Estetyka
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(189)
Forma i typ
Książki
(153)
Artykuły
(35)
Publikacje naukowe
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Czasopisma
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(109)
tylko na miejscu
(11)
wypożyczone
(11)
Placówka
Wypożyczalnia
(120)
Czytelnia
(11)
Autor
Wilkoszewska Krystyna
(10)
Tatarkiewicz Władysław (1886-1980)
(8)
Eco Umberto (1932-2016)
(6)
Lipka Krzysztof (1949-)
(6)
Dziemidok Bohdan (1933-)
(4)
Lipka Krzysztof (1949- )
(4)
Białostocki Jan (1921-1988)
(3)
Chomiński Józef Michał (1906-1994)
(3)
Feicht Hieronim (1894-1967)
(3)
Ingarden Roman (1893-1970)
(3)
Lissa Zofia (1908-1980)
(3)
Łobaczewska Stefania (1888-1963)
(3)
Berleant Arnold (1932-)
(2)
Czaplińska Justyna
(2)
Gołaszewska Maria (1926-2015)
(2)
Gronau-Osińska Alicja (1957- )
(2)
Klekot Ewa (1965- )
(2)
Kuczyńska Alicja (1937-)
(2)
Lipszyc Henryk (1941- )
(2)
Ochab Maryna (1946-)
(2)
Ostrowicki Michał (1965-)
(2)
Pękala Teresa
(2)
Starzyński Juliusz (1906-1974)
(2)
Ackerman James S. (1919-)
(1)
Assche Peter Van
(1)
Assorodobraj-Kula Nina (1908-1999)
(1)
Ałpatow Michaił (1902-1986)
(1)
Banach Andrzej (1910-1990)
(1)
Bandmann Günter (1917-1975)
(1)
Banham Reyner (1922-1988)
(1)
Banks Lillian
(1)
Baranowski Krzysztof J. (1954- )
(1)
Bednarski Krzysztof M. (1953- )
(1)
Białkowski Łukasz (1981- )
(1)
Bill Max (1908-1994)
(1)
Blackman Cally
(1)
Bodzińska-Bobkowska Jadwiga
(1)
Borchardt Marcin (1984- )
(1)
Brandt Paul (1875-1932)
(1)
Brzezicka Barbara
(1)
Buchner Antoni (1941-)
(1)
Bukowski Romuald (1928-1992)
(1)
Busoni Ferruccio (1866-1924)
(1)
Carroll Noël (1947-)
(1)
Chaberski Mateusz
(1)
Chojnacki Marcin M. (1990- )
(1)
Chęćka-Gotkowicz Anna (1975- )
(1)
Chęćka-Gotkowicz Anna (1975-)
(1)
Cichocki Sebastian (1975- .)
(1)
Ciesielski Rafał (muzykolog)
(1)
Clair Jean (1940-)
(1)
Cymer Anna (1978- )
(1)
Cyz Tomasz (1977-)
(1)
Czapliński Przemysław (1962-)
(1)
Dahlhaus Carl (1928-1989)
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Davydov Urij Nikolaevič (1929-)
(1)
De Michele Girolamo (1961- )
(1)
Demska-Trębacz Mieczysława (1943- )
(1)
Didi-Huberman Georges (1953-)
(1)
Dominiczak Jacek
(1)
Drzewiecki Zbigniew
(1)
Dutton Denis (1944-2010)
(1)
Dyjas-Fezzi Karolina
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Einem Herbert von (1905-1983)
(1)
Emery Ed
(1)
Ettlinger Leopold (1913-1989)
(1)
Eustachewicz Lesław. (1913-1998)
(1)
Feist Peter H. (1928-2015)
(1)
Fijałkowski Stanisław (1922-)
(1)
Fried Michael M. (1939- )
(1)
Friedländer J. Max (1867-1958)
(1)
Frydryczak Beata (1963-)
(1)
Gadomska Barbara
(1)
Garlej Beata
(1)
Gogolin Anna
(1)
Goldschmidt Adolph (1863-1944)
(1)
Gombrich Ernst (1909-2001)
(1)
Gołaszewska Maria (1926-)
(1)
Gołębiowska Agnieszka
(1)
Grusiewicz Mirosław
(1)
Guczalska Katarzyna
(1)
Guczalski Krzysztof
(1)
Głuch Maria
(1)
Hadj-Moussa Ratiba
(1)
Held Julius S. (1905-2002)
(1)
Hosey Lance (1964-2021)
(1)
Ibelings Hans (1963-)
(1)
Ingarden Roman (1893-1970). Dzieła filozoficzne
(1)
Ingold Tim (1948- )
(1)
Jagielski Sebastian (1983- )
(1)
Janicka Dominika
(1)
Janson Horst W
(1)
Jasińska Izabela
(1)
Jaworowski Jerzy (1919-1975)
(1)
Kacwin Marta
(1)
Kandinskij Vasilij Vasilevič (1866-1944)
(1)
Kasia Katarzyna
(1)
Kaufmann Sabine (1972- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(23)
2010 - 2019
(94)
2000 - 2009
(31)
1990 - 1999
(8)
1980 - 1989
(7)
1970 - 1979
(10)
1960 - 1969
(9)
1950 - 1959
(4)
1920 - 1929
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
1901-2000
(3)
1918-1939
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(187)
Niemcy
(1)
Język
polski
(173)
angielski
(1)
niemiecki
(1)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Estetyka
(189)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Krytyka artystyczna
(62)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: dzieło
Miłość i nicość
(1)
Persona
(1)
Playboy (czasopismo)
(1)
Temat: czas
1901-
(21)
1901-2000
(20)
2001-
(16)
1801-
(15)
191901-
(10)
1801-1900
(9)
1945-1989
(6)
1701-1800
(5)
1989-2000
(5)
1501-
(4)
1918-1939
(4)
1939-1945
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-
(3)
1401-1500
(3)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1701-
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
500-401 p.n.e.
(3)
501-600
(3)
601-700
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
1001-
(2)
1101-
(2)
1201-
(2)
1301-
(2)
1601-
(2)
2001-0
(2)
401-
(2)
501-
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
601-
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
701-
(2)
701-800
(2)
801-
(2)
901-
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1914-1918
(1)
1945-
(1)
201-
(1)
301-
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Niemcy
(4)
Japonia
(3)
Polska
(3)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
2001
(1)
Austria
(1)
Hanoi (Wietnam)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Muzyka
(17)
Esej
(12)
Malarstwo (szt.plast.)
(5)
Muzyka polska
(5)
Architektura
(3)
Fotografie
(3)
Literatura
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Monografia
(3)
Opracowanie
(3)
Antologia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Recenzja
(2)
Wykład
(2)
Architektura bioniczna
(1)
Architektura organiczna
(1)
Architektura polska
(1)
Asamblaż
(1)
Biografia
(1)
Czasopisma polskie
(1)
Felieton
(1)
Film amerykański
(1)
Filmografia
(1)
Grafika książkowa
(1)
Gry komputerowe
(1)
Katalog wystawy
(1)
Kolaż
(1)
Listy
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Miscellanea
(1)
Muzyka europejska
(1)
Muzyka na skrzypce
(1)
Muzyka poważna
(1)
Muzyka religijna
(1)
Podręcznik akademicki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Projekt architektoniczny
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Rzeźba szwajcarska
(1)
Szkice literackie japońskie
(1)
Wspomnienie pośmiertne
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(16)
Filozofia i etyka
(12)
Historia
(11)
Etnologia i antropologia kulturowa
(4)
Architektura i budownictwo
(3)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
189 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Miłosne unisono albo dyskurs neuroprzekaźników / Anna Chęćka. W: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957). - Czas. 62, nr 7 (2018), s. 16-17 0035-9610.
Dokument nadrzędny: Ruch Muzyczny (Kraków ; 1957).
Książka
W koszyku
(Sztuka, Media, Kultura)
Dlaczego gramy w gry wideo? Bez wątpienia jednym z potencjalnych powodów jest towarzyszące nam wówczas satysfakcjonujące poczucie sprawczości. To właśnie temu, silnie związanemu z uczestnictwem w rozgrywce fenomenowi poświęcono niniejszą publikację. Jej zadaniem jest przybliżenie, za pośrednictwem groznawczej perspektywy, estetycznego wymiaru sprawstwa gracza, omówienie czynników wzmacniających i osłabiających jego odczuwanie, a także wskazanie oraz przeanalizowanie na wybranych przykładach, ujawniających się podczas rozgrywki, warstw sprawczości kształtujących nasze doświadczenie odbiorcze. "Książka bardzo udanie łączy pracę teoretyczną wysokiej próby (bo co do świetnej orientacji autora we współczesnych studiach nad grami nie można mieć żadnych wątpliwości) ze studiami przypadku ilustrującymi przydatność wypracowanego modelu badań. To dobra książka naukowa, jak w wypadku większości publikacji dotyczących gier potencjalnie interesująca także dla ambitnych miłośników spoza kręgów akademickich." Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka "Praca to przejaw nowego, świeżego spojrzenia na naukową refleksję nad sprawczością w grach wideo, a właściwie nie tylko naukową, ponieważ ujęcie autora ma też pewne walory przydatne w procesie projektowania gier. Monografia jest świadectwem udanego koncepcyjnego mariażu sprawczości i estetyki w grach." Z recenzji prof. dr. hab. Jana Stasieńki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 685 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Druki stare 388 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Druki stare 363 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Druki stare 362 [Czytelnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.2 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Muzyczna "mitologia". Cz. 11, Mit "żywej muzyki"? / Rafał Ciesielski. W: Wychowanie Muzyczne. - Czas. 81, nr 1(2016), s. 18-20 2084-8935.
Dokument nadrzędny: Wychowanie Muzyczne.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 516 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Dobra zmiana : nowa polska architektura / Anna Cymer. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 14(2016), s. 58-68 2300-3391.
Książka
W koszyku
Kontynuacja wielkiego hitu „Historii piękna”. Pozornie piękno i brzydota są konceptami, które wzajemnie się implikują. Zazwyczaj też rozumie się brzydotę jako przeciwieństwo piękna, więc wydaje się, że zdefiniowanie jednej wystarczy, by wytłumaczyć drugą. Objawianie się brzydoty na przestrzeni wieków jest wszakże dużo bogatsze i bardziej nieprzewidywalne, niż się powszechnie sądzi. Zawarte w tej książce fragmenty antologii, obejmującej teksty z niemal trzech tysięcy lat, opatrzone niezwykłymi ilustracjami, wiodą nas zaskakującym szlakiem pomiędzy koszmarem, strachem i miłością; tu przejawy obrzydzenia podążają równym krokiem z poruszającymi odruchami współczucia, natomiast odrzuceniu deformacji towarzyszą dekadencka ekstaza oraz uwodzicielskie naruszanie wszelkich klasycznych kanonów. W demonach, obłąkanych, straszliwych nieprzyjaciołach i niepokojących obecnościach, w obrzydliwych otchłaniach i zwyrodnieniach, które ocierają się o wyrafinowanie, w odmieńcach i żywych trupach ujawnia się niezwykle szeroka, a często też nieoczekiwana wena ikonograficzna.
Spotkawszy się na tych stronach z brzydotą natury, brzydotą duchową, asymetrią, dysharmonią, zniekształceniem, natknąwszy się tu na nikczemne, słabe, podłe, banalne, przypadkowe, arbitralne, surowe, odrażające, niewdzięczne, straszliwe, jałowe, mdłe, przestępcze, widmowe, czarnoksięskie, szatańskie, ohydne, wstrętne, godne pogardy, groteskowe, odpychające, nienawistne, nieprzyzwoite, nieczyste, brudne, obsceniczne, przerażające, naganne, potworne, gwałtowne, mętne, okropne, upiorne, obmierzłe, odrzucające, odstręczające, niesmaczne, przyprawiające o mdłości, cuchnące, występne, szkaradne, nieprzyjemne i niemoralne, pierwszy zagraniczny wydawca, który przeczytał to dzieło, wykrzyknął: „Jakże piękna jest brzydota!”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 15 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Nowoczesności : teoria, literatura, kultura ; 101.)
Do lat sześćdziesiątych XX wieku kamp rozwijał się przede wszystkim dzięki subkulturze homoseksualnej, której członkowie wypracowali sobie kod smaku służący tajnemu porozumieniu. Znaki odmienności seksualnej były tu jednak uplątane w wielopoziomową grę, która czyniła z przekazu tożsamościowego tekst zakryty i zarazem jawny – tak bardzo ostentacyjny, że aż niewiarygodny. Więzią, która łączyła sprzeczne poziomy komunikacji i nadawała im spójność, była ironia; specyfika kampu wyrażała się w tym, że ironia wymierzona była zarówno w kulturę heteroseksualną, jak i w subkulturę homoseksualną. Ludycznie odgrywać heteroseksualne aspekty kultury dominującej z pozycji odmieńca i odmiennościowe aspekty kultury podporządkowanej z perspektywy dominującej – to właśnie znaczyło uprawiać kamp. W latach sześćdziesiątych ta dziwna estetyka tożsamości została przechwycona przez kulturę masową, zesterotypizowaną i pozbawioną politycznego ostrza. Kamp uznano za estetykę przesady. W nowym ujęciu, zaproponowanym przez Susan Sontag, kamp okazywał się rozwiązaniem stricte modernistycznego dylematu, który rządził wyborami artystów; od schyłku wieku XIX twórcy stali przed koniecznością wyboru między elitarnością i popularnością, między wartościami sztuki wysokiej i niskiej, między innowacją i konwencjonalnością. Kamp pozwalał mieć jedno i drugie: chwaląc wytwory sztuki niskiej, legitymizował „zły gust” kultury masowej, a zarazem podpowiadał chwyty, które umożliwiały indywidualne przetworzenie masowości. Rozwiązanie dylematu „wysokie – niskie” przybrało więc w przypadku kampu postać – sprzecznego – zdystansowanego zaangażowania w wytwory masowości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 11 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Idea muzyki absolutnej i inne studia / Carl Dahlhaus ; przeł. [ z niem.] Antoni Buchner. - Kraków : Polskie Wydaw. Muzyczne, 1988. - 507, [1] s., [5] s. tabl. : fot., nuty, portr. ; 21 cm.
(Biblioteka Res Facta, ISSN 0208-9963 ; 5)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 298 [Wypożyczalnia], Magazyn Książki 584 [Magazyn], Magazyn Książki 585 [Magazyn] (3 egz.)
Książka
W koszyku
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924–2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl „kontynentalną” (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako „ucieleśnionego znaczenia”. Tą definicją chce objąć zarówno dzieła „mimetyczne”, jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde „ucieleśnione znaczenie” jest dziełem sztuki, czy artystyczne „ucieleśnienie” nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 449 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 1797 [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia piękna / redakcja Umberto Eco ; przełożyła Agnieszka Kuciak. - Wyd. 1., (dodruk). - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2014. - 437, [2] strony : ilustracje kolorowe ; 25 cm.
Estetyczna i intelektualna przygoda z arcydziełami wszech czasów. Książka ta – choć ilustrowana obrazami stu arcydzieł wszech czasów – nie jest kompendium wiedzy o sztuce. Obrazy, podobnie jak cytaty z dzieł literackich, od Pitagorasa po teksty współczesne, odzwierciedlają zróżnicowane pojęcia piękna, jakie pojawiały się na przestrzeni dziejów. Książka ilustruje, w jaki sposób pojmowano piękno natury, kwiatów, zwierząt, ciała ludzkiego, gwiazd, proporcji matematycznych, światła, drogocennych kamieni, Boga, szatana wreszcie.
Na podstawie tekstów filozofów, pisarzy, uczonych, mistyków i teologów oraz świadectw artystów można się także zorientować, w jaki sposób odczuwał piękno zwykły, przeciętny człowiek. Okazuje się, że nie tylko w różnych epokach, ale nawet w obrębie tej samej kultury ścierały się ze sobą różnorodne pojęcia na temat piękna. Czytelnik sam może się przekonać, czy w tak odmiennych swych przejawach koncepcja piękna zachowała pewne cechy stałe. W każdym razie przeżyje pasjonującą przygodę, estetyczna i intelektualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 14 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 190 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 20 [Wypożyczalnia], Dublety 171 [Wypożyczalnia], Dublety 170 [Wypożyczalnia] (3 egz.)
Książka
W koszyku
Fragment wstępu: „Przełomem w tej trudnej sytuacji było czytanie pierwszych tekstów opisujących filozofię Emmanuela Levinasa. Wyzwalało one niezwykłe uczucie, że właśnie trafiam na słowa, które nieoczekiwanie wyjaśniają mi moje intuicje. Pewnie znasz już to uczucie — mówi się wtedy z przymrużeniem oka: czytam książkę, którą… to ja powinienem napisać. A więc tak, w słowach Emmanuela Levinasa spotkałem najpierw zadziwiającego tłumacza realności, a potem intelektualnego przewodnika w mojej pracy. Niniejszy zbiór tekstów jest zapisem tego wieloletniego spotkania.[…]” „W tekstach zgrupowanych w tym tomie podejmuję próby przywrócenia architekturze miasta tych niezbywalnych dla humanistycznej kultury wartości. Rozważania Emmanuela Levinasa wspierają mnie w przekonaniu, że sprawy sztuki są istotą dialogicznego myślenia i projektowania architektury i urbanistyki. […]”
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 115 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Denis Dutton jako pierwszy w dziejach filozof sztuki łączy dwie, wydawałoby się, odległe dziedziny – sztukę i nauki ewolucyjne. Dowodzi, że ludzkie preferencje estetyczne nie są jedynie „konstrukcjami społecznymi”, lecz uniwersalnymi, międzykulturowymi cechami ewolucyjnymi, ukształtowanymi przez dobór naturalny i płciowy. Odwołując się do spuścizny Karola Darwina oraz jego kontynuatorów, a także korzystając z ustaleń m.in. ewolucyjnej teorii literatury, wskazuje nowe drogi wyjaśnienia wielu istotnych zagadnień współczesnej filozofii sztuki. Pomaga mu w tym doskonała orientacja w odkryciach współczesnej etologii, psychologii i antropologii ewolucyjnej, przy jednoczesnej wnikliwej i wszechstronnej wiedzy z zakresu historii i teorii sztuki.
„Przeczytajcie książkę Duttona: jego mistrzowska wiedza na temat sztuki oraz przykuwająca uwagę proza czynią z niej prawdziwie piękną rzecz”. – „Newsweek”
„Denis Dutton w swej prowokacyjnej książce przekonuje, że ludzie na całym świecie w niesamowity sposób napędzają się do tworzenia pięknych rzeczy. Ta książka powinna stać się przedmiotem podziwu za jej próbę zasypania przepaści pomiędzy sztuką i nauką”. – „Washington Post”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 349 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej