Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(63)
Forma i typ
Książki
(63)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(21)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Publikacje naukowe
(5)
Dostępność
dostępne
(55)
wypożyczone
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(63)
Autor
Sontag Susan (1933-2004)
(6)
Sak Anna
(4)
Żukowski Dariusz (1978- )
(4)
Królak Sławomir (1978- )
(3)
Wicha Marcin (1972- )
(3)
Chollet Mona (1973- )
(2)
Drenda Olga (1984- )
(2)
Dzierzgowska Anna
(2)
Dębowski Przemek
(2)
Giszczak Jacek (1956-)
(2)
Górski Janusz (1953- )
(2)
Kopczyńska-Rojek Karolina
(2)
Lipszyc Henryk (1941- )
(2)
Mrowczyk Jacek (1972-)
(2)
Solnit Rebecca (1961- )
(2)
Springer Filip (1982- )
(2)
Sudjic Deyan (1952- )
(2)
Zaremba Łukasz (1983- )
(2)
Żukowski Dariusz (1978-)
(2)
Ai Weiwei (1957- )
(1)
Anders Jarosław (1950- )
(1)
Andino Velez Marcel (1974- )
(1)
Araszkiewicz Agata (1971- )
(1)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(1)
Beylin Marek (1957- )
(1)
Bialy Richard
(1)
Bireta Łukasz
(1)
Brzostek Błażej (1977- )
(1)
Couto Mia (1955- )
(1)
Crary Jonathan
(1)
Fudala Tomasz (1980- )
(1)
Gadomska Barbara
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Goszczyńska Joanna
(1)
Graham Wade (1967-)
(1)
Gropius Walter (1883-1969)
(1)
Hedemann Oskar
(1)
Heydel Magdalena (1969- )
(1)
Houston Keith (1977- )
(1)
Houston Keith (1977-)
(1)
Husarska Krystyna
(1)
Jakubowska Agata (1972-)
(1)
Jurgenson Nathan
(1)
Klementowska Iza (1978- )
(1)
Kolesár Zdeno (1960-)
(1)
Komorowska Magdalena (filolog)
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krasucki Michał (historyk sztuki)
(1)
Kuki Shūzō (1888-1941)
(1)
Kędziorek Aleksandra
(1)
Lenk Krzysztof (1936-2018)
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Lipszyc Michał (tłumacz)
(1)
Lipszyc Paweł
(1)
Lisowski Cezary
(1)
Mabanckou Alain (1966-)
(1)
Magala Sławomir (1950- )
(1)
Malina Dorota
(1)
Mazur Adam (1977-)
(1)
Mbembe Joseph-Achille (1957- )
(1)
Miodownik Mark (1969- )
(1)
Mirzoeff Nicholas (1962- )
(1)
Misiak Marian (1981- )
(1)
Mogilnicki Patryk (1976- )
(1)
Mrowczyk Jacek (1972- )
(1)
Muir Gregor
(1)
Mytkowska Joanna (1970- )
(1)
Pasicka Małgorzata
(1)
Paszkowska Aleksandra (tłumaczka)
(1)
Preciado Paul B. (1970- )
(1)
Puchejda Adam
(1)
Rasmussen Steen Eiler
(1)
Ronduda Łukasz (1976- )
(1)
Rybczyński Witold (1943- )
(1)
Rybczyński Witold (1943-)
(1)
Rypson Piotr (1956- )
(1)
Sak Iwona
(1)
Sarek Katarzyna (1978- )
(1)
Satalecka Ewa (1959- )
(1)
Sendyka Roma (1973- )
(1)
Sielewicz Natalia
(1)
Sienkiewicz Karol
(1)
Sienkiewicz Karol (1980- )
(1)
Skucińska Anna
(1)
Stanisławski Ryszard (1921-2000.)
(1)
Sudjic Deyan (1952-)
(1)
Szapocznikow Alina (1926-1973)
(1)
Szczurek Małgorzata
(1)
Szerszeń Tomasz (1981- )
(1)
Szotkowska-Beylin Olga Katarzyna
(1)
Szydłowska Agata (1983- )
(1)
Tanizaki Jun'ichirō (1886-1965)
(1)
Thiollet Hélène (1977- )
(1)
Thomas Douglas (1981- )
(1)
Trouillot Lyonel (1956-)
(1)
Wicha Marcin (1972-)
(1)
Wirkus Maja
(1)
Woolf Virginia (1882-1941)
(1)
Zychowicz Jessica
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(16)
2010 - 2019
(45)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1901-2000
(5)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(63)
Język
polski
(63)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Literatura angielska
(1)
Literatura chińska
(1)
Literatura kameruńska
(1)
Temat
Estetyka
(5)
Grafika użytkowa
(5)
Architektura
(4)
Kobieta
(4)
Socjologia
(4)
Sztuka
(4)
Typografia
(4)
Feminizm
(3)
Gender
(3)
Grafika polska
(3)
Polityka
(3)
Projektowanie graficzne
(3)
Rzeźbiarze polscy
(3)
Wzornictwo przemysłowe
(3)
AIDS
(2)
Aktywizm społeczny
(2)
Architektura polska
(2)
Design
(2)
Drukarstwo
(2)
Emancypacja kobiet
(2)
Graficy polscy
(2)
Grupy artystyczne
(2)
Kapitalizm
(2)
Kolonializm
(2)
Kultura
(2)
Liternictwo
(2)
Migracje
(2)
Męskość
(2)
Okładki książkowe
(2)
Patriarchat
(2)
Przedmioty użytku codziennego
(2)
Rola społeczna
(2)
Ruchy społeczne
(2)
Seksualność
(2)
Sztuka użytkowa
(2)
Tematy i motywy
(2)
Uchodźcy
(2)
Urbanistyka
(2)
Wystawy sztuki
(2)
Ai, Qing, 1910-1996
(1)
Ai, Weiwei (1957- )
(1)
Althamer, Paweł (1967- )
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Architekci polscy
(1)
Architektura i budownictwo
(1)
Artyści chińscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Belorusec', Èvgenìâ Markìvna (1980- )
(1)
Bergman, Ingmar (1918-2007)
(1)
Berman, Mieczysław (1903-1975)
(1)
Budownictwo
(1)
Budownictwo handlowo-usługowe
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Bunt
(1)
Camp (estetyka)
(1)
ChudRada
(1)
Chód
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Ciecze
(1)
Cierpliwość
(1)
Cioran, Emil (1911-1995)
(1)
Czarni
(1)
Czarownice i czarownicy
(1)
Czcionka
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Dom Meblowy "Emilia" (Warszawa)
(1)
Dom towarowy
(1)
Emancypacja
(1)
Esej
(1)
Faszyzm
(1)
Femìnìstična Ofenziva
(1)
Film
(1)
Filozofia japońska
(1)
Fotografia artystyczna
(1)
Fotograficy
(1)
Fotografie
(1)
Futura (krój pisma)
(1)
Godard, Jean-Luc (1930- )
(1)
Grafika książkowa
(1)
Gruźlica
(1)
Haicheng, Jiang (1910- )
(1)
Hansen, Oskar (1922-2005)
(1)
Hansen, Zofia (1924-2013)
(1)
Historia
(1)
Iluminatorstwo
(1)
Ilustracja książkowa
(1)
Ilustracje
(1)
Ilustratorzy polscy
(1)
Inność
(1)
Jakość życia
(1)
Kobiecość
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Komunizm
(1)
Kontrkultura
(1)
Krytycy sztuki
(1)
Krytyka
(1)
Krytyka społeczna
(1)
Kryzys migracyjny w Europie (2015-2016)
(1)
Temat: dzieło
Persona
(1)
Temat: czas
1901-2000
(29)
2001-
(25)
1945-1989
(10)
1801-1900
(7)
1989-2000
(7)
1701-1800
(5)
1501-1600
(4)
1601-1700
(4)
1939-1945
(3)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1918-1939
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1901-
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Chiny
(1)
Hanoi (Wietnam)
(1)
Japonia
(1)
Majsterkowanie
(1)
Moskwa (Rosja)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Rosja
(1)
Ukraina
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Esej
(17)
Opracowanie
(8)
Antologia
(6)
Biografia
(3)
Publicystyka
(3)
Eseje amerykańskie
(2)
Literatura
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Reportaż
(2)
Architektura
(1)
Fotografia wojenna
(1)
Grafika użytkowa
(1)
Listy polskie
(1)
Powieść
(1)
Powieść haitańska
(1)
Powieść kongijska
(1)
Szkice literackie japońskie
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wykład
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(19)
Kultura i sztuka
(14)
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Filozofia i etyka
(6)
Architektura i budownictwo
(5)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Chemia
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Ochrona środowiska
(1)
63 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
W dniu, w którym chciał wyjechać z Chin, Ai Weiwei został zatrzymany przez tajną policję. Podczas trzymiesięcznego pobytu w areszcie uświadomił sobie, jak niewiele wie o losach swojego ojca, Ai Qinga, niepokornego poety, uznanego w czasie rewolucji kulturalnej za wroga ludu. Tak zrodziła się książka będąca piękną, intymną opowieścią o dwóch artystach poszukujących wolności i ich relacjach z opresyjnym reżimem. Śledząc życie Ai Qinga, przenosimy się z Chin początku XX wieku do Paryża, gdzie w latach 1929–1932 zafascynował się surrealizmem i poezją Majakowskiego, a potem do Szanghaju, gdzie trafił do więzienia za lewicowe zaangażowanie. Obserwujemy jego pierwsze sukcesy literackie, życie w Wuhanie podczas oblężenia miasta przez japońskie wojsko, kontakty z Mao, udział w budowie komunistycznego państwa i wreszcie zsyłkę do kolonii karnej, do której trafił – z dziesięcioletnim wtedy synem – jako „prawicowy reakcjonista”. Przyglądamy się także losom samego Ai Weiweia – dzieciństwu, które przeżył w biedzie w Małej Syberii, młodości w Pekinie w czasach politycznej odwilży i pierwszym artystycznym próbom, które nie zawsze spotykały się z aprobatą krytyki. Poznajemy źródła jego inspiracji i motywacje stojące za najbardziej znanymi dziełami, choćby takimi jak Ziarna słonecznika w Tate, projekt stadionu w Pekinie czy pracy odtwarzającej zdjęcie wyrzuconego na brzeg ciała małego Alana Kurdiego. W tekst książki wkomponowane są wiersze Ai Qinga w przekładzie Katarzyny Sarek oraz rysunki samego Ai Weiweia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wei.6 [Wypożyczalnia], Dublety 618 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Historia czarownic – od procesów czarownic po wypowiedzi Donalda Trumpa. Fascynujący, erudycyjny esej poświęcony figurze czarownicy będącej zazwyczaj narzędziem wykluczenia kobiet, ale niekiedy też ich orężem w walce z patriarchatem. Analiza mechanizmów wykluczania kobiet (odważnych, starszych, bezdzietnych etc.), które nie chciały wpisać się w tradycyjne modele społeczne. Przykłady z historii, literatury, filmu, pop-kultury, polityki oraz życia codziennego w Europie i Stanach Zjednoczonych. Książka, która łączy pasjonującą analizę historyczno-antropologiczną z osobistą, niepozbawioną zaangażowania, refleksją.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 464 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W naszej kulturze panuje kult specyficznego modelu miłości, który sprowadza się do dwóch etapów: wyidealizowanego początku i tragicznego finału. Wszystko, co dzieje się pomiędzy, wydaje się nieciekawe, konwencjonalne i niegodne opowieści. Mało tego, romantyczne wyobrażenia o miłosnym związku, znajdujące odzwierciedlenie w popkulturze i społecznych przekonaniach, są zbudowane na erotyzowaniu męskiej dominacji i rzekomej kobiecej słabości. Czy symetria w związku jest nudna, a nierówny podział władzy między partnerami sprzyja erotycznemu napięciu? Czyje są nasze fantazje i jak odzyskać własny świat wyobraźni? Mona Chollet dekonstruuje schematy dotyczące kobiecości i męskości. Przywołuje teksty kultury - fimy, książki, reklamy, zdarzenia relacjonowane w mediach społecznościowych – nie unika też osobistego tonu i odwoływania się do swoich doświadczeń. Stawka tego barwnie prowadzonego wywodu jest wysoka. Jest nią odzyskanie przestrzeni dla zbudowania głębokiej relacji, w której obie kochające się osoby mogą wzrastać, rozwijać się i bywać szczęśliwe. Pisarstwo Mony Chollet, francusko-szwajcarskiej eseistki, stało się już europejskim fenomenem. W Polsce ukazały się dotąd dwie jej książki: Tyrania rzeczywistości (przeł. Anastazja Dwulit) oraz kultowe Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (przeł. Sławomir Królak). „Gdybym miała wyznaczyć cel mojemu pisaniu, chciałabym dzięki niemu odnaleźć miłosne uniesienie, ale na innych podstawach. Moim zamiarem nie jest unikanie za wszelką cenę cierpienia: miłość jest zawsze ryzykiem, spotykają się w niej raj i piekło; lecz sądzę, że kiedy jest się kobietą, cierpienie nie jest równe cierpieniu. Przewrotność naszych społeczeństw polega na tym, że zachwalając na każdym kroku heteroseksualność, metodycznie kształcą i socjalizują mężczyzn i kobiety tak, by nie byli w stanie się z sobą porozumieć. Genialne, prawda?”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 731 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zaczyna się jak u Becketta: pustą drogą wędrują stary mężczyzna i chłopiec, który nie pamięta, kim jest. W poszukiwaniu schronienia docierają do wraku autobusu, gdzie przy jednym z martwych ciał znajdują plik zapisanych zeszytów. Czytając co wieczór mężczyźnie jeden z nich, chłopiec odkrywa, że historia autora, Kindzu, w zagadkowy sposób splata się z jego własnym życiem. Dalej jest jak u Márqueza: sen przenika się z jawą, przodkowie upominają się o swoje, a wszystkim rządzą przepowiednie i czary. Dzienniki Kindzu opisują jego zmagania z duchem ojca, zdobytą i utraconą miłość, świat, w którym groteska splata się z koszmarem, po ulicach krążą duchy i nikt nie jest tym, kim się wydaje. Nie wiadomo już, która z rzeczywistości jest bardziej realna, a która wyśniona, ani gdzie łączą się, a gdzie rozwidlają ścieżki kolejnych opowieści. Splatają się rzeczywistości, splatają i słowa: ludzie błąkisnują się i śniwłóczą, a ocean jest pełen niedowidzeń. Język lunatykuje, lewituje, majaczy. Być może tylko tak można opisać świat, który się rozpadł, i który próbuje na nowo odnaleźć swój porządek. Być może tylko tak można zapisać mit.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Beletrystyka 158 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dwadzieścia cztery godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Od kilku lat Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przeznacza ogromne środki na badania nad pewnym gatunkiem ptaków. Pasówka białobrewa jest w stanie latać przez kilka dni i nocy bez przerwy na sen. Badania mają doprowadzić do odkrycia metody pozwalającej utrzymać długotrwałą, niewymagającą snu aktywność także u ludzi. Stawką jest stworzenie żołnierza, a w dalszej perspektywie również pracownika i konsumenta, który przez wiele dni może się obyć bez snu.
W świecie zachodniego kapitalizmu ideałem jest nieprzerwana aktywność i dyspozycyjność – dwadzieścia cztery godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. W tak skonstruowanej rzeczywistości nie ma miejsca na sen; staje się on ekskluzywnym i nieco anachronicznym dobrem. Odwołując się do filozofii, filmów i dzieł sztuki, Jonathan Crary analizuje proces stopniowego zawłaszczania naszego czasu, w tym także snu, przez kapitalistyczną logikę wydajności i produktywności. Patrząc z tej perspektywy, sen okazuje się jednym z ostatnich przyczółków buntu i wolności jednostki. Śpijcie spokojnie!
Co roku wydaje się miliardy dolarów na badania nad tym, jak doprowadzić do skrócenia czasu podejmowania decyzji i wyeliminowania bezużytecznych minut poświęconych na refleksję i kontemplację. Oto, czym jest dziś postęp – polega on na coraz większym przejmowaniu kontroli nad czasem i doświadczeniem człowieka. [fragment książki]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 590 [Wypożyczalnia], Nauki społeczne 104 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Typografia 24 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ to blisko czterdzieści tekstów stanowiących zwięzły przegląd teorii i historii dizajnu ostatnich stu lat, lecz tak naprawdę – niezbędnik każdego projektanta i niewyczerpane źródło inspiracji. To nie jest kolejna książka z obrazkami. To eseje, apele i polemiki najważniejszych teoretyków i praktyków projektowania graficznego na świecie.
Jedyne, co może zirytować bardziej niż zapomnienie lub zignorowanie cię przez następne pokolenia, to przyglądanie się, jak powtarzają twoje głupie błędy – pisze Jeffery Keedy. Po raz pierwszy polscy czytelnicy mają okazję prześledzić gorące dyskusje towarzyszące kształtowaniu się nowoczesnego dizajnu. Dyskusje, które w swoim czasie odbiły się szerokim echem w projektowym świecie, do których powracają kolejne pokolenia dizajnerów i bez których znajomości trudno się obejść.
Czy typografia powinna być przezroczysta? Czy istnieje projektowanie ponadczasowe? Czy ornament to zbrodnia? Czym jest etyka w dizajnie? Legendarni autorzy – El Lissitzky, Jan Tschichold czy Paul Rand z jednej strony, zwariowani kalifornijscy postmoderniści spod znaku Emigre z drugiej – wybór autorów jest szeroki, wachlarz poglądów również. Jedna książka zawiera najważniejsze wątki i pytania, na które odpowiedzi szukali główni projektanci XX i XXI wieku i na które każdy projektant wcześniej lub później będzie musiał znaleźć odpowiedź.
Jeśli nie rozmawiamy o projektowaniu, jeśli o dizajnie nie piszemy, nie zgłębiamy go – skazujemy się na bezmyślne powielanie wzorów. Projektowanie jest pracą świadomą, wymagającą znajomości światowych nurtów. WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ to antologia, która tę świadomość poszerza, zadaje pytania, inspiruje do szukania odpowiedzi i zmusza do zastanowienia nad istotą naszej pracy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 328 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Duchologia polska : rzeczy i ludzie w latach transformacji / Olga Drenda. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2016. - 251, [4] strony : ilustracje (głównie kolorowe) ; 21 cm.
Przełom lat 80. i 90. opowiedziany przez pryzmat przedmiotów i obyczajów. Olga Drenda zbiera artefakty czasu polskich przemian: fotografie, kolorowe magazyny i czasopisma ezoteryczne, kalendarze, reklamy, kasety wideo, okładki książek. Widać na nich przeobrażającą się rzeczywistość; współistnienie dwóch kulturowych i estetycznych porządków. Widać także marzenia i aspiracje Polaków, którzy za wszelką cenę pragną być nowocześni i „dogonić Zachód”. Obok barów mlecznych pojawiają się fastfoody, adidasy wypierają sofiksy, telewizja emituje pierwsze reklamy (prusakolep!), ludzie z wypiekami na twarzy uczestniczą w seansach spirytystycznych Kaszpirowskiego. Pisząc o tamtej rzeczywistości, autorka nie popada w nostalgię ani ironię. Z antropologiczną wrażliwością i wyczuciem analizuje to, co udało jej się zdokumentować. Rezultatem jest fascynujący zapis polskiej codzienności okresu transformacji – rzecz, którą najpierw czyta się z zapartym tchem, a potem trzeba przemyśleć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wyroby : pomysłowość wokół nas / Olga Drenda. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2018. - 235, [4] strony, [6] stron tablic : fotografie ; 20 cm.
Betonowe przydomowe grzybki, łabędzie z opon, rycerze i dinozaury z nakrętek i śrubek, galanteria religijna – to, co dla jednych jest nieinteresującym wykwitem bezguścia i szmiry, dla Olgi Drendy stanowi fascynujący materiał do badań nad polską innowacyjnością. Autorka, nawiązując do najlepszych tradycji rodzimej antropologii, w wernakularnej twórczości dostrzega przede wszystkim nieskrępowaną wyobraźnię, swobodne podejście do norm estetycznych i religijnych, szczyptę sentymentalizmu i przemyślność. Tropiąc wytwory pomysłowości, zarówno te z okresu PRL-u, jak i całkiem współczesne, Olga Drenda podróżuje po Polsce, odwiedza kolekcjonerów i twórców zwykłych-niezwykłych przedmiotów. Wyroby to świeże spojrzenie na zjawiska, które jedni chcieliby wyrugować z naszej przestrzeni publicznej, a inni uważają za niegodne uwagi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Rzemiosło artystyczne 58 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dosłownie : liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944-2019 / Janusz Górski. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, copyright 2020. - 412, [4] strony : ilustracje kolorowe ; 29 cm.
(Sztuka Książki - Biblioteka)
Jedyna taka publikacja: najlepsze projekty polskich książek w wyborze i opracowaniu wybitnego grafika i znawcy polskiego edytorstwa, Janusza Górskiego. Pieczołowicie przygotowany i opracowany tom zawiera blisko tysiąc kolorowych ilustracji i fachowe omówienie poszczególnych projektów – od tych tworzonych zaraz po wojnie po całkiem współczesne. W swoim wyborze autor kierował się głównie wysoką wartością artystyczną projektów, chcąc przypomnieć te najciekawsze i najbardziej odkrywcze. Niekiedy sięgał też jednak po przykłady jego zdaniem nieudane, aby wskazać najczęściej popełniane błędy. Książka składa się z kilku części – autor omawia przekrojowo rozmaite zagadnienia związane z formalnymi i technicznymi aspektami projektowania kompozycji typograficznych, by zakończyć chronologicznym przeglądem najlepszych projektów i kilkoma rozmowami z najwybitniejszymi polskimi twórczyniami i twórcami, m.in. Zofią Darowską, Władysławem Brykczyńskim i Józefem Wilkoniem. To DOSŁOWNIE uczta dla oka: ponad czterysta stron, prawie tysiąc najpiękniejszych okładek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Typografia 309 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 129 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zbiór esejów wybitnego architekta, jednego z współtwórców modernizmu, założyciela Bauhausu. W przystępnych, eleganckich i pełnych pasji tekstach autor skupia się na najważniejszych dla niego zagadnieniach: jaka jest rola architekta we współczesnym świecie? W jaki sposób rozwijać się jako projektant? Co powinno być ambicją młodych twórców? Czym był Bauhaus? Napisana w rozkwicie ery przemysłowej książka jest zaskakująco aktualna w początkach ery cyfrowej, zwłaszcza w naszym kraju. Gropius podkreśla wagę wszechstronnego wykształcenia oraz praktyki, zachęca do odejścia od sterylnego świata architektonicznych pracowni, postuluje rozwój urbanistyki, który mógłby zawstydzić współczesnych architektów oraz decydentów. Nowoczesność Gropiusa jest mądra, wrażliwa, demokratyczna w najszlachetniejszym znaczeniu tego słowa: książka zrywa z technokratyczną wizją modernizmu, pokazując jego humanistyczne i wrażliwe oblicze. Pełnia architektury to książka, z której największy pożytek będą mieli młodzi architekci (i humaniści w ogóle – do jej zrozumienia niepotrzebna jest specjalistyczna wiedza): udowadnia, że nawet w skomercjalizowanym świecie warto pozostać idealistą; podpowiada, w jaki sposób wykorzystać zapał i wiarę we wspólne dobro w codziennej pracy. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy wątpią, że to możliwe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 525 [Wypożyczalnia], Architektura 146 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Ciemne typki : sekretne życie znaków typograficznych / Keith Houston ; przełożyła Magdalena Komorowska. - Wydanie drugie. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2020. - 380, [3] strony : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 21 cm.
Kropki, przecinki, wykrzykniki i znaki zapytania – skąd się wzięły? Czy znacie ich pogmatwane i starożytne dzieje? Bo do czego służą, na pewno wiecie – spróbujcie sobie wyobrazić teksty zapisane bez odstępów i znaków interpunkcyjnych!. Keith Houston, autor bestsellera o historii książek ("Książka") bada pochodzenie niedostrzeganych na co dzień znaków, bez których czytanie stałoby się męką. Hashtag, (tak popularny dzisiaj na Instagramie i Twitterze), ma rodowód sięgający starożytnego Rzymu, a dzisiaj znajdziemy go wszędzie. Znak akapitu tymczasem (przez stulecia w powszechnym użyciu) popełnił typograficzne samobójstwo parę wieków temu i można go odnaleźć tylko na jednej z ikon programu Microsoft Word.  Barwnie napisana i przystępna opowieść Houstona to niewielka część historii zachodniej kultury. Jak się jednak okazuje – nieodzowna!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Typografia 329 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Typografia 262 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Skóra : witamy uchodźców / Iza Klementowska. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2019. - 197, [3] strony ; 20 cm.
Są z różnych zakątków świata, gdzie groziło im zniewolenie lub śmierć. Przybyli z Iranu, Erytrei, Iraku, Czeczenii, Palestyny i Sudanu. Shirin, Elsa, Namir, Leyla, Nidal, Awad. Każde z nich ma inną życiową historię, inną osobowość, inaczej patrzy na świat. Łączy ich jedno: są uchodźcami, którzy mieszkają w Polsce. W poruszającym reportażu Iza Klementowska opowiada o ich losach, o tym, jak znaleźli się w naszym kraju, jak wygląda ich codzienność, o czym marzą. Szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego słowo na „u” wywołuje u jednych lęk, u innych kompletną obojętność, a u jeszcze innych agresję. Rozmawia też z aktywistami społecznymi i artystami, dla których pomoc uchodźcom stała się sensem życia. Wyobraźmy sobie most łączący Tunezję z Włochami. Wyobraźmy sobie gościnną Europę. Wyobraźmy sobie lepszych nas.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 465 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Grafika/ Typografia 79 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jedna z najważniejszych książek poświęconych estetyce japońskiej, opublikowana po raz pierwszy w 1930 roku. Brawurowa próba uchwycenia i opisu specyficznej, istniejącej tylko w Japonii kategorii estetycznej, której nie sposób oddać za pomocą pojedynczych znanych w Europie pojęć. Pisząc o iki, autor analizuje bardzo wiele aspektów życia – od uczuciowości i mentalności po sztukę, estetykę wnętrz, architekturę i stroje. Esej na temat iki można również czytać jako traktat o przekładalności języków i kultur – a lektura precyzyjnego, wyczulonego na każdy niuans tłumaczenia Henryka Lipszyca czyni z tej lektury wielką przyjemność. Shuzo Kuki (1888-1941) japoński filozof. W latach 1921-1929 przebywał w Niemczech i Francji, gdzie poznał Henri Bergsona i uczęszczał na wykłady Edmunda Husserla i Martina Heideggera. Autor kilku książek poświęconych filozofii i estetyce, z których najgłośniejszą jest właśnie „Struktura iki”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. Nauki humanistyczne 310 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podaj dalej : dizajn, nauczanie, życie / Krzysztof Lenk w rozmowie z Ewą Satalecką. - Kraków : Wydawnictwo Karakter, 2018. - 349, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Krzysztof Lenk jest wybitnym polskim grafikiem i wykładowcą specjalizującym się w projektowaniu informacji. Studiował na ASP w Krakowie i Warszawie, pracował w Polsce, Francji i Stanach Zjednoczonych, gdzie do niedawna nauczał w Rhode Island School of Design. W fascynującej rozmowie z Ewą Satalecką, doświadczoną wykładowczynią i kuratorką, opowiada o dzieciństwie w wojennej Polsce, swoich pasjach – teatrze i literaturze, a także o wieloletniej pracy projektanta i wykładowcy. Z książki wyłania się postać człowieka wielu talentów – erudyty, znakomitego gawędziarza, pedagoga z powołania, a przede wszystkim twórcy, dla którego projektowanie jest sposobem patrzenia na świat i rozumienia procesów, jakie w nim zachodzą. Refleksja na temat funkcji i znaczenia designu poparta jest licznymi przykładami i anegdotami – z rozmów dowiemy się m.in., jak Krzysztof Lenk wyrabiał świadomość polityczną u swoich amerykańskich studentów i dlaczego Szekspir przydaje się czasem w nauce projektowania. Książka zawiera dziesiątki kolorowych ilustracji – archiwalnych zdjęć, diagramów i projektów Krzysztofa Lenka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Len.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mob.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowy esej polityczny słynnego kameruńskiego filozofa. Żyjemy w epoce brutalizmu, kiedy zbrodnia przestaje być wyjątkiem, a ustanowienie stanu wyjątkowego w ramach państwa demokratycznego prowadzi do normalizacji sytuacji ekstremalnych. Państwo zaczyna popełniać zbrodnie wobec własnych obywateli. Wszechobecna przemoc dotknąć może każdą jednostkę, z bliska albo z oddali, przy użyciu nagiej siły albo najnowszych technologii. Czy XXI wiek będzie wiekiem sortowania i selekcji dokonywanych przy użyciu technik bezpieczeństwa? – pyta filozof, opisując ludzi-granice, ofiary liberalnego sekurytaryzmu. Kreśląc szeroki horyzont przeobrażeń, jakie przechodzi nasza planeta i jakim poddani jesteśmy my sami, Mbembe wskazuje na zagrożenia, ale też próbuje zarysować możliwą alternatywę dla świata zbudowanego na przemocy. Poszukując środków zaradczych, zwraca się między innymi do wiedzy i praktyk znanych mu ze społeczeństw globalnego Południa, które znacznie wcześniej niż my musiały podejmować próby naprawy i scalania tego, co zostało doszczętnie zniszczone. Wzywa do ufundowania nowej wspólnoty, obejmującej całość świata ożywionego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 810 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej