Sztuka angielska
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(20)
Forma i typ
Artykuły
(19)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia
(1)
Autor
Bernatowicz Eliza
(3)
Czajkowska Sabina
(3)
Biernacki Andrzej (1958- )
(2)
Dąbrowski Adam Grzegorz (1969- )
(2)
Appleton Josie
(1)
Balewska Agnieszka (1967-)
(1)
Bernatowicz Piotr (1973- )
(1)
Burdon-Kolano Karolina
(1)
Cake John
(1)
Chrobak Józef (1948-2015)
(1)
Cichocki Sebastian (1975- )
(1)
Cichocki Sebastian (1975-)
(1)
Demarco Richard (1930- )
(1)
Gorgoń Alicja
(1)
Gruew Georgi (1986- )
(1)
Kalińska Zofia (1931-2018)
(1)
Kasprzycki Jacek (1950- )
(1)
MacBride Anda
(1)
Majchrzak Agnieszka (1984- )
(1)
McCail Chad (1961- )
(1)
Potocka Maria Anna (1950- )
(1)
Sobczyk Martyna (historyk sztuki)
(1)
Sypniewski Zbigniew
(1)
Wadas Joanna
(1)
Łopatka Paweł (tłumacz)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(16)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(11)
Temat
Wystawy sztuki
(17)
Instalacja (sztuki plastyczne)
(4)
Sztuka konceptualna
(3)
Hirst, Damien (1965- )
(2)
National Gallery (Londyn)
(2)
Prousch, Gilbert (1943- )
(2)
Tate Britain
(2)
Tate Modern (Londyn)
(2)
Young British Artists (grupa artyst.)
(2)
Beuys, Joseph (1921-1986)
(1)
Blake, William (1757-1827)
(1)
CaixaForum Madrid (Madryt)
(1)
Cake, John
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
(1)
Dean, Tacita (1965- )
(1)
Demarco, Richard (1930- )
(1)
Emin, Tracey (1963- )
(1)
Flagi
(1)
Galeria "Stary Browar" (Poznań)
(1)
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki (Kraków)
(1)
Hamilton, Richard (1922-2011)
(1)
Historia
(1)
Instalacja wideo
(1)
Kantor, Tadeusz (1915-1990)
(1)
Klocki Lego
(1)
Kunsthalle (Zurych)
(1)
Kunstverein in Hamburg
(1)
Landy, Michael
(1)
Leopold Museum (Wiedeń)
(1)
Lucas, Sarah (1962- )
(1)
Museum Moderner Kunst Wien
(1)
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK (Kraków)
(1)
Męczennicy i męczennice
(1)
Neave, Darren
(1)
Pasmore George (1942- )
(1)
Passmore, George (1942- )
(1)
Performance
(1)
Prerafaelici
(1)
Reżyserzy angielscy
(1)
Saatchi Gallery
(1)
Schiele, Egon (1890-1918)
(1)
Serpentine Gallery
(1)
Shrigley, David (1968- )
(1)
Sztandary
(1)
Sztuka
(1)
Tate Gallery Liverpool
(1)
Tematy i motywy
(1)
The Little Artists
(1)
Turner Prize
(1)
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
(1)
Święci i błogosławieni
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: czas
2001-
(8)
1901-2000
(6)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Londyn (Wielka Brytania)
(3)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Gatunek
Wiersze
(3954)
Muzyka polska
(1246)
Partytura
(1245)
Muzyka na fortepian
(1013)
Opowiadania i nowele
(610)
Sztuka angielska
(-)
Muzyka niemiecka
(593)
Bajki i baśnie
(512)
Etiudy i ćwiczenia
(508)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(481)
Muzyka fortepianowa
(476)
Recenzja muzyczna
(476)
Malarstwo polskie
(468)
Wywiad dziennikarski
(446)
Katalog wystawy
(443)
Aranżacja i transkrypcja
(400)
Dramat filmowy
(366)
Muzyka wokalna
(364)
Sztuka polska
(352)
Partytura i głosy
(338)
Pieśń i piosenka
(329)
Fraszki
(321)
Album
(320)
Recenzja filmowa
(318)
Muzyka
(298)
Katalogi wystaw
(282)
Muzyka austriacka
(282)
Muzyka dla dzieci
(281)
Sonata
(281)
Muzyka instrumentalna
(272)
Fotografia polska
(270)
Wyciągi fortepianowe
(268)
Muzyka na gitarę
(261)
Powieść
(260)
Albumy
(253)
Film polski
(245)
Muzyka włoska
(237)
Opera (utwór muzyczny)
(236)
Muzyka poważna
(234)
Album płytowy
(219)
Materiały konferencyjne
(205)
Muzyka chóralna
(204)
Esej
(202)
Biografia
(200)
Przypowieść
(200)
Muzyka religijna
(196)
Opracowanie
(193)
Muzyka francuska
(188)
Symfonia
(183)
Pieśń
(181)
Biografie
(180)
Recenzja teatralna
(167)
Muzyka czeska
(165)
Praca zbiorowa
(164)
Muzyka węgierska
(163)
Architektura
(161)
Teatr operowy
(157)
Muzyka na organy
(156)
Muzyka na orkiestrę
(156)
Wydawnictwa popularne
(156)
Koncert (utwór muzyczny)
(155)
Publikacja bogato ilustrowana
(155)
Relacja
(151)
Felieton
(145)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(131)
Podręcznik
(130)
Teatr polski
(128)
Film amerykański
(124)
Muzyka na akordeon
(121)
Muzyka rosyjska
(121)
Recenzja
(121)
Muzyka na głos i fortepian
(119)
Grafika polska
(114)
Muzyka na skrzypce
(110)
Jazz
(105)
Muzyka na orkiestrę symfoniczną
(104)
Monografia
(103)
Preludium (utwór muzyczny)
(101)
Muzyka na chór mieszany a cappella
(100)
Film francuski
(96)
Suita
(95)
Komedia
(94)
Druki muzyczne
(93)
Film dokumentalny
(93)
Muzyka na wiolonczelę i fortepian
(90)
Rysunek polski
(90)
Opera
(89)
Tragedia
(88)
Treny
(85)
Fotografie
(83)
Pamiętniki i wspomnienia
(81)
Muzyka rozrywkowa
(79)
Rzeźba polska
(79)
Antologia
(78)
Muzyka chóralna (chór mieszany a capp.)
(77)
Muzyka kameralna
(77)
Wariacje (utwór muzyczny)
(76)
Podręczniki
(75)
Podręczniki akademickie
(75)
Dokumenty audiowizualne
(74)
Film
(74)
20 wyników Filtruj
Artykuł
W koszyku
Kalejdoskop imperium / Eliza Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 1(2012), s. 10-12 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
"Jack Freak Pictures" to największy cykl obrazów, jaki Gilbert & George stworzyli w swojej dotychczasowej karierze. Według krytyka sztuki, Michaela Bracewella, to monumentalne dzieło, składające się z tematycznych epizodów i motywów, podszyte jest intensywnym ładunkiem emocjonalnym. Jednak jeden wizualny element - czerwono-biało-niebieska flaga brytyjska, nazywana "Union Jackiem", sama w sobie będąca abstrakcyjnym, geometrycznym wzorem - dominuje nad całym cyklem barwnych, a zarazem niepokojących obrazów. Krzykliwy, wręcz zabawny symbol, bezbłędnie rozpoznawalny w przestrzeni międzynarodowej, rezonuje tu wszystkimi swoimi znaczeniami, począwszy od narodowej dumy i ceremoniału po popkulturową obojętność i obywatelskie nieposłuszeństwo. Jego historyczna i symboliczna obecność jest jednocześnie sercem i kręgosłupem cyklu "Jack Freak Pictures", projektu dwuznacznego i absurdalnego.
Duet Gilbert & George tworzą Gilbert Prousch (ur. w 1943 we Włoszech) i George Passmore (ur. w 1942 w Wielkiej Brytanii). Poznali się na studiach w Central Saint Martins College of Art and Design. W 2008 roku wzięli ślub. Kojarzeni są z tzw. żywymi rzeźbami, które tworzą od 1970 roku. Podczas pierwszego wspólnego występu pomalowali swoje ciała złotą farbą, stanęli na stole i odegrali pantomimę do piosenki "Underneath the Arches". Innym ich znakiem rozpoznawczym stały się duże kolaże wykonane z fragmentów fotografii na tle czarnej kraty. Odznaczały się bardzo wyrazistą kolorystyką i w założeniu miały przypominać witraże. Najczęściej pojawiali się na tych pracach sami artyści, a także kwiaty i symbole chrześcijańskie. Początkowo stosowali bardziej żywą kolorystykę. Lubili szokować media i opinię publiczną, używając w swoich pracach między innymi ludzkich wydzielin.
Artykuł
W koszyku
Londyn i Trewir / Piotr Bernatowicz. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2012), s. 12-13 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Nie da się nie zauważyć, że Damien Hirst zmienia pojęcie sztuki współczesnej. Na wystawie można było podziwiać dwuczęściową instalację „In and Out of Love”, która składa się z dwóch pokoi. W jednym z nich zamieszczono pomalowane na biało płótna, na których zostały poprzyczepiane larwy egzotycznych motyli. Druga część to metafory śmierci – martwe motyle, popiół z papierosów i niedopałki. Całość niewątpliwie zaskakuje i szokuje. Jednym z najdroższych dzieł sztuki zaprezentowanych na wystawie była wykonana z platyny ludzka czaszka, której wysadzenie diamentami kosztowało artystę ponad czternaście milionów funtów. Dzięki tak dużemu zainteresowaniu wszystkimi eksponatami, które stanowią ikony pop-kultury, do 9 września muzeum zarobiło ponad sześć i pół miliona funtów. Oznacza to, że średnio każdego dnia oglądało ją średnio trzy tysiące osób. Wynik ten skłania do stwierdzenia faktu, iż Damien Hirst jest najlepiej zarabiającym współczesnym artystą.
Artykuł
W koszyku
British poliż, tylko się nie otruj / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2013), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zainaugurowało 6 września 2013 roku wystawę British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś, która po raz pierwszy i na taką skalę ukazuje poszukiwania w sztuce współczesnej Wielkiej Brytanii i Polski. Wystawę pod opieką kuratorską Marka Goździewskiego i Toma Mortona tworzą prace 64 brytyjskich i polskich artystów.
Punktem wyjścia wystawy British British Polish Polish jest niezwykły równoczesny rozkwit sztuki współczesnej w Wielkiej Brytanii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zwykle utożsamiany z Young British Artists i polską sztuką krytyczną. Ich przedstawiciele szczerze poruszali podstawowe dla ludzi kwestie – życie i śmierć, seks i przemoc, etykę i politykę – tym samym wywołując w swoich krajach żywe i ważne dyskusje, również z udziałem mediów, co pozwoliło przekształcić sztukę współczesną w Wielkiej Brytanii i Polsce z zajęcia niszowego, interesującego, wydawałoby się, tylko nielicznych wtajemniczonych, w dziedzinę kultury popularnej. Warto dodać, że proces ten miał miejsce na tle dużych przemian ekonomicznych i społecznych w obu krajach: w Wielkiej Brytanii był to „Big Bang”, wywołany nagłą deregulacją rynków finansowych w 1986 roku, tym samym, w którym Damien Hirst rozpoczął studia w Goldsmiths College, w Polsce zaś upadek komunizmu w 1989.
Artykuł
W koszyku
Rachunek z umienia / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7 (2015), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Muzeum Leopolda zaprezentowało pierwszą w Wiedniu obszerną wystawę obejmującą ponad 80 prac brytyjskiej artystki Tracey Emin (ur. 1963), czołowej postaci „Młodych Artystów Brytyjskich”. Tracey Emin, supergwiazda i enfant terrible sztuki współczesnej, podejmie fascynujący artystyczny dialog, ponieważ nie tylko zaprezentuje własne prace, ale także wprowadzi na wystawę osobisty wybór rysunków Egona Schielego. Ta eksploracja twórczości austriackiego ekspresjonisty pozwala Tracey Emin zapuścić się ze swoją sztuką na niezbadane terytorium i nakreślić interesujące paralele.
Wystawa w Muzeum Leopolda daje wgląd w różne techniki i materiały stosowane przez Tracey Emin i obejmuje obrazy akrylowe, gwasze i wideo, instalacje wykonane z lamp neonowych, drewna, metalu i tekstyliów, a także fotografie i rzeźby z brązu. Tracey Emin w swojej szczerej, czasem cierpkiej twórczości, ukształtowanej zarówno przez tragedię, jak i humor, obnaża własne nadzieje, upokorzenia, porażki i sukcesy. Tematy prowokacji i seksualności wielokrotnie pojawiają się w twórczości Tracey Emin, której twórczość jest mocno osadzona w tradycji dyskursu feministycznego. Poprzez radykalne nadużywanie konwencjonalnych technik rękodzielniczych – zwykle uważanych za »pracę kobiecą« — sztuka Emin odzwierciedla feministyczną doktrynę »osobiste jest polityczne«. Zainteresowanie Tracey Emin mistrzami modernizmu, a przede wszystkim Egonem Schiele, ma nie do przecenienia wpływ na jej obrazy, monotypie i rysunki. Wykorzystując elementy i tematy ekspresjonistyczne, jej prace poruszają złożone problemy osobiste i koncepcje autoportretu. Zestawienie prac Tracey Emin z pracami Egona Schielego ujawnia podobieństwa artystycznych aspiracji obu artystów i pozwala na nowe doznania wizualne.
Artykuł
W koszyku
Linia losu artysty / Karolina Burdon. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 6(2011), s. 30 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Tacita Charlotte Dean to brytyjska artystka wizualna, która zajmuje się głównie filmem. Była nominowana do nagrody Turnera w 1998 r., Wygrała nagrodę Hugo Boss w 2006 r., A w 2008 r. została wybrana do Royal Academy of Arts. Mieszka i pracuje w Berlinie w Niemczech oraz w Los Angeles w Kalifornii.
Książka
W koszyku
Katalog wystawy fotografii, filmów i archiwaliów dokumentujących działalność artystyczną Josepha Beuysa i Tadeusza Kantora w latach 70. w Edynburgu. Przybliża on również sylwetkę i twórczość inspiratora spotkania obydwu artystów, Richarda Demarco, jednego z najważniejszych animatorów sztuki w Wielkiej Brytanii, którego rysunki i akwarele zostały pokazane w przestrzeni Biblioteki MOCAK-u. Obok tekstów na temat artystów i archiwalnych fotografii publikacja zawiera kalendaria twórczej aktywności Beuysa i Kantora w Szkocji, uzupełnione materiałami prasowymi oraz wspomnieniami bezpośrednich świadków wydarzeń, a także kalendarium życia i działalności Demarco.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.4 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Jesteś wściekły, czy po prostu nudny? / Sebastian Cichocki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 2(2003), s. 34-37 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Gilbert & George: The Dirty Words Pictures, 1977. Pierwotnie wystawiane w trzech grupach w Amsterdamie, Düsseldorfie i Nowym Jorku w 1977 i 1978 roku, wszystkie 26 obrazów The Dirty Words Pictures (1977) Gilberta i George'a zostały po raz pierwszy zebrane w Serpentine Gallery. The Dirty Words Pictures zestawia graffiti przekleństwa i hasła z niepokojącymi obrazami miejskiego życia i ponurej obecności samych artystów. Nieustannie eksplorując aspekty zawieruchy XX wieku, zdjęcia pokazują wiele na temat zmieniającego się oblicza miejskiego życia i zmieniającego się stosunku do seksualności. Gilbert i George wykorzystali mikrokosmos londyńskiego East Endu do reprezentowania całego społeczeństwa. Te wyzywające obrazy w surowej czerni, bieli i czerwieni zadawały widzowi wiele pytań, takich jak: Co jest bardziej nieprzyzwoite – przekleństwa czy niesprawiedliwość społeczna? Wystawa w Serpentine Gallery była wyjątkową i aktualną okazją do przeglądu znaczenia i rezonansu The Dirty Words Pictures , a także wpływu Gilberta i George'a na młodsze pokolenie artystów.
Artykuł
W koszyku
Ćwierć wieku z Hirstem / Sabina Czajkowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2012), s. 6-11 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Nie da się nie zauważyć, że Damien Hirst zmienia pojęcie sztuki współczesnej. Na wystawie można było podziwiać dwuczęściową instalację „In and Out of Love”, która składa się z dwóch pokoi. W jednym z nich zamieszczono pomalowane na biało płótna, na których zostały poprzyczepiane larwy egzotycznych motyli. Druga część to metafory śmierci – martwe motyle, popiół z papierosów i niedopałki. Całość niewątpliwie zaskakuje i szokuje. Jednym z najdroższych dzieł sztuki zaprezentowanych na wystawie była wykonana z platyny ludzka czaszka, której wysadzenie diamentami kosztowało artystę ponad czternaście milionów funtów. Dzięki tak dużemu zainteresowaniu wszystkimi eksponatami, które stanowią ikony pop-kultury, do 9 września muzeum zarobiło ponad sześć i pół miliona funtów. Oznacza to, że średnio każdego dnia oglądało ją średnio trzy tysiące osób. Wynik ten skłania do stwierdzenia faktu, iż Damien Hirsta jest najlepiej zarabiającym współczesnym artystą.
Artykuł
W koszyku
Komputery i wielcy mistrzowie / Sabina Czajkowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 12(2012), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Richard William Hamilton był angielskim malarzem i twórcą kolaży. Ta bardzo osobista wystawa jednego z najbardziej wpływowych brytyjskich artystów śledzi intrygującą ścieżkę prowadzącą do jego niedokończonego i niewidzianego ostatniego dzieła „Le Chef-d'oeuvre inconnu” – obraz w trzech częściach. Aż do swojej śmierci w wieku 89 lat Richard Hamilton (1922-2011) planował tę ważną wystawę najnowszych prac stworzonych specjalnie dla Galerii Narodowej i obejmującą prace nigdy wcześniej nie widziane przez publiczność. Wystawa jako całość zawiera wiele znaczących kierunków, jakie sztuka Hamiltona obrała w ostatnich dziesięcioleciach, kiedy jego międzynarodowa reputacja wzrosła.
Artykuł
W koszyku
Obcowanie ze świętymi w Londynie / Sabina Czajkowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2013), s. 16-17 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Święci są z reguły utożsamiani z tradycyjną, sakralną, a nie nowoczesną sztuką. Jednak ich wszechobecne wizerunki zainspirowały Michaela Landy’ego – obecnego rezydenta National Gallery – do powtórnego przyjrzenia się smutnym historiom ich życia, prowadzącym często do męczeńskiej śmierci. Jego kinetyczne, interaktywne rzeźby w dużej skali składają się z fragmentów renesansowych arcydzieł z kolekcji muzeum oraz części najróżniejszych maszyn, które artysta zgromadził, przeszukując okoliczne giełdy i targi staroci. Wystawa „Saints Alive” w National Gallery wywołuje wrażenie projektu jakiejś religijnej steampunkowej fabryki. Landy czerpał inspirację ze sztuki kinetycznej przełomu lat 60. i 70., głównie szwajcarskiego rzeźbiarza Jeana Tingleya, który stworzył ogromne modele poruszające się pod wpływem ruchu powietrza. Pedał na podłodze muzeum uruchamia ramię św. Hieronima, który bije się kamieniem w pierś. Przeraźliwy dźwięk roznosi się echem po zwykle cichej i spokojnej galerii. Wielkie koło fortuny wprawione w ruch za pomocą dźwigni, zgrzytając, zatrzymuje się na polu z wiadomością wyrytą złotymi literami: „Pozwól aniołom ukoić twoje rany”.
Artykuł
W koszyku
Czy to jest sztuka? / Adam Dąbrowski. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7(2013), s. 20-21 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Prerafaelici: wiktoriańscy punkrockowcy / Adam Dąbrowski. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2012), s. 6-9 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Kurator Alison Smith podkreśla, że ekspozycja "Pre-Raphaelites: Victorian Avant-Garde" jest niezwykła. Jej celem jest bowiem ukazanie twórczości prerafaelitów w szerokim historycznym kontekście, który umieszcza ją w nurcie sztuki awangardowej ówczesnych czasów. Jak twierdzi Smith: "byli to malarze, którzy świadomie wystąpili przeciwko konwencji i ustanowili nowy punkt odniesienia dla współczesnego im malarstwa, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na całym świecie". W zamyśle organizatorów ekspozycja ma potwierdzić, że przedstawiciele Bractwa Prerafaelitów, założonego w 1848 roku przez Williama Hunta, Johna Everetta Millaisa, Dante Gabriela Rossettiego i jego brata Williama Michaela, byli rewolucjonistami w zakresie techniki, wyboru tematu oraz kompozycji dzieł. Wystawa w Tate Britain obejmować będzie nie tylko malarstwo, ale także rzeźbę, fotografię i sztukę użytkową oraz prace artystów z ruchu Arts and Crafts. Zabieg ten ma na celu zwrócenie uwagi na stałe i silne oddziaływanie spuścizny Bractwa.
Artykuł
W koszyku
Granice wyobraźni Williama Blake’a / Georgi Gruew. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2012), s. 22-25 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Szczęśliwość outsiderów / Jacek Kasprzycki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8(2002), s. 10-11 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Wystawa „Szczęśliwi outsiderzy” prezentuje dzieła artystów średniego i młodego pokolenia mieszkających i pracujących w Londynie, Glasgow, Edynburgu i Dundee. Wyrażenie „szczęśliwi outsiderzy” użyte w tytule ma zwracać uwagę na strategię artystyczną używaną przez tych artystów — stawianie się w pozycji obserwatora na pograniczu historii osobistych, problemów tożsamości, lub ironicznego komentatora otaczającej rzeczywistości, badacza rozmytych granic pomiędzy życiem i sztuką / sztuką i życiem. Outsiderzy — nie wykluczeni, ale z własnego wyboru, badający stany bezruchu z pogranicza marzeń i snu lub oddający się refleksji dystansującej ich od współczesności. Jeśli chodzi o szkockich artystów tytuł ma podwójne znaczenie — odnosi się do siły szkockiej sceny artystycznej (z centrum w Glasgow) bardzo aktywnej od połowy lat 80., co pozwoliło im propagować swoją sztukę w świecie z pominięciem tradycyjnej drogi przez londyńską stolicę. W aktywny sposób zmienili oni tradycyjne rozumienie pojęcia ‘bycia z prowincji’ w zaletę traktując tę sytuację jako otwartą, co niesie ze sobą możliwość rozpoczynania wszystkiego od początku bez konieczności podporządkowywania się starym hierarchiom.
Artykuł
W koszyku
Bunt na Trafalgar Square / Agnieszka Majchrzak. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 4(2006), s. 30-31 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Artykuł
W koszyku
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej