Hołownia Alexandra (1964- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(33)
Forma i typ
Artykuły
(33)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Hołownia Alexandra (1964- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2010 - 2019
(33)
Kraj wydania
Polska
(33)
Temat
Sztuka
(8)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(7)
Wystawy sztuki
(7)
Performance
(5)
Fluxus
(2)
Instalacja wideo
(2)
Style i kierunki artystyczne
(2)
Sztuka konceptualna
(2)
Wideo-art
(2)
Akcjonizm wiedeński
(1)
Arte povera
(1)
Artyści amerykańscy
(1)
Artyści austriaccy
(1)
Artyści kubańscy
(1)
Artyści niemieccy
(1)
Artyści włoscy
(1)
Beuys, Joseph (1921-1986)
(1)
Bode, Arnold (1900-1977)
(1)
Byars, James Lee (1932-1997)
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Deutsche Guggenheim
(1)
Enwezor, Okwui (1963- )
(1)
Esposizione internazionale d'arte
(1)
Feminizm
(1)
Fotografowie kanadyjscy
(1)
Grawitacja
(1)
Grupy artystyczne
(1)
Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart (Berlin)
(1)
Handel dziełami sztuki
(1)
Haring, Keith (1958-1990)
(1)
Hirschhorn, Thomas (1957- )
(1)
Komunizm
(1)
Konkursy i festiwale artystyczne
(1)
Kultura
(1)
Manifesta
(1)
Martin-Gropius-Bau (Berlin)
(1)
Museum Fridericianum
(1)
Paik, Nam June (1932-2006)
(1)
Polityka
(1)
Pop art
(1)
Przemoc
(1)
Religia
(1)
Reżyserzy niemieccy
(1)
Richter, Gerhard (1932- )
(1)
Staatliche Kunstsammlungen Kassel
(1)
Surrealizm
(1)
Sztuka i społeczeństwo
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Targi i wystawy międzynarodowe
(1)
Tematy i motywy
(1)
Woda
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1989-2000
(3)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Berlin (Niemcy)
(3)
Kassel (Niemcy)
(3)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Afryka
(1)
Chiny
(1)
Europa Środkowa
(1)
Graz (Austria)
(1)
Kolonia (Niemcy)
(1)
Wenecja (Włochy)
(1)
Gatunek
Wywiad dziennikarski
(20)
Sztuka amerykańska
(3)
Rzeźba amerykańska
(2)
Sztuka niemiecka
(2)
Sztuka włoska
(2)
Architektura sakralna
(1)
Dramat filmowy
(1)
Film fabularny
(1)
Film niemiecki
(1)
Film wojenny
(1)
Fotografia amerykańska
(1)
Fotografia kanadyjska
(1)
Fotografie
(1)
Malarstwo belgijskie
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Muzyka amerykańska
(1)
Sztuka Afryki
(1)
Sztuka chińska
(1)
Sztuka chrześcijańska
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Sztuka kubańska
(1)
Sztuka szwajcarska
(1)
33 wyniki Filtruj
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
María Magdalena Campos-Pons jest artystką urodzoną w Kubie, osiadłą w Nashville w stanie Tennessee. Campos-Pons zajmuje się przede wszystkim fotografią, performance, mediami audiowizualnymi i rzeźbą. Jest uważana za „kluczową postać” wśród kubańskich artystów, którzy znaleźli swój głos na postrewolucyjnej Kubie.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Ciężkość nieba / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2003), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
CIĘŻKOŚĆ NIEBA Przyczyną takiego spadania, a raczej stanu nieważkości, jest brak grawitacji. To kluczowe pojęcie nauki okazuje się także pojemną metaforą. W austriackim Grazu w połowie 2003 roku zorganizowano wystawę Ciężkość nieba i sympozjum, gdzie nad zjawiskiem grawitacji debatowali fizycy, astronomowie, teologowie i artyści. Ekspozycja zgromadziła przykłady sztuki dawnej i najnowszej od obrazów wniebowstąpienia i upadku w dziełach starych mistrzów do współczesnych instalacji. Eksponaty uporządkowano według haseł: lewitacja, balansowanie, latanie, rotacja. W oczach jednych pokaz stał się zapisem dialogu sztuki z religią, dla innych był demonstracją zuchwałości ludzkich marzeń. Wystawę zdominowała rzeźba najbardziej materialna i przestrzenna z technik. W niej pragnienie przekroczenia bariery przyciągania brzmi najbardziej dosłownie. Odcieleśnione, przestrzenne konstrukcje szturmują niebo, ich forma strzela w górę, zdobywcza zachłanność rośnie. Niekończąca się kolumna Brancusiego ma jeszcze stabilność, jest tylko obietnicą dotarcia do nieba. Późniejsze rzeźby tracą kontakt z podłożem, drwią z praw ciążenia, jak niemożliwe ciężkie formy Serry czy uczepione ściany Kominy Daniela Judda. To wbrew naturze wygląda na iluzjonistyczną sztuczkę. Dotąd takie wizje dostępne były co najwyżej malarzom, ich nieważkie anioły z barokowych kopuł bezkarnie nurkowały w powietrzu. Nieważkość rzeźby ma w sobie zaprzeczenie realności. Jest przekroczeniem tabu. Rzadko się pamięta, że sztuka Szapocznikow, tak skora do różnych wykroczeń, na pierwszym miejscu próbowała naruszyć to właśnie: prawo grawitacji. Najbardziej oczywiste i niewzruszone prawo tego świata stało się metaforą ludzkiej egzystencji. Posiadanie ciężaru, formy to najlepszy dowód wcielenia i realności. Tylko we śnie nic nie ważymy. Opozycja opartych na grawitacji pojęć: ciężki lekki już nie jest tak moralnie jednoznaczna. Cierpimy z ciężkim sercem, dzięki radości lekko nam na duszy. Ale to dzięki grawitacji mamy punkt oparcia, czujemy się bezpiecznie, sprawy mają swój należyty ciężar, wagę.
Artykuł
W koszyku
Fluxus i jego następcy / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2002), s. 6-7 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Hieroglify wolności / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 1(2001), s. 16-19 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Historia kołem się toczy / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2001), s. 43 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
documenta – jedna z najważniejszych na świecie wystawa sztuki współczesnej odbywająca się co pięć lat w niemieckim mieście Kassel i trwająca 100 dni. Pierwsza wystawa documenta odbyła się w 1955 roku. Zorganizował ją wraz z przyjaciółmi profesor malarstwa z Akademii Sztuk Pięknych w Kassel Arnold Bode. Odróżniała się od innych wystaw tego typu nową koncepcją przestrzeni wystawienniczej. Ideą Bodego, oprócz zorganizowania ekspozycji nowoczesnej sztuki, było ukazanie idei wystawy artystycznej jako medium. Prócz ASP, Kassel nie miało w owym czasie żadnych powiązań krajowych czy międzynarodowych ze sztuką współczesną czy nowoczesną. Było jednak znanym ośrodkiem kulturalnym w kraju, z uwagi na muzeum Fridericianum (pierwsze otwarte dla publiki muzeum w Europie), pochodzących stamtąd braci Grimm, czy też z teatru Ottoneum, utworzonego w 1605. Pierwsza documenta nie była samodzielnym wydarzeniem. Została zorganizowana jako część krajowych targów ogrodniczych w prowizorycznie odbudowanym po II wojnie światowej muzeum Fridericianum (miasto zostało zniszczone w 80%, głównie przez nocne bombardowania w październiku 1943). Do lat 90. XX wieku wystawa skupiała się raczej na twórcach zachodniego kręgu kulturowego. Potem nabrała charakteru ogólnoświatowego. W odróżnieniu od innych podobnych wydarzeń artystycznych, takich jak biennale w Wenecji czy w São Paulo, documenta ma zwyczaj "zawłaszczania" całej przestrzeni Kassel, na czas swego trwania. W przestrzeni miejskiej pozostawiono kilkanaście instalacji stworzonych bądź wystawianych w ramach documenta.
Artykuł
W koszyku
Kulturowy tygiel / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2002), s. 6-7 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Documenta11 w Kassel pokaże prace łącznie 116 artystów i grup artystycznych. Większość z tych prac została stworzona specjalnie dla Documenta11, a wielu artystów pokazuje obszerne i złożone eksponaty. Projekty te często mają charakter multimedialny i łączą różne formy prezentacji. W ciągu 100 dni instalacje zamienią się w warsztaty, biura, sceny do występów i miejsca interakcji. Oprócz tego powstaną projekty tymczasowe, w tym spektakle teatralne, koncerty czy spektakle, które odbędą się w ustalonych terminach i godzinach. Wreszcie, niektórzy artyści i grupy z dziełami, które ogólnie mają podejście komunikacyjne, będą organizować publiczne prezentacje i bezpośrednio zaangażują publiczność w ten aspekt swojej pracy. Wydarzenia te są istotną częścią wystawy Documenta11.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Manifesta 4 / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2002), s. 4-5 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
We Frankfurcie nad Menem odbywa się przegląd sztuki młodych europejskich artystów. To przykre, ale Europa jest wciąż podzielona na świat lepszy i gorszy, co dobitnie widać w najnowszej sztuce "Manifesta" - europejskie biennale współczesnej sztuki - są imprezą ruchomą.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Osiem szarości / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2003), s. 4-5 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Sztuka ekranu / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2001), s. 4-5 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Śmieciarz wspomnień / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2003), s. 32-35 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Wystawa narodów świata / Aleksandra Hołownia. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2002), s. 32-33 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Documenta11 w Kassel pokaże prace łącznie 116 artystów i grup artystycznych. Większość z tych prac została stworzona specjalnie dla Documenta11, a wielu artystów pokazuje obszerne i złożone eksponaty. Projekty te często mają charakter multimedialny i łączą różne formy prezentacji. W ciągu 100 dni instalacje zamienią się w warsztaty, biura, sceny do występów i miejsca interakcji. Oprócz tego powstaną projekty tymczasowe, w tym spektakle teatralne, koncerty czy spektakle, które odbędą się w ustalonych terminach i godzinach. Wreszcie, niektórzy artyści i grupy z dziełami, które ogólnie mają podejście komunikacyjne, będą organizować publiczne prezentacje i bezpośrednio zaangażują publiczność w ten aspekt swojej pracy. Wydarzenia te są istotną częścią wystawy Documenta11.
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej