Hiperrealizm
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(9)
Forma i typ
Artykuły
(7)
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Delikta Wojciech
(2)
Abadie Daniel
(1)
Balisz-Schmelz Justyna
(1)
Kęszycka Helena
(1)
Matraszek Monika Maria (1970- )
(1)
Policht Piotr (1992- )
(1)
Ruchel-Stockmans Katarzyna
(1)
Sztabiński Grzegorz (1946-2020)
(1)
Włodarczyk Wojciech
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(5)
1980 - 1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(5)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Hiperrealizm
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Berlin (Niemcy)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Malarstwo polskie
(2)
Graffiti
(1)
Malarstwo amerykańskie
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
9 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Amerykańska hiperrzeczywistość / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8 (2015), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Amerykański krajobraz w wielu miejscach kształtuje „amerykański sen”. Choć postrzegany w kraju jako wolny i niezależny, krajobraz, tak jak go dzisiaj rozumiemy, został ukształtowany ludzką ręką i nie można go już dłużej postrzegać w oderwaniu od cywilizacji. Od początku XIX wieku w Ameryce rozwinęła się szczególna relacja z ziemią, która różni się znacznie od jej odpowiednika w Europie: biorąc pod uwagę wyjątkowe nastawienie ideologiczne w wyniku „Manifestowego Przeznaczenia” narodu, które rozprzestrzeniło się na kontynencie i wziąć go w posiadanie, jest to coś, co wydaje się pozostawać w zbiorowej świadomości USA do dziś. A jednak wielki projekt cywilizacji zwany Ameryką ujawnia wyraźne napięcie między wielkim pragnieniem wolności a jednoczesną potrzebą regulacji, coś, co czuje się nie tylko, przemierzając ziemię po niekończących się autostradach, obserwując Stany Zjednoczone przez okno samochodu; pogląd, który wpłynął na całe pokolenie artystów i sposób, w jaki zastanawiali się nad krajem, w którym żyli.
Szczególnie w malarstwie amerykańskim okresu powojennego nastąpił rozwój, który oznaczał przełom w zachodniej tradycji malarskiej. Wraz z „przejściem od natury do kultury” sztuka posługuje się teraz dalekosiężną symboliką, zasadą, która miała powracać w Pop Art, podobnie jak w obraz amerykańskiego hiperrealizmu. Tematy obrazów hiperrealistycznych, często mimowolnie wyglądające na satyryczne, ukazują dziwaczny dystans artysty do swoich przedstawień. To, co interesuje malarza, to nie motyw, ale powierzchnie. Narzędziem malarskim jest model fotograficzny, a nienaturalny, punktowy widok przez kamerę jest podstawą namalowanego obrazu. Motywy fotograficzne zostały skrupulatnie skopiowane, ale nie chodziło o to, by malarze imitowali fotografię, ale raczej kwestionowania roszczeń do rzeczywistości tego medium.
W tym samym czasie garstka fotografów zwróciła swój obiektyw na codzienność i banał. „Nowy Ruch Topograficzny” wzbudził niezwykle skromne zainteresowanie publiczności. Aby określić różnice i podobieństwa między tymi dwoma wydarzeniami w sztuce, które miały miejsce obok siebie, powstała wystawa HyperAmerica. Pejzaż – Obraz – Rzeczywistość umieszcza malarstwo amerykańskich hiperrealistów obok fotografii New Topographics i związanych z nimi pozycji. Jako rodzaj odniesienia do tych rozdziałów historii sztuki i jako dalszy łącznik między malarstwem a fotografią, wystawa obejmuje pozycje, które towarzyszyły tym wydarzeniom lub je poprzedzały.
Artykuł
W koszyku
Fotomalarski zwodziciel / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2016), s. 26-28 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Twórczość Łukasza Korolkiewicza przesycona jest dekadenckim nastrojem, podszytym melancholią i grozą. Artysta zderza ze sobą pozorną beztroskę z tym, co tajemnicze i niepokojące. Scenerią wydarzeń dla jego obrazów są wnętrza domów, często widoczne w bardzo wąskim, wyciętym kadrze, dzięki czemu zwyczajne przedmioty zyskują ponadmaterialny, oniryczny charakter. Kiedy indziej znów umieszcza swoich bohaterów w symbolicznych przestrzeniach parków lub ciemnych zaułków ulic. Niejednokrotnie włącza w pole obrazowe swój autoportret oraz wizerunki bliskich mu osób, eksplorując własne emocje i przeżycia. Pojawiają się tutaj także dzieci w towarzystwie zwierząt i zabawek. Nie mają one w sobie jednak nic z radosnej niefrasobliwości. Kryją coś niewyjaśnionego, jakąś nutę grozy. Twarze lalek są tak samo ożywione, jak buzie dziewczynek, a ich badawcze spojrzenia spotykają się ze wzrokiem widza, podczas gdy twarz artysty na ogół przysłonięta jest maską lub innym rekwizytem, pod którym skrywa się tajemnica.
W swojej twórczości Korolkiewicz eksploruje to, co ciemne i mroczne, co kryje się na dnie podświadomości. Konfrontuje się z własnym wizerunkiem, niekiedy powielonym w lustrzanym odbiciu, wrzuconym w zwyczajne miejsca i sytuacje. Jednakże połączenie różnorakich bibelotów, masek, jednoczesna obecność dzieci i nagości, a także zabiegi formalne takie jak wąski kadr, często oddolna perspektywa oraz przygaszona paleta barwna tworzą wrażenie niezwykłości.
Na indywidualnej wystawie Łukasza Korolkiewicza "Zwodziciel" w Państwowej Galerii Sztuki zaprezentowano trzydzieści osiem obrazów olejnych poczynając od prac powstałych w latach osiemdziesiątych, a kończąc na pracach najnowszych.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Mała Encyklopedia Sztuki ; 69.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 1266 [Magazyn] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Obrazy obrazów / Monika Maria Matraszek. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2003), s. 40-43 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Dwuznaczność hiperrealizmu / Grzegorz Sztabiński. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2002), s. 34-37 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej