Film polski
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(9)
Placówka
Wypożyczalnia
(9)
Autor
Miś Marta (historyk sztuki)
(2)
Adamczak Jacek (1955- )
(1)
Bielawski Maciek (1975- )
(1)
Bomanowska Marzena
(1)
Boruczkowski Marek
(1)
Cichowicz Alicja
(1)
Dybel Paweł (1951- )
(1)
Gendera Marta
(1)
Jaworska Justyna (1975- )
(1)
Jałochowska Ewa (1975- )
(1)
Jurkiewicz Małgorzata (redaktor)
(1)
Kozłowski Wojciech (1961- )
(1)
Kubiak Aleksandra (1978- )
(1)
Lloyd-Jones Antonia (1962- )
(1)
Margolis Hanna (1962- )
(1)
Masłowska Dorota (1983- )
(1)
Możdżyńska-Nawotka Małgorzata
(1)
Rottenberg Anda (1944- )
(1)
Sady Małgorzata
(1)
Sax Daniel J
(1)
Sienkiewicz Karol (1980- )
(1)
Ujma Monika
(1)
Wasilewski Marek (1968- )
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Wilczyński Mariusz (1964- )
(1)
Wójciuk Michał Tomasz (1980- )
(1)
Ćwiek Maciej (1960- )
(1)
Łazar Anna
(1)
Ścibior Agnieszka
(1)
Żulczyk Jakub (1983- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1453)
Muzyka polska
(1380)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Film polski
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(550)
Konkursy i festiwale muzyczne
(513)
Muzyka niemiecka
(420)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(376)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(251)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(230)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(189)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(175)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(166)
Kobieta
(158)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(140)
Artyści
(134)
Organy (instrument)
(130)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Artyści polscy
(82)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Teoria muzyki
(75)
Muzyka węgierska
(74)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(74)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Krytyka artystyczna
(62)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Organy (muz.)
(58)
Temat: dzieło
Czterej pancerni i pies (serial filmowy)
(1)
Giuseppe w Warszawie (film)
(1)
Klątwa Doliny Węży (film)
(1)
Kochaj albo rzuć (film)
(1)
Lalka (film ; 1968)
(1)
Na srebrnym globie (film)
(1)
Nie ma mocnych (film)
(1)
Nóż w wodzie (film)
(1)
Pamiętnik pani Hanki (film ; 1963)
(1)
Popiół i diament (film)
(1)
Rękopis znaleziony w Saragossie (film)
(1)
Sami swoi (film)
(1)
Stawka większa niż życie (serial filmowy)
(1)
Szkoda twoich łez (film)
(1)
Test pilota Pirxa (film)
(1)
Wielki Szu (film)
(1)
Zabij to i wyjedź z tego miasta (film)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1945-1989
(6)
2001-
(3)
1939-1945
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Katalog wystawy
(2)
Monografia
(2)
Film dokumentalny
(1)
Film polski
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(9)
Historia
(8)
Literaturoznawstwo
(1)
Nauka i badania
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Kolory PRL : plakat, komiks, film animowany / Ewa Jałochowska. - Wydanie I. - Warszawa : Muza. Sport i Turystyka, 2021. - 397, [3] strony : fotografie, ilustracje, portrety ; 22 cm.
W smutnym peerelowskim pejzażu powstawały dzieła wybitne. Polscy malarze, rysownicy i animatorzy zdobywali światową sławę. W kraju naznaczonym niedostatkiem rozkwitała kolorami sztuka. A że najbliższa ludziom była wtedy sztuka masowa, komiks, plakat i film animowany, ona więc wyrastała na tym zgrzebnym tle – jak maki na betonie. Przełomowy rok 1945 – oznaczał wprawdzie koniec wojny, ale nie wymazywał z pamięci wojennej traumy. Na murach spalonej stolicy zawisł pierwszy, symboliczny, zamykający ten okres plakat antyhitlerowski „Zniszczymy faszyzm do końca” Eryka Lipińskiego. Ci, którzy ocaleli z pożogi, choć poturbowani psychicznie i fizycznie, z nadzieją patrzyli w przyszłość. Ten upragniony „nowy lepszy świat” okazał się jednak pułapką. Dla artystów ponure realia peerelowskie stały się wyzwaniem i inspiracją. W nich narodziła się słynna w świecie polska szkoła plakatu, a międzynarodową sławę zdobywali twórcy polskich animacji. Na kartach książki pojawiają się artyści tej miary co Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy, Janusz Stanny czy Tadeusz Trepkowski. Uchyla swoje drzwi Pracownia Plakatu Propagandowego i raczkujące studio filmów animowanych w Bielsku-Białej. Śledzimy losy Waleriana Borowczyka i Jan Lenicy – w latach 60. okrzykniętych twórcami polskiej szkoły animacji. Obserwujemy trud tworzenia pierwszych filmów rysunkowych. Wreszcie i perypetie związane z „najbardziej imperialistycznym” gatunkiem sztuki. A w nim Henryk Chmielewski czy Janusz Christa – królowie komiksu. Przewija się tu zresztą cała plejada znakomitości: plakacistów, animatorów, twórców komiksów. Autorka ukazuje artystów tamtej epoki, a przybliżając ich dzieła, pokazuje warunki, w jakich powstawały, wyboistą drogę artystyczną w okowach socjalizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 566 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Horyzonty Kina ; 19)
„Piękne widoki, panowie, stąd macie” to cytat z „Rewizji osobistej”, filmu Witolda Leszczyńskiego i Andrzeja Kostenki z 1973 roku. Tymi słowy sarkastyczna turystka zwraca się do celników, którzy przeszukują na granicy wypchany towarami bagażnik jej fiata. Przed celnikami otwiera się konsumpcyjny raj do oclenia... Ale też 1973 rok w Polsce Gierka to niejako punkt widokowy, z którego rozpościera się wspaniała perspektywa. Justyna Jaworska przygląda się w tej książce polskim filmom obyczajowym z pierwszej połowy lat siedemdziesiątych jako obrazom sockonsumpcjonizmu. Zastanawia się, w jaki sposób w tym stosunkowo rzadko opisywanym okresie względnej prosperity, między kinem „małej stabilizacji” a Kinem Moralnego Niepokoju, przedstawiano na ekranie dylematy polskiej codzienności. Analizuje kilka wybranych przykładów, w tym „Dzięcioła” Jerzego Gruzy, „Dziewczyny do wzięcia” Janusza Kondratiuka czy „Anatomię miłości” Romana Załuskiego i szuka w nich śladów aspiracji materialnych, pretensji kulturowych, imitacji i zapożyczeń, słowem polskiej „niedojakości” (czyli bylejakości, ale z ambicjami). Opowieść zamyka opis występu zespołu ABBA w telewizyjnym „Studio 2” jesienią 1976 roku, w apogeum propagandy sukcesu. Sockonsumpcjonizm był zjawiskiem z gruntu paradoksalnym: próbą pogodzenia socjalistycznego etosu z kapitalistycznym stylem życia. Jego pęknięcia oddawało kino, które nie zawsze budziło uznanie krytyki – równie paradoksalne, niespójne i pełne „słabych obrazów”. Ta słabość, czasem nieintencjonalna, czasem zamierzona, ale niezmiennie frapująca jako rodzaj oporu wobec zastanych konwencji, stanowi osobny przedmiot namysłu autorki. W ten sposób historia kultury przeplata się w tej książce z refleksją nad strategią estetyczną kina, którą można by nazwać „kłirowaniem Peerelu”. Justyna Jaworska (ur. 1975) wykłada w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej UW. Jej książka Cywilizacja „Przekroju”. Misja obyczajowa w magazynie ilustrowanym (WUW, 2008) została nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii eseju. Autorka pracuje też w piśmie „Dialog”, gdzie redaguje dział dramaturgii polskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film 95 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Aleksandra Kubiak to artystka wizualna, autorka performansów, filmów, form przestrzennych. W swych działaniach bada społeczną skuteczność sztuki. W latach 2001–2013 z Karoliną Wiktor współtworzyła Grupę Sędzia Główny. W 2010 roku Kubiak wznowiła działalność indywidualną, realizując film Dolce Vita (2011). Z Grupą Sędzia Główny była nominowana do Paszportów Polityki (2011) i Spojrzeń (2007), artystki zostały laureatkami Międzynarodowego Konkursu Performance w Trento we Włoszech (2007) oraz Nagrody TVP Kultura (2005). Indywidualne prace Kubiak oraz Grupy Sędzia Główny były prezentowane w najważniejszych galeriach i muzeach w Polsce i na świecie. Znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Signum w Poznaniu. Od 2014 roku Aleksandra Kubiak pracuje nad autobiograficznym cyklem dzieł, w którym łączy często trudne, rodzinne doświadczenia z eksperymentem na polu działań filmowych, na styku performansu, filmu dokumentalnego, teatru. Pracuje z aktorami, jest autorką scenariuszy, pisze teksty, reżyseruje. W cyklu powstały m.in. filmy Śliczna jesteś, Laleczko z aktorką Elżbietą Lisowską-Kopeć, Mięso słonia z Moniką Buchowiec aktorką Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Żyj, głuptasie! z Arturem Belingiem. W 2016 roku Kubiak obroniła stopień doktora sztuki pod kierunkiem prof. Izabelli Gustowskiej, we współpracy z prof. Markiem Wasilewskim, na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2017 pracuje w Instytucie Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Zielonogórskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kub.3 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hanna Margolis w książce Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego łączy kompetencje historyczki sztuki, krytyczki artystycznej i animatorki, co sprawia, że wyposażona jest w narzędzia badawcze i wiedzę z obranej dziedziny, jak i obserwacje oraz doświadczenie w działaniach artystycznych, organizacyjnych i produkcyjnych filmu animowanego. Autorka bada proces wyłaniania się w PRL praktyk i strategii animacji autorskiej oraz dokonuje rewizji dotychczasowych sądów na ten temat, dołączając do publikacji, które zaczynają składać się na rosnący powoli korpus polskich tekstów z dziedziny kultury produkcji. Trafnie wybrała metody pracy na dokumentach z publicznych i prywatnych archiwów, przeprowadziła wywiady z bohaterem książki, jego współpracownikami i studentami, sama była studentką Urbańskiego. Problematyka polskiego filmu animowanego jest prawdopodobnie najbardziej zaniedbanym tematem w dziedzinie refleksji naukowej o filmie, a książka Margolis ma charakter wyraźnie polemiczny wobec dotychczasowych publikacji i obiera nieużywaną w refleksji nad animacją ścieżkę, w której neutralne zdawałoby się pojęcia, jak film polski, polska animacja, animacja autorska, stają się problematyczne. Autorka prezentuje sytuację instytucji kinematograficznej w Polsce od lat odwilży i kluczowe dla zrozumienia paradoksów animacji autorskiej filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka, które – zupełnie inaczej niż inni badacze – przybliża jako produkcje Zespołu Filmowego Kadr zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie i z tego precedensu, a nie tylko talentu grafików, wysnuwa wnioski natury badawczej. Realizacje Lenicy i Borowczyka stają się głównym punktem odniesienia, niejako probierzem ukrytego w historii kina projektu Kazimierza Urbańskiego, powstałego w tym samym czasie w Pracowni Rysunku Filmowego przy krakowskiej ASP. Badaczka przybliża metody pracy, dydaktyki i teorii Urbańskiego. Nurt filozoficznej refleksji, uprzywilejowany w badaniach animacji, zderza z „dramatem materii”, kompozycjami kinetycznymi pozbawionymi scenariusza lub traktującymi go pretekstowo. Wreszcie staje się jaśniejsze, co Urbański rozumiał przez termin „kinoplastyka” i jak wcielał tę ideę w praktykę. Uzyskujemy także dostęp do „tygla laboratoryjnego”, mitycznego krakowskiego oddziału Studia Miniatur Filmowych, z którego wywodziło się całe pokolenie polskich animatorów, niejako z symbolicznego „ojcobójstwa” jego założyciela. Książka przekonuje, jak wiele z dorobku autorskiej animacji ma swoją kontynuację we współczesności i jak bezbronni, a nawet bezmyślni pozostajemy, nie zdając sobie w pełni sprawy z tego pełnego paradoksów dziedzictwa. Z recenzji dr hab. Moniki Talarczyk-Gubały.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film animowany 31 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
"The book now in your hands was published, in cooperation with National Centre for Film Culture, on the occasion of Mariusz Wilczyńskiʼs exhibition entitled Kill It… at the Zachęta – National Gallery of Art in Warsaw. It is, however, neither a catalogue of the exhibition nor a critical study of the film – a great deal has been written about the film itself over the past two years, in Poland and abroad. Due to its formal complexity and spatiotemporal structure, Kill It and Leave This Town allows viewers to follow different paths, to opt to focus more on the visuals, music, characters, dialogue, places, voices, fantasies or realities. Three Polish writers have engaged with this inspirational power of the picture – they were completely free to choose their subject and literary form, to interpret the film or enter into a dialogue with it. And so, Dorota Masłowska in her essay Drawn From Under the Skin draws attention to the corporeality of Wilczyński’s animation. Jakub Żulczyk in Some Thoughts About the Blues follows the lead of music as an important inspiration for the filmmaker and emphasises its significance as an element of the film’s structure. In his short story The Best Friend, Maciek Bielawski evokes his own past, reflecting in a literary form the fluidity of memories through time and space. However, the crucial part of this artistic book, designed by Anna and Magdalena Piwowar, consists of images and scenes from the world created by Mariusz Wilczyński, depicted with his characteristic strokes and unforgettable lighting. We gain an opportunity to take a closer look at the characters populating his memories and imagination. And above all, we get a chance to return to the film Kill It and Leave This Town at any time – in a completely different medium.” [from introduction by Marta Miś]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Druki artystyczne 4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
„W kręgu neoawangardy” to publikacja łódzkiego Muzeum Kinematografii poświęcona twórczości grupy artystycznej Warsztat Formy Filmowej, która wywarła znaczny wpływ na polską sztukę lat 70. i kolejnych dekad XX wieku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści War.13 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Filmowcy powstania warszawskiego / Michał Tomasz Wójciuk. - Warszawa : Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 2016. - 99 stron : ilustracje (w tym kolorowe) ; 21x29 cm.
Fragment tekstu: "Niniejsza publikacja ma na celu nie tylko przypomnienie heroicznych wyczynów powstańczych sprawozdawców, którzy, cytując Jacka Bromskiego, "w najbardziej dramatycznych okolicznościach stali się świadkami historii i wypełnili swój obowiązek pokazując najszlachetniejszy aspekt zawodu filmowca". Pragniemy także przypomnieć przyszłym pokoleniom, że w kluczowych momentach naszych dziejów współczesnych, czesto z narażeniem życia - operatorzy dokumentowali wydarzenia dla potomności, które w dużej mierze dają nam prawdziwy obraz minionych dni".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 2253 [Magazyn] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej