), Pobyt w Warszawie (1939-1944) oraz Zakłady Graficzne – Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych i współpraca z wydawnictwami, Między przeszłością a współczesnością – „Arkona” i „Poligrafika”, Szkoła Sztuk Pięknych – Państwowe Liceum Technik Plastycznych, Związek Polskich Artystów Plastyków, Udział w życiu artystycznym. Streszczenie I rozdziału możemy czytać także w języku angielskim i francuskim. Uzupełnieniem i wzbogaceniem części monograficznej jest Kalendarium, w którym zamieszczono mało znane fakty z życia i twórczości artysty, opracowane głównie w oparciu o materiały archiwalne, m.in. życiorysy twórcy, korespondencję, pisma urzędowe i dokumenty. Kalendarium ilustrują niepublikowane dotychczas fotografie, w większości udostępnione przez rodzinę artysty. W części katalogowej wyodrębnione zostały: Grafika artystyczna (376 pozycji), Grafika użytkowa (262 pozycje), w tym Plakaty i afisze, Grafika okolicznościowa, Grafika wydawnicza, Liternictwo, Pocztówki, Rysunek (892 pozycje), Wzory kaszubskie (37 pozycji), Ekslibris (62 pozycje), Projekty realizacji przestrzennych (5 pozycji) i Akwarele (41 pozycji). Katalog zatem został podzielony na siedem działów, w których ujęto wszystkie dziedziny sztuki podejmowane przez twórcę, od najważniejszej – grafiki artystycznej, poprzez grafikę użytkową towarzyszącą artyście od samego początku twórczości, aż do rysunku, stanowiącego zarys koncepcji lub samodzielna pracę. W zakresie rysunku zaakcentowano specyficzny zespół – wzory kaszubskie. Ważnym działem Katalogu jest ekslibris, bowiem Brzęczkowski, już przez Zenona Klemensiewicza uznawany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców księgoznaków. Niewielkie działy tworzą projekty realizacji przestrzennych oraz akwarele. Katalog obejmuje 1677 pozycji katalogowych, przy czym niektóre pozycje, szczególnie z zakresu grafiki, zawierają większą ilość egzemplarzy, np. odbitki stanowe i próbne, czy też różne warianty tego samego motywu. Bogato ilustrowana część monograficzna i katalog obejmują razem 1365 fotografii. Wydawnictwo zamyka Wykaz wystaw, w których uczestniczył Stanisław Brzęczkowski oraz Bibliografia, w tym także prace autorstwa artysty. Benedyktyńska praca Barbary Chojnackiej wspomagana była m.in. przez Wojciecha Woźniaka z pracowni fotograficznej MOB oraz Franciszka Otto, który to – niewątpliwie finezyjne i trudne – dzieło opracował graficznie. Dziękujemy ponadto za współpracę z Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Brz.7 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Prezentowany tom należy do serii wydawanej przez Muzeum, z okazji sesji naukowych towarzyszących wystawom graficznym. Obecnie wypowiedziało się 26 autorów, w przewadze artystów grafików, w czterech obszarach tematycznych: Technika offsetu i serigrafia, Eksperyment w grafice, grafika cyfrowa i działania intermedialne, Proces graficznego myślenia i obrazowania. Artykuły były recenzowane, co zapewnia wysoki poziom merytoryczny wydawnictwu, a przebogate ilustracje dobrane zostały adekwatnie i starannie. Tak więc otrzymaliśmy kolejną interesującą „pigułkę” wiedzy o najnowszej grafice polskiej z pierwszej ręki. W obszernym wprowadzeniu Barbara Chojnacka – redaktor naukowy tomu – omawia działania z lat poprzednich oraz niniejszą publikację: „przy okazji IV. edycji uderzała przewaga udziału artystów-grafików nad teoretykami i historykami sztuki. Niewątpliwie jest to wynikiem zakresu czasowego ekspozycji i sesji, poświęconych grafice najnowszej, aktualnej, a tym samym najtrudniejszej do zdefiniowania i umiejscowienia w ciągu historycznej ewolucji, a także najtrudniejszej do rzetelnej, merytorycznie racjonalnej oceny. Zjawiska zaskakujące, kontrowersyjne, w jakie obfituje współczesna sztuka – także grafika – wymykają się często jednoznacznym kryteriom wartościowania. Z drugiej strony, przywołując problematykę wystawy, z naszej obecnej perspektywy wiemy, że serigrafia i offset, a później i grafika cyfrowa – w chwili zaistnienia wzbudzały mieszane odczucia, spory i dyskusje wśród teoretyków oraz samych artystów, dotyczące istoty graficznego warsztatu. Sztuka w czasach nowych technologii – w epoce rewolucji cyfrowej nie mogła ominąć grafiki, a jej poszukiwania, eksperymenty na wielu płaszczyznach tylko poświadczają, że nadal jej dziedziną sztuki otwartą na wyzwania współczesnego świata. Może też dlatego o tych zmianach najczęściej wypowiadają się sami graficy, urzeczywistniający przekaz w formę. (…) Aleksandra Pawlikowska podjęła wątek możliwości technologicznych offsetu na przykładzie własnych prac. Natomiast Krzysztof Ciężki skupił się na szkolnictwie poligraficznym, drukarstwie offsetowym i fleksografii w Bydgoszczy. (…) Anna Manicka poddała analizie zespół mniej i bardziej znanych serigrafii Jonasza Sterna, tym samym rozszerzając istotne wątki podjęte na ekspozycji – kto był prekursorem serigrafii w Polsce i w jakim stopniu prace Sterna można włączyć w technikę serigrafii. W najnowszą historię polskiego plakatu i druku ulotnego wpisuje się referat Jerzego Brukwickiego poświęcony serigraficznym przekazom wizualnym z czasu stanu wojennego, autorstwa twórców związanych z ruchem kultury niezależnej. Monika Walenciejczyk przedstawiła Pracownię Serigrafii gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, akcentując dokonania pedagogów, absolwentów i studentów w tej dziedzinie grafiki. Wyniki wieloletnich badań, związanych z tematem niekonwencjonalnej metody druku – szablonu pośredniego w serigrafii, zaprezentował Sławomir Ćwiek, przy czym przedstawił kolejne eksperymenty we własnej twórczości. (…) Marcin Surzycki przedstawił swoją drogę odkrywania i eksperymenty z niekonwencjonalną matrycą i podłożem na przykładzie serigrafii, techniki szablonu i druku wklęsłego. Zagadnienie łączenia technik w oparciu o własną twórczość podjął Paweł Kwiatkowski, w obrębie cyklu Ludzie przedstawiając zastosowanie fotografii, przedruku anastatycznego i technik kolagraficznych. Natomiast Krzysztof Pisarek przybliżył swoje prace nad sitodrukiem wielowarstwowm i reliefowym, w zakresie techniki nierozerwalnie związane z poszukiwaniem możliwości zapisu czasu w grafice, jednocześnie akcentując sam proces tworzenia. Punktem wyjścia do rozważań Pauliny Buźniak stała się tkanina, którą artystka wykorzystuje do kreowania nowoczesnych, przestrzennych form, bliskich rzeźbie lub instalacji artystycznej. Dwie z autorek działu Eksperyment w grafice – Teresa B. Frodyma oraz Natalia Nowacka dokonały syntetycznych retrospekcji wybranych zagadnień. Frodyma skupiła się na alternatywnych urządzeniach drukujących, wątku rzadko podejmowanym w literaturze przedmiotu, przedstawiając wykorzystanie w grafice nietypowych urządzeń i „pras graficznych”. Nowacka przybliżyła wkład trzech uznanych grafików – Wojciecha Krzywobłockiego, Marcina Surzyckiego i Stefana Kaczmarka w rozwój Pracowni Serigrafii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, akcentując nowatorstwo rozwiązań technologicznych wymienionych grafików i ich wpływ na młodsze pokolenia twórców. (…) Tekst Mirosława Pawłowskiego, zatytułowany Koegzystencja – przyszłość grafiki, a odpowiadający na pytanie nurtujące zapewne wielu grafików, jak i teoretyków i historyków sztuki – o kondycję i perspektywy współczesnej grafiki. Cezary Paszkowski przedstawił swoją drogę twórczą od tradycyjnej akwaforty do druku cyfrowego, aż po rozwiązania movie pictures z autorską muzyką. W krąg zagadnień stanowiących osobiste refleksje artystów, związanych z własnymi poszukiwaniami wykraczającymi poza tradycyjną grafikę, wpisały się rozważania Moniki Wanyura-Kurosad, Judyty Bernaś i Agnieszki Łakomej. Każda z artystek podejmuje odmienną technikę, szukając kształtu wizualnej formy oddającej różnorodne problemy – „fragmentaryzacji świata” w planszach i instalacjach graficznych (Wanyura-Kurosad), „wariantywności” w cyklach fotograficzno-graficznych (Bernaś), czy też mierząc się z zagadnieniem ruchu i przestrzeni w przedstawieniu graficznym (Łakoma). Wielość możliwości w działaniach interdyscyplinarnych stała się tematem rozważań trojga artystów z Pracowni Komunikacji Intermedialnej warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – Krzysztofa Olszewskiego, Magdaleny Janus i Anity Kwiatkowskiej. W dziale tym pojawił się ponadto niezwykle ważny referat autorstwa Urszuli Dragońskiej, która podjęła temat narodzin grafiki komputerowej na przykładzie działalności warszawskiego Warsztatu Komputerowego w Pracowni Video Centrum Sztuki Studio, tym samym rozpoczynając badania nad genezą tego zjawiska w grafice polskiej. (…) Ostatni z działów materiałów posesyjnych, zatytułowany Proces graficznego myślenia i obrazowania, dotyka najbardziej aktualnych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych zjawisk współczesnej sztuki graficznej związanych ze złożoną drogą twórczego przekształcania zamysłu w zmaterializowaną formę. Autorzy poszukując odpowiedzi na nurtujące ich kwestie zadają pytania, jak Andrzej Bednarczyk o tożsamość dzieła graficznego lub Grzegorz Banaszkiewicz, skupiający się na określeniu współczesnej definicji grafiki, pytający wprost – czym jest grafika? Zaznaczyć tutaj należy, że obaj autorzy tekstów byli równocześnie autorami dzieł prezentowanych na wystawie Wielość w jedności. Przykładem nowatorskich poszukiwań, ukazujących przekraczanie kolejnych granic, wskazujących kolejne obszary graficznej penetracji, są autorskie badania prowadzone w oparciu o własne realizacje artystyczne, przedstawione w tekstach Krzysztofa Kuli i Marka Glinkowskiego. W przypadku Kuli są to intermedialne obiekty i instalacje, często związane z naturą i w niej osadzone, a w odniesieniu do Glinkowskiego – kwestia stereotypu w obszarze działań artystycznych opartych o narzędzia grafiki, problem pojęcia matrycy i „matrycowania”. W nurt dociekań teoretycznych nad istotą grafiki we współczesnym świecie wpisuje się referat Doroty Folgi-Januszewskiej o widzeniu graficznym, akcentujący konieczność szerokiego kontekstu, w jakim powinna być postrzegana grafika”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.44 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej