Muzeum Współczesne (Wrocław)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(27)
Forma i typ
Książki
(19)
Artykuły
(8)
Albumy i książki artystyczne
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Publikacje promocyjne
(2)
Dostępność
dostępne
(18)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(19)
Autor
Waniek Karol
(11)
Markowska Anna (1962- )
(2)
Serafinowicz Sylwia
(2)
Sobota Adam (1947- )
(2)
Zoń Aleksandra
(2)
Antosz Jan Stanisław (1949-2004)
(1)
Berković Janet (1956- )
(1)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(1)
Biard Ida
(1)
Biasi Alberto (1937- )
(1)
Bieniek Michał
(1)
Borowiec Anna (1980- )
(1)
Branicka Monika
(1)
Brereton Kurt (1955- )
(1)
Cheetham Joanna
(1)
Chierowska Katarzyna (1953- )
(1)
Chyb Jerzy
(1)
Ciastoń Agata
(1)
Czerner Dorota (1966- )
(1)
Dawidek Gryglicka Małgorzata (1976-)
(1)
Denegri Ješa (1936- )
(1)
Drozdowski Krzysztof Jan
(1)
Dziamski Grzegorz (1955- )
(1)
Długosz Alina
(1)
Franke Herbert W. (1927- )
(1)
Galeta Ivan Ladislav (1947- )
(1)
Gawkowski Jakub
(1)
Grulkowski Jarosław (1983- )
(1)
Guzek Łukasz (1962- )
(1)
Haake Michał
(1)
Hejnowicz Jerzy (1962- )
(1)
Helman Marek
(1)
Huculak Łukasz (1977-)
(1)
Jakšić Jasna
(1)
Jarosz Andrzej (1971-2019)
(1)
Jones Phil
(1)
Kancir Ivana
(1)
Kanigowska-Gedroyć Ewa
(1)
Kielan Piotr (1960- )
(1)
Kilian-Michieletti Joanna
(1)
Kinowska Joanna
(1)
Kobyłt Joanna
(1)
Kopcińska Klara (1967- )
(1)
Kostołowski Andrzej (1940- )
(1)
Kovanda Jiři (1953- )
(1)
Kołodziejczyk Anna (1979-)
(1)
Koščević Želimir (1939- )
(1)
Krysiak Katarzyna
(1)
Kutera Anna (1952- )
(1)
Kutera Romuald (1949-2020)
(1)
Kuźmicz Marika
(1)
Kłoskowicz Małgorzata (1983-)
(1)
Laszczyk Grzegorz
(1)
Lis Bartek (1980- )
(1)
Lisowski Piotr (1982- )
(1)
Ludwin Marcin
(1)
Majewska Ewa (1978- )
(1)
Maliborski Szymon
(1)
Malone Daniel (1970- )
(1)
Marzona Egidio (1944- )
(1)
Matičević Davor
(1)
Małecki Wojciech (filolog)
(1)
Meštrović Matko (1933- )
(1)
Mielech Joanna
(1)
Mikulić Tomislav (1953- )
(1)
Miladinov Marina (1965- )
(1)
Mincer Tadeusz (1983- )
(1)
Monkiewicz Dorota (1961-)
(1)
Morganová Pavlína (1974- )
(1)
Mrożek Lech
(1)
Nake Frieder (1938- )
(1)
Nuić Emilio (1982- )
(1)
Olszański Piotr
(1)
Opałka Ewa (1982- )
(1)
Paluch Łukasz (1979-)
(1)
Pilot Marian (1936-)
(1)
Pintal Przemysław (1965- )
(1)
Piotrowicz Paweł (1978- )
(1)
Putar Radoslav (1921-1994)
(1)
Reznik Zofia
(1)
Richter Vjenceslav (1917-2002)
(1)
Ropiecki Wacław (1951-)
(1)
Rutyna Andrzej (1947- )
(1)
Saj Andrzej
(1)
Sap Patrycja (1990- )
(1)
Seidl Walter (1973- )
(1)
Skrabek Dawid (1981- )
(1)
Sobota Adam (1947-)
(1)
Stasiowski Piotr
(1)
Staszak Karolina
(1)
Suchan Izabela
(1)
Susovski Marijan (1943-2003)
(1)
Szcześniak Magda (1985- )
(1)
Szczuka Kazimiera (1966-)
(1)
Szufliński Piotr
(1)
Szwarc Ilona (1984- )
(1)
Szymański Wojciech (1985- )
(1)
Szymczakowska Marta
(1)
Tagowska Daniela (1985- )
(1)
Trbuljak Goran (1948- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(21)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(27)
Czechy
(1)
Język
polski
(24)
Temat
Fortepian
(1594)
Sztuka
(1454)
Muzyka polska
(1360)
Wystawy sztuki
(1311)
Płyty gramofonowe
(717)
Muzeum Współczesne (Wrocław)
(-)
Skrzypce
(713)
Nuty
(609)
Muzyka
(548)
Konkursy i festiwale muzyczne
(514)
Muzyka niemiecka
(408)
Chóry
(394)
Sztuka polska
(377)
Gitara
(260)
Kompozytorzy polscy
(258)
Historia
(253)
Tematy i motywy
(245)
Wiolonczela
(239)
Katalog wystawy
(236)
Muzyka austriacka
(226)
Inscenizacja
(216)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(196)
Estetyka
(189)
Performance
(183)
Opera (przedstawienie)
(182)
Altówka
(177)
Wzornictwo przemysłowe
(176)
Malarstwo polskie
(169)
Muzyka włoska
(163)
Kobieta
(159)
Flet
(156)
Filozofia
(155)
Orkiestry
(154)
Klarnet
(144)
Muzyka rosyjska
(143)
Wideo-art
(142)
Muzyka francuska
(139)
Artyści
(135)
Organy (instrument)
(133)
Akordeon
(127)
Kultura
(125)
Fotografia
(119)
Konkursy i festiwale artystyczne
(119)
Orkiestry symfoniczne
(118)
Historia sztuki
(106)
Grafika polska
(105)
Feminizm
(104)
Kultura i sztuka
(103)
Imprezy muzyczne
(102)
Pianiści polscy
(102)
Koncerty i recitale
(97)
Miasta
(96)
Design
(94)
Muzyka na fortepian
(93)
Psychologia
(92)
Rzeźba polska
(92)
Edukacja muzyczna
(91)
Moda
(87)
Socjologia
(87)
Dyrygentura
(86)
Teatr polski
(85)
Teoria sztuki
(85)
Ciało ludzkie
(84)
Artyści polscy
(83)
Chopin, Fryderyk 1810-1849
(83)
Grafika użytkowa
(83)
Muzeum Sztuki (Łódź)
(82)
Grafika
(81)
Krytyka muzyczna
(81)
Malarze polscy
(81)
Technologia
(81)
Śpiew
(81)
Fotografia artystyczna
(79)
Recenzja teatralna
(79)
Urbanistyka
(79)
Rzeźba
(78)
Teoria muzyki
(77)
Reżyserzy polscy
(76)
Budownictwo użyteczności publicznej
(75)
Instrumenty perkusyjne
(75)
Muzycy
(75)
Wykonanie i interpretacja (muzyka)
(75)
Taniec
(73)
Komiksy
(72)
Typografia
(72)
Etnografia
(70)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(70)
Muzyka węgierska
(69)
Projektowanie
(67)
Muzyka czeska
(66)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(65)
Rysunek
(64)
Muzyka wokalna
(63)
Trąbka
(63)
Krytyka artystyczna
(62)
Barok
(60)
Klawesyn
(60)
Cywilizacja
(59)
Obój
(59)
Muzyka poważna
(58)
Renesans
(57)
Temat: czas
2001-
(14)
1901-2000
(10)
1945-1989
(7)
1989-2000
(4)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(23)
Polska
(2)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Polska (część północna)
(1)
Polska (część zachodnia)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(16)
Sztuka polska
(4)
Broszura
(2)
Fotografia polska
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Sztuka chorwacka
(2)
Album
(1)
Film polski
(1)
Fotografie
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja pokonkursowa
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba polska
(1)
Sztuka czeska
(1)
Sztuka meksykańska
(1)
Sztuka żydowska
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(10)
Historia
(2)
27 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Tytuł wystawy „Awangarda nie biła braw” wziął się ze wspomnienia Romualda Kutery dotyczącego żywej reakcji Josepha Kosutha na widok jego pracy zatytułowanej „Publikacja”, 1973. Amerykański artysta miał okazję zobaczyć ją dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej. Kutera był zaskoczony spontanicznością Kosutha, która kłóciła się z jego wyobrażeniem o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace. Niezwykle bogate archiwa twórców Galerii Sztuki Najnowszej pozwolą odtworzyć na wystawie wydarzenia z nią związane, ich międzynarodowy kontekst, oraz przedstawić szeroką panoramę zainteresowań jej twórców, które do tej pory nie doczekały się gruntownego opracowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 417 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa „Nowa sztuka dla nowego społeczeństwa” prezentuje prace 77 artystów chorwackich powstałe w różnych technikach: obrazy, grafiki, obiekty, instalacje, fotografie, dokumentacja fotograficzna i audiowizualna. Wystawa przygotowana we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu wydobywa te kierunki, ruchy i zjawiska artystyczne, które prezentują powojenną chorwacką neoawangardę w linii nurtu neokonstuktywistycznego, która była obecna w Zagrzebiu od lat 50. XX wieku, a szczyt jej rozwoju przypadał na lata 1961 do 1973, gdy miały miejsce międzynarodowe wystawy ruchu „Nove tendencije” (Nowe tendencje). Wraz z przeglądem prac, które reprezentują te zjawiska, pokazane zostaną także prace artystów współczesnych, którzy są kontynuatorami tych poetyk, czy też skupiają się na poszukiwaniach wizualnych, interaktywnych, komputerowo generowanych instalacjach i sztuce mediów, a także poszerzeniu pojęcia sztuki przy zastosowaniu współczesnych technologii i nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne N.15 [Wypożyczalnia], Dublety 318 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Artykuł
W koszyku
Portret artysty z muzą / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 1(2012), s. 14-15 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa Maksa Cieślaka, zwycięzcy międzynarodowego konkursu artystycznego Henkel Art Award 2010, w Muzeum Współczesnym Wrocław, obejmuje jego filmy oraz wybrane prace malarskie.
Wystawa "Sztuka to z zakazanego owocu marmelada" składa się z czterech filmów, instalacji oraz dziewięciu obrazów.
Książka
W koszyku
Artyści prezentujący prace na wystawie "Niemcy nie przyszli" odnoszą się do tematu wojny oraz jej następstw w różnorodny sposób. Większość z nich to pokolenie, które nie doświadczyło osobiście przesiedleń i nie pamięta Wrocławia tuż po wojnie. Czerpią nie z własnych przeżyć, a z przeżyć swoich dziadków, czy historii zasłyszanych. Artyści wydobywają ślady przeszłości Wrocławia, pobudzaja je do życia. Nie próbują jednak sprawić, by te udzielały współczesnym pokoleniom jednoznacznych odpowiedzi na temat przeszłości. Oddają je raczej do dyspozycji odbiorcy, by ten sam mógł poszukać ich sensu i nadać im nowe znaczenie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne N.30 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa chorwackiego artysty Vlado Martka, poświęcona będzie poetyckim eksperymentom artysty, dla którego poezja stanowi istotny punkt wyjścia w odkrywaniu nieskończonego potencjału języka w sztukach wizualnych. Vlado Martek, artysta urodzony w Zagrzebiu, który studiował na tamtejszym uniwersytecie literaturę i filozofię, porzucił pisanie tradycyjnej poezji na rzecz sztuk wizualnych w roku 1974. W latach 1975 – 1978 był członkiem nieformalnej Grupy Sześciu Autorów (Grupe Šestorice Autora / Group of Six Authors), co wpłynęło znacząco na ukształtowanie się jego koncepcji „przed-poezji”. To kluczowa teoria dla całej twórczości Martka, który w jednej ze swoich najważniejszych prac, stworzonej z fragmentów przepołowionych ołówków, zadeklaruje: „Nie jestem poetą, bo gdybym chciał, mógłbym nim być” (I’m not a poet because if I want I could be, 1982). Od połowy lat 70. Martek zaczął łączyć w swojej twórczości działalność poetycką i artystyczną, penetrując pogranicza języka i wizualności, eksplorując naturę i materię słowa, czy też badając sposoby powstawania/tworzenia (się) sensów. Artysta nieustająco przekraczał granice, sytuując swoją twórczość w przestrzeni „pomiędzy”, pozostawiając dzieło w procesie „powstawania”, który jest dla niego ważniejszy niż efekt finalny – zamknięta i spójna kompozycja.
Na wystawie zaprezentowane zostaną prace, w których artysta w rożny sposób dociera do granic języka, podejmując dialog z tradycją poezji, w tym także poezji wizualnej (Apollinaire, Mallarme, Baudelaire, Majakowski), tworząc obiekty poetyckie (poetski objekti), przed-poezję, książki artystyczne (autorske knjige), samizdaty, mapy geograficzne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mar.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Par.6 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
HONKY to artystyczna książka Piotra Skiby, wrocławskiego twórcy, który od kilku lat konsekwentnie studiuje problem agresji, niepokoju i emocji, które budzi w nas inność. Publikacja przedstawia artystę oraz jego ostatnie projekty, które prezentowane były między innymi w Muzeum Współczesnym Wrocław (Vulgar Display of Power, 21.11.13–5.01.14) oraz w Whitebox Art Center w Nowym Jorku (HONKY, czerwiec 2014). W HONKY znalazły się teksty Doroty Czerner, Piotra Stasiowskiego i Dariusa Jamesa, które omawiając twórczość artysty, między innymi poruszają problematykę wciąż mało w Polsce dyskutowanego tematu bezdomności oraz rasizmu, przyglądając się ich konsekwencjom społecznych i emocjonalnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Ski.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Ziemia / Jakub Gawkowski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 9(2015), s. 130-131 2300-3391.
Słowo „ziemia” oznacza w języku polskim wierzchnią warstwę skorupy ziemskiej, może być także określeniem krainy geograficznej; zapisane dużą literą funkcjonuje jako nazwa własna trzeciej planety w Układzie Słonecznym. Wszystkie trzy znaczenia znajdują odbicie w pracach powstałych między 1958 rokiem a czasem obecnym, które są prezentowane na wystawie „Ziemia”.
Refleksja nad ziemią jako zjawiskiem astrofizycznym i tworzywem (jak glina, piasek, kamień, barwniki naturalne) sięga początków praktyki, którą nazywamy sztuką. To integralne dla historii ludzkości zainteresowanie w drugiej połowie XX wieku nabrało cech społecznego i politycznego zaangażowania, przez co stało się fundamentem nowej postawy wobec sztuki oraz środowiska naturalnego.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Romuald Kutera należy do pokolenia artystów debiutujących we Wrocławiu w katach 70. i współtworzących otwarty, nowoczesny charakter miasta przybyszów, które po II Wojnie Światowej znalazło się w granicach Polski i wymieniło całkowicie swoich mieszkańców. Młode pokolenie z impetem zerwało konserwatyzm generacji osadników, którzy powielali przedwojenne wzory, by poczuć się choć trochę domowo i swojsko wśród ruin i obcych murów. Młodzi nie odnosili się do dawnego życia; urodzeni na polskim Dolnym Śląsku nie znali innej rzeczywistości, a wspomnienia rodziców wydawały się niezwykle odległe od tego co dzieje się dziś i będzie działo się jutro. (Anna Markowska) Pod redakcją prof. Anny Markowskiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kut.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Awangarda nie biła braw : Romuald Kutera / Galeria Sztuki Najnowszej / Joanna Kobyłt. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 7(2014/2015), s. 130-131 2300-3391.
Monograficzna wystawa dedykowana historii Galerii Sztuki Najnowszej, która to galeria istniała we Wrocławiu w latach (1975-1980). Założyciele galerii Katarzyna Chierowska i Stanisław Antosz. Anna i Romuald Kuterowie, Lech Mrożek, Piotr Olszański. Tytuł‚ wystawy „Awangarda nie biła braw”€ ma swoją… genezę™ w zaskoczeniu, na żywiołową… i entuzjastyczna… reakcję™Josepha Kosutha na widok pracy Romualda Kutery zatytułowanej „Publikacja”, 1973. Amerykański artysta miał‚ okazją™ zobaczyć‡ ją… dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej Ta spontaniczna, ekspresyjna reakcja stała w sprzeczności z wyobrażeniem artysty o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace.
Książka
W koszyku
Najtrudniejsze jest to, co wydaje się nieistotne, ale jednocześnie wymaga od artysty wzniesienia się ponad oczywistą wizualność - jak czysty papier, który jest jednocześnie pełen gestów i emocji. Emocjonalny ładunek ciszy jest o wiele bardziej wyjątkowy niż krzyki wszechobecnych mediów, szokujące swoją agresywnością. Moment, w którym sztuka zlewa się z przestrzenią i staje się niewidzialna jak powietrze – tak najprościej można opisać fascynujący świat minimalistycznej poezji Jiříego Kovandy. Tytuł wystawy i zarazem publikacji - jeszcze mnie tu nie było - wymyślony przez Jiříego Kovandę przepełniony jest ładunkiem emocjonalnym i oddaje poetycką wrażliwość artysty oraz nieustanną aktualność formułowanych przez czterdzieści lat pytań i wątpliwości jego pracy. Jej misja odzwierciedla uczucia i emocje autora, związek sztuki z upływającym czasem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kov.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zastęp białych figur z polietylenu został wyprodukowany pod kierunkiem Pawła Althamera w Deutsche Guggenheim w Berlinie na przełomie 2011 i 2012 roku. Do Wrocławia przybyło ich 38 – wszystkie są wizerunkami osób, które odwiedziły Deutsche Guggenheim, zdecydowały się uczestniczyć w projekcie „Almech” i zgodziły się na wykonanie odlewu twarzy. Grupa białych kosmitów wylądowała w schronie przeciwlotniczym z czasów II wojny światowej.
Paweł Althamer otrzymał prestiżową nagrodę Kairos ( znaną dawniej pod nazwą Nagrody Herdera), która przyznawana jest wyróżniającym się twórcom i naukowcom przez Fundację Alfreda Toepfera od 1964 r. Artysta został doceniony za swoje społecznie zaangażowane „pytania o partycypację, sprawiedliwość i pole manewru jednostki”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Alt.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Czarna wiosna.” poświęcona jest emocjom, jakie mogą zaistnieć w sytuacji represyjnej, zdeterminowanej przez system społeczno-polityczny. Emocjom, które wynikają z niepokoju, ale jednocześnie są wyrazem poszukiwań własnego potencjału w mierzeniu się z rzeczywistością. Jej tłem są lata 80. XX wieku, a punktem wyjścia muzyka z Wrocławia. Wrocławska scena muzyczna z tamtego czasu jest zjawiskiem niejednorodnym. Jej początek sięga końca lat 70., kiedy powstają pierwsze punkrockowe grupy, niemniej to następna dekada przynosi różnorodność stylistyczną (punk, reggae, nowa fala), eksperymenty oraz działania łączące muzykę i sztukę. To wówczas, na pograniczu gatunków, zrodziła się żywa kultura, która stworzyła szersze alternatywne środowisko, będące symptomatycznym dla okresu schyłku epoki komunizmu w Polsce. Sytuacja po 1981 roku – wydarzenia polityczne, niepokoje społeczne i kulturowe – wpłynęła na krystalizację działań alternatywnych odznaczających się nieufnością wobec istniejącego świata, kontestując jego instytucje. Sztuka i muzyka stały się energią, która scalała ludzi, kreowała więzi, manifestowała emancypację i bunt. Wrocławska niezależna scena muzyczna lat 80. jest zjawiskiem, którego potencjał nie do końca został wykorzystany i opracowany. Być może jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest trudne do zaszufladkowania zróżnicowanie stylów muzycznych jakie się na nią składały, jak również jej interdyscyplinarność związana z wchodzeniem w świat sztuk wizualnych. Kolejnym aspektem, który składa się na jej „niewidoczność” w powszechnej świadomości, to brak wydawnictw płytowych dokumentujących działalność twórców tamtego czasu. Na wystawie prezentowane są materiały archiwalne, dokumentację fotograficzną, nagrania audio i filmowe związane z najważniejszymi zespołami i twórcami sceny. Zderzamy je z pracami artystów wizualnych debiutujących i działających w tamtym okresie, jak również twórcami młodszego pokolenia. W obrębie prezentacji ważny trzon stanowią obiekty z kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław oraz Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Tytuł wystawy jest odwołaniem do wiersza Antoniego Słonimskiego, będącego rozrachunkiem poety z mitami związanymi z odzyskaniem niepodległości przez Polskę w 1918 roku. „Czarna wiosna” to utwór na wskroś pacyfistyczny i humanistyczny, niemniej niepozbawiony rewolucyjnych wizji. Jednocześnie pełen jest witalizmu i nadziei, ale przepełnia go także pesymizm i gorycz. Ta dwuznaczność podkreślona jest w tytule mającym formę oksymoronu. W kontekście wystawy zwrot ten nabiera specyficznego znaczenia. Jego niejednorodność oddaje nastrój dekady lat 80. pełnej zmiennych emocji: od niepokoju i bezsilności, poprzez konspirację i bunt, do karnawalizacji i ludyczności postaw. „Czarna wiosna” to również swoista parafraza głoszonego przez subkulturę punkową hasła „no future”. Artyści i autorzy dokumentacji: Karolina Balcer, Dariusz Brygier, Piotr Bujak, Ewa Ciepielewska, Czesław K. Czajkowski, Paweł Czepułkowski, Norbert Delman, Tomasz Domański, Ryszard Gajewski, Galeria Entropia (Alicja Jodko, Mariusz Jodko, Andrzej Rerak), Andrzej Głuszek, Jerzy Głuszek, Artur „Gouy” Gołacki, Ryszard Grzyb, Jacek „Ponton” Jankowski, Paweł Jarodzki, Mirosław Emil Koch, Barbara Konopka, Jerzy Kosałka, Paweł Kowzan, Zofia Kulik, Zbigniew Libera, LUXUS (Ewa Ciepielewska, Jacek „Ponton” Jankowski, Artur „Gouy” Gołacki, Bożena Grzyb-Jarodzka, Paweł Jarodzki, Jerzy Kosałka, Szymon Lubiński, Małgorzata Plata, Stanisław Sielicki), Jarosław Modzelewski, N.A.O. Sternenhoch, Jacek Niegoda, Pomarańczowa Alternatywa, Yola Ponton, Józef Robakowski, Andrzej Rogowski, Wilhelm Sasnal, Tomasz Sikorski, Krzysztof Skarbek, Tomasz „Mniamos” Stępień, Jerzy Truszkowski, Krzysztof Wałaszek, Adam Witkowski Wrocławska scena muzyczna lat 80.: Antena Krzyku, De Musk, Działon Punk, Lech Janerka, Kaman & The Big Bit, Klaus Mitffoch, Klaus Mit Foch, Kormorany, Kormorany Raj, Los Loveros, Mechaniczna Pomarańcza, Miki Mousoleum, Natchniony Traktor, Program 3, Punks Banditen Brigade, S.A.D., Sedes, Stage of Unity, Zwłoki. Kuratorzy: Piotr Lisowski, Paweł Piotrowicz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Muzyka 456 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
"Stosunki pracy : z międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Współczesnego we Wrocławiu" / Marcin Ludwin. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 14(2016), s. 176-179 2300-3391.
Pierwsza odsłona międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej, tworzonej od 2011 roku w Muzeum Współczesnym Wrocław, podejmuje zagadnienie dzisiejszych „stosunków pracy”. Termin ten określa relacje pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Obecną dynamikę tych zależności determinują te same procesy, które formują globalny rynek: kolonializm, uprzemysłowienie i kapitalizm. Kształtują one także krajobraz polityczny, kierunki migracji, kondycję ciał i umysłów.
Książka
W koszyku
Katalog wystawy “Mariola Przyjemska. Kosumpcja, konstrukcja i melancholia” jest efektem pracy z powstającym na przestrzeni czterech dekad zbiorem obrazów, fotografii i filmów artystki. Redaktorki i kuratorki wystawy: Ewa Majewska i Ewa Opałka przypominają najważniejsze cykle prac Przyjemskiej, proponują różne perspektywy badawcze zapraszając do współpracy badaczki sztuki kobiet: profesor Izabelę Kowalczyk, Camilę McHugh i Dorotę Jagodę Michalską. Ujęty w atrakcyjną oprawę graficzną projektu Jakuba de Barbaro nawiązującą do pism life-stylowych katalog ujmuje również kalendarium życia i twórczości artystki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Prz.8 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
"Niemcy nie przyszli" / Szymon Maliborski. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 8(2015), s. 134-136 2300-3391.
Tytuł wystawy „Niemcy nie przyszli” – odnosi się w przewrotny sposób do rozpowszechnionej wśród mieszkańców Wrocławia (jeszcze długo po wojnie) obawy o powrót do miasta Niemców i bezpośrednie tego następstwa – utratę majątku, przestrzeni życiowej, kolejne przesiedlenie. Nawiązuje także bezpośrednio do pracy znanego wrocławskiego artysty, Jerzego Kosałki, pt. „Demontaż”, z cyklu „Niemcy już przyszli”. Ta ironiczna realizacja przedstawia miniaturowych, niemieckich żołnierzy demontujących wrocławską Iglicę, która swego czasu stanowić miała architektoniczny symbol polskości i sukcesu władzy socjalistycznej w repolonizacji Ziem Odzyskanych.
Wystawa pt. „Niemcy nie przyszli”, zbudowana wokół pojęć takich jak: pustka, wymazywanie, pamięć, obecność/nieobecność, zaprasza zwiedzającego do spojrzenia na miasto z innej perspektywy. Nie tylko wskazuje nowe tropy, ale i skłania odbiorcę do odszukania oraz podjęcia próby własnej interpretacji śladów przeszłości, z których większość na co dzień mijamy bezwiednie, w ogóle ich nie zauważając.
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej