Ruksza Stanisław (1979- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(21)
Forma i typ
Książki
(19)
Albumy i książki artystyczne
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Artykuły
(1)
Druki ulotne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(20)
Placówka
Wypożyczalnia
(20)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Ruksza Stanisław (1979- )
(-)
Bach Johann Sebastian (1685-1750)
(402)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Mozart Wolfgang Amadeus (1756-1791)
(296)
Beethoven Ludwig van (1770-1827)
(289)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Jachowicz Stanisław
(159)
Schubert Franz (1797-1828)
(143)
Lech Justyna
(138)
Szymanowski Karol (1882-1937)
(136)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Schumann Robert (1810-1856)
(122)
Händel Georg Friedrich (1685-1759)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Haydn Joseph (1732-1809)
(119)
Hoffman Jan (1906-1995)
(117)
Bacewicz Grażyna (1909-1969)
(113)
Marczyński Jacek
(111)
Paderewski Ignacy Jan (1860-1941)
(111)
Moniuszko Stanisław (1819-1872)
(109)
Liszt Ferenc (1811-1886)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Lutosławski Witold (1913-1994)
(100)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rieger Adam (1909-1998)
(96)
Brahms Johannes (1833-1897)
(92)
Czajkowski Piotr (1840-1893)
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Umińska Eugenia (1910-1980)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Staszak Karolina
(87)
Asnyk Adam
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Sikorski Kazimierz (1895-1986)
(84)
Drzewiecki Zbigniew (1890-1971)
(82)
Mendelssohn-Bartholdy Felix (1809-1847)
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Bronarski Ludwik (1890-1975)
(78)
Turczyński Józef (1884-1953)
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Powroźniak Józef (1902-1989)
(77)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Kornhauser Julian
(72)
Woytowicz Bolesław (1899-1980)
(71)
Syrokomla Władysław
(70)
Wieniawski Henryk (1835-1880)
(70)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Partyk Monika
(66)
Lange Antoni
(65)
Vivaldi Antonio (1678-1741)
(62)
Delikta Wojciech
(61)
Sienkiewicz Henryk
(60)
Jahnke Zdzisław (1895-1972)
(59)
Pasewicz Edward
(59)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(58)
Keff Bożena
(58)
Marciniszyn Dariusz
(58)
Januszkiewicz Marta
(57)
Kolberg Oskar (1814-1890)
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Suprynowicz Adam
(57)
Rudziński Witold (1913-2004)
(56)
Szweykowski Zygmunt Marian (1929-)
(56)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Bartók Béla (1881-1945)
(53)
Grabiński Stefan
(53)
Kański Józef (1928-)
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Król Michał
(52)
Wiechowicz Stanisław (1893-1963)
(52)
Klubiński Michał (1983-)
(51)
Śliwiński Zbigniew (1924-2003)
(51)
Debussy Claude Achille (1862-1918)
(50)
Wiedemann Adam
(50)
Mirandola Franciszek
(49)
Feliński Zenon (1898-1971)
(48)
Hanna Gąssowska
(48)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(14)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(21)
Niemcy
(1)
Język
polski
(18)
angielski
(3)
Temat
Wystawy sztuki
(13)
Sztuka polska
(4)
Tematy i motywy
(4)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(3)
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika (Bytom)
(2)
Galeria Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" (Nowy Sącz)
(2)
Romantyzm
(2)
Urbanowicz, Andrzej (1938-2011)
(2)
Artyści
(1)
Artyści plastycy polscy
(1)
Artyści polscy
(1)
Barwy
(1)
Burska, Bogna (1974- )
(1)
Careof
(1)
Etnografia
(1)
Ezoteryka
(1)
Galeria Bielska BWA
(1)
Galeria Rondo Sztuki (Katowice)
(1)
Grafika polska
(1)
Granice
(1)
Historycy sztuki
(1)
Instytucje kultury
(1)
Kobylarz, Szymon (1981- )
(1)
Kolonializm
(1)
Kontrkultura
(1)
Kołtun (medycyna)
(1)
Kukla, Kamil (1989- )
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Miejski Ośrodek Sztuki (Gorzów Wielkopolski)
(1)
Mural
(1)
Obiekt (sztuki plastyczne)
(1)
Oneiron
(1)
Polityka
(1)
Prawda
(1)
Przesądy
(1)
Rezydencja artystyczna
(1)
Rysunek polski
(1)
Rzeźba polska
(1)
Symbolika
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka europejska
(1)
Sztuka ulicy
(1)
Walczak, Ireneusz (1961- )
(1)
Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni
(1)
szczecin
(1)
Świadomość regionalna
(1)
Temat: czas
2001-
(12)
1901-2000
(8)
1989-2000
(4)
1945-1989
(3)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Bytom (woj. śląskie)
(2)
Katowice (woj. śląskie)
(2)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(2)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie)
(1)
Górny Śląsk
(1)
Mediolan (Włochy)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okolice)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Zagłębie Dąbrowskie
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(7)
Sztuka polska
(4)
Album
(3)
Esej
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Broszura
(1)
Fotografie
(1)
Found footage
(1)
Graffiti
(1)
Kolaż
(1)
Literatura polska
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Sztuka amerykańska
(1)
Sztuka marokańska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(9)
Historia
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
21 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Wystawa The Wall. Art Face To Face With Borders (Mur. Sztuka w obliczu granic) stanowi rozwinięcie międzynarodowej ekspozycji, która miała swoją premierową odsłonę w Careof DoCVA w Mediolanie.
The Wall podejmuje temat granic w sztukach wizualnych: w ujęciu społeczno-politycznym, ekonomicznym, historycznym i egzystencjalnym, a także związanych z nimi problemów, w tym aktualnych zagadnień uchodźczych.
Tytuł nawiązuje do berlińskiego muru, będącego przez wiele lat kluczowym symbolicznym punktem orientacyjnym zagranicznej polityki krajów po obu stronach „żelaznej kurtyny”, a dziś stanowiącego popularny na zachodzie Europy wzór „ost-algicznej” (tęsknota za Wschodem) pamiątki z podróży. Przez lata zimnej wojny berliński mur ucieleśniał sztywną konstrukcję polityki zagranicznej wielu krajów, ustanawiając podział na swojego i obcego, przyjaciela i wroga, wolnego i uciśnionego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.33 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Druk ulotny
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.111 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Polsko-angielski katalog z wystawy Szymona Kobylarza Sztuka dla sztuki, zorganizowanej po raz pierwszy w CSW Kronika Bytom w 2013 roku. Zawiera pełną dokumentację prac artysty z autorskimi komentarzami oraz teksty wprowadzające autorstwa Moniki Branickiej, Christopha Tannerta oraz Stanisława Rukszy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kob.3 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne D.47 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa Krew i cukier Bogny Burskiej to największy dotychczasowy pokaz prac artystki. Pokaz zestawia najnowsze prace artystki z wczesnymi, częściowo niepokazywanymi dotąd publicznie pracami, a także najbardziej charakterystycznymi dziełami z różnych okresów twórczości. Artystka posługuje się wieloma formami wypowiedzi, tworzy instalacje, realizacje przestrzenne, fotografie, malarstwo, wideo. Jej twórczość bywa czasem określana jako połączenie sztuki krytycznej z problematyką estetyczną. Dominującym wątkiem we wczesnych pracach Burskiej jest cielesność i jej percepcja. Od 2004 r. Burska analizuje język filmowego przekazu, jego relacje do obrazu i wpływ na wyobraźnię widza. Burska zadebiutowała czerwonymi jak krew obrazami malowanymi dłońmi. Wykonywała też obrazy na szkle i odlewy z żywicy (np. dłonie) barwione na czerwono, czasami przepuszczała przez nie czerwoną wodę. Czerwień w jej pracach oznaczać może krew, ale jej symbolika jest wieloznaczna, kojarzy się z życiem, siłami witalnymi, a także ze śmiercią, przemocą, bólem i kobiecą fizjologią. Burska zestawia z sobą to, co piękne, z tym, co powszechnie uważane za brzydkie, odrażające, odrzucane. Jej pierwsze, malarskie realizacje to kompozycje przypominające zakrzepłe smugi krwi. Burska aranżowała również wnętrza poprzez drobne, niepokojące interwencje i komponowała mozaikowe układy kolorowych, często krwawych i estetycznych, fotografii. Tworzyła filmy found footage, które ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Bogna Burska nową wystawą powraca do malarstwa. W abstrakcyjnych, poetyckich obrazach, artystka pozostaje w kręgu organicznej problematyki, pokazując prace, w których dominantą estetyczną jest czerwień krwi i róż ciała. Artystka w TRAFO sięga też po inne media: tkaninę, grafikę według wymyślonej przez siebie techniki cukrografii, a całość prac z różnych okresów i wielu mediów składa się w wielopoziomową opowieść wizualną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Bur.5 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Murale Szczecina = Murals of Szczecin / red. Anna Ciabach, Stanisław Ruksza. - Szczecin : TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, 2021. - 157 stron : fotografie, mapa szczecińskich murali ; 21 cm.
Murale Szczecina to popularyzatorski album najciekawszych realizacji z tej dziedziny w naszym mieście i zarazem opowieść artystów o szczecińskiej sztuce miejskiej kilku ostatnich dekad. W możliwie przystępny, acz nielinearny sposób, publikacja pokazuje historię, aktualną sytuację i potencjał środowiska oraz kilka fascynujących miejskich legend. Redaktorzy – Anna Ciaach i Stanisław Ruksza, rozmawiają m.in. z Lumpem, Krazem i Mariuszem Warasem – twórcami, którzy od lat zajmują się street artem i muralami. Wywiady ilustruje fotograficzny przegląd najważniejszych realizacji. Publikacji towarzyszy mapa, z którą można zwiedzać szczecińskie murale. „Malowidła na ścianach ko­mentowały i nadal komentują aktualne sytuacje społeczno-kulturowe, albo wydobywają ukryte, bądź zapomniane historie miejsc, w których po­wstają. Manifestują też niezależność różnych śro­dowisk i pobudzają do krytycznego myślenia”. (Anna Ciabach, Stanisław Ruksza) „Wtedy malowało kilka osób. Aktywny był United Clan i wszędzie można było zobaczyć ich tagi. Stwierdziłem, że też będę robił coś takiego. Kupiłem farby i zamiast roweru pomalowałem całą szkołę i wszystkie bloki dookoła” (KRAZ) „A jak odbierałem stypendium marszałkowskie, to miałem na sobie bluzę Intruza z napisem „ALL MY FRIENDS ARE CRIMINALS” i powiedziałem, że dziękuję subkulturze, z której wyrosłem” (LUMP)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka w przestrzeni publicznej/ Street art 27 [Wypożyczalnia], Szczecin 36 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
"Pierwsze miejsce w tabeli?" to międzynarodowa wystawa sztuki współczesnej podejmujaca temat futbolu i jego społeczno-kulturowych konsekwencji. Na wystawę składają się kluczowe prace artystów problematyzujące go w złożony sposób oraz nowe dzieła powstałe specjalnie na szczeciński pokaz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne P.108 [Wypożyczalnia], Dublety 609 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Książka
W koszyku
Katalog wystawy Ireneusza Walczaka. "Obrazy Walczaka są intensywnym nośnikiem treści. Stanowią reakcję na napotkane sytuacje. Główna wartość tego malarstwo nie tkwi w plamie lub kolorze, choć oczywiście strona formalna lub warsztatowa, ceniona u artysty, również okazuje się istotna. (...) Zakres sztuki Ireneusza Walczaka zmienia się tak, jak zmienia się rzeczywistość, z którą konfrontuje nas jedankowy los. (...) Tytułowa Narkoza i euforia najpełniej znajduje swój wyraz w najnowszych obrazach, dla których strukturę kompozycyjną stanowią opróżnione opakowania po środkach farmaceutycznych. Nieregularne otwory plastikowych opakowań stały się „okularem” przez który kontemplować możemy plażę i morze (Narkoza i euforia), iluminację rentgenowskich lamp, świateł i ferii barw (cykl Od – do czy Normy widzialności). Niezwykle symboliczny rekwizyt, kojarzący się z chorobą (znów przypadek lub natura, ten tyran warunków) bądź środkami psychoaktywnymi, wskazuje na momenty graniczne w życiu, które według Karla Jaspersa najsilniej pozwalają na poznanie empiryczne siebie." - Stanisław Ruksza
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Wal.12 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Kobiecie z poznańskiego (Drasko) ciota zadała kołtun, «nasiawszy jej psich kudłów w nogę», od czego noga poczęła się ropić a w ranie robiło się dzikie mięso, pośród którego wyrastały, te zaś w oczach cioty kręciły się, mieniąc w tęczowych kolorach." H. Dobrzycki, O kołtunie pospolicie «Plica polonica» zwanym Plica polonica to łacińska nazwa oznaczająca kołtun polski. Ma on w Polsce bogatą historię, znany był jeszcze na początku XX wieku, i choć "schorzenie" zwane kołtunem obserwowano także w innych krajach, to nigdzie nie występowało tak masowo, jak w Rzeczypospolitej.
Wystawa Plica Polonica, bazując na zjawisku oraz nawiązując do pejoratywnego znaczenia pojęcia, które wykształciło się w XIX wieku, ukazuje obecną sytuację Polski, w kontekście efektu zachodzących w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat procesów modernizacyjnych oraz towarzyszących im porażek i sukcesów. W dzisiejszej potransformacyjnej rzeczywistości słowo nabiera nowych znaczeń. Projekt stara się odnaleźć i zobrazować dzisiejszą "kołtunerię" kulturową, prezentując prace artystyczne, które jak papierek lakmusowy, ukazują kwestie najbliższe debacie społecznej, a także drugorzędne elementy codziennego życia: przyzwyczajenia, potrawy, rozgrywki sportowe, ikonosferę ulicy, pamiątki historyczne, polskie kino czy modę. Niniejsza publikacja jest zbiorem osobliwości związanych z projektem, złożonym z tekstów oraz części prac z wystawy i stanowi dokument spotkania. Plica Polonica wpisuję się w cykl działań wystawienniczych bytomskiej Kroniki, realizującej pośród różnych swoich celów, również program służący zbadaniu i poszerzeniu współczesnego "polskiego imaginarium".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 134 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Workers of the Artworld Unite to wydawnictwo towarzyszące popularyzującej wystawie, która posługując się językiem sztuki i działaniami artystycznymi, stawia sobie za cel zobrazowanie aktualnych problemów ekonomicznych artystów, kuratorów oraz instytucji zajmujących się sztukami wizualnymi w Polsce, a także miejsca czy statusu sztuki oraz jej twórców w polu społecznym. W zbiorowym projekcie udział wzięli między innymi: Bogna Burska, Marta Frej, Rafał Jakubowicz, Szymon Kobylarz, Przemysław Kwiek oraz Grupa Azorro. Dokumentacji fotograficznej z wystawy w CSW Kronika towarzyszą teksty podejmujące problematykę funkcjonowania twórców na polskim rynku sztuki, w tym sytuację bytową współczesnego artysty.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne W.45 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Skoordynowany przez Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej w maju 2012 roku strajk w obronie praw socjalnych artystów pod hasłem "Dzień bez sztuki" (w geście solidarności na jeden dzień zamknęły się galerie i muzea w całej Polsce) zainicjował dyskusję o zawodzie artysty i skrystalizował grupę tych, którzy postanowili walczyć o swoje prawa. Wydana wówczas gazeta strajkowa pisała o artystach tak: "nie mając stałego zatrudnienia, z trudem wiążą koniec z końcem. Pracują dużo, zarabiają słabo i nieregularnie. Stają się też pierwszymi ofiarami cięć budżetowych w instytucjach kultury i niekorzystnych zmian na rynku pracy. Artyści nie są biznesmenami, nie tworzą z myślą o zysku. Niektóre dzieła, często te najważniejsze dla społeczeństwa, nawet nie nadają się do sprzedaży. A wielu twórców, także tych, którzy już weszli na karty encyklopedii, pozostaje poza systemem ubezpieczeń emerytalnych i zdrowotnych".
CZARNA KSIĘGA POLSKICH ARTYSTÓW, przygotowana przez środowisko skupione wokół Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej, ukazuje sformułowaną z perspektywy samych artystów wizję tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Pokazuje również jak przebiega walka polskich artystów o poprawę ich statusu i jak ten proces wpisuje się w wieloletnie działania artystów ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, Kanady czy USA.
CZARNA KSIĘGA pokazuje różnice między popularnym postrzeganiem artysty i aktu twórczego a rzeczywistością, w której tworzą artyści. Opisuje też związki między polityką kulturalną a problemami zwykłych robotników sztuki, artystów i innych twórców kultury. Rozlicza się z szeregiem mitów towarzyszących pracy twórczej. To swoisty podręcznik, który definiuje, czym jest status artysty, daje artystom do ręki konkretne argumenty do walki o swoje prawa, a politykom i decydentom wiedzę na temat współczesnej kultury.
Artyści od początku transformacji są postawieni w sytuacji bolesnego zawieszenia. Z jednej strony tworzona przez nich sztuka jest przedmiotem prestiżowych prezentacji przygotowywanych z okazji ważnych wydarzeń międzynarodowych (m.in. Polska Prezydencja w UE) z drugiej natomiast w przeciwieństwie do muzyków czy aktorów nie mogą liczyć na wynagrodzenia proporcjonalne do koniecznego wkładu pracy. Publikacja, przygotowywana przez to środowisko ukazuje wizję samych artystów, tego, jak powinna być wspierana sztuka, ta wizja jaskrawo kontrastuje z tym, co za niezbędne uważają politycy odpowiedzialni za kulturę. - Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki społeczne 29 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kuk.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa, stworzona w całości przez artystów szczecińskich, opowiada przewrotnie o powojennych losach miasta oraz diagnozuje jego współczesną tożsamość, dokonując krytycznego przeglądu utrwalonych symboli i mitów. Tytuł zaczerpnięty został z powieści szczecińskiej pisarki i naukowczyni, Ingi Iwasiów. Jej Bambino to popularna w całej Polsce proza, której fabuła dzieje się po wojnie w Szczecinie. Ukazuje ona złożone losy, biografie i duchowe postawy nowych mieszkańców miasta. Kluczowe jest jednak potraktowanie Szczecina jako miejsca nowego początku. Szczecin stał się docelowym kierunkiem wędrówki dla wielu Polek i Polaków w minionych dekadach. Każdy przynosił ze sobą opowieść. W ostatnich latach zaś stał się miejscem, do którego przybyli artyści, nie przelotem, lecz na dłużej lub na stałe, głównie za sprawą Akademii Sztuki. Wraz z tymi, którzy byli i tworzyli wcześniej, zbudowali środowisko o wysokim potencjale oddziaływania na społeczność lokalną. Zapraszając blisko pół setki artystek i artystów, pokazaliśmy na ekspozycji wartość tej społeczności i siłę języka artystycznego. Współczesne miasto, takie jak Szczecin, uplecione jest z różnych narracji. Niezależnie od ujednolicających dążeń wszelkiej politycznej władzy, wolnej i demokratycznej metropolii nie da się zamknąć w jednym micie. Interesuje nas rewizja legend starych i nowych, oficjalnych i nieoficjalnych, obnażenie społecznych autostereotypów, uzupełnienie dyskursu o mieście o nowe perspektywy, o nowe nieznane i wymyślone historie. Odrzucając przaśność i anachroniczność zgranych reprezentacji symbolicznych Szczecina, chcemy uruchomić wytwarzanie nowych symboli, metaforycznych i nieoczywistych. W wystawie udział wzięli artyści i artystki: Karolina Babińska, Jan Baszak, Karolina Breguła, Piotr Bruch, CentrumCentrum (Łukasz Jastrubczak, Małgorzata Mazur), Hubert Czerepok, Danuta Dąbrowska, Wojciech Dada, Jagoda Dukiewicz, Karolina Freino, Dariusz Fodczuk, Agnieszka Grodzińska & Przemysław Piniak, Małgorzata Goliszewska, Martyna Hadyńska, Natalia Janus Malewska, Kraz, Kamil Kuskowski, Natalia Laskowska, Tomasz Lazar, Lump, Adam Majiczek & Adam Witkowski, Artur Malewski, Marszałek, Grażyna Monika Olszewska, Anna Orlikowska, Witek Orski, Maciej Osmycki, Bartłomiej Otocki, Teresa Otulak, Ul Paźniak, Rufus, Arkadiusz Piętak, Alicja Pilarczyk & Nieszka Bogusławska, Pracownia Filmu Społecznego, Zbigniew Romańczuk & Radek Nagay (we współpracy z Aleksandrą Łukaszewicz-Alcaraz), Wiesława Ruta, Daniel Rycharski, Maryna Sakowska, Aleksandra Ska, Łukasz Skąpski, Katarzyna Szeszycka, Natalia Szostak & Weronika Fibich, Monika Szpener, Monika Tichy „Pacyfka” i Lambda Szczecin, Andrzej Wasilewski & Mikołaj Iwański, Wiktoria Walendzik, Michał Radomił Wiśniewski, Anna Witkowska, Waldemar Wojciechowski, Zorka Wollny, Romek Zańko, Bartosz Zaskórski, Agata Zbylut ze specjalnym udziałem: Barbara Kruger, Bez tytułu (Twoje ciało to pole walki) Polska wersja, 1991/2020 Plakat 76 x 55 cm, MSPM BKR 25925 Dzięki uprzejmości artystki i Sprüth Magers, Berlin. Praca z kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Adam Zieliński „Łona” i Agnieszka Miluniec Gdzie tak pięknie – schemat połączeń kolejowych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne C.32 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wystawa Manifestacje romantyczne podejmuje temat wątków romantycznych w najnowszej sztuce polskiej. Ostatnia wystawa podejmująca to zagadnienie odbyła się w 1975 roku – Romantyzm i romantyczność w sztuce polskiej XIX i XX wieku kuratorowana przez Marka Rostworowskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie. Tytuł obecnej wystawy nawiązuje do działań akcyjnych Jerzego Beresia – słynnego polskiego artysty, stanowiącego przykład artysty osobnego, nawiązującego świadomie do romantycznej koncepcji tworzenia, artysty-wieszcza, pożytkującego mit geniusza i ofiary. Jego akcje, co podkreślał, były manifestacjami, (nie happeningami), bo „manifestacja jest ingerencją w rzeczywistość”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.36 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.81 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Tematy graniczne / Stanisław Ruksza ; rozmowę przeprowadził Adam Mazur. W: Szum : sztuka polska w rozszerzonym polu. - Czas. 11, Nr 8(2015), s. 72-87 2300-3391.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Dublety 606 [Wypożyczalnia], Wystawy/ Wydarzenia artystyczne O.40 [Wypożyczalnia] (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej