Białkowski Łukasz (1981- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(12)
Forma i typ
Książki
(8)
Artykuły
(4)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(8)
tylko na miejscu
(2)
Placówka
Wypożyczalnia
(8)
Czytelnia
(2)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Białkowski Łukasz (1981- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(11)
Temat
Wystawy sztuki
(6)
Artyści
(2)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(2)
Sztuka
(2)
Asamblaż
(1)
Cohen, Jeanine (1951- )
(1)
Estetyka
(1)
Filozofia
(1)
Fotografia polska
(1)
Galeria F.A.I.T. (Kraków)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA (Katowice)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków)
(1)
Galeria Zderzak (Kraków)
(1)
Gender
(1)
Kalicka, Irena (1986- )
(1)
Książek, Paweł (1973- )
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK (Kraków)
(1)
Neo Neo Neo (grupa artystyczna)
(1)
Podmiot zbiorowy (socjologia)
(1)
Prawo
(1)
Rasizm
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba polska
(1)
Socjologia
(1)
Sztuka albańska
(1)
Sztuka belgijska
(1)
Sztuki wizualne
(1)
Tematy i motywy
(1)
Teoria sztuki
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Twórczość
(1)
Xhafa, Sislej (1970- )
(1)
Zieliński, Jerzy Ryszard (1943-1980)
(1)
Temat: czas
2001-
(6)
1901-2000
(5)
1989-2000
(3)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(2)
2001
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Wystawy sztuki
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(3)
Album
(1)
Fotografia polska
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Szkic literacki
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
12 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
"Artyści z Krakowa : generacja 1980-1990" / Łukasz Białkowski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 11(2015/2016), s. 171-172 2300-3391.
MOCAK rozpoczyna serię wystaw prezentujących dorobek artystów mieszkających i pracujących w Krakowie. Są to prezentacje wykorzystujące różnorodne media. Cykl inauguruje pokaz prac twórców urodzonych w latach 1980–1990. Po dokonaniu wyboru prac na ekspozycję okazało się, że będzie dominować na niej malarstwo. Obok niego prezentujemy również rzeźby, wideo, fotografie, rysunki oraz instalacje.
Pokolenie artystów urodzonych w latach 80. weszło w środowisko artystyczne, nieobciążone bagażem poprzedniego ustroju, natomiast bardziej świadome mechanizmów rynkowo-kapitalistycznych. W ich realizacjach nie widać zaangażowania społecznego ani politycznego, tak wyraźnego w sztuce artystów urodzonych w latach 60. Wydaje się, że bardziej interesujące dla młodych twórców są poszukiwania metafizyczne, psychologiczne, bazujące na tworzeniu „zakamuflowanych” przedstawień postaci oraz budowanie oryginalnych narzędzi malarskich.
Książka
W koszyku
Eseje zebrane w tej książce przedstawiają kilka praktyk artystycznych, które chcą uwolnić twórcę od konieczności bycia widzianym. Niektóre wyrastają z niechęci do fetyszyzacji postaci artysty i tego, co on wyprodukuje. Inne biorą się z egalitarystycz­nego przekonania o tym, że relacje międzyludzkie powinny opierać się na równości nawet (a może przede wszystkim) w sztuce. Kolejne wynikają z przekonania o zbiorowym cha­rakterze każdego procesu twórczego i wiary, że indywidualna twórczość jest tylko mitem. Krytyczne nastawienie do widzialności może opierać się również na przekonaniu, że świat sztuki nie jest niczym innym jak tylko kalką kapitalistycznych reguł rynkowych, od których tak często, choć tylko pozornie, się dystansuje. Zadaniem tej książki jest zarysowanie perspek­tywy, która pozwoliłaby właściwie odnieść się do pytania, jak bardzo sztuki wizualne muszą być uwikłane w kategorię widzialności. Czy rezygnacja z niej to tylko efemeryczne gesty nieudaczników lub mrzonki idealistów, czy też, wręcz prze­ciwnie, projekt, który ma szanse powodzenia? Jeśli widzial­ność jest koniecznością zewnętrznie narzuconą twórcy przez system uwarunkowań, to jakie narzędzia są dostępne, by te uwarunkowania zmienić? W jakich okolicznościach można odrzucić tę konieczność? Czy wycofanie się z pola widzenia będzie zawsze wyborem garstki desperatów, czy może stać się pewną kulturową „stałą”? A jeśli ucieczka przed widzialnością się powiedzie, co zyskuje się w zamian?
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 471 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 27 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(e)
Figury na biegunach to opowieść o dwóch przeciwstawnych figurach artysty. Pierwszy jest twórcą absolutnym – podporządkowuje sobie wszystko i wszystkich: materię, odbiorcę, kryteria poprawnej interpretacji dzieła, możliwość wyrażenia wszelkiego sensu i kreowania rzeczywistości. Ten drugi nie ma nic poza wieczną szamotaniną i, finalnie, kapitulacją. Te dwa modele zostały opracowane przez autora książki w oparciu o narracje snute przez estetyków i krytyków sztuki w okresie od pierwszego dziesięciolecia do końca lat 60. XX wieku. O objęciu badanej problematyki tym zakresem czasowym zadecydowało to, że ani wcześniej, ani później nie pojawiały się narracje, które tak radykalnie i tak biegunowo odmiennie charakteryzowałyby potencjał twórcy. Modelowe struktury, które powstały na podstawie tych narracji, są więc – w przekonaniu autora – ujęciami skrajnymi. Pod względem opisywanych cech obrazują ostateczne możliwości, które da się przypisać zarówno silnemu, jak też słabemu podmiotowi twórczemu. Między nimi ze słabnącym lub rosnącym natężeniem pojawiają się możliwości, które charakteryzować mogą dowolnego twórcę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Gra w zapominanie / Łukasz Białkowski. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 1(2011), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Mówił o sobie Jurry – Polska B. Urodzony w podkieleckiej wsi niedaleko Paradyża, zginął w Warszawie, w niewyjaśnionych do końca okolicznościach, na pół roku przed podpisaniem Porozumień Sierpniowych. Miał 37 lat. Jego obrazy nazwano znakami drogowymi politycznej egzystencji w PRL. Gdy w 1968 opuszczał warszawską Akademię z dyplomem w kieszeni, był u szczytu sławy. Miał za sobą głośny debiut: pierwsza wystawa Grupy NEO-NEO-NEO, którą na III roku studiów założył z Janem Dobkowskim – podobnie jak on sam zbuntowanym uczniem Jana Cybisa – miała siłę rewolucji. Nowy, inspirowany pop-artem styl – płaskie, biologiczne formy rysowane dekoracyjną linią – był wyrazem buntu i zachwytu jednocześnie.
Książka
W koszyku
Publikacja towarzyszy wystawie "Intermarium", która miała miejsce w dniach 30 września - 4 grudnia 2016 roku w Galerii Sztuki Współczesnej BWA Sokół, w Nowym Sączu. Projekt poświęcony został fantazmatom oraz wyobrażeniom, do których sięgają poszczególne kraje Europy Środkowej aby definiować swoją pozycję wobec Europy Zachodniej. Cenzura, tożsamość narodowa, pogranicze sztuk w kontekście zmian totalitaryzmu - to niektóre z pojęć, z którymi czytelnik się tutaj spotka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne I.21 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Irena Kalicka, "Koń jaki jest, każdy widzi" / Łukasz Białkowski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 10(2015), s. 153-155 2300-3391.
Ekspozycja oparta jest bowiem na czytelnym pomyśle, któremu uczestnicy festiwalu powinni, jak można się było spodziewać, jednogłośnie przyklasnąć. Artystka, odwołując się do powszechnie znanej jako przepastny rezerwuar absurdów, przesądów i kuriozów pierwszej polskiej encyklopedii, zdecydowała się powalczyć z mechanizmami produkowania i reprodukowania stereotypów, kilka z nich ilustrując w formie na tyle przejaskrawionej, by obnażyć ich absurdalność.
Książka
W koszyku
Zestawienie twórczości Jeanine Cohen i Javiera Fernandeza w ramach jednej wystawy to idea, u której podstaw leżą trzy przesłanki – poszukiwanie przez obu tych artystów koloru w czystej postaci, radykalna odmienność, która mimo zbieżności ich poszukiwań, zaznacza się w tworzonych przez nich obiektach, i wreszcie prywatna bliskość tej pary – od trzydziestu lat dzielącej się przemyśleniami oraz wspólnymi pasjami.
Pierwszy kontakt z wyjątkową twórczością Jeanine Cohen był doświadczeniem emanującej z jej asamblaży architektoniczności – fizycznym odczuciem znikającym stopniowo na rzecz żywej percepcji światła i koloru. Lekkość jej prac stanowi kontrapunkt dla tapiserii Javiera Fernandeza. Ich struktury przypominają płaskorzeźby pozwalające światłu, kolorowi i tkaninie na jedyne w swoim rodzaju interakcje, które skutkują pojawieniem się na ścianie architektury kolorów i cieni. Choć prace te są zawsze geometrycznie ustrukturyzowane, to refleksy świetlne nadają im pewien romantyczny charakter.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Coh.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka "Opcje" ; t. 22)
Zebrane w tej książce teksty pozornie sprawiają wrażenie misz-maszu, ponieważ łączą ze sobą tak odmienne zjawiska jak twórczość Romana Opałki i praktyki partycypacyjne, spory na temat praw autorskich i zdjęcia talibów (...), estetyka relacyjna i strategie przepracowywania przeszłości w sztuce polskiej po 1989 roku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 42 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na publikację składają się: dokumentacja wystawy o tym samym tytule (2017/2018, Trafostacja Sztuki), zbiór tekstów pokonferencyjnych, autorstwa krytyków i badaczy świata sztuki oraz zapis dyskusji panelowej, poświęconej roli sporu i konfrontacji we współczesnej sztuce. Jak piszą kuratorzy wystawy i redaktorzy książki, wystawa i konferencja były „próbą oswojenia konfliktu i przyjrzenia mu się jako istotnemu elementowi wpływającemu na kształt życia artystycznego”. Inicjatorzy projektu uznali konflikt za „ważny element funkcjonowania każdej grupy społecznej, jej podskórne życie, które (…) wytwarza hierarchie, zmusza do ciągłej oceny dorobku artystów, kuratorów i instytucji, jednych wpuszczając w obieg, innym to utrudniając”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 666 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Tekst i jego wykonanie / Łukasz Białkowski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 14(2016), s. 165-167 2300-3391.
„Tekst i jego wykonanie” w Bunkrze Sztuki dotyczy różnych modeli czytania prawa, wychodzących poza jego literalne brzmienie i utartą mechanikę pracy z tekstem, która oparta jest na inżynierii i gramatyce. Pokazuje raczej pewną modalność, rozmaite rodzaje społecznych uwarunkowań czytania tekstu, który wykonywany jest po wielokroć i na różnorakie sposoby. Przejmowany przez rozliczne głosy - modyfikuje swój tembr.
Wystawa „Tekst i jego wykonanie” odsłania narracyjność tej przemiany. Jest ona zawarta w wielości odczytań, procesie wynajdywania prawa i uzasadniania decyzji interpretacyjnych, za którymi stoją przecież różne przekonania i motywy. Celem wystawy w Bunkrze Sztuki jest pokazanie tekstu w ruchu, czytania go w różny sposób – na pewno inny niż podpowiada konwencja.
Książka
W koszyku
Celem niniejszej monografii jest poszerzenie badań i refleksji interpretacyjnych nad twórczością Pawła Książka, które dotychczas zostały podjęte w najróżniejszych publikacjach. Monografia ta poświęcona jest przede wszystkim istotnym problemom, obecnym w jego praktyce artystycznej, które na nowo poddane zostały wnikliwym analizom w perspektywie historii sztuki i kultury wizualnej, refleksji filozoficznej, a także ugruntowanych współczesnych metod kulturoznawczych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Ksi.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. Wydawnictwo Akademii Sztuki 80 [Czytelnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa "Głusza myśli" jest pierwszą w Polsce indywidualną prezentacją prac kosowskiego artysty Sisleja Xhafy. Zrealizowana w Galerii Sztuki Współczesnej BWA Sokół w Nowym Sączu gromadzi wcześniejsze prace artysty, ale też uzupełnia je o nową realizację site-specific. Sislej Xhafa łączy sztukę z doświadczeniem przestrzeni, dzięki czemu w konfrontacji z jego pracami uruchamiają się energie miejsc. Zarowno przestrzeni fizycznych (znajdujemy się w niewielkim mieście, którego historyczny charakter wpłynął znacząco na jego dzisiejszą tożsamość", jak i nakładających się na nie przestrzeni mentalnych.
Publikacja przedstawia "Głuszę mysli" jako wystawę bez wspólnego mianownika. Jest zarówno opowieścią o pustce, jak i o nagromadzeniu, o wykluczaniu i o zawłaszczaniu. O tym, jak myśl materializuje się w przedmiocie i jak on sam staje się nośnikiem myśli. Jest wystawą bez politycznej deklaracji, ale na wskroś polityczną, gdyż dopowiedzianą przez moment, w którym się wydarza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Xha.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej