Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(7)
Forma i typ
Artykuły
(6)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Książki
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Balewska Agnieszka (1967-)
(1)
Giziński Kajetan (1993- )
(1)
Koriat Karolina
(1)
Kudelska Marta (1959- )
(1)
Owczarek Jan (1959- )
(1)
Pyzik Agata (1983- )
(1)
Torchała Joanna
(1)
Wójtowicz-Cichoń Aleksy
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(5)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(190)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Krytyka artystyczna
(63)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(5)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Gatunek
Fotografia polska
(2)
Rzeźba
(2)
Album
(1)
Katalog wystawy
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Rzeźba architektoniczna
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
7 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Cóż po pomniku w czasie marnym? / Kajetan Giziński. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2019), s. 22-23 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa "Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918-2018" jest centralnym punktem projektu badawczego poświęconego rzeźbie monumentalnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Projektem tym Królikarnia włącza się w 2018 r. w obchody stulecia odzyskania przez Polskę Niepodległości – poinformowali PAP organizatorzy wydarzenia.
"W wyniku I wojny światowej powstało 10 nowych państw, które starały się określić kształt swojej tożsamości. A rzeźby, pomniki, które tworzą krajobraz naszych wartości, są świadectwem tych dążeń i zmian" – powiedziała PAP kuratorka wystawy Agnieszka Tarasiuk. "Pomniki często bywają przedmiotem sporów. Upamiętniają mężów stanu, bohaterów i ofiary wojen, reprezentują wyznawane wspólnie ideały, +zaludniają+ miasta, dominują w krajobrazie. Dla władz są narzędziem konstruowania zbiorowej tożsamości. Wraz ze zmianami granic i porządków politycznych pomniki minionej epoki burzy się, przerabia i przemianowuje" - dodała Tarasiuk.
Artykuł
W koszyku
"Majątek" : rzeźby z kolekcji rodziny von Rose oraz filmy i fotografie z archiwum Zofii Chomętowskiej / Jan Owczarek. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 9(2015), s. 148-150 2300-3391.
Rzeźby z kolekcji rodziny von Rose oraz filmy i fotografie z archiwum Zofii Chomętowskiej zarezentowano na wystawie w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni w Warszawie.
Wystawa „Majątek” prezentuje dwie kolekcje muzealiów związanych z czasem XX-wiecznych zawirowań historii. Wojny, rewolucje, wywłaszczenia i reprywatyzacje, przesiedlenia i ucieczki ludności, interwencje wojskowe wpływały na losy ludzi i ich rodzinnych siedzib - domów i dworów.
Na ekspozycji "Majątek" zestawione są ze sobą filmy i fotografie Zofii Chomętowskiej, jednej z ważniejszych postaci polskiej fotografii, oraz pozostałości zniszczonej kolekcji rzeźb junkierskiej rodziny von Rose, której posiadłość ziemska znajdowała się w dawnych Prusach Wschodnich, w miejscowości Doehlau - dzisiejsze Dylewo nieopodal Olsztyna. Wystawa zaczyna się od eksponowanych w gablocie prochów: białego - sproszkowanego marmuru i brązowego, powstałego ze zniszczonego przez czas negatywu filmowego. A potem dopiero pojawiają się zdjęcia, filmy, obiekty.
Artykuł
W koszyku
Zbigniew Libera, To nie moja wina, że otarła się o mnie ta rzeźba" / Agata Pyzik. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 12(2016), s. 186-190 2300-3391.
Zbigniew Libera nie tylko dokonał intrygującego wyboru rzeźb i obiektów należących do olbrzymiej kolekcji, ale również opatrzył je własnym komentarzem w postaci wykonanych specjalnie na wystawę rysunków i zdjęć plenerowych. Wielkoformatowe fotografie oraz rysunki wykonane ołówkiem i kredkami tworzą razem z rzeźbami i obiektami przestrzennymi niezwykle atrakcyjną wizualnie całość. Prace artystów kluczowych dla polskiej sztuki, m.in. Xawerego Dunikowskiego, Katarzyny Kobro, Henryka Stażewskiego, Aliny Szapocznikow czy Władysława Hasiora, zostały zestawione z projektami twórców niemal zapomnianych, takich jak Theodore Roszak czy Albin Maria Bończa-Boniecki. Nowe nieoczekiwane konfiguracje rzeźb nasuwają skojarzenia ze słynnym "Atlasem Mnemosyne" (1924–1929) Aby’ego Warburga. Olbrzymi materiał wizualny ułożony przez niemieckiego badacza w anachroniczne konstelacje na kilkudziesięciu panelach wciąż wykazuje inspirującą siłą rażenia jako model epistemologiczny, znoszący wyraźną granicę między działalnością naukową i artystyczną.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Dun.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Modernistyczny street art / Aleksy Wójtowicz-Cichoń. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2015), s. 18-20 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Stołeczna rzeźba architektoniczna kojarzona jest zazwyczaj z socrealizmem i retoryką propagandy, ale z całą pewnością nie jest do końca tym, czym się wydaje. Mało kto wie tak naprawdę, ile socrealistycznych rzeźb dekoruje gmachy stolicy. Niewielu potrafi z pamięci prawidłowo nazwać wszystkie postacie zerkające na ludzi z góry w pobliżu placu Konstytucji. O rzeźbie architektonicznej w Warszawie wiadomo tylko tyle, że jest – i w zasadzie niewiele więcej. A przecież mimo katastrofalnych zniszczeń w mieście zachowały się tu i ówdzie oryginalne rzeźby sprzed II wojny światowej. Twórcami robotników i rolników odkuwanych na fasadach z jednakowym entuzjazmem zarówno przed wojną, jak i po niej byli czołowi polscy artyści XX wieku. Warto przyjrzeć się tym dziełom uważniej, gdyż nawet z pozoru bardzo dostojne i patetyczne prace nierzadko zaskakują ironicznymi elementami, kryją w sobie mniej poważne treści lub ulegają poruszającym deformacjom pod wpływem warunków atmosferycznych.
Dawna propaganda wciąż budzi emocje, choć niekoniecznie takie o jakie chodziło zamawiającym ją władzom. Rzeźby na fasadach domów mogą dziś dziwić, intrygować, śmieszyć. Okazuje się, że mogą także inspirować współczesnych artystów do realizacji nowych prac. Na wystawie "Figury retoryczne" pokazano prace Katy Bemtall, Mathew Darbyshire i Mai Gordon zainspirowane dekoracjami rzeźbiarskimi MDMu, a także monumentalną pracę węgierskiego kolektywu Little Warsaw zatytułowaną - Marble Arch.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej