Fenomenologia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(8)
Forma i typ
Książki
(7)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Artykuły
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
wypożyczone
(2)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(7)
Czytelnia
(1)
Autor
Bond Robert
(1)
Derrida Jacques (1930-2004)
(1)
Ferworn-Horawa Katarzyna
(1)
Głowacki Tomasz
(1)
Horawa Stanisław
(1)
Kiwała Kinga (1978- )
(1)
Kowalska Małgorzata
(1)
Lorenc Iwona
(1)
Merleau-Ponty Maurice (1908-1961)
(1)
Migasiński Jacek (1946-)
(1)
Mądra-Shallcross Bożena (1952-)
(1)
Olsen Bjornar (1958-)
(1)
Salwa Mateusz (1979-)
(1)
Schollenberger Piotr
(1)
Tuan Yi-Fu (1930-)
(1)
Załuski Tomasz
(1)
Łukaszewicz-Alcaraz Aleksandra
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(8)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(7)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Fenomenologia
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: dzieło
Muzyka orkiestrowa
(1)
Symfonia "Kopernikowska"
(1)
Symfonie
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
2001-
(3)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Album
(1)
Architektura
(1)
Esej
(1)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(1)
Muzyka polska
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Recenzja literacka
(1)
Symfonia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Historia
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Widma Marksa to słynna publikacja jednego z najważniejszych filozofów drugiej połowy XX wieku, Jacques`a Derridy. Jest to również książka reprezentatywna dla ostatniego okresu twórczości francuskiego filozofa, w którym zwrócił swoją uwagę w stronę pytań o charakterze politycznym i etycznym. Widma Marksa to filozoficzna odpowiedź na polityczne diagnozy stawiane na przełomie wieków. Derrida mierzy się z hasłem "końca historii", lecz równocześnie stara się pomyśleć wpływ, jaki filozofia Marksa wciąż wywiera na obecnym myśleniu. Niemiecki filozof i ekonomista zostaje skonfrontowany z Szekspirowskim Hamletem, który musi zmierzyć się z widmem ojca. Podobnie też my, twierdzi Derrida, musimy zmierzyć się dziś z widmem samego Marksa - widmem, które tak jak niegdyś widmo komunizmu w Europie, dziś krąży po całym świecie.
Jacques Derrida (1930-2004) - wybitny francuski filozof, twórca pojęcia i metody dekonstrukcji filozoficznej, autor wielu fundamentalnych dla współczesnej filozofii prac, takich jak O gramatologii, Pismo i różnica, Głos i fenomen czy Glas. Jego metoda polegała na wnikliwym czytaniu klasycznych tekstów okcydentalnej filozofii, w których doszukiwał się momentów pęknięć, nieciągłości, elementów wypartych i poddanych wykluczeniu. Badaniom tym towarzyszył od zawsze silny impuls etyczny, który przeciwstawiał się wszelkim zamkniętym, skończonym formacjom intelektualnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 208 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Człowiek miarą rzeczy / Tomasz Głowacki. W: Architektura Murator. - Czas. 53, nr 1 (2016), s.16 1232-6372.
Dokument nadrzędny: Architektura Murator.
Książka
W koszyku
Zawartość: Uwagi wstępne WPROWADZENIE 1. Geneza i początki rozwoju fenomenologii 2. Główne rysy fenomenologii polskiej Część pierwsza MUZYKA. ANALIZA I INTERPRETACJA SYMFONII Symfonia polska 1945-2010. Zarys problematyki I. Henryk Mikołaj Górecki, II Symfonia „Kopernikowska” 1. Geneza. Źródła inspiracji 2. Uwagi analityczne 2.1. Tekst słowny 2.2. Muzyka 3. Interpretacja 3.1. Funkcja symboliczna formy 3.2. Relacja słowo-dźwięk. Wyróżnione słowa i zwroty tekstu. Quasi-retoryka 3.3. Funkcja cytatu. Tradycja ludowa i religijna II. Krzysztof Penderecki, II Symfonia „Wigilijna” 1. Geneza. Kontekst historyczno-stylistyczny 2. Uwagi analityczne 3. Interpretacja. Funkcja cytatu i reminiscencji. Semantyka i symbolika dzieła III. Witold Lutosławski, IV Symfonia 1. Geneza. Miejsce dzieła w drodze twórczej kompozytora 2. „System” twórcy 3. IV Symfonia w kontekście „systemu” 4. Interpretacja. IV Symfonia – styl późny czy ostatni? 4.1. Styl późny w teorii sztuki 4.2. Przewartościowania poglądów estetycznych Lutosławskiego w świetle jego autorefleksji 4.3. Elementy „stylu późnego” w IV Symfonii Część druga FENOMENOLOGIA. KONCEPCJE – INTERPRETACJE SYMFONII I. Dzieło muzyczne jako przedmiot intencjonalny. Roman Ingarden 1. Koncepcja filozoficzno-estetyczna 1.1. Ontologia 1.2. Aksjologia 1.2 1. Sposób istnienia i struktura wartości 1.2.2. Wartości artystyczne i estetyczne 1.2.3. Jakości metafizyczne 1.3. Struktura i sposób istnienia utworu muzycznego 1.3.1. Czym utwór muzyczny nie jest? 1.3.2. Cechy konstytutywne utworu muzycznego 1.3.3. Sposób istnienia. Całość i tożsamość utworu muzycznego 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Romana Ingardena 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Quasi-czasowość 2.2.1. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego 2.2.2. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.2.3. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.3. Ekspresja i wartość 2.3.1. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.3.2. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego 2.3.3. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.3.4. Wzniosłość w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.4. Miejsca niedookreślenia i ich możliwe wypełnienia. Wykonania – analiza porównawcza 2.4.1. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego 2.4.2. II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego 2.4.3. IV Symfonia Witolda Lutosławskiego II. Trzy wymiary dzieła sztuki. Władysław Stróżewski 1. Koncepcja filozoficzno-estetyczna 1.1. Aspekt ontologiczny 1.1.1. Geneza dzieła. Twórczość 1.1.2. Ontyczna struktura dzieła 1.2. Aspekt semiotyczny i aksjologiczny 1.2.1. Znaczenie i sens dzieła sztuki 1.2.2. Sposób istnienia wartości 1.2.3. Wartości a sztuka. Wartości estetyczne i nadestetyczne 1.3. Czas piękna – specyfika dzieła muzycznego 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Władysława Stróżewskiego 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Aspekt ontologiczny. Dialektyczność 2.2.1. Dialektyczność gatunku 2.2.2. Dialektyczność formy 2.2.3. „Dialektyka zewnętrzności i wewnętrzności” – problem inspiracji 2.2.4. „Momenty dialektyczne” w wybranych dziełach 2.2.5. „Przeciwieństwa zestrojone” – dialektyka świata brzmieniowego w II Symfonii „Wigilijnej” Krzysztofa Pendereckiego 2.3. Aspekt semiotyczny i aksjologiczny. Sens i wartość III. Między fenomenologią a hermeneutyką. Leszek Polony, Bohdan Pociej 1. Leszek Polony 1.1. Koncepcja estetyczna. Znaczenie i symbol w muzyce 1.2. „Przestrzeń symboliczna” w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego 1.2.1. Środki melodyczne i harmoniczne 1.2.2. Środki fakturalno-instrumentacyjne i dynamiczne 2. Refleksja Bohdana Pocieja 2.1. Postawa estetyczna 2.2. Projekt kontynuacji założeń estetyki Ingardena 2.3. Problematyka wartości IV. W stronę interpretacji integralnej. Mieczysław Tomaszewski 1. Koncepcja teoretyczna 1.1. Koncepcja dzieła muzycznego 1.2. Metoda interpretacji integralnej 1.2.1. Założenia 1.2.2. Problematyka ekspresji 1.2.3. W stronę wartości 1.3. Problematyka dzieła słowno-muzycznego 1.3.1. Teoria pieśni 1.3.2. Dzieło w perspektywie „antropologicznej” 2. Wybrane dzieła w świetle koncepcji Mieczysława Tomaszewskiego 2.1. Uwagi wstępne 2.2. Interpretacja integralna 2.2.1. Wybrane symfonie w świetle „modelu sytuacji dzieła muzycznego" 2.2.2. Funkcje dzieła 2.2.3. Wartości fundamentalne i komplementarne 2.3. Teoria dzieła wokalno-instrumentalnego 2.3.1. Dzieło w perspektywie „antropologicznej" 2.3.2. „Związki słowno-muzyczne” w II Symfonii „Kopernikowskiej” Henryka Mikołaja Góreckiego FENOMENOLOGIA WOBEC DZIEŁA MUZYCZNEGO Pytania i odpowiedzi Bibliografia Summary Indeks osób
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 572 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 147 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór tekstów podejmujących problematykę obrazu cyfrowego.
Konieczność redefinicji pojęcia obrazu jest obecnie oczywista, ponieważ od niedługiego czasu obcujemy z obrazami pozbawionymi tradycyjnych materialnych ciał, będącymi różnego rodzaju projekcjami. Pociąga to za sobą następujące pytania: jak myśleć dziś o obrazie?, w czym się uobecniają obrazy?, jaki jest status ich istnienia?, jak ich nagromadzenie formujące współczesną ikonosferę wpływa na charakter naszego poznania, jego formę i treść? Niewątpliwie obraz jest pewnym szczególnym fragmentem tego, co widzialne, intencjonalnie ukształtowanym i strukturalnie określonym, a jako taki jest formą przejawu świata. Ta forma nie jest statyczna i bierna, ale dynamiczna i aktywna. Należy zatem postawić pytanie o widzialność/wizualność obrazów cyfrowych – o to jak jest ona uwarunkowana, ustrukturyzowana oraz jak działa w swoim środowisku.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 435 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 48 [Czytelnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 191 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka ; t. 2)
Bjornar Olsen - norweski archeolog, teoretyk i badacz kultury materialnej, jeden z głównych rzeczników "zwrotu ku rzeczom" we współczesnych naukach humanistycznych. Profesor w Instytucie Archeologii Uniwersytetu w Tromso. Obok "In Defense of Things. Archaeology and the Ontology of Objects" (2010), jest również autorem książek "Persistent memories. Pyramiden - a Soviet mining town in the High Arctic" (2010) oraz "Archaeology: The Discipline of Things" (2012). W myśli współczesnej rzeczywistość społeczną i kulturową pojmuje się jako istniejącą niezależnie od świata materialnego i jako uprzednią wobec niego. Często zatem podkreśla się, że rzeczy są w całości "konstruowane" na drodze społecznego lub kulturowego postrzegania i że poza nim nie wiodą one - same w sobie i same przez się - żadnej znaczącej egzystencji. Bjornar Olsen zajmuje stanowisko odmienne. Odwołując się do ujęć teoretycznych, w szczególności do fenomenologii i teorii aktora-sieci, twierdzi on, że życie człowieka jest całkowicie splecione z rzeczami i że to właśnie z tego związku wyłaniają się człowieczeństwo i ludzka historia. Co więcej, rzeczy odznaczają się unikalnymi właściwościami, które wnoszą do naszego z nimi współzamieszkiwania- owe właściwości rzeczy mają wpływ na nasze egzystencjalne bezpieczeństwo, na nich opiera się również pamięć o przeszłości. "W obronie rzeczy" stawia w nowym świetle nasze przekonania o naturze rzeczy i nasze poglądy na temat przeszłości i teraźniejszości. Książka ta pokazuje, że same przedmioty odznaczają się swoistą, dynamiczną obecnością. Musimy ją wziąć pod uwagę, jeśli chcemy zrozumieć świat, który - z rzeczami i wśród rzeczy - zamieszkujemy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 269 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej