Sztuka kobiet
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(9)
Forma i typ
Artykuły
(8)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Staszak Karolina
(3)
Hessel Katy
(1)
Mazur Agata
(1)
Napoleone Valeria
(1)
Ochendowska Daga
(1)
Pyzik Agata (1983- )
(1)
Różańska-Gorgolewska Krystyna (1976- )
(1)
Żarczyńska Justyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(3)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(7)
Temat
Wystawy sztuki
(6)
Feminizm
(2)
Galeria Piekary (Poznań)
(2)
Kobieta
(2)
Sztuka
(2)
Arken Museum for Moderne Kunst (Ishoj)
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Body art
(1)
Centrum Kultury "Zamek" (Poznań)
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(1)
Galeria Labirynt (Lublin)
(1)
Kahlo, Frida (1907-1954)
(1)
Kolekcjonerzy
(1)
Kościół a państwo
(1)
Kościół katolicki
(1)
Kult maryjny
(1)
Lach-Lachowicz, Natalia (1937-2022)
(1)
Malarze meksykańscy
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Musée d'Orsay (Paryż)
(1)
Napoleone, Valeria
(1)
Obraza uczuć religijnych
(1)
Performance
(1)
Podleśna, Elżbieta (psycholog)
(1)
Polityka wewnętrzna
(1)
Sztuka kobiet
(1)
Tematy i motywy
(1)
Twórczość
(1)
Uczucia religijne
(1)
Valie Export (1940- )
(1)
Zbiory prywatne
(1)
Temat: dzieło
Matka Boska Częstochowska (obraz)
(1)
Temat: czas
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Polska
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Muzyka polska
(1246)
Partytura
(1245)
Muzyka na fortepian
(1013)
Opowiadania i nowele
(610)
Sztuka kobiet
(-)
Muzyka niemiecka
(593)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Muzyka fortepianowa
(476)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(446)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(400)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(364)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(329)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(298)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka austriacka
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Sonata
(281)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Muzyka na gitarę
(261)
Powieść
(260)
Albumy
(253)
Film polski
(245)
Muzyka włoska
(237)
Opera (utwór muzyczny)
(236)
Muzyka poważna
(234)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(205)
Muzyka chóralna
(204)
Esej
(202)
Biografia
(200)
Przypowieść
(200)
Muzyka religijna
(196)
Opracowanie
(193)
Muzyka francuska
(188)
Symfonia
(183)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Praca zbiorowa
(164)
Muzyka węgierska
(163)
Architektura
(161)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na organy
(156)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Koncert (utwór muzyczny)
(155)
Publikacja bogato ilustrowana
(155)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Podręcznik
(130)
Teatr polski
(128)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Monografia
(103)
Preludium (utwór muzyczny)
(101)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Film francuski
(96)
Suita
(95)
Komedia
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Rzeźba polska
(79)
Antologia
(78)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(77)
Muzyka kameralna
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki
(75)
Podręczniki akademickie
(75)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
The story of art without men / Katy Hessel. - London : Hutchinson Heinemann, 2022. - 458, [53] strony : ilustracje ; 24 cm.
Autor
Forma i typ
Gatunek
"How many women artists do you know? Who makes art history? Did women even work as artists before the twentieth century? And what is the Baroque anyway? Discover the glittering Sofonisba Anguissola of the Renaissance, the radical work of Harriet Powers in the nineteenth-century USA, and the artist who really invented the Readymade. Explore the Dutch Golden Age, the astonishing work of post-War artists in Latin America, and the women artists defining art in the 2020s. Have your sense of art history overturned, and your eyes opened to many art forms often overlooked or dismissed. From the Cornish coast to Manhattan, Nigeria to Japan this is the history of art as it's never been told before" [Page 4 of cover].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 597 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Artykuł
W koszyku
"Układ otwarty" / Daga Ochendowska. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 13(2016), s. 168-169 2300-3391.
Układ otwarty w toruńskim CSW stanowi platformę spotkania rzeźbiarek różnych generacji, urodzonych pomiędzy 1898 a 1981 rokiem, pochodzących z Polski i Berlina. Tak jak gwiazdy na niebie, można połączyć je w pewne konstelacje. Układy, które wówczas się pojawiają, zależą jednak od obranej perspektywy.
Prace współczesnych artystek są zestawione z twórczością XX-wiecznej awangardowej rzeźbiarki Katarzyny Kobro (1898–1951). Jej rozumienie rzeźby nie jako litego ciała czy obiektu, lecz konstrukcji badającej wewnętrzną i zewnętrzną przestrzeń, było rewolucyjne, przygotowując grunt dla kolejnych pokoleń artystów pracujących z przestrzenią w trzech, a nawet czterech wymiarach, ale poza ścisłymi kategoriami dyscyplin artystycznych.
Celem wystawy Układ otwarty nie jest szukanie rodowodu dzieł współczesnych rzeźbiarek, ani też zrozumienie życia i twórczości Kobro z punktu widzenia historii. Wystawa poszukuje za to ciekawych korelacji i napięć pomiędzy artystkami i ich podejściem do przestrzeni, na nowo kontekstualizując Kobro ze współczesnej, choć całkowicie subiektywnej i antyakademickiej perspektywy.
Artykuł
W koszyku
VALIE EXPORT, "Tattooed years / Tatuowane lata" / Agata Pyzik. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 13(2016), s. 187-189 2300-3391.
Valie Export (właś. Waltraud Lehner) urodziła się w 1940 roku w Linzu. Jest austriacką artystką intermedialną, performerką, akcjonistką, autorką filmów. Jest również protagonistką feminizmu, artystką krytyczną i politycznie zaangażowaną. Jej prace poruszają problematykę wizerunku ciała kobiecego w kulturze oraz jego relacji ze sferą polityki, doświadczenia czy tożsamości - Valie Export prezentuje w tych kwestiach postawę radykalną.
Wystawa Tattooed Years / Tatuowane lata obejmuje prace z lat 70. do późnych lat 90., związane z historią przemocy i terroru okresu wojennego, traktujące o bólu, władzy, kontroli i zniewoleniu oraz o związanych z nimi emocjach, m.in. słynny film "…Remote…Remote…" z 1973 roku, w którym artystka, patrząc na fotografię ofiar molestowania seksualnego, dokonuje aktu samookaleczenia - zachęcają organizatorzy.
Artykuł
W koszyku
Strategie kobiet / Krystyna Różańska-Gorgolewska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2017), s. 14-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Na wystawie zaprezentowane zostały prace Izabelli Gustowskiej, Zofii Kulik / KwieKulik, Anny Kutery, Natalii LL, Teresy Murak, Jolanty Marcolli, Ewy Partum, Marii Pinińskiej-Bereś oraz Teresy Tyszkiewicz. Ich działalność artystyczna plasuje się nie tylko w obrębie sztuki kobiet oraz wczesnego feminizmu ale przede wszystkim wpisuje się w tendencje drugiej awangardy (neoawangardy), które w Polsce dominowały w latach 70-tych i na początku lat 80-tych, a ich kolebką był przede wszystkim Wrocław. Istotnym jest, że był to czas niezwykłej pluralizacji postaw i gestów artystycznych niespotykanych wcześniej w polskiej sztuce – dobitnie unaoczniają to prezentowane prace.
Dama w lustrze to tytuł (w polskim tłumaczeniu) zbioru opowiadań Virgini Woolf, angielskiej pisarki i feministki, a zarazem powtórzenie tytułu jednego z zawartych tam opowiadań. Historia ta to studium psycho-fizyczne pewnej kobiety, Isabelli Tyson, którą narratorka, snując refleksje w pierwszej osobie, na zasadzie charakterystycznie dla pisarki prowadzonego strumienia świadomości, próbuje odkryć jako osobę, przeniknąć do jej wnętrza. Służyć ma jej do tego lustro, które w tym opowiadaniu wydaje się być zarazem niebezpieczne i pociągające. Martwe przedmioty nieruchomieją, zastygają w nim i zyskują nieśmiertelność, ludzka postać jest zaś obnażona, ujawnione zostają nawet zakamarki jej duszy. Ostatecznie – wszystko jest w lustrze – jak pisze Woolf – obdarzone nową realnością i znaczeniem…
Artykuł
W koszyku
Passé / Karolina Staszak. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2017), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Tytuł wystawy czerpie z wieloznaczności pojęcia „zła”, „zły”, „złe” w języku polskim. Z jednej strony „zła kobieta” to osoba oburzona, rozdrażniona, zirytowana, dotknięta, rozzłoszczona, wściekła. To reakcje na to, co nas kobiety dotyka, poniża, obraża, deprecjonuje jako ludzi, obywatelki, artystki w obecnym otoczeniu społecznym i kulturowym. W ten też sposób reagujemy na zjawiska i działania polityczne, które afirmują i utrwalają patriarchalny model społeczeństwa. Z drugiej strony „zła kobieta” to dla części współczesnego społeczeństwa polskiego właśnie ta opisana powyżej postać. To ona publicznie i czynnie sprzeciwia się ograniczaniu jej praw przez wyznawców modelu patriarchalnego. Dla formacji konserwatywnych jest kobietą niedobrą, groźną, szkodliwą, ponieważ otwarcie walczy o swoje prawa i protestuje przeciw wyznaczaniu jej podrzędnej pozycji społecznej. Jest niebezpieczna dla kręgów tradycjonalistów ponieważ łamie konserwatywne normy. Jest zagrożeniem bo uświadamia innym kobietom ich społeczne i systemowe upokorzenia. Jest niebezpieczna, bo jej protest przeciw niesprawiedliwemu traktowaniu kobiet trafia także do mężczyzn. (Krystyna Piotrowska)
Artykuł
W koszyku
Zadośćuczynienie / Justyna Żarczyńska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2015), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa KOBIETY NOWOCZESNE ma na celu zaprezentowanie różnorodnych postaw artystycznych kobiet, których twórczość miała istotny wpływ na rozwój polskiej sztuki nowoczesnej: Urszuli Broll, Janiny Kraupe-Świderskiej, Marii Ewy Łunkiewicz-Rogoyskiej, Ariki Madeyskiej, Jadwigi Maziarskiej, Teresy Pągowskiej, Erny Rosenstein, Teresy Rudowicz, Marii Stangret i Teresy Tyszkiewicz. Związane z najważniejszymi ośrodkami artystycznymi w Polsce, jednocześnie stały się przeciwniczkami istniejących ówcześnie porządków i zjawisk na polu sztuki. Dzieląc doświadczenia swojego pokolenia, każda z kobiet współtworzyła oddolne ruchy artystyczne, wpisując się tym samym w karty historii powojennej awangardy. Śmiałość wyborów twórczych, ale i odwaga wystąpień oraz krytyki, pozwoliła zachować im niezależność artystyczną. Wystawa zbiorowa artystek, wciąż na nowo odkrywanych, nieodwołalnie prowadzi do refleksji nad należnym im miejscem w historii sztuki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej