Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia
(6)
Autor
Pietrasik Agata (1985- )
(3)
Słodkowski Piotr (1985- )
(3)
Banasiak Jakub (1980- )
(1)
Burno Filip (1977- )
(1)
Janin Zuzanna (1961- )
(1)
Mojsak Łukasz
(1)
Wawrzyńczak Marcin (1968- )
(1)
Zapałowski Adam
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
angielski
(1)
Temat
Krytyka artystyczna
(3)
Sztuka polska
(2)
Życie artystyczne
(2)
Architektura
(1)
Faszyzm
(1)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(1)
Instalacja wideo
(1)
Janin, Zuzanna (1961- )
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Malarze polscy
(1)
Mecenat
(1)
Metody nauczania
(1)
Miasta
(1)
Modernizacja
(1)
Saleta, Przemysław (1968- )
(1)
Socrealizm
(1)
Szkolnictwo wyższe
(1)
Sztuka
(1)
Tarasewicz, Leon (1957- )
(1)
Urbanistyka
(1)
Wideo-art
(1)
Wydział Malarstwa (Akademia Sztuk Pięknych ; Warszawa)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(4)
1945-1989
(4)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Antologia
(3)
Publicystyka
(3)
Historia
(2)
Album
(1)
Sztuka ludowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Architektura i budownictwo
(1)
Edukacja i pedagogika
(1)
Historia
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Jan.19 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka Jakuba Banasiaka to pierwsze monograficzne opracowanie dotyczące metody pedagogicznej Leona Tarasewicza. Artysta ten nauczał na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w latach 1996–2009, prowadząc najpierw Pracownię Gościnną, później pracownię dyplomującą. W 2009 roku odszedł na nowo powstały Wydział Sztuki Mediów, gdzie do dziś prowadzi Pracownię Przestrzeni Malarskiej.
Tarasewicz zrewolucjonizował nauczanie malarstwa, redefiniując wszystkie ćwiczenia uchodzące za fundament dydaktyki tego przedmiotu: studium postaci, martwą naturę i plener. Wychodząc z założenia, że ucząc sztuki w tradycyjnej formule, naucza się jedynie minionych konwencji artystycznych, wypracował metodę „oduczania sztuki”, czyli odzwyczajania studentów od przyjętych powszechnie formuł obrazowania. W konsekwencji umieścił dydaktykę w kontekście życia artystycznego rozgrywającego się poza Akademią, negując tym samym podstawową zasadę dydaktyki na Wydziale Malarstwa – autonomię (zarówno medium, jak i instytucji).
Książka zawiera drobiazgową rekonstrukcję poszczególnych elementów metody pedagogicznej Tarasewicz, a także jej genezę i skutki zarówno dla Wydziału Malarstwa, jak i jego własnej praktyki dydaktycznej. Oduczyć sztuki nie ucieka jednak do próby krytycznej analizy opisywanego fenomenu – pracując nad książką, autor rozmawiał zarówno ze zwolennikami, jak i krytykami realizowanej przez Tarasewicza metody.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Tar.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czytelnik dowie się z tej publikacji o wielkiej przebudowie miast w latach ok. 1925-40, przeczyta o wyreżyserowanych spektaklach urządzanych w miejskiej scenografii (także w otoczeniu zabytków), pozna najciekawsze architektoniczne znaki faszystowskiego projektu modernizacyjnego, takie jak wieżowce, autostrady, nowoczesne dworce, garaże, lotniska, tory wyścigów samochodowych. W książce opisano także budowę nowych miast, przebudowę miejskich ośrodków w zamorskich koloniach, wznoszenie reprezentacyjnej dzielnicy EUR (Esposizione Universale di Roma), transformację Rzymu, stosunek Mussoliniego do awangardy, konflikty we włoskim środowisku architektonicznym.
Prof. Marta Leśniakowska w recenzji książki napisała: „Autor skonstruował intrygującą narrację o regeneracyjnych procesach, jakie dokonywały się we Włoszech Mussoliniego […] Odsłonięte zostały mechanizmy wytwarzania przez faszystowski reżim nowej przestrzeni jako reprezentacji „nowego Włocha”, zawłaszczania i przekształcania przestrzeni publicznej przy wykorzystywaniu, na równi, zastanych struktur miejskich, awangardy i nowoczesnych strategii agitacyjnych […] agresywnej propagandy. ”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Architektura 96 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Czas debat” jest pierwszą antologią zbierającą teksty polskiej krytyki artystycznej z okresu od końca wojny do zmierzchu socrealizmu. Artykuły zawarte w książce budują złożony i nieoczywisty obraz pola sztuki z lat 1945-1954, naświetlając z różnych stron kluczowe dla tej epoki dyskusje dotyczące m.in. mecenatu państwowego, czy też społecznej roli sztuki nowoczesnej. Książka zawiera przedruki 139 tekstów, które sproblematyzowane zostały w redaktorskich notach oraz rozbudowaną bibliografię.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 436 [Wypożyczalnia], Dublety 556 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Artykuły zebrane w drugim tomie poświęcone są kwestii rozstrzygnięć wewnątrzartystycznych związanych z pytaniem o „dobry obraz”. Przedrukowane teksty na różny sposób tłumaczą i definiują istotne dla tego czasu pojęcia realizmu i formalizmu oraz stawiają pytania o adekwatności języka artystycznego w świetle zmienionej sytuacji powojennej. Wydobywają również złożoność postaw artystycznych związanych z projektami sztuki nowoczesnej, ale również socrealizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 437 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Teksty składające się na trzeci tom odsłaniają inne wymiary przywoływanych uprzednio debat i problemów. Przedrukowane artykuły obrazują jak polscy krytycy, artyści i literaci postrzegali rozwój sztuk wizualnych po obu stronach żelaznej kurtyny, konstruując tym samym globalną geografię artystyczną. Ukazują również w jaki sposób, poprzez pryzmat bieżących dyskusji artystycznych, reinterpretowano tradycję sztuki polski. Przywołują również pojedynczych twórców, postaci najczęściej omawiane i najważniejsze z perspektywy ówczesnej krytyki artystycznej, które często wykraczają poza znany nam kanon.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 438 [Wypożyczalnia], Dublety 557 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej