Muzeum Śląskie (Katowice)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(19)
Forma i typ
Książki
(13)
Artykuły
(6)
Publikacje promocyjne
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(13)
Placówka
Wypożyczalnia
(13)
Autor
Hartman Monika
(3)
Rottenberg Anda (1944- )
(3)
Holeczko-Kiehl Andrzej
(2)
Lewandowski Roman (sztuki piękne)
(2)
Wilk Sonia
(2)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(1)
Borysławski Rafał
(1)
Brogowski Leszek (1955- )
(1)
Chlewiński Zbigniew (1954- )
(1)
Cichoń Anna
(1)
Dudzik Sebastian (1972-)
(1)
Giziński Kajetan (1993- )
(1)
Goldsmith Jason
(1)
Hańderek Grzegorz (1977- )
(1)
Hańderek Grzegorz (1977-)
(1)
Homin Igor
(1)
Jarmuł Katarzyna
(1)
Juruś Jerzy
(1)
Kansy Łukasz
(1)
Karavan Dani (1930-2021)
(1)
Kowalska Bożena (1930- )
(1)
Kościelny Katarzyna
(1)
Kościuczuk Krzysztof
(1)
Krystek Jędrzej (1991- )
(1)
Kudelska Marta (1987- )
(1)
Lisok Marta (1983- )
(1)
Markowska Anna (1962- )
(1)
Mikoś Urszula
(1)
Olszewska-Jarema Henryka
(1)
Piastowska Marta
(1)
Raczek Marta (1979-)
(1)
Romaniuk Adam
(1)
Salamon-Radecka Agnieszka
(1)
Sikorska Aleksandra
(1)
Typek Barbara (1972- )
(1)
Waniek Henryk (1942- )
(1)
Zieliński Marek (1960- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(15)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Muzeum Śląskie (Katowice)
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
2001-
(9)
1901-2000
(8)
1989-2000
(5)
1945-1989
(4)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
Temat: miejsce
Katowice (woj. śląskie)
(14)
Lwów (Ukraina)
(1)
Montmartre (Paryż ; część miasta)
(1)
Montparnasse (Paryż ; część miasta)
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(8)
Grafika polska
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Album
(2)
Katalogi zbiorów
(2)
Malarstwo polskie
(2)
Rysunek polski
(2)
Biogram
(1)
Broszura
(1)
Esej
(1)
Film polski
(1)
Portrety
(1)
Przewodnik po wystawie
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Sztuka polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(8)
Historia
(4)
19 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Triennale Grafiki Polskiej to najważniejsza i najbardziej prestiżowa ogólnopolska impreza graficzna z wieloletnią tradycją. Dziewiąta edycja ogólnopolskiego Triennale jest jednym z głównych wydarzeń towarzyszących Międzynarodowemu Triennale Grafiki w Krakowie. Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach po raz pierwszy jest organizatorem przedsięwzięcia poświęconego grafice polskiej. W tegorocznej edycji prace oceniano w dwóch kategoriach. Pierwsza z nich - drukowalne - koncentrowała się na tradycyjnej grafice, oceniano między innymi podejście artysty do problemu utrwalenia obrazu. Ważny był tu zarówno warsztat graficzny, przeniesienie idei na podłoże, jak i twórcze do niego podejście. Druga kategoria - matrycowe idee - zachęcała do prezentacji dzieł o charakterze intermedialnym lub instalacyjnym. Ocena prac uwzględniała głównie sposób ujęcia idei matrycy. Ich rodzaje ująć można w zakresie od kreacji intermedialnych i cyfrowego modelowania obrazu po przestrzenne, bądź też złożone instalacje graficzne, włączając w to również konceptualne definiowanie graficznej matrycy. W ramach tej kategorii zgłaszane mogły być także prace mieszczące się w idei tradycyjnego graficznego druku, podkreślające jednakże innowacyjny i nowatorski stosunek artysty do matrycy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne T.34 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Z głębi : artyści Muzeum Śląskiemu / [tłumaczenie Monika Hartman]. - Katowice : Muzeum Ślaskie, 2016. - 133, [19] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 27 cm.
Katalog wystawy prezentowanej w Muzeum Śląskim od 28 listopada 2015 do 26 czerwca 2016.
Wystawa „Z głębi. Artyści Muzeum Śląskiemu” jest szczególną ekspozycją. Rzec można: taką, jaka trafia się raz na 30 lat. W swoich założeniach była bowiem związana z otwarciem nowego gmachu muzeum planowanym na 2014 r., w którym świętowaliśmy 30-lecie działalności po restytucji w 1984 r.
Organizatorzy zaproponowali zaproszonym 30 artystom zaprezentowanie jednego dzieła dedykowanego Muzeum Śląskiemu. Każdy twórca reprezentowany jest jednym dziełem, charakterystycznym dla jego artystycznej tożsamości. Tym samym obecne są na wystawie różnorodne kategorie sztuki: malarstwo, rzeźba, fotografia, plakat, instalacja, wideo-art oraz performans. Pośród 30 nazwisk odnaleźć można różnorodne środowiska twórcze w kraju, grupy pokoleniowe oraz dyscypliny, kierunki i ugrupowania artystyczne sygnalizujące barwną mozaikę współczesnej sztuki polskiej. Na szczególną uwagę zasługuje także środowisko lokalne. Reprezentują je twórcy związani z katowicką Akademią Sztuk Pięknych. Wystawa, ukazując muzeum jako przestrzeń otwartą, przyjazną sztuce, jako miejsce dialogu przeszłości z teraźniejszością, skierowane ku przyszłości i zderzeniu różnych koncepcji, prowokuje do refleksji nad rozwojem, zmiennością i wielością nurtów sztuki współczesnej, komentuje aktualną rzeczywistość w „zwierciadle sztuki”, budząc zróżnicowane i zindywidualizowane przeżycia i doznania estetyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne Z.13 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje K.23 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne L.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje K.25 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przypadki komunikacyjne = Subjective coincidences / Sonia Wilk, Katarzyna Kościelny. - Katowice : Muzeum Śląskie, 2020. - 78, [2] strony (w tym 1 karta tablic złożona), [1] karta tablic złożona : ilustracje ; 21x22 cm.
Katalog wystawy prezentowanej w Muzeum Śląskim od 12 września 2020 roku do 7 marca 2021 roku zawiera prace czterech artystów – pochodzącego z Czech Leoša Wertheimera i polskich twórców: Piotra Drożdżaka, Henryka Kondratowicza oraz Artura Waszczyńskiego. Cechą wspólną prezentowanych prac jest fascynacja masową komunikacją i środkami transportu. Obcowanie z twórczością tych artystów może być dla widza powrotem do czasów dzieciństwa. Fascynują barwną kolorystyką z jednej strony, a z drugiej odwzorowaniem pojazdów z wszystkimi detalami, z fotograficzną wręcz dokładnością. Katalog oprócz reprodukcji prac zawiera również teksty kuratorek wystawy: Soni Wilk oraz Katarzyny Kościelny, które przybliżają genezę i znaczenie sztuki art brut i outsider art., a także twórczości każdego z prezentowanych na wystawie artystów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.117 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Skręć sobie mężczyznę / Jędrzej Krystek. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2018), s. 14-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa „Męska rzecz” podejmuje temat roli mężczyzny oraz znaczenia męskości w polskiej kulturze. Pokazuje, jak na przestrzeni wieków kształtował się stereotypowy, dominujący, powszechnie akceptowany wizerunek mężczyzny, jak zmieniało się pojęcie męskości i jak dziedzictwo poszczególnych epok kształtowało to stereotypowe postrzeganie w przypadku różnych grup społecznych. Przy pomocy oryginalnych rekwizytów, przedmiotów codziennego użytku, elementów garderoby i innych artefaktów, czyli „męskich rzeczy”, wystawa scharakteryzuje społeczno-kulturowy kontekst kształtowania się takiego wzorca męskości.
Artykuł
W koszyku
Projekt "Metropolis" : wystawa finałowa / Marta Kudelska. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 9(2015), s. 162-164 2300-3391.
„Projekt Metropolis” to kilkuletni projekt badawczy zakończony największą dotychczasową wystawą sztuki współczesnej, podejmującą się stworzenia współczesnego obrazu Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
Książka
DVD
W koszyku
Katalog wystawy „Teresa Murak. Jestem”(prezentowanej w Muzeum Śląskim od 9 lutego do 28 lipca 2019) to piąta propozycja wystawy w nurcie site specific art. Ekspozycja łączy w sobie elementy, które zespolone w jednej przestrzeni nabierają nowego znaczenia i stają się dla widza okazją do zadawania sobie pytań o tożsamość, o trwałość, o wzajemne przenikanie się tego, co zewnętrzne, z wewnętrznym światem człowieka, tego, co niebiańskie, z tym, co ziemskie, tego, co ulotne, łatwo podlegające destrukcji, z tym, co wyraziste, głęboko zanurzone w materię. Wreszcie tego, co tak charakterystyczne dla Śląska: machiny przemysłowej, która z jednej strony stała się przyczynkiem do rozwoju regionu, a z drugiej – do jego degradacji. W atmosferze niedopowiedzeń i wzajemnych zależności Artystka zakreśla przed widzem ramy dialogu, zachęcając go do współtworzenia dzieła poprzez nadanie mu indywidualnego znaczenia. Ekspozycja, na którą składa się monumentalny krzyż zbudowany z czternastu elementów wykonanych ze stali, pokryty węglem kamiennym wydobytym z kopalni Halemba w Rudzie Śląskiej, to zachęta do poszukiwania swojego indywidualnego „ja”, to osobiste wyznanie Artystki, to poziomo-pionowy układ myśli, skojarzeń i znaczeń, który choć ujęty w trwałą formę, wręcz przytłaczającą ciężarem swej konstrukcji, jest obrazem dynamicznego ruchu pomiędzy tym, co moje i nasze, zbiorowe i jednostkowe (w kontekście państwowych, sformalizowanych relacji), tradycyjne i nowoczesne, w końcu między tym, co określane jako rzemiosło, masowe, można by rzec: przemysłowe, a tym, co zasługuje na miano sztuki. Katalog zawiera obszerny tekst dotyczący twórczości Artystki. Dołączona płyta DVD pomaga prześledzić proces tworzenia dzieła.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne J.10 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W publikacji przedstawiona została droga twórcza Tomasza Struka – artysty-grafika i malarza, dla twórczości którego istotne stało się pojęcie formy. Dzięki temu, że ukazywał obarczone kulturowym i historycznym znaczeniem formy w nowych sytuacjach, odkrywał i demaskował ich przynależność do procesów społecznych, stanów ludzkiej pamięci oraz dziedzictwa kulturowego. Oprócz reprodukcji zrealizowanych prac, w monografii zaprezentowany został materiał ikonograficzny pochodzący z niepublikowanych dotychczas notatników artysty, zawierających zapis przebiegu samego procesu twórczego. „Publikacja ma służyć przypomnieniu dorobku artysty, a także ukazać jego twórczość w szerszym kontekście współczesnych praktyk artystycznych. (…) Niezwykły w twórczości Struka jest autentyczny esencjonalizm w wyłuszczaniu tropów pamięci i lokalizowaniu ich w porządku eschatologicznym człowieka. (…) Artysta ten (…) poszukuje prześwitu, który można rozumieć jako rodzaj świadomego bycia”. (Fragment zaczerpnięty ze wstępu Tomasz Struk. Prześwity. autorstwa Grzegorza Hańderka i Romana Lewandowskiego).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Str.23 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.84 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne R.27 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Leon Tarasewicz : Modry / [koncepcja, opracowanie merytoryczne, teksty Anda Rottenberg]. - Katowice : Muzeum Śląskie, 2015. - 17, [15] stron : ilustracje kolorowe ; 26 cm + dysk optyczny (MNCD-472).
Artystą, który niemal od początku swojej drogi twórczej wchodził w aktywny dialog z pejzażem i specyfiką miejsc, w których pracował, jest polski malarz białoruskiego pochodzenia Leon Tarasewicz. Urodzony na północno-wschodnich rubieżach – w regionie, gdzie mieszają się rozmaite wpływy kulturowe, języki i wyznania – od najwcześniejszych lat widział swoje malarskie posłannictwo w perspektywie rozpiętej między pejzażem a prawosławną ikoną i pracował nad syntezą obu gatunków. A może nawet tworzył podstawy nowego myślenia o ikonie rozumianej jako malarskie odwzorowanie Bożego zamysłu. Z tej perspektywy malarstwo nie może mieć żadnych granic, ani terytorialnych, ani technicznych. Tworzył więc swoje obrazy zarówno przy użyciu klasycznych farb, jak i materiałów nieoczywistych: betonu, desek, lampionów, luster. Wchodził swoim malarstwem na ściany, podłogi i schody, na budynki i place miejskie, budował z niego kolumny, labirynty, pasaże; wznosił budowle lub rozpościerał kompozycje świetlne na łące. Obcował z przestrzeniami muzealnymi i sakralnymi. Zawsze jednak uwzględniał specyfikę miejsca, w którym i dla którego pracuje.
Obecny projekt Leona Tarasewicza jest w swoim założeniu hołdem artysty dla Śląska. Jego charakter i struktura nawiązują zarówno do specyfiki gmachu Muzeum powstałego na terenie dawnej kopalni, jak i do charakteru sali przeznaczonej na realizację projektu. Jednak przesłanie dzieła jest znacznie głębsze. Prawosławny Białorusin, który uważa się za polskiego artystę, w istocie reprezentuje szczególną mniejszość obstającą przy swojej złożonej tożsamości. Z tego punktu widzenia jego spojrzenie na Śląsk nacechowane jest empatią i zrozumieniem dla problemów tego regionu – równie wielokulturowego i równie odległego od centrum Polski jak Podlasie. Artysta stara się więc nie tylko podkreślić trudną wspólnotę łączącą obie „małe ojczyzny”, ale też stworzyć alegorię Śląska jako regionu, który z zewnątrz wydaje się surowy i mało przystępny, lecz poznany bliżej lśni swoim wewnętrznym, wielobarwnym blaskiem.
Nowy gmach Muzeum Śląskiego w Katowicach, zbudowany na terenie dawnej kopalni, ma wiele cech wspólnych zarówno z Tate Modern, jak i z innymi poprzemysłowymi budynkami muzealnymi Europy i świata. Kurator wystawy: Anda Rottenberg.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Tar.9 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Trudny czas / Agnieszka Salamon-Radecka. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2018), s. 22-23 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda” prezentuje twórczość trojga przedstawicieli pokolenia „zarażonych wojną”: malarza Andrzeja Wróblewskiego (1927–1957), rzeźbiarki Aliny Szapocznikow (1926–1973) i reżysera Andrzeja Wajdy (1926–2016). Łączy ich nie tylko zbliżona data urodzenia i wczesna utrata ojca, ale też podobieństwo doświadczeń związanych z miejscem i czasem dojrzewania: okresem II wojny światowej w okupowanej Polsce. To, czego byli uczestnikami i świadkami, naznaczyło w sposób bardzo szczególny zarówno ich życie, jak i twórczość.
Artykuł
W koszyku
Paryskie inspiracje / Aleksandra Sikorska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2017), s. 34-35 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa „Między Montmartre’em a Montparnasse’em. Dzieła artystów z ziem polskich, działających w Paryżu w latach 1900-1939, z kolekcji prywatnych” jest przede wszystkim opowieścią o ludziach – luminarzach polskiej kolonii artystycznej, buntownikach i indywidualistach, którzy znaleźli się na przełomie XIX i XX wieku oraz w pierwszej połowie XX wieku w Paryżu. To, co ich połączyło, to siła przyciągania artystycznej stolicy świata, która dawała poczucie wolności twórczej i pozwalała zachować świeże spojrzenie na artystyczną rzeczywistość wyrażaną w różnorodnej stylistyce.
Dzięki tej wystawie przeniesiemy się do miejsc spotkań, do pracowni artystów, zajrzymy do zaułków, na skwery i ulice, które były tematem wielu prac malarskich, zobaczymy ich pozaparyskie inspiracje: życie bohemy artystycznej, twórcze dyskusje i przyjaźnie, czego dowodem są także portrety, które artyści malowali sobie nawzajem, jak portret Xawerego Dunikowskiego namalowany przez Leopolda Gottlieba, portret Henryka Haydena autorstwa Simona Mondzaina czy wizerunek Louisa Marcoussisa stworzony przez Alicję Halicką.
Na wystawie znajdzie się około 180 prac z zakresu malarstwa i rzeźby. W dużej części są to dzieła, które do tej pory nie pojawiały się na innych ekspozycjach muzealnych. Ich twórcy to zarówno artyści pochodzenia żydowskiego związani z dzielnicą Montparnasse (gdzie wytworzyło się międzynarodowe środowisko określone mianem École de Paris), jak i twórcy kształtujący kolonię polskich artystów we Francji: od Olgi Boznańskiej, Władysława Ślewińskiego i Józefa Pankiewicza aż po przedstawicieli Komitetu Paryskiego. Wśród prezentowanych obrazów są tradycyjne pejzaże, portrety, martwe natury czy sceny rodzajowe, w ogromnej różnorodności formalnej i stylistycznej. Każdy z artystów fascynowany był innym nurtem artystycznym: impresjonizmem, syntetyzmem, postimpresjonizmem czy „whistleryzmem”. Wystawa jest także opowieścią o kolekcjonerach sztuki – o pasji kolekcjonowania, która stała się nieodłącznym elementem ich życia, a którą zechcieli się podzielić z innymi.
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Katalog wystawy prezentowanej w Muzeum Śląskim od 18 maja do 11 sierpnia 2019. Zawiera zarówno reprodukcje ponad 20 rysunków Autora, jak i obszerne teksty specjalistów w dziedzinie sztuki naiwnej/ art brut, którzy snują przed Czytelnikiem opowieść wyjątkową, bo taka jest jedyna i niepowtarzalna historia życia i twórczości Edmunda Monsiela. Tego rodzaju sztuki nie da się bowiem zrozumieć bez przybliżenia się do historii życia samego Autora. Edmund Monsiel urodził się w 1897 roku w Wożuczynie (zabór austriacki) jako piąte z dziewięciorga dzieci Karoliny i Mikołaja. Tam spędził dzieciństwo i większą część życia. Pozostawił po sobie ponad 500 rysunków i szkiców, które historycy sztuki klasyfikują jako art brut lub sztukę naiwną, intuicyjną. Charakterystyczny dla stylu Artysty był motyw głów, w większości z wąsami, pojawiający się na niemal wszystkich rysunkach, pośród nich inne elementy ikonograficzne, czasami wersety, przepełnione głęboką religijnością, a jednocześnie – powstałe prawdopodobnie na skutek traumatycznych doświadczeń drugiej wojny światowej – mało czytelne „maszkary”, „demony”, a zarazem realistyczne twarze Hitlera czy Stalina. Wszystkie te dzieła tworzą swoisty zbiór, który po śmierci Autora został poddany analizie przez psychiatrów, a jego twórca został okrzyknięty schizofrenikiem. Brak jednak dostatecznych podstaw, aby móc postawić jakąkolwiek diagnozę, nie ma bowiem już wśród nas „pacjenta”. Teorii psychiatrów przeczą także wspomnienia sąsiadów i krewnych. To, co pewnego możemy powiedzieć o twórczości Edmunda Monsiela, to fakt, że wielką inspiracją dla Artysty były Kościół, wiara, patriotyzm, ale również bieżące wydarzenia w kraju (można by rzec, że tworzył pewnego rodzaju kronikę, w której jego świat wewnętrzny odbijał się na tle dziejącej się na jego oczach historii). Swoje prace sygnował monogramem artystycznym „EM”. Rysunki Edmunda Monsiela możemy oglądać w galeriach we Francji, Wielkiej Brytanii, w Szwajcarii, w Izraelu oraz w USA. W Polsce znajduje się około 60 prac dostępnych zarówno w muzeach (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Regionalne im. J. Petera w Tomaszowie Lubelskim, Muzeum Śląskie w Katowicach), jak i kolekcjach prywatnych. Negatywy jego prac posiada Instytut Sztuki PAN. Edmund Monsiel jest postacią, która nadal inspiruje poetów (Adam Zagajewski) i artystów (Łukasz Jastrubczak), intryguje historyków sztuki i niezmiennie zastanawia psychiatrów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.43 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Zainspirowana i oczarowana koncepcją architektoniczną Muzeum Śląskiego oraz historią regionu, Carole Benzaken powraca do Katowic wraz z intrygującą i intymną instalacją Mi’ma’amakim… Widzowie wpatrujący się w obrazy „rosnących ku niebu” drzew, słysząc ptaki dramatycznie próbujące wydostać się na powierzchnię, pozostają w ciągłym niepokojącym ruchu myśli, obrazów i uczuć.
Fascynującym wątkiem twórczości artystki jest umiejętne wykorzystywanie motywów pejzażu oraz skomplikowanych losów Polski i Górnego Śląska. Nie inaczej jest w przypadku instalacji Mi’ma’amakim…, w której tle należy umieścić kopalnię, ów system niebezpiecznych i tajemniczych korytarzy, dróg bez wyjścia, które zawsze kończą się w ślepym zaułku. Benzaken, dzięki swej artystycznej intuicji, ujrzała w kopalni alternatywną, zamkniętą przestrzeń, do której przynależą wszystkie tęsknoty, symbole, marzenia o ucieczce w stronę wolnego świata, jakie zwykle uruchamiają się w człowieku postawionym w sytuacji „bez wyjścia”. Instalacja ta jest próbą wpisania się w epicką opowieść o Śląsku i jego dziedzictwie, widzianym i interpretowanym przez wrażliwość współczesnego artysty z innej przestrzeni kulturowej. Może dlatego jej głos brzmi tak wiarygodnie i jest przyczynkiem do narracji uniwersalnej, dotykającej ludzi w wymiarze ogólnym, bez narzucanych czasowych i historycznych ram.
Wystawę dokumetuje powyższa publikacja.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Ben.2 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej