Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(36)
Forma i typ
Książki
(26)
Publikacje naukowe
(8)
Nuty
(6)
Muzyka
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(36)
Placówka
Wypożyczalnia
(36)
Autor
Karwaszewska Monika
(10)
Frołowicz Elżbieta
(4)
Kostka Violetta
(4)
Skupin Renata
(4)
Dziadek Magdalena (1961- )
(3)
Kotłowska Beata
(3)
Bramorski Jacek (1965- )
(2)
Fedyk-Klimaszewska Monika
(2)
Kowalska-Pińczak Alina (1948- )
(2)
Kozłowska-Lewna Alicja
(2)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949-)
(2)
Miklaszewska Joanna
(2)
Nowak Anna
(2)
Samerek Tadeusz
(2)
Sikorzak-Olek Anna (1956- )
(2)
Sowiński Tomasz (1970- )
(2)
Starek Elżbieta
(2)
Wiśniewska Milena
(2)
Zakrzewski Maciej (1988- )
(2)
Łukaszewski Marcin Tadeusz (1972-)
(2)
Andrzejewski Mateusz
(1)
Angelis Franck (1962-). Boite a rythme
(1)
Asikainen Matti
(1)
Babnis Maciej
(1)
Babulewicz Katarzyna Lidia (1991- )
(1)
Bakłażec Wojciech
(1)
Bartczak-Konkol Gabriela
(1)
Bogusławski Edward (1940-2003). Continuo Nr 2
(1)
Bonna Beata
(1)
Brydak Wojsław (1942- )
(1)
Bąk Katarzyna
(1)
Błaszkiewicz Teresa
(1)
Chęćka-Gotkowicz Anna
(1)
Cienciała Wiesław (1961-). Cadenza
(1)
Czarzasty Paweł (1977- )
(1)
Dowlasz Bogdan (1949- )
(1)
Draus Grażyna
(1)
Dziadek Magdalena (1961-)
(1)
Długońska Barbara (1944- )
(1)
Gaik Aleksander
(1)
Gawiejnowicz Waldemar (1968- )
(1)
Goetel Elżbieta (1942- )
(1)
Golicki Adam (perkusista)
(1)
Granat-Janki Anna
(1)
Gugnowska Katarzyna
(1)
Gurbindo Fermín (1935-1985). Fantazje Akordeon
(1)
Harmoza Mikołaj
(1)
Hazuka Urszula
(1)
Jabłoński Szymon
(1)
Janiak-Kobylińska Sylwia (1988-)
(1)
Janicka-Słysz Małgorzata (1964- )
(1)
Joczyn Cezary
(1)
Juszyńska Krystyna
(1)
Kacprzak Andrzej (skrzypek)
(1)
Kacprzak Maciej
(1)
Kacprzyk Jędrzej (1993- )
(1)
Kaczan Ludmiła
(1)
Kaczorowski Robert (1970- )
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Epizod na maskaradzie
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Powracające fale. Op. 9
(1)
Karłowicz Mieczysław (1876-1909). Stanisław i Anna Oświecimowie
(1)
Kienik Tomasz
(1)
Kierzkowska Katarzyna
(1)
Komorowski Piotr akordeonista
(1)
Konaszkiewicz Zofia
(1)
Kowalska-Pińczak Alina (1948-)
(1)
Kozłowska-Lewna Alicja (1949- )
(1)
Kołaczkowski Bartosz (reżyser)
(1)
Krajewski Marcin
(1)
Krassowski Janusz (1929-1969)
(1)
Krassowski Janusz (1932-2009)
(1)
Krzanowski Andrzej (1951-1990). Katedra
(1)
Kucharski Lech (1947- )
(1)
Kukla Jerzy
(1)
Kusiewicz Piotr
(1)
Kusiewicz Piotr (1953- )
(1)
Kułakowski Leszek
(1)
Kułakowski Leszek (1955- )
(1)
Kułakowski Piotr (kontrabasista)
(1)
Kłysz-Sokalska Natalia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Chantefleurs et Chantefables
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). III Symfonia
(1)
Lutosławski Witold (1913-1994). Koncerty. Orkiestra
(1)
Maciejewski Roman (1910-1998). Allegro Concertante
(1)
Makkonen Petri (1967-). Flight beyond time
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). Fantazja kujawska
(1)
Maliszewski Witold (1873-1939). II Symfonia
(1)
Meisner Jarosław
(1)
Michalak Marcin
(1)
Michalak Martyna (tancerka)
(1)
Michalski Maciej
(1)
Mika Bogumiła
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Halka
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Hrabina
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Polonez koncertowy
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Sonety krymskie
(1)
Moniuszko Stanisław (1819-1872). Straszny dwór
(1)
Moss Piotr (1949- ). Bromba i muzyka
(1)
Moss Piotr (1949- ). Sombres Lumières
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(24)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(1)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(35)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(31)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(5)
angielski
(1)
włoski
(1)
Odbiorca
Poziom nauczania Szkoły podstawowe
(1)
Przynależność kulturowa
Muzyka polska
(6)
Film polski
(1)
Temat
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki (Gdańsk)
(3)
Muzyka polska
(3)
Śpiew
(3)
Akademie muzyczne
(2)
Aranżerzy
(2)
Barok
(2)
Doktor honoris causa
(2)
Edukacja muzyczna
(2)
Emisja głosu
(2)
Głos
(2)
Jazz
(2)
Kompozytorzy polscy
(2)
Muzyka europejska
(2)
Muzykologia
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Pianiści polscy
(2)
Saksofoniści polscy
(2)
Teoria muzyki
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice)
(1)
Architektura francuska
(1)
Aria
(1)
Chóry
(1)
Dyrygenci polscy
(1)
Dziennikarze muzyczni
(1)
Fleciści polscy
(1)
Gablenz, Jerzy (1888-1937)
(1)
Grafika francuska
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Język polski
(1)
Klarneciści polscy
(1)
Konserwatorium Muzyczne (Warszawa)
(1)
Kształcenie słuchu muzycznego
(1)
Muzyka (przedmiot szkolny)
(1)
Muzyka angielska
(1)
Muzyka chóralna
(1)
Muzyka filmowa
(1)
Muzyka francuska
(1)
Muzyka ludowa polska
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na fortepian (2)
(1)
Muzyka na instrumenty klawiszowe
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka religijna
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Muzyka sceniczna
(1)
Muzyka wokalna
(1)
Nahorny, Włodzimierz (1941- )
(1)
Opera (utwór muzyczny)
(1)
Parki i ogrody
(1)
Pedagodzy
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Sacrum
(1)
Sztuka europejska
(1)
Słuch
(1)
Wróblewski, Jan Ptaszyn (1936- )
(1)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(1)
Zamki i pałace
(1)
Zodiak
(1)
Śliwiński, Zbigniew Bogumił (1924-2003)
(1)
Śpiew chóralny
(1)
Temat: dzieło
Muzyka fortepianowa
(1)
Temat: czas
1901-2000
(8)
2001-
(7)
1701-1800
(4)
1801-1900
(4)
1601-1700
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1501-1600
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Gdańsk (woj. pomorskie)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Francja
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Milanówek (woj. mazowieckie, pow. grodziski, gm. Milanówek)
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(10)
Muzyka instrumentalna
(7)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Publikacja okolicznościowa
(3)
Broszura
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Muzyka na harfę
(2)
Muzyka poważna
(2)
Arkusze egzaminacyjne
(1)
Biografia
(1)
Biogram
(1)
Duet (utwór muzyczny)
(1)
Dyktanda muzyczne
(1)
Film edukacyjny
(1)
Improwizacja muzyczna
(1)
Jazz
(1)
Katalog tematyczny
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Monografia
(1)
Muzyka na akordeon i instrumenty perkusyjne
(1)
Muzyka na fagot i akordeon
(1)
Muzyka na fortepian
(1)
Muzyka na głos średni i orkiestrę
(1)
Muzyka na organy
(1)
Muzyka na organy (2)
(1)
Muzyka na wiolonczelę
(1)
Muzyka na zespół instrumentalny
(1)
Muzyka rozrywkowa
(1)
Nagranie studyjne
(1)
Performance
(1)
Sprawdziany i testy
(1)
Suita
(1)
Swing
(1)
Taniec
(1)
Wspomnienie pośmiertne
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(14)
Historia
(6)
Edukacja i pedagogika
(2)
Nauka i badania
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Religia i duchowość
(1)
36 wyników Filtruj
Nuty
W koszyku
Zodiacus, albo Opus Horoscopicum, to kompozycja powstała w 2023 roku na prośbę dwójki gdańskich muzyków: akordeonistki Elżbiety Rosińskiej i fagocisty Mirosława Pachowicza. Duet ten, w obliczu bardzo skąpej literatury kameralnej na taki skład wykonawczy, nieustannie poszukuje nowych kompozycji i inspiruje kolejnych twórców do pisania. Cykl Bogdana Dowlasza składa się z 12 ilustracyjnych miniatur odpowiadających kolejnym znakom zodiaku. Poprzedzone są lapidarnym Prologiem, który zapowiada całość: z jednej strony zarysowuje plan tonalny cyklu, a z drugiej – jego charakter, pełen humoru i ironii. Każdemu znakowi przypisane jest inne centrum tonalne, które wychodząc od „des” (Baran) i zmierza w górę koła kwintowego, przechodząc przez „c” (Panna) i zmierza do „fis” (Ryby). Nadto, kompozytor stara się muzycznie odmalować tradycyjnie przypisywane każdej figurze horoskopu cechy. Odbywa się to na kilka różnych sposobów: od użycia techniki kompozytorskiej (lustrzane odbicia w Bliźniętach), poprzez charakter i ekspresję (wahająca się Waga) czy elementy ilustracyjności (ryki Lwa czy wystrzały Strzelca). Cykl, napisany z myślą o muzykach i pod ich czujnym okiem, jest ciekawym wzbogaceniem literatury na duet fagotu z akordeonem. Z jednej strony harmonijnie łączy dwa odrębne światy tych instrumentów, z drugiej – nie unika siInych kontrastów między nimi. Dzięki temu fantastycznie zostały wykorzystane możliwości barwowe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Fag.51 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
[…] Teksty obejmują szerokie spektrum zagadnień zogniskowanych wokół wczesnej edukacji muzycznej, od bardziej ogólnych, przekrojowych ujęć teoretycznych do relacji z badań własnych (muzyczno-pedagogicznych i historycznych). Publikację otwiera tekst autorstwa prof. dr hab. Zofii Konaszkiewicz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), zarysowujący szeroką panoramę zagadnień związanych z potrzebą kształcenia i kształtowania emocji w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w szkolnictwie muzycznym. Autorka przywołuje pojęcie kreatywności emocjonalnej, przeciwstawiając je inteligencji emocjonalnej – nastawionej głównie na kształcenie umiejętności, rozwój intelektualny i potrzebę osiągania sukcesów życiowych. Wskazuje na znaczącą rolę muzyki w procesie kształtowania uczuć wyższych, zwraca uwagę na potrzebę samokontroli emocji u dzieci, umiejętność przeżywania porażki, dostosowania emocji do sytuacji, walkę z niską samooceną uczniów oraz akcentuje doniosłą rolę radości towarzyszącej zajęciom muzycznym. Prof. dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku), przedstawia, w oparciu o światowe i krajowe rezultaty badań, znaczenie wczesnych kontaktów dziecka z muzyką dla jego rozwoju. Autorka omawia neurobiologiczne podstawy interwencji muzycznych, biochemiczne i biodynamiczne podstawy reakcji muzycznych oraz efekty anatomiczno-neuronalne edukacji muzycznej, zależność między praktyczną nauką muzyki a rozwojem sieci synaptycznych u dzieci. Szeroko relacjonuje rezultaty badań wskazujących na korzyści płynące z praktycznych działań muzycznych, ich wpływ na rozwój zdolności językowych, lingwistycznych i matematycznych. Uwypukla związek edukacji muzycznej ze zdolnościami poznawczymi (inteligencją, pamięcią i uwagą) oraz charakteryzuje wpływ działań muzycznych na sferę emocjonalną i społeczną. Przedmiotem jej zainteresowania stają się także możliwości terapeutyczne działań muzycznych. W konkluzji podkreśla związek słuchu muzycznego z wyższymi procesami myślowymi, w tym głównie z pamięcią, obserwowany w badaniach empirycznych wpływ praktycznej nauki gry na instrumencie na wyższe procesy myślowe, ukrytą funkcję terapeutyczną, emocjonalną i społeczną działań muzycznych. Dorobek naukowy gdańskiego środowiska akademickiego w zakresie wczesnej edukacji muzycznej w okresie ostatnich pięćdziesięciu lat prezentuje tekst prof. dr hab. Elżbiety Frołowicz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku). Autorka, wychodząc od prac powstałych w latach 70. ubiegłego wieku, kreśli szeroką panoramę osiągnięć badaczy, którzy wywodzą się z gdańskiej społeczności naukowej (głównie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki i Uniwersytetu Gdańskiego). Przypomina dorobek Elżbiety Kilińskiej, Kingi Lewandowskiej, Alicji Kozłowskiej-Lewny, Michała Kierzkowskiego, Aliny Kowalskiej-Pińczak, Katarzyny Kierzkowskiej, Rafała Lawendowskiego, Ilony Poćwierz-Marciniak, Ewy Szatan i własny oraz cykle organizowanych przez to środowisko konferencji („Pedagogika muzyki: cechy, aksjologia, systematyka”, „Z zagadnień wczesnej edukacji muzycznej”). Do najnowszych doświadczeń, związanych z pandemią wywołaną koronawirusem SARS-CoV-2, nawiązuje w swoim artykule dr Natalia Kłysz-Sokalska (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) – Narzędzia zdalnej edukacji muzycznej. Prezentuje ona wiele aplikacji, programów i stron internetowych poświęconych edukacji muzycznej (Chrome Music Lab, Blob Opera, Google Doodle, Easy Virtual Choir, Shared Piano), powstałych przed pandemią i w jej trakcie, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane nie tylko w formie online, ale również podczas pracy stacjonarnej, stając się ciekawym i przydatnym urozmaiceniem zajęć muzycznych. Kolejny tekst autorstwa dr hab. prof. UMCS Mirosława Grusiewicza (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Edukacja muzyczna we wspomnieniach i ocenach studentów kierunków pedagogicznych, zarysowuje obraz powszechnej edukacji muzycznej w przedszkolach i w szkołach podstawowych po roku 2000, na podstawie pisemnych wypowiedzi 36 studentów kierunku animacja kultury. W niektórych przypadkach ocena tych zajęć dokonywana przez byłych uczniów jest zaskakująca i prowokująca do myślenia. Ich obraz edukacji wczesnoszkolnej nieco różni się nie tylko od programów i założeń, ale także od naszych wyobrażeń, przypuszczeń i stereotypów, mimo że główne refleksje korespondują z wynikami wcześniejszych badań. Nowe trendy w edukacji muzycznej w Niemczech prezentuje artykuł dra Jarosława Chacińskiego (Akademia Pomorska w Słupsku) – Wybrane niemieckie koncepcje edukacji muzycznej w kontekście przemian społecznych, pedagogicznych i kulturowych. W centrum uwagi autora znalazły się dwa dominujące w pedagogice niemieckiej nurty: patetyczny, nawiązujący do trwałych wartości, wywodzący się z filozofii platońskiej, akcentujący moralno-estetyczne aspekty muzyki i wychowania, oraz drugi nurt, pozostający w kręgu „Nowego Wychowania” – bazujący na spontanicznej zabawie, sprzyjający kreatywności i twórczości. We współczesnej wczesnoszkolnej edukacji muzycznej w Niemczech, pozostającej pod silnym wpływem mediów i przeobrażeń kulturowych, obserwuje się syntezę obu tych tendencji. Dr Katarzyna Forecka-Waśko (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), w tekście Rytmika z głośnika i teatr wyobraźni. Rola Marii Wieman w popularyzacji metody Emila Jaques-Dalcroze’a, ukazuje działalność Marii Wieman w Polskim Radiu po II wojnie światowej, kiedy to powstały pierwsze audycje umuzykalniające dla przedszkoli. W artykule omówiono proces tworzenia audycji oraz powstałą do nich literaturę muzyczną i metodyczną. Szczególną uwagę autorka kieruje na zastosowaną w audycjach metodę rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a, która wykorzystana została w Polsce w radiowej edukacji zdalnej. Studentka studiów magisterskich Dominika Barzowska (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku) w swoim artykule Flora Szczepanowska i jej koncepcja kształcenia słuchu muzycznego u dzieci przypomina sylwetkę znakomitego pedagoga z okresu dwudziestolecia międzywojennego – Flory Szczepanowskiej (1884-1929). Autorka, na podstawie odnalezionych przez nią archiwalnych wycinków ówczesnej prasy, prezentuje nowatorskie podejście bohaterki tekstu do nauczania przedmiotu kształcenie słuchu oraz omawia propagowany przez nią model Organizacji szkoły muzycznej niższej, przygotowany na zlecenie Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w 1929 r. W świetle najnowszych doniesień nauki dorobek tej przedwcześnie zmarłej solfeżystki okazuje się zadziwiająco trafny i niewątpliwie zasługuje na większą uwagę. Publikację zamyka tekst autorstwa mgr Ewy Kuszewskiej (Katolicki Uniwersytet Lu- belski) Rola aktywności muzycznej w kształtowaniu funkcji pozamuzycznych małego dziecka, w którym autorka zwraca uwagę na związek muzycznych aktywności małego dziecka w terapii i stymulacji mowy. Nawiązuje do powstałej w ośrodku gdańskim w latach 70. logorytmiki i podkreśla doniosłą rolę środowiska domowego, które obfituje w tradycyjne i instynktowne zachowania muzyczne. Wczesne zabawy wokalno-ruchowe w rodzi- nie pełnią nie tylko istotną rolę w podtrzymaniu wrodzonych zdolności muzycznych, ale także, jak pokazują prowadzone przez nią badania, leżą u podstaw rozwoju komunikacji werbalnej dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 271 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugi tom publikacji Z zagadnień wczesnej edukacji muzycznej otwiera artykuł prof. dr hab. Katarzyny Krasoń (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) odsłaniający zatrważający poziom przygotowania nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych do realizacji zadań związanych z nauczaniem muzyki. Autorka – muzyk i profesor pedagogiki – zwracając uwagę na doniosłe znaczenie wczesnych doświadczeń muzycznych w życiu dziecka dla kształtowania dobrostanu człowieka (jego inteligencji emocjonalnej, fizjologicznego/somatycznego funkcjonowania, zdrowia, uczenia się, terapii) formułuje szereg postulatów wskazujących na potrzebę radykalnych zmian w przygotowaniu nauczycieli do prowadzenia edukacji muzycznej w klasach I–III. Obnaża słabość regulacji ministerialnych dotyczących standardu przygotowania nauczycielskiego i niechlubnych praktyk „douczania” na studiach podyplomowych oraz postuluje wprowadzenie międzyuczelnianych studiów przygotowu-jących do wykonywania zawodu nauczyciela muzyki z pedagogiką wczesnoszkolną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 272 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autor przygotował pionierską publikację, której „[…] cel jest przynajmniej trojaki. Primo: uporządkowanie i usystematyzowanie istniejącej liryki wokalnej Jerzego Gablenza, która w całej spuściźnie kompozytorskiej jawi się jako gatunek najbardziej reprezentatywny i najbardziej liczny [W niniejszej publikacji do liryki wokalnej zaliczono takie formy muzyki kameralnej, jak: pieśni z towarzyszeniem fortepianu, których liczba jest największa, oraz: jedną pieśń z towarzyszeniem orkiestry, jeden duet żeński z towarzyszeniem orkiestry, dwie pieśni na sopran i organy, trzy tercety żeńskie z towarzyszeniem fortepianu oraz dwa utwory na chór męski a cappella.]; secundo: zainteresowanie tak śpiewaków, jak i zespołów wokalnych tą piękną, acz niełatwą twórczością polskiego kompozytora; tertio: zainspirowanie muzykologów i teoretyków do szeroko zakrojonych studiów nad wokalnym (choć nie tylko) dorobkiem Gablenza”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Gab.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wró.3 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 18)
Teologiczno-muzyczny „bezmiar” możliwości „króla instrumentów” odsłania się w sztuce improwizacji organowej. Temu zagadnieniu poświęcona jest osiemnasta monografia naukowa z cyklu „Musica sacra”, zatytułowana: „Oblicza improwizacji organowej”, wydana staraniem Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Pierwsza część niniejszego tomu dedykowana jest analizom teologicznych, liturgicznych i wykonawczych kryteriów improwizacji w muzyce kościelnej. Wprowadzeniem do tej problematyki jest opracowanie autorstwa ks. Jacka Bramorskiego, teologa muzyki i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, który podejmuje analizę pneumatologicznych podstaw sztuki improwizacji w muzyce kościelnej. Refleksjami o charakterze muzyczno-liturgicznym dzieli się w swym artykule Michał Dąbrowski, organista kościoła Świętego Krzyża w Warszawie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, analizując elementy improwizacji w praktyce akompaniamentu liturgicznego. Zagadnieniem roli akompaniamentu liturgicznego w polskim Kościele katolickim zajmuje się również Damian Skowroński, organista Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Trójcy w Warszawie i wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Druga część monografii ukazuje improwizację organową jako fenomen wieloaspektowy. Michał Szostak, organista i profesor Społecznej Akademii Nauk oraz Collegium Civitas w Warszawie, sięga w swych analizach do interdyscyplinarnej perspektywy, rozpatrując zarządzanie sytuacją estetyczną w aspekcie wirtuozerii, artyzmu i kreatywności obecnych w sztuce artystycznej improwizacji organowej. Zagadnieniem metody tworzenia skal muzycznych w improwizacji na podstawie skali durowej i molowej zajmuje się w swej refleksji badawczej Tomasz Soczek, organista karmelitańskiego sanktuarium św. Józefa w Krakowie i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Tomasz Orlow, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Instytutu Muzyki w Cieszynie (Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach), ukazuje scherzo jako organową formę improwizowaną, dokonując skrótowej analizy wybranych autorskich przykładów muzycznych w kontekście wykonawczym. Problematyce dzieła zapisanego a dzieła zaimprowizowanego w aspekcie różnic ekspresyjnych i stylistycznych na przykładzie twórczości Charlesa Tournemire’a poświęcony jest artykuł autorstwa Macieja Zakrzewskiego z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Andrzej Szadejko, organista i profesor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, przybliża w swym opracowaniu realizację koncepcji budowy organów we franciszkańskim kościele pw. NMP na Piaskach w Wilnie. Podsumowując zawarte w niniejszym tomie analizy, warto zauważyć, że wspomniane przez Benedykta XVI „niezliczone możliwości organów” można rozumieć nie tylko w sensie brzmieniowym czy wykonawczym, ale także jako zaproszenie do wieloaspektowej refleksji naukowej nad fenomenem tego instrumentu. Ufam, że obecna monografia z cyklu „Musica sacra” poświęcona sztuce improwizacji organowej stanie się inspiracją do dalszych poszukiwań naukowo-artystycznych w tym zakresie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 596 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Celem książki jest przypomnienie dydaktycznego i edytorskiego dorobku Profesora Śliwińskiego, przybliżenie postaci w bardziej prywatnym wymiarze, spojrzenie na jego postać oczami absolwentów, a także członków i przyjaciół rodziny. Życiorys i spisy obejmujące absolwentów, nagrody i działalność edytorską powstały w oparciu o pracę magisterską Działalność artystyczna i pedagogiczna prof. Zbigniewa Śliwińskiego, napisaną w 2000 roku przez Alicję Wieczorek na podstawie wywiadów przeprowadzonych z żyjącym jeszcze wówczas, choć mocno podupadającym na zdrowiu, Profesorem. Sporą część książki stanowią wspomnienia wychowanków Profesora Śliwińskiego. Pierwotnym zamierzeniem było przytoczenie tych wypowiedzi we fragmentach, podzielonych tematycznie, a to w odniesieniu do pianistyki, a to pedagogiki, a to w związku z ogólnym pojmowaniem muzyki i tak dalej, nie wyłączając wątku „mistrz i uczeń”. Wypowiedzi okazały się jednak bardziej różnorodne, ciekawsze, nawet niepozbawione sprzeczności. Odzwierciedlały upływ czasu i zmieniające się konteksty, zmuszały do namysłu. Dlatego, po umiarkowanych skrótach, postanowiono je przedstawić chronologicznie, w porządku mierzonym datami dyplomów. Niech mądrze przeglądają się w sobie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Śli.4 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedstawiona w tomie zatytułowanym Sztuka europejskiego baroku Anglia|Francja problematyka dotyczy krytyki stylistycznej, wykonawczej i estetycznej sztuki (w tym muzycznej) owych dwóch ośrodków, w których krystalizował się barok. Ponieważ termin barok został zapożyczony do muzyki z historii sztuki, a jak wiadomo główne nurty w muzyce odpowiadają nurtom w malarstwie czy w literaturze, tom wzbogacono o wywody dotyczące sztuki w ogóle – w zakresie barokowej architektury krajobrazu, grafiki francuskiej oraz założenia pałacowo-ogrodowego entre cour et jardin. Zamieszczone w niniejszej publikacji teksty poruszają owe fundamentalne dla tych ośrodków idee i kwestie. Tom otwierają rozdziały z zakresu sztuk pięknych autorstwa Zofii Krasnopolskiej-Wesner, w których autorka wprowadza czytelnika w barokową sztukę francuską dotyczącą ogrodów André Le Nôtre’a, popularnego w okresie baroku francuskiego typu założenia pomiędzy dziedzińcem a ogrodem znajdującego się w Wersalu i założenia parkowego w Vaux le Vicomte oraz francuskiej grafiki Jacques’a Callota. Rozdział Macieja Zakrzewskiego otwiera część publikacji poświęconą zagadnieniom stricte muzycznym. Autor dokonał analizy muzyki organowej i organowej kultury francuskiej, które kształtowały się po rewolucji. Łukasz Kołakowski w swym tekście dotyka szkoły l’école classique we francuskiej muzyce organowej wraz z ukazaniem szerokiego kontekstu jej powstawania oraz działalności. Filip Presseisen w rozdziale przedstawił idiom francuski w wybranych kompozycjach organowych J.S. Bacha, uwzględniając omówienie tzw. ravalement w organach. W rozdziale Aleksandry Rupocińskiej omówiona została księga VI Jeana Baptiste’a Barrière’a Sonates et pièces pour le clavecin zawierająca zbiór francuskich utworów klawesynowych. W rozdziale Justyny Wróblewskiej można odnaleźć rozważania na temat twórczości ostatniej generacji klawesynistów francuskich. Z kolei Urszula Jasiecka-Bury podjęła się analizy i interpretacji organowych Voluntaries Johna Stanleya – organowych dzieł improwizowanych reprezentatywnych dla angielskiego baroku. Monografię tematyczną zamyka rozdział Michała Wojnarowskiego, w którym Autor przed-stawił historię powstania kompozycji musicalowej The Beggar’s Opera Johna Gaya oraz dokonał próby wyjaśnienia roli, jaką odegrało dzieło w kształtowaniu popularnego teatru muzycznego w anglosaskim kręgu kulturowym. Podjęte w niniejszej monografii wieloaspektowe dyskursy naukowe potwierdzają szerokie zainteresowanie wyrafinowaną sztuką złotego wieku, która jest wyrazem ciągle ponadczasowego piękna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 601 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tom zatytułowany Sztuka europejskiego baroku otwierają rozdziały dotyczące sztuk muzycznych. Autorzy poruszają zagadnienia twórczości kompozytorów baroku, technik wykonawczych oraz stylistyki. Po rozdziałach stricte muzycznych zamieszczono rozdziały podejmujące zagadnienia rzemiosła artystycznego i malarstwa w Polsce. Publikację otwiera rozdział autorstwa Mateusza Andrzejewskiego, w którym Autor nawiązując do albumu Handel-Inspired wydanego w 2007 roku omawia recepcję dzieł barokowego twórcy, które interesowały jego muzycznych spadkobierców. Anna Firlus przedstawia rolę i funkcjonowanie głosu basowego w realizacji basso continuo z uwzględnieniem kontekstu historycznego i stylistycznego tej praktyki wykonawczej. Autorka na wybranych przykładach charakteryzuje zapoczątkowaną w renesansie praktykę diminuowania linii basu. Agata Meissner podejmuje analizę źródeł barokowej muzyki kościelnej: przykłady z traktatu Pogliettiego oraz manuskryptu SA 1, które zostały zaprezentowane w aspekcie pedagogicznym. Włoski wirtuoz akordeonu Giorgio Dellarole w swoim tekście dotyka oryginalnego zagadnienia – wykonawstwa muzyki dawnej na akordeonie oraz zasad transkrypcji utworów na ten instrument. Rozdział został opublikowany dodatkowo w języku włoskim. W kolejnym rozdziale Agaty Meissner można odnaleźć rozważania na temat powiązań systemu temperacji i instrumentarium historycznego. Autorka na podstawie materiałów źródłowych i repertuaru muzycznego przedstawia zastosowanie tasti spezzati w austriackiej muzyce klawesynowej oraz kameralnej z XVII wieku. Justyna Wróblewska w swoim opracowaniu podejmuje się przedstawienia problematyki XVIII-wiecznych angielskich transkrypcji na instrumenty klawiszowe, tj. klawesyn, organy i pianoforte. W swym tekście zaprezentowała różnicę pomiędzy kolekcjami przeznaczonymi dla muzycznych amatorów, a tymi tworzonymi dla profesjonalnych muzyków tamtych czasów. W rozdziale Macieja Zakrzewskiego można przeczytać na temat wybranych zagadnień artykulacyjnych obecnych w muzyce organowej XVIII wieku (toccare, touche, artikulation). Monografię tematyczną zamykają dwa rozdziały z zakresu sztuk pięknych. Magdalena Ludera podjęła się omówienia stanu badań nad konwentem dominikanów w Janowie Lubelskim na terenie Ordynacji Zamojskiej. Autorka udowadnia w swoich badaniach, iż niektóre z janowskich obrazów można przypisać malarzom aktywnym na terenie Ordynacji Zamojskiej, tj. Gabrielowi Sławińskiemu i jego prawdopodobnemu uczniowi lub naśladowcy, Jakubowi Bobrowskiemu. W rozdziale Moniki Paś znajduje się prezentacja kultury materialnej z okresu XVII–XIX wieku mających charakter kolekcjonerski, tj. czarek z cementowanej miedzi, które znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Podjęte w niniejszej monografii wieloaspektowe dyskursy naukowe potwierdzają szerokie zainteresowanie wyrafinowaną sztuką złotego wieku, która najpełniej wyraża się w urzekającej bogactwem form i ponadczasowym pięknem twórczości artystycznej. (Monika Karwaszewska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 638 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Nah.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
CD
W koszyku
Od tonalności do atonalności : autorska metoda kształcenia słyszenia linearnego / Alina Kowalska-Pińczak. - Wydanie drugie, poprawione i uzupełnione. - Gdańsk : Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, 2024. - Teka (140 ; 23 strony) : okładka ilustrowana ; 31 cm + 2 CD.
Podręcznik metodyczny do nauczania kształcenia słuchu autorstwa prof. dr hab. Aliny Kowalskiej-Pińczak pt. "Od tonalności do atonalności. Autorska metoda kształcenia słyszenia linearnego" jest świadectwem autorskich rozwiązań dydaktycznych, których skuteczność potwierdzona została podczas wieloletniej pracy ze studentami. Podjęcie decyzji przez redakcję o wznowieniu wydania podręcznika ma związek z dużym zainteresowaniem tymże materiałem przez uczelnie wyższe, szkoły muzyczne, doktorantów, studentów, uczniów, nauczycieli, artystów-wykonawców, a nawet osoby, które chciałyby rozpocząć samokształcenie. To dowodzi, iż wdrażana od blisko 30 lat, przez prof. dr hab. Alinę Kowalską-Pińczak metoda, jest nadal aktualna i cieszy się ogromnym zainteresowaniem nie tylko w nauczaniu przedmiotu w Akademiach Muzycznych, ale i spełnia wymagania wszystkich zainteresowanych tego rodzaju problematyką. Przedstawiona wersja podręcznika została skonsultowana metodycznie i merytorycznie z Dagmarą Dopierałą, która od wielu lat stosuje tę metodę i wdraża ją w nauczaniu przedmiotu kształcenie słuchu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Niniejsza wersja podręcznika poszerzona została o nowe ćwiczenia, testy, dyktanda, które — co istotne — zostały zarejestrowane na płytach CD (CD 1 — Testy; CD 2 — Dyktanda), aby ułatwić proces dydaktyczny i zarazem podnieść jakość kształcenia. Zamieszczony na płycie materiał został zrealizowany na fortepianie przez Dagmarę Dopierałę, której profesjonalna i ekspresyjna gra oraz dbałość o szczegóły, uczyniły problematykę atonalną czytelną i w notacji realną. Niniejsze wydanie zyskało ponadto nową, ulepszoną szatę graficzną. Aby ułatwić korzystanie z materiału, podręcznik podzielono na trzy odrębne komponenty, które zamieszczone zostały w tece: podręcznik, arkusze testowe dla studenta, płyty CD — materiał dźwiękowy. Podręcznik został wydany również w wersji cyfrowej (e-book wraz z plikami audio), dzięki czemu odbiorca będzie mógł w każdej chwili i w dowolnym miejscu korzystać z materiału, np. w przypadku wprowadzenia zdalnego nauczania. Podręcznik uzyskał pozytywną rekomendację Kierownik Katedry Badań Muzyczno-Edukacyjnych Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie — dr hab. Anny Kalarus. (Monika Karwaszewska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Edukacja muzyczna 288 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W monografii Muzyka fortepianowa XVI – studia i szkice (red. Alicja Kozłowska-Lewna i Renata Skupin) poszczególne artykuły podejmują problematykę szeregu zjawisk wiążących się z muzyką fortepianową – historią i właściwościami samego instrumentu, twórczością, dziejami i współczesnością pianistycznego wykonawstwa, a także historią i zagadnieniami nauczania gry na fortepianie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 550 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Muzyka
DVD
W koszyku
W jaki sposób pogłębiać zainteresowanie młodych osób muzyką artystyczną? Które działania mogą wspomóc świadomą percepcję muzyki u słuchaczy? Jak zachęcić uczniów do poznania utworów Nowej Muzyki? Czy emocje mają wpływ na percepcję muzyki? Te i podobne pytania nurtowały mnie od wielu lat w mojej pracy zawodowej, a znalezienie na nie odpowiedzi kierowało moimi działaniami w obszarze edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Niniejsza płyta DVD (w języku polskim i angielskim) przedstawia nagranie koncertu, który zrealizowano w ramach autorskiego projektu edukacyjno-artystycznego „Świat Nowej Muzyki – twórcy znani i nieznani”. Jego celem było zapoznanie uczniów z wybranymi utworami polskich kompozytorów XX i XXI wieku, zachęcenie do ponownego wysłuchania tych kompozycji, a także do odkrycia innych utworów, które powstały w obecnych czasach, a określa się je mianem Nowej Muzyki. Pomysł koncertu, jego scenariusz, dobór i układ repertuaru, włączenie treści muzycznych i pozamuzycznych, przygotowanie i prowadzenie wydarzenia stanowiły koncepcję autorską. Program koncertu obejmuje pięć utworów Nowej Muzyki: – Kazimierz Serocki – Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (kontrabas) i fortepian (1970) – Witold Szalonek – I Szkic z cyklu Trzy szkice na harfę (1972) – Witold Szalonek – II Szkic z cyklu Trzy szkice na harfę (1972) – Zbigniew Bargielski – Ptak ze snu na akordeon i perkusję (1980) – Maksym Kalinowski – Interactions for musicians and children (2020) Przedstawione w autorskiej koncepcji działania mają na celu przygotowanie uczniów do recepcji muzyki artystycznej, a w szczególności utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku. Mam nadzieję, że w tej autorskiej propozycji znajdą Państwo wskazówki do możliwych odpowiedzi na pytania postawione przeze mnie we wstępie [Gabriela Karin Konkol].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD 231 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Muzyka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. CD 448 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wiol.216 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Nuty
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Org.296 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 552 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Zeszyty Naukowe / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ; 32)
Utwory Mickiewicza jako źródło inspiracji ballad g-moll i F-dur Chopina. Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – intrygująca koncepcja świata wewnętrznego przeżywania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 543 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej